Recommended Posts

آنتونوف 225 http://www.nabegheha.ir/images/science2/an-225-200.jpg An-225 Mriya هواپیمایی عظیم الجثه حمل و نقل نظامی است که توسط کارخانه آنتونوف (Antonov) ساخته شده است. این کارخانه اوکراینی که در سال 1952 تاسیس شد در زمینه ساخت هواپیماهای غول پیکر تخصص بسیار زیادی دارد. عنوان این کارخانه از نام موسس آن اولگ آنتونوف (Oleg Antonov) مشتق شده است. این هواپیما بزرگترین و پرقدرت ترین هواپیمای جهان است که در ابتدا جهت حمل و نقل شاتل بوران (Buran سفینه فضایی شوری که تنها یکبار در سال 1988 به فضا سفر کرد) ساخته شد. این هواپیما در اصل مدل بزرگتری از هواپیمای موفق An-124 Ruslan است، Mriya در زبان اوکراینی به معنای "رویا" است. An-225 با حداکثر وزن ناخالص 640 تن، در حال حاضر سنگین ترین هواپیمای جهان است. هر چند هواپیمای Hughes H-4 Hercules که به "Spruce Goose" (غار آراسته و زیبا) شهرت داشت، وزن بیشتری نسبت به An-225 دارا بود و طول بالهایش نیز بیشتر بود، اما H-4 تنها یک بار موفق به پرواز شد. An-225 بزرگترین هواپیما در جهان به شمار می رود که پروازهای موفقیت آمیز متعددی داشته است. این هواپیما حتی از Airbus A380 و نیز همتای خود C-5 Galaxy که به منظور حمل هواپیماهای جنگی ساخته شده بود، بزرگتر است. در نوامبر سال 2004، سازمان جهانی نگهدارنده رکوردهای انواع وسایل نقلیه هوایی FAI ، نام An-225 را در کتاب رکوردهای سال، که همه ساله به چاپ می رسد، جای داد. این هواپیما رکورد 240 پرواز موفق را در احتیار دارد http://www.nabegheha.ir/images/science2/buran_an225-200.jpg پیشرفت و توسعه An-225 که در اصل برای پروژه فضایی کشور روسیه و به عنوان جایگزینی برای Myasishchev VM-T ساخته شد، به راحتی قادر به حمل راکت Energia (که در سال 1987 آزمایش شد) و شاتل فضایی Buran است. کارایی و قدرت این هواپیما، آنرا هم ردیف Airbus Beluga و Boeing 747 هواپیمای حمل کننده شاتل آمریکایی، قرار داده است. An-225 در واقع مدل پیشرفته An-124 است که در قسمت بدنه و قسمت جلو و عقب بالهای آن تغییراتی بوجود آمده، دو موتور توربوفن (turbofan) از نوع Lotarev D-18 به بال ها اضافه شده و تعداد کلی موتورهای بالها را به شش عدد رسانده است. به علاوه به منظور تسهیل در سیستم فرود، تعداد چرخ های آن به 32 عدد افزایش یافته است. http://www.nabegheha.ir/images/science2/an225_2-200.jpg An-225 در حال حمل شاتل Buran در و پلکانی که به منظور حمل بار در An-124 وجود داشت، به منظور سبک تر کردن وزن هواپیما حذف شده اند، کنترل کننده ها و تثبیت کننده های پرواز از حالت عمودی به حالت افقی تبدیل شدند و قسمت دم هواپیما دارای دو سکان عمودی شده که باعث می شوند در مواقع لزوم حمل بار اضافی امکان پذیر باشد و آشفتگی آیرودینامیکی ایجاد شده را کنترل می نماید. برخلاف An-124 ، هواپیمای An- 225 برای مانورهای جنگی و عملیاتی با مسیرهای کوتاه طراحی نشده است. An-225 برای اولین بار در 21 دسامبر سال 1988 به پرواز در آمد. دو هواپیما از این مدل ساخته شده بود و امروز تنها یکی از آنها با شماره 82060 UR به منظور حمل بارهای سنگین با وزن حداکثر 250 تن، مورد استفاده قرار می گیرد. ساخت یک An-225 نیز در اواخر دهه هشتاد درادامه پروژه فضایی کشور روسیه، آغاز شد اما با سقوط شوروی سابق در سال 1990، نیمه تمام رها شد و بعدها از موتورهای آن در هواپیماهای An-124 استفاده شد. کارایی اواخر دهه هشتاد مقارن بود با اقدامات دولت شوروی سابق مبنی بر کسب در آمد از تجهیزات نظامی. در سال 1989 یک کارخانه به منظور ساخت هواپیماهای غول پیکر با عنوان "Antonov Airlines" در اوکراین تاسیس شد و از فرودگاه لوتن (Luton) لندن با مشارکت کارخانه Air Foyle HeavyLift کارش را آغاز نمود. این کارخانه بلافاصله با ساخت چهار هواپیمای An-124-100 و سه هواپیمای Antonov An-12 وارد این عرصه شد. در اواخر دهه نود نیاز مبرم به هواپیمایی بزرگتر از An-124 احساس می شد. در پاسخ به این نیاز اولین An-225 با موتورهای اضافی جهت نقل و انتقال محموله های بیش از اندازه سنگین تحت مدیریت کارخانه Antonov Airlines ساخته شد. در 26 ماه مه سال 2001 این هواپیما از کمیته جهانی هوانوردی گواهی نامه رسمی دریافت نمود، پس از آن اولین پرواز این هواپیما در تاریخ سوم ژانویه 2003 از شهر Stuttgart آلمان به مقصد Thumrait در عمان بود. در این پرواز 216 هزار غذای آماده به وزن 187.5 تن برای افراد ارتش آمریکا که در این منطقه مستقر بودند، فرستاده شد. از آن زمان تا کنون هواپیمای An-225 به عنوان وسیله حمل بارهای سنگینی که حمل هوایی آنها تقریبا غیرممکن است، مانند لوکوموتیوها، ژنراتورهای 150 تنی و غیره به کار خود ادامه داده است. این هواپیما همچنین برای امداد رسانی در زمان وقوع حوادث غیر مترقبه و امکان ارسال سریع کمک های مورد نیاز به سراسر جهان سرمایه ای ارزشمند محسوب می گردد. An-225 برای اولین بار در 21 دسامبر سال 1988 به پرواز در آمد. در سال 2000 زمزمه هایی مبنی بر نیاز به هواپیمای An-225 دیگری مطرح شد و در سال 2004 عملیات به پایان رساندن دومین An-225 نیمه تمام آغاز گشت، قرار بود ساخت این هواپیما تا اواسط سال 2006 به پایان برسد. در ماه ژوئن سال 2003، هواپیمای An-225 به همراه هواپیماهای An-124 بیش از 800 تن از کمک های مردمی را به کشور عراق رساندند. دولت آمریکا نیز قراردادی جهت استفاده از An-225 به منظور تامین تجهیزات مورد نیاز ارتش این کشور که در خاور میانه مستقر بود به امضاء رساند. در حقیقت استفاده آمریکا از یک هواپیمای روسی تاییدی است بر برتری روس ها در زمینه طراحی و تکنیک پیاده سازی هواپیماهای جنگی، زیرا تا این زمان هواپیمایی با این مشخصات در کشور آمریکا ساخته نشده است. در حال حاضر نیز آمریکا قراردادی طویل المدت با Antonov Airlines منعقد نموده و حق استفاده از تنها هواپیمای An-225 و 10 هواپیمای An-124 را در اختیار گرفته است. عقد این قرارداد برای دولت آمریکا بدون شک ارزانتر از به کارگیری شش عدد هواپیمای C-17 است که به همین منظور طراحی شده اند. کاربردهای آتی در حال حاضر طراحی این هواپیمای غول پیکر جهت استفاده در فضاپیماها مورد بررسی است . یکی از این پروژه ها MAKS نام دارد که یک طرح مشترک بین کشورهای روسیه و اوکراین با هدف ساخت فضاپیماهای چند منظوره است. بدون تردید پیاده سازی این پروژه سبب کاهش هزینه های حمل و نقل فضایی خواهد شد. مشخصات An-225 تعداد سرنشینان : 6 نفر گنجایش : 70 مسافر ظرفیت ترابری : 250,000 کیلوگرم ابعاد در هواپیما : 440 x 640 سانتی متر طول : 84 متر پهنای بال ها : 88 متر و 40 سانتی متر ارتفاع : 18.1 متر مساحت بال ها : 905 متر مربع وزن خالص : 000 175 کیلوگرم حداکثر وزن هواپیما به همراه بار : 000 640 کیلوگرم نیروی محرکه : 6 موتور D-18 turbofans هر یک به قدرت 229 kN مسافت Takeoff : در سنگین ترین حالت 3,500 متر کارایی حداکثر سرعت : 850 کیلومتر بر ساعت سرعت عادی : 750 کیلومتر بر ساعت محدوده پرواز با حداکثر سوخت : 14,000 کیلومتر با حداکثر وزن : 4,000 کیلومتر سقف پرواز : 10,000 متر فشار روی بالها : 662.9 کیلوگرم بر متر مربع
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بزرگترین هواپیمای جهان است. هدف از طراحی مریا ساخت هواپیمایی بود که بتواند شاتل فضایی روسی «بوران» را حمل کند. برای چنین ماموریتی دفتر طراحی آنتونوف گزینه اول برای ساخت چنین هواپیمایی بود. زیرا این دفتر قبلا هواپیمای بزرگ و موفق An-124 را ساخته بود. برای ساخت هواپیمای مناسب با نیاز فضاپیمای بوران نیاز بود آنتونوف 124 قدری درازتر شود. به همین منظور دفتر طراحی آنتونوف، An-225 را طراحی کرد. An-225 در مقایسه با An-124 دارای درب عقبی نمی باشد. علاوه بر آن دارای 32 چرخ در ارابه های فرود است که چهار چرخ در دماغه و 28 چرخ به صورت دو ردیف 14 تایی در زیر بدنه اصلی این غول آهنی قرار دارند. An-225 به لطف اندازه بزرگش قادر است محموله های خارج از اندازه متعارف را حمل کند. این هواپیما با وجود اینکه یک هواپیمای نظامی نیست اما می تواند در بسیاری از مقاصد نظامی به کار گرفته شود. این هواپیما اولین پرواز خود را به مدت 75 دقیقه در اوایل سال 1988 انجام داد و از سال 1989 وارد سرویس شد. بعد از لغو شدن برنامه فضایی بوران، تنها An-225 ساخته شده در محوطه ای پارک شده بود و از موتورهایش در هواپیماهای An-124 استفاده می شد. در سال 2001 بعد از وقفه ای طولانی هواپیمای An-225 برای پرواز مناسب تشخیص داده شد و اولین پرواز خود را در هفتم می همان سال انجام داد. شایعاتی وجود داشت که آژانس فضایی اروپا برنامه هایی برای به پرواز درآوردن یک پرنده بدون سرنشین عمود پرواز از یک فروند هواپیمای An-225 دارد. هر چند این شایعات به واقعیت نرسید اما نشانه هایی از این تصمیم وجود داشت. نکته جالب توجه این است که «مریا» علاقه مندانی در آمریکا یافته است. به طوریکه «بروس بیرد» مدیر بخش چارتر شرکت ارفویل، اعلام کرد An-225 گزینه بسیار مناسبی برای حمل لانچرهای موشکهایی نظیر اطلس و دلتا محسوب می شود. بزرگی بیش از حد آنتونوف 225 این قابلیت را می دهد که بخش های از بدنه بوئینگ 737 در آن به خوبی جای گیرد. ساخت دومین مدل از آنتونوف 225 تا حدودی پیشرفت داشت. اما برای مدتی کنار گذاشته شد تا اینکه در سال 2002 آنتونوف اعلام کرد که کار ساخت این هواپیما را تا آماده شدن برای پرواز ادامه خواهد داد. در صورتی که بازار مناسبی برای این هواپیمای خاص ایجاد شود شاهد تولیدات بیشتری از آنتونوف 225 خواهیم بود. موتور: شش موتور توربوفن پرگرس (لاتروف) D18T بیشترین رانش موتور: 229.5kN معادل 51,590lb عملکرد: بیشترین سرعت: 850km/h برد: 4,500km معادل 2,425nm با بیشترین بار مفید 15,400km معادل 8,310nm بدون بار اوزان: بیشترین وزن برخاستن: 600,000kg معادل 1,323,000lb ابعاد: طول: 84m معادل 275ft ارتفاع: 18.10m معادل 59ft دهانه بال: 88.4m معادل 290ft گنجایش: بار: توانایی حمل 250 تن بار سفارش و تولید: آمار دقیقی از میزان تولید در دست نیست.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مقاله خوبی بود اما اگه چند تا عکسم از آنتونوف 225 میزاشتی عالی میشد icon_frown

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اين هواپيما روي c_5 امريكا رو كم كرده بايد بگيم يه شاهكاره

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]آنتونف-225 بر اساس همان طرح آنتونف-124 و با هدف تدارک وسیله ای برای حمل فضاپیمای رفت و برگشتی روسی بوران طراحی شد.مطالعات اولیه طراحی-225 در نیمه سال 1985 آغاز شد و پیش نمونه رفت و برگشتی آن در 21 دسامبر 1988 برای نخستین بار در کییف به مدت 75 دقیقه پرواز کرد.این هواپیما در 22 مارس 1989 طی پروازی به مدت سه و نیم ساعت،تعداد 106 رکورد جهانی پرواز را تصاحب کرد.یکی از این رکورد ها،برخواستن با وزن ناخالص 508 تن با بارمزد 344 تن (جمعا 858 تن) بود.اولین پرواز آنتونف-225 با بوران در 13 مه 1989 از بایکونور انجام شد.

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/an-225-2.jpg[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/An-225_Realjpg.jpg[/img][/align]

آنتونف-225 دماغه ای باز شونده به سمت بالا دارد و کف کابینش با آلیاژ تیتانیوم مقاوم شده است.دو جرثقیل بر پشت 225 نصب شده که برای بارگیری و باربرداری محموله هایی به وزن 250 تن قابل استفاده است.همچنین درون عرشه فوقانی کابین،میتوان 70 نفر مسافر را حمل کرد.اکنون این هواپیما در اوکراین برای حمل هواپیما،سیستم های موشکی،و تجهیزات سنگینی مثل بوران استفاده میشود.تا 1995 به جز یک فروند پیش نمونه و یک فروند آموزشی،نمونه دیگری از این هواپیما ساخته نشده بود.

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/1181989883_antonov_an225_mriya_22.jpg[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/an225_16.jpg[/img][/align]


--- مشخصات فنی ---
[b]نیروگاه[/b]
- شش موتور توربوفن لوتارف D-18T
بیشترین رانش موتور: 230 کیلونیوتن
ظرفیت مخازن سوخت: 410.000 لیتر
[b]ابعاد[/b]
دهانه بال: 88.4 متر
مساحت بال: 905 متر مربع
دهانه دم افقی: 32.6 متر
مساحت کل سکان عمودی: 141.7 متر مربع
طول: 84 متر
ارتفاع: 18 متر
[b]وزن ها[/b]
بیشترین بارمزد: 250 تن
بیشترین وزن برخاستن: 600 تن
بیشترین بار بال: 663 کیلوگرم بر متر مربع
[b]عملکرد پروازی[/b]
بیشترین سرعت کروز: 850 کیلومتر بر ساعت
طول میدان برخاستن: 3500 متر
برد: (با حداکثر بارمزد) 4500 کیلومتر

ساير عكس ها: [/color]

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/an225%7E0.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/an225_panel_01.jpg[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/an225_schem_01.jpg[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_an225-5_jpg.jpg[/img][/align]


[color=red][align=center][b]در صورت استفاده از این مطلب،ذکر نام نویسنده و لینک سایت میلیتاری الزامی است[/b][/align][/color]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ابي جان دستت درد نكنه...
واقعا بزرگه وقتي ديدمش اولين كلمه‌اي كه به ذهنم اومد هيجده‌چرخ بود! :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عالي بود راپتور جان

منتظر تاپيك هاي ديگه هم هستيم... :lol:

تشكر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آره مطلب خوبی بود!! ولی فکر می کنم قبلا بوده !! :lol:

ولی جون خودم خیلی نازه!! من رو یاد غول برره می ندازه!! :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

لطفا وارد سیستم شوید برای ارسال نظر

شما قادر خواهید بود بعد از ورود به سیستم این نظر را ترک نمایید



ورود به سیستم