Recommended Posts

سیستم بهداشت عمومی ایران راه حلی برای ایالت می.سی.سی.پی
۲۳ مرداد ۱۳۸۹
رالف نادر - کانتر پانچ

اخیرا مقاله ای در شماره جدید بولتن "AARP" باعث تعجب خوانندگانش شد. میلیون ها نفر پس از مطالعه این مقاله از خود پرسیدند " این مقاله چیست؟". عنوان این مقاله « راه حل ایران برای طرح دلتا بلوز در ایالت می.سی.سی.پی» بود. در این مقاله عنوان شد که مقامات می.سی.سی.پی به دنبال اقداماتی برای الگو گرفتن از سیستم بهداشت عمومی در ایران هستند؛ الگویی که باعث بهبود چشمگیر شرایط بهداشت عمومی ایران شده است. رسانه های آمریکا و غرب از ایران به عنوان یک کشور 72 میلیونی جهان سومی توسعه نیافته یاد می کنند که دستاوردهای اندکی برای الگو گرفتن دیگر کشورها از این دستاوردها دارد. جورج بوش و باراک اوباما رییسان جمهور پیشین و فعلی آمریکا نیز به ایران فقط از دیدگاه نظامی نگاه کرده اند.

در شهر باپتیست در می.سی.سی.پی وضعیت بهداشت عمومی بسیار وخیم است. در این شهر مردم از یکسری بیماری های رسیدگی نشده و قابل پیشگیری رنج می برند و مقامات این ایالت نسبت به حل و فصل شرایط بهداشت عمومی و سلامت مردم این شهر بی توجه بوده اند. " جوئل کی بورن" در این مقاله در این بولتن نوشت: مردم این شهر هم اکنون با یکسری بیماریهایی همچون دیابت، چاقی مُفرط، فشار خون بالا و مرگ و میر کودکان در سطح بسیار بالایی روبرو هستند. بازتاب ناکامی در ارائه یک الگوی مناسب بهداشت عمومی برای مردم آمریکا را می توان در این شهر مشاهده کرد.

پیشتر " آرون شرلی" 77 ساله یک متخصص اطفال که از 40 سال پیش تلاشهایی برای بهبود شرایط عمومی این شهر انجام داده بود، به صورت تصادفی با دکتر محمد شهبازی رئیس دپارتمان سلامت رفتاری و محیطی در دانشگاه دولتی جَکسن برخورد کرد. به اعتقاد دکتر شهبازی با توجه به اینکه ایران از یک سیستم بهداشت عمومی مُبتکرانه برخوردار است که مورد تقدیر سازمان بهداشت جهانی( WHO) قرا گرفته، مقامات این منطقه در ایالت می.سی.سی.پی می توانند از سیستم بهداشت عمومی ایران به عنوان الگویی برای بهبود شرایط بهداشت عمومی در این منطقه الگو بگیرند.

سیستم بهداشت عمومی ایران در عین سادگی از خلاقیت و ابتکار برخوردار است و تمرکز آن بیشتر بر جلوگیری و پیشگیری اکثر بیماریهاست. در مناطق روستایی، ایران تلاش کرده تا " خانه های بهداشت و سلامت با عنوان "مراکز بهورزی" ایجاد کند. تاکنون 17 هزار خانه بهداشت و چندین هزار مرکز بهورزی که 90 درصد مراجه کنندگانش را جمعیت روستایی تشکیل می دهد، در ایران مشغول به فعالیت هستند. این خانه های بهداشت در ایران اکنون در مناطق شهری نیز مستقر هستند. پرسنل مراکز بهداشت منطقه ای بر این مراکز بهورزی و خانه ها بهداشت نظارت می کنند. یک مرکز بهداشت منطقه ای همچنین بیمارانی را که مشکلاتشان با خدمات " خانه های بهداشت" حل نمی شود، پذیرا هستند. برای بیماریهای جدی تر در ایران بیمارستانهایی مجهز و بزرگتری وجود دارند. مردم ایران می توانند به هر بیمارستان در هر سطحی برای درمان مراجعه کنند.

در این مقاله همچنین آمده است: دولت ایران سیستم ایجاد " خانه های بهداشت و سلامت" را به عنوان یکی از سیاست های خود با این هدف اجرا کرده تا بیمه خدمات درمانی ارزان برای هر کسی در ایران تامین شود. طی 30 سال گذشته، سیستم بهداشت عمومی در ایران باعث کاهش 90 درصد از مرگ و میر نوزادان در این کشور به ویژه در مناطق روستایی شد. همچنین به دلیل توجه و اقدامات پیشگیرانه " خانه های بهداشت و سلامت" یکسری بیماریها و عفونت ها نیز در این مناطق روستایی به شدت کاهش یافته اند.

به همین دلیل مقامات می.سی.سی.پی می توانند از طرح سیستم بهداشت عمومی ایران الگو بگیرند. ایران و ایالات متحده آمریکا از لحاظ ثروت و امکانات قابل مقایسه نیستند اما ایران توانسته با امکانات کمتر یک سیستم بهداشت عمومی فراگیر و بیمه خدمات درمانی را تقریبا برای اکثر مردم این کشور فراهم کند. این در حالی است که ثروتمندترین کشور دنیا ( آمریکا) هنوز نتوانسته یک سیستم بهداشت عمومی فراگیر و همچنین بیمه خدمات درمانی برای تمامی شهروندان آمریکایی مهیا کند. در حال حاضر بیش از 46 میلیون نفر در آمریکا بیمه خدمات درمانی در اختیار ندارند و 45 هزار تن از آنها هر ساله به دلیل نداشتن بیمه خدمات درمانی فوت می کنند. " جیمز میلر" یک مشاور امور بهداشت عمومی که با دکتر شرلی نیز همکاریهایی نیز داشته در مورد ضعف سیستم بهداشت عمومی در آمریکا گفت: مراقبت های پیشگیرانه در مرحله اول می تواند افراد را از ابتلاء به بیماریها دور کند و در ادامه مراقبت های مازاد نیز می تواند میلیاردها نفر را از بستری شدن در بیمارستانها نجات بدهد. این دقیقا می تواند پاسخی به سیستم بهداشت عمومی ضعیف آمریکا باشد. ما باید طرز فکرمان را تغییر بدهیم. با دلار نمی توان همه کار کرد. اگر به نابرابری های امور بهداشت عمومی در آمریکا برای اقلیت ها در این کشور نگاه کنیم متوجه می شویم که سیستم بهداشت عمومی آمریکا شبیه سیستم بهداشت عمومی کشورهای توسعه نیافته است.

منبع: [url=http://alef.ir/1388/content/view/80247/]الف[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=justify]انگار تقدیر آنگونه بوده است كه هر گاه حسین داجمر سكان كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را در دست بگیرد، جنگ یا تحریمی ایجاد شده باشد. هر دو دوره مدیرعاملی وی بر این شركت مقارن با جنگ و تحریم بوده است. دوره اول از سال 64 تا 72 با اوج جنگ نفتكش‌ها در خلیج‌فارس مصادف بود و اكنون كه دوره دوم از سال 84 آغاز شده، تحریم‌های آمریكا و اتحادیه اروپا علیه ناوگان كشتیرانی ایران كلید خورده است. وی ماهیت جنگ و تحریم و اهداف آن را یكی می‌داند، اما از شیوه‌های متفاوتی برای مدیریت و مقابله با آن خبر می‌دهد. شیوه‌هایی كه به گفته وی، قابل اعلام‌كردن نیست. وی تصریح می‌كند همین كه هستیم و روبه‌روی شما نشسته‌ایم و فعالیت‌مان ادامه دارد، یعنی تحریم‌ها به هدف خود كه همانا زمینگیر كردن ناوگان كشتیرانی ایران است، نرسیده است و نخواهد رسید...
***
[b]تحریم‌های یكجانبه اخیر غرب كه اخیرا بر علیه كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده، شامل چه مواردی بوده و الان در چه مرحله‌ای است؟[/b]
تحریم‌ها از 3 سال پیش تاكنون مراحل مختلفی را پشت سر گذاشته است. ابتدا بحث محدودیت در نقل و انتقال دلار مطرح بود یعنی كسانی كه در اسنادشان اظهار می‌كردند شركت‌های كشتیرانی ایران كالاهایشان را حمل كرده‌اند، در نقل و انتقال دلار به مشكل برمی‌خوردند.
خب، روشن است در آن مقطع خیلی از معاملات ارزی ما از دلار تبدیل شد به ارزهای غیردلاری. دامنه این تحریم‌ها رفته رفته محدودتر شد تا این كه در مقطعی آمریكا برای شركت‌های تابعه ما، محدودیت ایجاد كرد.
این محدودیت برای حمل كالاهایی بود كه برای مسائل نظامی یا هسته‌ای استفاده شود. در مقطعی دیگر انگلیس برای شركت‌های بیمه محدودیت ایجاد كرد. می‌دانید كه بیمه یكی از ضروریات فعالیت‌های كشتیرانی در دنیاست و انگلیس با این اقدام سعی كرد كشتیرانی را زمینگیر كند.
روش این امر نیز این گونه بود كه كلوپ‌های PSI كه بیمه‌های اصلی كشتیرانی بین‌المللی را ارائه می‌دهد و ارائه این بیمه‌نامه‌ها برای ورود و خروج كشتی به بنادر لازم است، اعضایشان را از صدور بیمه‌نامه برای كشتی‌های ما منع كردند.
اما، با اقدام سریعی كه در ایران انجام شد و مصوبه‌ای كه دولت تصویب و ابلاغ كرد، خوشبختانه یك میلیارد دلار برای پشتوانه ایجاد فعالیت‌های بیمه‌ای كشتیرانی در داخل كشور تخصیص داد و از آن سو هم كنسرسیومی میان تمام شركت‌های بیمه داخلی به وجود آمد و ما بیمه‌های كشتی‌هایمان را به داخل كشور منتقل كردیم و این مساله هم حل شد و برخلاف هدف و خواست آنها كشتی‌های ما به فعالیت خود ادامه دادند.
در قطعنامه اخیر سازمان ملل هم در چند بند اشاره كرده كه محدودیت‌های ایجاد شده برای كشتی‌های ایرانی باید در شرایطی باشد كه دولت‌ها شواهد و قرائنی داشته باشند كه كشتی یا محموله‌ای كه توسط آن حمل می‌شود، در ارتباط با مسائل هسته‌ای یا موشكی باشد.
با این حال متاسفانه آنچه اكنون در دست كار است، بسیار فراتر از چارچوب موارد پیش‌بینی شده در قطعنامه سازمان ملل است. یعنی اهدافی كه كشورهای غربی برای اجرای تحریم‌ها بر علیه كشتیرانی ترسیم كردند، نشان می‌دهد كه اینها همه‌اش بهانه است و اصل هدف آنها تحت فشار قرار دادن و زمینگیر كردن كشتیرانی جمهوری اسلامی است. صریح بگویم تحریم‌ها در قطعنامه اخیر گسترده‌تر از قبل است.
از نظر نقل و انتقال پول ایجاد محدودیت كرده‌اند. بعلاوه تحریم را از كالای حمل شده به كل كشتی‌ها و شركت‌های تابعه كشتیرانی گسترش داده‌اند و گفته‌اند اصولا ما نباید اقدام به حمل بكنیم و این امر ایجاد محدودیت می‌كند.
جالب است این تحریم‌ها در حالی وضع می‌شود كه غربی‌ها در شعارهایشان مطرح می‌كنند كه ما نمی‌خواهیم به مردم ایران لطمه بخورد در حالی كه كشتیرانی شركتی است كه فقط 20 درصد سهامش در مالكیت دولت است و بقیه‌اش به طور مستقیم و غیرمستقیم در اختیار مردم است.
طبیعتا این محدودیت‌ها به مردم ایران لطمه می‌زند؛ چرا كه كشتیرانی نیاز غذایی، خوراك دام، نیازمندی صنایع و سایر نیازهای مردم را حمل و تامین می‌كند و جلوگیری یا ایجاد محدودیت برای آن به معنی ایجاد محدودیت مستقیم برای مردم ایران است.

[b]شما برای مقابله با این تحریم‌ها چه كردید؟[/b]
در هر مرحله‌ای از تحریم متناسب با وضعیت اقداماتی كردیم كه فعالیت كشتیرانی بتواند تداوم داشته باشد و بار كشور را حمل كند. در مقطع كنونی نیز همین طور است. ما مكانیزم‌های لازم را به كار می‌گیریم. تحریم‌كنندگان در اظهارات صریح خود می‌گویند كه هدفشان از این محدودیت‌ها این است كه كشتیرانی جمهوری اسلامی را زمینگیر كنند.
در مقابل همه هدف ما هم باید این باشد كه كشتیرانی بتواند به فعالیت‌ها و خدماتش ادامه دهد. اما روشن است كه ما نمی‌توانیم بگوییم چه تدابیری به كار می‌گیریم؛ چرا كه طبیعتا آنها می‌خواهند بدانند ما چه می‌كنیم كه آن راه‌ها را هم ببندند.

[b]هم‌اكنون فعالیت كشتیرانی به طور عادی ادامه دارد؟[/b]
طبیعی است كه با مشكلاتی مواجه هستیم، اما فعالیتمان ادامه دارد و تردد كشتی‌ها و عملیات بارگیری و تخلیه مثل گذشته ادامه دارد.

[b]آمار تخلیه و بارگیری كشتی‌ها تغییری داشته است؟[/b]
تاكنون كه تغییری نداشته. اگر هم بخواهد تغییری داشته باشد، باید در ماه‌های آینده خودش را نشان دهد.

[b]در تحریم كشتیرانی بسیار نام بیمه لویدز لندن ذكر می‌شود. آیا در حال حاضر ارتباط شما با بیمه لویدز برقرار است؟[/b]
جالب است كه برخلاف تصور موجود بگویم ما با شركت لویدز كار نمی‌كردیم. كشتیرانی‌ها بیمه‌های مخصوصی دارند كه به آن Pand I Club می‌گویند. این شركت‌ها بودند كه پوشش‌شان را از ما برداشتند و ما نیز چنین امكانات بیمه‌ای را در داخل كشور ایجاد كردیم.

[b]با این اقدام هزینه بیمه كشتیرانی تغییری هم كرده است؟[/b]
ما معادل قراردادی كه قبلا با خارج داشتیم، با كنسرسیوم جدید داخلی قرارداد بستیم. دقیقا با همان عددی كه قرارداد قبلی بود و آنها بهم زدند.

[b]برای بیمه مخصوصی كه در بنادر لازم است، چطور؟[/b]
همین بیمه‌ها مورد تایید بنادر هم هست. یك كشتی كه به بنادر تردد می‌كند، باید پوشش بیمه‌ای لازم را داشته باشد كه الان كشتی‌های ما آن پوشش را دارند.

[b]جناب آقای داجمر! یكی از مسائلی كه از سوی تحریم‌كنندگان همواره مطرح شده، این است كه ناوگان جمهوری اسلامی ایران كالاهایی غیر از اهداف خودش را حمل كرده است. صراحتا می‌پرسم آیا واقعا شما كالایی غیرمتعارف حمل كرده یا می‌كنید؟[/b]
تحریم‌كنندگان همیشه چنین اظهاراتی را برای رسانه‌ها را مطرح كرده‌اند، اما هیچ وقت سند و مدركی ارائه ندادند. چون 90 درصد حمل و نقل بین‌المللی از طریق دریا انجام می‌شود. ما قوانین كامل و روشنی در زمینه دریانوردی داریم كه تقریبا فكر همه جا را كرده است. در این قوانین با صراحت آمده است كه موسسه حمل كالا مسوولیتی در مورد محتوای بار یا جعبه یا كانتینر ندارد. اصولا برای شركت كشتیرانی توان، امكان و فرصتی وجود ندارد كه بتواند درون جعبه یا كانتینری را كه می‌خواهد حمل كند را بازدید كند و ببیند محتوای آن چیست.
قوانین دریایی در اینجا مسؤولیت‌ها را مشخص و تفكیك كرده و مسوولیت محتوای درونی كالا را با صاحب كالا و گمركات مبدأ و مقصد در بنادر قرار داده است. موسسه حمل فقط آنچه را كه صاحب كالا اظهار می‌كند درون جعبه است و در بارنامه قید می‌شود را حمل می‌كند.
مؤسسه حمل می‌گوید بنابه گفته صاحب كالا، محتوای جعبه این است و ما جعبه را پلمب شده تحویل می‌گیریم و پلمب شده هم تحویل می‌دهیم. بنابراین طبق قوانین بین‌المللی دریانوردی، مؤسسه حمل مسوولیتی در قبال كالایی كه حمل می‌كند، ندارد یعنی اگر ما از فلان كشور غربی كالایی را تحویل گرفته و حمل می‌كنیم، قاعدتا گمرك آن كشور غربی می‌داند كه درون جعبه‌های آن كالا چیست. البته ممكن است چیزی از آنچه صاحب كالا اظهار كرده باشد، در جعبه موجود باشد، اما بر اساس قوانین، این ربطی به موسسه كشتیرانی یا كشتی ندارد.
بنابراین خود تحریم‌كنندگان كه قوانین دریانوردی بین‌المللی را وضع كردند، و اجرایش می‌كنند بیشتر می‌دانند كه حدود مسؤولیت‌های كشتیرانی جمهوری اسلامی چیست و ربطی به تحریم‌ها ندارد. حتی شركت‌های كشتیرانی غربی بخوبی این نكات را می‌دانند.
اما اینكه اینها این تحریم‌ها را اجرا می‌كنند تنها هدف‌شان این است كه با این بهانه به این توان كشور ما لطمه وارد كنند و ریسك‌های تجارت خارجی ما را بالا ببرند. نه اینكه واقعا و منطقا موردی داشته باشند كه به درد دادگاه بخورد. اگر مورد قانونی داشتند مطمئن باشید حتما به دادگاه ارائه می‌دادند. البته یكی دو مورد را هم كه اعلام كردند، البته فقط در رسانه‌ها، ما به طور مستدلی ثابت كردیم كه مسؤولیتی متوجه ما نیست.

[b]آن دو مورد كه فرمودید، چه بوده است؟[/b]
در یك مورد محموله‌ای بود كه ما از دبی حمل كرده بودیم و قرار بود به سوریه برود. این محموله مربوط به بخش خصوصی و بار شیمیایی پروپلین بود. كانتینرها در مصر تخلیه شده بود تا از این كشور توسط كشتی خارجی به سمت سوریه حمل شود و نهایتا هم می‌خواست به تركیه برود. اسرائیلی‌ها وسط راه آن كشتی را گرفتند. خیلی هم رسانه‌ای‌اش كردند. كانتینر را باز كردند. گونی‌های اولیه را برداشتند. پشت آن سلاح بود. آنها اظهار می‌كردند كه این سلاح‌ها از ایران حمل شده است. حال آنكه صاحب بار كه بخش خصوصی بود اذعان می‌كرد بار من پروپلین بوده و احتمالا در مصر جابه‌جا شده است. اما حرف ما این بود كه شما اگر واقعا دلیل دارید، ‌بیایید كارشناسی كنیم و رسیدگی شود تا ببینید مسؤولیت این بار با كیست تا مجازات شود.

[b]مساله دادگاهی هم شد؟[/b]
خیر. فقط یك كار رسانه‌ای كردند.

[b]یعنی حتی شكایت هم نكردند؟[/b]
خیر. اتفاقا حرف ما این بود كه به جای كار رسانه‌ای شكایت كنید تا رسیدگی شود.

[b]شما مراتب را به جایی اعلام نكردید؟ شكایت نكردید؟[/b]
خیر. به لحاظ حقوقی عرض كردم این كار ما نیست. صاحب كالا حتما دنبال این كار است و او مسؤولیت بار را بر عهده دارد.

[b]محموله هنوز توقیف است؟[/b]
نمی‌دانم. اسرائیلی‌ها محموله را گرفتند اما ما كرایه حمل‌مان را گرفته بودیم و بار را هم تحویل داده بودیم و موضوع از حوزه مسؤولیت ما خارج شده بود.

[b]مورد بعدی چه بود؟[/b]
موردهایی پیش آمد كه بعضی كالاها كه درون كشتی بود را برای بازرسی در بنادر پیاده می‌كردند، ولی باز اینها هیچ كدام مسؤولیتی را متوجه ما بعنوان شركت كشتیرانی نمی‌كرد.
چون از نظر قوانین دریانوردی مهم این است كه گمرك كشور صادركننده آن را بارگیری كرده و اجازه حمل را هم داده بود. یعنی قاعدتا تشخیص خاصی نداده بود كه مثلا كالایی قابلیت استفاده دومنظوره دارد. مثلا ممكن است گفته شود یك كالا مانند ورق آهن استفاده دو منظوره دارد. چون ورق آهن در هر جایی حتی نیروگاه اتمی ممكن است به كار رود! اینها بهانه است و از نظر قوانین و مقررات بین‌المللی چیزی نیست كه بشود به آن انتقاد كرد و گفت خلاف است. به همین خاطر هیچ كدام از این اتهامات را تحریم‌كنندگان به صورت دادگاهی طرح نكردند و شكایتی مهم از ما مطرح نشده است. هر چه بوده كار رسانه‌ای بدون مدرك بوده است.

[b]یكی از مسائلی كه شاید برای كشتیرانی مطرح باشد، سن و كیفیت ناوگان ماست. آیا در مورد كشتی‌های ما بهانه‌ای نگرفتند؟ مانند بهانه‌ای كه درباره هواپیماها گرفتند؟[/b]
باز هم این توجیه است. مثلا ممكن است بگویند چون یك كشتی سن بالا دارد و قدیمی است ممكن از نظر ایمنی مشكل داشته باشد و اگر به بنادر بیایند برای شهر خطر داشته باشد. اما چون موسسات استاندارد بین‌المللی كشتی‌ها گواهی تردد می‌دهد و خود تحریم‌كنندگان به نوعی دیگر بر ایمنی كشتی‌ها نظارت دارند این بهانه كارساز نیست. صریح بگویم در مورد كشتی‌های كشتیرانی جمهوری اسلامی چنین بهانه‌ای وجود ندارد. بسیاری از كشتی‌های ما نو هستند و در سال‌های اخیر ساخته شدند و در استاندارد بالا نگهداری شده و كاملا ایمن هستند. لذا از این جهت نمی‌توانند محدودیت ایجاد كرده یا بهانه جویی كنند و بگویند كشتی ایراد دارد.

[b]در بنادر چطور؟ در بنادری كه می‌خواهید بارگیری یا تخلیه یا تردد كنید مشكلی ندارید؟[/b]
اتحادیه اروپا بتازگی قانونی را در این باره وضع كرده است. اما هنوز تكلیف اجرای آن روشن نیست و لذا باید ببینیم در رفتارشان چه اتفاقی می‌افتد. چون در یك بند از مصوبه‌شان گفته‌اند كشتی، بارش و پرسنل كشتی مشمول تحریم نیست. قاعدتا باید در آینده ببینیم تخلیه و بارگیری ما در بنادر به مشكل می‌خورد یا نه. البته ما برای آن هم راهكار داریم؛ یعنی اگر اتحادیه اروپا ورود كشتی‌های ما به بنادر را محدود كند ما در مناطق دیگر كشتی‌هایمان را راه می‌اندازیم. حتی ممكن است امتیاز خط اروپایمان را تعطیل كنیم یا به كس دیگری واگذار كنیم. سفارشات و صاحب كالاهایمان را به افراد دیگر بدهیم و كشتی‌هایمان را در مناطق دیگری كه ظرفیت و نیاز داریم به كار گیریم.
قبلا ما علاوه بر اینكه از كشتی‌های خودمان استفاده می‌كردیم آنقدر سفارش زیاد داشتیم كه كشتی اجاره هم می‌كردیم، اما حالا می‌توانیم كشتی‌ها را به مناطق دیگر اجاره بدهیم. این روش‌ها را درون برنامه‌مان داریم اما فعلا منتظریم ببینیم در عمل چه محدودیت‌هایی ایجاد می‌كنند تا متناسب با آن تصمیم بگیریم.

[b]شما به لحاظ حقوقی مساله تحریم‌ها بر علیه كشتیرانی را پیگیری نكردید؟[/b]
در رابطه با مساله بیمه كشتی‌ها شكایت كردیم كه زمان دادرسی آن نزدیك است. در رابطه با تحریم‌های اتحادیه اروپا و اقدامی كه آمریكا اخیرا انجام داده وكلای ما در حال كار هستند.
چون اقدامات آنها درباره كشتیرانی به دلایل متعدد، مغایر قوانین خودشان و قوانین بین‌المللی است. آنها بین شركت‌های كشتیرانی تبعیض قائل می‌شوند و به مسوولیت‌ها و قوانین حقوقی كشتیرانی مانند مسوولیت قانونی محتوای داخل كانتینر كه اشاره كردم، توجه نمی‌كنند.
به این دلایل حقوقی و یكی دو دلایل حقوقی دیگر وكلای ما مشغول كار هستند و هم‌اكنون شكایت ما در آمریكا طرح شده و در لندن نیز نوبت رسیدگی‌اش قریب الوقوع است.

[b]عنوان شكایت شما دقیقا چه بوده است؟ مثلا اظهار داشته‌اید كه محدودیت غیرقانونی بیمه‌ای باید رفع شود؟[/b]
طبق یك سری قوانین تحریم‌كنندگان به یكباره نمی‌توانند ارائه بیمه‌نامه‌ها را محدود كنند باید مثلا مهلت 90 روزه در نظر گرفته می‌‌شد و مراحل متعددی‌داشت اما آنها یكباره ظرف یك هفته پوشش‌های بیمه‌ای را برداشتند كه این خلاف قوانین خودشان است. بعد هم از پرداخت خسارت خودداری كردند كه ما به خاطر این مسائل شكایت كردیم.

[b]امیدواری برای موفقیت چقدر است؟[/b]
خیلی امیدواریم، وكلای ما بسیار كار كردند.

[b]حكم ا حتمالی دادگاه چه محتوایی خواهد داشت؟[/b]
باید ببینیم دادگاه چه می‌گوید، ممكن است بگوید خسارت را بپردازند ممكن هم هست برای برقراری مجدد پوشش بیمه‌ای حكم بدهد.

[b]مشكلی در تحویل كشتی‌هایی كه در دست ساخت دارید یا سفارش به كشورهای مختلف دادید ایجاد نشده است؟[/b]
خیر. به هیچ عنوان ما سفارش‌های مختلفی در سال‌های گذشته داده‌ایم كه بعضی از آنها در حال ساخت است و بعضی هنوز مراحل اولیه ساخت را پشت سر نگذاشته است. براساس سفارشات قبلی بیش از 40 فروند كشتی هنوز به ما تحویل نشده كه مراحل ساخت آن ادامه داشته و مشكلی نداریم.

[b]‌كل این سفارشات چه زمانی تحویل می‌شود؟[/b]
تا سال 2012 یا 2013 میلادی. 10 فروند از این سفارشات كشتی‌های مخصوص حمل مواد و مایعات شیمیایی هستند كه تا به حال در ناوگان ما وجود نداشته‌اند. بقیه سفارشات كشتی‌هایی است كه الان داریم. اما چون بعضی كشتی‌های ما به سنی می‌رسد كه باید از رده خارج شود؛ ما جلوتر سفارش ساخت كشتی جایگزین را می‌دهیم.

[b]برای اینكه در شرایط حاضر سهم و بازار كشتیرانی ایران در خلیج فارس كاهش نیابد و با توجه به اینكه شما مشتریان زیادی غیر از كشور خودمان دارید، قصد ندارید با سیاست تعرفه‌ای برای حفظ بازار اقدام كنید؟[/b]
مشكل ما مشكل تعرفه نیست. مشتریان ما سال‌هاست كه با ما كار كرده‌اند و به ما اعتماد دارند و مایلند به كار با ما ادامه دهند. اما محدودیت‌هایی در نقل و انتقال پول و اسناد وجود دارد كه اگر برای آن راه‌حل پیدا شود آنها مشكلی برای همكاری با ما ندارند. برای حل این مشكلات هم مكانیزم هایی را پیش گرفته‌ایم كه نتیجه‌اش را خواهید دید.

[b]شما با كاهش مشتری در منطقه خلیج فارس مواجه نبودید؟[/b]
در سطح بین‌المللی با كاهش مشتری مواجه بودیم؛ چون خیلی از مشتری‌های ما كه ملیت‌های اروپایی داشتند برای كار با ما مشكل پیدا می‌كنند، اما آنها هنوز هم با ما ارتباط دارند و بسیار مایلند با ما كار كنند. معمولا به تناسب مسائل كه هریك از مشتریان ما با آن مواجه شده‌اند در حال مشورت با همكاران ما هستند و تبادل نظر می‌كنند تا بتوانند راه‌هایی برای ادامه همكاری پیدا كنند. طبیعتا هر دو طرف می‌خواهند به همكاری‌شان ادامه دهند. اما با بحث‌های جدیدی كه درباره اتحادیه اروپا پیش آمده ما تدابیر جدیدی در پیش گرفته‌ایم.

[b]شما قصد شكایت به دادگاه اتحادیه اروپا ندارید؟[/b]
قصد داریم و در حال طی مراحل حقوقی آن هستیم.

[b]پس در مجموع سه شكایت مطرح می‌شود. انگلستان، آمریكا و اتحادیه اروپا.[/b]
بله. مساله اتحادیه اروپا بحث جدیدی است و زمان چندماهه می‌برد تا آن را مدیریت كنیم.

[b]در شكایت به اتحادیه اروپا چقدر امكان موفقیت است؟[/b]
به تناسب انتظار موفقیت داریم. وظیفه ماست كه از حقوق سهامداران حفاظت كنیم و در این چارچوب از هر راهی برای جلوگیری از ایراد خسارات و احقاق حقوق خود و كشور استفاده می‌كنیم.

[b]تحریم‌ها برای برنامه‌های توسعه‌ای كشتیرانی و برنامه‌هایی كه در دنیا داشتید وقفه ایجاد نكرده است؟[/b]
خیر. آن برنامه‌ها مطابق روال خودش پیش می‌رود. مثلا برنامه‌های ما در دریای خزر به خوبی پیش می‌رود و ناوگان ما در این دریا رشد خوبی دارد. الان ایران در خزر 16 فروند كشتی دارد، حال آن‌كه تا 5 سال قبل فقط 6 فروند كشتی در این دریا داشتیم. اخیرا نیز در مورد در اختیار گرفتن محیط و خرید بندر در دریای خزر اقدام كردیم. از آن سو در جنوب كشور نیز ما بندر پارس جنوبی را در اختیار گرفتیم. از این طرح كیلومترها فاصله زمینی به مركز كشور نزدیك می‌شود و این می‌تواند خیلی برای صادرات پتروشیمی و تولیدات منطقه پارس جنوبی اقتصادی بوده و سرویس خوبی فراهم كند. بحث ترانزیت به عراق هم جزو برنامه‌های ماست كه ان‌شاء‌الله بتوانیم مرز شلمچه را به عنوان مرز ترانزیت قرار دهیم و با استفاده بیشتر و بهتر از ظرفیت بندر خرمشهر و بندر امام بتوانیم خیلی از كالاها را كه عراق به آنها نیاز دارد از آنجا وارد كنیم. از سوی دیگر بحث ترانزیت مواد نفتی مطرح است كه ما 800 ـ 700 واگن حمل و نقل مواد نفتی را از راه‌آهن خریدیم كه می‌تواند به ترانزیت این بخش كمك كند. بحث ترانزیت غلات بخصوص گندم از آسیای میانه هم در دستور كار است كه الان كشورهای اطراف هم به این مساله نیاز دارند.

[b]به خرید بندر در دریای خزر اشاره كردید. برنامه مشخصی در این زمینه دارید؟[/b]
ما به دنبال این هستیم كه در كشتیرانی دریای خزر جاپای محكمی داشته باشیم و مثل امیرآباد و در بنادر كشورهای قزاقستان و روسیه هم سرمایه‌گذاری كنیم. وقتی شما در نقطه‌ای ناوگان در حال تردد دارید، باید بتوانید خدمات مناسبی به كشتی‌ها بدهید كه سرعت حركت كشتی‌ها افزایش یابد.
اگر شما در بندری مدت زیادی معطل شوید به جای این‌كه بروید كشتی جدید بخرید بهتر است چنین سرویس‌هایی را ایجاد كنید كه سرعت حركت كشتی را بالا ببرد به این ترتیب گویی یك كشتی به ناوگان خود اضافه كردید. چون كشتی می‌تواند 2 روزه بین دو بندر تردد كند اما اگر مدتی در بندر معطل بماند در حقیقت انگار یك كشتی را از دست دادید. ما باید سعی كنیم مدیریت بنادری را كه در آن تردد می‌كنیم، داشته باشیم تا بهره‌وری سرویس‌دهی را بالا ببریم.

[b]الان سهم ما در كشتیرانی دریای خزر چقدر است؟[/b]
20 درصد و ناوگان ما جوان است. ما تا سال 68 در خزر اصولا حضور و كشتی نداشتیم. از سال 68 موفق شدیم از شورای سابق مجوز برای كشتیرانی بگیریم.
قبل از آن اجازه نمی‌دادند كشتی‌ای غیر از كشتی‌های شوروی در خزر تردد كند.بحثی كه در تبلیغات تحریم‌كنندگان معمولا مورد اشاره قرار می‌گیرد، بحث بازرسی كشتی‌هاست.

[b]آیا اخیرا موردی بوده كه بخواهند كشتی‌های ایرانی را بازرسی كنند؟[/b]
خیر. تاكنون موردی نبوده است.

[b]تهدید به بازرسی هم نبوده است؟[/b]
تنها یك مورد بود كه كشتی پرچم ایران داشت. در مصوبه شورای امنیت آمده است كه برای بازرسی یك كشتی باید كشور صاحب پرچم این اجازه را بدهد. در آن یك مورد كشتی پرچم ایران داشت و آنها خواستند بازرسی كنند كه ایران مجوز نداد.

[b]این اتفاق در خلیج‌فارس افتاد؟[/b]
خیر. در آب‌های بین‌المللی بود. ناوهای خارجی درخواست داشتند كشتی بایستد تا بازرسی داشته باشند كه ما هم این اجازه را ندادیم.

[b]حالا اگر بخواهند با زور وارد كشتی‌ها شوند، چطور؟[/b]
طبق قوانین بین‌المللی بعید است كه توسل به زور كنند. آنها باید در چارچوب قانون كار كنند؛ اما اگر كشتی‌های ایرانی، پرچم خارجی داشته باشند، امكان دارد كشور صاحب پرچم به اینها اجازه بازرسی بدهد.

[b]شما در استفاده از پرچم كشورها، این مساله را مدنظر خواهید داشت؟[/b]
استفاده از پرچم كشورها روی كشتی‌ها عمدتا به خاطر وام‌هایی است كه از بانك‌های خارجی روی این كشتی‌ها گرفتیم و آنها این الزامات را گذاشته‌اند كه كشتی‌ای به ما بدهند كه پرچم‌شان را داشته باشند، یعنی تا زمانی كه اقساط آن وام‌ها پرداخت می‌شود، باید پرچم آن كشور روی كشتی باشد.

[b]شما به محدودیت در نقل و انتقال ارز اشاره كردید. آیا در حال حاضر برای نقل و انتقالات مالی‌تان، تدبیری اندیشیده‌اید؟[/b]
این تدابیر لازمه كار ماست. اگر ما نتوانیم راهكاری داشته باشیم كه پولمان جابه‌جا شود، عملا نمی‌توانیم كاری كنیم و خب! طبیعتا وقتی كار می‌كنیم یعنی برای نقل و انتقال كارمان راهی پیدا كردیم.

[b]یعنی ارز مورد استفاده‌تان هم عوض شده است؟[/b]
بله. در بعضی جاها كه لازم بوده، ارز را هم عوض كرده‌ایم. البته ظاهرا سیر كشور به سوی محدودیت استفاده از دلار و یورو پیش می‌رود. البته ما خیلی مشمول این مسائل نشدیم. ما در همه مناطق دنیا سعی می‌كنیم بسته به ضرورت‌ها و تسهیلاتی كه در آن مناطق برایمان فراهم می‌كند، از امكانات موجود برای حل مشكلات فعلی استفاده كنیم.

[b]آقای داجمر می‌خواهم صریح بپرسم كه استراتژی كلان و نگاه كشتیرانی در برخورد و مدیریت تحریم‌ها چگونه است؟ آیا از آن فرار می‌كنید یا به عنوان یك واقعیت آن را پذیرفته‌اید؟[/b]
خب، ما به تحریم‌ها به عنوان یك واقعیت نگاه می‌كنیم و سعی در كنترل آن داریم. اثرات تحریم‌ها انكارشدنی نیست و ما هم بنای شعار دادن نداریم. ممكن است تحریم‌ها از آنجایی كه برای ما محدودیت ایجاد می‌كند، سبب خودكفایی شود؛ اما به هر حال باعث كند شدن روند حركت ما و افزایش هزینه‌های كشور خواهد شد؛ اما درباره آنچه به كشتیرانی برمی‌گردد، وقتی آنها، این محدودیت‌ها را برای كشتیرانی وضع كردند، به صراحت تاكید كردند كه قصدشان زمینگیر كردن فعالیت‌های ماست.
روشن است استراتژی ما هم مقابله با این قضیه است، یعنی نمی‌گذاریم خواست آنها تحقق پیدا كند؛ البته اگر بخواهیم از این جهت بگوییم كه باعث كاهش درآمد یا افزایش هزینه‌های كشتیرانی باشد، طبیعتا اثر داشته، اما هدفی كه آنها خواستند و خودشان هم شاهدند واقعا محقق نشده است. من روبه‌روی شما نشسته‌ام و شركت كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هم دارد كارش را می‌كند. در زمان جنگ كه جنگ نفتكش‌ها را داشتیم، من خودم مدیرعامل كشتیرانی بودم؛ از سال 64 تا 72. آن زمان كشتی‌های ما در شرایط بدی در خلیج‌فارس تردد می‌كردند. آن زمان دشمن رودررو، سلاح، موشك، زد و خورد و فرار مطرح بود. بنادر ما محدود شده بود؛ اما الان مبارزه ما نوع دیگری است. از طریق قانون، مقررات، محدودیت‌های حقوقی و مالی و این جور مسائل رودرروی ما قرار گرفته‌اند. لذا ماهیت مساله یكی است؛ اما راه‌های مقابله فرق می‌كند. الان نیز ما تدابیری به تناسب این وضعیت طراحی كرده و مطمئنیم موفق خواهیم شد و تحریم‌ها اثر محدودی دارند و به هدف خود نرسیده‌اند.

[b]تجربه خاصی از دوران جنگ نفتكش‌ها مانده كه الان قابل استفاده باشد؟[/b]
روش‌ها در آن فرق می‌كند؛ اما بحران بحران است. باید مدیریت بحران داشت. جنگ نفتكش‌ها یك نوع بحران بود و تحریم‌های اخیر یك نوع بحران دیگر است.

زمان جنگ ما برای اینكه نیروهای باانگیزه و علاقه‌مند را پیدا كنیم كه حاضر باشند با كشتی‌ها به مناطق خطر بروند، خیلی مشكل داشتیم یا اینكه چگونه و چه موقع كشتی‌هایمان را اعزام كنیم تا كمتر آسیب متوجه‌شان شود. آن موقع در كشور حمل‌ و نقل زمینی، توان و بنیه قوی نداشت، چون چندین سال بود كه در آن سرمایه‌گذاری نشده بود.
در بعضی مواقع در دوران جنگ، صد تا كشتی در انتظار تخلیه كالایشان در بنادر بودند؛ ولی حمل و نقل زمینی نمی‌كشید كه بار اینها را تخلیه و حمل كند. در مقطعی در اوج جنگ ناچار شدیم علی‌رغم این كه خطرات زیادی در بندر امام وجود داشت و چندین سال بود بندر امام تعطیل شده بود، دوباره بندر امام را راه‌اندازی كنیم. خطر كشتی‌هایمان را تهدید می‌كرد؛ اما مجبور بودیم چون یكی از نقاط پرمصرف كالاها برای جنگ استان‌های خوزستان و ایلام بود كه راه‌اندازی بندر امام از حمل و نقل مضاعف كالا به سوی این مناطق جلوگیری می‌كرد و از این بندر سریع با راه‌آهن می‌توانستیم كالا را به نقاط نیازمند برسانیم. آن دوران همه‌اش تنش بود؛ اما این دوران باید همه‌اش تدبیر باشد و با مدیریت نرم و صبورانه، راه‌های حقوقی و ظرفیت‌های قانونی در قوانین بین‌المللی را شناسایی كرده و مورد استفاده قرار دهیم. همین كه ما الان براحتی در حال انجام وظایف و خدمت به كشور هستیم، یعنی این كه تحریم‌ها به هدف خود نرسیده‌اند و كشتی‌های ایرانی همچنان به حضور خود در دنیا و آب‌های بین‌المللی ادامه می‌دهند.
منبع: روزنامه جام جم 24/5/ 89
لينك خبر : http://www.marinenews.ir/?show=news&maj=news&type2=showz&catid=6678[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اونی که من فهمیدم از منابع اگاه اقای امیری یکی از عواملی بوده که اصلا هدفمند توی این ماجرا گذاشته شده .
اونی که باید می فهمید سیا بود که خودش می دونه ابروش بر سر دار شد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان همتون توهم زدید
این آقا خودش پناهنده شده بوده و به خاطر زنش برگشته ایران و آمریکا هم ازش بهره برداری سیاسی کرد و جو هسته ای علیه ایران متشنج تر کرد
در هر حال موقع برگشت به ایران، ایران هم اومد امتیاز گیری کنه به شهرام گفت بگو اون 3 تایی که گرفتن جاسوس آمریکا بوده فکر کنم آمریکا این تکش به ذهنش نمیرسید که این جوری غافلگیر بشه!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]دوستان همتون توهم زدید
این آقا خودش پناهنده شده بوده و به خاطر زنش برگشته ایران و آمریکا هم ازش بهره برداری سیاسی کرد و جو هسته ای علیه ایران متشنج تر کرد
در هر حال موقع برگشت به ایران، ایران هم اومد امتیاز گیری کنه به شهرام گفت بگو اون 3 تایی که گرفتن جاسوس آمریکا بوده فکر کنم آمریکا این تکش به ذهنش نمیرسید که این جوری غافلگیر بشه![/quote]

برادر عزیز فقط کافیه کمی واقع گرایانه به موضوع نگاه کنین.

اگه میخواست پناهنده بشه چرا از عربستان؟!!!

اگه من بخوام پناهنده بشم اول با خونوادم میرم ترکیه یا یکی از همسایه ها و بعد از اونجا میرم امریکا و تقاضای پناهندگی می کنم. هر آدم عاقلی همین کار رو میکنه. این که بگیم خودش پناهنده شده و بعد هم بخاطر خونوادش برگشته خیلی ساده لوحانه است. کسی که میخواد پناهنده بشه چند سال صبر نمیکنه که نوبت حج براش برسه و از اونجا بره امریکا!!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فکر کنم در ساخت این MALD ها باید از موادی که rcs بالایی ایجاد می کنن استفاده بشه
که خوده این وقتی به زیر اف 16 نصب بشه باعثه شناسایی شدن اف 16 از فاصله بیشتر میشه
حتما برای اینم فکر کردن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عضو هيات علمي پژوهشكده فيزيك پلاسما و گداخت هسته‌اي پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌اي سازمان انرژي اتمي ايران با اشاره به موفقيت‌هاي پژوهشگران ايراني در هر چهار روش مدرن گداخت هسته اي و طراحي و ساخت سه دستگاه گداخت هسته اي در كشور، [b]از ارائه طرحي براي ساخت «تاسيسات گداخت هسته‌يي بور» طي سه سال آينده خبر داد كه در صورت تصويب، ايران پس از آمريكا دومين كشور جهان خواهد بود كه توانسته تحقيقات گداخت هسته‌يي را با هر سه نسل سوخت‌هاي گداخت انجام دهد.[/b]

مهندس وحيد داميده در گفت‌وگو با ايسنا با تاكيد بر اين كه دانش ايران در اين حوزه كاملا بومي شده است، درباره روش‌هاي نوين گداخت هسته‌اي اظهار كرد: با توجه به پيشرفت‌هاي اخير تكنولوژيكي و همچنين نظريه‌هاي متعدد دانشمندان، به نظر مي‌رسد كه روش‌هاي تركيبي، به دليل كارآمدي بيشتر و هزينه كمتر، بهترين گزينه پيش روي دانشمندان براي رسيدن به نيروگاه گداخت هسته‌اي باشد. همچنين به دليل مشكلات موجود در ديواره اول راكتورهاي گداخت كه در اثر تابش‌هاي پر شدت نوترون‌هاي گداخت حاصل از سوخت D-T به وجود مي‌آيد، سه روش جديد ارائه شده در جهان با سوخت غير راديواكتيو پروتون – بور پيشنهاد شده است.

وي افزود: گداخت هسته‌يي به روش «راه‌انداز اكوستيكي تارگت مغناطيس شده» (ADMTF)(سال 2006)، گداخت هسته‌يي به روش «محصور سازي الكتروديناميكي اينرسي» (IECF)(سال 2008 )، گداخت هسته‌اي به روش «پلاسماي كانوني» (DPF) (سال 2009 ) و نهايتا گداخت هسته‌اي به روش «تركيب ميدان معكوس» (FRC) (سال 2010) روش‌هاي تركيبي نويني هستند كه به موازات روش‌هاي ديگر در سال هاي اخير مورد توجه متخصصان هستند و سه روش آ‌خر پيشنهاد راكتور گداخت پروتون – بور را داده‌اند.

داميده در توضيح روش گداخت «غير راديواكتيو پروتون – بور» گفت: براي انجام فرآيند گداخت هسته‌يي حداقل 100 ميليون كلوين دما لازم است. راحت‌ترين گداخت در سوخت D-T روي مي‌دهد. اگر دماي پلاسما به 730 ميليون كلوين برسد، از اين سوخت بيشترين بازدهي را خواهيم داشت. ولي مشكل اين جاست كه اين سوخت به شدت نوترون گسيل مي‌كند كه باعث كاهش بسيار شديد عمر راكتور مي‌شود.

به گفته وي، دانشمندان براي جلوگيري از تابش نوترون و همچنين حل مشكلات ديواره اول راكتور و حتي زيست محيطي، پيشنهاد راكتور گداخت بور را داده‌اند. براي انجام گداخت پروتون – بور نياز به پلاسمايي با دماي حدود شش ميليارد كلوين هستيم كه شايد اين دما بسيار دور از انتظار باشد.

وي ادامه داد: روش‌هاي IEF، DPF و FRC به راحتي مي‌توانند اين دما را ايجاد كنند كه يكي از پيشنهادهاي ما در طرح ملي گداخت هسته‌يي، طراحي و ساخت ر اكتور آ‌زمايشگاهي گداخت هسته‌اي 100 مگاواتي به روش IEF يا همان پلي ول است. در گداخت بور، هسته «بور 11» در اثر گداخت با پروتون به هسته «كربن 12» تبديل مي‌شود. اين هسته ناپايدار به يك ذره آلفا و هسته بريليم 8 شكافته مي‌شود و نهايتا هسته بريليم 8 نيز به دو ذره آلفا شكافته مي‌شود. پس محصول نهايي در گداخت بور 3 ذره آلفا خواهد بود.

داميده كه مديريت معاونت طرح ملي گداخت هسته‌اي به روش‌هاي غير از اينرسي و مغناطيسي را برعهده دارد، درباره روش IEF يا پلي ول ( Polyweel) گفت: پروفسور بازارد كه سابقه 25 سال كار و مديريت بر روي ريگاترونز و توكامك‌هاي معروف آلكاتور C، B،A داشته، پس از حدود دوازده سال تحقيقات در سال 2006 با ارائه طرح IEF موفق به دريافت جايزه بهترين طرح پژوهشي ايالات متحده آ‌مريكا شد و در سال 2008 يك سال پس از درگذشت وي اختراعش ثبت شد. در روش وي، علاوه بر ميدان‌هاي الكترويكي، ميدان‌هاي مغناطيسي نيز به محصورسازي پلاسما كمك مي‌كنند. اين روش، به دليل حجم و هزينه بسيار كم،‌ تنها روشي است كه در صورت موفقيت، كشتي‌هاي نيروي دريايي نيز علاوه بر وزارت نيرو مي‌توانند از آن استفاده كنند. به همين دليل هم نيروي دريايي آمريكا از اين پروژه حمايت مي‌كند.

وي در گفت‌و‌گو با ايسنا خاطرنشان كرد: اين پروژه در آ‌مريكا در سه فاز تصويب شده، كه فاز اول آن با موفقيت تمام شده و در حال حاضر در حال اجراي فاز دوم آن براي شناخت بور هستند. فاز سوم آ‌ن نيز كه DEMO نام دارد، بين سالهاي 2015 تا 2018 تمام خواهد شد.

گام بزرگ ايران در ساخت نيروگاه گداخت هسته‌اي به روش IEF با دستيابي به تكنولوژي جديد

داميده تصريح كرد: طراحي و ساخت دستگاه گداخت هسته‌يي به روش «محصورسازي الكترواستاتيكي اينرسي» كه در بهار سال 1389 در پژوهشكده فيزيك پلاسما و گداخت هسته‌اي پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌اي با موفقيت به اتمام رسيد و ايران را جزو شش كشور دارنده اين تكنولوژي قرار داد كه گام بزرگي در راستاي طراحي و ساخت نيروگاه گداخت هسته‌يي به روش IEF و بومي‌سازي اين تكنولوژي محسوب مي‌شود.

هيات علمي پژوهشكده فيزيك پلاسما و گداخت هسته‌اي سازمان انرژي اتمي ايران درخصوص مزاياي روش IEF گفت: قابليت تبديل شدن به نيروگاه گداخت هسته‌يي در طول فقط شش تا 10 سال،حجم كم نيروگاه - يك تا 3 درصد حجم در ساير روش‌ها را شامل مي‌شود - و قابليت تبديل مستقيم انرژي به الكتريسيته (بدون نياز به توربين بخار يا گاز ) از جمله مزاياي اين روش به شمار مي‌رود. همچنين تنها روش در جهان است كه قابليت انجام گداخت هسته‌يي P-11B را به صورت فرآيند Radiation – free داشته و كاربردهاي وسيعي از جمله در توليد همه راديو داروهاي PET دارد.


طراحي و ساخت سه دستگاه گداخت هسته‌اي در مراحل نهايي


وي درباره پژوهش‌هاي صورت گرفته در زمينه روش‌هاي نوين گداخت در سازمان انرژي اتمي ايران به خبرنگار فن‌آوري خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: خوشبختانه در هر چهار روش مدرن ارائه شده در جهان تلاش‌هاي خوبي داشته‌ايم؛ چنانكه موفق به طراحي و ساخت سه دستگاه گداخت هسته‌اي مختلف شده‌ايم كه هر سه دستگاه در مراحل نهايي بوده يا داراي ثبت اختراع هستند.


ايران جزو معدود كشورهاي داراي دانش طراحي و ساخت دو نوع پلاسماي كانوني فيليپوف و مدر


داميده ادامه داد: يكي از اين دستگاه‌ها، دستگاه پلاسماي كانوني (DPF) فيليپوف با انرژي 4.7 كيلوژول و نسبت منظر 2.3 است. دستگاه ديگر، پلاسماي كانوني (DPF) مدر 11.2kJ است كه با بهره‌برداري از اين دو دستگاه، ايران جزو معدود كشورهايي است كه دانش طراحي و ساخت هر دو نوع پلاسماي كانوني فيليپوف و مدر را داراست.

عضو هيات علمي پژوهشكده فيزيك پلاسما و گداخت هسته‌يي سازمان انرژي اتمي ايران خاطرنشان كرد: مهمترين دستگاه طراحي شده، دستگاه گدا خت هسته‌اي پيوسته به روش محصورسازي الكتروستاتيكي اينرسي(IECF) با توان 25 كيلو وات و ولتاژ 104 هزار ولت است كه خوشبختانه ايران را به همراه آمريكا، ژاپن، كره جنوبي، استراليا و فرانسه جزو شش كشور دارنده اين تكنولوژي قرار داده است.

وي تصريح كرد: اين دستگاه‌ها در پژوهشكده فيزيك پلاسما و گداخت هسته‌يي در اواخر سال 1388 و اوايل سال 1389 طراحي و ساخته شد.

http://www.rajanews.com/detail.asp?id=61890

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=justify]یک روزنامه بریتانیایی با انتشار گزارشی از کرم رایانه ای " استاکس نت " نوشت که واحد سایبری ارتش اسراییل پشت پروژه تولید و حمله کرم رایانه ای استاکس نت قرار دارد .
به گزارش عصر ایران روزنامه " دیلی تلگراف " بریتانیا به نقل از کارشناسان امنیت رایانه مدعی شد که یک واحد حملات سایبری در ارتش اسراییل احتمالا کرم اینترنتی استاکس نت را به هدف تخریب و ایجاد مانع در برنامه های هسته ای ایران تولید کرده است .

دیلی تلگراف به نقل از رالف لانگر کارشناس آلمانی امنیت رایانه می نویسد که احتمالا واحد اطلاعاتی 8200 ارتش اسرائیل، ویروس استاکس نت را به هدف تخریب و ایجاد اختلال در فعالیت های هسته ای ایران وارد سیستم رایانه ای نیروگاه اتمی بوشهر کرده است .

پیش از این در برخی گزارش ها از احتمال انتقال این ویروس به وسیله کارت حافظه ( یو اس پی ) از طریق شرکت روسی پیمانکار نیروگاه اتمی بوشهر گزارش هایی منتشر شده است .

دیلی تلگراف در تشریح دلایل ادعای دست داشتن اسراییل در این پروژه حمله سایبری نوشت که کارشناسان امنیت رایانه که از ماه ژوئن سال جاری روی این کرم رایانه ای تحقیق می کنند در تحقیقات خود متوجه شده اند که در کد این برنامه ویروسی اشاره ای به تورات را کشف کرده اند که به اسرائیل به عنوان منشاء حمله اخیر در فضای مجازی اشاره دارد.

به نوشته این گزارش این کد شامل واژه لاتینی " درخت مورد " در کتاب تورات است. واژه عبری برای درخت مورد نام اولیه " استر " ملکه یهودی امپراتوری پارس بود.

دیلی تلگراف به نقل از رالف لانگر می نویسد با خواندن تورات می توان پیوندهایی میان این کرم رایانه ای و اسراییل حدس زد .

متخصصان معتقدند یک علامت توراتی در اعماق کد نویسی ویروس کامپیوتری استاکس نت وجود دارد . بنا به گزارش دیلی تلکراف و به نقل از کارشناسان رایانه این علامت " کلمه مرنوس " است که می توان آن را به عنوان علامت استر یا داستان سفر استر در تورات قرائت کرد. براساس این داستان یهودیان برای نابودی فارس ها دست به حمله پیشگیرانه علیه آنها می زنند .

لينك خبر : http://www.jahannews.com/vdchzqnz623nxvd.tft2.html[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسمه تعالی

با سلام

چرا که نه.... از این صهیونیستهای مادر به خطا حتماً برمیاد.... icon_eek علی الخصوص که هم از نظر روایی قضیه تایید شده و هم از نظر تجارب تاریخیمون که هر کجای عالم که فتنه ای بپا شده زیر سر این صهیونیستها و یهود بنی اسرائیله :!: icon_eek ... اصلاً ناف این عوضیا رو با فتنه بُریدن.... :evil: icon_eek خدا نسلشونو از رو زمین برداره که اصل فساد و فتنه روی زمینن. icon_cheesygrin

یا علی مدد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسمه نعالي

با سلام

اي بابا..... :x اين كشور ... اون كشور..... يعني چي؟!! بابا هدفش مشخصه ديگه. اونهم ايران و سوريه و.... دشمناي اسراپيل غاصب.

اصلاً ظاهراً بعضی مسئولین کشور و مسئولین صنایع علی الخصوص صنایع مهم و مسئولین وزارت علوم و فن آوری اطلاعات و بخش مربوطه اش خواب خوابند و انگار نه انگار که رهبر عزیزمون بارها و بارها امسال تاکید کردند و هشدار دادند که باید مراقب حملات و تهدیدات دشمن چه در عرصه جنگ نرم و چه سخت بود اونوقت آقایون اعلام میکنن که دیر متوجه حمله این ویروس کذایی شدن!! واقعاً که!!! :!: :evil:

معلومه که چقدر حرفهای رهبر عزیز رو جدی گرفته و میگیرن و ولایت پذیری دارن!!! :lol:

نخير.... ظاهراً بقول شاعر: [size=18][color=red]گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من..... آنکه البتّه به جایی نرسد فریادست[/color][/size] :x :evil:

فقط به عنایت آقامون امام زمان مهدی فاطمه ارواحنا فداهما، خدای محمد(ص) به دادمون برسه با این حواس جمعیشون...!!!!یه وقت ببینیم حمله نظامی کردن و آقایون بگن دیر فهمیدیم..... icon_eek

[size=24][color=olive]یا علی مددی.[/color][/size] icon_cheesygrin icon_eek icon_eek

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.