fath

بدون سرنشین اسنارک ( Snark )

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

پهباد اسنارک یک پرنده بی سرنشین تهاجمی با قابلیت های بسیار عالی است که نشان می دهد پهباد ها در مدت زمان نه چندان طولانی که از پیدایش شان می گذرد تا کجا پیش رفته اند .بدنه پهپاد اسنارک اساسا از الیاف کربن و کولار ساخته شده است، پهپادی سریع و سبک (با سرعت ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت) و در عین حال آرام و بی صدا (با ملخ های مخصوص که فوق العاده بی صدا هستند) که عملا در برابر رادار یا آشکار ساز مادن قرمز نامریی می باشد.
اسنارک می تواند یک محموله به وزن ۶۸۰ کیلوگرم را حمل نماید و توانایی حمل مواد منفجره (به اندازه کافی برای غرق کردن یک کشتی) و تجهیزات مراقبتی (همچون دوربین های مادن قرمز با وضوح بالا و قدرت بزرگنمایی ۷۵۰۰) را داراست.
اسنارک نخستین پهبادی است که با سوخت دیزلی کار می کند و این بدان معناست که می تواند به هر نیروی نظامی بپیوندد ، چراکه پهپادهای فعلی نیازمند سوخت ویژه ای هستند که با خود حمل می نمایند و این در حالی است که ارتش آمریکا قصد دارد در کلیه سطوح عملیاتی خود از یک نوع سوخت که همان سوخت دیزلی است استفاده کند ؛ آخرین و احتمالا مهمترین ویژگی پهپاد اسنارک آن است که می تواند به طور مداوم به مدت ۲۴ ساعت در هوا باقی بماند و این امر نمایانگر یک زمان پرواز بی نظیر و منحصر به فرد برای یک وسیله پرنده با چنین قابلیتی می باشد.
پهپاد اسنارک توسط شرکت نیوزیلندی TGR Helicorp که سازنده بالگردهای تجاری است ساخته می شود و به نظر می رسد این کشور در صنعت تسلیحاتی مستقلا در مسیر بزرگی حرکت می نماید که قادر است توانمندیهایی را فراتر از پهپادهای عمود پرواز کنونی ارائه دهد.

علاوه بر توانمندیهای مراقبتی ، تهاجم دوربرد و کاملا خودکار ، قابلیت حمل بار و نامرئی بودن پهپاد اسنارک آن را برای ماموریت های جستجو ، نجات و عملیات و تخلیه بیمارن ایده آل می سازد به طوریکه می تواند دو سرباز را با تجهیزات کامل به داخل یا خارج از منطقه نبرد انتقال دهد. بدیهی است در چنین شرایطی قابلیت نامرئی بودن در برابر رادار (رادار گریزی) بسیار مفید خواهد بود.
پهپاد اسنارک به گونه ای طراحی شده که گازهای اگزوز خود را بازیافت می نماید و در نتیجه گرمای بسیار اندکی از اگزوز آن خارج می گردد و این موجب می شود هدف گیری آن توسط موشک های جستجوگر حرارتی دشوار گردد ؛ این شرکت در حال افزایش ویژگی پنهان کاری پهپاد با ساخت ملخ های خاصی جهت کاهش سر و صدای آن می باشد که گفته می شود به واسطه آنها صدای پهپاد از فاصله ۲۵۰ یاردی (۲۲۹ متری) شنیده نمی شود.

برد و سرعت قابل توجه اسنارک به این وسیله پرنده امکان پوشش سطح وسیعی را می دهد و آن را برای وظایفی که گاردهای ساحلی بر عهده دارند ، ایده آل می سازد.البته این امر برای کشور نیوزیلند چندان اهمیتی ندارد اما برای کشور همسایه اش استرالیا که دارای خط ساحلی گسترده ای است بسیار ایده آل می باشد.

تا کنون سه نمونه از این پهپاد ساخته شده است که میزان پیشرفت آن از هر نمونه به نمونه دیگر بسیار قابل ملاحظه می باشد.آقای ((ترور راجرز)) رئیس شرکت TGR Helicorp می گوید: ((پهپادهای MK2 , MK1 به موزه سپرده خواهند شد. اسنارک MK1 دارای موتور توربینی و سامانه انژکتوری جابیرو(Jabiru) استرالیایی بود و سامانه خنک کننده آن را خودمان ساختیم که در مجموع بیش از ۲۰۰ اسب بخار قدرت را با موتوری عمودی که با همکاری شرکت جابیرو ساخته شد به ما داد.))
به گفته آقای راجرز ، پهپاد MK1 می توانست ۸ ساعت به طور مداوم پرواز نماید و تنها مشکل این بود که با سوخت مخصوص هواپیما (AVGAS) پرواز می کرد اما ارتش خواهان این بود که همه وسایل از یک نوع سوخت استفاده نمایند ؛ بنابراین ما تصمیم گرفتیم از موتوری با سوخت سنگین بهره بگیریم و این کار امتیاز بزرگی در این رقابت نصیب ما کرد زیرا ما تنها کسانی هستیم که برای پهپادهای عمود پرواز از موتور دیزلی استفاده می نماییم.
راجرز می گوید: تنها یک هواپیمای بال ثابت کوچک بنام ((دیاموند)) وجود دارد که عملا با یک موتور کوچک مرسدس بنز کار می کند اما ما در گروه خود تنها کسانی هستیم که موتور دیزلی به کار می بریم و موتوری برای مقاصد خاص ساخته ایم.

استفاده از موتورهایی که برای کارهای خودکار ساخته شده اند اغلب با مشکل مواجه می گردند چراکه این نوع موتورها معمولا در صورت از کار افتادن به سختی دوباره راه خواهند افتاد.
وی می افزاید: این موتور توسط شرکت دلتا هاوک در آمریکا طراحی و ساخته شده است و ما کارهای زیادی جهت افزایش قدرت موتور از ۱۶۰ اسب بخار تا ۲۴۵ اسب بخار در دست اجرا داریم. هدف ما رسیدن به قدرت قابل اطمینان ۳۰۰ اسب بخار در آینده است.
مدت زمان پرواز MK1 به ۱۱ ساعت افزایش داده شد و ما مدت پرواز مدل MK2 را به ۲۴/۵ ساعت رسانده ایم .اما از دستیابی به پیشرفت بیشتر دور نیستیم و فکر می کنیم که احتمالا بتوانیم مدت پرواز را به ۳۰ ساعت و مقدار حمل بار را به ۲۰۰۰ هزار پوند (۹۰۹ کیلوگرم) افزایش دهیم.
راجرز افزود: به منظور افزایش و رساندن مدت زمان پرواز و میزان محموله به مقادیر مذکور ، شرکت TGR Helicorp همه قسمت های اسنارک را به طور قابل توجهی بازنگری نموده است..... ما جهت گردش موتور را معکوس کرده ایم ، یک جعبه دنده جدید با طول عمر زیاد ساخته ایم و سعی داریم به طور بارز مشخصاتی را که قبلا به آن اشاره نمودم اصلاح نماییم.

وی خاطر نشان ساخت: یکی از طرح های در دست اجرا برای گام بعدی ، سامانه انژکتور دیزلی الکترونیکی کنترل از راه دور خواهد بود. سامانه انژکتور الکترونیکی معمولی با فشار ۱۲۰۰۰ پاوند بر اینچ مربع (PSI) کار می کند و ما در حال توسعه یک سامانه انژکتوری با فشار ۳۳۰۰۰ پاوند بر اینچ مربع هستیم که قطرات سوخت را به بخار تبدیل می کند و احتراق را کاملتر می نماید و کارایی آن توسط رایانه های نصب شده بر روی پهپاد که در حال حاضر در جای دیگری موجود نیست به حداکثر خواهد رسید.
وی در ادامه افزود: تا کنون کارها بسیار سریع بوده است اما ما چشم انتظار موفقیت های بیشتری هستیم. این وسیله پرنده یک بالگرد با اندازه های واقعی است که ۲۸ پا (۸/۵۳ متر) طول ، ۱۴پا(۶/۲۶) عرض و ۶ پا(۱/۸۳ متر) ارتفاع دارد.بنابراین ما هنوز پتانسیل های فراوانی در اختیار داریم.

وزن خالی بالگرد ۱۰۶۰ پاوند (۴۸۰ کیلوگرم) ، وزن پروازی ۲۵۰۰ پاوند(۱۱۳۳ کیلوگرم) و مقدار وزن محموله ۱۵۰۰ پاوند(۶۸۰ کیلوگرم) می باشد که در مقایسه با پهپادهای دیگرمورد مشابهی ندارد و اگر بتوانیم وزن محموله را به ۲۰۰۰ پاوند (۹۰۷ کیلوگرم) برسانیم این بالگرد بسیار توانمندتر خواهد شد.

ما ۲۴ موشک بر روی آن نصب کرده ایم که ۸ نوع آنها دفاعی هستند که خودمان ساخته ایم. همچنین می توان بر روی آن موشک سایدویندر را نیز نصب نمود. ما حتی یک موشک ماوریک را زیر آن بسته ایم. بالگرد مزبور این پتانسیل را دارد که مهاجمی خطرناک باشد. هر فروند بالگرد اسنارک به مبلغ ۵ میلیون دلار به فروش خواهد رسید که اگر با ایستگاه کنترل خود تکمیل شود به یک هواگرد مقرون به صرفه به همراه یک کاربر مبدل خواهد شد.

تنها پهپادی که ممکن است تا حدودی قابل مقایسه با پهپاد اسنارک باشد ، فایر اسکات است که در واقع یک بالگرد ((شوایتزر ۳۳۱)) با وزن محموله ۱۳۰ پاوند (۶۰ کیلوگرم) و سرعت ۶۵ نات (۱۲۰ کیلوگرم بر ساعت) و مداومت پرواز ۲ ساعت می باشد.

تصاویر پهپاد:
thumb_Helicoptersnark.jpg

thumb_Helicoptersnark2.jpg

thumb_Helicoptersnark3.jpg

thumb_image005%7E8.jpg

thumb_image004%7E5.jpg


منبع:
مجله صنایع هوایی شماره ۲۱۳ اسفند ۸۷-مژگان پولاد
تصاویر از:
http://www.asiatradingonline.com/helicoptersnz.htm
http://www.specops.pl/vortal/technika/wachowski/niespodzianka_z_antypodow/niespodzianka_z_antypodow.htm
گردآوری و تایپ: فتح
استفاده با ذکر منبع و نام گردآورنده مجاز می باشد.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
چه فرق عملیاتی با یک هلیکوپتر سبک داره?

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]چه فرق عملیاتی با یک هلیکوپتر سبک داره?[/quote]

رادار گریزه و اگه بزننش تلفات جانی نداره!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خوراک خودمون هست ! مبارزه با اشرار و گشت مرزی مبارزه با قاچاق مواد مخدر استفاده در حملاتی مثل درگیری های سپاه و پژاک ! در کوهستان
مجهز نمودن به راکت و موشک های هدایت شونده برای مقایله با ستون های زرهی !
استفاده در دریا: مثلا شناوری مثل جماران می تونست 3 تا از این ها حمل کنه بهتر بود البته برای این جور شناور ها من کرار رو مناسبتر می دونم مخصوصا اگه به موشک های ضد کشتی مجهز بشن ! شاید هم بشه مدل های کوچکترشون رو در زیر دریایی استفاده کرد مثلا برای حمله به هلیکو پتر های ضد زیر دریایی دشمن با استفاده از موشک هوا به هوا یا مدل هایی از این هلیکوپتر به عنوان پشتیبانی برای رساندن پشتیبانی به نیرو هایی که در محل های غیر قابل عبور هستند یا
فرستادن پشتیبانی به زیر دریایی ها و....

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]دو سرباز را با تجهیزات کامل به داخل یا خارج از منطقه نبرد انتقال دهد

پهپاد اسنارک به گونه ای طراحی شده که گازهای اگزوز خود را بازیافت می نماید و در نتیجه گرمای بسیار اندکی از اگزوز آن خارج می گردد و این موجب می شود هدف گیری آن توسط موشک های جستجوگر حرارتی دشوار گردد[/b][/quote]

كمي كوچك به نظر مي رسه نمي تونه دو نفر رو درون خودش جاي بده با ارفاق يك نفر ضمنا محفظه ورودي اون كجاست ؟؟؟

مگر اساس كاركرد بالگرد ها با پره يا ملخشان نيست ؟ اگزوز براي چه دارد؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]كمي كوچك به نظر مي رسه نمي تونه دو نفر رو درون خودش جاي بده با ارفاق يك نفر ضمنا محفظه ورودي اون كجاست ؟؟؟

مگر اساس كاركرد بالگرد ها با پره يا ملخشان نيست ؟ اگزوز براي چه دارد؟[/quote]

تمامی هواپیماهای ملخی و بالگردها دارای یک موتور هستند که مثل موتور ماشین دارای اگزوز هست و به جای چرخ نیرو به پره یا ملخ منتقل میشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از اپرای عزیز !

چیز بدرد بخوری هست مخصوصا اینکه میشه روش سایدوایندر بست ولی واقعا اگه ما بتونیم روی پهپادهامون آرچر یا سایدوایندر ببندیم چه شود ...!!!!!! :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با عرض معذرت از دوستان محترم اما من نظر خودم رودر مورد این تاپیک نداده بودم یعنی نبودم که بدم اما سعی می کنم از این وسیله خیلی جالب به نظر خودم کمی صحبت کنم.
اولین مورد سوخت مورد استفاده این هواگرد هست که ظاهرا از نوع دیزلی هست به همین دلیل بدون داشتن امکانات خاص و تجهیزات خاص میشه در هر جایی و با هر وسیله ای اون رو سوخت گیری کرد این مورد توان بسیار بالا و قابلیت عالی به این هواگرد میده.

مورد بعدی کوچک بودن جثه اون تا حدودی هست و دور موندن اون طبق ادعای سازندگانش هست که اگر این طور باشه می تونه در عملیاتهای ویژه و سریع بسیار قوی عمل کنه حال می تونه شناسایی باشه با رزمی اما مورد بعدی که این قابلیت رادار گریزی رو بیش از پیش درش جالب می کنه توانایی حمل طیف وسیعی از تسلیحات هست که بسیار می تونه مفید باشه فرضا با این هواگرد توان نابود کردن رادارهای دشمن هست و این کریدری برای بقیه نیروها فراهم می کنه.
طیف گسترده سلاح هایی هم که حمل می کنه بسیار جالب توجه هست.که توان درگیریهای هوایی و زمینی و دریایی رو به این هواگرد میده.

مورد بعدی توان حمل دو کماندو با وسایل کامل هست که باز جز اون توانایی های خاص این بالگرد هست که می تونه بسیار مفید باشه فرض کنید انتقال دو جاسوس و یا عامل اطلاعاتی به پشت خطوط دشمن بدون اینکه توجه کسی رو جلب کنن و یا عملیات های نجات نیروی خودی از پشت خطوط دشمن و بسیاری توانایی های دیگر.

اما نکته جالب تر سرعت خوب این هواگرد هست و دیگری مداومت پروازی اون به شکلی که توان پرواز بالای 24 ساعت رو داره در این صورت می توان برای امور اطلاعاتی و شناسایی و همچنین حفاظت برای ساعت ها فعال و مفید باشه و این خصیصه ای بسیار جالب هست اون هم برای هوگردی که نوهلی کوپتر هست تا هواپیما .
مصرف سوخت در بالگرد به طور طبیعی بیشتر از هواپیما هست و بالا بودن مدامت پرواز این پرنده خیلی خصیصه جالبی هست و بسیار مفید.

وزن تسلیحات قابل حمل نسبت به خود وزن و جثه بالگرد بسیار خوب هست و در کل باید گفت این بالگرد به نوعی نمودی از آینده هواگردهای دنیا خواهد بود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جناب fath ؛

اشتباهی که بسیاری از دوستان انجام میدن و ازش خبر ندارن رو بار دیگر شاهد بودیم ، اینبار از طرف شما

دوستان واژه "پهباد" معنایی نداره ! اصل کلمه "پهپاد" هستش که به معنای پرنده هدایت پذیر از دور است.

از کاربران بزرگترین انجمن نظامی ایران بعیده که چنین مسائل پیش افتاده ای رو رعایت نکنند!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]جناب fath ؛

اشتباهی که بسیاری از دوستان انجام میدن و ازش خبر ندارن رو بار دیگر شاهد بودیم ، اینبار از طرف شما
[/quote]
دوست عزیز اگر توجه می کردید اولا تاپیک تخصصی هست و دوما اون رو خود بنده ایجاد کرده ام و سوما از تاریخ اون زمان زیادی نمی گذره پس فکر نمی کنم ایراد شما به جا باشه.و تاپیک هایی هم که زمان زیادی از ایجاد اونها بگذره اتوماتیک قفل میشن.
در ضمن خود بنده وقت نکرده بودم در اون نظر بدم. اینم مد نظر باشه هر حکمی برای هر موردی اعمال نمیشه.و نمیشه هر کسی رو به یک چوب راند.
اینکه برخی از کاربران تاپیک های قدیمی و بدونبار علمی رو بدون داشتن بار علمی با چند تشکر بالا بیارن با چنین مواردی نمی شود قیاس کرد البته شاید.....
[quote]
دوستان واژه "پهباد" معنایی نداره ! اصل کلمه "پهپاد" هستش که به معنای پرنده هدایت پذیر از دور است.
از کاربران بزرگترین انجمن نظامی ایران بعیده که چنین مسائل پیش افتاده ای رو رعایت نکنند!
[/quote]
کل صحبت شما اشتباه هست و اون هم بر می گرده به ساخت واژه ها در زبان فارسی.در زبان ما هیچگاه در تاریخ واژه های مخفف از اول واژه های دیگه نداشتیم و همیشه واژه های جدید ساخته شده از واژه های دیگر بطور ترکیبی بوده مثل دانش و گاه و دانشگاه و......و این رسم از زبان های لاتینی و ژرمنی و اروپایی وارد کشور ما شده برای همین نمیشه در خیلی موارد اون رو ملاک قرار داده چراکه واژه پهباد مخفف پرنده هدایت بر از دور هست که باز می بنید بار معنایی خودش رو داره و پهپاد به معنای پرنده هدایت پذیر از دور هست و هر دو یک معنا رو القا می کنن و این اشکال شما جنبه علمی نداره و اساسی نیست و همینطور می بنید در مکالمات و صحبت ها هر دو به کار برده میشه.
در ضمن از لحاظ تلفظ هم اگر دوستان خودشون امتحان کنن می بینن تلفظ پهپاد بسیار ثقیل و سنگین هست ولی پهباد خیر.

برای ایراد این مورد هم می تونستید به جای خطاب قرار دادن کل کاربران بزرگترین انجمن نظامی ایران خود بنده رو خطاب کنایه قرار بدین تا جواب مقتضی رو خدمت شما عرض کنم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]
دوست عزیز اگر توجه می کردید اولا تاپیک تخصصی هست و دوما اون رو خود بنده ایجاد کرده ام و سوما از تاریخ اون زمان زیادی نمی گذره پس فکر نمی کنم ایراد شما به جا باشه.و تاپیک هایی هم که زمان زیادی از ایجاد اونها بگذره اتوماتیک قفل میشن.
در ضمن خود بنده وقت نکرده بودم در اون نظر بدم. اینم مد نظر باشه هر حکمی برای هر موردی اعمال نمیشه.و نمیشه هر کسی رو به یک چوب راند.
اینکه برخی از کاربران تاپیک های قدیمی و بدونبار علمی رو بدون داشتن بار علمی با چند تشکر بالا بیارن با چنین مواردی نمی شود قیاس کرد البته شاید..... [/quote]

اشتباه برداشت کردید دوست عزیز منظور بنده از اشتباه شما بالا آوردن تاپیک نبود چون این مشکل با یک اسکرول جداگانه تا حدود زیادی رفع شده است...منظور من عنوان تاپیک بود!

[quote]

کل صحبت شما اشتباه هست و اون هم بر می گرده به ساخت واژه ها در زبان فارسی.در زبان ما هیچگاه در تاریخ واژه های مخفف از اول واژه های دیگه نداشتیم و همیشه واژه های جدید ساخته شده از واژه های دیگر بطور ترکیبی بوده مثل دانش و گاه و دانشگاه و......و این رسم از زبان های لاتینی و ژرمنی و اروپایی وارد کشور ما شده برای همین نمیشه در خیلی موارد اون رو ملاک قرار داده چراکه واژه پهباد مخفف پرنده هدایت بر از دور هست که باز می بنید بار معنایی خودش رو داره و پهپاد به معنای پرنده هدایت پذیر از دور هست و هر دو یک معنا رو القا می کنن و این اشکال شما جنبه علمی نداره و اساسی نیست و همینطور می بنید در مکالمات و صحبت ها هر دو به کار برده میشه.
در ضمن از لحاظ تلفظ هم اگر دوستان خودشون امتحان کنن می بینن تلفظ پهپاد بسیار ثقیل و سنگین هست ولی پهباد خیر. [/quote]

حرف شما در مورد واژگان بیگانه متین ولی اگر میشه یه منبعی ارائه کنید که در اون از پهباد استفاده شده باشه یا نه همین الان در گوگل این کلمه رو سرچ کنید ! اگر ممکنه بفرمایید کلمه پهباد یا پرنده هدایت بر از دور رو شما کجا به گوشتون خورده ؟ لطفا ارائه دهید تا من بی اطلاع و نادان هم بدانم..!

تلفظ سخت یک واژه دلیل نمیشه که اصل اون با یک واژه دیگر(از نظر من ساختگی!) عوض بشه


[quote]
برای ایراد این مورد هم می تونستید به جای خطاب قرار دادن کل کاربران بزرگترین انجمن نظامی ایران خود بنده رو خطاب کنایه قرار بدین تا جواب مقتضی رو خدمت شما عرض کنم.[/quote]

واضح و روشن است که من همه کاربران میلیتاری رو خطاب قرار ندادم ! خطاب من به اون کسانی بود که از کلمه پهباد استفاده می کنند !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
http://www.iran-eng.com/showthread.php/133511-%D9%BE%D9%87%D8%A8%D8%A7%D8%AF
http://search.yahoo.com/r/_ylt=A0oG7mwMw4tPNl8AlV1XNyoA;_ylu=X3oDMTE1YWVkanVlBHNlYwNzcgRwb3MDMgRjb2xvA2FjMgR2dGlkA1NNRTA4MV8yNTI-/SIG=120rm2qnf/EXP=1334588300/**http%3a//www.youtube.com/watch%3fv=lveYb8pBaqw
http://search.yahoo.com/r/_ylt=A0oG7mwMw4tPNl8AmF1XNyoA;_ylu=X3oDMTE1YnR1b2s4BHNlYwNzcgRwb3MDMwRjb2xvA2FjMgR2dGlkA1NNRTA4MV8yNTI-/SIG=12icmms19/EXP=1334588300/**http%3a//en-gb.facebook.com/note.php%3fnote_id=10150458186859308
http://search.yahoo.com/r/_ylt=A0oGdX2Vw4tPwigAFylXNyoA;_ylu=X3oDMTE2bW40MnBhBHNlYwNzcgRwb3MDMTIEY29sbwNzazEEdnRpZANTTUUwODFfMjUy/SIG=1avgfktou/EXP=1334588437/**http%3a//www.tabnak.ir/fa/news/208801/%25d8%25ac%25d8%25b2%25d8%25a6%25db%258c%25d8%25a7%25d8%25aa-%25d8%25ac%25d8%25af%25db%258c%25d8%25af-%25d8%25a7%25d8%25b2-%25d9%25be%25d9%2587%25d8%25a8%25d8%25a7%25d8%25af-%25d8%25ac%25d8%25a7%25d8%25b3%25d9%2588%25d8%25b3%25db%258c-%25d8%25a2%25d9%2585%25d8%25b1%25db%258c%25da%25a9%25d8%25a7
http://search.yahoo.com/r/_ylt=A0oGdX2Vw4tPwigAGSlXNyoA;_ylu=X3oDMTE2NjFzYmFpBHNlYwNzcgRwb3MDMTMEY29sbwNzazEEdnRpZANTTUUwODFfMjUy/SIG=11ulf56pf/EXP=1334588437/**http%3a//aerospace1.blogfa.com/post-183.aspx
http://search.yahoo.com/r/_ylt=A0oGdX2Vw4tPwigAHSlXNyoA;_ylu=X3oDMTE2bmZsM20wBHNlYwNzcgRwb3MDMTUEY29sbwNzazEEdnRpZANTTUUwODFfMjUy/SIG=11jt3422c/EXP=1334588437/**http%3a//www.mefaf.com/%3fp=27964
http://search.yahoo.com/r/_ylt=A0oGdX2Vw4tPwigAISlXNyoA;_ylu=X3oDMTE2czZiNnRxBHNlYwNzcgRwb3MDMTcEY29sbwNzazEEdnRpZANTTUUwODFfMjUy/SIG=123oeeis2/EXP=1334588437/**http%3a//taktirandaz-1362.blogfa.com/post-63.aspx
http://search.yahoo.com/r/_ylt=A0oGdX2Vw4tPwigAIylXNyoA;_ylu=X3oDMTE2cjE0MjhqBHNlYwNzcgRwb3MDMTgEY29sbwNzazEEdnRpZANTTUUwODFfMjUy/SIG=123bctibc/EXP=1334588437/**http%3a//mohandesihavapeima.mihanblog.com/post/27

http://search.yahoo.com/r/_ylt=A0oGdX2Vw4tPwigAJSlXNyoA;_ylu=X3oDMTE2dmh2aXE1BHNlYwNzcgRwb3MDMTkEY29sbwNzazEEdnRpZANTTUUwODFfMjUy/SIG=1248k21fb/EXP=1334588437/**http%3a//www.bitaraf.com/showlink.php%3fid=1786970
http://search.yahoo.com/r/_ylt=A0oGdX2Vw4tPwigAJilXNyoA;_ylu=X3oDMTE2bmpuODRwBHNlYwNzcgRwb3MDMjAEY29sbwNzazEEdnRpZANTTUUwODFfMjUy/SIG=11lthjv8p/EXP=1334588437/**http%3a//boyernews.com/archives/682
این چند مورد هست از مواردی که این واژه به کار برده شده و باز هم هست حال منظور جدل نیست.منظور درست بودن نظر بنده هم نیست اما موضوع این هست که به هر حال این کلمه استفاده دارد.

[quote]تلفظ سخت یک واژه دلیل نمیشه که اصل اون با یک واژه دیگر(از نظر من ساختگی!) عوض بشه[/quote]
دوست عزیز اتفاقا یک موضوعی که همیشه در زبان های تمام دنیا مد نظر هست خود جامعه هدف استفاده از یک واژه هست و صرف با تایید و ابلاغ توسط ارگانهای رسمی نمیشه واژه ای رو جایگزین کرد بلکه این جامعه هست که برای اون باید این استفاده رو انجام بده فرضا همین واژه کامپیوتر رو با رایانه عوض کردن اما چقدر از اون تا الان استفاده شده؟ هنوز هم در تمام دانشگاه های کشور تمام گروه ها کامپیوتر نام دارن نه رایانه.
و مردم جامعه هم دقیقا به مواردی اینچنینی توجه دارن که واژه ای ساده روان و با معنی باشه و راحت بتونن تلفظ کنن حالا اگر تصویب شده یا نه هم تاثیر چندانی نداره چون اون تصویب در حد یک صورت جلسه بیشتر نیست.
بگذریم اما باید ببینم خود فرهنگستان کدوم رو مطرح کرده که جناب اسپهبد در پیامی گفتن پهپاد درست هست ولی من ترجیح میدم اونی که در تایپ و تلفظ راحت تر هست رو بگم هر چند ممکنه برخی به پای بی اطلاعی ما بزارن اما در واقع چیزی از معنای واژه کم نمی کنه.

اینم عرض کنم من در زمان تایپ می دونستم پهپاد درست هست ولی چند جا دستم نمی چرخید و با سرعت تایپ می کردم همون پهباد رو نوشتم البته فکر می کنم روی خود موضوع بحث بشه بهتر از این هست اینجا کلاس جامعه شناسی جامعه هدف و ادبیات فارسی رو مطرح کنیم و حساسیت شما بی مورد هست.
این پهپاد به نوبه خودش خیلی چیز خاصی هست ولی ما داریم روی چیزهای کم اهمیت بحث می کنیم.

[quote]واضح و روشن است که من همه کاربران میلیتاری رو خطاب قرار ندادم ! خطاب من به اون کسانی بود که از کلمه پهباد استفاده می کنند ![/quote]
این تاپیک رو بنده حقیر زدم و خودم هم درش نظر دادم خود بنده رو خطاب قرار بدین چون کسانی دیگر غایب هستن و نمی تونن از خودشون دفاعی بکنن و در حکم غیبت میشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سورنا جان از اون ایرادهای بنی اسرائیلی گرفتیا .
کافی بود توی پیام خصوصی به مدیران ارشد میگفتی نه توی تاپیک .
اشتباهی که خیلی از مدیران و [b]درجه داران[/b] هم میکنن اینه که یه مشکل ساده رو جایی مطرح میکنن که نباید گفته بشه . این موضوع رو میشد خیلی راحت توی پیغام خصوصی به جناب فتح میگفتین تا [b][color=red]ناخواسته[/color][/b] باعث انحراف تاپیک نشه . :evil:
اشتباه دیگری هم که خیلی از دوستان میکنند اینه که از همه بخاطر انحراف تاپیکها گلایه میکنند اما خودشون [b][color=red]ناخواسته[/color][/b] با بعضی از حرفها باعث انحراف تاپیک میشن . :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بنده تنها خواستم شما و برخی دوستان که از این واژه استفاده میکنن رو راهنمایی کنم ولی چون شما با گفتن کلمه "پهپاد" زیاد میونه ای ندارید و راحت نیستید پس بهتره بحث رو تموم کنیم !

اصلا هم مهم نیست که کدوم واژه صحیحه کدوم غلط مهم اونه که شما کدوم رو زبونتون میچرخه !

[quote]سورنا جان از اون ایرادهای بنی اسرائیلی گرفتیا .
کافی بود توی پیام خصوصی به مدیران ارشد میگفتی نه توی تاپیک . [/quote]

آخه کم نیستن کسایی که از این واژه در سایت استفاده می کنند و خودشون هم اطلاعی از اشتباهشون ندارند.

[quote]شتباهی که خیلی از مدیران و درجه داران هم میکنن اینه که یه مشکل ساده رو جایی مطرح میکنن که نباید گفته بشه . این موضوع رو میشد خیلی راحت توی پیغام خصوصی به جناب فتح میگفتین تا ناخواسته باعث انحراف تاپیک نشه .[/quote]

تیکه مینداری اسی جون ! درجم کجا بود ؟

اتفاقا من از قصد این مشکل رو در اینجا مطرح کردم تا دیگر دوستانی هم که گرفتار این اشتباه شده اند پی به اشتباه خودشون ببرن.


[quote]اشتباه دیگری هم که خیلی از دوستان میکنند اینه که از همه بخاطر انحراف تاپیکها گلایه میکنند اما خودشون ناخواسته با بعضی از حرفها باعث انحراف تاپیک میشن [/quote]

اتفاقا فکر نمیکنم این صحبت من انحراف تاپیک باشه ! چون داریم در مورد همین تاپیک صحبت میکنیم !

--

بهتره بنده از این به بعد در تاپیک دوستان دخالتی نکنم و کلاس زبان فارسی براشون نزارم به هر حال "صلاح مملکت خویش خسروان دانند"

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.