patriot1979

سنگرهای UHPC ایرانی در مقابل بمب های Bunker buster آمریکایی

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

در وهله اول دوستان این رو در نظر بگیرید که ابتدا هواپیما مهاجم باید از چتر پدافند بگذره بعد بمبش رو رها کنه . بعد در مورد نفوذ پذیری بتن بحث کنیم . icon_wink

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
icon_razz عبور از چتر پدافندی ارتش و سپاه به این راحتی نیست. با توجه به تجربه رهگیری آر کیو 170
:mrgreen:
این جماعت آمریکایی عجب موجوداتی هستن. icon_wink :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تست مقاومت بتن اونهم در ابعاد آزمایشگاهی و دانشگاهی و مقایسه اون با بتن تولید شده در ابعاد صنعتی بی معنیه...
استفاده از موادی نظیر پودرهای کوارتز ، فلزات و فیبرهای تقویت کننده مانند فولاد در بتن ها نمیتونه مقاومت اونها رو در ابعاد صنعتی تا حدی که بتونه در مقابل بمب های سنگین مقاومت کنه برسونه!
البته نا امید نباشید:
بهترین راه برای تقویت بتن تا رسیدن به مقاومت های باور نکردنی ( اونهم در ابعا صنعتی ونه آزمایشگاهی) استفاده از موادی نظیر سر باره های آتشفشانی در بتن هست نظیر استفاده از SFA و FA...

خبر خوب اینکه در بسیاری از پروژه های مهم ملی هم اکنون از همین نوع بتن اسفاده میشه...
و در کشورمون چیز تازه ای نیست icon_wink
باز هم متشکرم جنا چکا!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
امیدوارم بتون تاسیسات مهم مثل بتون ساختمانهامون نباشه والا اونا اگر از یه خمپاه هم استفاده کنن کافیه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][b]تست مقاومت بتن اونهم در ابعاد آزمایشگاهی و دانشگاهی و مقایسه اون با بتن تولید شده در ابعاد صنعتی بی معنیه[/b]...
استفاده از موادی نظیر پودرهای کوارتز ، فلزات و فیبرهای تقویت کننده مانند فولاد در بتن ها نمیتونه مقاومت اونها رو در ابعاد صنعتی تا حدی که بتونه در مقابل بمب های سنگین مقاومت کنه برسونه!
...[/quote]

دوست عزیز ، با تشکر از توجه تون به این تاپیک ، میشه بپرسم دلیل شما برای بی معنی بودن تست مقاومت بتن ها در ابعاد کوچک (آزمایشگاهی) چیه ؟! بیشتر بتونهایی که بتازگی تولید میشن تست صنعتیشون هم در ابعاد آزمایشگاهی جواب میده و سری تستهای مشخصی برای تعیین مقاومت بتون وجود داره که نیازی به انجام اونها در ابعاد صنعتی نیست ! (مگر در حالتی که ساختار بنای مورد نظر غیرمتعارف باشه و واقعا نیاز به تست مقاومت در شرایط صنعتی هم باشه)

برخی مهمترین تستهای مقاومت که روی بتون های UHPC انجام میشه عبارتند از:

[b]تست جریان (Flow Test)[/b] : کیفیت بتون های خود تحکیم کننده (Self consolidating) معمولا توسط آزمایش جریان مخروطی انجام میشه ، تست جریان معمول برای بتونهای UHPC تست ASTM C1437 هست .

[b]تست کمپرس (فشار) [/b]: این تست برای تعیین مقاومت بتون در مقابل فشار انجام میشه و بدون شک مهمترین تست هست . تحقیقات نشون میده که روش های تست مقاومت ASTM C39, ASTM C109 که برای تعیین سطح مقاومت بتون های معمولی بکار میره ، برای تعیین مقاومت بتون های UHPC نیز قابل بکارگیری است . نرخ بارگذاری قابل قبول در تست فشار بتون های UHPC حدود 1MPa هست .

تحقیقات بیشتر اما نشون میده برای سطوح مقاومت بالاتر (که توسط UHPC ها قابل تحمل هست) تست کمپرس مکعبی (Cube Compression) جایگزینی خوبی برای تست کمپرس سیلندری میباشد .

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/fig4.jpg[/img]

[i]مدل مکعبی و سیلندری بتون برای تست فشار ، همانطور که مشاهده میشود ، در تستهای مقاومت بتون ، از نمونه های کوچک در سطح آزمایشگاهی استفاده میشود ، نه صنعتی[/i]

[b]تست کششی (Tensile Testing)[/b] : بتون های تقویت شده با فیبر ، خصوصا UHPC ها چالش های زیادی در رابطه با میزان کمی رفتار کششی دارند . در این تست نیز روشهای تست کششی بتون های متعارف ، تحت شرایط ویژه ای برای تعیین سطح کشش UHPC ها نیز جوابگو است . تست خم منشوری و تست سیلندری از روشهای مناسب برای آزمایش اولین ترک ها در بتون است .

اما ویژگی نامتعارف بتون های UHPC نسبت به بتون های معمولی ، رفتار پس از ترک خوردن (Postcracking Behaivour) آنهاست . بتون های UHPC به لطف استفاده از بازوهای فیبری تقویت شده در ساختار بتون ، دارای قدرت پس از ترک خوردن بسیار بیشتری نسبت به بتون های معمول (با ماتریکس سیمانی) هستند .

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/fig5.jpg[/img]

[i]تست کششی منشوری بتون[/i]

از دیگر تستهای لازم برای تعیین مقاوم بتون های UHPC میتوان به تست نفوذ کلراید و ... اشاره کرد که اطلاعات بیشتر درباره ی این تستها در لینک منبع (وبسایت بخش فدرال حمل و نقل ایالات متحده) موجود است.

http://www.fhwa.dot.gov/publications/research/infrastructure/structures/11038/

در ادامه همونطور که در متن اصلی مقاله اشاره شد ،[color=red] بتون های تقویت شده کاربرد موفق خودشون در مقابل بمبهای یک تنی سنگرشکن آمریکا در جنگ اول خلیج فارس نشون داده اند ![/color] و در حال حاضر نیز بتون های UHPC دارای قدرت تحمل بین 3 تا 5 برابری فشار (150 تا 250 MPa در مقابل 50 MPa بتون های معمولی با ساختار سیمانی) و افزایش مقاومت چندین برابری در مقابل موج انرژی نسبت به بتون های متعارف هستند .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اصل اون مقاله اکونومیست رو من هم خونده بودم چیزای جالبی داره.ولی یه نکته ای هست که فقط کسانی که در بطن کار بوده اند و همه مسائل رو با گوشت و پوست خودشون لمس کردن میتونن درک کنن و اون اینه که فاصله مقالات تحقیقاتی و پژوهشی و آزمایشگاهی با چیزی که در عمل پای کار اجرا میشه در عمل بسیار بسیار زیاده و در همه جای دنیا صادقه ولی متاسفانه این مساله در کشور ما ایران به طرز باورنکردنی بیشتره.

بازم تاکید میکنم در این مورد خاص یعنی بتن خیلی دوست دارم اعضای سایت که مهندس عمران و زیرمجموعه های اون و یا مهندسین مکانیک خاک هستن بیان و از واقعیاتی که داره میگذره بگن.مطمئنم که نظرات من رو توی وضعیت بغرنج بتن ایران تایید میکنن.

من توی رشته و کار خودم هیچ ادعایی ندارم ولی چیزی رو که توی 7 سال سابقه کاری در محیط کارگاهی ساختمان و حواشی اون رو از نزدیک تجربه و لمس کردم میگم. اون پلانی که ما طراحی میکنیم و اون سازه ای که مهندس عمران طراحی میکنه به جرات میگم هرگز و هرگز اون چیزی نیست که اجرا میشه.این وسط هزار و یک عامل نقش بازی میکنن تا وضعیت ساخت و ساز در ایران به این حال و روز زار در بیاد.
شما میدونید متوسط عمر ساختمان در دنیا چند ساله؟ 100 سال و در ایران ما این عمر فقط 30 ساله تازه اینم با ارفاق و برای حفظ آبرو تعیین شده و در حقیقت کمتر از اینه.

من نمیگم متخصصان ما بیکار نشسته اند و هیچ خروجی مفیدی از همون پژوهش های ناچیز بیرون نمیاد ولی در این موارد واقعا باید گفت : میان ماه من تا ماه گردون تفاوت از زمین تا آسمان است.

این واقعیت رو کسانی که تو کار بودن دقیقا متوجهش میشن.این واقعیت رو هم کاملا قبول دارم که فاصله کیفی پروژه های غیرنظامی با نظامی و حیثیتی ما خیلی زیاده و اصلا قابل مقایسه نیستن. این مثال رو هم خیلی جاها دیدم که میگن چطور ما میتونیم بمب و موشک و ... بسازیم ولی از ساختن یه واشر سر سیلندر مرغوب که بشه وقتی کلمه MADE IN IRAN روش رو میخونیم بهش افتخار کنیم عاجزیم و تولیداتمون در بیشتر موارد باعث سرافکندگیه و اکثریت مردم یه جنس خارجی رو به ایرانیش ترجیح میدن. تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها.

با همه این صحبتها و اینکه نباید پروژه های با درجه اهمیت بالا رو با موارد غیر نظامی مقایسه کنیم بازم میخوام این ضرب المثل رو تکرار کنم که مشت نمونه خرواره . فکر نمیکنم کسی سد گتوند و فاجعه ای که به بار آورد رو فراموش کرده باشه همین 7 ماه پیش بود که اتفاق افتاد.این پروژه هیچ ربطی به کیفیت بتن ما نداره ولی فاصله تئوری و طراحی روی کاغذ رو با چیزی که عملی میشه به وضوح نشون میده و بازم میگم این امری بدیهیه و در همه جای دنیا وجود داره ولی باور کنید در ایران خیلی خیلی بیشتره.

http://www.etedaal.ir/news/9940/default.aspx

قصد سیاه نمایی ندارم فقط میخوام بگم چیزی که در نهایت اجرا میشه اون چیزی نیست که از دل یه پژوهش تو یه دانشگاه دراومده باشه و این چیزا یه دنیا تجربه و سالیان دراز استفاده از اون تکنولوژی در سطح گسترده و صنعتی رو داره که ما باهاش فاصله زیادی داریم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]از مدیران محترم وب سایت استدعای عاجزانه دارم نسبت به ادغام این تاپیک با تاپیک غنی جناب Cheka عزیزم با محوریت همین موضوع اقدام عاجل بفرمایند.[/quote]

مشکل اینجاست که در صورت ادغام، پستها به تاریخ قرار میگیرند.
و پست cheka که مقاله هست، در ابتدا قرار نمیگیره.[/quote]

آقا رضا مشکلی نیست ، باعث افتخارم هم هست که مقاله ام مکمل پست جناب Patriot عزیز باشه icon_wink

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]

یک گزارش آقای مراتی موقع افتتاح چرخه جدید در فوردو یا نطنز در بهمن گرفته بود که خودرو بعد از رد شدن از در ورودی و بعد از طی مسافتی در یک تونل طولانی به تاسیسات می رسید!
فکر کنم از این تونل ها بسیار است و شناسای شان سخت !
[/quote]

این فیلم رو کسی از دوستان داره؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به جز اضافه کردن فوق روان کننده ها و مواد شیمیایی میشه با دانه بندی خوب و استفاده از سیمان مناسب هم مقاومت بتن رو افزایش داد
مثلا سیمان اردستان اصفهان و یه سیمان در جنوب کشور که اسمش یادم نیست به ترتیب 700 و 500 جواب دادن

هوادهی بتن و ... هم روش های مناسبی برای افزایش مقاومت بتن هستند
البته اینم بگم که بین انچه که در ازمایشگاه بدست میاد با انچه که در عمل بدست میاد حدودا 20 درصد اختلافه
علت: ترکیب دانه بندی.اختلاط غیر یکنواخت.تفاوت دمایی ازمایشگاه و کارگاه و از همه مهمتر تفاوت دقت در عمل در این دو محیط بخصوص تزریق بیش از حد اب برای سهولت کار در کارگاه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان بنظرم ما بیخودی بحث میکنیم :mrgreen: :mrgreen:
اخه بقول یکی از دوستان اینا اول از چتر مستحکم پدافندی ایران رد بشن بعد بیان ........... :mrgreen: icon_cool
قطعا اگه باور373 رونمایی بشه خیلی از معادلات منطقه ای و توهمات اسراییل برا بمباران مراکز هسته ای ایران نقش براب میشه icon_wink
اینجاست که ارزش یه پدافند کارامد خودشو نشون میده و حتی ممکنه از بروز جنگ هم خودداری کنه البته ما نباید ساخت بتن و سنگرهای مقاوم رو هم کم ارزش جلوه بدیم ولی بخدا اگه ایران قویترین و مقاوم ترین سنگر دنیا روهم بسازه ولی فاقد یه پدافند قدرتمند باشه امریکا و اسراییل برا حمله به ایران مسابقه میزارن اون چیزی که تا الان مانع جنگ شده اراده و عزم نیروهای مسلح ایران برا پدافند((قرارگاه خاتم))و افند((نیروی موشکی بالستیک)) جانانه هستش که حتی خود امریکا هم از تصور روز دوم جنگ عاجزه :cry: icon_wink
تا زمانی که باور373 رونمایی نشه شما باید هر روز منتظر شنیدن اراجیف مسولین اسراییلی در مورد حمله به ایران باشین ولی مطمینن بعد از تولید انبوه سامانه پدافند برد بلند باور دیگه مشخصه برتری ساز اسراییل در مقابل ایران((یعنی نیرو هواییش)) رنگ میبازه چون در صورت حماقت پرنده های متجاوز قبل از رسیدن به مرزهای کشور منهدم میشن :mrgreen:
شما تصور کنین کل نوار مرزی کشور با سامانه باور373 پوشش داده بشه icon_razz

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشكر از جناب چكا بابت اين مقاله جالب و مفيد


يواشكی : پدافند هوایی را در بهترين وضعیت بیش از 50 درصد نباید روش حساب کرد!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]تو هر کارگاه ساختمونی که سر بزنید به صحنه های اسف باری بر میخورید ستونها رو قالب بند کج و کوله بسته و ستون ها به طرزی تابلو پیچش و شکم دادن[/quote]
راستش من ناظر بودم تا حالا این صحنه رو ندیدم!!! برای بار اول میشنوم شنیده بودم کرمو بشه اما پیچش ستون رو اولین بار میشنوم!!
[quote]از اون طرف یارو افغانیه بتن رو همون پای کار رو خاک یا اگر خیلی حال بده رو کف بتنی فونداسیون با بیل داره هم میزنه و شلنگ آب تو مرکز تپه ملات قرار داره و بتن با قورباغه و کهنه بچه و پوست پفک و کاه و کلش به شکل ملیحی مخلوط میشه [/quote]
دوست عزیز اون ملات ماسه سیمانه نه بتن
[quote]شرکت های با اسم و رسم تهیه بتن همین الان که من دارم اینجا مینویسم دارن برای اینکه یه ذره سود بیشتری به دست بیارن و مایه به جیب بزنن از سیمان میدزدن و برای اینکه رنگ بتن به صورت طبیعی تیره بشه دوده کربن قاطیه بتن میکنن[/quote]
والا من تو بچینگ بتن تو 2 جای مختلف در 2 شهر مشهد وساری کار کردم باور کنید اولین بار این حرف رو میشنوم در ضمن معمولا بچینگ ها برای چند پروژه با هم کار میکنن که این باعث میشه هر چند روز حداقل یه بار ازمایش بگیرن از بتن
[quote]در سیم آرماتور بندی با 15 سانت سیم بسته میشن و یا اصلا باز و لق میمونن.سطح آرماتور هم به علت رفت و آمد و پرش های کارگران همش فرو رفته و غر میشه. [/quote]
بیخیال وظیفه سیم ارماتور اینه که میله گرد ها رو کنار هم نگه داره در مقاومتش که تاثیری نداره
بیشتر ضعف هایی که من دیدم مربوط به مدیریت غلط زمان و تنبلی و بیسوادی بوده مثه اب بستن به بتن برای افزایش روانی و همچنین استفاده از بتنی که راحت 2 ساعت تو میکسر مونده ضعف در اجرای اتصالات و... البته دزدی هم بوده اما ادم دزد زود رسوا میشه جرمش هم سنگینه اما تنبل نه تهش اینه که توبیخ کننش
البته من عادت ندارم اینجوری گفته های دیگرون رو نقد کنم اما چون خودت درخواست کردی بقیه نظر بدن اینا رو گفتم راستی منم معمارم!!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آدرس صفحه اصلی:
http://www.presstv.ir/detail.fa/230844.html

پانتا: آمریکا طرح‌های حمله به ایران را تدوین کرده است


وزير دفاع امريکا مي‌گويد، در صورت ناکارآمدي تحريم‌ها در متوقف کردن برنامه انرژي هسته‌اي تهران، پنتاگون در حال تدوين گزينه‌هاي نظامي عليه ايران است.


لئون پانتا، روز پنجشنبه (۱۸ اسفند) در گفت‌وگو با "نشنال ژورنال" گفت که اين طرح‌ها "براي مدت زمان طولاني" در حال بررسي است.

وي همچنين گفت که يک حمله يک‌جانبه امريکا به ايران بسيار موثرتر از حمله رژيم اسراييل خواهد بود و واشنگتن نيروهاي هوايي بزرگ‌تري دارد و سلاح‌هاي پيشرفته امريکا بسيار قدرتمندتر از تسليحات تل‌آويو است.

رييس پنتاگون افزود: "اگر آن‌ها تصميم به اين کار بگيرند، قطعا تاثير خواهد داشت، اما فکر مي‌کنم روشن است که اگر آمريكا اين كار را انجام دهد، تاثير بيشتري خواهد داشت."

وي ادعا کرد که ايران نه تنها براي رژيم اسراييل بلکه براي امنيت امريکا تهديد به شمار مي‌رود.

در همين حال يک ژنرال عالي‌رتبه نيروي هوايي امريکا روز پنجشنبه گفت که اين کشور ممکن است در صورت حمله احتمالي به ايران از بمب پناهگاه‌شکن ۱۳/۶۰۰ کيلوگرمي جديد خود استفاده کند.

ژنرال هربرت کارلايل، معاون رييس ستاد مشترک عمليات نيروي هوايي امريکا گفت که اين بمب پناهگاه‌شکن "سلاح بزرگي" است که براي نفوذ به عمق حدود ۶۰ متري در سيمان تا قبل از انفجار طراحي شده است.

امريکا، رژيم اسرائيل و هم‌پيمانان آن هم‌واره تهران را به انحراف از برنامه صلح‌آميز انرژي هسته‌اي و تلاش براي دستيابي به جنگ‌افزارهاي هسته‌اي متهم و از اين ادعاها به عنوان بهانه‌اي براي تهديد به حمله نظامي عليه ايران استفاده مي‌کنند؛ تهديدهايي که طي ماه‌هاي اخير شدت يافته است.

ايران با رد اين ادعاها تاکيد مي‌کند به عنوان يکي از امضاکنندگان پيمان منع گسترش جنگ‌افزارهاي هسته‌اي و يکي از اعضاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، از حق توسعه و دستيابي به فن‌آوري صلح‌آميز هسته‌اي برخوردار است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]بحث اینکه میتونند بزنند نیست و بدرستی میتونند این تاسیسات رو بزنند و بهر قیمتی که شده ! ما یه کارهای کردیم که واقعا خیلی عالی هستش ولی همیشه من دیدم که ما به بزرگ نمایی خیلی علاقه داریم و دیگران را همیشه دستکم میگیریم.
اما چرا باید بتونند هواپیماهاشون تا اونجا بیاد مسئله هستش.اگه ما ارتش قوی میخواهیم باید در همه زمینه ها پیشرفت و تکنولوژی روز رو داشته باشیم. بدون یکی از ارکان ارتش(هوایی و زمینی و دریایی) ما در عمل هیچ گونه مقاومتی در برابر متجاوزان نمیتونیم انجام بدیم.[color=red]مثل زمون رضاخان که چند روزه ارتش به اون بزرگی از هم پاشید و دلیلش هم عدم داشتن نیروی هوایی قدرتمند بود.[/color]
من نمیدونم ولی میترسم اگه به ایران حمله ای بشه عاقبتش بهتر از عراق نیست که نیروی هوایش زود از هم پاشید و نیروی زمینیش شکار هواپیمای A10, F18, F16 شدند.یه فکری باید به حال هواپیماها باید بشه و هواپیماهای به روز دنیا باید داشته باشیم.[/quote]
دوست عزیز ابتدا باید عرض کنم هیچکس در دنیا نتونسته تکرار تاریخ رو اثبات قطعی کنه پس نمیشه از روی یک بحث تاریخی نتیجه برای آینده گرفت.به قول علامه طباطبایی آینده معلول علت های گذشته و امروز است پس هیچ دو تاریخی نمی توانند مانند هم و تکرار شوند چون امکان تغییر علت ها در حال و گذشته هست و این یعنی امکان تغییر معلول ها در آینده که نا برابری تاریخی رو رقم می زنه.
در زمان رضا شاه اصلا ارتشی وجود نداشت مگر اینکه تعدادی برنو و تیربار ماکسیم و چند هواپیما و ناوچه رو ارتش بدونیم در برابر ارتش غربی ها.اون هم در شرایطی که انبارهای سلاح به غارت رفته بود فرماندهان فراری ، سیاسیون به نظامیون خیانت کرده بودن ، شاه تسلیم شده و تبعید میشه بعدا ، انجمن های سری ضرباتی مهلکی به پیکره کشور می زنن ، نیروی هوایی خلع سلاح میشه ، نیروی دریایی قیچی میشه واحتکار و خرید آذوغه دامن زده میشه و......
در همون زمان رضا شاه در غرب کشور مردم با دست خالی مدتها مقاومت کردن و در شمال هم در برابر تهاجم روس ها چند سرباز برای چند روز مقاومت کردن.که نشون میده کلا ارتشی که بخواد مقاومت کنه نبوده وگرنه می تونستن مقامت کنن.

و موضوع اساسی اینکه تحلیل شما از اینکه از بین رفتن نیروی هوایی باعث از بین رفتن نیروهای دیگه شد هم اشتباست چون اصولا نیروی دیگه ای وجود نداشت و نیرو هوایی هم آنقدر قوی نبود که بشه این نتیجه رو گرفت.

[quote] تو هر کارگاه ساختمونی که سر بزنید به صحنه های اسف باری بر میخورید ستونها رو قالب بند کج و کوله بسته و ستون ها به طرزی تابلو پیچش و شکم دادن


راستش من ناظر بودم تا حالا این صحنه رو ندیدم!!! برای بار اول میشنوم شنیده بودم کرمو بشه اما پیچش ستون رو اولین بار میشنوم!!

[/quote]
ممکنه منظورشون پیچش ستونهای فلزی باشه .

تاسیسات نظامی بیشتر در مناطقی که دارای عوارض طبیعی هستن ساخته میشن که در مواردی بیشتر از چند صد متر ممکنه روی اونها عوارض طبیعی باشه و اگر زیر کوه های سر به فلک کشیده باشن ممکنه حتی چند هزار متر و اصولا مقاومت سنگهای کوهستانی به دلیل یکپارچگی و استحکام قابل قیاس با بتن دست ساز بشری نیست و چندین و چند برابر قویتر هست به همین دلیل اصولا نفوذ به خیلی از این مراکز با بمب بیشتر اغراق و افسانه هست تا واقعیت اما بیشتر سعی در زدن رمپ های ورودی می کنن که برای اون هم تمهیداتی خاص دیده میشه که گفتنی نیست اما میشه به طرح های موج شکن و ورودی بلند و چندگانه و.... اشاره کرد.

اما در مورد کندن تونل ها از دستگاه های تی بی ام تنها در حفر تونل ها استفاده میشه مثل تونل مترو یا تونل های انحراف سدها اما برای مناطقی که فراخی مورد نظر هست برای ایجاد فضاهای بزرگ ایجاد مراز و تاسیسات از روشهای قدیمی استفاده میشه و اونم استفاده از دستگاهای جت آبی و کماندو برای سوراخ کاری و انفجار هست و برای بتن ریزی هم از شاتکریت های تر و خشک استفاده می کنن تا بتونن دیواره های خیلی ضخیم تر رو بتن ریزی کنن البته استفاده از قالب لرزان و دستگاه ویبره هم مد نظر هست که الان در عادی ترین پروژه ها هم دیده میشن تا چه برسه به مناطق و تاسیسات هسته ای.به شخصه یکی دو مورد دیدم که امیدوار شدم.

مورد بعدی نوع بتن تاسیسات هسته ای هست که بنا به تشعشع هسته ای و استفاده از سرب نوع اون هم متفاوت و خاص هست.هم مقاومت بسیار بالایی دارن و هم ترکیب ویژه از نانو فیبرها و پلیمرهای پلاستیکی مانند(اسم دقیقشون رونمی دونم ببخشید) بتن ریزی چند لایه ای و ایجاد فضای بین اونها برای القای نرمی و صفتی و.....

ایلیمیناتور جان سد گتوند هم قابل قیاس با این مورد نیست چراکه اگر کمی در مورد سد های هسته رسی تحقیق کنید خواهید دید این سد ها برای عدم استفاده و هزینه زیاد دیواره های بتنی ساخته میشن به این شکل که هسته دیواره رسی به ضخامت تنها یک تا چند متر دیواره ای بتنی هست و سپس رس قرمز که همیشه خیس بمونه و از بتن حمایت کنه و سپس دانه بندی شن و خاک هست و نقش دیواره بتنی به اون نازکی فقط حفظ شکل و استحکام دیواره هست و بقیه کار روخود تپه خاکی انجام میده.که هم آب رو نگه میداره و هم مقاومت می کنه در برابر فشار کلی تنها بخشی از مقاومت رو برای دفرورمه نشدن به دیواره بتنی وارد می کنه.
این نوع سد قابل قیاس با سدهایی که کل دیواره و تاج اونها بتن هست نیست چونکه اون سدها با ضخامت بیشتر از چندین متر(بستگی به ارتفاع و فشار وارده بین ۵ تا ده ها متر) ساخته میشن اونم با بتن خالی و هیچ گونه خاکی درش استفاده نمیشه چون باعث نفوذ آب و شکست دیواره میشه. در این نوع سدها این دیواره تا اعماق زمین هم مثل عملیات سوند زنی انجام میشه تا آب به زیر دیواره نفوذ نکنه و باعث شستن و ریختن دیواره سد نشه.

مشکل این سد گتوند این هست که دیواره حائل رو اشتباه کردن از نوع رسی درست کردن با یک کمی هزینه بیشتر و استفاده از دیواره بتنی هیچ وقت این اتفاق نمی افتاد. توی متن خبر هم دقت کنید دلیل این مورد بتن بد نبوده بلکه نفوذ آب به لایه های زیری دیواره و شسته شدن خاک اونجا بوده که باعث ایجاد حفره هایی کوچک و در نهایت گسترش اونها شده و کل دیواره رودچار مشکل کرده .
مناطق جنوبی و نزدیک کرخه و گتوند و سیمره و.... هم یه مشکل اسای دارن واون رانش زمین و نوع خاکش هست که اجازه سد سازی قوی نمیده چون خاک پایداری نداره این مشکل در مورد کرخه هم بود به طوری که در یکی از سد ها تونل انحرافی که درست شده بود مدام آب میداد تا اینکه با روش بتن ریزی افقی تونستن جلوش روبگیرن و مورد بعدی سنگریزه ای بودن و گچیبودن خاک اون مناطق هست که آب رو می دزده و از جایی دیگه بیرون می زنه و در باز موردی دیگه برای جلوگیری از این مورد و ساخت پی مجبور شدن یک دیواره مربعی از خاک بردارن(که سریع پر از آب میشد) و داخلش پمپ های قوی برای مکش گذاشتن و سپس به فاصله چند متر داخلتر شروع بع خاکبرداری کردن تا جای خشکی برای فنداسیون پیدا کنن خلاصه اونجاها خیلی کار سخت هست و توی کرخه واقعا شاهکار کردن ایرانیها(البته امیدواریم فردا با این چشم ما نریزه آبرو و حیثیت برای ما نمونه آدم که نیستم من سقه سیاهم). icon_wink
آب همین طوریه وقتی کوچکترین منفذی پیدا کنه کل دیواره رو از هم می پاشه.بگذریم بر گردیم به بحث خودمون.

پدافندهای هوایی هر کدام درصدی از برخورد رو دارن و نمیشه تمام هواگردهای مهاجم رو با پدافند زد اما باید توجه داشت که در هر عملیاتی تعدادی هواپیما اصلی برای هدف در نظر گرفته میشن فرضا میگن برای زدن نطنز باید ۳ هواپیما پی در پی نقطه ای مشخص رو با مهمات مشخص بزنن تا بشه نفوذ کرد و نابودی قطعی باشه خوب اگر یکی از این هواپیماها در بین راه ساقط بشه دیگه مهم نیست چند تا دیگه از سد عبور کنن چون طرح شکست خورده .برای جلوگیری از این مورد معمولا چند هواگرد ذخیره هم قرار میدن اما کسی نمی دونه دقیقا پدافند ایران چند تا رو می زنه و این سردرگمی کل طرح عملیات گنگ و غیر عملی می کنه ممکنه یکی ممکنه چند ده تا هواگرد رو ایران بتونه ساقط کنه که در این صورت میشه گفت فاجعه خواهد شد برای مهاجم.
مورد بعدی خود مهمات شلیک شده هست که باز تضمینی نیست همش به هدف بخوره و ممکنه با مجموعه اقدامات پدافند عامل و غیر عامل حتی یکیش هم درست برخورد نکنه یا در هوا از بین بره.چشم بینای دشمن سیستم جی پی اس هست حالا اگر مختل بشه می خوان چه گلی به سر بگیرن

پس این طرح تنها در برابر کشورهایی استفاده داره که توان دفاعی اونها برای شما کاملا مشخص و برتری متعارف شما در بعد هواگردی ۱۰۰ درصد باشه و هیچ کس پاش رو به قول برادر بزرگوارمون پاتریوت به لانه خرگوشی نمی زاره که ممکنه فرد رو به سرزمین عجایب ببره

مورد بعدی این هست که این تسلیحات سنگین سنگر شکن باید توسط بی ۵۲ یا بی ۲ حمل و پرتاب بشن که خود ورد این هواگردها مخصوصا بی ۵۲ چالشی هست برای هر مهاجمی که بخواد این بمب افکن بزرگ رو وارد فضای ایران بکنه بمب افکنی که حتی برای اس۲۰۰ هم هدفی سهل الوصول هست تا برسه به سیستم های پدافندی محتمل و نا محتمل موجود در ایران.
با توجه به قضیه آر کیو۱۷۰ هم بی ۲ با اون تعداد کم چالشی حتمی در پیش داره و نمی تونه عین فیلم های هالیوودی به راحتی وارد فضای ایران بشه و بعد از انجام موفق عملیات از محدوده خطر فرار کنه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من در مورد تاسیسات اطلاعات کمی دارم اما می دونم اونوری ها مثل اینوری ها اگه بتونن دست دست نمیکنن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.