jackturbo

عروج سرتیپ غلامرضا قاسمی

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

در نخستین روز از اردیبهشت 1391 یکی دیگر از فرماندهان و حماسه آفرینان هشت سال دفاع مقدس به بهشت پر کشید و به کاروان شهیدان پیوست.

سرتیپ غلامرضا قاسمی در دهم تير سال ۱۳۰۹ در محله كوچه باغ، شهر تبريز ديده به جهان گشود و تا دریافت مدرک دیپلم در زادگاهش تبريز بود.

وی در سال ۱۳۲۹ به تهران آمد و اول مهر ۱۳۳۰ وارد خدمت دانشجويی دانشكده افسري در نيروهاي هوايي شد و دو سال دانشجوي خلباني و دو سال را دانشجوي فني بود.

وي در تاريخ يكم مهر ۱۳۳۴ درجه ستوان دومي گرفت و چون نمي‌خواست در نيروي هوايي بماند، در ۱۳۳۶ به نيروي زميني ارتش منتقل شد. در سال ۱۳۳۸ دوره مقدماتي رسته زرهي، سال ۴۶ و ۴۷ دوره آموزشي در دافوس و آخرين مرحله تحصيلات خود را در دانشكده پدافند با درجه سرهنگي، شش ماه اين دوره را پیش از انقلاب و شش ماه پس از انقلاب گذراند.

سرتیپ قاسمي بيشترين خدمت خود را در گردان ۲۱۲ سوار زرهي تهران مستقر در مهرآباد جنوبي بود و بعد به اسلام‌آباد منتقل شد و پس از گذراندن دوره عالي به گردان ۲۲۱ تانك در سراب آذربايجان شرقي منتقل و بر پایه طرح افشين در سال ۱۳۴۳ اين گردان به اهواز منتقل شد.

پیش از سال ۱۳۴۳ لشكر اهواز يك لشكر پياده بود؛ فرمانده لشكر ۹ زرهي سرلشكر محمدحسين ضرغام بود كه بعدها آن لشكر به ۹۲ زرهي تغيير نام داده شد.

وی در سال ۱۳۵۴ دوباره به تيپ ۲ دزفول رفت و تا سال ۱۳۵۷ در آنجا مشغول به خدمت شد. وي به مدت يك سال پس از فارغ التحصيلي منتصب به نيروي زميني شد و تا خرداد ۱۳۵۹ فرمانده لشكر ۸۸ زاهدان بود.

با آغاز جنگ تحميلي در ۳۱ شهريور ۱۳۵۹، وي يكي از پايه‌گذاران دفاع مقدس در اهواز شد، سرهنگ قاسمي در آزادسازي سوسنگرد، عمليات نصر و تصرف پادگان حميد و طرح‌ريزي عمليات فتح‌المبين نقش مهمي را ايفا كرد.

امیر قاسمی سال‌ها در جبهه‌های حق علیه باطل، مجاهدت‌های فراواني كرده بود و با فرمان ولی فقیه زمان حضرت امام خمینی(ره) و نایب او حضرت امام خامنه‌ای که فرمودند، سوسنگرد باید آزاد شود اطاعت امر كرد و حماسه سوسنگرد را آفرید.

مرحوم سرتیپ غلامرضا قاسمي می‌گفت: اگر عراق سوسنگرد را تصرف مي‌كرد، ما جنگ را باخته بوديم؛ فرمان تاريخي امام (ره) و نامه مقام معظم رهبري مبني بر ضرورت ورود ارتش، موجب پيروزي ما در آزادسازي سوسنگرد شد.


نامه آقا

حضرت آقا نخست نامه‌اي را به بنده مرقوم فرمودند كه متن آن بدين شرح است:

شب دوشنبه ۲۶/۸/۵۹ ساعت ۱:۱۰

سركار سرهنگ قاسمي فرمانده لشكر ۹۲ زرهي اهواز
با سلام
شنيدم تيمسار ظهيرنژاد به شما تلفن كرده‌اند كه تيپ ۲ فردا وارد عمل نشود، مگر بنا به امر. منظورشان امر آقاي رئيس جمهور است. من اين عدول از تصميم عصر را قابل توجيه نمي‌دانم. اين به معناي تعطيل يا به ناكامي كشاندن عمليات فرداست.
استعداد دشمن چنان است كه آن دو گروهان پياده ياراي كار درستي در برابر آن ندارند و اگر تيپ وارد عمل نشود در حقيقت تك انجام نگرفته است. صبح اگر براي تصميم نهايي بخواهيم منتظر آمدن تيمسار ظهيرنژاد بمانيم وقت خواهد گذشت.
جوانان ما در سوسنگرد حداكثر تا صبح مقاومت خواهند كرد و صبح زود اگر ما قدري بار دشمن را سبك نكنيم، همه نابود خواهند شد و شهر كاملاً سقوط خواهد كرد. خلاصه اينكه به نظر و تشخيص ما كار بايد به همان روال كه عصر صحبت شد پيش برود و تيپ آماده باشد كه صبح وارد عمل شود. در غير اين صورت، مسئوليت سقوط سوسنگرد با هر كسي است كه از اين تصميم عدول كرده است.
سيدعلي خامنه‌اي

حضرت آقاي خامنه‌اي نقش بسيار مهمی در آزادسازي سوسنگرد داشتند. اگر تماس‌هاي تلفني و نامه‌هاي ايشان به بنده نبود و اگر ايشان با حضرت امام خميني (ره) ارتباط نمي‌گرفتند و دستور گذاشتن تيپ در اختيار من را نمي‌دادند، نمي‌توانستم دستور حمله بدهم و عراقي‌ها را از سوسنگرد بيرون كنم.
نقش مقام معظم رهبري حقيقتي كتمان‌ناپذير است؛ ما توانستيم به یاری الهي سوسنگرد را در روز ۲۶ آبان آزاد كنيم.

وي پس از دريافت نامه حضرت آيت‌الله خامنه‌اي و دستور حضرت امام (ره) به ياري همرزمانش در اهواز شتافت و با فرماندهي صحيح و به كارگيري امكانات و تجهيزات تيپ‌هاي لشكر 92 نيروي زميني ارتش، نجات جان صدها رزمنده محاصره شده توسط دشمن بعثي را رقم زد.


فرمانده لشكر ۹۲ اهواز! خوش آمدي به مجلس ما

این فرمانده شجاع درباره این نامه یادآاور شده بود:

در مراسم‌ گوناگونی مقام معظم رهبري را از دور مي‌ديدم ولي در روزهاي پاياني سال گذشته در بيت رهبري حضور يافتم. مقام معظم رهبري اشاره‌اي كردند و بنده خود را معرفي كردم. تا گفتم «سرهنگ زرهي ستاد، قاسمي»، ايشان از جا برخاستند و فرمودند: «فرمانده لشكر ۹۲ اهواز! خوش آمدي به مجلس ما». در همان مجلس اصل نامه‌اي را كه مقام معظم رهبري در تاريخ ۲۶ آبان ۱۳۵۹ به من داده بودند، به ايشان دادم.

رهبر معظم انقلاب اسلامي و فرماندهي كل قوا، حضرت امام خامنه‌اي عزيز در سال گذشته به پاس رشادت‌ها و دلاورمردي‌هاي آن قهرمان دوران دفاع مقدس و بنا بر پيشنهاد ارتش و رياست ستاد كل نيروهاي مسلح با اعطاي درجه سرتيپ دومي به ايشان از زحمات بي‌بديل آن بزرگ مرد دفاع مقدس تقدير كردند.

-------------------------------
به آگاهی مي‌رساند پيكر امير قاسمي روز دوشنبه، چهارم ارديبهشت‌ ماه با حضور مردم و پيشكسوتان ايثار و شهادت در تهران تشييع و مراسم ترحيمي از سوي فرماندهي و ارشد ارتش در جنوب غرب در روز سه‌شنبه مورخ 5/2/91 از ساعت 12 در مسجد اميرالمؤمنين (ع) لشكر 92 زرهي خوزستان برگزار خواهد شد.


[b]تیتر تاپیک اصلاح شد با عرض پوزش
jackturbo
[/b]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/151425_550.jpg[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/151426_635.jpg[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/151427_873.jpg[/img][url=http://www.tabnak.ir/fa/news/239745/%D8%A2%D9%82%D8%A7-%D9%81%D8%B1%D9%85%D9%88%D8%AF-%D9%81%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%84%D8%B4%D9%83%D8%B1-%DB%B9%DB%B2-%D8%A7%D9%87%D9%88%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D9%88%D8%B4-%D8%A2%D9%85%D8%AF%D9%8A-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%B3-%D9%85%D8%A7]لینک منبع[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ببخشيد ولي علت شهادت اين عزيز بزرگوار چي بود ؟

اون هم مثل بقيه دوستاش موندگار شد و ما همچنان رفتني هستيم .

{ الهم ارزقنا توفيق شهادت في سبيلك . }

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
شهادت مبارکش باشه
رک میگم ارزوی منم اینه که شهید بشم
خدایا لیاقتش رو به ما بده icon_smile :rose: :rose: :x icon_wink

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خدا رحمتشون کنه،ایشون تو چند سال اخیر تو مدرسه ما درس آمادگی دفاعی تدریس میکردن
خدا رحمتشون کنه،مرد شریفی بود.
همیشه از خاطرات دوره جنگ تعریف میکردن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خداوند ایشون رو با شهدای کربلا محشور کنند .
روحشون شاد و یادشون گرامی . خدا غریق دریای رحمتشون کند . انشاءالله .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.