cheka

ایستگاه رادیویی UVB-76 ، راز فاش نشده ی جنگ سرد

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/rus.jpg[/img]

دوران جنگ سرد دورانی مملو از اسرار نظامی ، سیاسی و اطلاعاتی مختلفی بوده که در طول چند دهه ی پس از اتمام این برهه در سال 1991 ، هنوز هم هر سال خبرهای جدیدی از فاش شدن برخی از این اسرار به گوش میرسد . اما برخی دیگر از اسرار جنگ سرد وجود دارند که همچنان مهر "Top Secret" بر اسناد و برگه های آنها سنگینی میکند ، ایستگاه UVB-76 یکی از این اسرار است که نه گلاسنوست گورباچف و نه دوران پس از فروپاشی شوروی نتوانسته راز آنرا فاش کند.

ایستگاه UVB-76 (یا MDZHb) یک ایستگاه رادیویی فرکانس کوتاه اتحاد جماهیر شوروی و روسیه ی است که امواج خود را روی فرکانس 4625 کیلوهرتز منتشر میکند و در میان اهل رادیو و شنونده های امواج فرکانس پایین به "The Buzzer" (وزوز کن) معروف است . دلیل این موضوع نیز آنست که از سال 1982 (سالی که امواج این ایستگاه کشف شد) موج انتشاری از این ایستگاه در 24 ساعت شبانه روز و هفت روز هفته تقریبا از یک صدای یک نواخت وز وز (بجز در برخی موارد خاص که در ادامه ذکر خواهد شد) تشکیل میشود که البته باعث اختلال در امواج برخی رادیوهای بین المللی و محلی در سطح جهان نیز گردیده است.

هر صدای وزوز (یا Buzz) این موج 1.2 ثانیه طول میکشد و بین هر Buzz حدود 1 تا 1.3 ثانیه وقفه وجود دارد ، در هر دقیقه بین 21 تا 34 وزوز در موج شنیده میشود و در هر یک دقیقه ی آخر باقی مانده به راس هر ساعت ، این صدا با یک صدای مداوم و متغیر که یک دقیقه طول میکشد ، تعویض میشود و پس از آن ، دوباره ارسال وقفه دار Buzz ها از سر گرفته میشود .

طبق بررسی های صورت گرفته روی سیگنال این امواج ، ایستگاه UVB-76 مطمئنا از دو فرستنده ی جدا از هم تشکیل شده که احتمالا از نوع J3E هستند ، شدت و نوع ارسال امواج این تصور را در ذهن بوجود میاورد که امواج این فرستنده ها بدرستی تنظیم نشده یا Overmodulate شده اند ، حتی در برخی موارد صدای گفتگوی غیرواضح در پس زمینه ی صدا شنیده میشود .

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/s28_sample.jpg[/img]

گستره ی طیف موج منتشر شده متشکل از دو Buzz

اما این رویه ی Buzz ها در موج همواره هم برقرار نبوده ، در موارد نادری در 30 سال گذشته ، صدای وزوز موج قطع و صدای یک گوینده که اسم رمزهای ناشناخته ای را اعلام میکند به گوش میرسد . در ژوئن 2010 نیز برای یک روز کامل ، انتشار امواج این ایستگاه قطع شد اما در روز بعد دوباره از سر گرفته شد ، انگار که اتفاقی رخ نداده ! کارشناسان این قطع را ناشی از تغییر مکان ایستگاه (در پروسه ی بازسازماندهی ارتش روسیه در سال 2010) میدانند . پیش از این مکان ایستگاه جایی در بین دو شهر زلنوگراد (که به دره ی سیلیکونی شوروی معروف است) و مسکو تخمین زده میشد . اما از سال 2010 ، گفته میشود این ایستگاه به شهر Pskov تغییر مکان داده است .

هدف و مشخصات این ایستگاه ، همواره با انکار و مخفی کاری مقامات روسیه به همراه بوده ، اما یادداشتی از وزیر ارتباطات سابق لیتوانی نشان میدهد امواج این فرستنده ها برای "مخاطبان خاصی" منتشر میشود . این موضوع حدس و گمان در مورد اینکه UVB-76 در حقیقت یک Numbers station است که برای عوامل اطلاعاتی در عمق کشورهای جهان ، دستورات و پیام های کد شده ارسال میکند را تقویت میکند .

ادامه دارد ...

منبع :
http://priyom.org/number-stations/slavic/s28.aspx
http://www.wired.co.uk/magazine/archive/2011/11/features/enigma?page=all
http://en.wikipedia.org/wiki/UVB-76
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون مطلب جالبی بود.
[quote]گمان در مورد اینکه UVB-76 در حقیقت یک Numbers station است که برای عوامل اطلاعاتی در عمق کشورهای جهان ، دستورات و پیام های کد شده ارسال میکند را تقویت میکند .
[/quote]
این نامبر استیشن رو میشه توضیح بدید و اگه زحمتی نیست در مورد برد ایستگاه های رادیویی یه خلاصه کوچولو بگید ممنون میشم. :oops:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]ممنون مطلب جالبی بود.
[quote]گمان در مورد اینکه UVB-76 در حقیقت یک Numbers station است که برای عوامل اطلاعاتی در عمق کشورهای جهان ، دستورات و پیام های کد شده ارسال میکند را تقویت میکند .
[/quote]
این نامبر استیشن رو میشه توضیح بدید و اگه زحمتی نیست در مورد برد ایستگاه های رادیویی یه خلاصه کوچولو بگید ممنون میشم. :oops:[/quote]

خواهش میکنم

Numbers station یا "ایستگاه شماره ها" نامی هست که به برخی ایستگاه های رادیویی اطلاق میشه که کدها و اطلاعات رو بصورت رمز گذاری شده (بصورت مورس یا کلمات رمزی یا ...) منتشر میکنند . این ایستگاهها معمولا مخفی و سری هستند ، موقعیت و مشخصات اونها جایی ثبت نشده به همین دلیل پیدا کردن محلشون سخته . اطلاعات موجود نشون میده مخاطب این کدها جاسوسانی هستند که در کشورهای مختلف در حال عملیات هستند و با استفاده از گیرنده های رادیویی ، دستورات و اطلاعات لازم رو مستقیما از این ایستگاهها دریافت میکنند .

برد امواج رادیویی بطور کلی وابستگی زیادی به قدرت خود موج و فرکانسش (صرف نظر از عوامل محیطی) داره ، در مورد ایستگاههای Numbers station ، این ایستگاهها معمولا امواجشون رو در توان پایین و فرکانس بالا منتشر میکنند و ایستگاهی با توان 500 کیلووات ، تقریبا امواجش رو به تمام کشورها میتونه برسونه . اما در صورتی که لازم باشه امواج فقط به یک منطقه ارسال بشه ، میشه از آنتن های Directional استفاده کرد که امواج رو با توان بالا فقط در همون جهت و منطقه متمرکز میکنند .

اگر جایی باز ابهام داشتین بگین که بیشتر توضیح بدم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از شما، بابت این تاپیک جالب.

اما سوال اینجاست.
که با افزایش فاصله بین ایستگاه رادیویی و دریافت کننده آن ( که باید یک عامل در کشوری دور دست باشد) نیاز به سخت افزار قوی تر جهت دریافت امواج نیست؟؟
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فکر کنم همانطور که در زمان جنگ جهانی دوم ما رادیو آلمان را می گرفتیم
این امواج هم به این صورت باشد از طرفی روسیه کشوری پهناور در جهان است و با دو ایستگاه می تواند کل زمین را تاحدود زیادی پوشش دهد
البته امیدوارم درست گفته باشم
بعد فکر کنم با یک فرکانس منفی یا یک کم کننده نویز می توان اصل مطلب را شنید و این کم کننده برای هرکس خاص بوده است
ولی خیلی جالب است تکنولوژی خیلی بالایی هم نیست فقط ابتکار است که هنوز هم استفاده می شود اما حرفه ای تر
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خیلی جالب بود، البته نکته جالبتر اینه که هنوز با این همه پیشرفت تکنولوژی استفاده میشه!

ولی یه سوال که در ذهن من شکل گرفته اینه که به چه صورت هماهنگی و برنامه ریزی میشده. چون اون عامل اطلاعاتی 24 ساعته نمیتونه مونیتورینگ کنه. (البته به اصطلاح امروزی تر)

همچنین دوستمون گفتند با قدرت 500 کیلووات میشه سراسر دنیا رو پوشش داد، قدرت این استگاه چقدر بوده؟

منتظر ادامه مطلب هستم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]
اما سوال اینجاست.
که با افزایش فاصله بین ایستگاه رادیویی و دریافت کننده آن ( که باید یک عامل در کشوری دور دست باشد) نیاز به سخت افزار قوی تر جهت دریافت امواج نیست؟؟[/quote]

نه همچین سخت افزار خیلی پیچیده ای نمی خواد !
مثل موج کوتاه رادیو های معمولی ، ایستگاه فرستنده توی ( کشور ) چک هست و شما صدای شبکه رادیویی را توی تهران دریافت می کنی .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشكر از مطلب جالبتون. واقعا جاي تعجب داره كه بعد از اين همه سال هنوز هم فعاله! احتمالا گردانندگانش ايرانيند.

[quote]مثل موج کوتاه رادیو های معمولی ، ایستگاه فرستنده توی ( کشور ) چک هست و شما صدای شبکه رادیویی را توی تهران دریافت می کنی .
[/quote]

اگه كفتي اسم شبكش چيه؟! :oops:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام
مطلب و بحث جالبیه
من خودم یه مدت تو کف موج کوتاه بودم :oops:
عالمی داره واسه خودش.چیا که توش پیدا نمیشه :coffee:

این کدها رو نمیشه به روشهای دیگه فرستاد؟
رادیو زیادی قدیمی نیست؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از دوستان

همونطور که اشاره کردن دوستان ، امواج موج کوتاه (Short wave) به دلیل اینکه توسط یونوسفر جو زمین برگشت داده میشن ، موج ایده آلی برای رادیوهای بین المللی و World service ها هستند ، چراکه بسرعت توسط جو به تمام نقاط روی زمین منتشر میشن و نتیجتا قابلیت انتشار فوق العاده بالایی برای شنوندگان زمینی دارند . به همین دلیل تمام رادیوهای بین المللی از امواج کوتاه استفاده میکنند . (با توجه به این مورد ، احتمال انتشار این امواج با هدف ارسال به فضا نیز منتفی هست ، این امواج از جو زمین خارج نمیشن)

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/600px-Uvb76antenna.jpg[/img]

[i]عکس ماهواره از جایی که ادعا میشود سایت ایستگاه رادیویی UVB-76 است[/i]

...البته بعضی شواهد اینطور نشون میده که ایستگاه UVB-76 میتونه ارگان مستقیم ارسال دستور کرملین (یا ستاد مرکزی ارتش روسیه) به تمام واحدهای نیروهای مسلح یا مرتبط به سیستم کنترل اتوماتیک تسلیحات هسته ای شوروی موسوم به "Dead Hand" باشه ، چراکه مانیتورینگ بی وقفه امواج ارسالی از این ایستگاه نشون میده در مواقع حساس نظامی یا تغییرات در نحوه ی آرایش نیروهای مسلح ، این مرکز کدهای غیرمعمول (به صورت اسم رمز کلمه ای یا شماره ای) ارسال میکنه .

برای مثال ، در اواخر دهه ی 80 و اوایل دهه ی نود ارسال کدهای غیرمعمول زیاد شده ، یا در نیمه ی دوم سال 2010 (در جریان تغییر ساختار ارتش روسیه) هم این ایستگاه کدهای غیرمعمول منتشر کرده که در ادامه ی این پست بعضی کدهای ضبط شده از این ایستگاه رو آپلود کردم برای دوستان علاقه مند .

لینک دانلود موج ارسالی معمول این ایستگاه

http://www.mediafire.com/?e3mhg8qfrbgfjff

لینک دانلود ارسال کدهای رمزی توسط ایستگاه در دوران شوروی

http://www.mediafire.com/?bd3lbqxmz39wrn1

لینک دانلود ارسال کدهای رمزی توسط ایستگاه UVB-76 در ساعت 6:54 صبح روز 25 آگوست 2010

http://www.mediafire.com/?gga7b7722b7946g

نکته ی جالب اینجاست که تمام وقایع دهه های گدشته از اصلاحات گورباچف گرفته تا پایان یافتن جنگ افغانستان ، فروپاشی شوروی ، دوران یلستن ، جنگ های چچن و به قدرت رسیدن پوتین ، هیچکدام باعث متوقف شدن این ایستگاه نشده است . چند وقتی هم هست که یکی از علاقه مندان این ایستگاه هم در بلاگ uvb-76.net بصورت 24 ساعته امواج ارسالی رو بدون وقفه رله میکنه .

[color=red]اختصاصی میلیتاری
مترجم و گردآورنده : Cheka [/color]
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]با تشکر از جناب چکا

منتقل شد

[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تشكر از چناب چكا .
ايده ي بسيار هوشمندانه ايه .عامل مقصد براي دريافت دستورات نياز به هيچ چيزي جز دستورالعمل ديكدينگ نداره .اونم مي تونه توي ذهنش باشه و خلاص !در صورت جنگ همه جانبه و قطع ابزارهاي ارتباطي نوين مي تونه خيلي به كار بياد چون راديو ي ترانزيستوري همه جا پيدا ميشه.نقطه ضعفش هم فقط پاور پالس بمب هست .البته يه ضعف ديگش اينه كه يه طرفه هست و فقط براي ارسال دستور و اطلاعات از سوي مركز كاربرد داره و براي جمع آوري اطلاعات به درد نمي خوره .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b]اطلاعات فنی ایستگاه رادیویی UVB-76 [/b]

فرکانس امواج : 4625.0 کیلوهرتز

نوع ارسال امواج : مدولاسیون دامنه ای (A3E (full crrier two sideband AM

مدل فرستنده های ایستگاه : فرستنده ی اول از نوع Molniya-2M PKM-15 با قدرت 10 کیلووات ، فرستنده ی دوم از نوع Molniya-3 PKM-20 با قدرت 10 کیلووات و فرستنده ی پشتیبانی از نوع Viaz-M2 با قدرت 2.5 کیلووات . (از ساعت 7:00 تا 7:50 صبح به وقت UTC ، فرستنده های اصلی جهت تنظیمات خاموش میشوند و امواج توسط فرستنده ی پشتیبانی Viaz-M2 ارسال میشود) آنتن این فرستنده ها دارای طول تقریبی 20 متر است .

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/image012%7E2.jpg[/img]

[i]فرستنده ی کم توان Viaz-M2[/i]

منبع : http://www.oocities.org/uvb76/
http://sites.google.com/site/stationuvb76/

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.