Recommended Posts

نمیدونم چرا به این عکس ها خیلی حساس شدم.حس می کنم یه رابطه ای اینجا ما با برادرای! هندو می تونیم پیدا کنیم.. fi_lone_ranger

 

این عکس که متعلق به یک ماکت هست در اتاق رئیس سابق پژوهشکده سامانه های فضانوردی وجود داشته...

http://kelardasht.persiangig.com/military/irslv-sepehr.jpg

 

این عکس پایین هم که معرف حضور هست... پایگاه پرتاب امام خمینی...

 

semnan_new_1.jpg

 

این هم در 2 تا کشور اونورتر ما... icon_eek

http://kelardasht.persiangig.com/military/imam%20khomeini%20space%20center_similar.jpg

از نمای دیگر این پایگاه..

http://kelardasht.persiangig.com/military/pslv-c24-12.jpg

از نمای دیگر این پایگاه..

http://kelardasht.persiangig.com/military/india.png

 

 

این شباهت ها....   :thinking:  عمق همکاری چقدر میتونه باشه؟ icon_cheesygrin

 

ضمنا یادم رفت بگم...

در آپدیت جدید تصویر گوگل ارث از سکوی پرتاب امام خمینی، سکو افزایش طول 10 متری داشته (تغییر رنگ بتن اون قسمت مشخصه..) حالا علتش رو نمی دونم...

یا حق...

ویرایش شده در توسط kelardasht
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ایول وقتی سفیر 3 و4 رونمایی شن قریب به یقین قاعم از اینجا پرتاب میشه البته ظاهر میتونه به دلایل علمی شبیه باشه میدونی که فردا میگن تکنولوزی استرازیک رو ایران خریده! البته همکاری غیرممکن نیست شاید بصورت بده بستان وگرنه همچین چیزی رو مفتی نمیدن
یه عدده ممکنه زحمات شهدای موشکی رو زیر سوال ببرن
حالا دقیقاارتفاعش چقدر ؟!شده ویرایش شده در توسط 2mohammad
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فکرکنم مرحله اول قاعم از بیشتر انواع مشابه خارجی بزرگتر باشه با سوخت حسابی پر قدرت و کنترل تی وی سی اینطور که گفته میشه واز این ماله هندیها پیشرفته تر باید باشه
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با آغاز کار پژوهشگاه هوافضا در سال ۱۳۹۴، جناب آقای دکتر امی ریاست پژوهشگاه هوافضا به مناسبت آغاز سال نو و اعلام برنامه‌های آتی پژوهشگاه با کارکنان دیدار کردند.

رئیس پژوهشگاه برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های آینده خود را به شرح زیر اعلام کردند:

1- ایجاد مرکز رشد در پژوهشگاه هوافضا در تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان
2- تأکید بر فعال‌سازی استاندارهای فضایی که موجب توازن سیاست‌های داخلی پژوهشگاه با سیاست‌های خارجی خواهد شد.
3- تشکیل باشگاه فضانوردی
4- تشکیل جلسات هوافضایی با همکاری انجمن هوافضای ایران
5- حضور مهم و مؤثر در برگزاری کنفرانس‌های هوافضا
6- حمایت از پایان‌نامه‌ها در مقطع دکتری و کارشناسی ارشد
7- ثبت طرح‌های پژوهشی (patent)
8- اجرایی‌کردن ۶۵ پروژه در زمینه هوافضایی مصوب کمیسیون هوافضای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
9- تسریع در آماده‌سازی ساختمان شماره ۲ پژوهشگاه به منظور ایجاد بستر کاری مناسب برای همکاران پژوهشگاه
10- توسعه نیروی انسانی پژوهشگاه با جذب نیروهای متخصص و مجرب از طریق سایت جذب وزارت علوم
11- تخصیص امکانات رفاهی و ورزشی به منظور سلامت روح و جسم همکاران
در پایان مراسم، ضمن تقدیر و تشکر از معاونان اسبق پژوهشی و اجرایی (دکتر هاشمی و مهندس تاجیک) آقای دکتر محمد طاهای ابدی به سمت معاون پژوهشی و آقای دکتر محمدعلی فارسی به سمت معاون اجرایی پژوهشگاه هوافضا منصوب شدند.
 

 

 

منبع : http://www.ari.ac.ir/index.php/news/35-lastest-developments/674-1394-01-15-12-05-40.html

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

«قائم»؛ شاهکار شهید مقدم که ماهواره‌های ایرانی را به ارتفاع 1000 کیلومتری می‌برد



ماهواره بر 4 مرحله ای و سوخت جامد قائم - قطر مرحله اول این موشک 3.5 متر و ارتفاع آن 20 متر بوده و برای رساندن محموله به مدار 1000 کیلومتری طراحی شده است.

 
965897_583.jpg
موشک های بالستیک و ماهواره بر ایران در کنار تصویر گرافیکی فرضی از مرحله اول موشک قائم
 

 

شاید مفید باشه :

 

arian-1.2.3.jpg

قطر هر 3 مدل اول موشک آریان 3.8 متر هست.

 

منبع : http://www.esa.int/Our_Activities/Launchers/Ariane_1_2_32

ویرایش شده در توسط kelardasht
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

آقایون داداشام.....گفته باشم....همه‌ی متنش باس ماس icon_cheesygrin

  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

آقا لطفا یکی ما رو روشن کنه ، شیر فهم کنه... این چه وضعیه آخه.. :-x

 

 

سازمان فضایی مگه نشده بود مرکز ملی فضایی؟

http://www.mehrnews.com/news/2514564/رئیس-مرکز-ملی-فضایی-منصوب-شد

رئیسش هم که شد آقای جهانگیر جُدَی.

شروع بکار مرکز هم که گفتن اواسط امسال...

http://www.mehrnews.com/news/2526960/فعالیت-رسمی-مرکز-ملی-فضایی-ایران-اواسط-امسال-آغاز-می-شود

 

پس این انتصاب رئیس سازمان فضایی دیگه چه صیغه ای؟؟!!

 

آقای محسن بهرامی شده رئیس سازمان icon_eek  فضایی!

http://www.mehrnews.com/news/2529525/رئیس-سازمان-فضایی-ایران-منصوب-شد

 

یکی بگه چه خبره؟ raised_eyebrow

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

شاید مفید باشه :
 
arian-1.2.3.jpg
قطر هر 3 مدل اول موشک آریان 3.8 متر هست.
 
منبع : http://www.esa.int/Our_Activities/Launchers/Ariane_1_2_32

حدودیک و نیم تن رو به مدار زمین اهنگ میبره همینطوری اکثر نیازهامون رفع میشه قائم حدود50متر طولش باشه خیلی با شکوه میشه با چند بوستر وسوخت پرقدرت

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

کاوشگرهای فضایی تیر و مهر ساخته شد
 

معاون اجرایی پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ساخت کاوشگرهای تیرو مهر خبر داد و گفت: آمادگی داریم تا این دو کاوشگر را به نهادهای متقاضی ارایه کنیم.

به گزارش ایرنا، محمد علی فارسی روز شنبه در حاشیه یک نشست خبری در پژوهشگاه هوافضا و در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب افزود: این دو کاوشگر قبلا به سفارش در سازمان فضایی ساخته شده است و اکنون باید دید با تغییرات ایجاد شده در دو سازمان چه تصمیمی برای این دو کاوشگر در نظر گرفته می شود.

وی توضیح داد: پروژه ساخت کاوشگرها از سال 83 در کشور آغاز شد که 2 کاوشگر تیر و مهر نیز در تداوم این پروژه ساخته شدند.

معاون اجرایی پژوهشگاه هوافضا خاطرنشان کرد: این دو کاوشگر اکنون آماده است و اگر مجموعه ای بخواهد ما آماده ایم ظرف مدت یک تا دو ماه نمونه عملیاتی این دو کاوشگر را ارایه کنیم.

ایران تاکنون هشت کاوشگر به فضا پرتاب کرده است که از این پرتاب ها شش پرتاب موفقیت آمیز بوده است.

'پیشگام' و 'پژوهش 'آخرین کاوشگرهای ایرانی بودند که موفق شدند میمون را به فضا فرستاده و سالم به زمین بازگردانند.

پروژه کاوشگرها در راستای اعزام انسان به فضا اجرا می شود و قرار است تا در مرحله نهایی کاوشگر تک سرنشین E1 انسان را به ارتفاع 12 هزار کیلومتری زمین برده و بازگرداند.
 

http://www.tabnak.ir/fa/news/490338/%DA%A9%D8%A7%D9%88%D8%B4%DA%AF%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D8%B6%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AA%DB%8C%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%87%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%87-%D8%B4%D8%AF

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

کاوشگرهای فضایی تیر و مهر ساخته شد
 

معاون اجرایی پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ساخت کاوشگرهای تیرو مهر خبر داد و گفت: آمادگی داریم تا این دو کاوشگر را به نهادهای متقاضی ارایه کنیم.

به گزارش ایرنا، محمد علی فارسی روز شنبه در حاشیه یک نشست خبری در پژوهشگاه هوافضا و در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب افزود: این دو کاوشگر قبلا به سفارش در سازمان فضایی ساخته شده است و اکنون باید دید با تغییرات ایجاد شده در دو سازمان چه تصمیمی برای این دو کاوشگر در نظر گرفته می شود.

وی توضیح داد: پروژه ساخت کاوشگرها از سال 83 در کشور آغاز شد که 2 کاوشگر تیر و مهر نیز در تداوم این پروژه ساخته شدند.

معاون اجرایی پژوهشگاه هوافضا خاطرنشان کرد: این دو کاوشگر اکنون آماده است و اگر مجموعه ای بخواهد ما آماده ایم ظرف مدت یک تا دو ماه نمونه عملیاتی این دو کاوشگر را ارایه کنیم.

ایران تاکنون هشت کاوشگر به فضا پرتاب کرده است که از این پرتاب ها شش پرتاب موفقیت آمیز بوده است.

'پیشگام' و 'پژوهش 'آخرین کاوشگرهای ایرانی بودند که موفق شدند میمون را به فضا فرستاده و سالم به زمین بازگردانند.

پروژه کاوشگرها در راستای اعزام انسان به فضا اجرا می شود و قرار است تا در مرحله نهایی کاوشگر تک سرنشین E1 انسان را به ارتفاع 12 هزار کیلومتری زمین برده و بازگرداند.
 

http://www.tabnak.ir/fa/news/490338/%DA%A9%D8%A7%D9%88%D8%B4%DA%AF%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D8%B6%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AA%DB%8C%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%87%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%87-%D8%B4%D8%AF

 

12 هزار !؟  icon_eek

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

12 هزار !؟  icon_eek


احتمالا منظورشون 120000 متری بوده چون قراره به ارتفاع 120 کیلومتری پرتاب کنن.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دکتر امی رییس پژوهشگاه هوافضایی:با اختصاص کل بودجه فضایی به پرتاب انسان مخالفم/ تا سال 1404 ایران باید ماهواره 500 کیلویی خود را در مدار ژئو(36کیلومتری)  قرار دهد/تاکید بر تمرکز فعالیتهای تحقیقاتی این پژوهشگاه در زمینه موتورهای فضایی

 

رییس پژوهشگاه هوافضا با استقبال از تحولات صورت گرفته در ساختار فضایی کشور و منفک شدن این پژوهشگاه از سازمان فضایی فهرست بلندی از برنامه های این پژوهشگاه در حوزه های مختلف هوافضا از طراحی و ساخت دو کاوشگر «تیر» و «مهر» به سفارش سازمان فضایی، ساخت کپسول زیستی یک نفره، طراحی موتورهای فضایی، رفع مشکل هواپیمای ملی «ایران - 140» با تعویض موتور و بازگرداندن این هواپیما به خطوط هوایی کشور، استفاده از پیل های سوختی در موتور سوم هواپیماها خبر داد.
به گزارش مشرق، دکتر فتح‌الله امی در نشستی خبری با بیان این که سال 93 دستاوردهای خوبی برای نظام جمهوری اسلامی ایران داشت، افزود: طلوع این دستاوردها در اول سال 94 بوده است وآن دستاوردهای تیم مذاکره کننده در جلسات وین بوده است.

وی با ابراز امیدواری از این که پیشرفت تیم مذاکره کننده در جلسات وین منجر به لغو تحریم‌ها شود، اظهار داشت: لغو این تحریم‌ها در پیشرفت فناوری و نوآوری فضایی نقش اساسی خواهد داشت و موجب تسریع دستیابی به اهداف سند هوافضا می‌شود.

امی با اشاره به انتصابات اخیر کشور در حوزه هوا فضا خاطرنشان کرد: این انتصابات نتیجه مشاوره‌ها و جلساتی بوده است که در ابتدای سال جاری در هیات دولت انجام شده است.

رییس پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم با غیرقانونی خواندن تصمیمات دولت دهم در ادغام پژوهشگاه ها و مراکز فضایی کشور در سازمان فضایی و خروج آن از زیرمجموعه وزارت ارتباطات به زیرمجموعه نهاد ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: این تصمیمات موجب جدا شدن بخش‌های فضایی و هوا فضایی کشور از پیکره اصلی آنها بوده است که در گذشته مصوبه مجلس را داشته است.

امی در این زمینه توضیح داد: سازمان فضایی ایران در سال 82 با مصوبه مجلس شورای اسلامی به عنوان یک نهاد مستقل در وزارت ارتباطات ایجاد شد که با اختیاراتی که بر عهده سازمان قرار داده شد، رییس آن وزیر ارتباطات انتخاب شد. این سازمان تا سال 90 مسیر قانونی خود را طی می‌کرد ولی پس از این سال این سازمان از وزارت ارتباطات منفک و تحت نظر دفتر رییس جمهور قرار گرفت که این امر موجب شد که در روند پرشتاب آن توقف ایجاد شود.

رییس پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم تصمیمات اتخاذ شده در خصوص این پژوهشگاه در سال 90 را نیز غیرقانونی خواند و گفت: در سال 1382 شورای گسترش وزارت علوم، مجوز اصولی و در سال 84 مجوز قطعی ایجاد پژوهشگاه هوافضا را صادر کرده بود ولی در سال 90 با تنزل جایگاه این پژوهشگاه، این مرکز به عنوان پژوهشکده ادامه حیات داد. بدین ترتیب پژوهشکده هوا فضا تنها در حوزه فضایی فعال بود و بخش‌های هوایی آن منحل اعلام شد و طی سه سال هیچ گونه فعالیتهای هوایی در این پژوهشکده انجام نشد.

امی با اشاره به روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و ارائه شکایت‌نامه‌ای از سوی اعضای هیات علمی پژوهشگاه هوا فضا به وزارت علوم، خاطرنشان کرد: در این شکایت‌نامه اعضای هیات علمی این پژوهشگاه نسبت به اقدامات غیر قانونی در قبال این پژوهشگاه شکایت کردند و وزارت علوم با پیگیری این شکایت‌نامه بر اساس مصوبه سال 82 و 84 با تصویب کارگروهی در هیات دولت این پژوهشگاه به وزارت علوم برگردانده شد. همانطور که سازمان فضایی به وزارت ارتباطات واگذار شد.

امی همچنین به ایجاد مرکز ملی فضایی در معاونت علمی اشاره کرد و در این زمینه توضیح داد: در بسیاری از کشورهای صاحب فناوری‌های فضایی مرکزی با عنوان آژانس فضایی ایجاد می‌شود که در آن افراد صاحب نظر، پروژه‌های فضایی کلان را به لحاظ امکان‌سنجی و برنامه زمانی مورد بررسی قرار می‌دهند و با ارائه گزارش‌هایی به دولت اقدام به اجرای پروژه‌های کلان فضایی می‌کنند.

وی با بیان این که در این راستا خلائی در کشور وجود داشت، ادامه داد: در این راستا اقدام به ایجاد مرکز ملی فضایی در معاونت علمی شد که نقش آن همانند آژانس‌های فضایی در سایر کشورها است.

به گفته امی بر اساس مطالعاتی که این پژوهشگاه بر روی 31 کشور صاحب فناوری فضایی داشته است، بیش از 90 درصد این آژانس‌ها در وزارتخانه‌ها و سازمان‌هایی علمی راه‌اندازی شده است.

سیاست‌های آینده پژوهشگاه هوا فضا

رییس پژوهشگاه هوافضا احیای مجدد به پژوهشگاه هوا فضا را یکی از سیاست‌های مهم این پژوهشگاه نام برد و گفت: در حال حاضر تا 50 نفر پرسنل در این پژوهشگاه فعال هستند در حالی که پرسنل فعال در حوزه فضایی نیز غیر فعال شدند که درصدد فعال‌سازی این پژوهشگاه هستیم.

وی از ابلاغ 65 پروژه تحقیقاتی از سوی ستاد هوا فضا وزارت علوم خبر داد و گفت: این پروژه‌ها بر اساس نیازهای کشور و اهداف سند هوا فضا ابلاغ شده است.

زمین گیر بودن 100 فروند هواپیمای پهن پیکر کشور

امی با اشاره به زمین‌گیر بودن 100 هواپیمای پهن‌پیکر در کشور اظهار داشت: دلیل این امر مشکل تعمیر و نگهداری بوده است به گونه‌ای که هیچ مرکزی خدمات تعمیر و نگهداری هواپیما را ارائه نداده است.

وی با اشاره به سرنوشت هواپیمای ملی ایران 140 گفت: در حال حاضر این هواپیما اجازه پرواز ندارد و یکی از سیاستهای ما رفع مشکل این هواپیما است تا بتوان این هواپیما را در خطوط حمل و نقل هوایی کشور فعال کنیم.

اشکال موتور، عامل سقوط هواپیمای ایران 140

امی با اشاره به جزییات مشکلات موجود در طراحی و ساخت هواپیما 140 توضیح داد:‌ مشکل این هواپیما نوع موتور استفاده شده در این هواپیما است. در این هواپیما که دو موتوره است از نوعی موتور استفاده شده که در دمای بالا قادر به عملکرد مناسب نیست و محفظه موتور آن راندمان خود را از دست می‌دهد از این رو یکی از موتورهای این هواپیما در دمای بیش از 40 درجه سانتی گراد از کار می‌افتد.

رییس پژوهشگاه هوافضا اضافه کرد: سقوط هواپیمای ایران 140 و کشته شدن 40 تن از مسافران آن هم به همین دلیل بوده است که در این راستا موتورهایی برای بهبود عملکرد این هواپیما پیشنهاد دادیم تا بتوان از این هواپیما در مناطق نزدیک به خط استوا مانند شهرهای جنوبی استفاده کرد.

توسعه گروه‌های پژوهشی پژوهشگاه

وی سیاست جدید دیگر این پژوهشگاه را توسعه گروه‌های پژوهشی و پژوهشکده‌های وابسته به این پژوهشگاه عنوان کرد و افزود: در این راستا اقدام به ایجاد پژوهشکده‌های علوم و فناوری هوایی، علوم و فناوری فضایی، مدیریت و حقوق و استاندارد هوایی و فضایی خواهیم کرد.

امی با اشاره به فعالیتهای تحقیقاتی این پژوهشگاه در حوزه پرتاب موجود زنده یادآور شد:‌ از جمله آن می‌توان به پرتاب موجود زنده پیشگام و فرگام تا ارتفاع 120کیلومتری اشاره کرد که سالم به زمین برگشتند و در پروژه دیگری نیز درصدد انجام پرتاب‌هایی در ارتفاع زیر مداری هستیم که در این زمینه پروژه‌های تحقیقاتی در دستور کار قرار دارد.

رییس پژوهشگاه هوا فضا ادامه داد: در این راستا اقدام به طراحی و ساخت ماکت پیکره کپسول زیستی شده‌اند که در روز فناوری فضایی عرضه شد و اقدامات برای ساخت نمونه مهندسی این کپسول فضایی یک نفره در دستور کار قرار دارد.

امی با تاکید بر این که به زودی نمونه واقعی این کپسول ساخته می‌شود، خاطرنشان کرد: ساخت نمونه واقعی این کپسول مستلزم ابلاغ سیاستهای دولت در زمینه پرتاب انسان به ارتفاع زیر مداری است که در صورت ابلاغ این سیاستها در این زمینه اقدام می‌شود.

تلاش پژوهشگاه برای همکاری‌های بین‌المللی

امی همکاری با مراکز تحقیقاتی داخل و خارج را از سیاستهای دیگر این پژوهشگاه ذکر کرد و یادآور شد: در این راستا اقدام به اخذ پروژه‌هایی از خارج کشور خواهیم کرد تا ایران بتواند در چرخه فناوری فضایی بین‌المللی نقش خود را ایفا کند. به عنوان مثال محققان دنیا طراحی و ساخت پرنده‌هایی را در دستور کار دارند تا بتوانند از منابع تجدید‌پذیر استفاده کنند.

وی اضافه کرد: هواپیماها دارای سه موتور هستند که موتور سوم آنها در سطح فرودگاه‌ها کار می‌کند به این صورت که در زمان نشستن هواپیما بر باند فرودگاه به منظور تامین انرژی‌های مورد نیاز هواپیما این موتور شروع به فعالیت می‌کند که آلایندگی‌های زیادی برای فرودگاه‌ها به همراه دارد.

نشست و برخاست سالانه 100 هزار فروند هواپیما در فرودگاه مهرآباد

امی با اشاره به نشست و برخاست سالیانه صد هزار هواپیما در فرودگاه مهرآباد گفت: فرودگاه مهرآباد جزو فرودگاه‌های آلوده دنیا است از این رو ما به دنبال این هستیم که موتور سوم هواپیما با استفاده از باتری‌های سوختی عملکرد خود را انجام دهد.

امی با تاکید بر این که در حال حاضر ناسا در این زمینه پروژه‌های تحقیقاتی را اجرایی کرده است، گفت: در چنین حوزه‌هایی که در مرز دانش هستند، می‌توانیم همکاری‌های مشترک داشته باشیم.

ایجاد شرکتهای دانش بنیان در پژوهشگاه هوا فضا

 رییس پژوهشگاه هوافضا ایجاد شرکتهای دانش بنیان را از دیگر برنامه‌های این پژوهشگاه عنوان کرد و افزود: با ایجاد این شرکتها در پژوهشگاه می‌توانیم زیر پروژه‌های فضایی را به این شرکتها واگذار کنیم.

علاوه بر آن درصدد هستیم تا با همکاری وزارت دفاع پروژه‌های هوافضایی را در بخش غیر نظامی اجرایی کنیم.

امی همچنین با تاکید بر ضرورت توسعه هوانوردی عمومی خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر بسیاری از فرودگاه‌های کشور بلا استفاده شده اند که با توسعه هوانوردی عمومی بخشی از مشکلات موجود در بخش حمل و نقل عمومی را کاهش دهیم.

وی گفت: سالانه 30 هزار کشته در جاده‌های کشور داریم که با توسعه هوانوردی عمومی حوادث کمتری نسبت به حمل و نقل جاده‌ای خواهیم داشت.

امی همچنین طراحی و ساخت هواپیمای هیبریدی با استفاده از انرژی خورشیدی از دیگر برنامه‌های این پژوهشگاه ذکر کرد.

لزوم توجه به طرح اعزام فضانورد به رغم اولویت پرتاب ماهواره ها

امی با اشاره به لزوم توجه به اعزام فضانورد به فضا در ایران توضیح داد: در جلسه‌ای از موضوع پرتاب موجود زنده به فضا دفاع کردم ولی در مناظره دیگری که در سالروز فضایی کشور اعلام کردم که با اختصاص کلیه اعتبارات به پرتاب انسان به فضا مخالفت کردم چرا که موضوع پرتاب ماهواره بیش از اعزام انسان به فضا اهمیت دارد.

وی با تاکید بر این که در حال حاضر سرویس های تمام موبایل‌های کشور از طریق ماهواره‌های خارجی ارائه می شود و دولت بابت آن اجاره پرداخت می‌کند، گفت: علاوه بر آن صدا و سیما نیز اجاره‌هایی برای استفاده از ماهواره‌های خارجی پرداخت می‌کند از این رو ضرورت دارد تا نسبت به طراحی و ساخت و پرتاب ماهواره‌ها در کشور توجه ویژه صورت گیرد.

برنامه‌های پژوهشگاه در زمینه ساخت ماهواره‌ها

رییس پژوهشگاه هوافضا با اشاره به اهداف سند هوافضا کشور یادآور شد: بر اساس این سند تا سال 1404 ایران باید ماهواره 500 کیلویی خود را در مدار ژئو (36 کیلومتری) قرار دهد.

امی با اشاره به آخرین ماهواره پرتاب شده کشور یادآور شد: ماهواره فجر که آخرین ماهواره پرتاب شده ایران است 50 کیلوگرم وزن داشته و برای رسیدن به وزن 500 کیلوگرم نیاز به نیروی رانش بالاتری خواهیم داشت.

وی همچنین با تاکید بر تمرکز فعالیتهای تحقیقاتی این پژوهشگاه در زمینه موتورهای فضایی خاطرنشان کرد: برای افزایش نیروی رانش باید به بخش موتورهای فضایی توجه شود و موتورهایی با پراکس بالا در کشور ساخته شود.

طراحی کاوش‌گر در دستور کار پژوهشگاه

امی از طراحی و ساخت دو کاوشگر در این پژوهشگاه خبر داد و گفت: دو کاوشگر تیر و مهر به سفارش سازمان فضایی در دستور کار قرار گرفته است. 
  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط parsneet
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      تاپیک حاضر با محوریت پوشش خبر ها و اطلاعات مسابقات نظامی برگزار شده در ایران و همچنین شرکت تیم های ایرانی در سایر مسابقات بین المللی نظامی می باشد .
       
      مقدمه :
      مسابقات نظامی هر ساله در سراسر جهان با شرکت پرسنل نظامی ( به صورت داخلی و یا بین المللی ) برگزار می گردد . این گونه مسابقات علی رقم اینکه از قواعد و استاندارد متحدی برخوردار نیستند ( منظور نبودن کمیته جامع و قوانین واحده بین المللی در رشته های تخصصی می باشد ) اما تا حدودی پیرو قواعد و ضوابط برگزاری رزمایش های نظامی هستند . ( البته تیم های ورزشی و مسابقات ارتش های جهان (CISM) تا حدودی متفاوت از سایر مسابقات تخصصی هستند که در ذیل به آن اشاره خواهد گردید )
      اساساً هدف از برگزاری این گونه مسابقات تخصصی بالا بردن آمادگی پرسنل و ایجاد حس رقابت و افزایش انگیزش پرسنل نظامی جهت فراگیری مهارت های تخصصی است . و همچنین سنجش توانمندی پرسنل در مقایسه با واحد های مشابه در ارگان های نظامی داخلی و یا ارتش های خارجی دیگر است . پس تا حدودی می توان بیان کرد که تیم های شرکت کننده ( در مسابقات بین المللی ) عموماً از بین کشور های دوست و یا هم پیمان ( و یا حداقل غیر متخاصم ) انتخاب می شوند و برای سنجش توانایی های تخصصی شان گرد هم می آیند . و همچنین حتی گاهی می تواند بیان گر همسویی کشور های شرکت کنند و حامل پیام های خاص برای ارتش های رقیب شان نیز باشند .
       
       
       
      تاریخچه :
      می توان به نوعی اولین مسابقات نظامی ( با تاکید و اولویت دادن به پرسنل نظامی ) را به یونان باستان نسب داد . در رویدادی جشن گونه که عموما" ( و نه اختصاصاً ) پرسنل نظامی در آن شرکت می کردند تا آمادگی جسمانی و مهارت های کار با سلاح در رقابت با حریفان را بسنجند . در ادامه و ظهور امپراطوری روم باستان این نوع مسابقات چهره خشن تر و جدی تری به خود گرفت به گونه ای که مکان های اختصاصی مانند کلوزیوم (Colosseum) و همچنین شرکت کنندگان مخصوص بنام گلادیاتور (Gladiator) برای شرکت در آن تربیت می گردیدند .
      این مسابقات شرحی مفصل دارد ولی به اختصار : برگزاری آن در قرون مختلف تکامل یافته و عموماً شرکت کنندگان آن از بین سربازان قوای شکست خورده در جنگ با امپراطوری روم انتخاب می شدند و در بین خیل عظیم از این سربازان که در مسابقات محلی و ایالات های مستعمره روم برگذار می شد برگزیدگان ( که یقیناً تعداد کمی از آنان بودند) می توانستند آزادی خود را به دست آورند . ولی جنگجویانی نیز بودند که به خاطر بدست آوردن پول و یا شهرت نسبت به شرکت در این مسابقات خونین اقدام می کردند . این مسابقات که به خشونت بی پروا و ضد انسانی اش معروف گشته بود بدون فایده هم البته نبود . ( البته فواید آن از دید فرماندهان نظامی ) باید اشاره کرد که تمامی این مسابقات به نبرد های خونین تن به تن اختصاص نداشت بلکه اکثر این رویداد ها به باز سازی نبرد های روم در مقابل دشمنانش مختص می شد ( یقیناً آن نبردهای که در آن پیروز گردیده بودند تا خاطرات ، تکنیک های رزم و قهرمانان آن را مرور و زنده نگاه دارند ) عده ای از سربازان لباس های قوای دشمن را بر تن می کردند و سربازانی دیگر که نقش نیروهای رومی را داشتند با بکارگیری ارابه و اسب و سلاح های آن دوران در چندین پرده که گاهی تا چند روز نیز ادامه می یافت آن نبرد خاص را باز سازی می کردند . از نحوه یورش قوای مهاجم گرفته تا نبرد های تن به تن ، عبور از رودخانه ، یورش سواره نظام ، محاصره قلعه ها و یقیناً نمایش پیروز مندانه و دلاورانه ارتش رومی بر حریف خود !
       
      در عصر جدید ایده مسابقات نظامی بعد از پایان جنگ جهانی اول شکل گرفت . در سال 1919 پس از جنگ جهانی اول ، بازی های بین متفقین توسط شورای ورزشی نیروهای متفقین ژنرال جان پرشینگ سازماندهی شد و 1500 ورزشکار از 18 کشور را گرد هم آورد تا در 24 رشته ورزشی به رقابت بپردازند. این رویداد در Joinville-le-Pont فرانسه برگزار شد . و طی سالهای بعد در ماه مه 1946 ، پس از جنگ جهانی دوم ، شورای ورزشی نیروهای متفقین توسط سرهنگ هانری دبروس و پنج‌گانه المپیک توسط سرگرد رائول مولت احیا شد و در  7 تا 8 سپتامبر همان سال دومین بازی‌های بین متفقین در برلین (در المپیاستادیون , محل برگزاری بازی های المپیک 1936) برگزار شد .
       


      چند ماه بعد، با پایان دادن به شورای ورزش نیروهای متفقین ، سرهنگ دبروس و سرگرد مولت مسابقات ارتش های جهان (CISM) را در 18 فوریه 1948 تأسیس کردند . اعضای موسس آن بلژیک ، دانمارک ، فرانسه ، لوکزامبورگ و هلند بودند . در سال 1950، آرژانتین و مصر به عضویت آن درآمدند. در سال 1951 ایالات متحده به آن پیوست . در سال 1952 عراق ، لبنان ، پاکستان و سوریه و دو سال بعد برزیل به عضویت آن درآمدند . و همچنین کانادا در سال 1985 وارد آن شد . سپس در سال 1991 با پایان جنگ سرد سازمان رقیب پیمان ورشو کمیته ورزش ارتش متفقین (SKDA) با CISM ادغام شد و خبر از پیوستن 31 کشور و عضو جدید و سایر کشورهای مرتبط با بلوک شوروی را داد. این پیشرفت سریع منجر به رسمیت شناختن توسط نهادهای بین المللی از جمله IOC شد. قبل از سال 1995 CISM هر سال 15 تا 20 مسابقات جهانی را برگزار می کرد. از سال 1995  CISM هر چهار سال یک بار بازی های جهانی نظامی را که یک رویداد چند ورزشی است با شرکت نمایندگانی از ارتشهای 127 کشور دنیا سازماندهی می کند .
       
       

       
      رویدادها
      برگزاری مسابقات مرتبط با ارتش های جهان طیف متنوعی را در بر می گیرد و بلوک های سیاسی و جغرافیایی متعدد سعی در برگزاری رویدادهای مشابه زیادی جهت بالا بردن مهارت پرسنل خود دارند . اما به نوعی اهداف برگزاری این چنین مسابقاتی تنها به بالا بردن مهارت ها محدود نمی گردد . بلکه برپایی نمایشگاه های تخصصی تجهیزات تیراندازی و حتی ماشین آلات زرهی و تسلیحات انفرادی و البسه نظامی و ... در حاشیه این مسابقات بیان گر این است که این رویدادها مکانی است تا برنامه ریزان و دست اندرکاران نظامی کشور های مختلف به عرضه و کسب اطلاعات و سنجش آمادگی قوای نظامی پیرامونی خود اقدام نمایند .
       
      به برخی از این رویدادها می توان به اختصار اشاره کرد مانند :
      - مسابقات بین المللی پنج گانه ورزشی ( تیراندازی سرعت و دقت ، میدان موانع ، شنا ۵۰ متر با مانع ، دو صحرانوردی ۸ کیلومتر و پرتاب نارنجک )
      - مسابقات بین المللی نظامی پهپادی ارتش های جهان
      - مسابقات بین‌المللی نظامی غواصی در عمق
      - مسابقات بین‌المللی نظامی جهت یابی
      - مسابقات بین‌المللی نظامی بیاتلون زرهی روسیه
      - مسابقات سراسری امنیت سایبری در آمریکا
      و ...
       

      بازتاب و آثار
      برای بیان تاثیر حضور بین المللی تیم های نظامی و ترتیب دادن این چنین مسابقاتی منعکس کردن دیدگاه بعضی از تحلیل گران غربی شاید مفید باشد به عنوان نمونه :
      «واشنگتن فری بیکن» «جوزف هومیر» تحلیلگر امنیت ملی : روسیه و چین در نمایش قدرت به آمریکا قصد شرکت در یک بازی‌های بین‌المللی در آمریکای لاتین ( ونزوئلا ) تحت عنوان « تک تیرانداز مرز » را دارند . این  بازی‌های نظامی یکی از واضح ترین نشانه‌ها  از شکل گیری یک ائتلاف ضد ایالات متحده در آمریکای لاتین است. روسیه و متحدانش ( ایران و چین ) با حضور در این مسابقات نظامی در ونزوئلا در حال نمایش قدرت هستند . با عادی سازی تحرکات نظامی دشمنان ایالات متحده در دریای کارائیب ، ما در معرض خطر در آمریکای لاتین هستیم .
       
       
      در حال حاضر به نظر می رسد که برگزاری این گونه مسابقات در بین نیرو های نظامی منطقه ای و جهانی در حال افزایش هست . مسابقاتی که هم در رشته های عمومی ( آمادگی جسمانی و ورزشی ) و هم رشته های تخصصی ( تیر اندازی ، زرهی و توپخانه ، پهپادی و ... ) با حضور تیم های چندگانه به جدیت پیگیری می شود . قطعا انتخاب تیم های ورزیده در این گونه رقابت ها باعث افزایش اعتماد به نفس پرسنل و همچنین تبلیغات مثبت برای نیرو های نظامی ما نیز خواهد گردید  . همچنین برگزاری مسابقات کشوری و درون مرزی برای ما موجبات حس رقابت و افزایش انگیزش سازمانی را برای نیروهای مسلح ما در پی خواهد داشت . انشالله 
       

       
       
       
      بن پایه :
      https://www.milsport.one/cism/members-nations
      https://www.ilsf.org/about/recognition/cism/
      https://armedforcessports.defense.gov/CISM/Military-World-Games/
      https://en.wikipedia.org/wiki/Colosseum
      https://freebeacon.com/national-security/iran-russia-china-to-run-war-drills-in-latin-america/
       
      گرد آوری جهت انجمن میلیتاری
       
       
    • توسط SAEID
      کاربران میتوانند در این تاپیک اخبار مرتبط با مسائل نظامی ایران را پست کنند. توجه کنید که تنها اخبار مهم را بصورت تاپیک مستقل ارسال کنید و مابقی اخبار را بصورت پست در همین تاپیک قرار دهید. عنوان پست خبری را هم با رنگ قرمز بنویسید تا از سایر پستها متمایز باشد.
    • توسط Parviz
      تحلیلگران درباره دلایل نزديک شدن روسيه به ايران سه سناريو متحمل را ارایه می کنند.

      نخستين سناريو احتمالی به اين گزينه متکی است که روسيه خواهان ايرانی قدرتمند به عنوان متحدی است که می خواهد دربرابر آنچه سياستمداران روسی رويکرد يکجانبه گرايانه آمريکا می خوانند، قرار گيرد.

      سناريو دوم می گويد هيچ حکمرانی در تاريخ سياسی روسيه خواهان ايرانی قدرتمند در کنار مرزهايش نبوده و امروز نيز قادر نيست خود خطر را از ميان بردارد در نتيجه منتظر است تا يک قدرت احتمالی، یعنی آمریکا، اين کار را يرای آنها بدون دردسرانجام دهد.

      سناريو سوم براین باور تاکید دارد که روسیه می کوشد تا ایران را از یک سو به عنوان یک خطر بالقوه نشان دهد و از این طریق در عرصه بین المللی و به ويژه در رويارويی با آمريکا، امکان چانه زنی خود را بالا ببرد و از سوی دیگر، ایران را در عمل، در موقعیت ضعف قرار داده، امکان گرفتن امیتاز از این کشور را برای خود میسر کند.

      «آیا روسيه تمايل دارد ايران نابود شود؟»

      مايکل لدين، يکی از چهره های نئومحافظه کار يا نئوکنسرواتيو و عضو موسسه آمريکن اينترپرايز اينسيتو از کسانی است که به سناریوی دوم معتقد است.

      او در زمينه روابط روسيه و ايران قرضيه ای را مطرح می کند که براساس آن مسکو تمايل دارد تا تحريم ها عليه ايران به بن بست برسند.

      مايکل لدين در گفت وگو با راديو فردا می گويد:«اين چيزی که من مطرح می کنم يک فرضيه و گمانه زنی من در اين باره است. من در درون سيستم دولتی روسيه نيستم تا از آن خبر بدهم، بلکه شواهدی را در کنار يکديگر قرار می دهم و از آنها به اين نتيجه ای که می گويم می رسم.»

      آقای لدين می گويد:«اگر من به جای ولاديمير پوتين بودم، به دليل مشکلات ديرينه روسيه با مسلمانان، چه در افغانستان و چه در چچن و از سوی ديگر تلاش ايران برای گسترش قدرت خود در مناطق تحت تسلط مسکو، تمايل داشتم اين رژيم نابود شود.»

      به گفته آقای لدين وجود يک ایران مسلمان، جزم اندیش، زیاده خواه، مسلح به موشک های هسته ای و با حکمرانی که خود را منجی بشریت می پندارند، در کنار مرزهای روسيه، آخرين چيزی است که آقای پوتين و يا هر حکمران روسی ممکن است آرزو کند.

      مايکل لدين تصريح می کند:«اگر من پوتين بودم سعی می کردم که در تحريم ها اخلال ايجاد کنم تا نتيجه ندهند، اگر تحريم ها مثمرثمر شوند، آمريکايی ها به نتيجه دادن تلاش های ديپلماتيک اميدوار می شوند و ديگر به دنبال استفاده از گزينه نظامی نخواهند بود.»

      آقای لدين می افزايد:«اگر من پوتين بودم، آرزو می کردم که آمريکا به ايران حمله کند.»

      اين چهره سرشناس نئوکان ها( محافظه کاران جديد) با اشاره به سفر ولاديمير پوتين و سرگئی لاوروف، وزير امورخارجه روسيه به ايران، می گويد:«مقام های روسی به ايران گوشزد خواهند کرد که نگران آمريکا نباشيد، آمريکايی ها اکنون ضعيفند و دچار چند دستگی شده اند و به شما حمله نخواهند کرد.»

      به باور آقای لدين روسيه خواهد کوشيد تا تنش ميان ايران و روسيه هرچه بيشتر تشديد شود تا آمريکايی به اين نتيجه برسند تنها چاره کار استفاده از گزينه نظامی است.

      آقای لدين يکی از شواهد خود را در اين زمينه اين گونه بيان می کند:«سيستم موشکی که روسيه به ايران فروخته يکی از شواهدی است که نشان می دهد روسيه تمايل دارد ايران مورد حمله قرار بگيرد.»

      او می افزايد:«اين سيستم های موشکی کارايی ندارند و در جريان حمله هواپيما های اسراييلی به هر انچه که در سوريه بود نشان داد قادر نيستند که درست عمل کنند و هواپيماهای اسراييلی توانستند با زدن هدف های خود بدون هيچ مشکلی عملياتشان را موفقيت اميز انجام دهند.»

      به نظر می رسد که می تواند این چنین از اطهارات آقای لدین استنباط کرد که اگر روسیه خواهان صدمه ندیدن این کشورها می بود می بایست سلاح هایی در اختیارشان قرار می داد که بتوانند با آنها از خود دفاع کنند.

      آقای لدين با اشاره به اين که روسيه خواهان قدرت گرفتن يک ايران جزم اندیش، زیاده خواه و مسلح به سلاح هسته ای نيست ، می گويد:«اگر من پوتين بودم، از آنجا که روسيه قادر نيست خود اين مانع را از ميان ببرد، می کوشيدم يک کشور ديگر که احتمالا امريکا خواهد بود با کمترين هزينه برايم اين مشکل را حل کند.»
    • توسط ALI
      با سلام خدمت همه دوستان عزیز
      در این تاپیک قصد داریم با موتورهای تانک و انواع آن آشنا شده و در باره موتور چند تانک مطرح جهان بررسی کنیم
      موتور هر وسیله را میگویند که صورتهای مختلف انرژی را به انرژی مکانیکی تبدیل کند.وسیله تبدیل انرژی شیمیایی به مکانیکی موتورهای درونسوز هستند. موتورهای درونسوز به انواع دیزلی بنزینی وانکل هیبریدی استرلینگ و .. تقسیم میشوند. در این نوشتار ما موتورهای دیزلی که در تانکها استفاده میشود را بررسی خواهیم کرد. موتورهای دیزلی به این علت در تانکها و نفربرها استفاده میشوند که اولا گازئیل دارای انرژی بیشتری نسبت به بنزین است (سوخت دیزل (گازوئیل ) چگالی انرژی بالاتری نسبت به بنزین دارد . به طور متوسط ، یک گالن (3.8 L) گازوئیل تقریباً 155x106 j (147,000 BTU), انرژی دارد ، در حالیکه یک گالن بنزین 132x106 j (125,000 BTU) انرژی دارد . این (انرژی بالای گازوئیل) با بازده بالای موتور دیزل تلفیق می شود و این دلیل برتری موتور های دیزل بر موتور های بنزینی است .)ثانیا موتورهای دیزلی دارای انعطاف پذیری و استحکام بالایی نسبت به موتورهای بنزینی دارند.موتورهای دیزلی در صورت نبود گازوییل با بنرین الکل نفت و حتی روغن نباتی هم کار میکند.(این آخریش را خودم امتحان کردم. موتورهای دیزلی با روغن نباتی هم کار میکنند)
      موتور تانک از اجزای مهم یک تانک به شمار میرود. یک تانک هر چقدر دارای زره قوی باشد و تسلیحات دوربرد و قدرتمند باشد بدون داشتن یک موتور مستحکم و قوی نمیتواند در برابر تانکهای دیگر مقاومت کند. طراحان و سازندگان تانک نیز هنگام طراحی موتور تانک به سه مولفه توجه دارند: 1- اندازه کوچک 2- قدرت متناسب با وزن تانک 3 - مصرف بهینه. با این پیش درآمد به سراغ طرز کار موتورهای تانک میرویم.
      موتورهای تانک یا در مجموع موتورهای دیزلی در مرحله مکش برخلاف موتورهای بنزینی که مخلوط هوا و بنزین را مکش میکنند ، تنها هوا را میمکند و در مرحله تراکم هوا را متراکم میکنند. وقتی که هوا متراکم شد دمای آن بالا میرود در این مرحله نازل انژکتور توسط بلانچر باز شده و سوخت را به داخل سیلندر میپاشد و تولید قدرت میکند. یکی از اجزای بسیار مهم موتور تانک توربو شارژ میباشد
      توربو شارژ هوای موجود را به شدت متراکم میکند و در مرحله مکش هوا را به شدت و قدرت تمام وارد سیلندر میکند . به جرات میتوان گفت که موتورهای دیزلی بدون توربو شارژ هیچند. اگر شما حتی به کامیونها و تریلر ها هم توجه کنید در پشت آن یک لوله سیاه رنگ وجود دارد که در واقع هواکش توربوشارژ است. سوپر شارژ هم همان کار توربو شارژ را انجام میدهد ولی با این تفاوت که سوپر شارژ قدرت چرخش خود را بوسیله تسمه از میللنگ دریافت میکند و با این کار اقلا 20 درصد توان موتور را میگیرد ولی توربو شارژ بوسیله توربینهای مخصوص از محل دود حاصل از احتراق مانیفولد میچرخد.
      انشاالله با این پیش درامد ذهنتان آماده شده باشد. حالا برویم سر اصل مطلب

      به تصاویر زیر خوب دقت کنید

      موتورهای دیزلی از نظر آرایش سیلندرها به انواع مختلفی تقسیم میشوند: خورجینی دومیللنگ / V شکل نیم میللنگ / V شکل تمام میللنگ / خطی / دوار / تخت / ...


      موتور وی شکل تانک تی 72 ساخت ایران

      این موتور دارای آرایش وی شکل است و توسط متخصصین داخل طراحی شده است. این موتور همانطوریکه در شکل میبینید دارای 8 سیلندر بوده و دارای 1000 اسب بخار قدرت و بدنه محکمی میباشد. به سوپاپها و فیلرهای سر سیلندر دقت کنید. این فیلر ها سالهای سال کار میکنند ولی عیبی پیدا نمیکنند.
      نمای دیگری از موتور تی 72

      توربوشارژ موتور تی 72 ساخت ایران

      موتور تی 72 دارای دو توربوشارژ کوچک است.اگر به عکس موتور تی 72 دقت کنید میبینید که برای افزایش کارایی موتور از زنجیر به جای تسمه استفاده شده است. چرا که احتمال پاره شدن تسمه وجود دارد ولی زنجیر نه.
      انواع آرایش سیلندر ها را در شکل زیر ببینید
      آرایش وی شکل تمام میللنگ

      آرایش تخت


      آرایش خطی

      دو نوع دیگر از موتورهای وی شکل (عکس دومی متعلق به موتور هامر میباشد)


      عکس از موتور تانک لئوپارد

      تانک لئو پارد دارای موتور 12 سیلندر وی شکل نیم میللنگ است که دارای 1500 اسب بخار قدرت بوده و دارای 2 توربو شارژ متوسط میباشد.این موتور دارای 12 بلانچر و نازل انژکتور و سه پمپ انژکتور میباشد. یعنی به ازای هر 4 سیلندر یک پمپ انژکتور. موتور تانک لکلرک هم کاملا مشابه موتور لئوپارد میباشد با این تفاوت که تمام میللنگ است.
      نازلها و پلانچر های موتور تانک لئو پارد و لکلرک

      تانکهای تی 90 ، چالنجر و آریت هم مشابه تانک لئوپارد بوده و فقط در حجم موتور با هم کمی فرق میکنند.

      تانک مرکاوا (فکر کنم نسل سوم ) از موتور خورجینی استفاده میکند این موتور دارای دو میللنگ بوده و بوسیله دو گرانویل به فلایویل و شافت مرکزی متصل میشود. این موتور دارای مصرف سوخت کاملا بهینه ای میباشد بصورتی که مصرف آن از همه موتورهای بالا کمتر است.این موتور تمام فورجینگی بوده و قدرت و گشتاور فوق العاده ای است. سیستم تزریق سوخت این موتور الکترونیکی است و توربوشارژهای آن تماما دارای تراشه های الکترونیکی بوده و سرعت چرخش توربو شارژ را تنظیم کرده و از ریتارد کردن موتور جلوگیری به عمل می آورد. این موتور (البته به نظرمن) شاهکار طراحی موتور های دیزلی است. متاسفانه هیچ عکسی از موتور این تانک ندارم.

      حالا میرسیم به موتور بحث برانگیز تانک آبرامز
      موتور این تانک از نوع پیستونی نیست و اگر به داخل این موتور توجه کنید متوجه این موضوع میشوید.




      این نوع موتورها را موتورهای وانکل یا دوار (ROTARY) مینامند. تصویر چهارمی روتور موتور وانکل است. این موتور دارای سه روتور گریز از مرکز میباشد. در این نوع موتورها سیلندر و پیستون وجود ندارد بجای پیستون روتور وجود دارد. مزیت این موتور این است که با اندازه کوچکی که دارد قدرت فراوانی تولید میکند. شاید باورش برایتان سخت باشد که موتور تانک آبرامز اندازه ای معادل موتور پزو 405 دارد ولی دارای قدرت 1500 اسب بخار است. ولی عیب بزرگ این موتور هم این است که دارای مصرف سوخت بالایی است و برد تانک را کاهش میدهد. این موتور دارای سوپر شارژ است. نسل چهارم مرکاوا هم از این نوع موتور استفاده میکند.

      سوپر شارژ موتور تانک آبرامز



      شافت خروجی موتور آبرامز(حکم میل لنگ را در موتورهای پیستونی دارد)



      موتور نفر بر برادلی

      موتور این نفربر دارای 6 سیلندر بوده و آرایش خطی دارد (به انژکتورهای نصب شده در سر سیلندر دقت کنید_ قطعات آبی رنگ). قدرتی معادل 750 اسب بخار دارد. این موتور دارای یک توربوشارژ متوسط میباشد. از موتورهای تخت و خطی بیشتر در نفربرها استفاده میشود.

      موفق باشید
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.