Morteza313

سه ویژگی تکنیک اصلی پدافند هوایی ایران برای شناسایی هواپیما های رادار گریز

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[quote]دوست عزيز 117 با ديد مسلح شناسايي شد نه رادار اينو ميدونستي.[/quote]

استفاده از دیدبان های بصری در آرایش پدافند خیلی موثر است که اکنون به کار گرفته شده است

[quote]آفرین ! بعد از شناسایی شدن با چشم موشک رو با نیروی عشق هدایتش کردن و با قدرت ذهن کوبیدنش به اف 117 ...[/quote]

وقتی دیده شد و محل تقریبی اش را دیدی زدنش خیلی راحت تر است حتی با سیستم های راداری به این علت که زوم کردی روی منطقه ای خاص و فاصله را به مراتب کم کردی
بویژه اگر در ارتفاع پایین که نزدیک شوی دیده نشدن راحت تر است
یا سیستم کنترل موشک چند گانه باشد و در مرحله آخر راداری باشد یا حرارتی

به هر صورت باز این روش ترکیبی در ایران به کار بسته شده است و حرف این دو دوست نقض یکدیگر نیست

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]دوست عزيز 117 با ديد مسلح شناسايي شد نه رادار اينو ميدونستي.[/quote]

دوست عزیز پیشنهاد میکنم بیشتر در مورد سانحه ی سرنگون شدن F-117A تحقیق کنی ، در مصاحبه ی خود کلنل Dani (فرمانده واحد پدافندی یوگوسلاوی محافظ بلگراد که F-117A رو ساقط کرد) استفاده از رادارهای ارتقا یافته (از نوع P-18) برای کشف هواپیمای رادارگریز آمریکایی تایید شده . گرچه دانی از شبکه ای از دیده بان های بصری استفاده میکرد تا رادارهاشو بصورت مداوم در تیررس موشکهای هارم قرار نده ، اما طبق اطلاعات موجود ، رادارهای P-18 واحدهای پدافند صرب 3 بار برای قفل محلی کردن روی F-117A تلاش کردند که بار سوم ، هواپیما در برد 13 کیلومتری و ارتفاع 8 کیلومتری شناسایی شد و موشکهای با فیوز مجاورتی به سمتش شلیک شدند .

http://www.airspacemag.com/military-aviation/stealth.html?c=y&page=1
http://en.wikipedia.org/wiki/Zolt%C3%A1n_Dani
http://web.archive.org/web/20080606022324/http://english.aljazeera.net/English/archive/archive?ArchiveId=15794

الان دیگه این ضعف هواپیماهای رادارگریز نسبت به رادارهای VHF توسط خود غربی ها هم تایید شده
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشكر از آقا مرتضي

سوالي داشتم .
آيا يك MALD مي تواند در باند vhf يا uhf اين رادارها اخلال ايجاد كند ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
الان رادارهای جدید با فرکانس بالا هم دیگه میتونن نسل پنجمی ها رو کشف کنن و دیگه نیاز چندانی به رادارهای طول موج بلند نیست. مثل رادار سامانه پانتسیر که میتونه اهدافی به کوچکی 2 سانتیمتر مربع رو کشف و رهگیری کنه. از این رادارها توسط آمریکا و اسراییل هم زیاد استفاده میشه(رادارهای باند x)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]دوست عزيز 117 با ديد مسلح شناسايي شد نه رادار اينو ميدونستي.[/quote] آفرین ! بعد از شناسایی شدن با چشم موشک رو با نیروی عشق هدایتش کردن و با قدرت ذهن کوبیدنش به اف 117 ...[/quote] دوست عزيز اينجور بازخورد اصلا در شان شما نيست كه حرف بنده رو با يه جهت گيري نا معقول مسخره كني.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]دوست عزيز 117 با ديد مسلح شناسايي شد نه رادار اينو ميدونستي.[/quote]

دوست عزیز پیشنهاد میکنم بیشتر در مورد سانحه ی سرنگون شدن F-117A تحقیق کنی ، در مصاحبه ی خود کلنل Dani (فرمانده واحد پدافندی یوگوسلاوی محافظ بلگراد که F-117A رو ساقط کرد) استفاده از رادارهای ارتقا یافته (از نوع P-18) برای کشف هواپیمای رادارگریز آمریکایی تایید شده . گرچه دانی از شبکه ای از دیده بان های بصری استفاده میکرد تا رادارهاشو بصورت مداوم در تیررس موشکهای هارم قرار نده ، اما طبق اطلاعات موجود ، رادارهای P-18 واحدهای پدافند صرب 3 بار برای قفل محلی کردن روی F-117A تلاش کردند که بار سوم ، هواپیما در برد 13 کیلومتری و ارتفاع 8 کیلومتری شناسایی شد و موشکهای با فیوز مجاورتی به سمتش شلیک شدند .

http://www.airspacemag.com/military-aviation/stealth.html?c=y&page=1
http://en.wikipedia.org/wiki/Zolt%C3%A1n_Dani
http://web.archive.org/web/20080606022324/http://english.aljazeera.net/English/archive/archive?ArchiveId=15794

الان دیگه این ضعف هواپیماهای رادارگریز نسبت به رادارهای VHF توسط خود غربی ها هم تایید شده[/quote]
نيروهاي صرب از قبل به عمليات 117 در اون منطقه آگاه بودن.
در ارتفاع پايين هم وقتي شناسايي ميشه كه دريچه بمب هاشو بازكنه لينك زير كل خصوصيات 117 و اون حادثه رو شرح داده.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_F-117_Nighthawk
مشكل دريچه بمبها يكي از دلايل برتري 22 به 23 بود كه ارتش آمريكا 22 رو فقط به همين خاطر انتخاب كرد.در حاليكه 23 از برد و رنج جنگي بسيار بالاتري از 22 برخوردار بود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote][quote]دوست عزيز 117 با ديد مسلح شناسايي شد نه رادار اينو ميدونستي.[/quote] آفرین ! بعد از شناسایی شدن با چشم موشک رو با نیروی عشق هدایتش کردن و با قدرت ذهن کوبیدنش به اف 117 ...[/quote] دوست عزيز اينجور بازخورد اصلا در شان شما نيست كه حرف بنده رو با يه جهت گيري نا معقول مسخره كني.[/quote]


پس مطالعه اتون بیشتر کنین و بهتر نظر بدین ؛ شما با حرفتون چنین برداشتی در ذهن من ایجاد کردین ... و شاید من نخوام شان خودم رو رعایت کنم ؛ این نگرانی از نحوه برخورد دیگران باید متوجه شما باشه ...



--------

عمده دلیل برخورد من با گفته های شما؛ پروازهای شبانه رادارگریز ها هست و چیزی نیست که انسان با چشم مسلح و غیر مسلح بتونه پروازی در ارتفاع 27 هزار پایی رو تشخیص بده ..
در اصل شبکه دیده بانی مد نظر شما چیزی نبود که در خاک یوگوسلاوی کاربرد داشته باشه ؛ صربها از جاسوس هاشون بلند شدن این هواپیما و سایر جنگنده های دیگه رو در ایتالیا و یا سایر فرودگاههای اروپایی رصد میکردند و این کمک میکرد تا پدافندهای صربها بسیار زودتر از به آسمان رسیدن اف 117 هوشیار بشن و مسیر های پروازی رو جستجو کنند (البته این ادعای غربیهاست)
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
برادر عزيز جنگجو اول اينكه بايد به عمق جمله ساده من پي برده باشيد بنده در سال 84 در يك مجله نو آور خوندم كه ابتدا 117 رو در ارتفاع پايين در حاليكه داشت بمباران ميكرد رو رويت كردن بعد اون رو مورد هدف قرار دادن.حتي در اين حالت يك موشك استينگر كارشو يكسره ميكنه.دوست عزيز بنده هم اگر بخوام شان خودم رو رعايت نكنم ميتونستم با يه جواب تمسخر آميز حوابتونو بدم ولي اگر ميبيني ميام اينجا و پست ميدم صرفا بخاطر كسب اطلاعات و تبادل و گفتگو هستشو بس نه كل كل كردن.اگر شان خودتونو رعايت نميكنين ديگه به خودتون بستگي داره لابد شان شما در همينجور پاسخ دادنه. اين بنده خدا هم كه اين مقاله رو زده بايد بگم كه هيچ شيي وجود نداره كه بازتابش امواج راديويي رو در هر حالت رو بازتابش نكنه. اصلا مگه امكان داره!چون يك موج راديويي به اتمهاي هر جسم بازخورد بازتابش رو داره.اين مقاله هم از هر كجا اومده اشتباه هستشو بس.هيچكس هم تا حالا به راز چگونگي رادار گريزي اين پرنده پي نبرده و همه چي در حد حدس و گمان هستش و پايه و فرمول علمي در اثبات اونها وجود نداره اگه كسي فرمولي از رادار گريزي اين پرنده داره رو كنه. تنها چيزي كه در مجله نوآورد نوشته بود(كه بازهم اونم حدس و گمان بود)اين بود كه اين پرنده روكشي از مواد رو داره كه امواج راديويي رو جذب ميكنه و ديگه نميذاره برگرده.نابودي اين پرنده هم به خاطر بازشدن دريچه بمبها بود چون يه بمب كه قابليت رادار گريزي نداره. اگر هم دوستان فكر ميكنن كه به خاطر طرح بدنه اين پرنده رادارگريزه بايد گفت كه اگه اينجور بودن تا حالا كشورهاي ديگه از همين طرح پيروي ميكردن.مثلا تي 50 اين طرح رو نداره ولي رادار گريزه و يا 22 يا 23
روكش مواد اين پرنده هم در هر بار پرواز تا اونجايي كه خبرچينا گزارش دادن بايد عوض بشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]برادر عزيز جنگجو اول اينكه بايد به عمق جمله ساده من پي برده باشيد بنده در سال 84 در يك مجله نو آور خوندم كه ابتدا 117 رو در ارتفاع پايين در حاليكه داشت بمباران ميكرد رو رويت كردن بعد اون رو مورد هدف قرار دادن[/quote]
جناب نپتون این هواگرد برای بمباران از ارتفاع متوسط و بالا اقدام به شلیک موشک و بمب می کنه و اصلا پایین نمیاد که بشه با دیدبان بصری اون رو دید.
برخی از مقالات و نوشته ها قابل اعتنا نیست حتی نوآور چون با منطق جور در نمیاد و نویسنده اونها هم امثال من و شما هستیم نه طراح اف۱۱۷.
مثلا اولین سوال همینی هست که جناب واریور گفتن که چطور میشه یک جنگنده رو در ارتفاع ۸ تا ۱۰ ک م (که تازه ارتفاع رها سازی بمب هست وگرنه در فاز پرواز بالاتر از این حرکت می کرد) این جنگنده با چشم شناسایی کرد حتی با دوربین در این فضای بیکران و بیشتر شبیه افسانه جیسون هست.
موضوع دوم فرضا با چشم شناسایی شد در همین حال رادارها تمام اون محدوده رو پوشش میدن و بیکار که نبودن ؛ و دیدین و ندیدن با چشم تاثیری در موضوع نداره در این حالت حتی اگر هواگرد بمب رو هم رها کنه فقط چند ثانیه در دید هست پس فرایند هدایت موشک تا هواگرد چطور انجام شده ؟؟؟؟؟ اگر رادار در حالت عادی نتونسته اون رو شناسایی کنه با دیدن با دیده بان بصری هم اتفقی ماهوی در ماجرا نمی افته که رادار رادیویی بیتونه اون رو ببینه مگر اینکه موشک شما هم تصویری باشه که من شک دارم اون زمان یوگسلاوی این رده موشک در پدافند زمینیش داشته بوده.

و یا اصولا سوال اساسی تر که همون بار ابتدایی چطور شناسایی شده؟؟؟

کسی شکی نداره در ارتفاع پایین با من پدها میشه هر هواگردی رو تهدید کرد ولی سوال اینجاست که یکی بیاد یک منبعی به ما بده که این جنگنده در جنگ در ارتفاع پایین پرواز یا رها سازی بمب داشته.
[quote]حتي در اين حالت يك موشك استينگر كارشو يكسره ميكنه[/quote]
اول اثبات کنین در ارتفاع پایین بوده و اصلا منطقی هست برای این جنگنده که با در اختیار نداشت هیچ سلاح دفاعی در حین عملیاتی که قراره غافلگیرانه باشه بیاد به ارتفاع پایین و در این حالت چه فرقی بین این جنگنده و بقیه جنگنده ها هست.
فلسفه این جنگنده و بی ۳۲ این بود(ایضاRQ۱۷۰) که کلا دیده نشن وگرنه با پرواز پایین که پسر بچه همسایه هم می بیندشون.
اگر این اثبات شد کسی شک نداره من پدها برای هر هواگردی در این ارتفاع خطرناک هستن نه تنها این جنگنده.
[quote]اين بنده خدا هم كه اين مقاله رو زده بايد بگم كه هيچ شيي وجود نداره كه بازتابش امواج راديويي رو در هر حالت رو بازتابش نكنه[/quote]
این حرف شما هم اولا درست نیست از قوانین ساده فیزیک در مورد نور و امواج سه حالت در برخورد با شی هست رد شدن از اون شی مثل شیشه ، بازتاب مثل آینه ، و جذب.ممکنه شی باشه که یکی از این مشخصه ها رو بروز نده مثل همین الان شیشه هایی چند جداره ای که به طور کامل نور مادون قرمز رو که منشا گرما هست حذف می کنه(تازه این که بعد مصرف عمومی و خانگی پیدا کرده) اما سوال بعدی این هست که چه کسی منکر این حرف شده که شما میگین هیچ شی نیست که بازتاب نداشته باشه؟؟؟؟
اصلا کسی در این مورد بحثی کرد؟؟؟؟؟ اتفاقا این نقض حرف و بحث خود شما هست جناب واریور هم دقیقا بحثشون از ابتدا این بود که این جنگنده هم در نهایت بازتاب راداری داشته هر چند کم اما با روش های خاصی شناسایی شده.
[quote]اصلا مگه امكان داره!چون يك موج راديويي به اتمهاي هر جسم [color=red]بازخورد بازتابش[/color] رو داره[/quote]
لزوما نه ممکنه همه نیرو رو تبدیل به گرما کنه یا جذب و در خاذنی مثلا ذخیره کنه.
[quote]اين مقاله هم از هر كجا اومده اشتباه هستشو بس[/quote]
چرا؟؟؟؟؟
[quote]هيچكس هم تا حالا به راز چگونگي رادار گريزي اين پرنده پي نبرده و همه چي در حد حدس و گمان هستش و پايه و فرمول علمي در اثبات اونها وجود نداره اگه كسي فرمولي از رادار گريزي اين پرنده داره رو كنه. تنها چيزي كه در مجله نوآورد نوشته بود(كه بازهم اونم حدس و گمان بود)اين بود كه اين پرنده روكشي از مواد رو داره كه امواج راديويي رو جذب ميكنه و ديگه نميذاره برگرده.نابودي اين پرنده هم به خاطر بازشدن دريچه بمبها بود چون يه بمب كه قابليت رادار گريزي نداره.[/quote]
باز هم بحثی که کسی روش مانور نداد مگر دوستان گفتن ما راز رادار گریزی این هواپیما رو می دونیم. اگر کسی هم رازش رو داره برای شما توی نت نمی زاره خیالتون تخت اونهایی که این راز رو دارن برای ۲۳۰ سال ازش استفاده می کنن به عنوان یک حربه همه مثل من بیکار نیستن که بیان توی اینترنت دسترنج کشوری رو به باد بدن عاملی که ممکنه باعث برتری یا شکست کشوری بشه.
نوآور مجله ای علمی هست و حتی تخصصی نظامی هم نیست زیاد قابل اتکار نیست کما اینکه همین الان از دوستان برای مجلات و روزنامه ها و سایت ها مطلب مینویسن.
اون دریچه هم با اینکه در بالا هم گفتم باز عرض می کنم در ارتفاع بالا و یا در حالت خیلی جاهلانه در ارتفاع متوسط اقدام به باز شدن می کنه .در ضمن این جنگنده مثل جنگ دوم جهانی که بمب عادی پرت نمی کنه این جنگنده ها ساخته شدن برای رها سازی مهمات هوشمند از جمله بمب و موشک که به دلیل هدایت دقیق نیاز به ارتفاع خاصی ندارن و فقط بنا به برد بمب یا موشک و زمان گلاید یا روشن بودن موتور به طرف هدف از ارتفاع بالا پرتاب میشن.
[quote]اگر هم دوستان فكر ميكنن كه به خاطر [color=red]طرح بدنه[/color] اين پرنده رادارگريزه بايد گفت كه اگه اينجور بودن تا حالا كشورهاي ديگه از همين طرح پيروي ميكردن.مثلا تي 50 اين طرح رو نداره ولي رادار گريزه و يا 22 يا 23
روكش مواد اين پرنده هم در هر بار پرواز تا اونجايي كه خبرچينا گزارش دادن بايد عوض بشه.[/quote]
باز اشتباه می کنید بدنه های دارای چند شکستگی می تونن امواج رو منحرف کنن اما این مال زمانی بود که این علم رادار گریزی هنوز در مراحل جنینی خودش بود و ابتدای کار و این طرح برای طراحی و اجرا و ریخته گری راحتتر بود اما بعدها با پیشرفت علوم متالورژی و ..... از بدنه های دارای انحنای نرم که تولیدشون سختتر هست استفاده کردن و بعد از اف۱۱۷ آمریکا در بقیه رادار گریزها از طرح انهنا به جای شکستگی استفاده کرد.مثل اف۲۲ یا حتی پک فا و.....
برای مثال بدنه RQ170 یکپارچه ریخته گری شده (طولی که گفته شد در حدود ۲۰ متر هست).
اما این طرح بدنه در کنار مواد جاذب بیشترین رادار گریزی رو به ارمغان میاره.
اگر کمی در طراحی ناوهای رادار گریز دقت کنید می بینید هنوز در طراحی اونها از طرح های شکست خطوط بدنه به جای انهنا استفاده میشه.
در مورد مشخصه های رادار گریزی این رده جنگنده ها هم باید گفت فراتر از شکل بدنه و مواد جاذب روی بدنه به احتمال زیاد دارای وسایل الکترونکی خاصی هم هست که شاید با ایجاد پلسما یا میدان مغناطیسی و..... به نوعی در کنار بدنه و مواد حاذب به رادار گریزی کمک می کنه که برای کسی جز سازنده مشخص نیست.
اما مهم این هست که این رده هواگرد دارای مشکلاتی هست که برخی کشورها به اون پی بردن و از همین سوراخ دارن این هواگردها رو می گزن .
هنوز قضیه هواگرد بی سرنشین آمریکایی و فرودش در ایران یادمون نرفته.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اول از همه اينكه اين كل كل و مسخره بازي ها خداييش فضاي سايت و گفتگو رو آلوده مي كنه
يه خرده منطقي با هم بحرفين تو رو خدا

بابت مطلب ابتدايي هم ممنون/خلاصه و مفيد بود و واسه كسي كه اين كاره نيست جالبه مثل من!

ممنون از موضوع مورد بحث
  • Like 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.