greeneye

اطلاعاتی در رابطه با مباحث و قوانین ارتباطات ماهواره ای

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

سلام خدمت همه
داشتم تو اینترنت چرخ می خوردم 2 تا pdf دیدم گفتم شاید برا شمام جالب باشه.

در رابطه با راهنمای استفاده از شبکه های ماهواره ای که اداره امور ماهواره اداره کل ارتباطات زمینی و ماهواره ای صدا و سیما اون رو منتشر کرده . توی اون کامل در رابطه با مراحل ارتباط با ماهواره ها و اصطلاحات تخصصی و تجهیزات مورد نیاز و نوع کدینگ و مباحث مربوط به پلاریزاسیون LNB ها و همچنین نوع آنتن های مورد استفاده برای این کار ودلایل انتخاب آن ها برای این کار و کلی مباحث دیگه ....... تقریبا بصورت کامل بحث کرده . خوندن اون خالی از لطف نیست . حتما اطلاعاتتون در زمینه ارتباطات ماهواره ای بالاتر خواهد رفت .

توی لینک زیر فایل PDF اون رو آپلود کردم :


[url=http://uplod.ir/hb4ic975c6vs/IRIB_Guide_Reciver.pdf.htm]IRIB_Guide_Reciver.pdf.htm[/url]


اینم طیف کامل فرکانسی کامل ایران . اینم بدنست یک نگاهی بکنین . کسایی که می خوان یک دستگاه بیسیم بسازن باید طبق این طیف کار کنن و وارد قسمت های ممنوعه نشن


[url=http://uplod.ir/u9se5kg24rlg/radio_spectrums.pdf.htm]radio_spectrums.pdf.htm[/url]


======================================================================
اما چیزیکه بیشتر نظرمو به خودش جلب کرد ،
تو لینک دوم تو قسمت SHF اسم ماهواره ی زهره هم اومده.
که این یه پیشرفت بسیار عالی برای ما به حساب میاد چون ماهواره های قبلی از باندای پایین تر (معمولا UHF )استفاده می کردند.

منتظر نظرات عزیزان هستم



[color=darkblue]منتقل شد به علوم فضایی و فضانوردی
LAST-WAR[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشكر از شما.
هر دو تا فايل، بسيار آموزنده و جالب و مفيد هستند.

[quote] کسایی که می خوان یک دستگاه بیسیم بسازن باید طبق این طیف کار کنن و وارد قسمت های ممنوعه نشن[/quote]البته اگر كسي بخواهد به صورت شخصي و بدون مجوز انجام بدهد بهتر است دست نگه دارد، زيرا شنيده‌ام اگر برد فرستنده مربوطه از چند متر تجاوز كند، چند دقيقه بعد، دوستان به جهت پاره‌اي سوال و جواب در درب منزل در خدمتتان خواهند بود... icon_wink

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از توجه دوستان


اینم یه مطلب دیگه که در مورد باندهای فرکانسی ؛ باندهای ISM در ایران


در هر کشوری باندهای فرکانسی مختلف برای امور خاصی در نظر گرفته شده‌اند. برخی از این باندهای فرکانسی برای پخش‌های عمومی (مثل رادیو و تلویزیون)، برخی برای ارتباط بین هواپیماها و کشتی‌ها و ...، برخی برای استفاده در شبکه‌های تلفن همراه و سایر کاربردهای دیگر اختصاص داده شده‌اند. برای استفاده از این باندهای فرکانسی نیاز به دریافت اجازه از سوی سازمان‌های دولتیِ نظارت بر ارتباطات رادیویی در هر کشور می‌باشد. در ایران نیز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مسئولیت قانون گذاری و نظارت در این زمینه را بر عهده دارد.
اما در هر کشور باندهای فرکانسیی هستند که می‌توان جهت کاربردهای صنعتی، علمی و پزشکی از آن‌ها استفاده کرد. برای استفاده از این فرکانس‌ها نیاز به کسب اجازه از سازمان‌های تنظیم مقررات رادیویی نمی‌باشد (البته استفاده از این فرکانس‌ها نیز محدودیت‌هایی دارد که در استانداردهای ملی و یا بین المللی بیان شده است. این محدودیت‌ها به میزان توان ارسالی و پهنای باند مورد استفاده و ... اعمال می‌شود). به این باندهای فرکانسی، باندهای فرکانسی ISM می‌گویند (ISM مخفف Industrial/Scientific/Medicine).
در ایران باندهای فرکانسی ISM به قرار زیرند:

- 6765-6795 کیلوهرتز (فرکانس مرکزی در 6780 کیلوهرتز)
- [b]433.05-434.79 مگاهرتز (فرکانس مرکزی در 433.92 مگاهرتز)[/b]
- 61-61.5 گیگاهرتز (فرکانس مرکزی در 61.25 گیگاهرتز)
- 122-123 گیگاهرتز (فرکانس مرکزی در 122.5 گیگاهرتز)
- 244-246 گیگاهرتز (فرکانس مرکزی در 245 گیگاهرتز)
- 13553-13567 کیلوهرتز (فرکانس مرکزی در 13560 کیلوهرتز)
- 26957-27283 کیلوهرتز (فرکانس مرکزی در 27120 کیلوهرتز)
- 40.66-40.70 مگاهرتز (فرکانس مرکزی در 40.68 مگاهرتز)
- [b]902-928 مگاهرتز (فرکانس مرکزی در 915 مگاهرتز)[/b]
- [b]2400-2500 مگاهرتز (فرکانس مرکزی در 2450 مگاهرتز)[/b]
- 5725-5875 مگاهرتز (فرکانس مرکزی در 5800 مگاهرتز)
- 24-24.25 گیگاهرتز (فرکانس مرکزی در 24.125 گیگاهرتز)

باندهایی که پررنگ شده‌اند در ارتباطات دیتا بسیار پر کاربردند و بسیاری از ماژول‌های بیسیم تبادل دیتای موجود در بازار این باندها را پوشش می‌دهند.
همانطور که ملاحظه می‌شود باند فرکانسی 868 مگاهرتز در ایران جزو باندهای ISM نمی‌باشد. اما باندهای فرکانسی 434 و 915 مگاهرتز جزو باندهای ISM ایران می‌باشد. گاهی اوقات به باندهای 434، 868 و 915 مگاهرتز باندهای ISM SubGHz گفته می‌شود (چرا که فرکانس آن‌ها کمتر از 1 گیگاهرتز است). این باندها برای کابردهای باند باریک که نیاز به برد بالاتری داشته و از سویی به پهنای باند بالایی نیاز ندارند (به عبارتی برای کاربردهای که نرخ تبادل داده در آنها پایین است) استفاده می‌شوند.
و اما باند 2450 مگاهرتز نیز بسیار پرکاربرد است. مثلاً این باند توسط Bluetooth استفاده شده است. اصولاً این باند برای کاربردهایی که نیاز به پهنای باند بالایی دارند استفاده می‌شود. اما به دلیل فرکانس بالاتر نسبت به باندهای SubGHz حساسیت در گیرنده پایین‌تر بوده و لذا برد نسبی در این باند کمتر است.

از جمله ماژول‌های بیسیم موجود در بازار که باندهای SubGHz را پوشش می‌دهند می‌توان به ماژول‌های RFM01، RFM02، RFM12(:lol:، RFM22(:lol:، RFM23(:mrgreen:، RFM50 و HMTR اشاره کرد و همچنین از ماژول‌هایی که باند 2450 مگاهرتز را پوشش می‌دهند می‌توان به ماژول‌های سری XBee و RFM70 اشاره کرد.

یک نکته مهم:
«سرویس‌های ارتباطات رادیویی که در محدوده این باندها عمل می‌کنند باید تداخل احتمالی ناشی از ISM را بپذیرند. در این باندها تجهیزات صنعتی، علمی و پزشکی (ISM) باید مطابق مفاد 15.13 مقررات بین المللی رادیو عمل نمایند.»
عبارت فوق عین عبارتی است که در قسمت 5-150 از آیین نامه مقررات رادیویی کشور بیان شده است و این منظور را می‌رساند که هر گونه ارتباط رادیویی که از طریق باندهای ISM انجام شود می‌تواند توسط سایر کاربردهای همجوار آن مورد تداخل واقع شود. به عنوان مثال اگر دو شبکه بیسیم (در باند ISM) در همجواری هم باشند یا باید فرکانس‌های مجزایی داشته باشند و یا تداخل احتمالی را بپذیرند.
البته در جمله دوم گفته شده است که تجهیزاتی که از این باندها استفاده می‌کنند باید مطابق با مقررات بین المللی گفته شده باشند.




[url=http://elecfan.persianblog.ir/post/3/]منبع[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]با تشكر از شما.
هر دو تا فايل، بسيار آموزنده و جالب و مفيد هستند.

[quote] کسایی که می خوان یک دستگاه بیسیم بسازن باید طبق این طیف کار کنن و وارد قسمت های ممنوعه نشن[/quote]البته اگر كسي بخواهد به صورت شخصي و بدون مجوز انجام بدهد بهتر است دست نگه دارد، زيرا شنيده‌ام اگر برد فرستنده مربوطه از چند متر تجاوز كند، چند دقيقه بعد، دوستان به جهت پاره‌اي سوال و جواب در درب منزل در خدمتتان خواهند بود... :lol:[/quote]
فقط در صورتی میشه ردتون رو بگیرند که سند اطلاعات رو هم با ماهواره انجام بدید
اگر سند رو با adsl و رسیو رو با ماهواره انجام بدی هیچ کس نمیتونه ردتون رو بگیره فقط خرجش زیاد میشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آن مطلب را به نقل از يك استاد (مدرس) درس مدارهاي مخابراتي (درس دانشجويان مخابرات و الكترونيك و...) نقل كردم و اصل بحث هم در رابطه با فرستنده‌هاي راديويي و بي‌سيم بود. ايشان تاكيد داشتند كه حتي اگر فرستده در باند آماتوري هم تعريف شده باشد باز هم به مشكل بر خواهيد خورد. (البته اين نَقل چند سال پيش است، الان نمي دانم شرايط تغيير كرده يا خير...)
*********************

در مورد ردگيري هم خدمتتان عارضم كه اگر قرار بر ردگيري باشد، شما هر كاري هم كه بكنيد ردتان گرفته خواهد شد. خيالتان راحت... :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]آن مطلب را به نقل از يك استاد (مدرس) درس مدارهاي مخابراتي (درس دانشجويان مخابرات و الكترونيك و...) نقل كردم و اصل بحث هم در رابطه با فرستنده‌هاي راديويي و بي‌سيم بود. ايشان تاكيد داشتند كه حتي اگر فرستده در باند آماتوري هم تعريف شده باشد باز هم به مشكل بر خواهيد خورد. (البته اين نَقل چند سال پيش است، الان نمي دانم شرايط تغيير كرده يا خير...)
*********************

در مورد ردگيري هم خدمتتان عارضم كه اگر قرار بر ردگيري باشد، شما هر كاري هم كه بكنيد ردتان گرفته خواهد شد. خيالتان راحت... :lol:[/quote]
وقتی سند نداشته باشی چه طور ردت رو میگیرند؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]فقط در صورتی میشه ردتون رو بگیرند که سند اطلاعات رو هم با ماهواره انجام بدید
اگر سند رو با adsl و رسیو رو با ماهواره انجام بدی هیچ کس نمیتونه ردتون رو بگیره فقط خرجش زیاد میشه
[/quote]

به ماهواره و adsl چکار داره!
اگه به خای از اینترنت استفاده کنی که دیگه نیازی به اینا نیست .


[quote]لبته اگر كسي بخواهد به صورت شخصي و بدون مجوز انجام بدهد بهتر است دست نگه دارد، زيرا شنيده‌ام اگر برد فرستنده مربوطه از چند متر تجاوز كند، چند دقيقه بعد، دوستان به جهت پاره‌اي سوال و جواب در درب منزل در خدمتتان خواهند بود... [/quote]

یه نفر رو یکی از این فرکانسها یه واکی تاکی ساخته بود. که بردش حدودا 2 کیلومتر بود ،همزمان هم فرستنده بود هم گیرنده، قابلیت ارسال دیتا هم داشت.
الان رو وبلاگشم گذاشته برای فروش

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]وقتی سند نداشته باشی چه طور ردت رو میگیرند؟[/quote]منظورم همان ردگيري ديتاي ارسالي از طريق adsl است. بعيد است كه جدا كردن send و receive تاثيري در ردگيري داشته باشد. اصولا چيزي در شبكه گم نمي شود...

[quote]یه نفر رو یکی از این فرکانسها یه واکی تاکی ساخته بود. که بردش حدودا 2 کیلومتر بود ،همزمان هم فرستنده بود هم گیرنده، قابلیت ارسال دیتا هم داشت.
الان رو وبلاگشم گذاشته برای فروش[/quote]آيا مجوز داشته يا خير؟
البته باز هم عرض مي كنم آنچه كه بيان كردم، نقل قول از استاد درس مدار مخابراتي بود. شايد بنده منظور استاد را درست متوجه نشده باشم، شايد هم اخيرا شرايط تغيير كرده باشد...
به هر حال اگر كسي بخواهد فرستنده برد بلند (در حد كيلومتر) بسازد بهتر است قبلش حسابي تحقيق كند تا بعدا دچار مشكل نشود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]وقتی سند نداشته باشی چه طور ردت رو میگیرند؟[/quote]

هر وقت به اینترنت وصل می شید یه IP به شما اختصاص می گیره که چه سند داشته باشی چه رسیو با همین IPیه.
ولی اینجا قضیه چیز دیگه ای لزوما قرار نیست هرکی از یه فرکانس استفاده میکنه بخواد به اینترنت وصل شه. مثل رادیوی FM



[quote]آيا مجوز داشته يا خير؟
البته باز هم عرض مي كنم آنچه كه بيان كردم، نقل قول از استاد درس مدار مخابراتي بود. شايد بنده منظور استاد را درست متوجه نشده باشم، شايد هم اخيرا شرايط تغيير كرده باشد...
به هر حال اگر كسي بخواهد فرستنده برد بلند (در حد كيلومتر) بسازد بهتر است قبلش حسابي تحقيق كند تا بعدا دچار مشكل نشود.
[/quote]

بعید میدونم مجوز خاصی داشته باشه.
البته تو همون pdf دوم قسمتهایی است که از قبل رزرو شده و استفاده ازشون جرمه مثلا ممکنه بیسیم پلیس باشه یا هر چیز دیگه ای! ولی بعضی فرکانسا برای استفاده ی عمومیه (یا اماتوری) مثلا شما برای استفاده از بلوتوث مجوز داری!؟ نه دیگه نداری.
البته گوش دادن به بعضی از فرکانس هام باز جرمه ( بری رو فرکانس پلیس گوش بدی ببینی چی میگن! )
ولی بعضیا رو فقط می تونی گوش کنی مثل تلویزیون و رادیو
:lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام
با تشکر از استقبال دوستان

امروز یه نسخه جدید از جدول ملی تخصیص فرکانس پیدا کردم ،در اینجا قرار میدم تا دوستان علاقه مند بتوانند استفاده کنند


ويرايش چهارم - زمستان ۱۳۸۸
[url]http://s1.picofile.com/file/6153152912/Part_61.pdf.html[/url]


[quote]البته اگر كسي بخواهد به صورت شخصي و بدون مجوز انجام بدهد بهتر است دست نگه دارد، زيرا شنيده‌ام اگر برد فرستنده مربوطه از چند متر تجاوز كند، چند دقيقه بعد، دوستان به جهت پاره‌اي سوال و جواب در درب منزل در خدمتتان خواهند بود...[/quote]

در مورد این موضوع هم پرس و جو کردم.
ظاهرا استیشن هایی در اداره مخابرات وجود داره که در طول روز در خیابانهای شهر حرکت می کنند و فرستنده های غیر مجاز رو شناسایی می کنند و....
پس بهتره اگه فرستنده دارید ازش کمتر استفاده کنید :cry: [/u]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.