Goebbels

آشنایی با خودرو مین کوب Aardvark

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

به نام خدا



با سلام

aardvark-gallery-1.jpg
مین میراث جنگ های بشری سالیان متمادی است که در اقصی نقاط جهان قربانی میگیرد و به یکی از مشکلات کشور های جنگ زده تبدیل شده است. همچون بسیاری از تسلیحات راهکارهایی برای مقابله با آن در نظر گرفته شده که دو راهکارعمده پاکسازی توسط انسان و پاکسازی مکانیزه توسط مین کوب را شامل میشود. پاکسازی مین توسط انسان به کندی صورت میگیرد و علاوه بر آن احتمال آسیب و تلفات در آن بسیار زیاد است ، اما یکی از راهکارهایی که كمترين احتمال تلفات در پاکسازی را دارا می باشد پاکسازی مکانیزه با بهره گیری ازخودرو های مین کوب است. بدین منظور کشورهای مختلفی در جهان خودروهای مین کوب با ویژگی های متفاوتی را به ساخت رسانده اند که از جمله آن ها مین کوب Aardvark (مورچه خوار) ساخت بریتانیا است.شرکت سازنده این مین کوب صنایع پاکسازی مین Aardvark است که در طراحی و ساخت انواع تجهیزات خنثی سازی مین تخصص دارد. این مین کوب برای پاکسازی مین های ضد نفر (AP ) و ضد تانک (AT ) تا حداکثر وزن 10 کیلوگرم طراحی شده است و به منظورعملیات پاکسازی مین توسط نیروهای صلحبان مورد استفاده قرار میگیرد. اصولا مین کوب ها به دو دسته کلی تقسیم میشوند : دسته اول مین کوب های خط مقدم هستند که آنان را خط شکن می نامند و دسته دوم مین کوب هایی است که برای پاکسازی مین در شرایط صلح مورد استفاده قرار میگیرند .مین کوب فوق از دسته دوم است که توسط بیش از 24 کشور دنیا از جمله کانادا، فرانسه، ایتالیا، پاکستان، عربستان سعودی، کره جنوبی، سوئد، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا به خدمت گرفته شده و علاوه بر آن نیروهای صلحبان سازمان ملل نیز آن را مورد استفاده قرار میدهند .
aardvark-gallery-2.jpg
این خودرو به منظور پاکسازی میادین مین بر جای مانده از جنگ هایی در اروپا ، آفریقا و خاورمیانه ( دو جنگ عراق و افغانستان) به کار گرفته شده و پس از 15 سال شرکت در عملیات پاکسازی هیچ خبری مبنی بر کشته یا مجروح شدن کاربران آن گزارش نشده است.این مین کوب در چندین مدل به تولید رسیده است اما مدلی که هم اکنون به تولید میرسد مدل ارتقا یافته Mk.4 است. مکانیزم پاکسازی مین کوب Aardvark از نوع زنجیر و چکش است که در آن از 72 ردیف زنجیر که چکش هایی در انتهای آن وصل شده ، استفاده شده است. مکانیزم پاکسازی زنجیر وچکش برای اولین بار در جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفت و عملکرد آن به این صورت است که تعدادی زنجیر به محوری متصل شده که با گردش آن و ایجاد نیروی گریز از مرکز به شدت با زمین برخورد میکنند که در نتیجه آن چکش های وصل شده در انتهای زنجیر ها به عمق مشخصی از خاک وارد شده و باعث انفجار مین ها می شوند. از جمله مزیت های این روش جایگزینی آسان و سریع زنجیر های آسیب دیده و امکان انتخاب نوع چکش با توجه به شرایط زمین و نفوذ پذیری آن است. سرعت گردش محور زنجیر ها در این مین کوب 300 دور در دقیقه است و مکانیزم پاکسازی آن امکان پاکسازی مسیری به عرض 3 متر را فراهم میکند . علاوه بر این Aardvark به سیستم هوشمند پاکسازی مجهز است که عمق و سرعت پاکسازی را به صورت لحظه ای کنترل میکند.
aardvark-gallery-14.jpg
این مین کوب داری بدنه ای زره پوش است و علاوه بر این مجهز به یک سپر فولادی در قسمت عقبی مکانیزم پاکسازی است که بدنه را از موج و ترکش حاصل از انفجار مین محافظت میکند. این خودرو از کابین تمام زرهی برخوردار است که در مقابل گلول هایی با کالیبر پایین کاملا مقاوم است و سایر ویژگی های کابین طراحی V شکل قسمت زیرین به منظور حفاظت در برابر انفجار مین و استفاده از عایق های صوتی برای جلوگیری از انتقال صدای انفجار به داخل کابین را شامل میشود. علاوه بر این دو دریچه در سقف آن تعبیه شده تا امکان نصب تیربار های کالیبر 7.62 و 12.7 به منظور دفاع از خودرو فراهم شود. ظرفیت کابین با توجه به مدل مین کوب متفاوت است به طوری که در مدل Mk.4 ظرفیت آن یک خدمه و یک سرنشین است و در مدل Mk.3 ظرفیت آن یک خدمه به هماره دو سرنشین است. مین کوب Aardvark با استفاده از پیکره بندی نیمه شنی دار از قابلیت حرکتی مناسبی برخوردار است به طوری که امکان پاکسازی مین در زمین های شیب دار و گل آلود را دارد .پیشرانه این خودرو همانند کابین آن بسته به مدل متفاوت است. مدل Mk.4 از پیشرانه دیزل توربوشارژ با توان160 اسب بخار ساخت New Holland diesel بهره میبرد در حالی که مدل Mk.3 مجهز به پیشرانه ای ضعیفتر با توان 120 اسب بخار است. در هر دو مدل پیشرانه در قسمت مرکزی بدنه نصب شده و از حفاظت زرهی بالایی برخوردار است. در آخر این مین کوب با توجه به ابعاد و وزن 15.3 تنی خود قابلیت حمل توسط هواپیمای های ترابری نظامی نظیر C-130 را دارد.

مشخصات کلی :
کشور سازنده : بريتانيا
شرکت سازنده : صنایع پاکسازی مین Aardvark
خدمه : 1 نفر
وزن : 15.3 تن
طول : 8.4 متر
عرض : 3.56 متر
ارتفاع : 3.19 متر
مکانیزم پاکسازی : زنجیر و چکش
عرض مسیر پاکسازی شده : 3متر
حداکثر سرعت پاکسازی : 15 کیلومتر بر ساعت
پیشرانه : دیزل توربوشارژ ساخت New Holland diesel
حداکثر سرعت جاده ای : 20 کیلومتر بر ساعت
توانایی های حرکتی :
شیب : %33
شیب جانبی : %30
عبور از گودال : 0.5 متر

مترجم : گوبلز

منبع

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من دو تا از این مین کوب ها رو دی ماه در منطقه عملیاتی شملچه دیدم که یکی از اونا به دلیل انفجار مین یا چیز دیگه ای زیرش خراب شده بود و دیگری در حال پاک سازی بود ولی قسمتی برای نصب تیربار روی مین کوب تعبیه نشده بود؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشكر از مقاله مفيد شما

نمونه تهاجمي اون چه طور عمل مي كنه؟و ساختارش چه طوريه؟

ايران چند عدد از اين مين كوب ها دارد؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون از مقاله خوبتان

از مشکلات این میکوب ها:
عدم کار در شیب زیاد
حساس کردن بعضی مین ها
پرتاب مین و به هم زدن آرایش میدان مین
شکستن یا پراندن لبه بعضی مین ها
عدم کار خوب در مناطق گلی و باتلاقی

مزایا:
هزینه تعمیر و آسیب کمتر در مقایسه با انواع دیگر
جابجا نکردن مین در درون زمین ( مین را در عمق بیشتر دفن نمی کند)
سریعتر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا ممنون. اگه بدونین کمبود همین مین کوب ها سالی چند تا شهید از ما میگیره! پدر یکی از دوستای دوران دبیرستانم و چهار نفر از همراهانش، در حین خنثی سازی مین شهید شدن...
برای شادی روح شهداء صلوات....[color=red][/color] icon_wink
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]من دو تا از این مین کوب ها رو دی ماه در منطقه عملیاتی شملچه دیدم که یکی از اونا به دلیل انفجار مین یا چیز دیگه ای زیرش خراب شده بود و دیگری در حال پاک سازی بود ولی قسمتی برای نصب تیربار روی مین کوب تعبیه نشده بود؟



[/quote]من که فقط از این نوع مین روب توی خوزستان دیدم

http://s1.picofile.com/file/7352404408/%D9%85%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%86_%D9%85%DB%8C%D9%86_%D8%AC%D9%85%D8%B9_%DA%A9%D9%86.jpg

الهم صلی الله محمد و آل محمد برای شادی شهدا و اموات کاربران میلیتاری
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]آقا ممنون. اگه بدونین کمبود همین مین کوب ها سالی چند تا شهید از ما میگیره! پدر یکی از دوستای دوران دبیرستانم و چهار نفر از همراهانش، در حین خنثی سازی مین شهید شدن...
برای شادی روح شهداء صلوات....[color=red][/color] icon_wink[/quote]
همونطور که آقای حیدری گفتن با اینکه این مینکوبها مزایایی دارند اما معایبی هم دارن که در بالا اشاره شد .
همیشه هم بخاطر نبودن مین کوب بچه های خنثی سازی شهید نشدن . گاهی اوقات بخاطر پراکنده بودن و نا مشخص بودن میادین این اتفاقات پیش امده .
بچه های تفحص شهدا اکثر اوقات اجازه ورود این نوع مین کوب ها رو به میادین مین خاص که میدونستن توی اون پیکر پاک شهدایی وجود داره نمیدادن چون ورود اونها باعث از بین رفتن پیکر شهدا میشد و بچه های پاکسازی مجبور بودن بصورت دستی به کار خنثی سازی بپردازند .
خیلی جاها هم مین ها در عمق بیشتر از توان نفوذ این نوع دستگاهها است و در بسیاری از موارد در شیبهای بالای %33 هم کار گذاشته شده که از توان این قبیل دستگاهها خارجه .
با تشکر از سینا بخاطر مطلب جالبشون .
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.