ghermez

لیست کشتی ها بادبانی

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[size=5]Clipper: [/size]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/_clipper_1831.jpg[/img]

مدت زمانی طول کشید تا اروپا پس از جنگ های ناپلئون زخم هایش را التیام بخشد. در این زمان صاحبان کشتی های بادبانی دریافتند که با رقیبی سرسخت در دوران ظهور کشتی های بخاری مواجهند؛ از این رو چاره ای ندارند جز آن که راه هایی برای ارزان تر کردن فعالیت کشتی های خود بیابند. هر چه کشتی کشیده تر باشد سرعت بیشتری خواند داشت، از این رو با انباشته کردن هر چه بیشتر بادبان ها، کشتی های بسیار تندروی ساخته شد. این کشتی ها، به ویژه کشتی های پر سرعت کلیپر، برای مسافت های طولانی ایده آل بودند، جایی که کشتی های بخار توان رقابت با آن ها را به دلیل نیاز مداومشان به ذغال از دست می دادند. با فرا رسیدن اولین محموله های چایی در هر سال، میان کشتی های عازم انگلستان رقابت های نفس گیری در می گرفت که با همراهی مردم همراه بود. آنان با شور و هیجانی مشابه با رقابت های فوتبال امروزی به طرفداری از کشتی ها می پرداختند. کشتی ها در اشکال و اندازه های مختلفی تولید می شد که معمولا سه یا حتی گاهی چهار دکل داشت. بزرگترین کشتی این که ساخته شد کشتی آلمانی پروس بود که با فلز پوشانده شده بود و دارای 5 دکل بود. این کشتی 438 فوت درازا و 5.081 تن وزن داشت.

طول معمول: 245 فوت
عرض معمول: 35 فوت
عمق معمول(ابخور): 20 فوت
تناژ: 1053 تن

[size=5][color=#222222]Catamaran[/color]:[/size]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/index~0.jpeg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/Catamaran.jpg[/img]
[size=4][color=#222222]Catamaran[/color][b][color=#222222](در زبان تامیل [/color][/b][color=#222222]kattu[/color][b][color=#222222]مربوط [/color][/b][b][color=#222222]به [/color][/b][b][color=#222222]چوب [/color][/b][b][color=#222222]درخت[/color][/b][color=#222222]maram[/color][b][color=#222222]) یک نوع از قایق ها یا کشتی هاست که شامل بدنه ی مشترک به واسطه ی یک اسکلت بندی می شود[/color][/b][color=#222222]Catamaran [/color][b][color=#222222]ها می توانند مجهز به بادبان- یا موتور- شوند.به طور عادی نوعی شناور مورد تأیید جامعه ی ماهیگیران اشرافی در شهر تامیل نادوی هند و در سواحل جنوبی این کشور است .[/color][/b][color=#222222]Catamaran[/color][b][color=#222222]ها توسط سلسله ی [/color][/b][color=#222222]Chola[/color][b][color=#222222] در شهر تامیل در اوایل قرن پنجم میلادی برای حرکت ناوگان خود و تسخیر بخشی از جنوب شرقی آسیا از جمله برمه،اندونزی و مالزی به کار رفت .[/color][/b][color=#222222]Catamaran [/color][b][color=#222222]ها اخیرا" برای اوقات فراغت و ورزش های قایقرانی استفاده شده اند ولی آنان هزاران سال در اقیانوسیه استفاده شده اند؛برای مثال به اهالی جزیره ی پلینز برای جهانگردی در دور افتاده ترین جزیره ها اجازه داده شد از این شناور استفاده کنند .[/color][/b][color=#222222]Catamaran[/color][b][color=#222222]ها مورد شک و تردید برخی از دریانوردان قرار گرفته است که این شناور به روش سنتی است [/color][/b][/size]

توضیح:
چون پایه و طرحشون این قایق ها به طور گشترده امروزه در کشتی ها و قایق ها با تناژهای مختلف استفاده میشه اون دو عکس نهادم ( تصویر اصلی نتونستم برای این نوع نتوستم پیدا کنم) برای مشخص شدن بهتر موضوع به تصویر زیر نگاهی بیاندازید( دوستانی بیشتر در این زمینه بیشتر تخصص دارند می تونند بیشتر توضیح بدهند)

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/Ship_catamaran.gif[/img]

مترجمین:
[b] Antiwar[/b]

و
[b] zzvf[/b]
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=5]Corvette[/size] (ناوچه):
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/Corvette_nwchh.jpg[/img]
یک ناوچه دارای قابلیت مانور پذیری بالا می باشد و یک ناو جنگی سبک به شمار می آید که کوچک تر از فریگیت است . تقریبا تمام نیروی دریایی های مدرن از ناوچه های کوچکتر از فریگیت برای ماموریت های ساحلی استفاده می کنند که این شامل همه ی نیروی دریایی ها نمی شود
در عصر دریانوردی ، ناوچه یکی از انواع کشتی های جنگی بود .
نقش ناوچه های سبک شامل گشت دریایی ، جنگ های کوچک ، پشتیبانی از ناوگان های بزرگ می باشد .
نیروی دریایی بریتانیا در سال 1650 شروع به استفاده از ناوچه کرد که به عنوان کشتی های کوچک بادبانی ارجاع شده بودند .اولین استفاده از ناوچه در نیروی دریایی فرانسه در سال 1670 بود .
اکثر ناوچه ها و کشتی های کوچک بادبانی در قرن 17 در حدود 12تا 18 متر طول و 40 تا 70 تن وزن داشتند و بر روی آنها 4 تا 8 تفنگ کوچک نصب بود . تا سال 1800 طول و وزن ناوچه های سبک افزایش یافت که طول آن ها به حدود 30 متر و وزن 400 تا 600 تن رسید . یکی از بزرگترین ناوچه های عصر دریا نوردی ناوچه آمریکایی USS Constellation بود که در سال 1855 ساخته شد . این ناوچه دارای 54 متر طول و 24 قبضه اسلحه بود . این ناوچه آنقدر بزرگ بود که کارشناسان دریایی آن را در دسته فریگیت ها قرار دادند . [size=6])[/size]

[size=5]Cutter [/size]:
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/Cutter_kwtr~0.jpg[/img]

Cutter ها در طول قرون 18 و 19،یک کشتی کوچک،مسلح در جلو و عقب،دارای دو یا بیشتر از دو بادبان،یک قوس و با مجموعه ای از دکل بیشتر از قایق های جنگی بود.امروزه Cutter یک نوع کشتی برای بسیاری از نهاد های دولتی است که برای اجرای قانون دریایی و گمرکی به کار می رود


[size=5]Dhow( [/size]داو)[size=5]:[/size]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/dhow.png[/img]
کشتی بادبانی سنتی عربی با یک یا پند بادبان مثلثی شکل که معمولا در سواحل شبه جزیره ی عربستان، هند و شرق آفریقا استفاده می شود. یک داو بزرگ میتواند تا 30 نفر خدمه داشته باشد در حالی که کشتی های کوچکتر حدودا 12 نفر خدمه دارند. متاسفانه تصویری از داو های اولیه وجود ندارد. بیشتر اطلاعات ما درباره ی
ساخت شناور های اولیه از منابع یونانی و رومی به دست می آید. با وجود این که این کشتی ها معمولا با تاجران عرب پیوند داشته اند، اصالتا هندی هستند و بیشتر چون مورد نیاز برای ساخت آنها از جنگل های هندوستان می آید.

[size=5]Drakkar (دراکار):[/size]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/drkrDrakkar.jpeg[/img]
بزرگترین کشتی های وایکینگ ها هستند که برای جنگ استفاده می شدند و به آنها "کشتی اژدها" گفته می شد. این شناورها نسبتا جدید بودند (قرن 11 میلادی) و توسط شاهانی مانند اولاف تریگواسون توسعه پیدا کردند. دراکار ها گرچه بسیار اثرگذار بودند، اما ساخت و نگهداری آنها سخت و هزینه بر بود. بزرگترین کشتی اژدها، "مار طویل" ،160 پا طول و 25 پا عرض و 72 پارو داشت و می توانست تا 300 جنگجو را در خود جای دهد.

[size=5]Drifter [/size](دریفتر):
معمولا برای ماهیگیری استفاده می شود. توسط باد و امواج دریا روی سطح آب جا به جا می شود.

مترجمان:
F14AA
،
Aspahbod
،
zzvf

[size=6]................................................................[/size][size=6]..................[/size]
[size=6]................................................................[/size][size=6]..................[/size]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
Dromon :
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/Dromon.jpeg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/Dromon1.jpeg[/img]
زمانی که امپراطوری روم غربی در مقابل قبایل ژرمن و مشکلات داخلیش سقوط کرد، امپراطوری روم شرقی(که امپراطوری بیزانس نامیده میشد) شکوفا گشت.
نیروی دریایی بیزانس برای نجات امپراطوری غربی، نیرو و ملزومات حمل میکرد. نیروی دریایی برای همراهی و محافظت از کشتیهای ملزومات بر قایقهای نظامی(گالی) تکیه داشت که درومون یا قایق تندرو خوانده میشدند. درومونهای اولیه یک ردیف پاروزن داشتند ولی بعدها کشتی سازان بیزانسی طبقه دومی برای پاروزنها ایجاد کردند(برای بهسازی و افزایش سرعت دو طبقه پاروزن قرار دادند).
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_dromon3.jpg[/img]

Dinghy
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/Dinghy1.jpg[/img]
قایق کوچکی که برای حمل افراد یا آذوقه بین کشتی و ساحل به کار میرفته است. گرچه معمولا فقط دارای بادبان بوده است، ولی گاهی اوقات نمونه پارودار آن نیز تولید میشده است.

Dory
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/dory.jpg[/img]
یک قایق کوچک (ماهیگیری) ته پهن به طول 5-7 متر (15 تا 22 فوت) است که doree یا dorey نیز خوانده میشده است. نیروی دریایی سلطنتی، به آن dorey میگفته است. کم وزن و تطبیق پذیر بوده و معمولا در دریای آزاد برای ماهیگیری تجاری به کار میرفته است، گرچه در رودخانه های عمیق برای حمل الوار هم کاربرد داشته است. ظرفیت آنها بین 2 تا 4 نفر (با حساب پاروزن) بوده است.

East Indiaman
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_east_indiaman.jpg[/img]
کشتی تجاری مسلحی که به کمپانی هند شرقی تعلق داشته است.
طول بیشینه: 171 فوت از ابتدای دماغه تا انتهای کشتی
طول بدنه: 116 فوت
عرض بدنه: 30 فوت
ارتفاع بدنه: 20 فوت
رنگ بندی: مشکی با طرحهای زرد و کرم. سبز، مشکی و قرمز در عرشه، مسی در قسمت پایین آبخور
ارتفاع دکل اصلی: 120 فوت، که 106 فوت آن بالای عرشه دیده میشده است.
بلندترین تیر طولی: 52 فوت و 8 اینچ
کوتاهترین تیر: 14 فوت
طول مجموع طنابها: 17 مایل
تعداد بادبان: 21
مساحت بادبانها: 9409 فوت مربع
Ballast (چیزهای سنگینی که ته کشتی نگه میدارند): 150 تن
نحوه ساخت: قالبگیری سرد (چوب و اپوکسی)، چوب استاندارد چوب درخت صنوبر و بلوط بوده است
بدنه کشتی با خط عمود (مثل دکل) زاویه 30 درجه داشته و کف آن کاملا پهن و صاف و به صورت متقاطع در طول و عرض بوده است. انتهای کشتی نیز مانند جلوی آن زاویه کمی با خط عمود داشته و اندکی به عقب کشیده شده است که باعث شده ابتدا و انتهای کشتی هم شکل به نظر بیایند.

Fifie
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_fifie.jpg[/img]
طراحی این کشتی بادبانی در سواحل شرقی اسکاتلند از 1850 تا قرن 20 بوده است. بیشتر برای ماهیگیری (شکار شاه ماهی) با تور به کار میرفته و به همین نام معروف بوده است. به دلیل تنوع زیاد آن، با توجه به اندازه تنه و عقب کشتی و طول دماغه دسته بندی میشده است.
به خاطر بدنه پهن و طویل، تعادل مناسبی در دریا داشتند و اجازه نصب تعداد زیادی بادبان را میداده اند، گرچه از قدرت مانود آن در لنگرگاههای کوچک کم میکرده است.
در طراحی آنها، از اواخر دهه 1860 و اوایل 1870، الوار را در کنار هم میچیده اند، به جای روش مرسوم در سایر کشتیها که آنها را روی هم قرار میداده اند. از 1905 به بعد، این کشتی به کمک موتور بخار حرکت میکرده است. (به جای بادبان)

Fire Ship
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_fire_ship.jpg[/img]
نوعی کشتی (انتحاری) بوده است که پر از مواد منفجره میشده و به سمت ناوگان دشمن حرکت داده میشده است تا با ایجاد انفجار به آنها خسارت بزند یا آرایش آنها را به هم بزند.


Fishing Smack
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_fishingsmack.jpg[/img]
نوعی کشتی بوده که از قرن 19 تا حتی زمان جنگ جهانی دوم، وظیفه حمل ماهی داشته است. نوع معمول آن دارای دو بادبان در ابتدا و انتها بوده، ولی شکل آنها از بندری به بندر دیگر تغییر میکرده است. بعضی از آنها دارای دکل بالایی (بادبان کوچکی در بالای بادبان اصلی) بوده، در حالیکه برخی دیگر دارای بادبان سه گوشی در جلو داشته اند. تعداد زیادی از این کشتی در Brixham، Grimsby و Lowestoft به کار میرفته است. رنگ بادبان، معمولا قرمز اخری (قرمز مایل به زرد) بوده که جلوه خاصی به ناوگان این کشتی میداده است.
طول: 66 فوت
پهنا: 18 فوت و 6 اینچ
عمق: 9 فوت و 6 اینچ

مترجمان:
[b] heliaa[/b]

و

[b] Reichsmarschall[/b]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
Collier
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/Collier.jpg[/img]
نوعی کشتی که برای تجارت (و حمل و نقل) ذغال سنگ به کار میرفته است.
تنها راه ممکن برای صاحبان معادن زغال سنگ در Tyneside در شمال انگلستان که بتوانند محصولاتشان را به لندن برسانند، راه دریا بوده است. ارزانترین مدل کشتی برای ساخت و استفاده برای چنین کاری، Collier Brig بوده اند. بدنه آن بدون هیچگونه تجهیزت یا وسایل رفاهی و بدون هیچ جایگاهی در ابتدا یا انتها بوده است. میتوان تصور کرد که زندگی بر روی آنها، بسیار سخت و کثیف بوده است، حتی با معیارهای بسیار پایین بهداشتی در آن زمان! حتی بادبانها هم پس از چند هفته کاملا از دوده زغال، سیاه میشده اند. معمولا از دهانه رود Tyne (شمال انگلستان) به کمک وسایل مختلف بارگیری میشده اند. از آنجا که زغال سنگ در حکم "طلای سیاه" بوده است، این کشتی ها مورد هجوم دزدان دریایی نیز قرار میگرفته اند. برای مقابله با آن، یا به صورت گروهی و یا با کشتی های اسکورت حرکت میکرده اند. با افزایش تعداد آنها و نیاز بیشتر به زغال، انبوهی از آنها وارد رودخانه میشدند که بی شباهت به black armada نبوده است! (شبیه به ناوگان کشتیهای دزدان دریایی) ناوگان Geordie بزرگترین این ناوگانها بود و همیشه طعمه ای برای گروههای مختلف به شمار میرفته است. دکلها، بادبانها و پاروها به ساده ترین شکل ممکن ساخته میشده اند تا طول عمر و استحکام بیشتری به آن دهند. نسلهای بعدی آنها، پاروهای بلندتر و طول بیشتری داشته اند. در کل، لندن به کمک این کشتی ها، در طول 250 سال گرم نگه داشته میشد!


Fluyt
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/Fluyt.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/Fluyt1.jpeg[/img]
کشتی تجاری با 3 دکل که برای صرفه جویی در هزینه ها، توسط هلندیها ساخته میشد و بیشترین بار ممکن را با کمترین خدمه حمل میکرد. بدنه آن مکعبی شکل بوده و انتهای بلندی داشته است. گرچه به هیچ وجه امکان مقابله با دزدان دریایی را نداشته است. همچنین به آن Fluyt, Fleut و Fluit هم گفته میشده است.

Fly-Boat
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/Fly-Boat.jpg[/img]
کشتی هلندی ته پهنی (قرن 16 تا 19) که انتهای آن بسیار مرتفع و مجلل بوده، و دارای یک یا دو دکل در کنار دکل اصلی بوده است. وزن آنها حدود 600 تن و برای حمل انسان-بار در مسیرهای ساحلی استفاده میشده اند.

Fore & Aft Rig
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/Fore___Aft_Rig.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/Fore___Aft_Rig1.jpg[/img]
fore-and-aft rig نوعی کشتی بوده که تمام سطح آن از بادبانهای زیاد پوشیده شده که در سول یکدیگر قرار داشته اند. همچنین به آن fore-and-aft rigged گفته میشده است.


Full Rigged Ship:
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/Full_Rigged_Ship.jpg[/img]
(کشتی کاملا مجهز ؟ ) به شناوری بادبانی با ارایش دکل (بادبان ) چهار گوش ( نوعی از ارایش متداول بادبان / square rig / تمامی این شناورها از این ارایش استفاده میکردند ) و تعداد سه دکل یا بیشتر گفته میشده ...
این شناورها بعضی مواقع تنها با عنوان کشتی (ship) نامیده میشدند خصوصا در قرن 18 وابتدای قرن نوزدهم که برای متمایز کردن از شناورهای دیگر مثل قایق های بادبانی و کشتی های کوچک دو دکله سریع ....و غیره بکار میرفته ( schooners, Barque Barquentines, brigs)


Fuste
نوعی کشتی کوچک سریع و کشیده با نیم رخ کوتاه که دارای بادبان و پارو بوده است ...
احتمالا از طرح تارتن(tartan - کشتی های کوچک مدیترانه ای که بادبان مثلثی - [b]lateen sail[/b] - بزرگی داشتند ) مشتق شده است ...این کشتی ها سریع بودند و میتوانستند از پارو و بادبان همزمان استفاده کنند این شناورها به سرعت مورد علاقه بربرها ( شمال افریقا !!) و دزدان دریایی مراکش ( سلا ) قرار گرفتند


Gaff Rig
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/Gaff_Rig.jpg[/img]
یک نوع قایق بادبانی است که در آن بادبان چهارگوش و کشیده شده از ابتدا تا انتهای قایق است که از بالاترین نقطه ی آن کنترل می شود. معمولا به قسمت بالایی دکل این قایق ها، که به طور خاصی برای کنترل این نوع بادبان ها ساخته شده اند، گف می گویند. گف باعث میشود که بادبان های سرتاسری 4 گوش شوند و مساحتشان دو برابر مساحت بادبان های مثلثی شود که توسط همان دکل قابل استفاده است.


Galera
(Galere)
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/Galere.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/Galera.jpg[/img]
یک کشتی پارویی قرن هفدهم میلادی.
طول: 55 متر. عرض: 8.7 متر. وزن: 190 تن


Frigate
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/frigate.jpg[/img]
کشتی متوسط-وزن و دارای 3 بادبان و بدنه مکعبی که در دو عرشه خود، انواع سلاحها را حمل میکرده است. تنها در عرشه بالایی خود، بین 28 تا 60 اسلحه حمل میکرده که در قرن 18-19 به منظور اسکورت بقیه کشتی ها استفاده میشده است. کشتی آمریکایی super-frigates در 1812، برای ساخت از این کشتی الهام گرفته است.
طول: 212 فوت
پهنا: 48 فوت
عمق: 19 و یک چهارم فوت
تناژ: 1605 تن
خدمه (در هنگام جنگ): 815 نفر

مترجمان:
[b] heliaa[/b]

و

[b] Aspahbod[/b]

و

[b] crazy-doctor[/b]
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
Chebec (خبک)

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/Chebec.jpg[/img]

خبک طراحی اصلیش را از گالی ها و گالیس های مدیترانه دارد. ریشه خبک احتمالا از یک کلمه عربی به معنی کشتی کوچک آمده و به سه نحو در انگلیسی داخل شده:خبک و چبک و زبک. با این حال، وجود این کلمه در زبانهای دیگر (یا حد اقل علم به وجودش) نشان دهنده محبوب بودنش در بقیه اروپاست.

این کشتی ها دماغه باریک و بلند داشتند و مانند گالی های قبل خودشان با پارو کار می کردند. قصد این بود که سریع و مانورپذیر باشند، چه با پارو زدن و چه با استفاده از بادبان. در قرن 17 و 18 میلادی کشتیزانی در مدیترانه توسط دزدان دریایی مسلمان که در شاخ آفریقا مستقر بودند مورد تحدید قرار گرفت. این دزدان ابتدا ترجیح می دادند از گالی استفاده کنند چون پاروی آن اجازه می داد کشتی های تجاری را در باد کم هم بگیرند. ولی به مرور زمان کشورهای معامله کننده شروع به پاسخ دادن کردند و کشتی جنگی فرستادند تا دزدان را مورد حمله قرار دهد. گالی ها چابک بودند و آدم هم زیاد حمل می کردند ولی طراحی نشده بودند تا دربرابر توپهای جانبی کشتی جنگی مدرن مقاومت کنند.
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/Chebec2.jpg[/img]
در پاسخ دزدان بربر گالی خود را ارتقا دادند تا به یک طرح جدید که توانایی رقابت با کشتی های جنگی فرستاده شده را داشته باشد برسند. برای جا دادن توپ در کناره کشتی آنها کشتی را پهن کردند تا عرشه بزرگ شود و کشتی پایدار شود و تمام یا اکثر پاروزن ها را حذف کردند تا توپ گذارند جایشان. این باعث شد تمرکز توان از روی پاروزنی به بادبان برود و 3 تا بادبان عظیم لاتین (مثلثی شکل) گذاشتند. بنا بر این یک نوع جدید خبک زاده شد.
دگل جلویی (پیش دگل) آنها معمولا به جلو متمایل است در حالی که دگل اصلی و دگل عقبی (پس دگل) یا عمودی است یا کمی به عقب متمایل است. یاردهای عظیمشان (بازوهای افقی دکل) آنقدر بزرگ بود که معمولا از دو تیر که با طناب به هم بسته شده بودند ساخته می شد (بیشتر شبیه به دکل تا شبیه به یارد معمولی). بیشتر خبک ها تیر جلوی دماغه نداشتند ولی عقبشان معمولان یک عرشه دراز داشت.
تعداد معدودی از کشورهای غربی بادبان مربعی را روی دگل اصلی و بعضا دگل عقبی خبک استفاده کردند. دگلهای اصلی که بادبان مربعی داشتند می توانستند بادبان کمکی هم روی دگل داشته باشند و حتی می توانستند سکوی دیدبانی هم در بالا داشته باشند. حتی ممکن بود بادبان اصلی دگل عقب لاتین باشد ولی بادبان کمکی بالایش مربعی باشد که به این خیکها، پلاکر-خبک می گفتند.
به هر حال معمولا خبکهای استاندارد از بادبانهای تکی لاتین برای هر دگل استفاده می کردند و بادبان کمکی یا جایگاه دیدبان نداشتند. بادبان لاتین امتیازهای زیادی نسبت به مربعی داشت و مهمترین آن امکان تولید نیرو در زوایای بسیار کم با باد بود که برای بادبان مربعی مقدور نبود. این باعث می شد وقتی در مسیر با زوایای کم حرکت می کنند، سریع بتوانند به کشتی با بادبان مربعی برسند و سریع هم از آن دور شوند.
دزدان دریایی خیلی خبک را دوست داشتند چون سرعت و مانور خوبی داشت و کم هم در آب فرو می رفت که باعث میشد بتواند جاهایی برود که کشتی های بزرگ نتوانند بیایند. این خصوصیات توسط بسیاری از نیروهای دریایی اروپایی شناسایی شد و از این کشتی به سرعت در نقس ضد دزد و محافظ در کاروانهای مدیترانه بهره برداری شد. به عنوان کشتی جنگی، خبک تا 36 توپ می توانست نصب داشته باشد و با توجه به وزن این توپها قدرت آتش آن قابل قیاس با کرجی های توپدار نیروی دریایی یا حتی فریگینهای آن زمان می توانست باشد.

خبک در حال دریانوردی منظره زیبایی ایجاد می کرد و گفته می شود طراحی آن بکب از سریعترین و چابکترین ها در مدیترانه بوده. بعضی از خصوصیاتی که آن را در دریاهای سبک موفق گردانده بود، باعث شده بود در دریاهای مواج و طوفانب بدرد نخورد. پهلوی کم بیرون زده از آب و همچنین کمی فرو رفتن آن در آب باعث شده بود مستعد قرق شدن شود و اگر موج از حد متوسط بالاتر می بود، شدیدا خبک را حول محور طولی می چرخاند. بنا بر این مزایای آن منج ربه نا مناسب شدنش در اقیانوس آزاد می شد.

همچنین خبک یک کشتی سبک بود و بر خلاف الوار سنگین و ضخیم استفاده شده در کشتی های آن زمان، خبک ظریف و برازنده بود. آنها غزال بودند نه اسب جنگی و تاکتیک آنها در جنگ هم این را نشان می داد. کاپیتانهای خبک متنفر بودند که با کشتیهایی با توان آتش مانند خودشان درگیر شوند و در عوض سعی می کردن دبا مانور و سرعتشان تعداد زیادی دزد را سریعا روی عرشه دشمنشان پیاده کنند.

کیفیت و سرعت خبک و کمی فرورفتن در آب او و تواناییش در حرکت در زوایای بسیار کم با باد برای تجار هم بسیار جالب بود، مخصوصا برای تجاری که تجارت بندر به بندر می کردند و مخصوصا برای قاچاقچیان. با وجودی که خدمه زیادی می خواست و جای کمی هم برای کالا نسبت به کشتی های هم سایز خود داشت، خصوصیات دریایی آن و قدرت آتشش آن را به یک انتخاب عالی برای یک کشتی بندری و سریع تبدیل کرده بود.
به گواه تاریخ، خبک در دریاهای کاریبیان خیلی خوش ندرخشید. مثلا، او به راحتی نمی توانست دور اروپا را بزند. کاپیتان خبک باید ریسک قرق شدن کامل را در دریای مواج و آب و هوای بد می پذیرفت که با آب و هوای نسبتا آرام مدیترانه که کشتی برای آن طراحی شده بود بسیار متفاوت است.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/chebec1.jpg[/img]


مترجم:


[b]    misalu2001[/b]
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
Gallivat:
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/Gallivat.jpg[/IMG]
این نوع کشتی که در قرن هجدهم ( 18 ) استفاده از آن رایج بود برای حرکت و جلو رانده شدن از 1الی 2 بادبان و 40 تا 80 نفر پارو زن استفاده می کرد و همچنین دزدان دریایی که در اقیانوس هند بودند از این مدل بهره می بردند .

Goélette:
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/Goelette.jpg[/IMG]
این مدل ، یک نسخه از کشتی بادبانی دو یا چند دکله معمول فرانسه می باشد که دارای دو دکل در جلو و چند دکل در عقب کشتی است .

Gunter Rig:
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/Gunter_Rig.jpg[/IMG]
این مدل به عنوان یک نمونه ای که در آن یک سیم از ابتدای یک بادبان به انتهای بادبان دیگر متصل شده که بادبان ها بر روی دو دکل متصل به هم نصب شده اند ، تعریف شده است . همچنین یک بلوک سفر در امتداد میان این سیم و ریسمان بادبان ، به این بلوک متصل می باشد که این اجازه را می دهد تا با یک ریسمان به دکل عمودی متصل شود اما با این وجود یک ریسمان بادبان دیگر برای کنترل ارتفاع دکل مورد نیازاست .

Hermaphrodite Brig:
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/Hermaphrodite_Brig.jpg[/IMG]
این مدل کشتی ( بریگ ) دو دکله قرن نوزدهم ( 19 ) ، با وجود انواع آن در گذشته ، یک کشتی بسیار محبوب در زمان خود به حساب می آمد . این مدل کوچکتر از کشتی یا کرجی است که به همین دلیل برای انجام کارها ارزان تر می باشد و همچنین به خاطر طراحی خوب بدنه می توان بریگ را در بنادر کوچک و تمام بنادر دنیا مورد استفاده قرار داد . نیروی دریایی سلطنتی انگلستان بریگ های خود را تا قرن بیستم ( 20 ) حفظ و از آن ها برای مقاصد آموزشی استفاده کرد .
طول : 125 فوت
آبخور : 12 فوت
تناژ : 234 تن


مترجم:
[b] [url="http://www.military.ir/forums/user/10129-f14aa/"]F14AA[/url][/b]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
Galiote
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_galiote.jpg[/IMG]
[font=Arial","sans-serif]در مدیترانه به قایقهایی گفته میشود که یک بادبان و 20 پارو داشته است. در شمال اروپا به قایقهای یک یا دو بادبانی گفته میشود که بادبان کوچکی بالای بادبان اصلی داشته و بدنه آن شیب کمی به اطراف داشته است.[/font]

Galleass
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_galleass.jpg[/IMG]

[font=Arial","sans-serif]نوعی کشتی در کلاس بین کشتیهای بادبانی و پارویی بوده اند که فقط در هنگام وزش باد موافق، از بادبان استفاده میکرده و در سایر مواقع، از پارو کمک میگرفته اند. برای این کار، شاهین (جلوی) کشتی عمیق تر و همچنین بلندتر از قایقهای پارویی ساخته میشده است. چند بادبان مثلثی که در بالای دکل قرار داشته اند، به دلیل ضعف طراحی ذاتی، چندان موثر عمل نمیکرده اند. به همین دلیل، کشتی دارای سرعت و مانورپذیری قابل توجهی نبوده است. 6 عدد از این کشتی در ناوگان معروف [/font]Armada[font=Arial","sans-serif] (رجوع شود به جنگ انگلستان و اسپانیا) مشغول به خدمت بوده اند، ولی به دلیل هوای طوفانی کانال انگلیس و دریای شمال، هیچگونه موفقیتی به دست نیاوردند.[/font]


Galleon[font=Arial","sans-serif]*[/font]
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_galleon.jpg[/IMG]
[font=Arial","sans-serif]کشتی بزرگ با 3-4 دکل و مکعبی شکل که به صورت گسترده توسط اروپاییها (به خصوص اسپانیا و پرتغال) در قرون 16 تا 18 استفاده میشده است. این کشتی ها همواره مسلح به چند توپ بوده اند، چه در مواقع کاربرد نظامی و چه کاربرد تجاری.[/font]
Galleon[font=Arial","sans-serif] ها از تکامل [/font]caravel[font=Arial","sans-serif] و [/font]carrack[font=Arial","sans-serif] به وجود آمدند تا در آبهای خروشان اقیانوسها توان فعالیت داشته باشند. جلوی کشتی را کوتاهتر از حد معمول طراحی میکردند که به دلیل آبخوری کمتر، اصطکاک کمتری با آب داشته و سرعت و مانورپذیری بالاتری پیدا میکرده است. مهمترین وجه تمایز آن با مدلهای قبلی کشتی ها، طول درازتر و عرض کمتر آن بوده، همچنین محل قرارگیری آذوقه و استراحتگاه در انتهای آن بوده، نه در وسط آن.[/font]
[font=Arial","sans-serif]حداقل در پرتغال، [/font]carrack[font=Arial","sans-serif] ها بزرگتر از [/font]Galleon[font=Arial","sans-serif] ها بوده اند. زیرا وزنی در حدود 1000 تن داشته اند، درحالیکه [/font]Galleon[font=Arial","sans-serif] ها حدود 500 تن وزن داشته اند. [/font]Carrack[font=Arial","sans-serif] ها برای حمل بار از شرق دور به اروپا به کار میرفته اند، در حالیکه [/font]galleon[font=Arial","sans-serif] از ابتدا برای منظور نظامی طراحی شده بودند و کشتیهای جنگی به شمار میرفته اند. همچنین بدنه محکمتر و قدرت آتش بسیار بیشتری داشته و قیمت ساخت آنها نیز ارزانتر بوده است. (هر 5 [/font]galleon[font=Arial","sans-serif]، قیمتی برابر 3 [/font]carrack[font=Arial","sans-serif] داشته است.) به همین دلیل، گزینه بسیار بهتری برای نیروی دریایی بوده اند. ادعاهای بی شماری درباره اینکه این کشتی ها در ابتدا در کدام کشور ساخته شده اند وجود دارد، و تکامل در ساخت آنها، قضیه را حتی پیچیده تر هم میکند. ولی چیزی که مورد توافق همگان است، اینست که همه قدرتهای آتلانتیک دارای این کشتی بوده اند و با توجه به نیازهایشان و نیز رصد دشمنان، اقدام به بهینه سازی آن میکرده اند.[/font]


[font="Arial","sans-serif"]*در مورد اين يكي قبلا توضيح داده بودم اما مطلب حاوي نكات جديدي بود باز .............[/font]
[font="Arial","sans-serif"] [/font]
Galley
[font="Arial","sans-serif"] [/font][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_galley.jpg[/IMG]

[font="Arial","sans-serif"]قایق پارویی بزرگی که در دریا به کار میرفته است، گرچه به معنای اشپزخانه سیار روی کشتی هم هست. این قایقها از 3000 سال پیش در دریای مدیترانه تا قرن 18 به کار میرفته اند. در نسل اول، پاروها به شکل ابتدایی در کنار هم قرار داشته اند که در طول قرنهای بعدی، به تدریج این طراحی تغییر کرده است. سلاح این قایقها، الوار دژکوبی در پیشانی کشتی بوده است. در قرون 16 و 17، توپها در کناره [/font]galley[font="Arial","sans-serif"] ها به کار میرفته اند، اما به دلیل ساختار نامناسب، تنها قادر به شلیک به روبرو بوده اند. اینها کشتیهای استاندارد به کار رفته در دوره یونان و روم باستان بوده اند.[/font]
[font="Arial","sans-serif"] [/font]
[font="Arial","sans-serif"]مترجم هليايا[/font]
[font="Arial","sans-serif"] [/font]
heliaa
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=5][color=#0000cd]Humber Keel[/color][/size]
[color=#0000cd][size=5][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_humber_keel.jpg[/img][/size][/color]

[color=#000000][size=5]این کشتی، تلفیقی از کشتی های آن زمان به شمار میرفت. هر دو انتهای آن، بسته شده بود و پاروها به شکل پاروهای قرون وسطی بودند. کف آن بسیار صاف بود که مناسب حمل محموله های بزرگ بار بر رودها و کانالهای یورک شایر بود. کابین کوچکی در بالاترین نقطه ی انتهای کشتی قرار داشت. بادپناه ها طوری قرار گرفته بودند که پلهای کشتی قابل حرکت باشند (برای حمل بار). نردبانی دور آن کشیده شده بود که روی آن طناب نجات و چراغهای راهنما قرار میگرفت.
طول: 61 فوت – 18.3 متر
ارتفاع: 15 فوت و 6 اینچ
عمق: 7 فوت
تناژ: 90-100 تن[/size][/color]

[color=#0000CD][size=5]Ice Boat[/size][/color]
[size=5][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_ice_boat.jpg[/img]
قایق کوگی که غالبا برای حمل بار روی تنگه نورث سامبرلند تا قبل از 1918 در ماههای زمستان به کار میرفت. معمولا 5 متر طول و 1.2 متر عرض داشتند و روی آن با قوطی پوشیده شده بود تا آن را از سرما محفوظ نگه دارد. معمولا چوبهای بلندی در کناره آنها بود (تا حمل و نقل بین یخ را آسان کند) آنها هم پارو و هم بادبان داشتند و قابلیت پاروزدن در تنگه را داشتند. وقتی یخ خیلی ضخیم بود، خدمه و مسافران مرد در قبال مزد اندکی، قایق را روی یخ میکشیدند. بدنه کشتی به طنابهای چرمی مجهز بود که به این خدمه وصل میشد، که هم اجازه کشیدن قایق را میداد و هم از غرق شدن آنها، وقتی که یخ زیر پایشان خالی میشد، جلوگیری میکرد.[/size]

[color=#0000cd][size=5]Ironclad[/size][/color]
[size=5][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ironclad.jpg[/img][/size]
[size=5]کشتیهای جنگی Ironclad که غالبا فقط Ironclad خوانده میشوند، کشتی های چوبی یا کامپوزیتی (چوب بر روی بدنه فلزی) بودند که با صفحه های کلفت آهن پوشیده میشدند تا در برابر گلوله دشمن، حفاظت داشته باشد. اولین استفاده ها از آهن برای محافظت ناوگان دریایی، در قرن 16 در خاور دور صورت گرفت. اوج استفاده از آنها در قرن 19 بود که با چوب ترکیب میشدند و سرانجام با کشتیهای فولادی جایگزین شدند.

[color=#0000cd]Herring Buss[/color][/size]
[size=5][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_herring_buss.jpg[/img]
در اواخر دوره تودور ها، کشتی های ماهیگیری اروپای شمالی به شدت زیاد و همچنین بزرگ شدند. در عکس یک کشتی هلندی را میبینید. به نظر میرسد اطراف بدنه و دماغه کشتی را تا حد ممکن پایین آورده بودند تا از تمام طول کشتی بتوان برای تور پهن کردن استفاده کرد. بیشتر آنها دارای عرشه تقریبا تمام مسطح بودند و محل خدمه، در زیر آن قرار داشت.
طول: 65 فوت
ارتفاع: 16 فوت
عمق: 8 فوت


[color=#0000cd]Howker[/color][/size]
[size=5][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_howker.jpg[/img]
Hooker یا همانگونه که در انگلیس مرسوم است، Howker، (به فرانسه Houcre یا Hourque و در هلندی Hoecker) نوع دیگری از کشتی های کوچک تجاری بود که در آبهای ساحلی شمال اروپا استفاده میشد. هوکر، با توجه به زمان استفاده یا مکان استفاده، در شکل و اندازه تغییر میکرد. برخی دارای عرشه معمول با دماغه بلند، و برخی با عرضه بالا و پایین جداگانه و بادبانها و غیره بودند. همه آنها در کنار بدنه، انحنای زیادی داشتند (برای پاروها) و سکان بلندی در انتهای آنها قرار داشت.
طول: 87 فوت
ارتفاع: 22 فوت
عمق: 9 فوت
تناژ: 120 تن

[color=#0000cd]Hulk[/color][/size]
[size=5][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_hulk.jpg[/img]
در اصل کشتی بزرگی برای حمل مسافر یا بار بوده، به خصوص در مدیترانه که وزن آنها تا 400 تن میرسیده است. استفاده از آنها هزمان با استفاده از carrack ها بوده و معمولا به یکدیگر شبیه بوده اند. به طور کلی، به هر کشتی بزرگ و سنگینی با ساختار ساده و عرضه پهن گرد، hulk گفته میشود.
در لغت، hulk به معنای کشتی پوسیده رها شده است. [/size]

[size=5]مترجم هيليا[/size]

[size=5][color=#0000cd]Humber Keel[/color][/size]
[color=#0000cd][size=5][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_humber_keel.jpg[/img][/size][/color]

[color=#000000][size=5]این کشتی، تلفیقی از کشتی های آن زمان به شمار میرفت. هر دو انتهای آن، بسته شده بود و پاروها به شکل پاروهای قرون وسطی بودند. کف آن بسیار صاف بود که مناسب حمل محموله های بزرگ بار بر رودها و کانالهای یورک شایر بود. کابین کوچکی در بالاترین نقطه ی انتهای کشتی قرار داشت. بادپناه ها طوری قرار گرفته بودند که پلهای کشتی قابل حرکت باشند (برای حمل بار). نردبانی دور آن کشیده شده بود که روی آن طناب نجات و چراغهای راهنما قرار میگرفت.
طول: 61 فوت – 18.3 متر
ارتفاع: 15 فوت و 6 اینچ
عمق: 7 فوت
تناژ: 90-100 تن[/size][/color]

[color=#0000CD][size=5]Ice Boat[/size][/color]
[size=5][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_ice_boat.jpg[/img]
قایق کوگی که غالبا برای حمل بار روی تنگه نورث سامبرلند تا قبل از 1918 در ماههای زمستان به کار میرفت. معمولا 5 متر طول و 1.2 متر عرض داشتند و روی آن با قوطی پوشیده شده بود تا آن را از سرما محفوظ نگه دارد. معمولا چوبهای بلندی در کناره آنها بود (تا حمل و نقل بین یخ را آسان کند) آنها هم پارو و هم بادبان داشتند و قابلیت پاروزدن در تنگه را داشتند. وقتی یخ خیلی ضخیم بود، خدمه و مسافران مرد در قبال مزد اندکی، قایق را روی یخ میکشیدند. بدنه کشتی به طنابهای چرمی مجهز بود که به این خدمه وصل میشد، که هم اجازه کشیدن قایق را میداد و هم از غرق شدن آنها، وقتی که یخ زیر پایشان خالی میشد، جلوگیری میکرد.[/size]

[color=#0000cd][size=5]Ironclad[/size][/color]
[size=5][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ironclad.jpg[/img][/size]
[size=5]کشتیهای جنگی Ironclad که غالبا فقط Ironclad خوانده میشوند، کشتی های چوبی یا کامپوزیتی (چوب بر روی بدنه فلزی) بودند که با صفحه های کلفت آهن پوشیده میشدند تا در برابر گلوله دشمن، حفاظت داشته باشد. اولین استفاده ها از آهن برای محافظت ناوگان دریایی، در قرن 16 در خاور دور صورت گرفت. اوج استفاده از آنها در قرن 19 بود که با چوب ترکیب میشدند و سرانجام با کشتیهای فولادی جایگزین شدند.

[color=#0000cd]Herring Buss[/color][/size]
[size=5][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_herring_buss.jpg[/img]
در اواخر دوره تودور ها، کشتی های ماهیگیری اروپای شمالی به شدت زیاد و همچنین بزرگ شدند. در عکس یک کشتی هلندی را میبینید. به نظر میرسد اطراف بدنه و دماغه کشتی را تا حد ممکن پایین آورده بودند تا از تمام طول کشتی بتوان برای تور پهن کردن استفاده کرد. بیشتر آنها دارای عرشه تقریبا تمام مسطح بودند و محل خدمه، در زیر آن قرار داشت.
طول: 65 فوت
ارتفاع: 16 فوت
عمق: 8 فوت


[color=#0000cd]Howker[/color][/size]
[size=5][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_howker.jpg[/img]
Hooker یا همانگونه که در انگلیس مرسوم است، Howker، (به فرانسه Houcre یا Hourque و در هلندی Hoecker) نوع دیگری از کشتی های کوچک تجاری بود که در آبهای ساحلی شمال اروپا استفاده میشد. هوکر، با توجه به زمان استفاده یا مکان استفاده، در شکل و اندازه تغییر میکرد. برخی دارای عرشه معمول با دماغه بلند، و برخی با عرضه بالا و پایین جداگانه و بادبانها و غیره بودند. همه آنها در کنار بدنه، انحنای زیادی داشتند (برای پاروها) و سکان بلندی در انتهای آنها قرار داشت.
طول: 87 فوت
ارتفاع: 22 فوت
عمق: 9 فوت
تناژ: 120 تن

[color=#0000cd]Hulk[/color][/size]
[size=5][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_hulk.jpg[/img]
در اصل کشتی بزرگی برای حمل مسافر یا بار بوده، به خصوص در مدیترانه که وزن آنها تا 400 تن میرسیده است. استفاده از آنها هزمان با استفاده از carrack ها بوده و معمولا به یکدیگر شبیه بوده اند. به طور کلی، به هر کشتی بزرگ و سنگینی با ساختار ساده و عرضه پهن گرد، hulk گفته میشود.
در لغت، hulk به معنای کشتی پوسیده رها شده است. [/size]

[size=5]مترجم هيليا[/size]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b] [color=#0000cd][b]Junk:[/b][/color][/b]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_junk.jpg[/img]
[size=5][color=#0000CD]کشتی بادبانی چینی با تعدادی بادبان که بادبانش درست شده از نی(چوب بامبو)
اسم انگلیسی از دگونگ یا جونگ گرفته شده است از مالایا، اما همچنین به نام فرانسوی جاکیو نیز شناخته می‌شود. جانک اصالاتا(ابتدا‌) در سلسله‌ی (دوره‌ی) هان طراحی و ساخته شد و طراحی های بعدی یکی از بهترین انواع کشتی در طول تاریخ را ساخته است و هنوز در حال استفاده اند.[/color][/size]

[b] [color=#0000cd][b]Ketch[/b][/color][/b]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_ketch.jpg[/img]
[size=5][color=#0000CD]یک کشتی دو بادبانه شبیه با دکل سکان به جلو امده. این کشتی بادبان جلو و عقب دارد که معمولا به شکل مربع اند(بادبان ها) و تناژ مابین 100 تا 250 تن دارد.اغلب به عنوان یک کشتی توپخانه‌ای(بمب انداز؟!!!) استفاده می‌شد...[/color][/size]

[b] [color=#0000cd][b]Launch[/b][/color][/b]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/Launch.jpg[/img]
[color=#0000cd][size=5]یک قایق کوچک که برای رفتن از قایق به ساحل که افراد یا وسایل را حمل میکند. معمولا این نوع قایق تنها مجهر به پارو اما ممکن از با بادبان های ساده‌ای که در سمت چپ نشان داده شده نیز ساخته شوند![/size][/color]

[b] [color=#0000cd][b]Liberty ship[/b][/color][/b]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_libertyship.jpg[/img]
[size=5][color=#0000CD]یک کشتی تجاری امریکایی مربوط به اواخر دوره‌ی جنگ دوم جهانی،طراحی شده برای ساخت سریع و در تعداد بسیار بالا،در نتيجه اولين كشتي ها ي جوش داده تيديل شدند ( [size=3] متن اصلي اين تكه مي ذارم هركي تونست بهتر ترجمه بم پ. خ بده تا ويرايشش كنم :[/size][/color][/size][b][size=3] resulting in the earliest class of welded ships[/size][color=#0000cd])[/color][/b][size=5][color=#0000CD]. اگرچه این کشتی ها بادبانی نیستند(و به همین دلیل در حقیقت نباید در این لیست باشند) این کشتی ها واقعا روح واقعی کشتی رانی را در ان دوره دمیدند و برای احترام به این موضوع در این لیست امده‌اند....[/color][/size]


[b] [color=#0000cd][b]Lorcha[/b][/color][/b]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_lorcha.jpg[/img]
[size=5][color=#0000CD]کشتی بادبانی با بدنه‌ی به سبک غربی و مهندسی شده به سبک چینی![/color][/size]


مترجمين :
[url="http://www.military.ir/forums/user/8819-amirattari/"]amirattari[/url]
و
[b] [url="http://www.military.ir/forums/user/11973-senaps/"]senaps[/url][/b]
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
Pinque:

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_pinque.jpg[/img]

یک قایق کوچک مربعی.یک قایق مربعی با یک استرن باریک و اویزان، معمولا برای حمل دکل ها از ان استفاده میشد. در قرن های پانزدهم و شانزدهم این نام به تمام کشتی های با استرن های باریک داده میشد، یک طراحی نسبتا شایع

Polacre:

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_polacre.jpg[/img]

یک نوع از کشتی های دریانوردی قرن هفدهم، شبیه به Xebec. معمولا در مدیترانه دیده شده است. از سه دکل تک قطبی استفاده میکند، اغلب با پیش دكل سه گوشه‌ی برافراشته(که به جلو شیب برداشته تا با سه‌گوش جلو تطابق داشته باشد) و یک قلاب یا سه گوش روی اخرین دکل. دکل اصلی مربعی شکل است از روی سبک اروپایی(یعنی دکل اصلی مربعیست، چون در سبک اروپایی دکل اصلی را مربعی می‌سازند!) همچنین به نام polacca نیز شناخته شده است.

Pontoon:
اصطلاح عمومی برای یک نوع قایق با عرشه مسطح متصل شده به تیوپ های محفوظ از هوای شناور. این طرح بسیار ساده‌ی قایق در یک یا دو طرح در تمام طول تاریخ انسان وجود داشته است. استفاده‌های این تیپ قایق ، محدود به رودخانه های محلی، کانال ها و یا دریاچه ها میباشد.


quinquereme:

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/_quinquireme.jpg[/img]

یک کشتی جنگی باستانی پارویی که به وسیله‌ی سه پارو حکرت میکند. در ردیف فوقانی، سه پارو زن یک پارو را نگه میدارند، در ردیف میانی دو پارو زدن و در ردیف زیرین یک نفر با یک پارو. یک کشته ریانوردی چند دكله

Sampan:
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_sampan.jpg[/img]

قایق سقف حصیری و بادبانی(شاید همون بادبانیش کافی باشه؟!) یک کشتی اسیایی ساخته شده از چوب است. معمولا بین 12 تا 15 فوت طول و معمولا با دو پارو به جلو حرکت میکند. بعضی از انها یک سرپناه کوچک روی جایگاه ناخدا(یا رئیس کشتی کلمه‌ای که نوشته شده!). و شیاد به عنوان یک محل سکونت دائمی در اب‌های درون مرزی

Quadrireme:

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_quadrireme.jpg[/img]

تریرم پیشرفته ترین کشتی چوبی نظامی زمان خود بود که به منظور پوشش دادن سریع فواصل طولانی با پارو و بادبان و نیز درهم کوبیدن کشتی های دشمن با دژکوب طراحی شده بود.

پول حاصل از کشف رگه های نقره در لائوریون آتن را قادر ساخت با خرید چوب از ایتالیا حجم ناوگانش را از 40 در سال 489 پیش از میلاد به 200 در سال 480 برساند.

شهر بهای کشتی ها و خدمه شان را می پرداخت: خرج تجهیزات و تعمیر به عنوان یک آیین بر عهده ثروتمندان شهر بود (تریراشیا ، سنت آتنی که سرمایه گذاری در شهرهای دیگر را به منظور معاف بودن از مالیات شرم آور می دانست)

تریرم دارای بادبان های چهارگوش و یک تا سه دکل بود ، همچنین مجهز به سه ردیف پارو نیز بود تا قابلیت استفاده از قدرت عضلانی افراد را در مواجهه با بادهای ملایم داشته باشد و در نبردها هم کنترل بهتری را دارا باشد ، رسیدن به سرعت حیرت اور 10 نات هم از دیگر مزایای این پیکربندی بود.

یکی از جالب ترین اجزای این شناور دژکوب زرهی برنزی ان بود که در دماغه کشتی قرار داشت.

این وسیله جهت برای وارد آوردن شدید ترین ضربه ممکن به بدنه کشتی دشمن در ناحیه تحتانی ان و غرق کردنش طراحی شده بود

اگر چه در وضعیت طبیعی و استفاده از بادبان ها به تعداد افراد اندکی روی عرشه نیاز بود ،اما کشتی ظرفیت 65 ملوان و پاروزن را در شرایط جنگی و نیز تعدادی کماندار و سرباز برای ورود به کشتی دشمن را در صورت درهم کوبیدن آن داشت.

یک نمونه واقعی از تریرم که با تلاش فراوان و با استفاده از همه مدارک موجود از دوره باستان (به ویژه نقش برجسته لنورمانت ) بازسازی شده بود در سال 1987 رونمایی شد.مترجمين:Moltkeوsenaps

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
Lugger
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/Lugger1.jpg[/IMG]
قایق بادبانی با بادبانی چهارگوش که غالبا دارای دو دکل بود، به جز مواقعی که برای قاچاق کردن یا حمل سلاح به کار میرفت و دکل آن، به جلوی کشتی انتقال پیدا میکرد. تناقضاتی درباره اینکه lugger چه زمانی به سرویس آمد وجود دارد، گرچه تصاویری از کشتی ای شبیه به آن در 1586 وجود دارد که دارای دماغه ای شبیه به آن و بادبانی در عقب آن بوده است. از این کشتی ها بسیار در متون قرن 16 و 17 نام برده شده است.

Mersey Flat
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/Mersey_Flat2.jpeg[/IMG]
کشتی دو دکله ای که دو انتهای آن، مانند کرجی بوده است. بین سالهای 1730 و 1890 بسیار از آن استفاده میشده است. آغاز تولید آنها در River Mersey بوده، ولی در رودخانه های Irwell و Weaver هم به کار میرفته اند.

Nao
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_nao3.jpg[/IMG]
کشتی بادبانی با 3 یا 4 دکل که در مدیترانه قرن 15 تولید میشده است. عقب کشتی بسیار بلند بوده و جایگاهی نیز در جلوی آن داشته است. شکل ظاهری آن در پیش دکل و پس دکل، چهارگوش بوده و جلوی آن، مثلثی شکل بوده است.

Nave
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_nave4.jpg[/IMG]

کشتی بادبانی به دماغه مثلثی که به آن، Navi هم گفته میشده است. نوعی کشتی قدرتمند و سریع اسپانیایی (نوعی galley) که در ناوگان قدیمی، بسیار استفاده میشده است و معادل با Fragatas می باشد.

Norfolk Wherry

کشتی تجاری با بادبان سیاه رنگ بوده که در Broads در Norfolk استفاده میشده است. هر دو انتهای آن، جایگاه قرار داشته و دکل آن، در سمت جلویی آن بوده است. رنگ آن کاملا سیاه بوده و غالبا لعاب داده میشده است. قابلیت حمل 25 تن بار داشته است.
Wherry ها قادر بودند به کشتی های بزرگتر برسند و محموله شان را روی آنها تخلیه کنند تا در مسیرهای درون-کشوری و آبها و رودخانه های داخلی حرکت کرده و در کشور منتقل شوند.


مترجم:
heliaa

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
Schooner
(Fore andAft):

[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_schooner_foreandaft.jpg[/IMG]

جلو و عقب قایق اسکونر به طور نسبتا مدرن مجهز شده است. این قایق هنوزهم در اقیانوس آرام برای دریانوردی در کنار کشتی های دیگر پرطرفدار است
مهمترین مزیتی که باعث استفاده از این می شود، اقتصادی بودن این قایق باتوجه به وضع مالی مردم است که باعث شده طرفداران زیادی زا جذب کند و در انواع گوناگونی ساخته شود که بزرگترین ان " Thomas W Lawson " بوده که از 7 دکل هم اندازه تشکیل شده است و وسایل و آلات دریانوردی قابل نصب درآن قابل تعویض و جایگزینی است. ((یک تیم خدمه 16 نفره می توانند این قایق 5200 تنی هدایت کنند.))!؟
طول 146فوت
ارتفاع تیرک 35 فوت
عمق آبخور 12 فوت و 5 اینچ
تناژ 475تن


Trimaran:
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_trimaran.jpg[/IMG]
کشتی چند بدنه ای که از یک بدنه اصلی و دو بدنه کوچکتر در کناره کشتی بود که با تسمه به آن متصل شده بودند.
نام trimaran مشتق شده از نام proa است که توسط بومیان جزایر اقیانوس آرام به کار میرفته است.


Trireme

[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_trireme.jpg[/IMG]

در انواع اولیه آن، در هر طرف کشتی، سه پارو وجود داشته که هر ملوان، یک پارو را به کار میگرفته است. زادگاه این کشتی فنیقیه بوده است و در ناوگان دریایی یونان باستان به وفور پیدا میشده اند.
اولین نوع آن، حاصل ارتقای کشتی معروف pentekonter، کشتی جنگی باستانی با 25 ردیف پارو در هر طرف بوده است. طراحی trireme به گونه ای بود که اجازه میداد سه ردیف پارو در زیر یکدیگر (عمودی) قرار بگیرند و برای هر کدام، یک پاروزن مسئول پاروزدن بود.
در لبه بالایی دیواره کشتی، فضایی وجود داشت که ردیف سوم پاروها در آن قرار میگرفت و از برخورد پاروها به هنگام پارو زدن جلوگیری میکرد. نسلهای اولیه trireme، سلطان دریای مدیتراه در قرون 7 تا 4 قبل از میلاد بوده اند.

Trireme به شدت محافظت زرهی شده ی یونانی-فنیقی ها، ستون فقرات نیروهای دریایی آنها را تشکیل میداده است. تفاوت آنها با نسلهای قبلی، این بود که جای همه پاروها در زیر عرشه قرار داشتند (و محافظت شده بودند) و مارینزها وظیفه جنگیدن را به عهده داشتند. بعدها سیستم آنها اندکی تغییر کرد، و با تغییر تعداد افرادی که روی هر پارو کار میکردند، دیگر لازم نبود 3 ردیف پارو استفاده شود.
Trireme های سبک رومی، جایگزین liburnian ها در نیروی دریای روم شدند. آنها شبیه به Trireme اولیه بودند، با این تفاوت که به جای 170 پارو در زیر عرشه، تنها 150 پارو قرار داشت. همچنین زره ضعیفی داشتند، ولی نیروی جنگجوی آنها (مارینز) به مراتب بیشتر از نمونه های قبلی بود. بعدها با ارتقای آنها، dromon های سنگین تر به وجود آمدند.


Wherry

[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_wherry.jpg[/IMG]
قایقی بود که برای حمل بار در رودها و کانالهای انگلستان به کار میرفت. قایقهای پارویی ثروتمندان، از ارتقای این قایق به وجود آمده اند. آنها معمولا باریک و دراز بودند، با دکلی شبیه به لیوان شراب و حالتی شبیه به کرجی ها. این قایق، معمولا دو جا برای نشستن داشته، یکی برای پاروزن و یکی برای مسافر. گرچه انواع درازتر این کشتی، قادر به حمل 2 مسافر نیز بوده اند. در نمونه های مدرن و بزرگتر آن، معمولا از یک یا دو ردیف جایگاه پاروزنی در کنار هم استفاده میشود.

Smack:
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_smack.jpg[/IMG]
اسماک یک کشتی(قایق) بادبانی انگلیسی بود که برای آوردن ماهی به بازار بیشتر در قرن نوزدهم و حتی تا جنگ دوم جهانی در تعداد کمتر استفاده میشد
اسماک یک قایق دو دکله بود، اما قایق ها از بندری به بندر دیگر متفاوت بودند، برخی قایق ها از بادبن دوم روی دکل عقب بهره می بردند درحالی که دیگر قایق ها یک دکل افقی حمل کننده ی بادبان مثلثی داشتند
تعداد زیادی از این قایق ها را در حال فعالیت در ناوگان هایی خارج از بریکسهام ، گریمزبی و لوستافت میشد مشاهده کرد
این بادبان ها عموما به رنگ قرمز اجری رنگ میشدند که در تعداد زیاد صحنه ی زیبایی می ساخت

Snow:
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_snow.jpg[/IMG]

کشتی بادبانی دودکله دوران بود، اسنو بر روی هر دکل دو بادبان مربعی حمل میکرد با یک ترای سیل(بادبان 3 یا 4 گوش) روی جک نست؟!؟؟ که بعنوان دکل برفی!!! شناخته میشه – که یک دیرک روی عرشه حدود یک فوت عقب تر از دکل اصلی نصب میشه و در بالای دکل اصلی به آن چسبیده ؛ همچنین: یک کشتی بادبانی اسنو و بریگ (کشتی بادبانی دو دکله با دکل های مربعی) چینش دکل های مشابهی دارند

South Coast Lugger:

[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_lugger.jpg[/IMG]

زمانی بود که همه بهترین یا بدترین تبهکاران نمایش های ملودرام وقتی برای اعمال تبهکارانه نقشه میکشیدند ، سیبیل های پرپشتشان را تابی میداند و میگفتند : یک بار دیگر روی لوگر و دختر مال من است! یا کلماتی که این معنی را می داد
اگر چه این که دختران از تبهکاران هراس داشتند یا روی عرشه لوگر ناراحت بودن هرگز مشخص نشد! (فاش نشد)
لوگر ها کشتی های محبوبی بودند ، چون آنها ساخته شده بودند که در هر شرایط آب و هوایی زنده بمانند و همگی به سریع بودن شهره بودند خواه اینکه در تعقیب پدران خشمگین بودن یا اینکه قاچاقچیان تحت تعقیب ماموران گمرک
با وجود تمام مواردی که ذکر شد ، لوگر ها برای مقاصد ماهیگیری ساخته میشدند و بعنوان مثال آنها اطراف بیشتر ساخل های بریطانبا و فرانسه استفاده میشدند
لوگر ها برحسب محل هایشان بطور قابل توجهی متفاوت بودند از چند تن تا 200 تن
قایق های نجات اولیه با بادبان های لوگر مجهز شدند و بنابر این آنها بلحاظ فنی لوگر بودند
یک لوگر ساحل جنوبی در نقاشی نمایش داده شده
طول 46 فوت
تیر 12 فوت
عمق 4 فوت

Pram:
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_pram.jpg[/IMG]
یک دینگی (قابقی هندی) کوچک است که ابتدا از سرباره لعابی ساخته می شد و در انگلیسی و دانمارکی به آن پرام می گویند. تلفظ دانمارکی آن در گذر زمان کمی تغییر کرده.در هر دو سرش از تیره افقی استفاده می کند و در طراحی سنتی هر دو انتهایش شیب تندی دارند.


Proa:
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_proa.jpg[/IMG]
پروا نوعی کشتی چند جداره است که معمولا از دو جداره نا مساوی و موازی ساخته شده. ظاهرش شبیه کاناو با پاروگیر افقی است. با اینکه در پیکربندی های متنوعی دیده می شود، در ابتدا برای کشتی بادبانی در اقیانوس اطلس ساخته شد و فرمهایی از آن را می توان در جاهایی به دوری ماداگاسکار و سریلانکا پیدا کرد. کلمه پروا از کلمه پراهو می آید این کلمه در زبان مالزیایی به معنی کشتی است و زبان میکرونزی هم متعلق به گروه زبانهای مالزیایی است.

مترجمان:
misalu2001
heliaa
rpg7
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
Liburnian:
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_liburnian1.jpg[/IMG]
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_liburnian2.jpg[/IMG]
Liburnian درای دو ردیف پارو بودند در حدود 300 قبل از میلاد ابتدا به عنوان کشتی دزدان دریایی استفاده میشد .بعدها به عنوان کشتی جنگی استاندارد توسط رومی ها بکار گرفته شد به عنوان کشتی دزدان دریایی معمولابرای یک استتار اولیه به رنگ ابی خاکستری رنگ امیزی می شدند

liburnian نوعی کشتی سبک جنگی بود (lembos: گونه هایی از قایق یا شناورهای سبک جنگی ) که یک ردیف پارو زن داشتند . رومی ها طرح ان را از تمدن های بیگانه اقتباس کردند . در اصل liburnian برای یورش توسط Liburni (لایبرنی ها - قومی از تمدن باستانی lllyria که در سواحل ادریاتیک یا کرواسی کنونی سکونت داشتند ) قومی دریا نورد و راهزن که این شناورها را ابداع کردند .از این شناورها برای یورش به سواحل ایلریا - یوکسلاوی استفاده میکردند .همچنین برای دزدی دریایی در دریای ادریاتیک و جزایرگوناگون مجاور ....

این شناور شاید از روی شناورهای انگلیسی کپی برداری شده که انها خودشان از روی شناورهای پکتی اسکاتلند ( قومی در شمال اسکاتلند ) کپی برداری شده بودند
رومی ها این طرح را در سده نخست قبل از میلاد انتخاب کردند ...به هر حال گاها به علت قدرت پاروی بالا رومی ها liburnian را به عنوان یک bireme ( قایق های کوچک پارویی ) میساختند
در دورانهای بعدی روم ... روی هم رفته liburnian یک شناور متفاوت بود اما رومی ها همان نام را به عنوان یک شناور جدید ابقا کردند که برای انگیزها ی نظامی مد نظر بود
liburnian دارای استفاده چندگانه بود به عنوان پیشرو در ناوگان رومی ها برای شناسایی امتداد سواحل و برای گارد امپراطوری رم - برای برقرای
ارتباط بین کشتی های مهم ناوگان -گرفتن یک موقعیت قبل از نبرد /بین کشتی های بزرگ -

ناوگانی از liburnian که میتوانستند برای تعقیب و یا اقدام افندی مورد استفاده قرار بگیرند -گشت دریایی یا دفاع در برابر دزدان دریایی - جزئی از اسکادران ایالتی برای سفر و اردو کشی و الخ !..خصوصا برای مصر و امتداد رود دانوب ( هر اسکادران از این کشتی ها به وسیله سه کشتی فرماندهی هدایت میشد )

Schooner
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_schooner~0.jpg[/IMG]
کشتی کوچکی با یک یا دو دکل، که بر روی هر کدام، چند بادبان قرار داشت. وزن آن معمولا کمتر از 150تن بود، ولی برخی انواع چند دکله ی آن که در جزیر پرنس ادوارد در 1880 ساخته میشدند، حتی از 700 تن نیز فراتر رفتند.

Pontoon
به نوعی از قایق گفته میشود که کاملا صاف و پهن بود و از چوبهای سبک تشکیل میشد تا روی آب شناور باقی بماند. این نوع قایقها در تمامی طول تاریخ بشر وجود داشته است. معمولا از آنها در رودهای کوچک، کانالها و دریاچه ها استفاده میشد.

Shallop
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_shallop.jpg[/IMG]
قایق بزرگ و سنگینی در قرن 16 با یک دکل که دو بادبان بزرگ داشت، معمولا وزن آن کمتر از 25 تن بود. بیشتر به صورت تفریحی از آن استفاده میشد.

Sloop
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_sloop.jpg[/IMG]
کشتی تک دکله ای که چند بادبان بزرگ داشت که یکی از آنها، بادبان مثلثی بود و وزن آن کمتر از 25 تن بود. در روزگار مدرن، صرفا برای تفریح یا مسابقه از آن استفاده میشود.

Scow
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_snow~0.jpg[/IMG]
به معنای کشتی ته پهن با دماغه کوچک است که برای حمل بارهای کوچک به کار میرفته است. از کلمه آلمانی-هلندی schouwe به معنای قایق معمولی گرفته شده است.

Saettia
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_saettia.jpg[/IMG]
نوعی قایق ونیزی بادبانی کوچک بوده است.


Jangada
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/-Jangada-Tibau.jpg[/IMG]
قایق محلی چوبی بوده که در شمال برزیل به کار میرفته است. برخی مدعی هستند که این قایق، برگرفته از یونان باستان و کشتی Ulysses در حماسه Odyssey است. در اواخر عصر حجر و با پیشرفت تکنولوژی، انسانهای اولیه با به کار گیری مواد اولیه بهتر و محکمتر، قایق Jangada را ساختند. همچنین شناخت فیزیک حرکت امواج نیز به آنها کمک بسیار کرد تا با ارتقای قایقهای ابتدایی، این قایق را تولید کنند.

Gundalow
IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/240px-USSPhiladelphiaModel.jpg[/IMG]

نوعی از قایقهای ته پهن رایج در Maine و New Hampshire. طول آنها حداکثر 70فوت (21 متر) و از بادبانهای مرسوم از امریکای لاتین استفاده میکردند. برخی از انواع آنها که برای نیروی دریایی به کار میرفتند، از توپهای زیادی استفاده میکردند. هم امریکاییها و هم بریتانیایی ها در دریاچه Champlain در زمان جنگهای انقلاب آمریکا، از این کشتی برای جنگ استفاده میکردند(در جنگ جزیره Valcour)
نمونه ای از این کشتی به نام کاپیتان Edward H. Adams در New Hampshire موجود است که برای آموزش نیروهای جوان به کار میرود.

Vinta
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/Vinta_Boat.jpg[/IMG]
وینتا که به آن lepa-lepa یا sakayan هم گفته میشد، قایق محلی هست که در جزیره Mindanao در فیلیپین ساخته میشده است. سازندگان اولیه آن، Bajau و Moros بودند که در Sulu Archipelago، Zamboanga peninsula و Mindanao جنوبی ساکن بودند. دارای یک بادبان رنگارنگ بوده است که نشانگر تنوع نژادی کشورهای مسلمان بوده است. این قایق برای حمل مسافر و بار بین جزیره های به کار میرفته است. شهر Zamboanga به داشتن این قایقها مشهور است.


Tall Ships
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/Tall_ship.jpg[/IMG]
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/Tall_ship1.jpg[/IMG]
نوعی کشتی بزرگ بادبانی بوده است. نوع مدرن آن، معمولا دو دکلی با بادبانهای بزرگ است. تفاوت نوع قدیمی آن با انواع جدید آن، در بادبانهای بالای دکل و نوع دماغه و دکل دوم کشتی بوده است. همچنین، تعداد ملوانهای آن، بسیار بیشتر بوده است. بدنه آن، معمولا از آلومینیوم و فولاد است، ولی به دلیل قیمت بالای آنها، امروزه کمتر از آنها ساخته میشود.

مترجمان:
heliaa
و
crazy-doctor

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
Sixareen
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/6~6.jpg[/IMG]
Sixareen یا sixern (به نروژی Seksring به معنای 6 پارویی) نوعی قایق محلی ماهیگیری است که در جزایر Shetland به کار میرفته است. این کشتی، ورژن بزرگتر کشتی yoal بوده که وقتی که ماهیگیران نیاز داشتند برای ماهیگیری از ساحل زیاد دور شوند، از آن استفاده میکردند. Sixareen های اولیه (مانند yoal) به نروژ صادر میشدند، چون هزینه خرید آنها بسیار کمتر از نمونه های داخلی بود که در Shetland ساخته میشد.

Seventy-four(ship)
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/Seventy-four_28ship29.jpg[/IMG]
کشتی Seventy-four نوعی کشتی دو طبقه بادبانی بود که 74 توپ حمل میکرد. فرانسویها در اواسط قرن 18 این کشتی را توسعه دادند، که توازن خوبی میان قابلیتهای جنگی و دریانوردی داشت. بعدها توسط British Royal Navy و برخی نیروهای دریایی دیگر نیز به کار گرفته شدند. Seventy-four ها ستون فقرات نیروهای دریایی جهان را تا دهه های اول قرن 19 تشکیل میدادند، زمانیکه نیروی موتورهای جدید بخار، به کشتی ها اجازه میداد اندازه های بزرگتری داشته و سریعتر حرکت کنند.

Trabaccolo
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/_trasporto.jpg[/IMG]
که به آن Trabaccoló، Trabaccalo و Trabakul نیز گفته میشد، نوعی کشتی مرسوم در دریای Adriatic بود. نام آن از کلمه trabacca می آید، به معنای چادر هست، که اشاره به بادبانهای بسیار بزرگ آن دارد. Trabaccoló ها، قایق مرسوم در ونیز در قرن 15 به شمار میرفتند و سپس در تمام آن منطقه استفاده شدند. جنس آنها از چوب کاج و صنوبر بود و گرچه سرعت کمی داشتند، برای حمل بارهای 50 تا 200 تنی، وسیله مطمئنی به شمار میرفتند. دارای دو دکل بزرگ بودند که آن را با رنگهای زیاد رنگ میکردند تا زیباتر به نظر برسد. عرشه آن صاف و پهن بود تا بیشترین فضا را برای حمل بار داشته باشد.
معمولا طول آنها در حدود 20 متر و عرض آنها، یک سوم طولشان بود (6متر). معمولا یک trabaccoló دارای 10 تا 20 ملوان بود. امروزه یک trabaccoló در موزه دریایی Cesenatico (Museo della Marineria di Cesenatico) موجود است که برخی تابستان ها از آن برای بازدیدکنندگان استفاده میشود و به دریا انداخته میشود.

Barque
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/Barque.jpg[/IMG]
که به آن barc یا bark هم گفته میشود، نوعی کشتی بادبانی است که 3 یا 4 دکل داشته است.


Tartane
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_tartane.jpg[/IMG]
کشتی تجاری فرانسوی با بادبان مربعی شکل و بادبان مثلثی در بالای بادبان اصلی.

Thames Sailing Barge
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_barge_thames.jpg[/IMG]
نوعی کرجی طراحی شده توسط E.W. Cook که تفاوتهای زیادی با سایر کرجی ها در 1827 – 1830 داشته است. نسلهای بعدی Barge، معمولا در مسیرهای ساده تر به کار میرفتند تا نیاز به خدمه کمتری داشته باشند. همه آنها مجهز به ورقه های بودند که در مقابل باد شدید از خدمه حفاظت کند.
طول: 77 فوت
ارتفاع: 16 فوت
عمق (در آب): 6 فوت
خدمه: 2 نفر
تناژ: 140 تن


Tern Schooner
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_tern_schooner.jpg[/IMG]
نوع 3 دکله ی schooner بود که در آمریکا به کار میرفت.

Ship of the line
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/Ship_of_the_line.jpg[/IMG]
sailing warship of first, second or third rate. That is, with 64 or more guns. Before the late eighteenth century, fourth rates (50-60 guns) also served in the line of battle.

Sixareen
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/6~6.jpg[/IMG]
Sixareen یا sixern (به نروژی Seksring به معنای 6 پارویی) نوعی قایق محلی ماهیگیری است که در جزایر Shetland به کار میرفته است. این کشتی، ورژن بزرگتر کشتی yoal بوده که وقتی که ماهیگیران نیاز داشتند برای ماهیگیری از ساحل زیاد دور شوند، از آن استفاده میکردند. Sixareen های اولیه (مانند yoal) به نروژ صادر میشدند، چون هزینه خرید آنها بسیار کمتر از نمونه های داخلی بود که در Shetland ساخته میشد.

Seventy-four(ship)
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/Seventy-four_28ship29.jpg[/IMG]
کشتی Seventy-four نوعی کشتی دو طبقه بادبانی بود که 74 توپ حمل میکرد. فرانسویها در اواسط قرن 18 این کشتی را توسعه دادند، که توازن خوبی میان قابلیتهای جنگی و دریانوردی داشت. بعدها توسط British Royal Navy و برخی نیروهای دریایی دیگر نیز به کار گرفته شدند. Seventy-four ها ستون فقرات نیروهای دریایی جهان را تا دهه های اول قرن 19 تشکیل میدادند، زمانیکه نیروی موتورهای جدید بخار، به کشتی ها اجازه میداد اندازه های بزرگتری داشته و سریعتر حرکت کنند.

Trabaccolo
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/_trasporto.jpg[/IMG]
که به آن Trabaccoló، Trabaccalo و Trabakul نیز گفته میشد، نوعی کشتی مرسوم در دریای Adriatic بود. نام آن از کلمه trabacca می آید، به معنای چادر هست، که اشاره به بادبانهای بسیار بزرگ آن دارد. Trabaccoló ها، قایق مرسوم در ونیز در قرن 15 به شمار میرفتند و سپس در تمام آن منطقه استفاده شدند. جنس آنها از چوب کاج و صنوبر بود و گرچه سرعت کمی داشتند، برای حمل بارهای 50 تا 200 تنی، وسیله مطمئنی به شمار میرفتند. دارای دو دکل بزرگ بودند که آن را با رنگهای زیاد رنگ میکردند تا زیباتر به نظر برسد. عرشه آن صاف و پهن بود تا بیشترین فضا را برای حمل بار داشته باشد.
معمولا طول آنها در حدود 20 متر و عرض آنها، یک سوم طولشان بود (6متر). معمولا یک trabaccoló دارای 10 تا 20 ملوان بود. امروزه یک trabaccoló در موزه دریایی Cesenatico (Museo della Marineria di Cesenatico) موجود است که برخی تابستان ها از آن برای بازدیدکنندگان استفاده میشود و به دریا انداخته میشود.

Barque
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/Barque.jpg[/IMG]
که به آن barc یا bark هم گفته میشود، نوعی کشتی بادبانی است که 3 یا 4 دکل داشته است.


Tartane
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_tartane.jpg[/IMG]
کشتی تجاری فرانسوی با بادبان مربعی شکل و بادبان مثلثی در بالای بادبان اصلی.

Thames Sailing Barge
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_barge_thames.jpg[/IMG]
نوعی کرجی طراحی شده توسط E.W. Cook که تفاوتهای زیادی با سایر کرجی ها در 1827 – 1830 داشته است. نسلهای بعدی Barge، معمولا در مسیرهای ساده تر به کار میرفتند تا نیاز به خدمه کمتری داشته باشند. همه آنها مجهز به ورقه های بودند که در مقابل باد شدید از خدمه حفاظت کند.
طول: 77 فوت
ارتفاع: 16 فوت
عمق (در آب): 6 فوت
خدمه: 2 نفر
تناژ: 140 تن


Tern Schooner
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_tern_schooner.jpg[/IMG]
نوع 3 دکله ی schooner بود که در آمریکا به کار میرفت.

Ship of the line
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/Ship_of_the_line.jpg[/IMG]
sailing warship of first, second or third rate. That is, with 64 or more guns. Before the late eighteenth century, fourth rates (50-60 guns) also served in the line of battle.
اول اولین کشتی ها بادبانی . این نوع کشتی بیشتر 64 نوپ ، تا قبل از اواخر قرن 18، نرخ (50-60 تفنگ) نیز در خط جنگ خدمت کرده است
(این تکه گوگلی ترجمه شده باب همین...)

مترجم هلیا

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
Penteconter :
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_penteconter.jpg[/IMG]
کشتی جنگی باستانی، همراه با 50 پارو زن، هرطرف 25 نفر

Barquentine:
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_barquentine.jpg[/IMG]
یک محفظه با 3 با تعداد بیشتری دکل، همراه بادبان عمودی در دکل جلویی و همچنین مجهز به بادبان هایی بریا دکل های اصلی جلویی و عقب کشتی
کلاس این وسیله در میان 250 تا 500 تن بوده است.

بارگ:
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_barge.jpg[/IMG]
طراحی های متفاوتی در طول تاریخ صورت گرفته است اما تقریبا تمام آنها در تعاریف زیر توافق داشتند مانند : سطح صاف، عمق کم قایق درون آب برای عبور در کانال ها با کمک پیشران خود یا پیشرانی از خارج.
بارگ ها بطور عمومی به قایق های که برای حمل حجم زیادی محموله استفاده می شود اطلاق می گردد که معمولا یک بخش انباشته بر وسط عرشه می باشد. این وسایل حمل و نقل معمولا به کشتی بارکش کوچک هم گفته می شوند.

بالینگر:
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_baleinier.jpg[/IMG]
شناور کلاس بالینگر با 120 تن شامل بدنه روی هم پیوسته با دو دکل می باشد. این کشتی در سال 1400 میلادی به عنوان کشتی پیشاهنگ یا تک ناگهانی مورد استفاده قرار می گرفت.

آرگوسی:
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/ships_argosy.jpg[/IMG]
این کشتی یک شناور تجاری بزرگ بود که در منطقه راگسیا در منطقه دالماتیا و ونیز در قرن 17 ساخته می گردید. اسم آرگوسی نیز از ریشه نام منطقه سازنده آن یعنی راگسیا می آید که دریانوردان خارجی به علت اشتباه زبانی و تلفظی به آن اطلاق می کردند.
این کشتی به صورت ذاتی ظرفیت حمل بسیار بالایی دارد که بیشتر از کشتی معمول ناوو اسپانیایی است و این امکان را دارد که با تعداد خدمه کم قابلیت هدایت را داشته باشد. درنتیجه این کشتی از نظر اقتصادی بسیار بصرفه و در میان کشتی های باربری در سواحل اروپا خیلی محبوبیت داشت. اما بدلیل ابعاد بالا و سختی کنترل شناور بویژه در هوای بد این کشتی تنها در نزدیک سواحل مورد استفاده قرار می گرفت و هرگز برای تجارت فرا اقیانوسی مورد استفاده قرار نگرفت.

متاسفانه از این نوع کشتی پیدا نشد و یا مجددا ساخته و بازسازی نشد. در حال حاضر تعدا زیادی مقاله و عکس از ظاهر این کشت موجود است اما ابعاد دقیق برای ساخت موجود نمی باشد و اسناد قدیمی تنها در حد تدریس استفاده می گردند.

بالنر:
یک نوع بسیار معمول از شناورهای شکار وال می باشد که به نام های بسیاری چون بالینیر، بالن نرو ، بالینیرا مشهور می باشد.این کشتی بسیار مشابه بریگ که کشتی دودکله سریع می باشد است که معمولا دو دکل در عرشه مربعی دارد. اگرچه بخشی کوچکی از این کشتی ها وابسته به کشتی های شخصی بودند اما در رنجی مابین 150 تا 200 تن می بودند.

در سالهای بعد که شکار نهنگ از محبوبیت کمتر برخوردار شد این کشتی در کارهای دولتی و تجارت های خصوصی مورد استفاده واقع گردید. بسختی می توان عکسی از سمت چپ کشتی مشاهده نمود اما تصاویر از سوراخ های توپ در بدنه نشان می دهد که این کشتی نظامی نیز بوده است.

مترجمان:
rpg7
و
arminheidari


به امید خدا قسمت بعدی اخره
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.