امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

مچکرم جناب cheka!
نوشته های شما همیشه در نوع خود بهترین بوده...
مشتاقانه منتظر ادامه مطالب هستم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با اجازه دوستان و مخصوصا جناب cheka كه توي تاپيكشان دخالت كرده و چند تا لينك كمكي از ويكي فارسي درباره اين منطقه ميزارم


[url=http://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%AF%D8%B1%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86][b]گرجستان[/b][/url]

[url=http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D9%88%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D8%A7%DB%8C_%D8%AC%D9%86%D9%88%D8%A8%DB%8C][b]اوستيا[/b][/url]

[url=http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A2%D8%A8%D8%AE%D8%A7%D8%B2%DB%8C%D8%A7][b]آبخازيا[/b][/url]

[url=http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AC%D9%86%DA%AF_%D8%A7%D9%88%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D8%A7%DB%8C_%D8%AC%D9%86%D9%88%D8%A8%DB%8C_%DB%B2%DB%B0%DB%B0%DB%B8][b]جنگ اوستیای جنوبی ۲۰۰۸[/b][/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=18][b]قسمت سوم

جنگ پشت پرده / آرامش قبل از طوفان[/b][/size]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-040_South_Ossetia_war.JPG[/img]

[i]سال 2004 ، سربازان تیپ 113ام ویژه ارتش گرجستان در درگیری با نیروهای اوستیای جنوبی[/i]

اگر دوره ی چند ساله ی 2004 تا 2006 را دوران درگیری مستقیم اما خاموش گرجستان و ایالات جدایی طلب بدانیم ، از 2007 تا آگوست 2008 را میتوان دوران درگیری پشت پرده و با تردید نامید ، دورانی که هر دو طرف با انجام اقدامات تحریک آمیز ، یک دیگر را به ایجاد تنش متهم میکنند ... دورانی که شاید در آستانه ی هر جنگی وجود دارد .

[b]7 آگوست 2007 حمله ی هوایی به روستای Tsitelubani[/b]

در 7 آگوست 2007 ، مقامات وزارت کشور گرجستان اعلام کردند که دو جنگنده ی سوخو-24 روسی در ساعت 6:30 بعد از ظهر به وقت محلی با نقض حریم هوایی گرجستان از طرف "شمال" ، اقدام به شلیک یک موشک هوا به زمین به روستای Tsitelubani کردند که موشک هدف خود را گم کرده و بصورت عمل نکرده در نزدیک روستا (در 65 کیلومتری تفلیس) فرود آمده .

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/mURI_temp_4aa5864a.jpg[/img]

[i]تصویری از محل اصابت موشک[/i]

بلافاصله پس از این ادعا ، روسیه رسما اظهارات وزارت کشور گرجستان را رد کرد و این عمل را "یک خودزنی توسط گرجستان برای متهم کردن روسیه" دانست . کمی بعد مقامات اوستیای جنوبی نیز موضعی مشابه مسکو اتخاذ کردند .پس از این حادثه تیم هایی از OSCE برای تحقیقات به محل فرود بمب که یک گودال 16 فوتی (5 متری) ایجاد کرده بود اعزام شدند . در همان زمان ، فرمانده نیروهای صلح بان روسی ، مولات کولاخمتوف در مصاحبه با روزنامه ی کمرسانت روسیه اظهار داشت "ایستگاه های نیروهای صلح بان در گوری و گرومی ، پرواز یک هواپیما بر فراز گرجستان و جدا شدن یک شی (بمب) از هواپیما را ثبت کرده اند" اما درباره ی نوع هواپیما و تعلق آن به گرجستان یا روسیه از اظهار نظر خودداری کرد .

وزیر مطبوعات اوستیای جنوبی نیز در مصاحبه ی خود با کمرسانت از ثبت پرواز دو هواپیما در ایالت Leningorsky خبر داد و افزود "هر دو هواپیما متعلق به گرجستان بوده اند که برای هدف قرار دادن روستای Tsinagara اوستیای جنوبی اقدام به شلیک موشک کردند اما موشک کمی دورتر ، در نزدیکی روستای Tsitelubani فرود آمده است".

تلویزیون دولتی گرجستان با نشان دادن تصاویر محل اصابت موشک و تکه های جمع آوری شده از آن ، عبارت OTK که به روسی روی یک قسمت جدا شده از موشک نوشته شده بود را نشان داد . مقامات گرجستانی همچنین اعلام کردند شماره سریال موشک از تکه های بجای مانده پیدا شده و در اختیار گذاشتن این شماره سریال به هیات بررسی ، مشخص خواهد کرد که موشک برای کدام کشور بوده است .

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/mURI_temp_1330e3f4.jpg[/img]

OSCE پس از تحقیقات اعلام کرد که یک جنگنده با پرواز از "شمال شرقی" اقدام به حمله ی هوایی نموده ، سخنگوی این دفتر اما تاکید کرد این یک گزارش داخلی بوده و اعلام موضع رسمی این سازمان نمیباشد . که در پاسخ به این گزارش ، وزیر کشور گرجستان گفت :"در شمال شرق هیچ کشوری جز روسیه وجود ندارد!" . OSCE در موضع گیری های بعدی نشان داد قصد ندارد در دعوای دو همسایه ی قدیمی دخالت مستقیم کند ، چنانچه که در جلسه ی پارلمانی کشورهای عضو OSCE ، سخنگوی این سازمان گفت "این وظیفه ی OSCE نیست که قضاوت کند یا انگشت اتهام به سوی کسی بگیرد ، OSCE فقط یک ناظر است"

در همین هنگام ،سرویس مطبوعاتی وزارت دفاع گرجستان نیز طی بیانیه ای اعلام کرد "بر اساس اطلاعات راداری بدست آمده ، دو هواپیمای جنگنده از پایگاه هوایی در Mozdok اوستیای شمالی (متعلق به کشور فدراسیون روسیه) پرواز کرده و بمبی به وزن تقریبی بین 800 کیلوگرم تا 1 تن رها کرده اند" در اظهارات بعدی وزارت کشور ، این بمب "به طول 3 متر و با کلاهک انفجاری 80 کیلویی" ذکر شده .

متخصصان گرجستانی ، موشک شلیک شده را از نوع موشک ضدرادار KH-58 شناسایی کردند .

تحلیلگران گرجستانی 3 هدف احتمالی را برای این حمله ی هوایی از جانب روسها در نظر گرفته اند ، 1- ایستگاه رادار هوایی سیار در 12 کیلومتری روستای Tsitelubani که قابلیت کشف اهداف هوایی در 360 درجه خود را داراست -2- شورای موقت اوستیای جنوبی که تحت حمایت حکومت گرجستان و به رهبری Sanakoev که در روستای Kurta (در نزدیکی محل حمله ی هوایی) مستقر بود -3- تحریک گرجستان در آستانه ی مذاکرات که قرار بود دو روز بعد ، در 9 آگوست در تفلیس انجام شود .

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/130212_Russian-Air-Force_Sukhoi-Su-24M-Fencer.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/300px-H-58U_AS-11_Kilter_2008_G1.jpg[/img]

[i]عکس اول : جنگنده ی Su-24 / عکس دوم : موشک ضدرادار KH-58 (کد ناتو AS-11 Kilter)[/i]

فرمانده نیروهای صلح بان روسی اما با رد تمامی ادعاهای تفلیس ، اعلام کرد "اگر موشک (ما) به قصد انهدام هدفی شلیک شده باشد ، آن هدف حتما منهدم میشد ! چنین عملیات هایی با درجه ی بالایی از عملکرد انجام میشود و با قضاوت از روی ابعاد داده شده از موشک ، در صورت انفجار ، خسارات جدی به روستا وارد میشد . اگر منفجر نشده ، یعنی قرار نبوده که منفجر شود . حال سوال اینجاست که چه کسی میتواند قصد یک حمله ی ناقص را داشته باشد تا با کمترین خسارت ، طرف مقابل را متهم کند؟"

در همان روز ، سفیر روسیه در گرجستان به وزارت خارجه احضار شد تا مراتب اعتراض تفلیس به "نقض حریم هوایی گرجستان توسط جت های روسی" به اطلاع مسکو برسد . ویاچسلاو ، سفیر روسیه در گرجستان هنگام خروج از وزارت خارجه ی گرجستان به خبرنگاران گفت :"اطلاعات راداری و و عکسها چیزی را ثابت نمیکند و ارتش گرجستان هم جنگنده های سوخو در اختیار دارد" او اما از پاسخ به موضعگیری در قبال این حادثه خودداری کرد و گفت:"شما واکنش روسیه را زمانی که مسکو بطور رسمی موضع خود را اعلام کرد ، متوجه میشوید !"

کمی بعد و در ساعات پایانی روز 7 آگوست ، نیروی هوایی روسیه با انتشار بیانیه ای هرگونه سورتی پروازی توسط جت های روسیه در منطقه ی Tsitelubani را رد و نقض حریم هوایی گرجستان را تکذیب کرد .

هیات تحقیق روسی نیز از عدم وجود بسیاری از تکه های موشک "که معمولا در هنگام انفجار از آن باقی میماند" خبر داد

[b]21 آگوست 2007 ، سقوط هواپیما در گرجستان[/b]

در روز 21 آگوست 2007 ، اطلاعیه ای در وبسایت رسمی وزارت امور خارجه ی گرجستان منتشر شد مبنی بر اینکه در پی دو بار نقض حریم هوایی گرجستان توسط یک جت جنگنده که از روسیه پرواز کرده بود . پدافند ضدهوایی ارتش گرجستان این هواپیمای مهاجم را هدف قرار داده است . در اطلاعیه ی گرجستان چیزی درباره ی اینکه جت مذکور سقوط کرد یا نه منتشر نشد ، اما در طرف دیگر ماجرا ، دولت آبخازیا سقوط یک فروند هواپیما را تایید کرد اما "سرنگون شدن" آنرا رد نمود .

بر اساس اعلام گرجستان ، جت مذکور با سرعت بین 450 تا 490 کیلومتر بر ساعت در حال عبور از حریم هوایی گرجستان بود که توسط پدافند گرجستان مورد حمله قرار گرفت . مقامات ارشد گرجی اظهار داشتند نتوانسته اند سرنگون شدن هواپیما را تایید کنند ، اما تصاویر شناسایی از دود و آتش در منطقه ی جنگلی Kodori Gorge ایالت آبخازیا حکایت داشت .

اما روسها با تکذیب ادعای تفلیس ، اطلاعات منتشر شده درباره ی حادثه را غیرواقعی خواندند ، ژنرال Yury Nikolayevich Baluyevsky که در آن زمان رییس ستاد مشترک ارتش روسیه بود ، در واکنش به اظهارات مقامات گرجستانی گفت "هواپیماهای جنگی در سرعتی که گرجی ها اعلام کرده ، پرواز نمیکنند و حتی سرعت هلیکوپترها هم کمی کمتر از این رقم است" . آبخازیا نیز با تایید سقوط یک هواپیما در خاک خود ، روسی بودن آنرا تکذیب کرد و آنرا احتمالا یک جنگنده ی گرجی یا هواپیمای جاسوسی آمریکایی دانست .

منبع : http://www.kommersant.com/page.asp?id=793706
http://www.canada.com/story_print.html?id=e59461f0-2808-4f6c-8511-3a34390cc42d&sponsor=
http://www.dailytimes.com.pk/default.asp?page=2007%5C08%5C08%5Cstory_8-8-2007_pg4_7
http://en.wikipedia.org/wiki/2007_Georgia_plane_downing_incident
[color=red]
مترجم و گردآورنده : Cheka

اختصاصی میلیتاری[/color]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تشکر از گزارش کلی و عالیتون ، کاش میشد یک لیست از تسلیحاتی که گرجستان تو این مدت از آمریکا و کشورهای دیگه تحویل گرفته اطلاعاتی هم توش بود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
قدرت هوايي روس ها در اين جنگ واقا قابل توجه بود. به طوري كه 1 روز پس از شروع حملات هوايي روسها نيروهاي گرجي عقب نشيني خود رو شورع كردند. البته اين وسط مشكل اينجا بود كه چون قبل جنگ گرجي ها به سيستم پدافند بوك(س ا-11) و تور ام-1 توسط اوكراين مجهز شده بودندُ اين باعث شد تا روسيه تلفتتي هم در روز هاي اول داشته باشه.اما به نظر من روسيه خوب گرجستان رو چلوند!
تشكر از دوستمون بابت اين مطالب.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]قدرت هوايي روس ها در اين جنگ واقا قابل توجه بود. به طوري كه 1 روز پس از شروع حملات هوايي روسها نيروهاي گرجي عقب نشيني خود رو شورع كردند. البته اين وسط مشكل اينجا بود كه چون قبل جنگ گرجي ها به سيستم پدافند بوك(س ا-11) و تور ام-1 توسط اوكراين مجهز شده بودندُ اين باعث شد تا روسيه تلفتتي هم در روز هاي اول داشته باشه.اما به نظر من روسيه خوب گرجستان رو چلوند!
تشكر از دوستمون بابت اين مطالب.[/quote]
مگه گرجستان نيروي هوايي منسجمي داشته كه بخواد در برابر هجون نيروي هوايي روسها دووم بياره.
مشكل اين جنگ فقط نبود نيروي هوايي خوب براي گرجستان بود و بس.
اينجاست كه نيروي هوايي خودشو نشون ميده و برگ جنگ رو عوض ميكنه(قابل توجه بعضي از دوستان)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تبریک سال جدید شمسی و آرزوی سالی پر از موفقیت برای دوستان عزیز ، ضمن پوزش به دلیل وقفه در در روند بررسی نبرد 5 روزه ی اوستیای جنوبی به دلیل تعطیلات نوروزی ( :cry: ) بحث رو از وقایع سال 2008 ادامه میدیم .

[b][size=18]قسمت چهارم[/size][/b]

[b]2008 ، ناقوس ها برای که به صدا در میایند ؟[/b]

سال 2008 از همان ابتدا سالی پرتنش در موضوع اوستیا و آبخازیا بود ، بطوریکه نه تنها تعداد درگیری ها میان طرفین افزایش یافته بود بلکه نوع تنشها در حال گذار از درگیری های دیپلماتیک ، سیاسی و اقتصادی به برخوردهای نظامی بود که یک نمونه از آن را در پست قبلی اشاره نمودیم ، در این پست نیز به حوادث و وقایع سال 2008 از ابتدا تا 7 آگوست 2008 میلادی ، یعنی یک روز به آغاز جنگ اوستیای جنوبی نگاهی میندازیم :

[b]20 آوریل 2008 [/b] بحران در منطقه زمانی شدت گرفت که یک هواپیمای بدون سرنشین شناسایی ارتش گرجستان بر فراز منطقه ی جدایی طلب آبخازیا سرنگون شد . دولت آبخازیا بلافاصله طی بیانیه ای ضمن محکوم کردن پرواز هواپیمای شناسایی گرجستان بر فراز این ایالت ، آنرا نقض صریح مفاد قرارداد آتش بس دانست و اعلام کرد پهپاد گرجی متجاوز که از نوع Hermes-450 ساخت رژیم صهیونیستی بوده است ، توسط یک جنگنده ی L-39 ارتش جمهوری خود مختار آبخازیا سرنگون شده است . وزارت کشور روسیه نیز در همان روز ، ورود هواپیمای شناسایی گرجی به منطقه ی امنیتی میان ایالات جدایی طلب و خاک اصلی گرجستان را نقض صریح قرارداد صلح 1994 مسکو دانست .

تفلیس در آنروز با سکوت مطبوعاتی ، اعزام هرگونه هواپیمای شناسایی به منطقه ی آبخازیا را تکذیب کرد . اما یک روز بعد ، وزارت دفاع گرجستان ویدئویی از دوربین پهپاد هدف قرار گرفته درست لحظاتی قبل از اصابت موشک منتشر کرد که نشان میداد جنگنده ای که گفته میشد از نوع Mig-29 و متعلق به ارتش فدراسیون روسیه است ، با شلیک یک موشک هوا به هوا ، پهپاد گرجستانی را بر فراز دریای سیاه هدف قرار داده است . تفلیس ادعا کرد جنگنده ی میگ روسی از پایگاه هوایی Bombora واقع در شهر Gudauta آبخازیا پرواز کرده ، پهپاد را مورد هدف قرار داده و به خاک روسیه بازگشته است .

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/539w.jpg[/img]

[i]تصاویری از ویدئو منتشر شده از لحظاتی قبل از اصابت موشک توسط یک جنگنده Mig-29 به پهپاد گرجستانی[/i]

اما این ادعای تفلیس دو روز بعد با پاتک مسکو مواجه شد ، کرملین و شخص ولادیمیر پوتین ، نخست وزیر وقت روسیه ، در تماس تلفنی با ساکاشویلی ، با رد اتهام وارد از طرف مقامات گرجستانی ، با محکوم کردن پرواز هواپیمای بدون سرنشین شناسایی گرجستان بر فراز آبخازیا ، آنرا تشدید کننده ی تنشها در منطقه دانستند . در همین حال ، کرملین حضور هر گونه جت جنگنده ی ارتش روسیه در محل را تکذیب کرد و دیمیتری راگوزین ، سفیر روسیه در ناتو اظهار داشت جنگنده ی Mig-29 میتوانسته متعلق به یکی از اعضای ناتو باشد .

گزارش سازمان ملل که در 26 مه 2008 منتشر شد ، ضمن تایید اطلاعات راداری و ویدئو منتشر شده ، جت روسی را مسئول سرنگون شدن پهپاد گرجی دانست و هر دو کشور روسیه و گرجستان را ناقض قرارداد صلح آبخازیا معرفی کرد . گرجستان به دلیل اعزام هواپیماهای شناسایی به منطقه و روسیه به دلیل سرنگون کردن آن . گرجستان با وجود محکوم شدن در این گزارش ، از آن استقبال کرد ، اما مسکو آنرا نادیده گرفت .

وزارت دفاع روسیه در واکنش به گزارش سازمان ملل ، بار دیگر اتهامات را رد کرد و دولت آبخازیا نیز بار دیگر تاکید کرد نیروهای این ایالت خود مختار هواپیما را ساقط کرده اند . میراب کیشماریا ، وزیر دفاع آبخازیا در واکنش گفت :"[i]من بار دیگر اعلام میکنم که شخص خود من بودم که به نیروهای آبخاز دستور سرنگون کردن این هواپیما را صادر کردم"[/i]

تفلیس در ماه جولای رسما اعلام کرد پرواز های شناسایی خود در مرز با ایالات جدایی طلب را متوقف کرده ، اما آبخازیا همچنان گرجستان را به انجام پروازهای شناسایی متهم میکرد.

سرنگون شدن هواپیمای شناسایی گرجی باعث ایجاد موج جدیدی از تقویت قوا در دو طرف مرز گرجستان و ایالات جدایی طلب گردید ، بطوریکه روسیه نیروهای صلحبان خود در آبخازیا را به عدد 2542 سرباز رسانید و تهدید کرد هر گونه اقدام نظامی توسط تفلیس ، واکنش نظامی روسیه را در پی خواهد داشت .

در 21 مه 2008 ، دو روز پس از انتشار گزارشی در روزنامه ی گازتای روسیه مبنی بر اعطای اختیار تام به سربازان صلح بان روسی برای انجام عملیات های مسلحانه به صلاحدید خود ، دو اتوبوس حامل گرجی هایی که برای شرکت در انتخابات پای صندوق های رای میرفتند منفجر و یک اتوبوس دیگر نیز زیر آتش قرار گرفت . مقامات آبخاز اعلام کردند این اتفاقات در خاک اصلی گرجستان رخ داده نه در منطقه ی جدایی طلب .

تفلیس همچنین در متنی اعتراضی به دبیر کل سازمان کشورهای مستقل مشترک المنافع ، استقرار 50 دستگاه نفربر هوابرد BMD-2 و دو تیپ توپخانه ی روسی در آبخازیا را غیرقانونی و خلاف مفاد عهدنامه ی 1995 رییس جمهوران این سازمان دانست . گزارشات تایید نشده ی دیگری مبنی احداث یک پایگاه نظامی روسی در آبخازیا نیز به گوش میرسید ...

[b]31 مه 2008 [/b] اعزام واحد های مهندسی ارتش روسیه برای تعمیر راه آهن آبخازیا موج جدیدی از تنشها را به همراه داشت . مسکو هدف از استقرار مهندسان راه آهن ارتش روسیه در آبخازیا را ماموریتی انسان دوستانه برای ارتقا زیرساخت حمل و نقلی آبخازیا عنوان کرد و تاکید کرد این واحدها که قرار بود حدود دو ماه در آبخازیا مستقر باشند ، غیرمسلح هستند . اما گرجستان در واکنش به این استقرار ، آنرا اشغال همه جانبه ی آبخازیا توسط نیروهای روسی دانست . واکنش اروپا نسبت به این استقرار نیز منفی بود .

در 14 ژوئن همان سال ، کشف یک مین ضد تانک TM-62-M کار گذاشته شده در زیر ریل راه آهن در بخشی که واحد های مهندسی ارتش روسیه در آن کار میکردند ، واکنش شدید مسکو را بر انگیخت . کرملین ضمن توصیف این عمل بعنوان یک "اقدام تروریستی" ، از افزایش تدابیر امنیتی برای نیروهای مهندسی خود در آبخازیا خبر داد .

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/RIAN_319144.jpg[/img]

[i]واحد مهندسی ارتش روسیه در حال تعمیر راه آهن در آبخازیا[/i]

[b]9 جولای 2008[/b] همزمان با سفر کاندولیزا رایس ، وزیر امور خارجه ی وقت ایالات متحده ی آمریکا به گرجستان برای مذاکره در رابطه با عضویت گرجستان در ناتو ، جنگنده های ارتش روسیه از طریق حریم هوایی اوستیای جنوبی برفراز خاک اصلی گرجستان سورتی انجام دادند . روز بعد ، کرملین ضمن تایید این خبر ، اعلام کرد روسیه دلایلی در دست دارد که نشان میداد گرجستان آماده ی انجام یک عملیات نظامی برای آزاد کردن 4 سرباز این کشور که به تازگی توسط نیروهای اوستیایی دستگیر شده بودند ، است . به همین دلیل جنگنده های روسی جهت پیشگیری از انجام هر گونه عملیات توسط ارتش گرجستان ، بر فراز خاک این کشور به پرواز در آمدند .

هنوز مشخص نیست چگونه جت های روسی توانستند بدون مقاومتی از طرف پدافند گرجستان ، برفراز خاک این کشور سورتی انجام دهند . تایید جسورانه ی خبر توسط روسیه نشان میداد این حرکت ارتش روسیه یک نمایش قدرت برای تفلیس و مهمان تفلیس بود ...

ادامه دارد

منبع : http://rt.com/news/un-russia-shot-down-georgian-spy-plane/
http://www.msnbc.msn.com/id/24827527/ns/world_news-europe/t/un-russian-plane-shot-down-georgian-drone/
http://en.wikipedia.org/wiki/2008_Georgia%E2%80%93Russia_crisis
http://www.eurasianet.org/departments/insight/articles/eav060208a.shtml
http://www.civil.ge/eng/article.php?id=18547
http://www.messenger.com.ge/issues/1646_july_11_2008/1646_russia_overflights.html

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b]<قسمت پنجم>[/b]

[color=red][size=24]جنگ [/size][/color]

از ماه جولای سال 2008 به بعد ، شرایط منطقه به طور غیرقابل کنترلی به سمت یک جنگ خانمان سوز پیش رفت ، هم روسیه و هم گرجستان بطور متوالی یکدیگر را به تمرکز نیروهای نظامی در مرز اوستیای جنوبی و آبخازیا متهم میکردند و در ماه جولای ، دو رزمایش موازی توسط روسیه و گرجستان (با همراهی نیروهای آمریکایی) انجام شد که کارشناسان آنرا گرم شدن دو طرف برای جنگ میدانستند .

رزمایش اول با اسم رمز [b]Caucasus Frontier 2008 [/b]("جبهه ی قفقاز") از تاریخ 5 جولای آغاز و فاز فعال آن از 15 جولای با شرکت 8000 سرباز ، 700 خودروی جنگی و 30 جنگنده از جمله عناصر ارتش 58ام ، ارتش هوابرد 4ام ، نیروهای وزارت کشور و گارد مرزی در منطقه ی فدرال جنوبی ، متشکل از ایالت های چچن ، اوستیای شمالی ، اینگوشتیا آغاز گردید . هدف از این رزمایش مشخص بود [b]"پاسخ سریع و حمایت نظامی از صلح بانان روسی در مناطق اوستیای جنوبی و آبخازیا در صورت مورد حمله قرار گرفتن"[/b] این رزمایش مورد انتقاد شدید تفلیس قرار گرفت .

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/161877387.jpg[/img]

[i]نمایی از رزمایش Caucasus Frontier 2008 توسط واحد های زرهی ارتش روسیه[/i]

در آنطرف مرزها ، یک رزمایش عظیم دیگر در حال برگزاری بود . رزمایش مشترک موسوم به Immediate Response 2008 ("پاسخ فوری") از 15 تا 31 جولای و با شرکت 1650 سرباز نیروهای مسلح گرجستان متشکل از عناصر تیپ 4ام ، گردان های 41 و 42 ام نیروی زمینی و گردان مهندسی ارتش گرجستان و 1000 سرباز آمریکایی از هنگ 121ام پیاده نظام ، گردان اول و گردان سوم لشگر 25 تفنگداران ارتش آمریکا در پایگاه نظامی Vaziani در نزدیکی تفلیس انجام شد .

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/mURI_temp_853792bb.jpg[/img]

[i]مراسم آغاز رزمایش Immediate Response 2008[/i]

[b]تشدید تنشها با آغاز رزمایش در دو سوی مرز[/b]

رزمایشها به خودی خود باعث تمرکز قوا روی مرزهای اوستیا و آبخازیا گردید ، هر یک منتظر یک حرکت از طرف مقابل برای صدور اعلان جنگ بود . در این میان حملات پراکنده در منطقه باعث تحریک و افزایش حساسیت ها شد . [b]در 3 جولای [/b]، افراد مسلح اوستیایی اقدام به حمله و تیراندازی به یک کاروان حامل دیمیتری ساناکویف ، از اعضا دولت در تبعید اوستیای جنوبی (که تحت حمایت تفلیس قرار دارد) کردند . سوقصد ناکام ماند ، اما 3 تن از محافظان ساناکویف در اثر حمله زخمی شدند . [b]در همان روز [/b] یک پلیس اوستیای جنوبی در اثر انفجار یک بمب در ایالت جدایی طلب کشته شد .

[b]9 جولای 2008 ، [/b] چهار جنگنده ی ارتش روسیه با پرواز بر فراز حریم اوستیای جنوبی ، ارتش گرجستان را وادار به توقف پروازهای شناسایی هواپیماهای بدون سرنشین خود کردند . بمب های کنار جاده ای پلیس گرجستان را نیز در چندین مورد هدف قرار داد .

[b]اول آگوست 2008[/b] در بدترین درگیری مرزی میان نیروهای گرجستان و اوستیای جنوبی در چندین سال گذشته که در شب اول اگوست تا صبح روز بعد ادامه داشت ، 6 نفر کشته و 22 نفر زخمی شدند . هر دو طرف یکدیگر را به آغاز تبادل آتش متهم کردند و مقامات اوستیایی ، گرجستان را به بمباران توپخانه ای تسخینوالی ، پایتخت ایالت جدایی طلبی اوستیای جنوبی متهم کردند . سرفرماندهی نیروهای صلح بان مستقر در منطقه نیز از قرار گرفتن تسخینوالی زیر آتش خمپاره از طرف نیروهای گرجی مستقر در روستاهای Ergneti و Zemo Nikozi و نیز هدف قرار گرفتن اوستیایی ها توسط تک تیراندازان که در ایست بازرسی های مرزی گرجستان مستقر شده اند ، خبر داد .

در سوی دیگر ، فرمانده نیروهای صلح بان گرجی اعلام کرد ارتش گرجستان در پاسخ به بمباران توپخانه ای روستاهای ergneti ، Nuli ، Zemo Nikozi و Kvemo Nikozi که منجر به زخمی شدن 7 گرجی شده ، حمله ی تلافی جویانه انجام داده است . رهبر جدایی طلب اوستیای جنوبی ، ادوارد کوکویتی اعلام کرد "گرجستان در حال اقدام به "جنگ تک تیراندازها" در منطقه است است و اوکراین و ایالات متحده در این باره مسئولند چراکه اوکراین 40 و ایالات متحده 120 قبضه اسلحه ی تک تیرانداز به گرجستان تحویل داده اند . او این اقدام را "تحریک" گرجستان برای ورود به یک جنگ همه جانبه دانست و افزود :"تاکنون اوستیا از دادن هرگونه پاسخی خویشتنداری کرده ، اما این خویشتنداری دیگر ادامه نخواهد داشت"

در [b]3 آگوست 2008[/b] ، وزارت امور خارجه ی روسیه رسما درباره ی رخداد یک درگیری نظامی قریب الوقوع و گسترده در منطقه ی اوستیا هشدار داد . 3 روز پس از این هشدار ، در 6 آگوست عملیات تخلیه ی 35000 اوستیایی به خاک روسیه با موفقیت انجام شد . از ساعات پایانی روز 6 آگوست ، درگیری مداوم و تبادل اتش توپخانه بین دو طرف آغاز شد که در نتیجه ی آن یک نفربر گرجستانی در Avnevi منهدم شد .

در ساعت دو بعد از ظهر 7 آگوست ، ایستگاه صلح بانان گرجستانی در Avnevi مورد حمله ی توپخانه ای قرار گرفت و دو صلح بان گرجی کشته شدند . در 2:30 بعد از ظهر همان روز ، گزارشات از تحرک واحد های زرهی ارتش گرجستان متشکل از تانکها و هویتزرهای 155 میلیمتری به سمت اوستیای جنوبی خبر میداد . بطوریکه ناظران OSCE نیز تجمع واحد های توپخانه ای ارتش گرجستان در جاده ی شمالی شهر گوری را تایید کردند . در 2:42 بعد از ظهر ، گرجستان تمامی پرسنل خود را از فرماندهی صلحبانی تسخینوالی و سراسر ایستگاه های صلح بان اوستیا خارج کرد .

در ساعت 7 بعد از ظهر ، رییس جمهور گرجستان اعلان آتش بس یک طرفه کرد که این اتش بس تا ساعت 10 شب دوام یافت و پس از آن حملات توپخانه ای از سر گرفته شد . حرکت تانکهای گرجی به سمت مرز آغاز شد و تفلیس ، اوستیای جنوبی را به شعله ور کردن آتش جنگ متهم کرد . روسیه وضعیت منطقه را "بشدت خطرناک" توصیف کرد .

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Zahesi-2008-08-07.jpg[/img]

[i]حرکت یک خودروی زرهی Cobra ارتش گرجستان به سمت اوستیای جنوبی ، 7 آگوست[/i]

ادامه دارد ...


منبع :
http://rianovosti.com/world/20080715/114038236.html
http://www.jamestown.org/programs/edm/single/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=33872&tx_ttnews%5BbackPid%5D=166&no_cache=1
http://www.civil.ge/eng/article.php?id=18871
http://www.rusi.org/analysis/commentary/ref:C48A08074B93E4/
http://en.wikipedia.org/wiki/2008_South_Ossetia_war

مترجم : Cheka
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.