Ahmad6644

نگاهى به توانايى قدرت رزمى ارتش ايران

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

سلام

می گم شما هم این مطلب رو به عنوان تاپیک زدی هم به عنوان یک پست آوردی اون هم دو پست پشت سر هم

[url]http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=9852[/url]

با تشکر سیداد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آذر بايجان مدعيه كه استان هاي اذري زبان ايران هم متعلق به خودشه.........
اين كشور پارسال دو بار جلوي محموله ي سوخت هسته اي نيروگاه بوشهر رو كه به صورت زميني به ايران منتقل ميشد رو گرفته

من با هانس موافقم كه كشور هاي ديگه اي هم هستن كه ايران بايستي بهاشون دشمني كنه.........هر كشوري كه در مورد جزاير ايراني ادعاي امارات رو قبول داشته باشه دشمن ايران محسوب ميشه چون حاكميت ايران رو زير سوال برده

زمان خشايار شاه وزيري بود به اسم هامان كه ضد يهود بود و يهودي ها رو قتل عام كرد
البته يهوديان هميشه ايران رو كشور كوروش كه ازادي بخش يهود بود ميدونستن
يكي از زن هاي خشايار هم يهودي بود.......كه اونو اطراف هفت تپه كه نزديك شوشه باهاش اشنا ميشه

به نظر من نيرو هاي حزب الله سرباز هاي ايران محسوب ميشن و بايستي ايران بهشون كمك كنه
اونا سرباز هاي خط اول جنگ مقابل اسراييل هستن


به اميد سربلندي ايران و ايراني

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]يكي از زن هاي خشايار هم يهودي بود.......كه اونو اطراف هفت تپه كه نزديك شوشه باهاش اشنا ميشه [/quote]

اين كذب محضه!

ايرانيان باستان تنها يك همسر داشتند و فقط يك بار ازدواج ميكردند.(براي اطمينان ميتونيد به نامه خواستگاري آرتميس از خشايار شاه مراجعه كنيد كه خشايار شاه در جواب گفت من يكبار ازدواج كرده ام)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]يكي از زن هاي خشايار هم يهودي بود.......كه اونو اطراف هفت تپه كه نزديك شوشه باهاش اشنا ميشه [/quote]

اين كذب محضه!

ايرانيان باستان تنها يك همسر داشتند و فقط يك بار ازدواج ميكردند.(براي اطمينان ميتونيد به نامه خواستگاري آرتميس از خشايار شاه مراجعه كنيد كه خشايار شاه در جواب گفت من يكبار ازدواج كرده ام)[/quote]


همه شاهان ایران باستان دقیقا" مثل خسروپرویز فقط و فقط یک زن داشتتند! icon_rolleyes


ای وای که از توان دفاعی ارتش رسید به تعداد زن های شاهان ایران باستان!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

در کل آماری که سرانه دفاعی ایر ان رو با ترکیه و عربستان و عمان آورده بود جالبه! [b]هزينه سرانه دفاعى ايران را ۱۰۶ دلار ا و اين رقم براى تركيه ۱۵۴ دلار، سوريه ۲۸۰ دلار، عربستان حدود يك هزار دلار و عمان ۷۲۶ دلار!!![/b] حالا جالب است برادران ساکن در لندن و واشنگتن و برخی عزیزان در داخل کشور ، ایران را متهم به نظامی گری و و تلاش برای تسلط نظامی به کشورهای منطقه می کنند در حالیکه سرانه دفاعی ما کمترین در منطقه است.

در کل هر گونه لاش برای خودکفایی در تولید تجهیزات و رهایی از وابستگی ، تلاش برای گسترش نظامی گری تعبیر می شه درحالیکه در خرید های 50 میلیارد دلاری کشورهای کوچک به علت سرازیر کردن سود سرشار به کمپانی های انگلیسی و امریکایی و فرانسوی هیچگونه مشکلی وجود ندارد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]
در کل آماری که سرانه دفاعی ایر ان رو با ترکیه و عربستان و عمان آورده بود جالبه! هزينه سرانه دفاعى ايران را ۱۰۶ دلار ا و اين رقم براى تركيه ۱۵۴ دلار، سوريه ۲۸۰ دلار، عربستان حدود يك هزار دلار و عمان ۷۲۶ دلار!!! حالا جالب است برادران ساکن در لندن و واشنگتن و برخی عزیزان در داخل کشور ، ایران را متهم به نظامی گری و و تلاش برای تسلط نظامی به کشورهای منطقه می کنند در حالیکه سرانه دفاعی ما کمترین در منطقه است.

در کل هر گونه لاش برای خودکفایی در تولید تجهیزات و رهایی از وابستگی ، تلاش برای گسترش نظامی گری تعبیر می شه درحالیکه در خرید های 50 میلیارد دلاری کشورهای کوچک به علت سرازیر کردن سود سرشار به کمپانی های انگلیسی و امریکایی و فرانسوی هیچگونه مشکلی وجود ندارد.[/quote]

این تناقضات همیشه بوده و جالبه بعضی از هموطنان هم از این بابت ابراز نگرانی می کنند که چرا ایران تا این حد هزینه نظامی داره

البته باید گفت نرخ برابری هزینه ما با این کشور ها یکی نیست از آنجا که ما تجهیزات مورد نیاز خود را در ایران می سازیم عمده هزینه های نظامی کشورمان شامل طرح های توسعه زیربنایی و تحقیقات می گردد

در سال های اخیر به بحث پدافند غیر عامل توجه بسیار شده و این گونه اقدامات در ایران سازماندهی شده

به عنوان مثال تاسیسات فوردو که در حال حاضر به سازمان انرژی اتمی تحویل داده شده از طریق این سازمان تحویل داده شده است

توجه به بحث پدافند غیر عامل و توسعه توانایی بومی نظامی عامل مورد توجه سازمان ها و نهاد های نظامی و امنیتی ایران است

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]این تناقضات همیشه بوده و جالبه بعضی از هموطنان هم از این بابت ابراز نگرانی می کنند که چرا ایران تا این حد هزینه نظامی داره [/quote]

درسته كه اين 106 دلار براي امريكا و عربستان و ... هيچي نيست اما براي اقتصاد ما با توجه به نرخ برابري ريال و دلار رقم جالب توجهيه.

و البته فرمايش شما در باب ساخت داخل و اينها هم درسته.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با نگاهی به هزینه نظامی کشورهای جهان میتوان درصد این هزینه از تولید ناخالص داخلی هر یک را دید و فشار ناشی از نظامیگیری را بر اقتصاد مشخص میکند.

world_mil_spend.jpg

طبق تصویر فوق که مربوط به سال 2008 میلادی میباشد مشاهده میکنیم که نسبت هزینه نظامی ایران از تولید ناخالص داخلی در حد متعارف 1 الی 3 درصد بوده و این نسبت برابر با هزینه نظامی اکثر کشورهای جهان بخصوص کشورهای شرق ایران و آمریکای جنوبی و اروپاست. این نسبت ضمن اینکه اعتبار مالی لازم برای تامین امنیت و گسترش تدریجی توان نظامی را فراهم میکند بر اقتصاد فشار وارد نیاورده و به همین دلیل است که کشورهای با رشد اقتصادی سریع مانند چین و هند و برزیل در این میزان هزینه نظامی میکنند. در مقابل کشورهای غربی ایران هزینه بالای نظامی داشته و در این بین امارات با 3 الی 5 درصد کمترین و عربستان ، عراق ، اردن و عمان با بیش از 8 درصد تولید ناخالص داخلی بیشترین سرانه نظامی در این گروه از کشورها را دارند. کشور اسرائیل نیز بدون احتساب کمکهای آمریکا 5 الی 8 درصد هزینه نظامی دارد که به ارزش رقمی دو برابر ایران و از نظر سرانه بیش از ده برابر ایران میباشد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سعید جان ابتدا از شما برای قرار دادن مطلب نوشته شده در باره به کار گیری ناو هواپیما بر عذر خواهی می کنم

به خدمت گیری ناوهواپیمابر چون جزو تسلیحات استراتژیک طبقه بندی میشه از دکترین نظامی هر کشوری نشات میگیره که اگر نیاز به چنین ناوی داشته باشن بندهای مرتبط در متن دکترین گنجانده شده هست. حالا اینکه کشوری چون عربستان بخاد این ناو رو خریداری کنه باید دید این ناو چه کاربری برای این کشور خواهد داشت؟ عربستان بین دو دریای خلیج فارس و دریای سرخ محصور هست و تمام منافع نفت و صنعتی اون در همین حد قرار داره. برای دفاع از این منافع در چنین مناطق بسته ای چون عربستان زمین در اختیار دارد نیازی به ناوهواپیمابر نداشته و هزینه احداث چند فرودگاه نظامی به مراتب کمتر و تاثیر بیشتری بر تقویت قوای این کشور دارد. در خلیج فارس به شناورهای بیش از 4 الی 5 هزار تنی به دلیل شرایط خاص جغرافیایی نیاز نیست و برخورداری از یک ناو استراتژیک آنرا به هدفی استراتژیک تبدیل میکند که در صورت بروز هرگونه درگیری قبل از زدن منافع نفتی و صنعتی ابتدا کشور طرف مقابل سعی در از میان برداشتن محافظ این منافع میکند.

اصولا از ناوهواپیمابر در دو حالت استفاده میشود:

1- برای دخالت نظامی در نقاط دوردست.

2- حضور در آبهای آزاد دور برای حفظ منافع.

اما در مورد کشور خودمان ایران صورت مساله کمی تغییر کرده و ما ضمن دسترسی به خلیج فارس ، دریای عمان را نیز در اختیار داریم که دهانه ورود به دریای عرب و سپس اقیانوس هند است که مسیر تامین انرژی جهان بعد از تنگه هرمز از این منطقه گذشته و به طرف تنگه مالاکا و عدن میرود. علاوه بر انرژی از نظر تجاری این مسیر برای ناوگان کشتیرانی ایران حائز اهمیت بوده و هرگونه ناامنی و خلل در برنامه کشتی ها باعث وارد آمدن خسارت قابل توجه به اقتصاد ملی خواهد شد. از طرفی برخلاف عربستان ، ایران با کشورهای منطقه ای هند و پاکستان و نیروی دریایی آمریکا روبرو است که هر سه ناوگان قدرتمند متشکل از زیردریایی و ناوشکن در اختیار دارند. همچنین هند و آمریکا این توان را به علت برخورداری از ناوهواپیمابر دارند که مرکز ترانزیت دریایی جهان را به کنترل خود درآورده و در صورت بروز تنش با هر کدام از این کشورها امنیت دریانوردی ایران به خطر خواهد افتاد. بنابراین ما نیاز به ناوهواپیمابر جهت حضور در شمال اقیانوس هند به منظور حراست از منافع ملی داریم که در یک برنامه بلند مدت کشوری با پتانسیل های اقتصادی و سیاسی ایران به حداقل دو الی سه ناوگروه هواپیمابر جهت حضور در مناطق مختلف اقیانوس هند تا مدار 10 درجه جنوبی را دارد.

نباید فراموش کرد که برخورداری ایران از ناوهواپیمابر باعث تغییر خط مقدم از آبهای سرزمینی به هزاران کیلومتر دورتر شده و در بلند مدت منجر به تغییر راهبرد نظامی دریایی آمریکا در منطقه شده و احتمال جابجایی ناوگان پنجم این کشور از خلیج فارس و بردن آن به به کشوری چون یمن را دارد. در غیر اینصورت اگر خطوط مقدم را از خود دور نکنیم دشمن از نظر نظامی و اقتصادی به ما نزدیکتر خواهد شد.



============================================================================
============================================================================
============================================================================


بانك جهاني در گزارشي ايران را در رتبه 26 جهان در توليد ناخالص داخلي طي سال 2008 قرار داد.بانك جهاني در اين گزارش كه به رتبه بندي 186 كشور دنيا در ارزش توليد ناخالص داخلي در سال 2008 ميلادي پرداخته است، ارزش توليد ناخالض داخلي ايران در سال 2008 را 385 ميليارد و 143 ميليون دلار اعلام كرد.در قاره آسيا نيز ايران پس از كشورهاي ژاپن، چين، هند، كره جنوبي، اندونزي و عربستان در رتبه هفتم قرار گرفته است.بانك جهاني توليد ناخالص داخلي امريكا را در سال 2008 ميلادي 14 هزار و 204 ميليارد دلار اعلام كرد و اين كشور را در رتبه نخست قرار داد و كشورهاي ژاپن و چين با توليد ناخالص داخلي 4904 و 3860 ميليارد دلار در رتبه هاي دوم و سوم جهان قرار گرفتند


جمعيت ايران در حال حاضر حدود 73 ميليون و 500 هزار نفر است و توليد ناخالص ملي سرانه اين کشور 4600 دلار برآورد مي شود که در سال 2013 اين شاخص به 9 هزار و 600 دلار افزايش مي يابد.

پيش بيني مي شود توليد ناخالص ملي سرانه ايران تا پايان سال جاري ميلادي حدود 600 دلار رشد داشته و به پنج هزار و 190 دلار برسد و در سالهاي 2010 ، 2011 و 2012نيز اين شاخص بترتيب به 5920 ، 6900 و 8180 دلار خواهد رسيد.

بر اساس اين پيش بيني ها ،جمعيت ايران در سال 2010 ، 75 ميليون و 100 هزار نفر، سال 2011 ،75 ميليون و 900 هزار ،سال 2012 به 76 ميليون و 700 هزار و 2013 به 77 ميليون و 600 هزار نفر خواهد رسيد.



با ابن حساب ایران رشد قابل قبولی از نظر تولید ناخالص ملی داشته است



این رشد رو می تونید از این لینک متوجه شوید
[url=http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(nominal)]دانشنامه آزاد[/url]
[color=darkblue]
[size=18]

با در نظر گرفتن میزان رشد اقتصادی ایران باید دید گزینه ها و فرصت های پیش روی ایران چگونه است[/size]

[/color]

[size=18]موقعیت ژئو اکونومیک ایران[/size]

بنیان قلمروهای ژئواستراتژیک در دوران جنگ سرد که بر اساس توان نظامی، فضای جغرافیایی و گستره ایدئولوژیک بنا شده بود به دلایل فراوان از جمله هزینه بسیار بالای تسلیحات نظامی و پشتیبانی از کشورهای اقمار، ظهور انقلاب تکنولوژیک و گسترش ارتباطات، با فرو ریختن دیوار برلین از هم پاشید.

در این بین با کاهش نقش مسائل نظامی و ایدئولوژیک، جناح بندیها و رقابتهایی که بین دو ابرقدرت و هم پیمانان آنها بر پایه عامل نظامی تعریف و تفسیر می شد، سستی گرفت و «عوامل انسانی و منابع اقتصادی» بعنوان شاخص «توسعه و قدرت برتر» معرفی گردید. هم اکنون مناطق استراتژیک برپایه میزان تولید ناخالص ملی، منابع انسانی و منابع طبیعی دسته بندی می شوند.

بطور مشخص ملاک قدرت در سده بیست و یکم، توانمندیهای اقتصادی در سطح بین المللی و کنترل نظام تولید، عرضه و مصرف کالاهای اقتصادی است. و به همین لحاظ مناطق ژئواستراتژیک منطبق با مناطقی است که منابع سرشار طبیعی (بویژه منابع انرژی) و نیز تولید ناخالص ملّی چشمگیر دارند.

بدین لحاظ منطقه خاورمیانه، بویژه حوزه خلیج فارس و دریای خزر به علت در اختیار داشتن بیش از 70 درصد منابع تولید انرژی (نفت و گاز)، نقش «ژئواکونومیک» ویژه ای در قرن 21 بازی خواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران که بعنوان یک کشور مهم از دید استراتژیک در دوران جنگ سرد مطرح بود، اکنون با عامل اقتصادی (ژئواکونومیک) منطبق شده است. و موقعیت منطقه ای آن در دوران جنگ سرد، به موقعیت ممتاز بین المللی در عرصه جهانی بدل گشته است. این موقعیت استثنایی، جایگزین ناپذیر بوده و نقش محوری در تدوین استراتژیهای مربوط به منظومه های قدرت جهان در سده حاضر خواهد شد.

بطوری که ایران با تسلط طبیعی بر تنگه هرمز و جزایز استراتژیک اطراف آن و همچنین هم مرز بودن با دومین منبع نفت و گاز جهان در شمال، موجب می گردد جایگاه جمهوری اسلامی ایران بعنوان یکی از نقش آفرینان اصلی استقرار صلح و ثبات بین المللی در سده بیست و یکم باشد. جمهوری اسلامی ایران نیز باید به تدوین یک «دستور کار ژئوپولیتیکی» بپردازد که هم جوابگوی مشکلات و مطالبات منطقه ای و جهانی باشد و هم به نحو بسیار مطلوب برآورنده منافع ملی و تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی باشد.



[size=18]شکل نوین قدرت و روابط بین الملل در قرن بیست و یکم[/size]

با جهانی شدن و باز شدن بازارها و شکوفایی اقتصاد ملی ما شاهد تغییر در اهداف و نظریه های بازیگران جهانی هستیم. در این دوره تجارت آزاد در کل به عنوان یک امر مثبت تلقی می شود و رقابتهای مختلفی هر روز برای رسیدن به مرحله بالاتری انجام می شود. شاید مفهوم آن قوی تر از خود واقعیت باشد. درست مثل بازی مجموعه صفر، به این معنی که به دست آوردن سود یک بازار به معنای از بین بردن دشمن یا حذف رقیب است. از این رو رهیافت ژئواکونومی به دقت سیاستهای تجاری اخیر ایالات متحده آمریکا را تبیین می کند. دیپلماسی اقتصادی ارائه شده به وسیله رهبران اخیر آمریکا، تفکری است که هدفش خارج کردن تعدادی از بازارهای رقیب بااستفاده از همه امکانات بین المللی و نفوذ جهانی است. اروپایی ها هم به پیروی از ایالات متحده آمریکا همین رویه را ادامه دادند. آنها به توکیو، ریاض و مسکو مسافرت کردند و در این برخی از رؤسای کشورها به عنوان نماینده شرکتها معرفی شدند، بویژه کشور فرانسه، رئیس جمهور خود را به عنوان نماینده شرکتهای فرانسوی معرفی کردم و همچنین صدراعظم آلمان و معاون اول ایتالیا هیچ تأملی برای امضای قراردادها به لحاظ منافع اقتصادی و بازرگانی کشورشان در خارج از مرزها نکردند. جالب است که درباره بین کشورهای صاحب قدرت و صنعت در رابطه با تسخیر بازارهای پرسود خاورمیانه رقابت شدیدی درگرفته و بیشتر تأکید بر فروش تسلیحات و تجهیزات نظامی دارند که از سود بسیاری بالایی برخوردار است.

این در حالی است که روند کنونی تحولات جهانی با آنچه در پیش گذشت فضایی برای درگیریهای نظامی فراهم نخواهد کرد و چقدر جالب است که زمامداران خاورمیانه این حقیقت استراتژیک را بپذیرند و تاکتیکهای این کشورها را با استراتژیهای آنها اشتباه نگیرند. در این باره تاکنون دو کشور روسیه و فرانسه بیش از دیگران توانسته اند از خلاء ژئوپولیتیکی خاورمیانه در جهت نیل به اهداف ژئواکونومیکی خود بهره ببرند. این تحولات نشان دهنده این واقعیت است که امروزه «عرق ملی اقتصادی» در صحنه جهانی به چشم می خورد.

در این باره اروپاییها توانسته اند در مورد استراتژی ژئواکونومی به توافق دست یابند. نبود اتحاد در سطح اروپای واحد باعث شد که رقبا و قدرتهای بازرگانی امتیازاتی را از آنها بگیرند. در اوایل قرن بیست و یکم استراتژی ژئواکونومی در بالاترین سطحش به عنوان یک ابزار سیاسی در دست دولتهایی خواهد بود که شکاف اساسی و اصولی با گذشته دارند.

ژئواکونومی در شکل گیری قدرت نقشی نداشته است بلکه یک جنبه از مشخصات توسعه اش در ارتباط با عوامل مهمی است که تعیین قدرت می کند و یک جنبه اش در ارتباط با تأکید برتغییر استراتژی نظامی به استراتژی اقتصادی است که البته این تغییر را باید در تقدم بندی استراتژیهای نهایی دولتهای صنعتی غرب رسیدن به یک قدرت وسلطه اقتصادی است. پیدایش رهیافت ژئواکونومی بدون اشتباه و صحیح، بالاترین سطح معقول در هماهنگی ملتهاست.

ژئواکونومی، در میان ملتهای تجاری توسعه یافته، به عنوان پدیده سیاسی، برای پوشش دادن به فضای جدید رقابتی در آمده است. همچنین روشی برای تحلیل سیاستهای بین المللی اکثر قدرتهای غربی است.

در دنیایی که ملتها به دنبال فضای جدید برای مانورهایشان هستند، رهیافت ژئواکونومی شبکه بی نظیری برای فهم و درک مسائل بین المللی ارائه می دهد.



[size=18]انطباق حوزههای ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک و جایگاه منطقه و ایران[/size]

با تغییر شاخصها در انتخاب قلمروهای ژئواستراتژیک پس از پایان جنگ سرد و اولویت یافتن مسائل اقتصادی بر مسائل نظامی، انطباقی بین قلمروهای ژئواکونومیک و ژئواستراتژیک پدید آمد و در مباحث ژئواکونومیک، موضوع «ژئوپولیتیک نفت» و امنیت استراتژیک منابع انرژی بعنوان مهمترین عامل تعیین کننده در تعیین استراتژیهای جهانی مطرح گردید.

برهمین اساس در آغاز سده بیست و یکم دو عامل عمده «منابع و ارتباطات» نقش اصلی را در شکل گیری مناطق ژئواکونومیک و ژئواستراتژیک بازی می کنند. با افکندن نگاهی به نقشه منابع انرژی در می یابیم که بیش از 70 درصد ذخایر نفت و گاز جهان در منطقه کوچکی از حوزه خلیج فارس تا حواضی دریای خزر نهفته است و به همین دلیل این منطقه به عنوان «تکیه گاه قلمروهای ژئواستراتژیک» انتخاب گردیده است که در این «گرانیگاه استراتژیک» کشور جمهوری اسلامی ایران نقش کلیدی و محوری دارد.

روند کنونی تحولات نظام بین الملل، بیانگر این است که کشوری نقش قدرت برتر جهانی را در سده بیست و یکم بازی خواهد کرد که بتواند بر منابع و خطوط انتقال انرژی جهان بویژه نفت و گاز تسلط داشته باشد.

این تفکر استراتژیک، بیش از هر چیز، کنترل منطقه ای را ایجاب می کند که از کانال سوئز تا گذرگاه استراتژیک «مالاکا» را در برمی گیرد. این حوزه ژئواستراتژیک جدید، سه منطقه جغرافیایی را دربر دارد که عبارت است از:

1 جنوب غرب آسیا با محوریت حوزه خلیج فارس به ویژه ایران.

2 جنوب آسیا با محوریت هندوستان.

3 جنوب شرق و شرق آسیا با محوریت ژاپن.

در این مثلث استراتژیک جدید «ایران نقشی حیاتی» دارد. زیرا تنها کشوری است که از امکانات ویژه ای برای انتقال انرژی از آسیای مرکزی به خلیج فارس و دریای عمان را دارد. همچنین ایران نقش بسیار مهم و محوری در ژئوپولتیک دریای خزر و خلیج فارس دارد. دریای خزر بیش از 200 میلیارد بشکه نفت و 279 تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی را در خود جای داده است و شرکتهای نفتی تا کنون بیش از 4 میلیارد دلار برای استخراج این منابع انرژی هزینه کرده اند.

از سوی دیگر خود کشور جمهوری اسلامی ایران به تنهایی دارای بیش از یکصد میلیارد بشکه ذخایر نفتی جزو چهار کشور اول جهان است و با 800 تریلیون فوت مکعب ذخایر گاز طبیعی اثبات شده، پس از روسیه مقام دوم را در اختیار دارد. به طوری که در منطقه خاورمیانه، سهم ایران از ذخایر اثبات شده گاز طبیعی 58 درصد است، همچنین ایران با یک درصد جمعیت جهان، 15 درصد ذخایر گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد. امنیت همه جانبه جهان در سده بیست و یکم به این مثلث ژئواستراتژیک بستگی دارد که ایران در مرکز آن قرار گرفته است و ایالات متحده آمریکا نیز کنترل این منطقه را محور استراتژیک سیاستهای خود قرار داده است.

اکنون منطقه خاورمیانه یک منطقه ژئواستراتژیک و ژئواکونومیکی است که در تحولات آتی جهان نیز نقش محوری خود را به عنوان کانون توجهات استراتژیک و «هارتلند مناطق استراتژیک جهان» حفظ خواهد کرد.

بطور کلی حوزه خلیج فارس در معادلات استراتژیک جایگزینی ندارد و علت تفاوتهای فاحشی است که در شمال و جنوب آن دیده می شود. در حوزه خلیج فارس: ایران با داشتن بیشتر از 2000 کیلومتر ساحل مناسب عملیاتی و بنادر و لنگرگاههایی با توان پذیرش ناوگان بزرگ، وضعی استثنایی دارد، چرا که سواحل جنوبی خلیج فارس از این جهت با محدودیت بسیار روبرو هستند.

بنابراین تأمین امنیت منطقه استراتژیک خلیج فارس از هر جهت تنها با مشارکت ایران عملی خواهد بود.

قدرتهای جهانی با توجه به همین واقعیت ها بود که پس از «انقلاب اسلامی» آشکار را این نکته را مطرح کردند که امنیت خلیج فارس باید بوسیله کشورهای «فرامنطقه ای» تأمین شود، غافل از اینکه اگر عملیات نظامی صورت گیرد، موقعیت ایران به گونه ای است که می تواند به بهترین صورت دست به عملیات تأخیری بزند یا منافع قدرتهای فرامنطقه ای را به اشکال مختلف به خطر اندازد.

واقعیت این است که ناامنی خلیج فارس نه به سود قدرتهای بزرگ است و نه به سود کشورهای منطقه، از طرفی هیچ نوع ترتیبات امنیتی که بتواند ضامن امنیت این گلوگاه مهم اقتصاد جهانی باشد، بدون ایران و یا به عبارتی بهتر بدون درنظر گرفتن نقشی مؤثر برای جمهوری اسلامی ایران محکوم به شکست است. بنابراین کشور جمهوری اسلامی ایران جایگاه بی بدیلی در عرصه نوظهور ژئواکونومی جهانی پیدا نموده است.

زیرا همان گونه که قبلاً اشاره شد، هدف ژئواکونومی، برعکس ژئوپولتیک، سیاسی نیست، بلکه تأمین منافع ملی با استفاده از ابزارهای اقتصادی است. امروزه دولتها، کارگزار و نماینده اقتصادی شرکتهای بزرگ کشورشان هستند و همواره تلاش دارند. با بهره گیری از موقعیت وتوان سیاسی خود، موجبات تسهیل ارتباطات و تبادلات اقتصادی در اختیار کشورهای عرضه کننده است، دولتها نقش واسطه را میان شرکتها و صاحبان ثروت (متقاضیان) باز می کنندو علمی که این سه شاخص را به یکدیگر ارتباط می دهد، ژئواکونومی است، که می خواهد با بازو و توان دولتها میان ملتها و صاحبان منابع ارتباطات معلوم و منطقی فراهم آورد و بدین سان در سراسر جهان قلمروهای ژئواستراتژیک و ژئوالکونومیک برهم منطبق شده اند و علت این انطباق قدرت مانوری است که در موقع بحران می توانند از خود نشان دهند.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نظر من نيروهاي نظامي ايران در حيطه زميني عالي- در حيطه دريايي عالي- و در حيطه هوايي افتضاح هستند.(افتضاح از لحاظ تسليحات نه از نظر نيروي انساني).
در مورد فلسطين و لبنان من از ديد خاصي به اين قضيه نگاه ميكنم : به اينها توسط اسرائييل ظلم ميشه. ما هم ايراني آريايي مسلمان شيعه هستيم. پس اگه از ديد آريايي ببينيم بايد گفت نمي تونيم تحمل كنيم به مردم ديگه ظلم ميشه. اگه از ديد شيعه نگاه كنيم باز هم نبايد بذاريم به كسي ظلم شه.
اگه از ديد امنيتي نگاه كنيم مي بينيم كه خط مقدم فلسطين هست!!!!!!!!!
اگه از ديد انساني نگا كنيم مي بينيم نبايد بذاريم به اونا ظلم شه.
من ايراني آريايي شيعه سرباز اباصالح نمي تونم ببينم به كسي تو اين دنيا ظم ميشه.
شماها رو نميدونم.!!!!!!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]به نظر من نيروهاي نظامي ايران در حيطه زميني عالي- در حيطه دريايي عالي- و در حيطه هوايي افتضاح هستند.(افتضاح از لحاظ تسليحات نه از نظر نيروي انساني).
در مورد فلسطين و لبنان من از ديد خاصي به اين قضيه نگاه ميكنم : به اينها توسط اسرائييل ظلم ميشه. ما هم ايراني آريايي مسلمان شيعه هستيم. پس اگه از ديد آريايي ببينيم بايد گفت نمي تونيم تحمل كنيم به مردم ديگه ظلم ميشه. اگه از ديد شيعه نگاه كنيم باز هم نبايد بذاريم به كسي ظلم شه.
اگه از ديد امنيتي نگاه كنيم مي بينيم كه خط مقدم فلسطين هست!!!!!!!!!
اگه از ديد انساني نگا كنيم مي بينيم نبايد بذاريم به اونا ظلم شه.
من ايراني آريايي شيعه سرباز اباصالح نمي تونم ببينم به كسي تو اين دنيا ظم ميشه.
شماها رو نميدونم.!!!!!!![/quote]

برادر حرف شما رو باید گل گرفت (سابقا دهان می گفتند!) و کلا از همه لحاظ درست گفتید ولی ببینید! این رژیم های احمق عربی (منهای عمان که واقعا پادشاه خیلی خوبی داره! icon_rolleyes سلطان قابوس) اینها که خودشون رو عرب می دونند و به ما می گویند توی مسائل ما دخالت نکنید!!! به اینها محل نمی گذارند! من یک دوست فلسطینی داشتم توی امارات زندگی می کرد می گفت من اینجا به دنیا اومدم هنوز به من پاسپورت ندادند!!!! اینها حتی حاضر نیستند کمک هایی از این قبیل به این بنده خداها بکنند چه برسه به کمک نظامی و مالی... :|

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]به نظر من نيروهاي نظامي ايران در حيطه زميني عالي- در حيطه دريايي عالي- و در حيطه هوايي افتضاح هستند.(افتضاح از لحاظ تسليحات نه از نظر نيروي انساني).
در مورد فلسطين و لبنان من از ديد خاصي به اين قضيه نگاه ميكنم : به اينها توسط اسرائييل ظلم ميشه. ما هم ايراني آريايي مسلمان شيعه هستيم. پس اگه از ديد آريايي ببينيم بايد گفت نمي تونيم تحمل كنيم به مردم ديگه ظلم ميشه. اگه از ديد شيعه نگاه كنيم باز هم نبايد بذاريم به كسي ظلم شه.
اگه از ديد امنيتي نگاه كنيم مي بينيم كه خط مقدم فلسطين هست!!!!!!!!!
اگه از ديد انساني نگا كنيم مي بينيم نبايد بذاريم به اونا ظلم شه.
من ايراني آريايي شيعه سرباز اباصالح نمي تونم ببينم به كسي تو اين دنيا ظم ميشه.
شماها رو نميدونم.!!!!!!![/quote]

البته بکار بردن لفظی چون عالی یا افتضاح بیشتر جنبه عام داشته و مصداق علمی ندارد. برای تعیین قدرت یک سازمان نظامی باید مشخصه های مختلف آن از جمله آمادگی انسانی ، آمادگی تسلیحات ، آمادگی تجهیزات ، زیرساختهای مرتبط ، هوشیاری و ابتکار عمل را بررسی کرد و بررسی تمام این موارد در مجموعه دکترین مربوطه همان سازمان انجام میشود. تعریفی عام که از نیروی هوایی وجود دارد تنها به برخورداری از هواپیمای جنگی اطلاق میشود که این بسیار ناقص و ابتدایی است. اولین مشخصه قدرت نیروی هوایی زیرساختها و نیروی انسانی آموزش دیده و مجرب آن میباشد که به آن امکان بهره برداری از تسلیحات و تجهیزات موجود را میدهد. نیروی هوایی ایران از این حیث یعنی زیرساخت و نیروی انسانی کمبودی نداشته و نیز از نظر میزان آمادگی و هوشیاری در سطح مطلوبی قرار دارد. از نظر تجهیزات موجود از دستگاههای فنی مهندسی تا وسایل کشف و مراقبت هوایی با اینکه بصورت کامل بروز نیست اما وضعیت مطلوبی دارد. در نهایت به بخش تسلیحات میرسیم که نوع استفاده از آن در دکترین هوایی مشخص شده و هر سلاحی جایگاه عملیاتی خاص خود را دارد. این بخش را که عموما با عنوان دفاع عامل یا هجومی میشناسیم متشکل است از نیروی پدافند هوایی ، نیروی موشکی بالستیک و هواپیماهای جنگی که هر کدام تایپ ماموریتی خود را دارد. اینکه ما از نظر هواپیما در محدودیت باشیم این ضعف تنها یک مهره آن هم از نوع درجه چند برای نیروی هوایی بوده و مهره های دیگری وجود دارد که در ترکیب با هواپیماها میتواند ضعفهای آنرا پوشش دهد.

از نظر سرعت عملیاتی نیز اگر به قضیه بنگریم نیروی هوایی ایران در منطقه توان سریعترین پاسخ دهی به کشور متخاصم را داشته و در ترکیب توان موشکی و هوایی تلفات هوایی ما به مراتب کاهش خواهد یافت. به عنوان مثال با ورود به خدمت نسل جدید موشک بالستیک سجیل که از دقت بالایی در انهدام هدفها تا برد دو هزار کیلومتر برخوردار است ایران سرعت پاسخ دهی کمتر از یک ساعت داشته و دورترین هدف را هم میتوان در عرض حداکثر سی دقیقه مورد اصابت قرار داد که این حمله بدون تلفات جانی و با اطمینان تقریبا کامل همراه است. در مقابل کشور مفروض با هواپیما توان پاسخ همزمان را ندارد.

نیروی هوایی حتی اگر هواپیما نداشته باشد باز نیروی هوایی است و عملیاتهای هوایی تنها یک بخش از وظایف آن میباشد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]نیروی هوایی حتی اگر هواپیما نداشته باشد باز نیروی هوایی است و عملیاتهای هوایی تنها یک بخش از وظایف آن میباشد.[/quote]

با اكثر فرمايشات شما موافقم كه همه نيروي هوايي به هواپيماهاش نيست اما اين نكته رو هم شما درنظر داشته باش كه نيروي هوايي بدون جنگنده مثل عقرب بدون نيش ميمونه!
(به نظر شما عقرب بدون نيش با سوسك چه تفاوتي داره؟ فقط ممكنه ظاهرش ترسناك تر به نظر بياد وگرنه در اصل يكي هستند!)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]نیروی هوایی حتی اگر هواپیما نداشته باشد باز نیروی هوایی است و عملیاتهای هوایی تنها یک بخش از وظایف آن میباشد.[/quote]
ببخشید آقا سعید ولی منظورتون رو متوجه نشدم.
وقتی هواگردی وجود نداشته باشه چطور میشه گفت نیروی هوایی ؟ در اینصورت باید بهشون گفت نیرو نه نیروی هوایی .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سعید جان حرف شما درباره استفاده موشک در برابر کشورهای متخاصم رو قبول دارم ولی اگر ما حتی تعداد محدودی جنگنده پیشرفته و در وضعیت مطلوب داشتیم که می تونست امنیت آسمان کشور رو تامین کنه تا زمانی که پاسخ دشمن (موشک ها!) براش ارسال بشه بسیار خوب بود! icon_rolleyes

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.