MOHAMMAD

رادارهای فرا افق نگر (OTH)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[center]رادار وسیله ای است که انسان را قادر می سازد موقعیت اجسام یا مواضع مختلف را از فواصل دور تشخیص دهد.رادارهای نظامی عموما برای تشخیص، شناسایی و رهگیری اهدافی در بالای سطح زمین ( مانند هواپیماهای، کشتی ها و . . .) به کار می روند. اما از قدیم در محیطهایی مانند دریا یا میدان نبرد، نیاز به تشخیص و شناسایی مواضع و تجهیزات شناور یا زمینی وجود داشته است. در سالهای اخیر و با جدی تر شدن بحث دفاع ضد موشکی، لزوم وجود رادارهایی برای کشف و تشخیص تهدیدها در سطح یا ارتفاع خیلی پایین از فواصل دور، جدی تر شده و سرمایه گذاری بر روی توسعه این سامانه هابسیار افزایش یافته است.

مسأله اصلی سامانه های راداری در کشف اهداف سطحی، انحنای زمین می باشد. مسیر حرکت امواج الکترو مغناطسیس رادار مستقیم است در حالی که زمین انحناء دارد و امواج در اغلب محدوده های فرکانسی با ادامه دادن به مسیر مستقیم خود از سطح زمین فاصله می گیرند. تأثیر این انحناء از حدود 30 کیلومتری زمین شروع می شود و اجسام در فواصل دورتراز این محدوده رفته رفته در محدوده نقطه کور رادار قرار می گیرند. به عبارت ساده تراجسام دورتر از 40 کیلومتر نمی توانند در خط دید مستقیم رادارهای مستقر بر روی زمین ( با ارتفاع متعارف آنتن) قرار گیرند.به عنوان مثال، برای دیدن یک هدف سطحی در فاصله 300 کیلومتری باید آنتن رادار را تا ارتفاع 5 کیلومتری بالا برد!
[/center]
[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/othconcept.jpg[/img][/center]

[center]لذا لازم است برای کشف و تشخیص اهداف سطحی در فاصله دور چاره اندیشی شود. هم اکنون 2 راه حل برای این مسأله وجود دارد:
1- استفاده از ماهواره یا هواپیمای بلند پرواز ارتفاع بالا
2- استفاده از رادارهای فرا افق نگر یا Over The Horizon (OTH)
اگر چه برخی رادارها بویژه در محیطهای دریایی، در اثر عوامل فیزیکی شناخته شده و ناشناس گاهی انحنای زمین را دور می زنند و قادر به دیدن اهداف سطحی در فواصل بسیار دور می شوند، اما تنها راه حل های مطمئن برای کشف و تشخیص اهداف سطحی 2 روش اشاره شده است. روش اول، یعنی استفاده از سامانه های هوایی و فضایی که آن هم مشکلات و معایب آشکار خود را دارد. لذا روش دوم یعنی استفاده از رادارهای فرا افق نگر رویکرد قابل ملاحظه ای به نظر می رسد. رادارهای فرا افق نگر در باند فرکانسی HF کار می کنند و معمولا بر روی زمین نصب می شوند. این نوع رادارها به 2 دسته کلی قابل تقسیم هستند:

1- رادارهای فرا افق نگر آسمانی (Sky Wave OTH Radar)
2- رادارهای فرا افق نگر سطحی (Surface/Ground Wave OTH Radar)

رادارهای فرا افق نگر آسمانی
در این وع رادارهای، امواج HF را به لایه یونیسفر جو می تابانند و در نتیجه با شکست و بازگشت به جو در این لایه ، می توانند محدوده های دور و وسیعی را پوشش دهند. این نوع رادارها برای پوشش مناطق دور دست، از 500 تا 4000 کیلومتر و بالاتر در مساحتهای بسیار بزرگ مناسب هستند. موارد ذیل در مورد رادارهای فرا افق نگر آسمانی قابل توجه می باشد:
1- این رادارها دارای شبکه ای از آنتهای فرستنده و گیرنده هستند.
2- این رادارها به دلیل ماهیت شبکه ای و گسترش سامانه های خود،قابلیت حمل و نقل و جابجایی بالایی ندارند.
3- هزینه تمام شده رادارهای فرا افق نگر آسمانی در حد چند میلیارد دلار بوده و معمولا در سطح پروژه های ملی کشورها تعریف می شود.
4- کاربرد غیر نظامی این رادارها در امور اقیانوس شناسی و کنترل ترافیک دریایی و کاربرد نظامی آنها در بخش هشدار اولیه سامانه های دفاع موشکی بالستیک و کروز است.
5- این نوع رادارها برای فواصل زیر 500 کیلومتر مناسب نبوده و سابقه چندانی از آنها در این فاصله به چشم نمی خورد.[ معمولا برای این فواصل از رادارهای پرنده استفاده می شود-MOHAMMAD[/center]
[center]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/3684-004-EA19A1FF.gif[/img][/center]
[center]
رادارهای فرا افق نگر سطحی
این نوع رادارها که آنها هم در باند فرکانسی HF عمل می کنند و به HFSWR4 معروف هستند برای تشخیص اهداف سطحی تا فاصله 500 کیلومتر مناسب می باشند. در این سامانه امواج HF با استفاده از چند خاصیت فیزیکی، به جای خط مستقیم، مسیر منحنی زمین را طی کرده و باز می گردند. موارد ذیل در همین راستا قابل ذکر می باشد:
1- این نوع رادار در مقایسه با رادار فرا افق نگر آسمانی از شبکه و محدوده پیاده سازی کوچکتری برخوردار است.
2- این نوع رادار کاربردهای بسیار وسیع غیر نظامی دارد، لذا دستیابی به قطعات و تجهیزات آن آسان تر به نظر می رسد. همچنین سوابق این نوع رادارها به غیر از آمریکا در طیف وسیعی از کشورها مانند چین، روسیه، ترکیه، ژاپن، کانادا، استرالیا، انگلستان و فرانسه وجود دارد.
3- امروزه رادار های فرا افق نگر سطحی، سامانه های مناسبی برای بخش هشدار اولیه تهدیدهای کروز هستند.

[/center]
[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/8~0.gif[/img][/center]
[center]
[/center]
[center]به طور کلی می توان بیان داشت با رشد و گسترش سامانه های دفاع موشکی، این نوع رادارها هم رشد قابل توجهی پیدا کرده اند. این نوع رادارها معمولا از لحاظ سخت افزاری پیچیدگی کمتری نسبت به رادارهای فرکانس بالاتر دارند، اما به لحاظ نرم افزاری و پردازش بسیار پیچیده هستند. دقت اندازه گیری این رادارها به اندازه رادارهای دیگر نیست و استفاده از آنها تنها در بخش هشدار اولیه مطرح است. بیشتر این رادارها قابلیت حمل و نقل پایینی دارند و معمولا بطور ثابت مورد استفاده قرار می گیرند.
کشوری که از یک رادار فرا افق نگر در مرز خود استفاه می کند، در واقع قادر است تحرکات کشورهای همسایه و منطقه ای خود را بر روی خاک آنها ودر پایش لحظه به لحظه قرار دهد. [b]یکی از موارد نگرانی کشورهای مانند روسیه از سامانه های دفاع موشکی نیز همین است. به عنوان مثال سامانه های هشدار اولیه ای که به بهانه رصد تهدیدهای خاورمیانه در شرق اروپا نصب می شود می تواند عمق خاک روسیه را نیز زیر نظر داشته باشد و مثلا هر گونه جابجایی موشکهای روسی را بصورت لحظه ای بر روی زمین مورد تعقیب قرار دهد. قابلیتی که در مقام مقایسه حتی ماهواره های جاسوسی با توجه به گردششان حول زمین و عبور سریع از فراز مناطق مختلف کمتر از آن برخوردارند.[/b] البته باید توجه داشت، سامانه های دفاع موشکی از شبکه پیچیده ای از انواع رادارهای زمینی، هوایی و فضایی کشف، تعقیب و رهگیری و سامانه های موشکی و کنترل و فرماندهی تشکیل شده و رادار هشدار اولیه تنها بخش کوچکی از آن است.

منبع: ماهنامه هوافضا شماره 64


-------------------

رادار کیهانی یا 3000 کیلومتری ایران نیز در همین دسته رادارها قرار می گیرد.[/center]
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با تشکر از برادر محمد.

این نوع رادار میتونه اهمیت زیادی برای ما داشته باشه! ما میتونیم در آینده به وسیله این  رادار کشتی های دشمن رو در اقیانوس هند و دریای عمان شناسایی کنیم و با موشک های بالستیک ضد کشتی اونها رو مورد هدف قرار بدیم و مانع از پرتاب موشک های کروز توسط ناوگان دشمن بشیم و شاید حتی بشه هواپیماهای پنهانکار رو هم شناسایی کرد!

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دست شما درد نکنه

این رادار میتونه هواپیماهای پنهان کار رو شناسایی کنه؟؟؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از دوستان.

[quote]این رادار میتونه هواپیماهای پنهان کار رو شناسایی کنه؟؟؟[/quote]

بله، به علت اینکه این رادارها از امواج با طول موج بلند استفاده می کنند امواجشون می تونه از لایه های رویی و پنهانکار بدنه هواپیماها گذشته و توسط سازه اونها منعکس بشه، تنها عیبی که این رادارها دارند این است که نمی توانند موقعیت دقیق هدف( با دقت مثلا زیر 20 یا 50 متر) را مشخص سازند و برای همین برای هدایت موشکها مناسب نیستند و تنها در نقش پیش اخطار از آنها استفاده می شود.( به عنوان مثال ممکن است موقعیت ناو یا هواپیمای نشان داده شده توسط رادار 500 متر یا یک کیلومتر با موقعیت واقعی آن متفاوت باشد) اما همین میزان دقت آنها برای هشدار دادن شروع یک حمله یا جابجایی و تحرکات کافی است. ضمن اینکه این رادارها می توانند سمت و ارتفاع را نشان دهند فقط موقعیت دقیق هدف دارای مقداری خطا ( بدلیل طول موج زیاد) خواهد بود.

ضمنا این رادارها به راحتی قابل هدف قرار گرفتن توسط موشکهای ضد رادار نیستند( بدلیل اینکه آنتن گیرنده این موشکها خیلی کوچکتر از اونی هست که بتونه امواج این رادارها رو دریافت کنه)
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center]با تشکر از استاد عزیز.

البته خود روسیه هم توسط همین راداها که به سمت شمال جهت گیری شده اند هر پرنده و موشکی رو که از خاک امریکا و کشورهای پیرامون پرتاب میشه کنترل و رهگیری میکنه.

icon_rolleyes icon_wink icon_wink

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/radar_5.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_radar_5.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/chernobyl2-duga2.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_chernobyl2-duga2.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/radar_5.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_radar_5.jpg[/img][/url]

پوشش دهی رادارهای اخطار در روسیه:

icon_wink icon_wink icon_wink

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/2qjkb42.jpg[/img][/align]
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
برادر OPS عزیز

تکنولوژی بکار رفته در رادارهای ضدموشکی فاز آرایه ای چون Voronezh-M یا Dnper اصلا با رادارهای OTH اصلا قابل مقایسه نیست ! رادارهای OTH روی باند HF کار میکنند و امواج این رادارها با بازتاب از یونوسفر به زمین برمیگردند که تعیین موقعیت بسیار ضعیفی از المان های زمینی مثل کشتی ها و جنگنده ها دارند (عملا بدلیل بازتاب امواج در یونوسفر ، قابلیت استفاده به عنوان رادارهای فضایی برای کشف موشکها رو ندارند) ، در حالیکه رادارهای پیشرفته ای مثل Voronezh ، روی باند UHF و VHF کار میکنه و قادره موشکها و اشیا بیرون از جو زمین (= موشکها و ...) رو با دقیق فوق العاده بالایی تشخیص و ردیابی کنه .

تکنولوژی رادارهای OTH مربوط به دهه ی 50 و 60 هست و به هیچ عنوان نمیشه اون رو با رادارهای موشکی کنونی (حتی رادار Qabala مستقر در آذربایجان) مقایسه کرد . رادارهای OTH بیشتر برای اخطار سریع هوابرد و کشف کشتی ها استفاده میشه . اولین رادار عملیاتی OTH شوروی با کد Woodpecker (دارکوب) در سال 1976 ساخته شد . البته در حال حاضر هم روسیه و هم نیروی دریایی آمریکا از رادارهای OTH برای نظارت و اخطار سریع دریایی و هوایی دوربرد استفاده میکنند ، اما رادار اخطار سریع موشکی دارای تکنولوژی بسیار بالاتری نسبت به OTH است .

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/rlsvzg.jpg[/img]

رادار Voronezh-M

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/st08074.jpg[/img]

رادار ماورای افق Woodpecker (کد ناتو Steel yard)
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]برادر OPS عزیز

تکنولوژی بکار رفته در رادارهای ضدموشکی فاز آرایه ای چون Voronezh-M یا Dnper اصلا با رادارهای OTH اصلا قابل مقایسه نیست ! رادارهای OTH روی باند HF کار میکنند و امواج این رادارها با بازتاب از یونوسفر به زمین برمیگردند که تعیین موقعیت بسیار ضعیفی از المان های زمینی مثل کشتی ها و جنگنده ها دارند (عملا بدلیل بازتاب امواج در یونوسفر ، قابلیت استفاده به عنوان رادارهای فضایی برای کشف موشکها رو ندارند) ، در حالیکه رادارهای پیشرفته ای مثل Voronezh ، روی باند UHF و VHF کار میکنه و قادره موشکها و اشیا بیرون از جو زمین (= موشکها و ...) رو با دقیق فوق العاده بالایی تشخیص و ردیابی کنه .

تکنولوژی رادارهای OTH مربوط به دهه ی 50 و 60 هست و به هیچ عنوان نمیشه اون رو با رادارهای موشکی کنونی (حتی رادار Qabala مستقر در آذربایجان) مقایسه کرد . رادارهای OTH بیشتر برای اخطار سریع هوابرد و کشف کشتی ها استفاده میشه . اولین رادار عملیاتی OTH شوروی با کد Woodpecker (دارکوب) در سال 1976 ساخته شد . البته در حال حاضر هم روسیه و هم نیروی دریایی آمریکا از رادارهای OTH برای نظارت و اخطار سریع دریایی و هوایی دوربرد استفاده میکنند ، اما رادار اخطار سریع موشکی دارای تکنولوژی بسیار بالاتری نسبت به OTH است .


[/quote]

سلام دوست قدیمی.

خب منم تصویره همین دارکوب روسیه رو گزاشتم.اون سه تصویر مگه مربوط به دارکوب نیست؟
همچنین منم گفتم از این رادار جهت رهگیری و کنترل استفاده میشه نه تعیین موقعیت دقیق.عکس آخر هم پوشش دهی رادارهای اخطاری موشکیه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]تکنولوژی بکار رفته در رادارهای ضدموشکی فاز آرایه ای چون Voronezh-M یا Dnper اصلا با رادارهای OTH اصلا قابل مقایسه نیست ![/quote]

چکا جان رادار Voronezh-M که نام بردی هم نسل جدید OTH هست

رادار Dnper هم که مربوط به دهه شست بوده و بیشتر برای مونیتورینگ ماهواره ها و موشک ها در ارتفاع بالا استفاده میشده، که اونهم از نوع oth بوده

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام ops جان

بله 3 تصویر اول شما برای دارکوب هست اما اولا کاربردی که راجع بهش گفتی زیاد درست نیست ، رهگیری (Tracking) اهداف هوایی (خصوصا موشکی) اصولا به دقت بالایی احتیاج داره که رادارهای OTH مثل Woodpecker توانایی اون رو ندارند ، نقشه ای هم که از پوشش رادارهای روسی قرار داده اید هیچکدوم رادار OTH نیستند بلکه رادار فضایی هستند .

کاوه جان فرق داره داداش ، رادار OTH برای کشف اهداف توی زیر جو زمین (کشتی ها هواپیماها) استفاده میشه که این کار رو با انعکاس امواج HF در یونوسفر (جو امواج HF رو عبور نمیده) انجام میده ، اما رادارهای فضایی مثل Voronezh-DM که روی امواج UHF کار میکنند برای کشف اهداف فضایی و خارج (یا در خود) جو زمین (کلاهک ها و موشکهای قاره پیما) هست که امواج در اون باید از جو رد بشن (چیزی که کاملا با سازوکار رادارهای OTH فرق داره)

شما اگر درباره ی رادارهای OTH حال حاضر تحقیق بفرمایید متوجه میشید سامانه های راداری OTH که تاکنون توسط کشورها استفاده شده اند (مثل رادار AN/TPS-71 توسط نیروی دریایی آمریکا ، رادار Duga-2) یا در حال استفاده هستند (شبکه ی راداری Jindalee توسط استرالیا) یا برای کشف و ردیابی کشتی ها و هواپیماها بوده یا حداکثر برای کشف "پرتاب" موشکها هستند ، نه ردیابی موشکها ، چراکه چنین چیزی با توجه به ماهیت انعکاس امواج رادارهای OTH در لایه ی یونوسفر امکانپذیر نیست .

رادارهایی مثل Voronezh-M و رادارهای ناتو (مثل راداری که در ترکیه هست) رادارهای فضایی هستند که کارشون کشف و ردیابی دقیق اشیا در فضا هست . (اگر منبعی برای اثبات OTH بودن رادارهایی مثل Dnper دارید بفرمایید)
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
چکای عزیز من هنوزم سر حرفم هستم.این راداره اخطار زود هنگام جهت رهگیری و کنترل ساخته شده.
من بازها گفتنم نه برای تعیین موقعیت دقیق بلکه برای رهگیری که مثلا فلان موشک در ساعت فلان
با تلورانس مثلا 600 متر در فلان موقعیت بوده.این دیگه وظیفه رادارهای موج کوتاه و دقیق هست که بتونن موقعیت دقیق رو پیدا کرده و حتی اقدام به انهدام هدف بکنند.

منظورم از کلمه کنترل هم که کاملا مشخصه .در کاربردهایی مثل بررسی و کنترل ترافیک هوایی و دریایی.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]کاوه جان فرق داره داداش ، رادار OTH برای کشف اهداف توی زیر جو زمین (کشتی ها هواپیماها) استفاده میشه که این کار رو با انعکاس امواج HF در یونوسفر (جو امواج HF رو عبور نمیده) انجام میده ، اما رادارهای فضایی مثل Voronezh-DM که روی امواج UHF کار میکنند برای کشف اهداف فضایی و خارج (یا در خود) جو زمین (کلاهک ها و موشکهای قاره پیما) هست که امواج در اون باید از جو رد بشن (چیزی که کاملا با سازوکار رادارهای OTH فرق داره) [/quote]

http://www.itar-tass.com/en/c39/283362.html

http://rt.com/politics/opens-kaliningrad-radar-station-459/

http://milparade.udm.ru/16/74-76.htm

البته متاسفانه منبعی که به طور جزئی سیستم این رادار ها رو ذکر کرده باشه پیدا نکردم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سپاس از همه دوستان عزیز

جناب چکا، ضمن تشکر از شما، به نظر من هم جناب ops منظورشون تنها شناسایی شلیک بوده نه ترکینگ دقیق موقعیت، اگر با این دید نگاه کنید صحبتهای ایشون صحیح هست، ضمنا مطالبی هم که شما فرمودید درست و دقیق هست.

با تشکر.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خواهش میکنم محمد عزیز منم بخاطر مقاله ی خوبتون تشکر میکنم

اگر منظور جناب Ops عزیز این بوده پس اشتباه از بنده بوده که حرفشون رو بد متوجه شدم

در مورد لینکهای جناب کاوه هم البته همونطور که خودشون فرمودند جایی مشخصا ذکر نشده که رادارهای فضایی کنونی OTH هستند و این با منطق هم جور در نمیاد ، اما از اطلاعات موجود (بخصوص اطلاعات لینک آخر) میشه این نتیجه رو گرفت که رادارهای OTH ، بستر توسعه ی تکنولوژی رادارهای فضایی بودند که با تغییر فرکانس و افزایش توان امواج رادار و البته افزایش قدرت پردازش ، تبدیل به رادارهای فضایی شده اند . اما دیگه نمیشه اسم این رادارها رو رادار OTH گذاشت ، چراکه مشخصه های رادارهای OTH (که اصلی ترینش انعکاس امواج رادار در یونوسفر هست) رو ندارد
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.