Sorena_Noshad

جت آموزشی K-8 ساخت چین

Recommended Posts

[align=center][color=green]به نام ایزد توانا[/color][/align]
[align=center]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/K8.jpg[/img][/align][color=blue]

K-8 (نام کامل:Karakorum-8) یک جت آموزشی پیشرفته است که به صورت مشترک توسط شرکت های Nanchang چین و Aeronautical Complex پاکستان در اوایل دهه 1990 به پیشنهاد پاکستان و به منظور جایگزینی هواپیماهای آموزشی T-37 در پاکستان طراحی و ساخته شد.این هواپیما بعد از ورود به خدمت در نیروی هوایی پاکستان (PAF) با توجه به کارایی بالایی که داشت توانست نظر نیروی هوایی چین را نیز جلب کند و با نام (JL-8 (JiaoLian-8 به خدمت در این نیرو بپردازد.ارتش چین در نظر داشت تا با ورود این جت آموزشی جت های فرسوده و منسوخ JJ-5 (نمونه آموزشی جنگنده میگ-19) را از خدمت خارج کند. نمونه بعدی جت آموزشی K-8 که به صورت بومی توسط چین توسعه داده شده است (L-11 (Lian-11 نام دارد که از یک موتور توربوفن چینی با نام WS-11 استفاده می کند.در مجموع از سال 1993 (سال شروع تولید) 500 فروند از این جت آموزشی تولید شده است.همچنین مصر نیز این جنگنده را با نام K-8E تحت لیسانس در داخل تولید می کند.دو شرکت چینی و پاکستانی به صورت رسمی در سال 1986 در مورد توسعه جت آموزشی K-8 با هم به توافق رسیدند ، طبق این توافق نامه پاکستان موظف به تامین 25% (یک چهارم) کل هزینه پروژه بود.پس از امضای توافق نامه طراحی هواپیما در سال 1987 شروع شد.در ژانوریه 1989 ساخت 5 نمونه اولیه در دستور کار قرار گرفت .این جت آموزشی اولین تست پرواز خود را در 26 نوامبر 1990 با موفقیت انجام داد.بین سال های 1992 تا 1996 حدود 15 فروند از جت آموزشی K-8 ساخته شده بود که از این تعداد 6 فروند آن به نیروی هوایی پاکستان تحویل داده شد.[/color]
[align=center]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/jl8_01.jpg[/img][/align]
[color=blue]
با این حال پاکستان در سال 1994 تصمیم به تولید این جت آموزشی در داخل کشور گرفت.تا سال 1996 پاکستان سفارش 75 فروند از این هواپیما را داده بود اما به گفته برخی از کارشناسان پاکستان برای جایگزینی این جت آموزشی با جت های سسنا T-37 نیاز به 100 فروند از آن دارد.طرح اولیه این هواپیما از بدنه ای چینی اما سیستم های غربی و به خصوص آمریکایی استفاده می کرد ، برای مثال می توان به موتور توربوفن TFE731-2A و سامانه های ناوبری و الکترونیکی اشاره کرد.این واسبتگی به تجهیزات آمریکایی زمانی دردسر ساز شد که در سال 1989 آمریکا تحریم هایی را بر علیه چین وضع کرد.بعد از آن این جت آموزشی با موتورهای توربو فن اوکراینی AI-25TLK مجهز شدند.چینی ها که می خواستند هواپیمایشان هر چه بیشتر بومی باشد تصمیم به کپی برداری از موتور اوکراینی AI-25TLK گرفتند ، این موتور WS-11 نام گرفت.اولین پرواز جت آموزشی K-8 که به موتور چینی WS-11 مجهز بود در دسامبر 1998 انجام شد.این موتور توانست در سال 2003 گواهینامه های مربوطه را اخذ کند.[/color][align=center]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-Pakistan_airforce_K8_with_A380.jpg[/img][/align]
[b]
JL-8 / L-11[/b][color=blue]

نسخه ای از جت آموزشی K-8 متعلق به نیروی هوایی چین است که با نام JL-8 اولین بار در دسامبر 1994 پرواز کرد.این نمونه از جت آموزشی K-8 از موتورهای اوکراینی AI-25TLK استفاده می کند و تنها 6 فروند از ساخته شده است.دلیل تولید تنها 6 فروند از این جت آموزشی تمایل چین به تولید نمونه ای از جت K-8 بود که دارای موتور توربوفن بومی WS-11 (کپی چینی موتور AI-25TLK اوکراینی) باشد.این طرح در سال 1998 به سرانجام رسید و تا سال 2003 حدود 100 فروند از آن تولید و به مدارس آموزش خلبانی نیروی هوایی چین تحویل داده شد.[/color]
[b]
طراحی و وِیژگی ها[/b][align=center]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-Air_Force_of_Zimbabwe_K-8_Karakorum.jpg[/img][/align]
[color=blue]
جت آموزشی K-8 همچون اکثر جت های آموزشی دارای کابین خلبان دو نفره است.این کابین دارای طراحی شیک و در عین حال بسیار کاربردی است.کابین استاد خلبان (کابین عقب) نیز همانند اکثر جت های آموزشی دارای بلندی و ارتفاع بیشتری نسبت به کابین جلو (کابین خلبان) است.نمونه های صادراتی جت آموزشی K-8 در سیستم های الکترونیکی و ناوبری و موتور دارای تفاوت های زیادی هستند و اکثرا این سامانه ها به وسیله مشتری انتخاب می شود.به طور معمولی این هواپیما یک هواپیمای آموشی و غیر مسلح است اما می تواند در صورت نیاز در 4 جایگاه در زیر هر بال خود تا 1000 کیلوگرم (هر جایگاه 250 کیلوگرم) سلاح ها و تجهیزات گوناگون حمل کند.این تسلیحات عبارتند از : بمب های 250 کیلوگرمی ، تیربارهای 23 میلیمتری ، راکت اندازهای غیر هدایت شونده و موشک های هوا به هوای حرارتی کوتاه برد (مانند ماژیک یا R550).همچنین بر روی این جایگاه ها می توان مخازن سوخت خارجی را نصب کرد. سیستم های ناوبری و خودکار پروازی این هواپیما عبارتند از : نمایشگرهای چند منظوره دیجیتال ، رادیو با موج VHF و UHF ، سامانه ناوبری و فرود ، سیستم TATAN و کامپیوتر اطلاعات و داده های پروازی.این هواپیما در نمونه های مختلف از سه موتور استفاده می کند:موتور توربوفن آمریکایی TFE731-2A ، موتور توروبوفن اوکراینی AI-25TL و موتور چینی WS-11 (کپی چینی موتور AI-25TL با تراست خشک 16.87kN)[/color]
[align=center]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-Pakistan_airforce_K8.jpg[/img]
[/align][color=green]
مشخصات[/color]
[color=blue]
خدمه:دو نفر (استاد خلبان و کار آموز)

طول:11.6 متر

طول بال ها: 9.63 متر

ارتفاع : 4.21 متر

وزن خالی:2687 کیلوگرم

حداکثر وزن برخاست : 4330 کیلوگرم

موتور:موتور های توربوفن TFE731-2A ، AI-25TL و WS-11

بیشینه سرعت:800 کیلومتر در ساعت

برد:2250 کیلومتر

سقف پرواز:13 هزار متر[/color]

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
[color=red]
مترجم:سورنا نوشاد[/color]

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
[url=http://www.arteshi.com/%D8%AC%D8%AA-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4%DB%8C-k-8-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%DA%86%DB%8C%D9%86-karakorum-8.html]منبع[/url]
[color=red]
هرگونه برداشت از مطلب تنها با ذکر نام مترجم و منبع امکان پذیر است![/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام

فکر کنم [b]اگه[/b] نیازی به جت آموزشی داشته باشیم گزینه ی خوبیه ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

لطفا وارد سیستم شوید برای ارسال نظر

شما قادر خواهید بود بعد از ورود به سیستم این نظر را ترک نمایید



ورود به سیستم