Recommended Posts

درگيري با ايران باتلاقي براي هلاكت دشمن خواهد بود

خبرگزاري فارس: جانشين فرمانده كل سپاه گفت: دشمنان ما بايد بدانند درگير شدن با جمهوري اسلامي ايران به معناي گرفتار شدن در باتلاق بزرگي است كه هلاكت آنها را به دنبال دارد.

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي نيروي مقاومت بسيج، سردار محمد حجازي جانشين فرمانده كل سپاه در مراسم صبحگاه مشترك نيروهاي مسلح استان قم كه در ستاد سپاه علي‌بن‌ابيطالب(ع) برگزار شد، اظهار داشت: دشمنان ما بايد بدانند درگير شدن با جمهوري اسلامي ايران به معناي گرفتار شدن در باتلاق بزرگي است كه هلاكت آنها را به دنبال دارد.
حجازي افزود: تداوم راه و اهداف بلند انقلاب اسلامي نيازمند صبر و استقامت است و همه بايد در اين مسير همت كنند.
وي به پيروزي انقلاب اسلامي اشاره كرد و گفت: رمز پيروزي انقلاب اسلامي استقامت مردم در مقابل رژيم طاغوت بود كه با رهبري مدبرانه امام راحل(ره) به نتيجه رسيد.
جانشين فرمانده كل سپاه با بيان اينكه شكست رژيم بعثي در هشت سال دفاع مقدس نيز بر پايه ايمان، اخلاص و استقامت مردم آنان ايجاد شده و استكبار جهاني در اين توطئه ناكام ماند، ادامه داد: ملت ايران با اتكا به خودباوري و توكل به خداوند توانستند قله‌هاي افتخار را فتح كرده و امروز مسير پيشرفت و توسعه را شتاب بيشتري دهد.
حجازي افزود: مطمئنا اگر صبر و استقامت و حضور حماسه‌آفرين مردم در صحنه‌هاي مختلف نبود، امروز ما هيچ يك از دستاوردهاي كسب شده را نداشتيم.
وي با تبريك دهه مبارك فجر و سي‌امين سالگرد انقلاب اسلامي، گفت: نسل جوان از اوضاع سياه دوران شاهنشاهي كمتر اطلاع دارند، لذا بايد بيش از پيش، آن دوران براي آنان تبيين شود.
جانشين فرمانده كل سپاه بر حفظ دستاوردهاي انقلاب اسلامي تاكيد و خاطرنشان كرد: ما بايد دستاوردهاي انقلاب اسلامي را به جان و دل حفظ كنيم تا باعث سرافرازي و سربلندي نظام جمهوري اسلامي شويم.
حجازي انقلاب اسلامي ايران را در صد سال اخير بي سابقه خواند و افزود: در مسير انقلاب‌ها هيچ‌گاه سابقه نداشته ملتي با دست‌هاي خالي بر قدرتي با امكانات كامل پيروز شود و همه اين الطاف به بركت رهبري امام خميني(ره) به دست آمد.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8711211031

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
وزير خارجه رژيم‌صهيونيستي اعلام كرد كه در صورت پيروزي در انتخابات، مقابله با ايران هسته‌اي را از اولويت‌هاي خود قرار مي‌دهد.

به گزارش "ايلنا" به نقل از نووستي، «تزيپي ليوني»، وزير خارجه رژيم‌صهيونيستي كه روز سه‌شنبه در قالب حزب «كاديما» وارد عرصه انتخابات شد، اعلام كرد كه در صورت تصدي پست نخست‌وزيري، آغاز مذاكرات صلح با فلسطينيان و مبارزه با برنامه هسته‌اي ايران را در دستور كار قرار مي‌دهد.
ليوني با تأكيد بر ضرورت تشديد تحريم‌ها عليه تهران طي سخناني بي‌اساس مدعي شد: «ايران تهديدي براي كل جهان، به‌ويژه براي منطقه است. معتقدم كه براي توقف برنامه هسته‌اي ايران به تشريك مساعي جامعه جهاني نياز است. دولت جديد اسرائيل با آمريكا، روسيه و ساير كشورها براي پايان دادن به برنامه هسته‌اي ايران همكاري خواهد كرد، چرا كه بديهي است، آنها در صدد ساخت سلاح اتمي هستند.»
«بنيامين نتانياهو»، رهبر حزب «ليكود» نيز پيش از اين اعلام كرده بود كه در صورت پيروزي در انتخابات پارلماني، مقابله با ايران هسته‌اي را اولويت نخست خود قرار مي‌دهد.
وي با ادعاي اينكه برنامه هسته‌اي ايران از بحران جهاني مالي خطرناك‌تر است، طي سخناني بي‌اساس گفت كه بر خلاف بحران مالي جهاني كه مي‌توان آن را به عقب بازگرداند، دستيابي ايران به بمب هسته‌اي فرآيندي است كه بازگشت آن به «وضعيت اوليه» غيرممكن است.
در حالي كه بسياري معتقدند كه رژيم‌صهيونيستي تنها دارنده زرادخانه اتمي در خاورميانه است، نتانياهو در ادامه سخنان خود، افزود: «از ابتداي عصر هسته‌اي، رژيمي متعصب وجود نداشته است كه سلاح هسته‌اي در اختيار داشته باشد.»
وي پيش از اين نيز اعلام كرده بود كه «باراك اوباما»، رئيس‌‏جمهوري آمريكا با او درباره ديدگاه خود مبني بر غيرقابل قبول بودن دستيابي ايران به سلاح هسته‌‏اي صحبت كرده است.
از سوي ديگر، نتايج شمارش آراي انتخابات پارلماني در مناطق اشغالي از پيروزي «تزيپي ليوني»، رهبر حزب «كاديما» و وزيرخارجه رژيم‌‌صهيونيستي خبر مي‌دهد.
به گزارش خبرگزاري شين‌هوا، با شمارش 99 درصد از آراي انتخابات پارلماني در مناطق اشغالي حزب راست ميانه‌رو «كاديما» به رهبري ليوني موفق به كسب 28 كرسي از 120 كرسي پارلمان رژيم‌صهيونيستي (كنيست) شده است. در حالي كه «بنيامين نتانياهو»، رهبر حزب تندوري «كاديما» با اختلاف اندكي از وي 27 كرسي را به‌دست آورد.
همچنين ديگر احزاب تندوري ملي‌گرايان صهيونيست از جمله «اسرائيل بيتنا» و حزب «شاس» به ترتيب 15 و 11 كرسي پارلماني را به دست آوردند.
گفته‌شده كه حزب «كار» به رهبري «ايهود باراك»، وزير جنگ اين رژيم نيز تنها 13 كرسي پارلماني را كسب كرد.
ليوني در جمع هواداران حزب گفت: «امروز مردم كاديما را انتخاب كردند. اسرائيل متعلق به (جناح) راست نيست، همان‌گونه كه صلح متعلق به (جناح) چپ نيست.»

ليوني افزود: «امروز تمام آنچه مانده است تلاش براي اهداف و حل چالش‌هاي سياسي، امنيتي و اقتصادي اسرائيل است.»

منبع :
[url]http://tabnak.ir/pages/?cid=36429[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقای رمضان عبدالله دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین و هیأت همراه امروز ضمن دیدار با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، گزارش کاملی از جنگ غزه و تحولات مربوط به آن ارائه کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار با تبریک پیروزی مردم غزه و مقاومت اسلامی در جنگ 22 روزه تأکید کردند: آنچه که در غزه روی داد حقیقتاً شبیه معجزه بود.

ایشان با تأکید بر اینکه پیروزی در جنگ غزه نتیجه لطف و نصرت الهی بود، افزودند: قضایای غزه در واقع دست قدرت پروردگار بود که به وسیله ایمان، عزم راسخ و جهاد نیروهای مقاومت و مردم غزه عینیت یافت.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: مردم غزه در این جنگ حقاً و انصافاً امتحان خوبی دادند و مسئولان و مدیران صحنه نیز با عملکرد خوب و مواضع متحد و قاطعانه خود، از این امتحان سربلند بیرون آمدند.

حضرت آیت الله خامنه ای نقش افکار عمومی دنیا را نیز در قضایای غزه بسیار مهم و تأثیرگذار خواندند و تأکید کردند: یکی از پیروزیهای بزرگ مقاومت اسلامی، جلب نظر افکار عمومی دنیا بود و با این موفقیت، تلاش دشمن برای حذف نام فلسطین از قاموس جهان و معرفی فلسطینی به عنوان یک عنصر متعرض، به شکست انجامید.

ایشان لزوم استمرار ارتباط با افکار عمومی را ضروری و مهم برشمردند و افزودند: بعد از پایان جنگ غزه، دشمن تلاش دارد تا از طریق جنگ روانی و تبلیغاتی بر افکار عمومی مردم غزه تأثیرگذاری و مقاومت اسلامی را مسئول رنج و محنت مردم معرفی کند که باید با آن مقابله شود.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر آغاز افول روزافزون رژیم صهیونیستی خاطرنشان کردند: امریکا و اروپا برای سلطه خود بر منطقه خاورمیانه، رژیم صهیونیستی را به وجود آوردند اما اکنون بعد از شصت سال، کار این رژیم به جایی رسیده است که برای حفظ آن، می خواهند از اروپا و امریکا کشتی جنگی بیاورند و در سواحل این رژیم مستقر کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای حضور عنصر دین و اسلام را عامل اصلی آغاز موج موفقیت ها و پیروزیهای مردم فلسطین دانستند و با اشاره به قضایای مربوط به جنگ غزه و بعد از آن، خاطرنشان کردند: این جنگ و تحولات مربوط به آن حقیقتاً جنگ فرقان و آشکار کننده جبهه حق و باطل بود و چهره منافقین را به خوبی مشخص کرد.

ایشان با تأکید بر اینکه استحکام در مواضع سیاسی تثبیت کننده پیروزی در صحنه نظامی است، افزودند: در صحنه سیاسی نباید تسلیم شرایط و خواست های دشمن شد بلکه باید با اتکاء به قدرت خود، طرف مقابل را همانند صحنه نظامی، وادار به تسلیم کرد.

رهبر انقلاب اسلامی در پایان ضمن اظهار امیدواری برای آزادی کامل سرزمین فلسطین خاطرنشان کردند: اکنون که نشانه های وعده الهی آشکار شده است، اعتقاد قطعی و یقینی ما این است که اگر این مسیر ادامه یابد، پیروزی نهایی در آینده نه چندان دور محقق خواهد شد.

در این دیدار آقای رمضان عبدالله دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین با ارائه گزارش مبسوطی از جنگ غزه و تحولات مربوط به آن، خطاب به رهبر انقلاب گفت: من به نمایندگی از ملت فلسطین و نیروهای مقاومت از حمایتهای همه جانبه جنابعالی و ملت بزرگ ایران قدردانی و تشکر می کنم و پیروزی جنگ غزه در واقع پیروزی ملت ایران است.

وی افزود: دشمن صهیونیستی با وجود تمام بررسی هایی که از نقاط ضعف خود در جنگ 33 روزه لبنان کرده و تجاربی که اندوخته بود، نتوانست در جنگ غزه به اهداف خود برسد.

دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین تنها دستاورد رژیم صهیونیستی در جنگ غزه را کشتار زنان و کودکان دانست و تأکید کرد: پیروزی در جنگ غزه ثابت کرد، رژیم صهیونیستی دیگر آن رژیمی نیست که در جنگ شش روزه ارتشهای عربی را شکست داد و اکنون دوران افول و سیر نزولی رژیم صهیونیستی آغاز شده است.

آقای رمضان عبدالله افزود: دشمن صهیونیستی و حامیان او تصور می کردند غزه ضعیف ترین حلقه مقاومت اسلامی در منطقه است ولی شکست رژیم صهیونیستی در این جنگ با وجود نابرابری های بسیار نظامی، یک تحول راهبردی بزرگ در منطقه و نویدبخش پیروزی نهایی در فلسطین است.

وی عنصر ایمان و جهاد، و ایدئولوژی اسلامی را، عامل اصلی توانایی و قدرت نیروهای مقاومت برشمرد و خاطرنشان کرد: دشمن صهیونیستی و حامیان او بعد از شکست در صحنه نظامی، بدنبال جبران آن شکست در صحنه سیاسی هستند اما گروههای مقاومت فلسطین با وحدت کامل، و استحکام مواضع، در صحنه سیاسی نیز دشمن را وادار به عقب نشینی خواهند کرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b]تخليه محموله كشتي ايراني توقيف شده در پایگاه نظامی قبرس[/b]

آفتاب یزد - دولت قبرس اعلام كرد ماموران اين كشور محموله كشتي توقيف شده ايراني را - كه به ادعاي قبرس تحريم‌هاي سازمان ملل عليه ايران را نقض كرده است - تخليه كرده‌‌اند.به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، دولت قبرس در بيانيه‌اي اعلام كرد محموله كشتي ايراني پس از تخليه به يك پايگاه نظامي دريايي قبرس منتقل شده است.گفتني است، دولت قبرس اين كشتي را دو هفته پيش توقيف كرده بود.

منبع : عصرايران

[color=darkred]كشور ديگه اي هم هست كه بخواد نقش شكلات! را بازي كنه براي غربيها و شرقيها؟ [/color]:oops:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سردار مصطفی محمدنجار وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران که به روسیه سفر کرده بود گفت که در این سفر مجموعاً به همه اهداف خود دست یافته است.
وزیر دفاع کشورمان در چارچوب سفر خود به روسیه طی مصاحبه ای اختصاصی با شبکه تلویزیونی روسی و عرب زبان «روسیا الیوم» و در پاسخ به این سوال که هدف وی از سفر به روسیه چه بوده و آیا از این سفر راضی است گفت:
ما در این سفر در واقع به دعوت آقای «آناتولی سردوکوف»، وزیر دفاع فدراسیون روسیه به مسکو سفر نمودیم. هدف ما از انجام این سفر مروری بر فعالیت های گذشته بود. بررسی راه های ارتقاء سطح روابط بین دو کشور، تعریف چشم انداز و فعالیت های جدید در آینده و نیز گفت وگوهای بسیار خوب و عمیقی را در مورد تحولات منطقه و مسائل بین المللی داشتیم. در مجموع معتقدیم در این سفر ما تقریباً به همه اهدافمان رسیده ایم.سردار نجار در پاسخ به این که چه نوع تسلیحات روسی مورد علاقه ایران است گفت: قدرت دفاعی ما یک قدرت بازدارنده است. تکیه اصلی ما هم بر روی تولید تجهیزات و تامین نیازها بر توانمندی های بومی در جمهوری اسلامی ایران استوار گردیده است. البته از سلاح های مدرن و پیشرفته هم استفاده می کنیم و همچنین از تکنولوژی های خوبی که در جاهای دیگر دنیا است.سردار نجار در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «در سال های اخیر ایران تسلیحات زیادی از کشورهای مختلف خریداری نمی کند، دستاورد ایران در زمینه تولید تسلیحات چیست؟» گفت: « در حوزه های مختلف از جمله در عرصه اقتصاد، در عرصه سیاست، در عرصه صنعت و در عرصه دفاع، ما توجه خاصی داریم به توسعه دستاوردهای علمی و تحقیقاتی بومی و توان و دانش محققین و پژوهشگران و مخترعین خودمان بحمدالله دستاوردهای خوبی را هم در دوران انقلاب داشتیم.» وی افزود: «البته این بدان معنی نیست که ما چیزی را از بیرون خریداری نکنیم و یا از تجربیات و خبرگی دیگران استفاده نکنیم.»وزیردفاع کشورمان در ادامه تاکید کرد: ما امروز امکانات وسیعی در زمینه تجهیزات زمینی، هوائی، دریائی، الکترونیک، اپتیک مخابرات و تجهیزات مختلفی که در زمین و هوا و دریا نیروهای مسلح بدان نیاز دارند تولید و تامین می کنیم. در کنار آن هم همکاری خوبی با دیگر کشورها داریم.سردار نجار درخصوص موفقیت ایران در پرتاب ماهواره به فضا و تبلیغات سوء بعد از آن که گفته می شد در ایران وسیله حمل سلاح به مسافت های طولانی وجود دارد نیز گفت: «این رویه یک داستان دروغین و کهنه ای است که آنقدر تکرار کرده اند خودشان از این دروغ خنده شان می گیرد. ما چه کار کنیم که آمریکا و استکبار جهانی آن را ربطش ندهد به این که ما یک تهدیدی برای جهان هستیم...»وی ادامه داد: «ما در علوم پزشکی پیشرفت می کنیم این ها آنرا تهدید می دانند، در امر سلول های بنیادی پیشرفت می کنیم همین را تکرار می کنند؛ در امر استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای پیشرفت می کنیم این را تهدید می کنند. در علوم هوافضا رشد می کنیم، این موضوع و امثالهم را تهدید می دانند. در واقع قدرت ها با رشد ملت ها و حرکت مستقل ملت ها مخالفند.»در ادامه این مصاحبه، وزیر دفاع کشورمان وقتی با این سوال که «چقدر می توانیم بگوئیم ایران حزب الله و حماس را مسلح می کند» روبرو شد گفت: جمهوری اسلامی قطعاً از فلسطینی های مظلوم حمایت معنوی می کند. حمایت تبلیغی دارد و مساعدت های بشردوستانه انجام می دهد. در پایان وقتی خبرنگار «روسیا الیوم» ارزیابی نجار درخصوص طرح استقرار سامانه موشکی آمریکا در اروپا را خواستار شد، نجار گفت: طراحی این سپر دفاع موشکی بر علیه ایران نیست، این طرح علیه کشور روسیه است. آنها می خواهند بین روسیه و اروپا اختلاف ایجاد کنند.

http://www.ro-defa.ir//index.php?option=com_content&task=view&id=1660&Itemid=28

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center][color=red][b]وزارت دفاع آمریکا بررسی می کند: ارسال تجهیزات نظامی به افغانستان از راه زمینی ایران![/b][/color][/align]

عصر ایران- روزنامه انگلیسی زبان «نشنال» چاپ ابوظبی گزارش داد: "وزارت دفاع آمریکا در حال مطالعه امکان ارسال تجهیزات به نیروهای آمریکایی در افغانستان از مسیرهای زمینی ایران است."

به گزارش عصر ایران (asriran.com) این روزنامه نوشت: "براساس اطلاعات دریافتی شماری از کارشناسان امور خلیج فارس در واشنگتن، وزارت دفاع آمریکا مشغول بررسی طرحی است که طی آن تجهیزات موردنیاز نیروهای آمریکایی در افغانستان از مسیرهای زمینی ایران و از طریق بنادری چون بندر چابهار به این کشور (افغانستان) ارسال می شود."

براساس این گزارش هرچند با توجه به سه دهه خصومت بین ایران و آمریکا امکان تحقق چنین طرحی غیرمحتمل به نظر می رسد اما کارشناسان معتقدند ایران در نهایت می تواند جایگزین پاکستان شده و به عنوان مسیر اصلی زمینی سازمان ناتو برای رساندن تجهیزات غیرنظامی به افغانستان مطرح شود.

به نوشته نشنال، گفته می شود وزارت دفاع آمریکا در مورد وضعیت های مختلف صدور تجهیزات به افغانستان طرح هایی تدوین کرده که یکی از مسیرهای احتمالی از ایران می گذرد.

در صورتی که مسیرهای عرضه تجهیزات به افغانستان کارایی خود را از دست بدهد و به علاوه مذاکرات احتمالی تهران و واشنگتن برسر تعدادی از منافع مشترک همچون مساله افغانستان به ثمر بنشیند آنگاه آمریکا طرح استفاده از مسیر ایران برای رساندن تجهیزات به نیروهایش در افغانستان را محقق خواهد کرد.

برپایه این گزارش اکنون پاکستان مسیر اصلی زمینی عرضه تجهیزات به نیروهای آمریکایی در افغانستان است اما این مسیر به واسطه حملات مکرر و فزاینده نیروهای طالبان، ناامن شده است.

«ریچارد هولبورک»، فرستاده ویژه اوباما به افغانستان اخیراً اذعان کرد: "ایران از نقشی حیاتی برای کمک به ایجاد ثبات در کشور همسایه خود، افغانستان، برخوردار است."

این اظهارات که در دیدار هولبورک از کابل عنوان شد به عنوان نشانه ای از آنکه واشنگتن قصد دارد از مذاکره با تهران برسر افغانستان به عنوان راهی برای ایجاد گفت وگوهایی گسترده تر با ایران استفاده کند، تلقی شد.

مفسر یک روزنامه اصلاح طلب در ایران می گوید: "ایران دارای سه مسیر اصلی زمینی به افغانستان است. هیچ کدام از مسیرهای مواصلاتی هشت کشور همسایه افغانستان قابل مقایسه با مسیر ایران نیست. این امر می تواند موجب ارتقای ارزش دیپلماتیک ایران و قدرت چانه زنی اش در مذاکرات پیش رو با آمریکایی ها شود."

از سوی دیگر تحلیل گران معتقدند: آمریکا ممکن است در صورت استفاده از مسیر ایران برای عرضه تجهیزات به افغانستان با «تقاضاهای سطح بالای» این کشور برای مثال در موضوع هسته ای مواجه شود.

اتکای آمریکا به مسیر ایران برای ارسال تجهیزات به افغانستان عملاً اعمال تحریم های همزمان علیه این کشور در موضوع هسته ای را غیرممکن خواهد ساخت.

تهران حدود هشت سال قبل نقش سازنده ای در سقوط طالبان در افغانستان ایفا کرد با این حال چند ماه بعد جرج بوش ایران را در محور شرارت قرار داد.

به گفته تحلیل گران، اگر تهران در حال حاضر به آمریکا در افغانستان کمک کند در ازای آن پاداش های امنیتی، دیپلماتیک یا اقتصادی را تقاضا خواهد کرد.

«فریده فرحی» یک کارشناس ایرانی در دانشگاه هاوایی می گوید: "تجربیات گذشته موجب می شود که ایران از ورود به هرگونه همکاری با آمریکا صرفاً برای اعتمادسازی خودداری کند."

وی می افزاید: "اگر این همکاری رخ دهد ایران مسلماً به دنبال دریافت تضمین هایی خواهد بود که برمبنای آن ، تاریخ گذشته در قبال این کشور دیگر تکرار نشود و تصور می کنم این تضمین ها به شکل تغییر یا کاهش سیاست آمریکا درباره اعمال فشارهای اقتصادی بر ایران برسر موضوع هسته ای خواهد بود."

دبیر کل ناتو اخیرا گفت: " ایران می تواند روزی ایفاگر نقش مثبت در کمک به برقراری ثبات افغانستان باشد. ما نباید دیگر به افغانستان به عنوان یک جزیره نگاه کنیم بلکه دامنه مذاکرات ما باید بازیگران مربوطه را دربر گیرد: افغانستان، پاکستان، هند، چین، روسیه و حتی ایران."

برپایه این گزارش حساسیت های سیاسی در تهران و واشنگتن باعث می شود امکان استفاده آمریکا از مسیر ایران برای عرضه تجهیزات به افغانستان قبل از آغاز مذاکرات واقعی بین دو کشور منتفی شود و البته بعید است مذاکرات جدی بین دو طرف تا زمان انتخابات ریاست جمهوری ایران در ماه ژوئن آغاز شود.

با این حال استفاده از گزینه مسیر زمینی ایران را نمی توان برای سایر کشورهای ناتو و متحدان آمریکا منتفی دانست کمااینکه یک فرمانده ناتو اخیراً گفت: "این سازمان مخالف آن نیست که هر یک از کشورهای عضو به طور جداگانه با ایران در زمینه ارسال تجهیزات به نیروهایشان در افغانستان به توافق برسند."

به هرحال تحلیل گران معتقدند کمک ایران به آمریکا تنها در صورتی تحقق خواهد یافت که واشنگتن به یک سازش گسترده و جامع با طرف ایرانی دست پیدا کند.

تریتا پارسی رئیس شورای ملی ایران و آمریکا می گوید: "بعید است ایرانی ها آنگونه که قادرند نقشی سازنده در افغانستان ایفا کنند، مگرآنکه واشنگتن نیات گسترده تر خود را شفاف اعلام کند."

وی می افزاید: "اگر مذاکرات صرفاً تاکتیکی و محدود به افغانستان باشد تهران احتمالاً پاسخ مثبتی نخواهد داد. با این حال اگر هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا مذاکرات راهبردی با تهران (برای مثال در موضوع هسته ای) را پیشنهاد کند در این صورت یک گام اساسی به سمت بهبود روابط ایران و آمریکا برداشته خواهد شد و تهران نیز مشت های خود را خواهد گشود."

http://www.asriran.com/fa/pages/?cid=65869

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
رایس: ایران هسته‌ای برای آمریکا و اسرائیل مرگ‌بار است


آفتاب: فرستادۀ ایالات متحده در سازمان ملل متحد گفت این کشور ممکن است با ایران گفتگو کند تا مانع از پیش‌رفت برنامۀ هسته‌ای ایران شود.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، سوزان رایس گفت: «همۀ چیزها مد نظر قرار می‌گیرند»، و افزود که از نظر ایالات متحده، دستیابی ایران به قابلیت هسته‌ای «خطری مرگ‌بار برای ما، منطقه، و قطعاً اسرائیل» خواهد بود.



وی گفت: «اخبار امروز، آنچه همۀ ما از آن می‌ترسیدیم و البته پیش‌بینی می‌کردیم را تأیید کرد: اینکه ایران برنامۀ هسته‌ای‌اش را ادامه می‌دهد. هیچ ابهامی در این باره وجود ندارد، و هدف ما این است که ترکیبی از فشارهای بیشتر و پتانسیل ارتباط مستقیم را به منظور پیش‌گیری از ثمردهی برنامۀ ایران، به کار بگیریم.»

رایس همچنین گفت که ایالات متحده متعهد است «رابطه‌ای بسیار قوی» با اسرائیل داشته باشد؛ فارغ از اینکه بنیامین نتانیاهو که برای نخست‌وزیری انتخاب شده است، چه نوع دولتی تشکیل دهد.


http://www.aftabnews.ir/vdce778v.jh8nwi9bbj.html

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center][color=red][b]جفتک پرانی جدید شورای همکاری خلیج فارس![/b][/color][/align]

دبير كل شوراي همكاري خليج فارس از موضع ايران در قبال برخي همسايه‌هاي عربي‌اش به خصوص بحرين انتقاد كرد و علاوه بر آن خواستار گفت‌وگوي جدي ايران و امارات درباره مساله جزاير سه‌گانه ايران شد.

به گزاش ايسنا، عبدالرحمان العطيه، دبير كل شوراي همكاري خليج فارس از اظهارات مقامات ايراني درباره بحرين و نيز عدم تمايل تهران به حل مساله جزاير سه‌گانه ايران كه امارات مدعي مالكيت آن است، انتقاد كرد.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، العطيه مدعي شد كه موضع مثبت كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس در قبال ايران در بسياري موارد با آنچه وي آن را موضع غير دوستانه، خصمانه و غير قابل توجيه مقامات ايراني مي‌ناميد، ‌روبه‌رو شده است.

العطيه با ادعاي دخالت ايران در امور كشورهاي عربي همسايه‌اش گفت كه در صورتي كه ايران خواستار بهبود روابطش با كشورهاي حاشيه خليج فارس است نبايد در مسائل داخلي آنها دخالت كند و علاوه بر آن بايد درباره جزاير سه‌گانه با امارات گفت وگوي جدي داشته باشد.

دبير كل شوراي همكاري خليج‌فارس گفت: فقدان واكنش از جانب ايران در قبال درخواست‌هاي صادقانه و مداوم براي حل اين مساله اعتماد بين دوطرف را تضعيف كرده و به نفع تلاش‌ها براي ارتقاي امنيت و ثبات در اين منطقه مهم نيست.

اين در حالي است كه صادق محصولي، وزير كشور ايران تاكيد داشته است كه "بحران بين ايران و بحرين به پايان رسيده است، گرچه حقيقتا آنچه كه بتوان نامش را بحران گذاشت از همان ابتدا وجود نداشت".

محصولي تاكيد كرده است كه ايران از هر گونه دخالت خارجي در مساله جزاير سه‌گانه بيزار است و اين جزاير به ايران تعلق دارد.

ايران و امارات مناقشه‌اي طولاني‌مدت درباره جزاير تنب بزرگ، تنب كوچك و ابوموسي داشته‌اند.

امارات مدعي است كه اين جزاير به اين كشور تعلق دارد و ايران آنها را اشغال كرده است.

http://www.asriran.com/fa/pages/?cid=66075

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b]اولمرت: ادامه برنامه هسته‌ای ایران، تهدیدی برای اسراییل است[/b]

ایهود اولمرت نخست‌وزیر مستعفی اسراییل در تهدید مستقیم ایران گفت: «اسراییل بسیار قوی بوده و قدرت‌های نظامی آن از تصور خارج است».

به گزارش پرس.تی.وی ، ایهود اولمرت هشداری را به ایران به دلیل بازگشایی اولین نیروگاه اتمی خود در بوشهر فرستاده است. وی در حالی که سخنانش از رادیو اسرائیل پخش می‌شد گفت: «ما بسیار قوی هستیم و توانایی‌های نظامی بسیاری را در اختیار داریم که قدرت و مقدار آن از تصورخارج است».

او اضافه کرد: «ما تلاش‌هایمان را برای بالا بردن قدرت پدافند خود افزایش می‌دهیم. اسرائیل می‌داند که در تمام حالت‌ها و زیر سایه هرگونه تهدیدات و در جلوی هر دشمنی چگونه از خود دفاع کند. [b]آنچه را که می‌گویم باور کنید و بیشتر از این هم نمی‌توانم توضیح دهم[/b]».[color=darkred](لطفا باور كنيد ديگه)![/color]

این در حالی بود که ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل نیز جهان را برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران دعوت کرده بود. او گفته بود: «ادامه برنامه اتمی ایران را ما تهدیدی برای بقای دولت اسرائیل در نظر می‌گیریم. ما موضع واضح و شفافی داریم و آن ضروت بیشتر کردن تحریم‌ها ضد ایران است، ولی من به همه هشدار می‌دهم که ما گزینه‌های دیگری را هم در اختیار داریم تا از آن استفاده کنیم».

ازطرف دیگر کارشناسان خارجی از در اختیار داشتن تجهیزات اتمی توسط اسرائیل خبر می‌دهند و این مسئله‌ای است که تا امروز اسرائیل به آن اعتراف نکرده است.

منبع : پرس تي وي

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]اسراییل بسیار قوی بوده و قدرت‌های نظامی آن از تصور خارج است[/quote]

[size=18]بدون شرح[/size]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b]مجاهدين خلق كه با شادي در برخورد با اين اقدام تروريستي خوي تروريستي اش را دوباره نشان داد ه اند دوستان تروريستشان را مردم عراق ياد مي كنند.اين واقعه زنگ خطري براي دولت عراق است كه بيش از پيش مطمئن شود كه حضور تشكيلاتي اين سازمان در عراق فتنه آفرين و تشنج زاست.[/b]

عصر روز پنج شنبه حوالي ساعت هفت عصر، صداي موزيك در اقامتگاه هاي مختلف در اشرف شنيده شد و همه را به سالن هاي غذاخوري دعوت كردند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني قربانیان ترور، مسوولين سازمان مجاهدين خلق پس از حادثه تروريستي در رستوراني كه زائران ايراني براي استراحت توقف كرده بودند باپخش شيريني و فراخوان اعضا به همه خبر دادند كه صداي انفجاري را كه شنيديد صداي تائيد مردم عراق از مواضع مجاهدين خلق بوده است.

آنها به همين دليل تحليلي ارايه كردند به اين مفهوم كه مردم عراق براي حضور مجاهدين خلق در عراق تلاش مي كنند و از حضور رژيم ايران در پوشش زيارت كه براي جاسوسي عليه مجاهدين خلقبه عراق مي آيند به شدت متنفر هستند و با اشاره به بمب گذاري روز پنجشنبه شادمانه تاكيد كردند كه تمام اعضاي هيات رژيم ( خانواده هايي كه براي زيارت عتبات عاليات سفر كرده بودند) كشته شده اند.

مجاهدين خلق كه با شادي در برخورد با اين اقدام تروريستي خوي تروريستي اش را دوباره نشان داد ه اند دوستان تروريستشان را مردم عراق ياد مي كنند.اين واقعه زنگ خطري براي دولت عراق است كه بيش از پيش مطمئن شود كه حضور تشكيلاتي اين سازمان در عراق فتنه آفرين و تشنج زاست.

گفتني است اين انفجار در رستوراني به اسم خانقين در شهر مقداديه در استان دياله رخ داد كه به علت نزديكي با اشرف صداي آن در پادگان گروهك مجاهدين خلق هم شنيده شد.

این انفجار منجر به مجروح و شهيد شدن بيش از صد زائر ايراني شد.

عكس العمل گروهك تروريستي مجاهدين خلق نشان داد كه در پس شعارها و حرف هاي ظاهري آنها يك فرقه تروريستي خطرناك پنهان است؛ فرقه اي كه عليرغم خلع سلاح هنوز خطرناك است و دد منشي ضد ايراني اش را كنار نگذاشته است. و اينچنين از كشته شدن زائران قبور ائمه شادماني مي كنند.

http://www.tabnak.ir/pages/?cid=45233

[color=green]منتقل شد
ارشیا[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=justify]نامش سيد محمودرضا سجادي متولد 1339 تهران و فارغ التحصيل رشته مهندسي الكترونيك از دانشگاه تهران و كارشناسي ارشد در رشته مديريت است.
وي كه موسس و رئيس دفتر همكاري‌هاي فناوري رياست جمهوري بوده در طول سال‌هاي 1362 تا 1387 سوابقي چون مديريت بيش از 200 پروژه توسعه فناوري در حوزه‌هاي نفت و گاز، بيوتكنولوژي، كشاورزي، هوافضا، صنايع دريايي، پزشكي، كامپوزيت؛ مديريت همكاري‌هاي پيشرفته فناوري با اتريش، آلمان، هند، روسيه و اوكراين، تشكيل كانون‌هاي تفكر در حوزه صنايع مهم؛ راه‌اندازي شبكه تحليلگران تكنولوژي ايران؛ ترويج و فرهنگ‌سازي در علوم و صنايع استراتژيكي چون صنايع دريايي، فناوري زيستي، نفت و گاز و فناوري نانو؛ حمايت از تشكيل بيش از ده انجمن توسعه صنعت و فناوري از جمله انجمن توليدكنندگان تجهيزات نفت؛ كمك به تأسيس و يا توسعه بيش از 40 شركت طراحي ـ مهندسي در فناوري‌هاي پيشرفته را در كارنامه كاري‌ خود دارد.
سجادي از سال 1382 تا 1387 همچنين دبيري ستاد ويژه توسعه فناوري نانو را برعهده داشته و از 85 تا 87 به مدت دو سال عضو هيئت مديره شركت سرمايه‌گذاري خارجي ايران، عضو هئيت مديره شركت سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي و عضو هيئت امناي پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي ايران بوده است.
عضويت شوراي راهبردي مركز علم و فناوري پيشرفته دانشگاه آزاد اسلامي به مدت يك سال (86 -87) از ديگر سوابق سجادي است.
او اكنون سفير جمهوري اسلامي ايران در مسكو است. در گفتگويي دوستانه و مفصل درباره روابط تهران و مسكو، نيروگاه هسته‌اي بوشهر و ... به گپ و گفت نشستيم.
سجادي روسيه را كشوري مي‌داند كه بايد از نو آن را شناخت و بر اين اعتقاد است كه تصوير كنوني از روسيه در داخل كشور مربوط به روسيه دوران تزار است.
وي 2سال از تاخير 10 ساله در راه‌اندازي نيروگاه بوشهر را تقصير روس‌ها مي‌داند و مي‌گويد: بخش غالب آن ناشي از كارشكني و تحريم غربي‌ها بوده است.

مشروح اين گفتگو را در زير مي‌خوانيد.


** روسيه كشوري كه از نو بايد شناخت


فارس- مردم ايران نگاه خوبي نسبت به روسيه ندارند و روسيه را متحد غيرقابل اعتماد مي‌خوانند.

- سجادي: به نظر من روسيه كشوري است كه از نو بايد آن را شناخت زيرا تصويري كه ما از روسيه داريم، مربوط به روسيه تزاري است. در حالي كه اين واقعيت را نبايد فراموش كنيم كه در طول 100 سال گذشته دو استحاله سياسي در روسيه اتفاق افتاده و دو بار رژيم عوض شده است. ابتدا در اعتراض به رژيم تزارها، نظام بلشويكي و كمونيستي بر سر كار آمد و نظامي كه امروز بر سركار است، با خط بطلان كشيدن بر تفكر و سياست كمونيست‌ها، مستقر شده است. پس نمي‌توانيم با همان نگاه و قضاوت در مورد تزارها با روسيه امروز برخورد كنيم و اگر چنين كنيم مانند اين است كه يك فلسطيني به ما بگويد كه شما همان كشوري هستيد كه به اسرائيلي‌ها كمك مي‌كرديد و سوخت رايگان در اختيار رژيم اشغالگر قدس مي‌گذاشتيد تا ما را بكشند و خانه‌هاي ما را بمباران كنند. ما در پاسخ مي‌گوييم كه ما انقلاب كرديم براي اينكه آن نظام را قبول نداشتيم، ما امروز بهترين مدافع شما هستيم و هيچ ارتباطي بين ما و نظام قبل نيست. مردم همان مردم هستند ولي رژيم تغيير كرده است بنابراين ما نبايد روسيه امروز را با روسيه دوران تزارها مقايسه كنيم. نمي‌توانيم بگوييم روسيه امروز يعني همان تزارها و همان قرارداد تركمانچاي و گلستان.
امروز روسيه و رهبرانش كسان ديگري هستند، كما اينكه در جمهوري اسلامي، رژيم و رهبران، كساني غير از پادشاهان گذشته و غير از قاجار و پهلوي هستند.
يك زمان بين انگليسي‌ها و فرانسوي‌ها، فرانسوي‌ها و آلمان‌ها جنگ‌هاي خونيني در گرفت ولي امروز در چارچوب اتحاديه اروپا يك كشور شده‌اند، مفهومش اين است كه يك تبعه فرانسوي ديگر به آلمان به عنوان سمبل نازيسم و اشغالگري نگاه نمي‌كند.
بايد در شرايط جديد فكر كرده و زندگي كنيم.
من معتقدم كه بخش اعظم نگاه امروز ما به روسيه تحت تاثير تبليغات غربي است. اين موارد توسط كساني دامن زده مي‌شود كه نزديكي دو ملت ايران و روسيه را عليه منافع خود مي‌بينند.
ما الان با روس‌ها در بسياري از حوزه‌هاي پيراموني داراي منافع، دشمنان و تهديدات مشترك هستيم. ما در قفقاز، خزر، آسياي ميانه و افغانستان انطباق منافع و تهديدات داريم. مواد مخدري كه روسيه را تهديد مي‌كند و بين دو تا پنج ميليون معتاد ايجاد كرده، همان موادي است كه از افغانستان به كشور ما مي‌آيد و همان كساني كه در جهت از بين بردن جوانان ما هستند دقيقا با همان رويكرد مواد مخدر را در روسيه دامن مي‌زنند.
ما هر دو معتقد به عدم حضور بيگانگان در منطقه آسياي ميانه، خزر و قفقاز هستيم و امنيت و توسعه منطقه را در گروي دوستي و همكاري منطقه‌اي مي‌دانيم.
ما مخالف توسعه ناتو به سمت شرق و نگاه سلطه طلبانه برخي كشورها هستيم. از لحاظ مباحث انرژي، فرهنگي، ‌سياسي و امنيتي پيوندها، مشتركات و منافع زيادي داريم.
سياست نظام جمهوري اسلامي توسعه روابط در جهت منافع دو كشور و ظرفيت‌هاي استفاده نشده است. اينكه كساني بيايند و بحث تركمانچاي را كه يك موضوع تاريخي و بسيار تلخ است و ما از مسببين آن چه در طرف روسي و چه ايراني بسيار شاكي هستيم، را مطرح كنند در راستاي منافع دو كشور نيست.
در حال حاضر براساس منافع ملي دو طرف بايد فكر كرده و تصميم گرفت و به كساني كه نمي‌خواهند از همكاري دو كشور، منافع ما تأمين شود، اجازه ايجاد شبهه ندهيم.
من در طول 20 سال گذشته كاملا شاهد بودم كه همين تبليغات باعث شد فرصت‌هاي خوب از ما گرفته شود مثلاً تحريم‌هاي غرب در حوزه فناوري‌هاي پيشرفته از جمله در زمينه بيوتكنولوژي.
غرب در تلاش بود كه مانع از دستيابي ايران به آثار با ارزش اقتصادي بيوتكنولوژي شود. بيوتكنولوژي حوزه‌اي است كه زندگي بشر را از لحاظ غذا، محيط زيست و دارو متحول خواهد كرد و كشوري كه به بيوتكنولوژي دسترسي نداشته باشد بايد بشكه‌ها نفت را بدهد تا يك آمپول كوچك تهيه كند. غرب كاملا هدفمند به دنبال اين است كه ما را منع كند، در حالي كه در همكاري با روسيه بسيار عادلانه و در جهت منافع دو طرف مي‌توانيم به فناوري‌هاي خوبي دست يابيم كه باعث رشد و توسعه دو ملت شده و اقتصاد ما پيشرفت كند.
ما بايد از تاريخ عبرت بگيريم، ولي به جاي اينكه در گذشته زندگي كنيم بايد در حال زندگي كنيم و از فرصت‌ها بهره گرفته و منافع‌مان را تامين كنيم.


**چين آينده اقتصادي خود را در گرو همكاري با غرب مي‌بيند


فارس - بحث تشكيل يك بلوك قدرت نظامي، اقتصادي و سياسي با حضور ايران، هند، روسيه و چين تا چه حد عملي است؟

- سجادي: زمزمه‌هايي شنيده مي‌شود، ولي نمي‌توانم بگويم كشور خاصي مانع تحقق اين امر است.
ما با همه اين كشورها روابط خوب دوجانبه و چندجانبه داريم.
البته واقعيت‌هايي وجود دارد از جمله اينكه چين آينده اقتصادي خود را در گرو همكاري با غرب مي‌بيند و سالي 700 ميليارد دلار تعامل بازرگاني با غرب دارد. حاضر است با ايران كار كند كما اينكه در چارچوب سازمان همكاري‌هاي شانگهاي و همچنين به صورت دوجانبه در حال همكاري با هم هستيم، اما به اين معنا كه يك پيمان استراتژيك در اين چارچوب ايجاد شود، شايد هيچ يك از اين چهار كشور به صورت خاص و در حال حاضر به دنبال چنين پيمان استراتژيكي نباشند.

فارس - آيا تا به حال تلاشي شده كه با روس‌ها توافقنامه امنيتي امضا كنيم؟

- سجادي: من اطلاع ندارم و فكر نمي‌كنم از دو طرف در اين رابطه تلاش و اقدام خاصي صورت گرفته باشد.

فارس - علتش چيست؟

- سجادي: شايد نياز نبوده است.


** سفير روسيه در تهران نيستم


فارس - ما بارها به سمت روس‌ها رفته‌ايم كه توافقنامه امنيتي امضا كنيم ولي آنها موافقت نكردند. روس‌ها كره شمالي را حياط خلوت خود مي‌دانند در عرض سه چهار سال چند قطعنامه شوراي امنيت را در اين زمينه وتو ‌كردند، ولي يك قطعنامه در طول 30 سال انقلاب به نفع ايران وتو نكرده‌اند.
از ديگر سو مواردي چون تاخير در راه‌اندازي نيروگاه بوشهر، حمايت از عراق در جنگ هشت ساله، مشكل‌تراشي‌ها براي حضور ايران در آسياي مركزي و ... وجود دارد و در واقع روسيه در مواردي كه ايران نياز به تكيه‌گاه داشته، پشت ايران را خالي كرده‌ و اينها نكاتي است كه به راحتي نمي‌توان از كنار آن گذشت. در مورد اوپك گازي نيز هيچ همراهي از سوي روسيه صورت نگرفت. به نظر مي‌رسد شما خوشبينانه از روسيه دفاع مي‌كنيد.

- سجادي:‌ من سفير روسيه در تهران نيستم كه بخواهم از عملكرد دولت روسيه دفاع كنم بلكه سفير ايران در روسيه هستم ولي لازم است ما مسائل را منطقي ببينيم تا تصميماتمان هم منطقي و به نفع كشور باشد.
به همين دليل بر دو نكته تأكيد مي‌كنم:
اول اينكه ليستي كه از عدم همكاري روسيه مطرح كرديد، قابل بررسي است و ‌خدشه‌هاي زيادي به آن وارد است. مثلاً اينكه مي‌گوييد در اجلاس گازي همكاري نكردند، اصلاً صحيح نيست.
روس‌ها در قضيه همكاري گازي به صورت استراتژيك وارد ميدان شدند و علتش هم اين است كه روس‌ها دو برگ بازي در دنيا دارند؛ برگ اول فروش تسليحات و برگ دوم انرژي. لذا مسائلي كه به اين دو موضوع مربوط مي‌شود را با حساسيت دنبال مي‌كنند، چرا كه بر تعامل آنها با ديگران اثر مي‌گذارد. از طرفي، گاز افق آتي انرژي است بنابراين آنها خيلي جدي بودند.
دوم اينكه ديدن نيمه پر ليوان، خوش بيني نيست، واقع بيني است. روسيه كشوري مهم و دوستي مؤثر با ظرفيت‌هاي بالاست. تحت تأثير تبليغات غربي قرار گرفتن و ناديده گرفتن ظرفيت‌هاي كار با روسيه، ظلم به كشور است.

فارس - تا يك سال بعد از پيشنهاد ايران، پوتين مي‌گفت ما نيازي به تشكيل اوپك گازي نمي‌بينيم.

- سجادي: روس‌ها به دليل اينكه از گذشته دور، اوپك نفتي را تحت تاثير سياست‌هاي غرب مي‌دانستند عنوان مي‌كردند كه وارد اوپك نفتي نمي‌شوند چون آمريكا براي آنها تصميم مي‌گيرد كه چقدر بفروشند و چقدر نفروشند و براي آنها سهميه تعيين مي‌كند.
در مورد اوپك گازي نيز دغدغه داشتند اگر اين نام گذاشته شود باز همان بازي تكرار مي‌شود.
عنوان مي‌كردند كه در حال حاضر بزرگ‌ترين صادركننده گاز هستند پس چرا وارد جرياني شوند كه رأي آنها در حداقل است. آنها دچار ترديد در منافع بودند. ما نمي‌توانيم از كشوري انتظار داشته باشيم كه وارد جمعي شود كه ديگران براي آن تصميم مي‌گيرند. آنها در ابتدا با شك و ترديد نگاه مي‌كردند بعد وارد همكاري شدند.
از زماني كه مقام معظم رهبري اين موضوع را با آقاي پوتين مطرح كردند آنها به صورت جدي وارد شدند چون احساس كردند به اتكاي حرف مقام معظم رهبري مي‌توانند به اين حركت اعتماد كنند.
درباره فعاليت هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران، روس‌ها از روز اول مطرح مي‌كردند كه ما با هسته‌اي شدن ايران مخالفيم. مي‌گويند ما از كجا بدانيم كه 10 سال ديگر حكومتي مثل عربستان در ايران بر سر كار نيايد كه تحت نفوذ آمريكا باشد و در جنوب كشور ما يك قدرت هسته‌‌اي آمريكايي ايجاد شود.
مي‌گفتند منافع ملي ما ايجاب نمي‌كند كه شما هسته‌اي شويد، ولي اگر خواستار انرژي صلح‌آميز هستيد ما كمك مي‌كنيم. فلذا زماني كه پرونده ما به شوراي امنيت رفت، از ديد روس‌ها طبيعي بود كه راي مثبت بدهند.
روسيه در مورد زيمبابوه وتو مي‌كند چون مي‌داند انگليسي‌ها مي‌خواهند رابرت موگابه را سرنگون كنند و مي‌داند حمايت از موگابه، به ضرر سياست‌هاي غلط انگليس در آفريقا و تضعيف دشمن روسيه (انگليس) مي‌باشد.
يك قاعده در جهان سياست وجود دارد و آن اينكه هيچ كشوري دوست ندارد همسايه‌اش از خودش برتر باشد و به تهديدي عليه آن تبديل شود. روس‌ها هم از اين قاعده تبعيت مي‌كنند.

فارس - اما ايران كه داراي سلاح هسته‌اي نيست.

- سجادي: سياستمداران روس‌ عنوان مي‌كنند كه شما قبلا مي‌گفتيد با آمريكا مذاكره نمي‌كنيد، اما اخيراً گفته‌ايد كه اگر آمريكا شرايط شما را بپذيرد مذاكره مي‌كنيد. حال اگر در آينده، پيوند ايران و آمريكا تقويت و ايران وارد بلوك غرب شود، ما با مشكل جدي روبرو مي‌شويم.

فارس - ولي آمريكا چنين نگاهي ندارد. به عربستان سيل تسليحات را ارسال مي‌كند در حالي كه ممكن است اين تسليحات در آينده به دست القاعده و طالبان بيفتد.

- سجادي: كدام يك از هواپيماهاي اف‌ 15 عربستان دست عرب‌هاست؟
آمريكايي‌ها بعد از انقلاب اسلامي در ايران فهميدند كه نمي‌توانند به سيطره دائم خود در اين منطقه اعتماد كنند. ضمن اينكه رابطه آمريكا با عربستان با رابطه‌ روسيه با ما فرق مي‌كند. اگر نفوذ و سيطره‌اي كه آمريكا در عربستان دارد، روس‌ها در كشوري داشته باشند، به آن كشور سلاح اتمي هم مي‌دهند. ولي ما كشوري مستقل و مقتدر هستيم.
يكي از مواردي كه در مورد غيرقابل اعتماد بودن روس‌ها گفتيد تأخير در نيروگاه بوشهر بود. اگر چنين قضاوتي كنيد، بايد نتيجه بگيريد كه آلماني‌ها غيرقابل اعتمادترند، چون زماني كه انقلاب شد آلمان، قرارداد خود را زيرپا گذاشت و نيروگاه را رها كرد و رفت. آن هم در شرايط اول انقلاب كه نه متهم به فعاليت هسته‌اي بوديم و نه قطعنامه‌اي عليه ما وجود داشت. در حالي كه روسيه در شرايطي نيروگاه را ادامه داد كه ما دو قطعنامه گرفته بوديم.
اگر درباره 10 سال تاخير نيروگاه بوشهر از من سؤال شود مي‌گويم دو سال آن تقصير روس‌ها بوده و بخش غالب آن ناشي از كارشكني و تحريم غربي‌ها بوده است. فقط دو سال تاخير آن به خاطر توربيني است كه قرار بود اوكراين بسازد ولي اين كشور به خاطر فشار آمريكا اعلام كرد نمي‌سازد. روس‌ها مجبور شدند در سن پترزبورگ كارخانه‌اي را طراحي و تجهيز كنند.
علاوه بر آن قرار بود برخي تجهيزات ديگر هم از كشورهاي اروپايي تهيه شود كه آن هم با مشكل روبرو شد.
روس‌ها عليرغم فشارهاي جهاني شروع به اتمام نيروگاهي كردند كه آلمان‌ها اول انقلاب رها كرده بودند. مشكل ديگر افزايش قيمت‌ها در روسيه بود. قبلاً در روسيه متخصص ماهي 100 يورو بود الان ماهي 2 هزار تا 3 هزار يورو است. الان يك نيروگاه اتمي در اشل هزار مگاوات حدود سه و نيم تا 4 ميليارد دلار هزينه مي‌برد ولي روس‌ها با همه نشيب و فرازهاي پروژه، با حدود 2/1 ميليارد يورو آن را تمام مي‌كنند.
در ملاقاتي كه مدتي قبل با آقاي كرينكو داشتم، گفت «اصلا اين نيروگاه معناي اقتصادي براي ما ندارد و فقط به خاطر جنبه حيثيتي آن را انجام مي‌دهيم. چون همه قيمت‌ها چند برابر شده و صرفه اقتصادي براي ما ندارد.»
فراموش نكنيد زماني كه ما راجع به يك كشور خارجي صحبت مي‌كنيم، اصلا بحث رفاقت، مرام و به تعبير عاميانه «لوطي‌گري» مطرح نيست، بلكه بحث منافع ملي است.
قبول دارم كه روس‌ها به دليل منافع ملي يك جاهايي كوتاه آمده‌اند، ولي مسئله مهم اين است كه روس‌ها روحيه اسلام ستيزي ندارند. ما در دنيا با كشورهايي روبرو هستيم كه تفكر اسلام ستيزي دارند. روس‌ها با انقلاب ما مخالفت ندارند و نمي‌خواهند اين انقلاب از بين برود و اين در حالي است كه در دنيا كشورهايي هستند كه براي سرنگوني انقلاب و رژيم ما بودجه رسمي اختصاص مي‌دهند. ما حتي با كشورهايي كه اسلام ستيز هستند و نسبت به اصل انقلاب ما مخالفند ارتباط و همكاري داريم.
طرح اين سؤال كه «آيا روسيه قابل اعتماد است؟» موضوعي انحرافي و مغاير منافع ملي ماست و به اعتقاد من توسط عوامل غرب، به آن دامن زده مي‌شود.
ما هر جا كه منافع ملي‌مان ايجاب مي‌كند بايد با روسيه همكاري كنيم و هر جا ايجاب نمي‌كند با حفظ استقلال، عزت و احترام متقابل، عمل مي‌كنيم.

فارس - روس‌ها چقدر از آن ‌اقبالي كه ما به آنها داريم نسبت به ما دارند؟ به نظر مي‌رسد يك جاهايي كشش ما نسبت به آنها بيشتر است.

- سجادي: اگر منظور شما اين است كه ما در مقابل روس‌ها، براي تحقق اهداف خود، ضعيف برخورد مي‌كنيم، من قاطعانه اين را رد مي‌كنم. اما اگر منظور ما اين است كه مراجعات ما به روس‌ها بيشتر از مراجعات آنها به ماست، اين موضوعي منفي‌ نيست. مهم اين است كه در يك مراوده و همكاري، دو طرف برد و سود داشته باشند.
دستگاه ديپلماسي ما در جهت منافع ملي هر جا را كه مصلحت بداند، جلو مي‌رود. طبيعي است در جاهايي كه منافع هر دو طرف تأمين مي‌شود، يك همكاري شكل مي‌گيرد. مثل اينكه شما مغازه لباس ورزشي داشته باشيد و دوستتان مغازه خوراكي، شما هر روز از مغازه وي خريد مي‌كنيد ولي شايد دوستتان يك بار در ماه هم از مغازه شما خريد نكند. اين به اين معني نيست كه اين رابطه، ناعادلانه و يك طرفه است.

فارس - روس‌ها جايگاه ايران در منطقه خاورميانه را مي‌دانند و به دسترسي به آب‌هاي گرم و حوزه‌هاي انرژي واقفند. روس‌ها در لبنان و فلسطين و كشورهاي منطقه جا پاي محكمي ندارند و به كمك ايران مي‌توانند اين جا پا را محكم كنند.

- سجادي: ما كه نمي‌توانيم به روس‌ها بگوييم خير و شر و منافعشان چيست.
در اينكه روس‌ها ما را يك ابرقدرت منطقه‌اي مي‌دانند، ترديدي ندارم. شايد در بوق و كرنا نكنند، ولي در جلسات خصوصي بارها اعتراف كرده‌اند كه ايران يك ابرقدرت منطقه‌اي است.
اگرچه روس‌ها روي ايران حساب خاصي باز مي‌كنند ولي خودشان در سطح بين‌المللي اولويت‌هايي دارند. اولويت يك روسيه تعامل با اروپاست، چون استراتژي اول روسيه توسعه اقتصادي است و معتقد است در سايه تعامل منطقي بخصوص با اروپا مي‌تواند عقب‌ماندگي‌هاي اقتصادي‌اش را جبران كند.
اولويت دوم آنها منطقه CIS و قفقاز است چون حياط خلوت امنيتي آنهاست و اولويت بعدي آسيا، خاورميانه و لبنان و ....
اگر اتفاقي در لبنان بيفتد ما حساس مي‌شويم، ولي روس‌ها حساسيت ما را ندارند. چون اولويتشان چيز ديگري است.

فارس - شايد به دليل اين است كه ايران را دژ مستحكمي مي‌بينند و خاطرشان از حضور و نفوذ آمريكا در منطقه راحت است.

- سجادي: بله. اين مطلب يك واقعيت است.
روح صحبت من اين است كه نگذاريم خاطرات تاريخي و يا فضاسازي‌هاي غربي، ما را از منافعي كه در سايه همكاري‌هاي منطقي با يك كشور تامين مي‌شود، بازدارد.
ما و روسيه ظرفيت‌هاي زيادي براي همكاري در حوزه‌هاي سياسي، امنيتي، اقتصادي، فرهنگي، تكنولوژيكي، توريسم و ....داريم كه 10 درصد آن هم به فعليت نرسيده است.
روسيه مي‌تواند بازار بسيار خوبي براي ما باشد، حداقل مي‌توانيم سه چهار ميليارد دلار در سال محصولات غذايي و... به روسيه صادر كنيم. حجم واردات روسيه حدود 260 ميليارد دلار است و ما به دليل روابط سياسي مطلوب، نزديكي و كيفيت خوب خيلي از توليداتمان، حقمان است كه در اين بازار سهم داشته باشيم.
الان از 260 ميليارد دلار 300 ميليون دلار سهم ايران است. پسته آمريكايي به آنجا مي‌رود و پسته ايراني خيلي كم مي‌رود. ميوه‌هاي شيلي و ... به روسيه صادر مي‌شود ولي ما ....!

فارس - آيا اين به دليل ضعف عملكرد ماست يا اينكه روس‌ها راغب نيستند؟

- سجادي: ابداً اين طور نيست كه روس‌ها راغب نباشند. از من بپرسيد مي‌گويم روس‌ها به دلايل عديده ترجيح مي‌دهند تعاملات اقتصادي با ايران ده برابر شود.
روس‌ها در اقتصاد، واقعاً داراي سياست بسيار بازي هستند و از حضور و فعاليت اقتصادي همه كشورها استقبال مي‌كنند.
اگر ما بخواهيم ايران را با تركيه مقايسه كنيم، تركيه كشوري عضو ناتو است و از لحاظ مشي سياسي به هيچ وجه اشتراكات ما را با روسيه ندارد و بعضاً ديده شده برخي افراط‌گرايي‌هاي سياسي و مذهبي هم از تركيه به روسيه آمده است. با اين همه ترك‌ها سالي 27 ميليارد دلار همكاري و صادرات به روسيه دارند، ولي ما 300 ميليون دلار صادرات داريم. اين به خاطر آن است كه بخش خصوصي تركيه سازمان يافته، بزرگ و قوي است.

فارس - به نظر مي‌رسد اين حمايت‌ها از سوي سفارت و وزارت خارجه در قبال بازرگانان و بخش خصوصي ايران صورت نمي‌گيرد.

- سجادي: دولت و بخش خصوصي مثل دو بال يك پرنده هستند در سايه همكاري آنها با يكديگر كار پيش مي‌رود، ولي يكي نمي‌تواند جايگزين ديگري شود. اگر ما بخش خصوصي فعالي نداشته باشيم دولت نمي‌تواند نقش بخش خصوصي را ايفا كند.
نقش وزارت خارجه اين است كه سعي كند منافع تجار تامين شود و بسترهاي لازم مانند سيستم بانكي، بحث‌هاي گمركي و ... را فراهم ‌كند ولي بازاريابي و اينكه چه جنسي خوب است و با كدام رابط وارد كار شوند، جزو ظرفيت‌هاي بخش خصوصي است.

فارس - آيا تا به حال شما نشستي با اتاق بازرگاني داشته‌ايد؟

- سجادي: من هم با آقاي نهاونديان رئيس اتاق بازرگاني ايران جلسه داشته‌ام و هم با آقاي «پريماكف» رئيس اتاق بازرگاني روسيه. سفارت هم مكرراً ميزبان هيئت‌هايي از بازرگانان استان‌هاي مختلف است. مشكل اين است كه تجار عزيزي كه آمده بودند بعضاً كارت ويزيت نداشتند، با ايميل و امكانات ارتباطي جديد كه لازمه تعاملات بازرگاني است، آشنا نبودند و به ندرت داراي كاتالوگ توليدات هستند.
اندازه اقتصادي تجار ما بايد بالا باشد، يك تاجر خرد نمي‌تواند به روسيه كالا صادر كند.
در تجارت خارجي چند سالي است كه كشور رويكرد جدي پيدا كرده و وزارت بازرگاني سازمان توسعه و تجارت را ايجاد كرده است.


** علاقه‌مندي روس‌ها نسبت به افراد مقتدر


فارس - نگاه مردم روسيه نسبت به احمدي‌نژاد چگونه است؟

- سجادي: روس‌ها ذاتاً از آدم‌هاي مقتدر خوششان مي‌آيد. علت اينكه پوتين نه تنها هشت سال رياست جمهوري كرد بلكه زماني كه گفت مدودف را معرفي مي‌كنم، مدودف توانست 71 درصد آراء را به دست آورد به خاطر اقتدارگرا بودن پوتين بود.
اليت‌ها (نخبگان) و كساني كه مسائل بين‌المللي را در روسيه دنبال مي‌كنند در برخورد با ما تبريك مي‌گويند و از عملكردهاي آقاي احمدي‌نژاد ابراز خرسندي مي‌كنند، ذاتاً خوششان مي‌آيد فردي مقتدر باشد. عامه روس‌ها اين گونه هستند.


** كار تمام خواهد شد


فارس - ‌از نيروگاه بوشهر چه خبر آيا تابستان راه‌اندازي مي‌شود؟

- سجادي: در سفر آقاي كرينكو به ايران، صحبت از اتمام پروژه تا آخر سال (ميلادي) شد و بحثي از راه‌اندازي در تابستان نبوده است. الان قريب دو برابر نيروهايي كه روس‌ها متعهد هستند، به ايران اعزام كرده‌اند تا كار نيروگاه تمام شود. تمام تلاش آنها اين است كه تا آخر امسال اين كار انجام شود.
به نظر من در فرآيند راه اندازي نيروگاه، دو موضوع كليدي وجود داشت يكي اينكه روس‌ها اراده قطعي پيدا كنند كه تحت هر شرايطي اين نيروگاه را تمام كنند و دوم اينكه سوخت وارد ايران شود. در حال حاضر اين دو اتفاق افتاده است. فلذا بر اساس نظر كارشناسان، با يكي دو ماه بالا و پايين اين كار تمام خواهد شد.

فارس - آيا سوخت تزريق شده است؟

- سجادي: آزمايش راديواكتيوي نشده و تنها تست‌هاي مكانيكي انجام شده است. تزريق و تست راديواكتيوي نيروگاه، در مراحل نهايي انجام خواهد شد.

فارس - نيروگاه ما چند مليتي است؟

- سجادي: در دنياي كنوني اقتصادي نيست كه همه چيز توسط يك كشور ساخته شود. به عنوان مثال ايرباس فرانسوي است، ولي بيش از 50 كشور در ساخت آن مشاركت دارند. در هواپيما را لهستان، دماغه را ژاپن و... مي‌سازند به دليل اينكه در هر حوزه‌اي تخصصي وجود دارد و اقتصادي‌تر است كه آن حوزه را به متخصصش بدهند. خيلي از سيستم‌ها و ادوات الكترونيكي غربي هستند، ولي طراحي و مديريت ساخت روسي است.


** روسيه اقيانوسي ناشناخته‌


فارس - چرا مي‌گوييد روسيه در زمينه تكنولوژي براي ما فرصت است؟ صنعت اين كشور كه عقب مانده است؟

- سجادي: علم و فناوري، موضوعاتي متفاوت از صنعت هستند. يك كشور مي‌تواند داراي علم و تكنولوژي پيشرفته باشد ولي فاقد يك صنعت لوكس باشد. اگر نهادهايي كه علم و تكنولژي را تبديل به صنعت و محصول مي‌كنند، درست عمل نكنند، محصول خوب از آب در نمي‌آيد، همانطور كه يك آشپز غير حرفه‌اي مواد اوليه خوب را به يك غذاي بد تبديل مي‌كند. در روسيه به دليل حاكميت تفكر و ذائقه‌ كمونيستي، توليد كالاهاي مصرفي لوكس و ظريف، ضدارزش محسوب مي‌شده!
در حالي كه در صنايع فضايي كه ظرافت و زيبايي يك ضرورت بوده، نه تنها از غرب چيزي كم نداشته‌اند بلكه ‌مي‌بيينيم حتي آمريكا از ايستگاه فضايي روسيه و امكانات آنها استفاده مي‌كند.
تعبير من از روسيه در حوزه علم و تكنولوژي اين است كه روسيه اقيانوس ناشناخته‌اي است كه در جاي جاي اين اقيانوس مرواريدهاي با ارزشي وجود دارد. فرصتي است كه ما بتوانيم عقب ماندگي‌هاي علم و تكنولوژي خود را رفع كنيم. به عنوان مثال در حوزه نفت و گاز در بالادستي و پايين دستي فرصت‌هاي طلايي وجود دارد.
بالا دستي حوزه‌اي است كه مربوط به اكتشاف، حفاري و استخراج نفت مي‌‌شود و حوزه بسيار مهمي است، هر يك درصد راندمان كه بالا برود يك ميليارد دلار افزايش درآمد براي ما خواهد داشت.
روس‌ها در علم و فناوري، متواضع، باز و علاقه‌مند هستند و دانشگاه‌هاي بسيار خوبي دارند غرب به اين جمع بندي رسيده كه اجازه ندهد كشور مستقلي مثل ايران به فناور‌هاي پيشرفته دست پيدا كند. چرا كه آينده اقتصادي بشريت در گرو دستيابي به فناوري‌هاي پيشرفته است. اگر جامعه‌اي، فناوري‌ پيشرفته نداشته باشد محكوم به فقير زندگي كردن است. دارو، مواد غذايي، محيط زيست سالم، همه در گرو فناوري‌هاي جديد است.
بايد تا فرصت از دست نرفته، يك تحول اساسي در رويكرد ما به همكاري‌هاي علمي و فناوري با روسيه اتفاق بيفتد.


** توپولف در ايران به بدترين وجه، عرضه مي‌شود


فارس - هواپيماي توپولوف ذهنيت مردم را خراب كرده است.

- سجادي: داستان توپولوف مفصل است. شما اگر در مسيرهاي داخلي روسيه، سوار توپولوف‌هاي 154 ‌شويد در خواهيد يافت كه به هيچ وجه از لحاظ زيبايي و راحتي با ايرباس فرقي ندارند. متأسفانه توپولف در ايران به بدترين وجه، عرضه مي‌شود، موكت‌هاي كثيف، صندلي‌هاي نزديك به هم، قيمت آزاد بليط و .... و نيز تصادفاتي كه به اصل هواپيما ارتباطي نداشت، همه دست به دست هم دادند تا تصويري ترسناك از اين هواپيما ارائه دهند. در حالي كه توپولف 154 جزو امن‌ترين هواپيماهاي دنياست. از لحاظ اقتصادي هم به صرفه است. تنها هواپيمايي كه در خطوط ايران سود مي‌دهد، توپولوف است.
ايرباس و بوئينگ تنها با سوبسيدهاي مختلف، به حيات خود ادامه مي‌دهند، آن هم در شرايطي كه هزينه‌ خريد هواپيما، ناديده گرفته شود.

فارس - از موشك‌هاي اس 300 چه خبر؟

- سجادي: ما در مجموع تجهيزات دفاعي خوبي از روسيه خريده‌ايم.

فارس - در خبرها آمده بود كه روسيه درصدد است اس 400 به تركيه بدهد.

- سجادي: احتمال اين مسئله را ضعيف مي‌دانم. تركيه عضو ناتو است و روسيه تحفظ دارد كه سلاح پيشرفته خود را به يكي از اعضاي ناتو بدهد.


** دعوت مدودوف از احمدي‌نژاد براي اجلاس يكاترينبورگ


فارس - گفته مي‌شود روسيه يكي از مخالفين عضويت دائم ايران در سازمان شانگهاي است.

- سجادي: در يك سالي كه روس‌ها مديريت شانگهاي را برعهده داشته‌اند فعال‌ترين برخورد را با ايران كرده‌‌اند. ما در همه جلسات دعوت شديم، از سطح وزرا گرفته تا جلسات كارشناسي و برخورد روس‌ها كاملا برخلاف اين ادعا بوده است.
وزارت خارجه روسيه در جلسات متعدد مطرح كرده‌ كه ما از عضويت ايران استقبال مي‌كنيم اما هنوز اساسنامه شرايط عضوگيري توسط اعضا نوشته نشده و توافق ضمني آنها اين است كه براي عضو شدن يك كشور همه كشورها بايد راي مثبت بدهند و حتي راي ممتنع قابل قبول نيست.
يكي از مسائلي كه قرار است در جلسه سران در خرداد امسال در يكاترينبورگ نهايي شود شرايط عضوگيري است كه بعد از تصويب آن عضويت ايران در دستور كار قرار خواهد گرفت.
اجلاس سران شانگهاي در 24 خرداد در يكاترينبورگ برگزار مي‌شود و آقاي مدودف از آقاي احمدي‌نژاد دعوت كرده است. اميدواريم رئيس جمهور در اين اجلاس شركت كند. چون هم حضور ايشان در شانگهاي به صورت جمعي موثر است هم در چارچوب گفتگوهاي دوجانبه با سران كشورها.


** در تلاشيم درباره درصد بيشتري به تفاهم برسيم


فارس - قدري هم در مورد سهم ايران در خزر توضيح دهيد.

- سجادي: مشكلي كه در تعيين رژيم حقوقي درياي خزر وجود دارد اين است كه معادل درياي خزر را در جاي ديگري نداريم و مدل‌هاي قطعي شده‌اي وجود ندارد. يك رژيم حقوقي جديد بايد طراحي شود و اينكه اين رژيم مورد تاييد همگان قرار گيرد. مسئله پيچيده‌اي است به دليل اينكه تبعات زيادي خواهد داشت.
مدل‌هاي مختلف، درصدهاي مختلفي را نتيجه مي‌دهد. مثلاً زماني مدلي كه در چارچوب درياهاي باز كاربرد داشته را به ما پيشنهاد كردند كه ما رد كرديم چون 11 درصد به ما تعلق مي‌گرفت و ما گفته‌ايم اين درياي بسته است نه آزاد و ما اين مدل را قبول نداريم.
بحث‌هاي سنگين كارشناسي در حال انجام است و حقوقدان‌هاي بين‌المللي تحت مشاوره كشورها قرار گرفته‌اند كه به مدلي كه مورد توافق همگي است، دست يابيم.
آن چيزي كه مردم ما مي‌توانند مطمئن باشند اين است كه دولت جمهوري اسلامي بسيار قوي در اين موضوع وارد شده و توانسته از رقم 11 درصدي كه در ابتدا مي‌خواستند به ايران داده شود جمع را تا حدود 17 درصد متقاعد كند و پيشرفت خيلي خوبي است و ما هنوز معتقديم بحث باز است و تلاش خواهيم كرد كه منطقي و علمي درباره درصد بيشتري به تفاهم برسيم.

فارس - آيا مرزبندي 15 كشور بعد از استقلال توسط روس‌ها صورت گرفت يا اينكه غرب در اين موضوع دخالت داشت؟ اين تقسيم‌بندي خيلي بحران آفرين شده به عنوان مثال قره‌باغ شيعه‌نشين را به ارمنستان، نخجوان ارمني نشين را به آذربايجان و سمرقند و بخارا كه مركز تاجيك‌ها بود به ازبكستان دادند.

- سجادي: بخش اعظم آن به دوران استالين برمي‌گردد و ناشي از سياست‌هاي استالين و حزب كمونيست در اوايل استقرار دولت بلشويكي بود. استالين براي اينكه بتواند سركشي‌ها و مقاومت‌هاي قوميتي را كنترل و يا سركوب كند و با ايجاد اختلافات منطقه‌اي و به جان هم انداختن قوميت‌ها، اقتدار دولت مركزي را افزايش دهد، كوچ‌هاي جمعيتي زيادي را ترتيب داد.
بعضي‌ از اين جابه‌جايي‌ها نيز به صورت اتفاقي در طول تاريخ رخ داده ولي بحث سمرقند و بخارا دقيقاً بر اثر سياست استالين بود و در حال حاضر تعداد تاجيك‌ها در ازبكستان بيشتر از تاجيكستان است.

فارس - نگاه روسيه به مذهب چگونه است ؟

- سجادي: گرايشات مذهبي چه در ارتدوكس‌هاي مسيحي و چه در مسلمانان رو به افزايش است. 70 سال فضاي ضد مذهبي باعث شده عطش گرايش به خدا و دين بسيار زياد شود. در سرماي زمستان جلوي در كليساها صف مي‌كشند و مساجد بسيار شلوغ است و گرايش به مذهب افزايش چشمگير دارد.
روس‌ها مثل ما تاريخشان سرشار از گرايش به مذهب است. در كاخ كرملين كه تزارها درست كرده‌اند چندين كليسا وجود دارد، يك عبادتگاه براي تزار و يك عبادتگاه براي خدمه و ... پيش بيني شده است.
اگر به تاريخ ايران هم نگاه كنيد از قديم مذهب جايگاه خاصي داشته است. روس‌ها نيز همين گونه هستند. الان كه فضا باز شده گرايش به مذهب بسيار افزايش يافته و مذهب به عنوان عامل اتحاد ملي، هويت و آرامش دهنده به مردم است.
روس‌ها جز معدود كشورهايي هستند كه آغوششان را به سمت مبلغان مذهبي ايران باز كرده‌اند و از آمدن مبلغان مذهبي‌شان به ايران و بالعكس استقبال مي‌كنند، اين موضوع نشان مي‌دهد‌ كه آمادگي پذيرش و همكاري با ما را دارند. ما در غرب يا بايد با دانمارك سر و كله بزنيم و يا ... و اسلام ستيزي بارز و آشكاري وجود دارد.
دولت روسيه بودجه‌اي را براي حمايت از توسعه مساجد و نشر كتب اسلامي اختصاص داده است.


** قاطبه مردم روسيه نسبت به موضوع فلسطين سمپات هستند


فارس - وضعيت ايالت خودمختار يهوديان در روسيه چگونه است؟

- سجادي: در روسيه نيز همچون ساير مناطق دنيا، هم يهوديان صهيونيست وجود دارند هم يهوديان متعهد. اكثر يهوديان اين ايالت، مانند هموطنان مسيحي و مسلمان خود، انسان‌هايي موحد و معتقد هستند.
بعد از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي، برخي از يهوديان صهيونيست با كمك رژيم فلسطين اشغالي، دارايي‌ها و منابع عظيم روسيه را به بهاي ناچيز خريدند. به عنوان مثال كارخانه‌اي كه يك ميليارد دلار ارزش داشت را به مبلغ يك ميليون دلار خريدند و در نهايت نيمي از آن را هم نپرداختند و در واقع با 500 هزار دلار، صاحب كارخانه‌هايي شدند كه حداقل 100 ميليون دلار مواد اوليه و كالا در انبار آنها وجود داشت.
آنها حتي از منابع ملي چون نفت، گاز، معادن و جنگل و ... نگذشتند و همگي را با ثمن بخس، صاحب شدند. به همين دليل از 20 ميلياردر (اليگارش) دوران يلتسين 19 نفر يهودي بودند و فقط يك نفر روس غيريهودي بود. پس از اينكه صهيونيست‌ها اين پول‌ها را در روسيه به دست آوردند رسانه‌ها را خريدند و در پارلمان و جايگاه‌هاي قدرت، عناصر مرتبط با خود را مستقر كردند و اين وضعيت تا اواسط دوره اول رياست جمهوري آقاي پوتين ادامه داشت.
آقاي پوتين به دليل اينكه فرد وطن پرستي است و مشاهده كرد كه اين روند كشور را به اضمحلال مي‌برد و منابع عظيمي به يغما رفته است، اقدام به محدود كردن اين ميلياردرها و اليگارش‌ها كرد.
در زمان رياست جمهوري آقاي يلتسين؛ عليرغم اينكه روسيه 70 درصد چوب دنيا، 40 درصد فولاد دنيا و 30 درصد گاز اروپا را تامين كرده و روزي چند ميليون بشكه نفت صادر مي‌كرد، ولي 80 ميليارد دلار بدهي داشت و كشور در فقر و پاشيدگي دست و پا مي‌زد.
زماني كه آقاي پوتين به قدرت رسيد، كشور را جمع و جور كرد و بخش زيادي از سرمايه‌هاي به يغما رفته را به خزانه دولت برگرداند به طوري كه قبل از بحران اقتصادي كنوني، روسيه كشوري با 600 ميليارد دلار انباشته ارزي بود.
البته هنوز صهيونيسم در روسيه صاحب نفوذ بسيار است و احزاب نمي‌توانند عليه صهيونيسم و اسرائيل حرفي زده و يا اقدامي انجام دهند. اين در حالي است كه قاطبه مردم روسيه نسبت به موضوع فلسطين سمپات هستند و به اقداماتي كه عليه مردم در فلسطين اشغالي صورت مي‌گيرد، معترضند.
روس‌ها افراد با فرهنگ و اهل مطالعه‌اي هستند و اكثريت آنها داراي تحصيلات دانشگاهي مي‌باشند.

* گفتگو از اكرم شريفي

لينك منبع :http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8802250334[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ایرنا: فرزند "محسن موسوي" يکي از چهار ديپلمات ايراني ربوده شده در لبنان، گفت: قرار است دبيرکل سازمان ملل کميته ويژه اي براي پيگيري مساله چهار ديپلمات ايراني در بند رژيم صهيونيستي، تشکيل دهد.

"رائد موسوي" نماينده خانواده هاي چهار ديپلمات ربوده شده در لبنان، روز شنبه در حاشيه گردهمايي بزرگ آزادگان ايران و جهان اسلام افزود: سه، چهار سالي بود که خبر جديدي درباره ديپلمات هاي ايراني ربوده شده در لبنان به دست نيامد اما حدود يک سال پيش اطلاع جديدي به دست ما رسيد که در بدو اسارت، افرادي از رژيم صهيونيستي آمده و از آنها بازجويي کرده اند که اين امر نشان دهنده دخالت قطعي رژيم صهيونيستي در روند اسارت چهار ديپلمات ايراني است.

وي ادامه داد: اقدامات خوبي به ويژه در يک سال اخير انجام شده و کميته جديدي که توسط رييس جمهوري به رياست معاون اجرايي رييس جمهوري، تشکيل شد مرکزيت فعاليت ها را برعهده دارد.

موسوي که خود عضو کميته ويژه پيگيري وضعيت ديپلمات ها نيز هست ، افزود: در عرصه بين الملل و سازمان هاي بين المللي وکميسيون عالي حقوق بشر اين مساله مطرح شده و نتايج خوبي تاکنون به دست آمده است.

وي اضافه کرد: دولت لبنان نيز پس از تشکيل دولت جديد مسووليت هاي مهمي در اين زمينه به عهده خواهد گرفت و اميد است با همتي که در يک سال گذشته شده و ادامه دارد به نتايج خوبي برسيم.

http://www.asriran.com/fa/pages/?cid=81119

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center][b][color=red]كاردار آرژانتين به وزارت خارجه احضار شد![/color][/b][/align]


كاردار آرژانتين ـ ماريو كينتروس ـ روز گذشته به وزارت امور خارجه كشورمان احضار شد.

به گزارش ايسنا، در ملاقات كاردار آرژانتين با رييس اداره دوم آمريكاي جنوبي وزارت امور خارجه، يادداشت اعتراض جمهوري اسلامي ايران به اقدام خارج از عرف و شئونات ديپلماتيك و ضدفرهنگي ديپلمات سفارت آرژانتين در تهران و تلاش وي براي خروج اشياء و كالاهاي عتيقه و ميراث فرهنگي از كشور به وي تسليم شد.

در اين ملاقات ضمن تاكيد بر روند پيگيري موضوع قاچاق اشياي عتيقه و ميراث فرهنگي كشورمان توسط ديپلمات آرژانتين از طرف مراجع قضايي و سازمان ميراث فرهنگي، از كاردار آرژانتين خواسته شد پيام و يادداشت اعتراض كتبي جمهوري اسلامي ايران در اين زمينه را به مقامات ذيربط آن كشور ابلاغ كند.

كاردار آرژانتين نيز تاكيد كرد كه مراتب را در نخستين فرصت به اطلاع مقامات ذيربط كشور خواهد رساند.

http://www.asriran.com/fa/pages/?cid=91073

[color=blue]منتقل شد
ارشیا[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط EBRAHIM
      IRIS و پدید آمدن برنامه فضایی ایران (قسمت اول )

      مدتیست که از رسانه های جهانی،خبرهایی به گوش میرسد که ایران در حال تولید موشکی است که توانایی حمل ماهواره به فضا دارد.آيا چنين چيزي امكان دارد؟آيا اين ماجرا يك بلوف سياسيست يا حقيقت دارد؟
      دوستان از نظرات مفيد خودشون دريق نكنند امیدوارم مبحث جالبی شود.
      با تشكر



      چند نکته قبال از خواندن مقاله :مطمئنا نظرات نویسنده با نظرات مترجم یکی نیست!!!
      در این مقاله موشک IRIS معادل موشک شهاب 3 دی فرض شده که آن هم به نوبه خود معادل موشک نو دونگ کره شمالی را در اختیار گرفته
      موشک IRIS ویا شهاب 3 دی اولین موشک ماهواره بر سبک ایران فرض شده اند (پراکنده بودن اطلاعات اجازه سخن قطعی را نمیدهد )
      موشک شهاب پنج معادل تائه دو پونگ دو کره شمالی فرض شده (البته از سوی نویسنده آن که آمریکایی هستند ) و عنوان اولین ماهواره بر سنگین ایران را بر دوش میکشد
      =============================================

      نخستین ظهور موشک ماهواره بر IRIS/IRSL-X-1

      با وجود ادعاهای ایران مبنی بر عدم بالابردن برد شهاب 3 دولت ایران در حال حاضر مشغول به ساخت و توسعه نخستین ماهواره بر خود موسوم به IRIS میباشد .
      پرتابگر ماهواره IRIS در ظاهر دارای ترکیب ساختمانی از موشک بالستیکShahab3 است که در مرحله اول از طراحی
      ان بهره میبرد و در مرحله دوم پرتابگر دارای دوقسمت موتور جامد و نیز محل حمل ماهواره (قسمت سوم) توسط پرتابگر است که قطر این مرحله از مرحله اول کمی بیشتر است و میتواند ماهواره های مخابراتی و علمی را در مدار زمین قرار دهد .
      .پرتابگر IRIS با پیکر بندی انجام شده بر روی آن پرتابگریست ایده آل به عنوان کاوشکر یا موشک اکتشافی که میتواند برای حمل کلاهک جنگی و یا توسعه کلاهک های فضایی قابل بازگشت و یا در نهایت برای ارسال محموله های علمی به فضا مورد استفاده قرار گیرد .البته این پرتابگر درحال حاضر نمیتواند ماهواره ها و یا محموله های با جرم بالا را به سمت مدار پرتاب کند . مگر اینکه مرحله سومی نیز به آن اضافه شود تا تبدیل به یک پرتابگر سنگین گردد .
      با توجه به آزمایش موشک چند مرحله ای شهاب 3 نویسنده بر این عقیده است که در صورتی که پرتاب آز مایشی موشک Shahab-3D نخستین پرواز آزمایشی پرتابگر IRIS باشد در آن صورت پرتابهای موشک های
      Shahab - 5 دومین و سومین مرحله از برنامه ساخت یک پرتابگر ماهواره ای است که ایران ادعا دارد در حال توسعه آن است .
      اولین تصویر از موشک IRIS در یکی از نمایشگاههای هوا و فضای ایرانیان در اندازه یک ماکت یک متری به نمایش گذاشته شد . نویسنده ادعا دارد که تستهای ناموفق پرتابی این موشک علت اصلی به تاخیر افتادن توسعه موشک حامل پرتابگر شهاب 5 تا کنون بوده است ولی با تردید بیان میکند که فقط زمان قادر به روشن ساختن این مطلب میباشد .

      نویسنده مقاله ادعا دارد که اختمال توسعه نوع جدیدی از موشک های بالستیک از روی این نسخه پرتابی با نامهای جدیدتر از Shahab - 3d وجود دارد ، ونیز باتوجه به موتور سوخت جامد مورد استفاده در مرحله فوقانی و نیز تمام اطلاعاتی که از موشک شهاب 3 در اختیار است ، طراحی نمایش داده شده از IRIS یقینا طرحی مناسب با استفاده از طراحی موشک بالستیک شهاب 3 است . هرچند که پرتاب این سیستم آزمایشی پیشرفته که پیش از این در غرب و شرق مورد استفاده قرار گرفته و از متدهای غربی و شرقی نیز برای توسعه استفاده کرده برای ملل چیز چندان غیر عادی نخواهد بود ، ولی به سرعت بخشیدن برای توسعه اولین ماهواره بر سنگین ایران قبل از پرتاب کمک شایانی خواهد کرد .
      نویسنده در ادامه با بیان شباهت موجود بین شهاب 3d و نسخه های دوم و سوم موشک تائه دو پونگ کره شمالی این پرسشها
      را مطرح میکند که آیا شهاب 3D میتواند نسخه اصلاح شده از ماهواره بر ایرانی IRIS باشد که تست نخست خود را سپری کرده است ؟ آیا این موشک همان نسخه بالستیک فضایی از موشک تائه دو پونگ 2 کره شمالی وترکیب ماهواره بر شهاب 5 است و یا اینکه موشک بالستیکی ساخت ایران است ؟
      شاید تاحد زیادی بتوان گفت که ایران در حال همکاری با کره شمالی برای ساخت نسخه دوم و سوم ماهواره بر شهاب 5 است و هر دو در انجام این طرح مشارکت جدی دارند. کره شمالی که در سال های پایانی قرن 20 نسخه جدید و بهسازی شده ای از موشک تائه دو پونگ 1 را آزمایش کرده بود در بین 26 Juan و 2 Julay سال 2001 نخستسن نمونه پرتابی از موشک تائه دو پونگ دو را برای پرتاب بر روی سکوی تاسیسات پرتاب خود قرار داده بود .
      این کاملا واضح است که موشک شهاب 3 دی چند ثانیه پس از پرتاب و قبل از پایان مرحله اول در اولین تست خود در آسمان منفجر شد . با وجود طراحی متناسب موتور سوخت جامد آن و نیز پوشش آیرو دینامیک موشک متاسفانه انفجار باعث جلوگیری از آزمایش این قسمت ها گردید . در کل باید به این نتیجه رسید که در صورت تداوم برای ساخت و تکمیل شهاب 5 گلی به یاد ماندنی برای مردم ایران در بخش فضا به ثمر خواهد رسید .


      ========================================
      اما مشخصات موشک IRIS

      حد اکثر بار قابل حمل توسط کلاهک موشک (کیلوگرم ): 760-987-1,158 بار فضایی و یا کلاهک جنگی .
      حداکثر برد ( کیلومتر ) : 1500
      تعداد مراحل : 2
      قطر موشک (متر ) : 1.32 - 1.35 – 1.85
      ارتفاع موشک : 17.1 متر
      وزن در حالت پرتابی سبک : 16000 کیلوگرم
      وظیفه : برای پرتاب محموله های فضایی علمی و تحقیقاتی و نیز ماهواره ها

      اطلاعات مربوط به مرحله اول موشک
      ارتفاع : 14 متر
      قطر : 1.32 – 1.35 – 1.85 متر
      جرم :15092 کیلوگرم
      تراست : موثر 26051 کیلوگرم بر فوت مربع - واقعی 26,760-26,600 کیلوگرم بر فوت مربع
      زمان سوخت : 110 ثانیه
      نوع سوخت : TM-185 (20% Gasoline + 80% Kerosene)
      نوع اکسید کننده : AK-27I (27% N2O4 + 73% HNO3 + Iodium Inhibitor)
      جرم سوخت :12912 کیلو گرم

      اطلاعات مربوط به مرحله دوم موشک
      ارتفاع : 3 الی 4 متر در کل
      قطر : 1.3 ای 2 متر
      وزن : نا معلوم
      تراست موتور : نامعلوم
      مدت زمان سوخت : 100 ثانیه
      نوع سوخت : جامد

      لطفا اگر کسی تصویری از این پرتابگر داره در تاپک قرار بده

      ادامه دارد ..........
      ======================
      منبع خبر:وبلاگ هوانوردی قرن 21
    • توسط Davood
      يك شركت آمريكايي ساخت هواپيما اعلام كرد مقام‌هاي اسراييلي تمايل دارند يكصد هواپيماي جنگي از نوع اف - ۳۵جديد را خريداري كنند.
      روزنامه اسراييلي معاريو روز پنج شنبه با اعلام اين خبر افزود، برخي مديران شركت لاكهيد مارتين به تازگي به تل‌آويو سفر كرده‌اند تا با اليعايزر شكيدي فرمانده نيروي هوايي اسراييل و برخي مقام‌هاي عالي رتبه ارتش اسراييل درباره اين معامله گفت و گو كنند.
      بر پايه اين خبر، هواپيماهاي اف ۳۵كه جديدترين در نوع خود است ، هواپيماي جنگي اصلي در نيروي هوايي آمريكا در آينده خواهد بود.
      روزنامه ياد شده نوشت : اگر اين معامله صورت گيرد، نيروي هوايي ارتش اسراييل ، اولين هواپيما از اين نوع را در سال۲۰۱۴ميلادي دريافت خواهد كرد.
      آمريكاطي سالهاي گذشته هر سال ميلياردها دلار كمك بلاعوض به سردمداران اسراييلي اهدا كرده كه بخش مهمي از آنها در قالب انواع تجهيزات پيشرفته نظامي ، سلاح‌هاي جديد و غير متعارف بوده است.
      بخشي از اين سلاحها را اسراييل در جنگ اخير خود عليه لبنان استفاده كرد و هزاران تن از مردم بي‌گناه اين كشور را با آنها به خاك و خون كشيد.

      irna.ir
    • توسط MR9
      آیین معارفه فرمانده جدید سپاه قدس 
       

       
      آیین معارفه فرمانده نیروی قدس سپاه برگزار شد
       
       
      پی نوشت :
       
      1- تاپیک جدید اخبار دفاعی جمهوری اسلامی ایران با مراسم معارفه فرمانده جدید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
      2- لینک تاپیک نخست در بند ذیل
      2- اخبار دفاعی جمهوری اسلامی ایران I
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.