king-of-heaven

مهمات هدایت شونده 3. او.اف.39 کراسنوپل/بصیر( Krasnopol 3OF39 )

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران جزء پنجمین کشور سازنده سلاح های هوشمند است که با تکیه بر فناوری بومی و بدون هرگونه کمک خارجی به این مهم نائل شده است.


مهمات هوشمند "بصیر" در آستانه دهه مبارک فجر با حضور سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع رونمایی شد.

سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مراسم رونمایی از مهمات بصیر در جمع خبرنگاران طی سخنانی با تبریک ایام الله دهه مبارک فجر و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی در تشریح این دستاورد مهم، اظهار د اشت : این مهمات که به صورت لیزری هدایت می‌ شود برای نخستین بار در کشور توسط متخصصین زبده و کارآمد سازمان صنایع دفاع ط راحی و ساخته شده است و قادر ا ست اهداف مهمی همچون پل‌ها، تانک‌ها، ادوات جنگی مراکز فرماندهی و اهداف متحرک را با دقت بسیار بالا و به طور دقیق مورد ا صابت قرار داده و منهدم کند.

وی افزود: سیستم لیزری بکارگرفته شده در آن قادر است اهداف مورد نظر را کشف، شناسایی، موقعیت یابی و مسافت‌یابی کند.

وزیر دفاع گفت: درگیری در مناطق کوهستانی، خاکریزهای دشمن، اهداف متحرک، چند هدف ‌نزدیک، پناهگاه‌های مستحکم‌ دشمن و پدافند دشمن را از ویژگی‌های این مهمات ذکر‌ کرد.

وحیدی، روزآمدسازی و هوشمند‌سازی تجهیزات نیروهای مسلح از طریق طراحی، ساخت و تولید بومی را از راهبردهای و زارت دفاع ذکر کرد و افزود: کار جدی و همه‌جانبه‌ای از مدت‌ها قبل در این زمینه آغاز شد، که امروز بخشی از نتایج آن را در تولید مهمات هوشمند بصیر مشاهده می‌کنید و با تولید این مهمات فصل جدیدی از ساخت سلاحها و مهمات هوشمند آغاز شده ا ست.

وحیدی تصریح کرد: در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران جزء پنجمین کشور سازنده سلاح های هوشمند است که با تکیه بر فناوری بومی و بدون هرگونه کمک خارجی به این مهم نائل شده است.

وزیر دفاع با قدردانی از تلاش بی‌وقفه مدیران، کارکنان و متخصصان سازمان صنایع دفاع در طراحی و تولید نیازمندی‌های نیروهای مسلح گفت: این دستاورد مهم می‌تواند توان عملیاتی–ر زمی نیروهای مسلح در انهدام ماشین جنگی و تجهیزات و امکانات دشمن را به نحو چشمگیری افزایش دهد.

وحیدی در پایان این موفقیت مهم را به محضر فرمانده معظم کل قوا ، فجرآفرینان عرصه صنعت دفاعی و آحاد ملت ایران تبریک گفت.

منبع: www.nedayeenghelab.com

  • Like 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بصیر علاوه بر کاربرد علیه اهداف زمینی مانند سنگرهای مستحکم، تانک ها و خودروهای نظامی زرهی و عادی، پل ها و جاده، مخازن سوخت و... در محیط دریا و علیه شناورهای دشمن نیز قابل استفاده است.کاهش زمان و هزینه برای انهدام واحدهای دشمن، امکان درگیر شدن هر آتشبار با تعداد زیادی هدف و نیاز به تعداد کمتری آتشبار برای پوشش مؤثر هر منطقه از جمله مزایای بکارگیری چنین مهماتی است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، واحدهای توپخانه به عنوان پشتیبان نیروهای خودی در تهاجمات دشمن و برای زیر آتش گرفتن مواضع او و همچنین برای کمک به دفع تهاجم و پاسخ سریع به تحرکات دشمن عمل می کنند. در واقع با توجه به سرعت تأمین و در دسترس بودن پشتیبانی آتش و میزان ایمنی در برابر ضربه متقابل دشمن، توپخانه دارای مزیت هایی نسبت به هواگردهایی چون هواپیما و بالگرد بوده و بسیار بیشتر در دسترس فرماندهان است. در مواردی که نیاز به تعداد کمی شلیک وجود دارد نیز استفاده از توپخانه بسیار بهتر از هواگردها است.

اکثر توپ های فعلی با القای دستی مختصات به قبضه توپ، هدفگیری نموده و شلیک می کنند. این روش بطور معمول زمانبر بوده و برای حصول نتیجه بهتر بیش از یک نفر ممکن است درگیر شود و در آخر نیز شاید تمامی شلیک ها دارای درصدی خطا باشند. در کشورمان برای رفع چنین مشکلی سامانه ای برای اجرای سریعتر و دقیقتر هدفگیری ساخته شده که با 13 نوع سلاح هماهنگی داشته و کار هدفگیری را بسیار سریع و آسان نموده است.

نهایتاً با امکان دریافت داده های بالستیکی و جوی فرایند هدفگیری باز هم دقیقتر می شود. اما در چنین سامانه هایی پس از گذر از مرحله بالستیک میانی یعنی خروج گلوله از لوله دیگر هیچگونه کنترل و اعمال فرامین برای کاهش خطای گلوله وجود ندارد.

بنابراین امکان اصابت به هدف در یک شلیک همواره بالا نیست و ممکن است برای انهدام هدفی به خصوص اگر متحرک باشد نیاز به چند شلیک از یک سلاح و یا شلیک همزمان چند سلاح باشد. در مورد اهداف متحرک باید گفت پس از ثبت گرای هدف با توجه به تغییر مکان آن حتماً شلیک با خطا مواجه خواهد بود و انهدام آن قطعاً نیاز به چندین شلیک دارد که باعث مشغول شدن چندین قبضه توپ می شود.

برای حل این مشکلات، گلوله های هدایت شونده توسعه یافته اند. این گلوله ها ضمن برخورداری از سامانه هدفگیری مانند لیزری یا حرارتی دارای سطوح آیرودینامیکی برای تولید نیرو و در نتیجه کنترل و تغییر وضعیت گلوله و رساندن خطای آن به حد صفر هستند.

فرایند هدفگیری پرتابه های لیزری بدین صورت است که از یک وسیله هوایی یا زمینی که می تواند توسط نفر و یا از راه دور کنترل شود، پرتو لیزر به طور دقیق روی هدف تابانیده شده و بازگشت آن از روی جسم به شکل یک قیف یا مخروط(سه بعدی) رو به سمت آسمان شکل می گیرد که البته با چشم قابل رؤیت نیست.

پرتابه مجهز به حساسه و آشکارساز پرتو لیزر بوده و پس از شلیک و عبور از قوس صعودی پرواز خود و سرازیر شدن به سمت زمین با آشکارسازی پرتو لیزر، آشیانه یابی، تعیین زاویه و اعمال فرمان کنترلی از سوی سامانه هدایت و کنترل موجود در گلوله خود را به داخل قیف کشانیده و با خطایی بسیار کمتر از یک متر به مرکز قیف که روی هدف است اصابت می کند.

thumb_134756_657.jpg
هدفگذاری لیزری و بازتابش پرتو از هدف


با این روش زمان هدفگیری به طور چشمگیری کاهش می یابد. البته پرتو لیزر به نحوی کدگذاری می شود تا بین پرتابه و نشانگذار منحصر به فرد بوده و امکان اختلال و فریب به کمترین حد ممکن برسد. به طور ذاتی نیز تسلیحات هدایت لیزری در برابر جنگ الکترونیک مصون هستند هر چند محدودیت هایی نیز در مواجهه با شرایط جوی بد دارند.

البته برای پیشگیری از اجرای اقدامات ضد نشانه گذاری لیزری توسط دشمن، بایستی در مدت زمان کوتاه و پس از ورود پرتابه به قوس نزولی عمل نشانه گذاری اجرا گردد تا فرصت واکنش از دشمن گرفته شود. انواع اپتیکی و حرارتی نیز با دریافت تصویر هدف، فرایند هدفگیری را به انجام رسانیده و با خطای بسیار کمی به هدف اصابت می کنند.

بدین ترتیب با شلیک گلوله، هدف به طور صددرصد منهدم می شود در حالیکه نیاز به هدفگیری کاملاً دقیق توسط خود قبضه وجود نداشته و از این بابت سرعت فرایند شلیک بیشتر می شود. با این روش برای هر هدف چه ثابت باشد و چه متحرک یک گلوله مصرف می شود و هر آتشبار توپخانه می تواند به طور پیاپی و با دقت بی نظیر به انهدام تعداد زیادی هدف در زمان کوتاهی بپردازد که نتیجه آن افزایش قدرت پشتیبانی از نیروها است.

هر چند در رده تسلیحات سطح به سطح، موشک ها نیز ساخته شده و به کار می روند اما قیمت گلوله های توپ در قیاس با آنها بسیار کمتر است. از اینرو با ساخت گلوله های هدایت شونده و صرف هزینه نچندان زیاد سلاحی با دقت موشک ها بدست می آید و بسیاری از اهداف که مصرف کردن موشک برای انهدام آنها به صرفه نیست از خطر نابودی در امان نمی مانند.

البته نمونه های دیگری از پرتابه های هدایت شونده برای توپ ها و خمپاره اندازها به کار می رود که با بهره گیری از سامانه اپتیکی یا حرارتی عمل هدفگیری را انجام داده و در صورت اجرای خودکار فرآیند هدفگیری و هدایت، این گلوله ها در رده تجهیزات هوشمند قرار می گیرند. قابلیت تحلیل تصویر و برخورداری از یک مجموعه اطلاعات راجع به انواع اهداف در سامانه کنترلی از ملزومات چنین تسلیحاتی است که البته فناوری های مختلف آن در کشور توسعه یافته است. به عنوان مثال با توجه به اطلاعات اعلام شده موشک بالستیک ضد کشتی خلیج فارس و خانواده بمب های قاصد از سامانه هدفگیری اپتیکی استفاده می کنند.

به گزارش مشرق، از نمونه های خارجی گلوله های هدایت شونده می شود به اکسکالیبر و کوپرهد آمریکایی و کراسنوپل روسی اشاره کرد. در اکسکالیبر از سامانه هدایت ماهواره ای/اینرسیایی استفاده شده و کراسنوپل و کوپرهد دارای هدایت لیزری هستند. اکسکالیبر در انواع مختلف دارای برد 23 تا 40 کیلومتر، کوپرهد 3 تا 16 و کراسنوپل تا 20 کیلومتر برد دارند. 20.5 کیلوگرم از جرم 50 کیلوگرمی نمونه روسی مربوط به مواد منفجره است و می تواند اهدافی با سرعت تا 10 متر بر ثانیه را هدف قرار دهد.

thumb_134763_146.jpg
کراسنوپل روسی

thumb_134762_880.jpeg
کوپرهد آمریکایی در حال اصابت به تانک

thumb_134761_774.jpg
اکسکالیبر آمریکایی

در ایران هم با توجه به نیاز به چنین مهمات هدایت شونده ای گلوله های بصیر طراحی و ساخته شده اند که چندی پیش مورد رونمایی قرار گرفت. بصیر، گلوله ای با طول تقریبی کمتر از 1.3 متر و کالیبر 155 میلیمتر است. این پرتابه از یک بدنه استوانه ای در عقب و یک بخش مخروطی در قسمت جلو تشکیل شده است که در انتهای این بخش، قسمت حسگر لیزری قرار گرفته است.

thumb_134759_945~0.jpg
بصیر؛ در زمینه تصویر سامانه نشانه گذار لیزری دیده می شود

در انتهای بدنه، سطوح پایدار کننده قرار گرفته اند که مشابه طرح های مورد استفاده در راکت های آرش و فجر و موشک ضد تانک صاعقه است. بر خلاف اکثر مدل های اکسکالیبر و همچنین کراسنوپل که تیغه(فین)های پایدارکننده به شکل مسطح بوده و از داخل بدنه خارج می شوند، در بصیر از تیغه های محدب که به دور بدنه جمع می شوند و با انحنای آن تطابق دارند استفاده شده است. در واقع با توجه به تسلط علمی و عملی متخصصان کشور به این نوع پایدار کننده ها استفاده از آنها حداقل برای کاهش زمان و هزینه طراحی و توسعه منطقی به نظر می رسد.

thumb_134758_811.jpg
تیغه های پایدار ساز بصیر در حالت باز

thumb_134757_750.jpg
تیغه های پایدار ساز بصیر در حالت بسته شده و در حال بارگذاری در توپ

گلوله بصیر از نوع کنترل با کانارد(پیش بال) یا همان تیغه های نصب شده در بخش جلویی و نزدیک به دماغه است که به صورت جمع شونده به داخل بدنه بوده و پس از شلیک باز می شوند. این تیغه ها پس از باز شدن به نحوی قرار می گیرند که دارای زاویه به عقب برگشتگی(sweep back) در لبه حمله و فرار هستند.

این خاصیت برای کاهش نیرو پسا در پرواز مافوق صوت مفید است. روش کنترل با پیش بال با توجه به نیاز به گشتاور کم برای تغییر زاویه تیغه و طول بازوی گشتاور تولیدی مناسب، دارای سرعت پاسخ بسیار بهتری در برابر فرامین ارسالی از کنترلر در قیاس با سطوح کنترلی دم هستند که برای یک پرتابه پرسرعت روش مناسبی است.

لازم به ذکر است پرتابه های 155 میلیمتری به طور معمول طی شلیک در معرض شتاب 10هزار تا 15هزار برابر شتاب جاذبه زمین قرار می گیرند که تمامی اجزای ثابت و متحرک پرتابه باید تحمل نیروی عظیم وارده به خود را داشته باشند.

thumb_134760_956~0.jpg
تیغه های کنترل کننده

در تصاویر منتشره از مراسم رونمایی، تصاویر گرافیکی موجود حاکی از شکل متفاوت دماغه بصیر در مقایسه با نوع ساخته شده است که بیشتر شبیه به موشک هدایت لیزری قائم بوده ویا می تواند مربوط به نوع دیگری از این گلوله باشد.

بصیر علاوه بر کاربرد علیه اهداف زمینی مانند سنگرهای مستحکم، تانک ها و خودروهای نظامی زرهی و عادی، پل ها و جاده، مخازن سوخت و... در محیط دریا و علیه شناورهای دشمن نیز قابل استفاده است. همچنین عنوان شده که چنین سامانه هدفگیری و هدایتی برای سایر موشک ها و پرتابه های بالستیک نیز قابل بکارگیری است. در اینصورت انبوهی از گلوله های توپ و راکت های تولید شده در کشور قابل بهسازی و ارتقاء بوده و یا راکت های جدیدی با سامانه هدایت لیزری می توانند ساخته شوند که در اینصورت و بنابر تعریف علمی به خاطر وجود سامانه هدایت در زمره موشک ها قرار خواهند گرفت.

استفاده از مهمات هدایت شونده و هوشمند چه از نوع توپخانه ای، راکتی یا خمپاره اندازها نقشی استثنایی در افزایش بهره وری نیروهای رزمی کشور به خصوص در نبرد نامتقارن و مواجه با دشمن پرتعداد خواهد داشت. کاهش زمان و هزینه برای انهدام واحدهای دشمن، امکان درگیر شدن هر آتشبار با تعداد زیادی هدف و نیاز به تعداد کمتری آتشبار برای پوشش مؤثر هر منطقه و در نتیجه امکان گسترش بیشتر خطوط پدافندی از جمله مزایای بکارگیری چنین مهماتی است که به مدد تلاش های خستگی ناپذیر متخصصان داخلی ممکن شده است.

مشرق


منتقل شد به بخض نیرو زمینی

00Amin

  • Like 1
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر


لازم به ذکر است پرتابه های 155 میلیمتری به طور معمول طی شلیک در معرض شتاب 10هزار تا 15هزار برابر شتاب جاذبه زمین قرار می گیرند که تمامی اجزای ثابت و متحرک پرتابه باید تحمل نیروی عظیم وارده به خود را داشته باشند.




یعنی چی :mrgreen: :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر


لازم به ذکر است پرتابه های 155 میلیمتری به طور معمول طی شلیک در معرض شتاب 10هزار تا 15هزار برابر شتاب جاذبه زمین قرار می گیرند که تمامی اجزای ثابت و متحرک پرتابه باید تحمل نیروی عظیم وارده به خود را داشته باشند.




یعنی چی :mrgreen: :mrgreen:


سلام
شتاب جاذبه زمین 9/8 متر بر مجذور ثانیه است ( شتاب = تغیرات سرعت در بازه زمانی ) این گلوله ها در کسری از ثانیه از سرعت صفر به ماکسیمم سرعت خود میرسند که باعث وارد شدن شتاب بالا و فشار بسیار زیاد بر گلوله و اجزای درونی اون میشه( برعکسش میشه حالتی که در سرعت بالا یک دفعه بزنید روی ترمز ...!) قسمت مشکل کار ساختن قطعات الکترونیکی است که این فشار را تحمل بکنند و عمده علت گران بودن این گلوله های هوشمند هم همین هست
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در معرض شتاب 10هزار تا 15هزار برابر شتاب جاذبه زمین



خوب این یعنی چند g

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در معرض شتاب 10هزار تا 15هزار برابر شتاب جاذبه زمین



خوب این یعنی چند g



10 تا 15 هزار جی.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر


خوب این یعنی چند g



یعنی همون 15000g و شتاب وحشتناکیه
جالب اینه که شتاب گلوله در تفنگ های معمولی حول و حوش 20000g و در لحظه اول حتی تا 190000g هم هست

همینه که ساخت فشنگ کار میبره وگرنه در اثر این فشار وحشتناک، فشنگ یا گلوله توپ و ... بلکل له میشن و از بین میرن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ایا ما تکنولوژی ساخت چنین برد الکترونیکی که این شتاب رو تحمل کنه داریم؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایا ما تکنولوژی ساخت چنین برد الکترونیکی که این شتاب رو تحمل کنه داریم؟

قبلا مدارهایی تا 6400g تست شده اگر دستگاه تست یا سامانه انفجاری مناسب برای تست باشد باید دید که در این شتاب آن تکنولوژی ها کار می کند یا خیر.

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با این حساب فاصله زیادی تا لوله هدایت شونده داریم.

برد الکترونیکی این گلوله های بصیر از کجا اومده؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم ا.... 

 

 

گفته شده نسخه بومی کراسنوپل  هست  (بصیر ) 

 

 

glwlh_bSyr_nmwnh_twlyd_dkhl_khrnswpl.jpg

 

  • Like 1
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مشخصات گلوله ی هوشمند بصیر(نمایشگاه اقتدار 1401) 

media_FcNLCAnXwAAynsh.jpg

گلوله بصیر یک گلوله هوشمند با هدایت نیمه فعال لیزری با برد حدود 20 کیلومتر است که توانایی شلیک با قبضه و توپ‌های با کالیبر 155 میلیمتری را دارد. 

 

گلوله بصیر مهندسی معکوس گلوله روسی کراسنوپل و هدایت آن از نوع لیزری است.

 

برای شلیک این گلوله ابتدا تیم شناسایی به همراه تجهیزات لیزری (نشانه‌گذار لیزری) در نزدیکی هدف -تقریبا 2 تا 3 کیلومتری- و در موقعیت مناسب از لحاظ زاویه‌ای و ایمنی مستقر می‌شوند و در زمان مناسب و با هماهنگی با توپخانه، لیزر را به سمت هدف می‌تاباند. توپخانه نیز با برقراری ارتباط رادیویی با تیم دیده بان مستقر در نزدیکی هدف، گلوله را شلیک می‌کند .

 

ویرایش شده در توسط mehdipersian
  • Like 3
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.