iran_400

بررسی چگونگی آغاز جنگ تحمیلی

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

صدام واقعا یک احمق بود. چرا؟
چون بعد از عملیات کمان 99 درجه که درست چند ساعت بعد از تجاوزش به خاک ایران صورت گرفت و بخش عظیمی از توان تهاجمی عراق نابود شد, صدام متوجه شد که هیچ وقت در این جنگ برنده نخواهد بود و توان نظامی ایرانی ها بیشتر از اون چیزی بود که به نظر می یومد.
ولی این عرب افراطی احمق کع دایه پدر خاندگی اعراب را در سر داشت 8 سال این جنگ را ادامه داد .
البته در سفر راهیان نور امسال از یک بازمانده شنیدم که صدام قبول کرده بود عقب نشینی کنه و جنگ تموم بشه. ولی گفته بود طلائیه را پس نمی دم. چشمش به نفت طلائیه بود. برای همین بود که طلائیه جرئ آخرین مناطق آزاده شده بود. صدام دو دستی چسبیده بود به طلائیه.
در نتیجه ایران هم نپذیرفت.
در هر حال سرنوشت ه صدام باید درس عبرت احمقهایی مثل نتانیابوی کفتار یا اوبامای سگ بشه.
اونها باید بدوند حتی اگر قدرت نظامیشان در ظاهر از ما بیشتر باشه تهاجم به این کشور عاقبتی برای اونها خواهد داشت مانند صدام.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]
خب حمافت صدام رو هم نبايد از ياد برد..عراق با اون حجم بالاي خريد اسلحه در دهه هفتاد و برخورداري از حمايت شوروي بعيد نبود كه در هر صورت به ايران حمله كنه..
[/quote]



از طرف دیگر ایران در اون زمان مهم ترین متحد استراتژیک آمریکا در خاورمیانه محسوب می شد و طبیعی بود که آمریکا در چنین مواقعی پشتیبان متحدش خواهد بود و صدام برای حمله باید چراغ سبز رو از آمریکا بگیره که طبیعتا در اون شرایط نه تنها آمریکا این چراغ سبز رو به عراق نمی داد بلکه حتی ممکن بود در صورت جنگ بین ایران و عراق مستقیما وارد معرکه بشه..
[/quote]

با سلام

به نظر من صدام نیازی به گرفتن چراغ سبز از امریکا نداشت چون اساسا عراق سوسیالیست باید از هم پیمان خودش شوروی اجازه می گرفت نه امریکا.شوروی شاید در ظاهر از عراق اعلام حمایت نمی کرد اما یکی از ضمینه های اصلی شکل گیری جنگ بود و به نظر من حتی اگر انقلاب هم نمی شد این جنگ در قالب جنگ سرد به وقوع می پیوست

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نظر من هم عراق منتظر حمله بود و شاه و اسلام براش فرقی نداشت، اما اگر انقلاب نمی شد این امکان رو نداشت چون هم توان نظامی و هم معادلات سیاسی این اجازه رو نمی داد.

این هم که بگیم صدام احمق بود موضع ما را اثبات نمی کند. نمی شود گفت صدام احمق بود پس به شوروی حمله می کرد!؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اگر دوستان به علل شکل گیری قرارداد الجزایر دقت کنن یکی از دلائل اصلی این بود که قبل از این قرارداد تنش های مرزی بین ایران و عراق اتفاق می افته که تلفاتی هم در بر داشته و صدام می فهمه که توان شکست ایران رو نداره که منجر به شکل گیری قرارداد الجزائر میشه ... البته مرزهای ایران در طرف غرب به دلیل زحمات و پیگیری و وسواس امیرکبیر در معاهده ارزنه الروم در زمان عثمانی هم با ترکیه هم با عراق به دقت ترسیم شده وجای هیچ بحثی نداشت ... ولی مشکل عراق یک مسئله استراتژیک بود دسترسی به آب های آزاد مسئله ای که عراق و نه فقط صدام همیشه دنبال راه حلی برای آن بود ... کشورهای عربی که غرب ایران هستن تقریبا همگی بعد از جنگ جهانی دوم و با نقشه کشی و مرز بندی سیاستمداران انگلیسی شکل گرفتند اصولا هم هویت کشوری نداشتند و نه مرزبندی کاملا توافق یافته ... مثلا همیشه عراق الخصوص در مورد کویت ادعای ارضی داشت عراقی ها کویت رو استانی از عراق می دونستن با توطئه استعمار جدا شده بود حتی زمان صدام به تمسخر می گفتن چاه نفتی که کشور شده !!!! حتی درگیری مرزی هم داشتن در یک مورد چند پاسگاه مرزی کویت توسط عراق اشغال مبشه که با پادرمیانی اتحادیه عرب عراق عقب می نشینه ...
شروع انقلاب اسلامی از هم پاشیدن ارتش و فرار نظامیان رده بالا که متاسفانه بعضا همکاری اطلاعاتی کاملی با عراق کردند و سپس مشکلات ایران با متحد اصلی خودش در زمان شاه یعنی امریکا و چراغ سبز امریکا و دول غربی به صدام فرصت مناسبی رو برای صدام فراهم کرد ضمن اشغال خوزستان وررسیدن به ابهای آزاد و کنترل منابع نفتی ایران ... هم زمینه سقوط انقلاب رو فراهم کنه و هم با رفع مشکلاتش با کویت یک اتحاد عربی رو هم پشت سر خودش درست کنه ((رویای سردار قادسیه شدن از همون موقع شکل گرفت)) همه حساب ها درست بود فکرکنید 12 لشکر در مرز کشوری متمرکز کنید و هیچ واکنش درخوری نبینید ... فقط صدام یک اشتباه کرده بود تاریخ نخوانده بود !!! تاکنون هیچ انقلابی در جهان با حمله خارجی شکست نخورده است بلعکس روحیه انقلابیون همیشه نتایجی دور از انتظار خلق کرده است چه در انقلاب روسیه و چه فرانسه که عمده انقلاب در اروپا می باشند که هردو نیز با دخالت بیگانه همراه بودند دخالت بیگانه نتایج معکوس داشت ... در حمله به کویت شخصا صدام رو کسی می دونم که رو دست خورد در واقع صدام به تله کشیده شد ... با پایان جنگ با ایران حجم بالای بدهی خارجی عراق به کشورهای عربی که در حدود 100 میلیارد دلار بود و اکثرش هم به کویت بود شرائط عراق برای بازسازی مشکل بود صدام انتظار بخشش بذهی داشت و معتقد بود عراق از تمام کشورهای عربی دفاع کرده و اونا واسه خودشون هزینه کردن ... عراق انتظار داشت کویت ضمن بخشیدن بدهی عراق جزیره بوبیان روهم به عراق اجاره بده که کویت به شدت مخالفت کرد جنگ لفظی بین دو کشور بالا گرفت و بالاخره بازی دوسره آمریکا کلید حمله عراق به کویت رو زد ... قبل از حمله عراق به کویت سفیر آمریکا در عراق ملاقاتی با صدام داشته در طی اون وقتی صدام در مورد مشکلاتش با کویت صحبت می کنه سفیر آمریکا اعلام می کنه از نظر آمریکا این یک مسئله داخلی اعراب می باشد و آمریکا در این مسئله دخالت نمی کنه !!!!!! خیلی ها اینجمله بسیار مبهم رو چراغ سبز آمریکا برای حمله می دونن یا حداقل صدام این رو یک چراغ سبز برداشت کرد ... بعد از اشغال کویت توسط عراق اسنادی در کویت توسط عراقی ها بدست اومد که هیچوقت توسط کویت رد نشد که بر اساس ان کویت و دیگر کشورهای عربی خلیج با حمایت آمریکا با افزایش تولید نفت قصد داشتن با کاهش قیمت نفت مانع از بازسازی اقتصاد آسیب دیده عراق و ایران پس از جنگ شوند ... در واقع آمریکا با چراغ سبز نشان دادن به عراق برای حمله و با اعلام حمایت کامل خود از کویتی ها تا جسارت ایستادن جلوی صدام رو پیدا کنن شرائط این حمله رو فراهم کردن ... منافع آمریکا از این حمله نیاز به یک مقاله جداگانه دارد ولی این حمله منافعی هم برای ایران داشت ... صدام بسرعت قرارداد 598 رو اجراء کرد و خاک ایران عقب نشست که اگر این حمله صورت نمی گرفت مشخص نبود کی صلح واقعی بین ایزان و عزاق شکل بگیرد این متن با اون جمله مشهور صدام حسین در نامه خطاب آیت الله هاشمی رفسنجانی تمام می کنم که در طی اون نامه پذیرفت قطعنامه 598 کامل به اجرا بیاد گفت ((اکنون به آنچه می خواستید دست پیدا کردید ))

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ايران از عربهاي حوزه خليج فارس اصلا حساب نميبرد. بلكه در امور داخلي انها هم دخالت ميكرد. شايد يكي از دلايل همكاري كشورهاي عرب منطقه با صدام به خاطر عقده اي بود كه از زمان شاه رو دلشون مونده بود. چون شاه حالشونو خيلي گرفته بود.

ولي در كل به نظر من چه انقلاب پيروز ميشد چه نميشد جنگ در منطقه اغاز ميشد. يكي از دلايلشم حجم خريد تسليحات عراق ميتونه باشه. icon_rolleyes

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
صدام به تحریک دول غرب وشرق این حماقت کرد وگرنه از خودش چیزی نداشت درست عین این زمان که دول عربی با اسب غرب در برابر ایران صف آرایی کردند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.