ILLUMINATOR

هشتم ثور، سالروز پیروزی مجاهدین افغانستان بر رژیم اشغالگر شوروی

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

هشتم ثور یادآور پیروزی مجاهدان افغان بر حکومت کمونیستی و ابر قدرت متجاوز شرق یعنی شوروی در سال 1371 است. مردم افغانستان پس از کودتای هفتم ثور 1357 و روی کارآمدن حکومت کمونیستی در این کشور، دست به قیام و جهاد مسلحانه زدند و طی سالها مبارزه و با داشتن حداقل امکانات نظامی توانستند در هشتم ثور 1371 به پیروزی برسند. گرچه که آمار دقیقی از شهدای جهاد مردم افغانستان وجود ندارد، اما بر اساس گزارش برخی از منابع ، بیش از یک میلیون نفر طی سالها جهاد به شهادت رسیدند و میلیونها تن دیگر مجروح ، معلول و آواره و بی خانمان شدند.
بسیاری از کارشناسان امور ، مهمترین عامل و رمز پیروزی مجاهدین بر حکومت کمونیستی و ابرقدرت شرق را اتکای آنها به اسلام و ارزشهای دینی می دانند. جهاد مردم افغانستان باعث شد که پایه های کمونیسم فرو ریزد و ابرقدرت شرق تکه تکه شود.

دو ابرقدرت شرق و غرب تقریباً مبارزه خود را در مرکز این تقاطع یعنی افغانستان می دیدند. بر همین اساس ما شاهد یک حرکت عجیبی بودیم در سال 1357 که بعد از کودتای داوود خان که ستمشاهی را از بین برده بود و کودتای جمهوری بوجود آورد ، در سال 1357 حکومت افغانستان بدست کمونیستها افتاد و با همکاری و هماهنگی شوروی سابق ، افغانستان عملاً تبدیل به یکی از بلوک شرق شد و افغانستان تقریباً بر خلاف اعتقادات مذهبی مردمش ، یک کشور کمونیستی مطرح شد. مجاهدت و جهاد مردم افغانستان بر اساس اعتقادات مذهبی شان ادامه داشت و نهایتاً ما شاهد شکست شوروی بودیم که بعد از تجاوز عملی و حضور 150 هزار عسکر خود در افغانستان در 6 جدی سال 1358 باز هم تاب نیاورد و نهایتاً بعد از اخراج نیروها در 26 دلو ، دیدیم که در سال 1371 ، مجاهدین در افغانستان به پیروزی رسیدند.
پیروزی مجاهدین فقط پیروزی مجاهدینی که به عنوان رهبر و یا به عنوان قوماندان مطرح بودند ، نبود بلکه این پیروزی متعلق به کل مردم افغانستان بود و در واقع نتیجه شهادت و شهامت و مقاومت مردم افغانستان بود که به جهان نشان داده شد که با دست خالی در مقابل یک ابرقدرت بزرگ افسانه ای (شوروی) مقاومت کردند و طعم شیرین پیروزی را چشیدند و ما دیدیم که بر روی اولین تابلوهایی که بر دروازه های شرق کابل نصب شد ، نوشته شده بود که افغانستان یا کابل را خدا آزاد کرد و این آزادی الهام گرفته از اعتقادات مذهبی مردم افغانستان بود. همچنین دیدیم که این اعتقادات چگونه نتیجه داد در حالی که با دست خالی مقابل یک ابرقدرتی که به توپ و تانک و هواپیماهای مدرن مجهز بود ، صورت گرفت.

http://dari.irib.ir/index.php/2010-08-14-06-53-23/2011-10-03-13-47-37/2010-08-14-07-03-32/32883-2011-04-30-05-10-27

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشكر از پست شما جناب آيليومينتور
نه تنها پيروزي مجاهدين افغان بلكه بايد جنگ هشت ساله رو نمادهاي بزرگي رو از اتكار به قدرت ايمان يادآور شد كه اگر ايمان باشد انسان از هيچ چيزي جز خداوند بزرگ هراس ندارد.
(يكي از دلايل فروپاشي شوروي كمونيست همين شكست در افغانستان بود كه خيلي تحقير آميز ادب شد و مشخص شد كه جز ادعاي بهترين سربازان تاريخ در برابر افغانها ترسوهايي بيش نبودند)
ياد تمامي شهداي مجاهد افغان(شهداي راه اسلام و ايمان به خدا) و مخصوصا احمد شاه مسعود(شير دره پنج شير) گرامي باد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]هشتم ثور، سالروز [b]پیروزی[/b] مجاهدین افغانستان بر رژیم [b]اشغالگر[/b] شوروی [/quote]


با تشکر از پست جناب ILLUMINATOR ، یک بحثی که (حداقل بنظر خودم) اینجا وجود داره اینه که دو کلمه ی پیروزی و اشغالگر ، با توجه به معنی که ازشون سراغ دارم ، در این مورد مصداقی ندارند ! علتش رو هم عرض میکنم ...

همونطور که میدونید ، "اشغالگر و متجاوز" کشوری هست که بدون اجازه ی حکومت کشور ثانی و (معمولا) به قصد تصرف و تحت کنترل در آوردن سرزمین اون کشور ، اقدام به حمله و استقرار نیروهای نظامی خودش در اون کشور میکنه . اما این مورد در جنگ افغانستان مصداق نداره ، چراکه با کمی مطالعه متوجه میشید نیروهای ارتش سرخ به علت درخواست خود حکومت نوپای کمونیستی افغانستان و تحت مفاد عهدنامه ی دسامبر 1978 و با اجازه ی دولت مرکزی در افغانستان مستقر شدند.

نگاهی به اون دوران نشون میده حکومت جدید سوسیالیستی افغانستان از همون اول شکل گیریش دچار جنگهای حزبی و مسلحانه ی داخلی میشه که این با اعلام جنگ مبارزان اسلام گرای پنج شیر در سال 1975 شدت میگیره ، لذا دولت تارکی برای تثبیت موقعیت خودش و کمک در جنگ علیه مجاهدین ، با مسکو وارد مذاکره برای کمک مستقیم از طرف ارتش سرخ میشه که این قرارداد منعقد میشه و نیروهای ارتش سرخ با اجازه ی دولت تارکی و برای حمایت از دولت در مقابل جریان شورشیان مسلح در خاک این کشور مستقر میشه که مسلما "اشغال" نیست (البته حوادث بعدی از جمله قدرت گرفتن حفیظ الله امین از طریق ترور تارکی ، عملیات طوفان-333 برای به زیر کشیدن حکومت کودتایی امین توسط نیروهای شوروی هم بحث مفصلی داره ، اما در کل استقرار نیروهای شوروی بر اساس توافق طرفین و برای حمایت از حکومت ناپایدار افغانستان بوده)

مورد بعدی ، بحث "پیروزی" مجاهدین بر شوروی هست . این مساله دو جنبه داره ، یکی سیاسی و دیگر جنبه ی نظامی که من اول از جنبه ی ژئوپلیتیک بحث میکنم و بعد اشاره ای به بحث نظامی قضیه هم دارم . هدف و انگیزه ی مسکو برای دخالت در جنگ داخلی افغانستان چی بود ؟ مسلمه که هدف ، حفظ دولت سوسیالیستی افغانستان از مبارزان مسلح مجاهدین و تثبیت قدرت دولت سوسیالیستی کابل بود . آیا شوروی تا لحظه ی اضمحلالش در این هدف شکست خورد ؟! جواب : خیر !

ارتش سرخ در سال 1978 برای کمک به دولت مرکزی و ارتش ملی افغان وارد افغانستان شد و طی 10 سال جنگ طاقت فرسا با مبارزان افغانی ، اونهارو عقب روند (هرچند در سالهای آخر ، خالی شدن جای ارتش سرخ و سست کاری ارتش افغانستان ، مجاهدین پیشروی زیادی کردن) اما آیا فکر میکنید هزینه ی استقرار این همه نیرو در یک کشور خارجی قابل چشم پوشی بود ؟ بعضی ها فکر میکنند هر عقب نشینی یعنی شکست ! در حالیکه اینطور نیست ، هدف ارتش سرخ از استقرار در افغانستان ، تثبیت و تقویت دولت مرکزی تا جایی بود که مجاهدین نتونن سرنگونش کنند و به هدفش هم رسید . بطوریکه شوروی در 1989 از افغانستان خارج شد ، اما دولت سوسیالیستی کابل هنوز پابرجا بود و تا سال 1992 (فروپاشی شوروی) پابرجا هم موند . (این موضوع رو مقایسه کنید با شکست تحقیرآمیز آمریکا در ویتنام که درست چند ساعت قبل از تصرف Saigon ، پایتخت ویتنام جنوبی توسط کمونیستها ، هلیکوپترهای آمریکایی داشتند با سرعت هرچه تمامتر کارکنان سفارتشون رو تخلیه میکردند . شکست ، ویتنام بود که حتی با حضور آمریکا هم ویتنام جنوبی تصرف شد)

در بحث نظامی هم همونطور که عرض کردم ، بیشتر بیعرضه گی و تلفات ناشی از جنگ بر گردن ارتش ملی افغانستان بود تا نیروهای شوروی ، استراتژی مسکو این بود که ارتش افغانستان تقویت بشه ، ارتش افغانستان تجربه داشته باشه تا هنگام خروج شوروی بتونه از دولت مرکزی مقابل مجاهدین حفاظت کنه . لذا ارتش سرخ یک منطقه تحت کنترل مجاهدین رو پس میگرفت و روز بعدش کنترل اون منطقه رو میداد به ارتش افغانستان ، بعد فرداش دوباره مجاهدین اون منطقه رو از ارتش افغانستان میگرفتند ! (نمونه ی این مورد رو در قضیه دره پنجشیر به خوبی میشه مشاهده کرد) دلیل تلفات پایین شوروی (در مقایسه با آمریکا در ویتنام) هم همین بود.

در کل بنظرم هرچقدر که این دو عبارت "شکست" و "اشغالگری" در ورود آمریکا به ویتنام شمالی مصداق داره ، در جنگ 1979-1989 افغانستان بی معنیه . نمیدونم شاید هم اشتباه میکنم ! اگر کسی مارو در این مورد روشن کنه متشکر میشم icon_smile منتظر نظرات دوستان هستم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جناب چكا شما چرا اينقدر روي شوروي و روسيه حساسيد.جنگ 1989 در واقع شوروي خاك افغانستان رو اشغال كرد.آمريكا هم به بهانه دفاع از دولت ويتنام جنوبي اونجا رو اشغال كرد.هيچ فرقي نداره.تازه شوروي سر خود چنين كاري كرد در حالي كه دولت ويتنام جنوبي بارها از آمريكا تقاضاي دخالت رو كرد.
آيا شما فكر ميكنيد آمريكا براي كمك به مردم عراق اين كشور رو اشغال كرد يا منافع خودش همينجور افغانستان.
تلفات شوروي با يك موشك استينگر بود و بس.چندين و چند مورد در اين باره هم فيلم ساخته شده كه چجوري آقاي استينگر كچولو ارتش سرخ رو زمينگير ميكنه.
بنده قصد دفاع از كشور خاصي رو ندارم و به هم مربوط نيست ولي همينو بدونيد جنگ ويتنام 25 الي 30 سال قبل از جنگ افغانستان بود به طوريكه تجهزات نظامي پيشرفته تر بودن.جنگ ويتنام دفاع هوايي سام 2 بود ولي جنگ افغانستان آيا سام 2 براي مجاهدين وجود داشت يا يه استينگر دوش پرتاب.اين حرف كه ارتش ملي افغانستان بيعرضه بود واقعا ديگه يه سفسطه هستش چون يه دره به اسم پنج شير بود كه جناب جعفريان(در برنامه راز و ايشون 7 سال با جناب احمد شاه مسعود همسفر بودن براي ساخت مستند) نماد قدرت مجاهدين افغان معرفي كرد و گفت كه ارتش سرخ بارها به اونجا حمله كرد و تلفات سنگيني داد و شكست خورد كه آخرش رفته بودن اولين تانك فاتح برلين رو از موزه آورده بودن كه به اون دره حمله كنن و به سربازا روحيه بدن.كه باز ايشون گفتن كه اين تانك كه در صف اول پياده نطام بود با اولين موشك منفجر شده كه با اون اتفاق همه سربازاي شوروي فرار كرده بودن(سربازاي شوروي تو فرار كردن استادن(نمونش نبرد مينسك و فتح برلين)).
دره پنج شير از زبان آقاي جعفريان يه تعريف ديگه اي نسبت به تعريف شما داشت.حالا يا شما درست ميگيد يا ايشون كه با هليكوتر با احمد شاه مسعود روي سر تانكهاي طالبان پرواز كرده.
تلفات شوروي اونقدر زياد بود كه سردمداران شوروي همديگر رو به اشتباه بودن شركت در جنگ متهم ميكرد(بر اساس مستندي در شبكه چهار).
شوروي با فكر فتح اروپاي شرقي فكر ميكرد افغانستان هم رو ميشه به راحتي اشغال كرد.كه اشتباه كرد و شكست خورد و از بين رفت و به آشغال داني تاريخ رفته به گفته امام(ره).
فقط يه موضوع رو خاطر نشان كنم براي يه تفاوت كوچولو بين پايان جنگ ويتنام و افغانستان.
آمريكا وقتي شكست ويتنام رو ديد اونجا رو خالي كرد و 3 ناو هواپيما برشو براي آوارگان در نظر گرفت.(بر اساس مستندي از شبكه چهار كه هليكوپتر رو از رو ناو به دريا مينداختن تا بيشتر جاي مردم رو عرشه باز بشه).حالا وقتي شوروي افغانستان رو ترك كرد فقط 200 سال عقب ماندگي براي اون بدبختها جا گذاشت.حداقل از اون طرفداراي خودش يكي رو هم به خاك شوروي راه نداد!
راستي مصداق جنگ مجاهدين افغان و شوروي مصداق جنگ حزبالله لبنان و اسراپيله(نظر دوستان چيه)
يك سرچ تو اينترنت بزنيد تا ببينيد شوروي چقدر از افغانهاي بيچاره رو كشته و چه زيرساختهايي رو از بين برده.حالا يه سوال؟آياي آمريكا همين بلا رو سر افغانها آورده يا بعضا به افغانستان به چشم يه بازار سرمايه گذاري نگاه ميكنه.تو برنامه راز كه هميشه از افغانها دعوت ميكنه يه شاعر افغان رو آورده بودن كه ميگفت آمريكا تو بخش آموزش افغانستان سرمايه گذاري كرده تا فرهنگ خودش رو ترويج بده و همچنين ميگفت كه كمك زيادي رو به بازسازي افغانستان كرده و باز ميگفت كه باعث تفرقه بين مذاهب شده و حسن بودن آمريكا در افغانستان جنگ با طالبانه.
مرگ بر هم آمريكا و هم قدرتهاي استكباري موجود كه به خيلي از كشورها صدمه زدن.
جناب چكا يه سوال كلي ازت دارم كه اميدورام به منظور بد در نظر نگيري؟آيا علاقه شما به شوروي و ميراثدار اون روسيه به خاطره تجهيزات نظامي اون كشوره يا بخاطر تاريخش يا دستاوردهاي علمي(كه نسبت به غرب ناچيزه و حساب نميشه)؟مثلا بنده به ژاپن و آلمان علاقه خاصي دارم به خاطر نظم و تعصب وطن دوستي و احترامشون به همنوعانشون و تلاش بي چشمداشتشون براي رشد كشور.مثلا آلمان رو براي دستاوردهاي زير پايه علم امروزي جهان رو دوست دارم.(عاشق فرهنگ سامورايي هم هستم و عاشق سينماي ژآپنم icon_smile )

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان چرا جرو بحث میکنید چرا میگید پیروزی مجاهدین بر ارتش سرخ ؟! پس رامبو این وسط چه کاره بود :rose: icon_smile

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام

وقتی یه سینه چاک شوروی و یه سنه چاک آمریکا با هم بحث می کنند ، نتیجه می شه که مجاهدین بدبخت و اونهایی که برای کشور و دین خودشون می جنگیدن ، می شن هیچ کاره و به مشتی گر و گوری بدبخت مفلوک فلک زده تنزل پیدا می کنند ....


خدایا ما را از افراط و تفریط کاران در امان بدار

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]سلام

وقتی یه سینه چاک شوروی و یه سنه چاک آمریکا با هم بحث می کنند ، نتیجه می شه که مجاهدین بدبخت و اونهایی که برای کشور و دین خودشون می جنگیدن ، می شن هیچ کاره و به مشتی گر و گوری بدبخت مفلوک فلک زده تنزل پیدا می کنند ....


خدایا ما را از افراط و تفریط کاران در امان بدار[/quote]
دمت گرم دوست عزيز به خاطر اين كنايت كه اگه آدم نظر خودش(بعضا نظر رسانه ها و تاريخ و كارشناسان) رو بگه ميشه سينه چاك شوروي و آمريكا.دمت گرم كه واقعا ناراحتمون كردي icon_smile .از اين پس ديگه نظري نديم و شعار بديم فكر كنم بهتره.حتما اگه بحثي كنيم ايندفعه ميگيد نوكر فلان كشور و .................
بهتره دوست عزيز متن بنده و جناب چكا رو بخونيد تا يه مقدار بهتر متوجه بشيد و بعدش فكر كنيد كه آيا توهين كنيد يا خير.اگه بنده رو ميشناختين اينجور نميگفتين.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان من نمیدونم واقعا چرا هر بحثی که میشه دو طرف باید به تعصب و بیگانه پرستی متهم بشن ؟! اصلا من سینه چاک شوروی ! چه ربطی به این بحث داره آخه ؟

جناب نپتون ، بنده اصلا میگم آمریکا ویتنام جنوبی رو اشغال نکرد (به همون دلیلی که شما فرمودید ، خواست خود دولت ویتنام جنوبی) ، ویتنام شمالی بود که نیروهای آمریکایی بهش تجاوز کردند . دقیقا به همین دلیل هم نمیشه اسم استقرار نیروهای ارتش سرخ در افغانستان رو "اشغال" گذاشت ، چراکه این استقرار با خواست خود دولت افغانستان و طبق مفاد عهدنامه ی 20 ساله ی "همکاری و دوستی" منعقده در 5 دسامبر 1978 بین مقامات کابل و مسکو انجام شد

http://www.fas.org/irp/cia/product/afghanistan/index.html#link16

در مورد مسایل حقوق بشری و جانفشانی های آمریکایی های قهرمان در ویتنام برای نجات جان بیگناهان فکر کنم هیچی نگم بهتره ! icon_smile (البته این موارد در زمان درگیری ارتش شوروی در افغانستان هم وجود داشته مسلما ، جنگه دیگه !)

در مورد بقیه ی فرمایشات نظری ندارم چون به بحثی که بنده کردم مربوط نبود ، اما در مورد نبردهای دره ی پنجشیر ، توجه شما رو به مختصری اطلاعات در مورد این عملیاتها که در نت موجود هست جلب میکنم تا ببینید چندبار شوروی موفق به تصرف دره ی پنجشیر شد اما کمی بعد مجاهدین از دست ارتش ملی افغانستان درش میاوردند ، بطوریکه کار ارتش سرخ این شده بود که هی بیاد دره رو پس بگیره که مسلما اینکار روحیه ی ارتش رو بعد چندبار از بین میبره دیگه !

"- حمله ی اول ، دوم و سوم ارتش سرخ به دره پنجشیر که در آوریل ، اکتبر و مارس 1981 انجام شد . متشکل از 4 تیپ مستقل بود ، با موفقیت انجام شد . مجاهدین در این زمان از مقاومت مستقیم خودداری میکردند و صبر میکردند تا نیروهای شوروی از منطقه خارج بشن تا دوباره فعالیت هاشونون شروع کنند

- حمله ی چهارم شوروی به دره پنجشیر (6 سپتامبر 1981) با تاکتیک های مین گذاری و درگیری های پراکنده و چریکی با واحد های مین یاب ، عملا متوقف شد و موفقیتی به دست نیاورد

- عملیات پنجم ارتش سرخ برای تصرف دره ی پنجشیر (16 مه 1982) با شرکت 12000 سرباز ارتش سرخ و به فرماندهی ژنرال گرگوریان با حمایت هوایی 104 هلیکوپتر و 26 جنگنده انجام شد ، در این عملیات ، مواضع دفاعی مجاهدین که در ابتدای دره قرار داشت ، با هلیبرد بیش از 4200 سرباز چترباز روسی دور زده شد و این مواضع تصرف گردید ، نیروهای شوروی تا مرز افغانستان و پاکستان هم پیشرفتند و موفق به تصرف مناطق کم ارتفاع و بخش اعظم دره پنجشیر شدند (3 پایگاه نظامی در Rukha ، bazarak و Anava توسط ارتش سرخ تاسیس شد) . اما مجاهدین با فرار به مناطق کوهستانی و سرزمین پاکستان ، از تلفات زیاد جلوگیری کردند و البته هنوز مواضع دره ی پنجشیر در مناطق کوهستانی و پر ارتفاع دست مجاهدین بود . این مساله روسها رو به انجام ششمین عملیات آفندی سوق داد

- عملیات ششم ارتش شوروی (آگوست 1982) متشکل از بمباران های هوایی گسترده و عملیات های شناسایی واحدهای باقی مانده ی مجاهدین در مناطق کوهستانی دره توسط واحدهای Spetsnaz بود ، بمباران های هوایی توسط بمب افکنهای Tu-16 که از پایگاه های هوایی سرزمین اصلی شوروی پرواز میکردند ، انجام میشد . شوروی در این عملیات موفق به منهدم کردن برخی واحدهای سیار مجاهدین شد . اما تلفات غیرنظامی بالا و درگیری های چریکی کوهستانی ، ارتش سرخ رو از پاک کردن کامل مناطق کوهستانی برحذر داشت .

ارتش سرخ کنترل بیشتر مناطقی را که تصرف میکرد به دست ارتش افغانستان میداد ، [b]ارتش افغانستان روحیه ی پایین و نرخ فرار از خدمت بالایی داشت (مثل الان :rose: ) و هدف اصلی ضدحمله های مسعود برای بازپس گیری مناطق دره ی پنجشیر بود [/b] ، این موضوع کرملین را به یک توافقنامه آتش بس با مجاهدین سوق داد ، مسعود از فرصت آتش بس برای گسترش بیشتر نفوذ خود استفاده کرد.

- عملیات هفتم ارتش شوروی (19 آوریل 1984) با برکناری آندره پوف و قدرت گیری چرننکو به عنوان رهبر اتحاد جماهیر شوروی ، سیاست شوروی بار دیگر از آتش بس به تهاجم روی آورد . چرننکو برخلاف پوف مشی برژنفی داشت و معتقد بود مجاهدین باقی مانده در افغانستان باید با عملیات نظامی ریشه کن شوند . این مساله منجر به آغاز هفتمین عملیات ارتش سرخ در دره ی پنجشیر شد . مسعود با استفاده از روابط خود در کابل از نقشه ی کرملین با خبر شد و شروع به تدارکات گسترده برای مقابله با حمله کرد .

در 22 آوریل ، پس از دو روز بمباران هوایی سنگین مناطق تحت کنترل مجاهدین توسط جنگنده ها و بمب افکنهای Su-24 ، Tu-22M و Tu-16 ، بیش از 11 هزار سرباز ارتش سرخ با همراهی 2600 سرباز ارتش افغانستان به سرفرماندهی ژنرال سکولوف ، با حمایت 200 جنگنده و 190 هلیکوپتر عملیات را آغاز کردند . شوروی با استفاده از بمباران های سنگین و بستن راه فرار مجاهدین به سمت پاکستان ، اونها رو به مناطق کوهستانی دره ی پنجشیر عقب روندند و سپس اقدام به ساخت رشته ی گسترده ای از استحکامات نظامی در مناطق کم ارتفاع کردند . در اثر این عملیات ، کنترل نیروهای مشترک افغان-شوروی بر منطقه ی پنجشیر افزایش یافت اما تلفات ارتش سرخ در این عملیات نسبتا بالا بود .

- عملیات هشتم ارتش شوروی یک عملیات محدود هوابرد و بخشی از عملیات هفتم بود
- عملیات نهم ارتش شوروی (16 ژوئن 1985) این عملیات در پی شبیخون مجاهدین به پایگاه ارتش ملی افغانستان در پشگور انجام شد که در پی آن ، 500 نفر از ارتش افغانستان به اسارت گرفته شدند . نیروهای شوروی موفق به ضدحمله و بازپس گیری پایگاه پشگور شدند و طی یک عملیات هلیبرد ، کاروان اسرای ارتش افغانستان که توسط مجاهدین در حال انتقال به مناطق کوهستانی بود . مورد حمله قرار گرفت .

در 1986 و با اعلام طرح خروج نیروهای شوروی از افغانستان ، نیروهای ارتش سرخ کم کم از منطقه ی پنجشیر خارج و جای خود را به نیروهای ملی افغانستانی دادند . برخلاف تحریک هایی که عمدا توسط دولت نجیب الله انجام میشد تا روسها به درگیری با مجاهدین کشیده شوند . ارتش سرخ تا جایی که میتوانست از درگیری با مجاهدین اجتناب میکرد و مجاهدین نیز اکثر از حمله به پایگاه های شوروی خودداری میکردند . جایگزین شدن نیروهای شوروی با ارتش افغانستان ، شرایط را برای حمله ی استراتژیک مسعود که منجر به تصرف باغلان و تخار شد را مهیا کرد ."

منبع : http://en.wikipedia.org/wiki/Panjshir_offensives#Panjshir_I_-_April_9.2C_1980

بازهم اگر کسی میتونه توجیهی بیاره که چرا به عملیات شوروی در افغانستان "اشغال" گفته میشه و چرا به عقب نشینیش "شکست مقابل مجاهدین" لطفا اطلاعاتش رو از ما دریغ نکنه .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جناب چكا بنده ديگه علاقه اي به ادامه بحث ندارم چون ايندفعه به صهيونيسم بودن و يا فاشيست بودن هم متهم ميشم.اطلاعاتت جالب بود ولي بعضا ناقص و در بعضي موارد كوچولو اشتباه هست.
جنايات آمريكا در ويتنام بر هيچ كسي پوشيده نيست ولي جناياتي كه شوروي انجام داد واقعا قابل قياس نيست(لعنت خدا بر هر دو) در مورد دره پنجشير بنده بيشتر به مستندات آقاي جعفريان بسنده ميكنم چون ايشون در اون دوره در افغانستان هم بودن و درباره پنجشير و شكست شوروي مستند ساخته بودن.ديگه بحثي ندارم چون واقعا ناراحتم كه بعضي از برادران مسلمان و خوني خودمون دارن اتهامات بي اساس و بي سندي رو جهت بي آبرو كردن به بنده و دوستان ميزنن.
يا حق

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]سلام

وقتی یه سینه چاک شوروی و یه سنه چاک آمریکا با هم بحث می کنند ، نتیجه می شه که مجاهدین بدبخت و اونهایی که برای کشور و دین خودشون می جنگیدن ، می شن هیچ کاره و به مشتی گر و گوری بدبخت مفلوک فلک زده تنزل پیدا می کنند ....


خدایا ما را از افراط و تفریط کاران در امان بدار[/quote]
الهي آمين

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]آخرش رفته بودن اولين تانك فاتح برلين رو از موزه آورده بودن كه به اون دره حمله كنن و به سربازا روحيه بدن.كه باز ايشون گفتن كه اين تانك كه در صف اول پياده نطام بود با اولين موشك منفجر شده كه با اون اتفاق همه سربازاي شوروي فرار كرده بودن(سربازاي شوروي تو فرار كردن استادن(نمونش نبرد مينسك و فتح برلين)). [/quote]

جدی میگی ؟؟ !! اصلا از این موضوع خبر نداشتم ولی خیلی خنده داره.
ولی حقیقتا که شکست از یه موشک استینگر و کلاش افغانی خیلی نوبره و در عین حال بسیار دردناکه . حالا اینا که شوخی بود ولی مجاهدین افغان با استفاده از ایمان قوی و اعتقاد راسخ به باورهاشون به پیروزی دست پیدا کردن. همون طوری که مبارزان دلیر لبنانی جلوی اسراییل به پیروزی رسیدن.

و چه قدر ارزشمند و شیرین هست پیروزی هایی که با اتکا به ایمان به خدا به دست بیاد نه پیروزی ویتنامی های کمونیست.


[quote]عملیات پنجم ارتش سرخ برای تصرف دره ی پنجشیر (16 مه 1982) با شرکت 12000 سرباز ارتش سرخ و به فرماندهی ژنرال گرگوریان با حمایت هوایی 104 هلیکوپتر و 26 جنگنده انجام شد
[/quote]

آقا از این جناب ژنرال گرگوریان مطلبی تو نت پیدا نکردم احتمالا چندین نسل قبلش ارمنی بودن که هنوز فامیلیش دست نخورده . ولی برای تنویر اذهان عموم و رفع شبه باید متذکر بشم که ، با قطعیت میتونم بگم به ما هیچ ربطی نداره و از این آدم کشهای مزدور کمونیست ها توی نیاکان و بستگان ما پیدا نمیشه. icon_smile

در پایان باید بگم امثال احمد شاه مسعود و یارانش در هر عصر و دوره ای شاید به ندرت تکرار بشن . از دلاوری هایی که برای اعتقادات و آب و خاکشون کردن و جانفشانی هایی که برای جلوگیری از ورود و استیلای تفکر کثیف و ضدبشری کمونیستی تو کشورشون انجام دادن نمیشه به سادگی گذشت و با نام بردن از تعدادی عملیات اونها رو کوچک و سخیف برشمرد.
به نظرم مجاهدین افغان یکی از آخرین و مهلک ترین تیشه ها رو به ریشه پوسیده رژیم کمونیستی شوروی زدند و نقش بسیار موثری در فرستادن این حکومت به زباله دان تاریخ [size=18] برای همیشه [/size]داشتند.

خدا همشون رو بیامرزه و قرین رحمت قرار بده. آمن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جناب چکا تو هی بحثت رو با منطق و استدلال پیش ببر اما در جواب فقط یک مشت شعار تحویل میگیری نه جواب منطقی. اصولا کارکرد شعار همینه: هرجا میبینی منطقی تو چنته نداری شعار میدی: "کمونیست مزدور بی خدا، شورویهای ترسو، زباله دان، کثیف ضد بشری و...." همه این غیل و قالها به همین علته.
هر کس هم فکر میکنه شوروی سرخود به افغانستان وارد شد متن گفتگوی تلفنی نور محمد تره کی رهبر انقلاب ثور رو با الکسی کاسیگین فقید بخونه، تره کی التماس میکنه شوروی مداخله کنه! این متن با اولین سرچ تو اینترنت پیدا میشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]" هرجا میبینی منطقی تو چنته نداری شعار میدی: کمونیست مزدور بی خدا، شورویهای ترسو، زباله دان، کثیف ضد بشری و...." همه این غیل و قالها به همین علته.[/quote]

یعنی شما میخوای بگی که کمونیست مزدور بی خدا و حکومت کثیف ضد بشری یه مشت شعاره و دروغ محض؟ درسته؟ شما لطفا برای من توضیح بده که کمونیست با خدا میشه یا با خدا و آیا شوروی قصد اشاعه و گسترش چنین تفکراتی رو تو افغانستان و دیگر کشورهای تحت سلطه خودش داشت یا نه ؟؟

منطق من هم میگه که مجاهدین افغان چنان درسی به نیروهای نظامی شوروی و ماشین جنگیشون دادن که تا دنیا پا برجاست هیچ حکومت مستکبر و زورگویی یادش نره که کسی که برای اعتقادش میجنگه و اون اعتقاد بر روی ستون های ایمان به خدا استواره هرگز شکست نمیخوره. همون طوری که افغانیها همین بلا رو الان دارن سر نیروهای آمریکایی میارن.

اصلا هم در اصل موضوع تغییری بوجود نمیاره اگر که فکر کنیم نیروهای شوروی با اجازه مقامات افغان وارد کشورشون شدن یا حمله کردن و اشغالگری. چیزی که مهمه اینه که ارتش شوروی در مقابل نیروهای مخلص و فداکار مجاهدین شکست سخت و تحقیرآمیزی خورد همون طوری که ارتش اسراییل در مقابل نیروهای حزب الله شکست خورد و این حقیقت تلخیه برای طرفدارانشون.

و برام خیلی جالبه که کسی میاد حقایق انکار ناپذیر رو یه مشت شعار قلمداد میکنه و بعد از منطق و استدلال صحبت میکنه!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]جناب چکا تو هی بحثت رو با منطق و استدلال پیش ببر اما در جواب فقط یک مشت شعار تحویل میگیری نه جواب منطقی. اصولا کارکرد شعار همینه: هرجا میبینی منطقی تو چنته نداری شعار میدی: "کمونیست مزدور بی خدا، شورویهای ترسو، زباله دان، کثیف ضد بشری و...." همه این غیل و قالها به همین علته.
هر کس هم فکر میکنه شوروی سرخود به افغانستان وارد شد متن گفتگوی تلفنی نور محمد تره کی رهبر انقلاب ثور رو با الکسی کاسیگین فقید بخونه، تره کی التماس میکنه شوروی مداخله کنه! این متن با اولین سرچ تو اینترنت پیدا میشه[/quote]

komsomolets جان وقتی این شعارها رو میبینم و میشنوم خوشحال میشم ! چون بیشتر به اطلاعاتم ایمان میارم ، مطمئن میشم حرف حساب بوده که جواب نداشته ... icon_smile

اونطرف ناتو میاد تو روز روشن بدون هیچ دعوتنامه ای و مجوزی تو جنگ داخلی فلان کشور که اصلا بهش ربطی نداره دخالت میکنه و آدم میکشه بهش میگن ناجی بشریت ! اینطرف که افغانها بخاطر گروهی که از نظر قوانین بین المللی گروهی مسلح و شورشی رسما به دست و پای ارتش سرخ افتاده بودن کمک میخوان اونموقع قضیه میشه بی خدای کثیف آدم کش ! منطق بعضی دوستان اینه ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستانی که مدعی اند که شوروی در افغانستان شکست نخورد و اصلا ارتش شوروی یک ارتش اشغالگر نبوده و به این متوسل میشن که شوروی بزرگ!!!!!!!!! به درخواست یک نفر وارد افغانستان شده باید باید یه تسلیتی به بهشون عرض کنیم واقعا نیاز به یه تسلیت دارید!!!!

د_آخه مگه بازار گوسفند فروشی که یک ارتش با تمامی تجهیزاتش وارد یک کشور دیگه بشه اونم به خاطر حفظ فقط یک نفر و یا یک حزب و چندین میلیون نفر رو بکشه و به معنای واقعی یک کشور رو نابود کنه بعد بگه که من به خاطر اینکه این شخص که از خود شماست از ما خواسته بود ما به کمک شما آمدیم
واقعا نیاز به تسلیت دارید دوستان!!!


این مثل این میمونه که مثلا یک جایی از کشور ما شلوغ بشه بعد این گروه که تشنج ایجاد کرده از یک قدرت همسایه مثل همین یانکی ها دعوت کنند بیایید ما رو نجات دهید و اینها هم بیان تمام کشور رو به خاطر اینها به آتش بکشند و بعد هم بفرمایند خودتان به ما گفتید که بیایید اینم سندش!!!!

نمونه جالب و به روزش هم حضور ارتش عربستان در بحرین و اگر هم سیستم دفاعی و پشتیبانی سوریه یه کم قوی نبود شاید تا الآن ده ها بار به قول دوستان به کمک، و به قول برخی دیگر از دوستان ***مظلومان***سوریه شتافته بودند اونم با تمام قوا!!!!

درباره شکست شوروی هم شما که خوب تو سرچ کردن تو اینترنت استاد تشریف دارید یه سرچی کنید بعد می بینید که تمام کارشناس های شرق و غرب بر این واقفند که دوره انحتاط شوروی از همین شکست افغانستان بوده حتی شکستن دیوار برلین رو هم به همین ربط میدن***همشون هم بر این واقفند که این شکست بوده***

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.