mahdavi3d

کشورهایی که برای ساخت بزرگترین تلسکوپ دنیا اعلام آمادگی کردند/ تلسکوپ 39 متری E-ELT

Recommended Posts

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][color=darkred]تلسکوپی با قطر آینه 39 متری/
[b]کشورهایی که برای ساخت بزرگترین تلسکوپ دنیا اعلام آمادگی کردند[/b][/color]

[color=darkblue]بزرگترین تلسکوپ اوپتیکال جهان با حمایت کشورهای اروپایی در شیلی ساخته می شود در آخرین نشستی که برگزار شد،‌ بسیاری از کشورها برای همکاری در این پروژه اعلام آمادگی کردند.[/color]
به گزارش خبرگزاری مهر،‌ تلسکوپ فوق بزرگ اروپایی (ELT) که قرار است به دنبال وجود حیات در سایر نقاط کائنات بگردد، مستقیما از سیارات خارج از منظومه شمسی و سیارات دیگری موسوم به مناطق قابل سکونت تصویربرداری خواهد کرد.
این تلسکوپ قرار است برای داشتن یک دید عمیق تر و جزئی تری از کائنات، از یک آینه با قطر 39 متر استفاده کند این در حالی است که اغلب تلسکوپ های زمینی بزرگ در حال حاضر دارای آینه هایی با قطر 8 تا 10 متر هستند.
آینه بزرگ این تلسکوپ که از حدود 800 تکه شش ضلعی ساخته می شود همچنین می تواند 12 برابر نور بیشتری را نسبت به بزرگ ترین تلسکوپ های کنونی دریافت کند.
براساس گزارش دیلی میل، این تلسکوپ توانایی مشاهده اجرامی بسیار دور و کم نور را نیز دارد.

ایزابل هوک، دانشمند دانشگاه آکسفورد و یکی از محققان این پروژه گفت: این ترکیب منحصر به فرد از تصاویر دقیق و منطقه بزرگی که این تلسکوپ توان پوشش آن را دارد به ما کمک می کند خارق العاده ترین و شگفت انگیزین پدیده های کائنات را با جزئیات بیشتری مشاهده کنیم.
وی افزود: به عنوان مثال خواهیم توانست فرایند شکل گیری کهکشانهای دور دست و تاثیرات سیاه چاله های عظیم را بر محیط اطرافشان مشاهده کرده و حتی به دنبال سیارات قابل زیست در فضایی فراتر از منظومه شمسی بگردیم که ممکن است حیات در آنها وجود داشته باشد.
شورای رصد اروپای جنوبی دیروز دوشنبه در نشستی در مقر این شورا در آلمان شاهد حمایت همه جانبه 10 کشور اروپایی از این پروژه بود.
در حالی که نمایندگان اتریش، جمهوری چک، آلمان، هلند، سوئد و سوئیس به آغاز پروژه رای دادند بلژیک، فنلاند، ایتالیا و انگلیس از تایید این پروژه از سوی دولت هایشان خبر دادند.
نمایندگان چهار کشور دانمارک، فرانسه، پرتغال و اسپانیا نیز اعلام کردند به تلاش های خود برای تایید این پروژه توسط دولتشان ادامه خواهند داد.
در این بین شیلی که قرار است هزینه میزبانی این تلسکوپ را در کوهستان سه هزار و 60 متری سرو آرمازون در بیابان آتاساما بپردازد، نیز در این پروژه حضور دارد.
در عین حال قرار است برزیل نیز در سال جاری به شورای ESO بپیوندد.

[color=olive]۱۳۹۱/۰۳/۲۳[/color]
منبع: خبرگزاري مهر
[url="http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1625067"]http://www.mehrnews....?NewsID=1625067[/url][/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]*******************[/font][/size]

[center][size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/640px-The_E-ELT.jpg[/img]
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/640px-The_E-ELT.jpg"]لينك عكس[/url][/font][/size][/center]

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][b]بنا و سازه E-ELT چگونه خواهد بود:[/b]
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/1280px-The_E-ELT.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_1280px-The_E-ELT.jpg[/img][/url]
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/1280px-The_E-ELT.jpg"]لينك عكس[/url]

[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/1280px-Latest_Rendering_of_the_E-ELT.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_1280px-Latest_Rendering_of_the_E-ELT.jpg[/img][/url]
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/1280px-Latest_Rendering_of_the_E-ELT.jpg"]لينك عكس[/url]

[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/1280px-Eelt_night5krerender_potw.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_1280px-Eelt_night5krerender_potw.jpg[/img][/url]
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/1280px-Eelt_night5krerender_potw.jpg"]لينك عكس[/url]

[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/1280px-The_E-ELT_from_above.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_1280px-The_E-ELT_from_above.jpg[/img][/url]
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/1280px-The_E-ELT_from_above.jpg"]لينك عكس[/url]

منبع عكس‌ها و اطلاعات بيشتر: ويكي
[url="http://en.wikipedia.org/wiki/European_Extremely_Large_Telescope"]http://en.wikipedia....Large_Telescope[/url][/font][/size] ویرایش شده در توسط mahdavi3d
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][color=#0000CD]دولت انگلیس اخیرا بودجه 133 میلیون دلاری را برای سرعت بخشیدن به اجرای پروژه تلسکوپ بسیار بزرگ اروپا (E-ELT) اختصاص داده است.[/color]
به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، طی یک دهه آینده دو تلسکوپ رکوردشکن شامل تلسکوپ عظیم رادیویی SKA در آفریقای جنوبی- استرالیا و تلسکوپ بسیار بزرگ اروپا (E-ELT) به عنوان بزرگترین تلسکوپ نوری جهان در صحرای آتاکامای شیلی پا به عرصه اکتشافات نجومی می گذارند.
وظیفه اصلی این دو تلسکوپ پر قدرت، بررسی ماهیت تشکیل کائنات، تأثیر ماده و انرژی تاریک، وضعیت سیارات فراخورشیدی و یافتن نشانه‌های احتمالی حیات و هوش فرازمینی است.
کنسرسیومی متشکل از 14 کشور اروپایی به همراه برزیل در پروژه ساخت تلسکوپ بسیار بزرگ اروپا (E-ELT) به ارزش یک میلیارد و 361 میلیون دلاری مشارکت دارند و دولت انگلیس اخیرا بودجه 133 میلیون دلاری را به این طرح اختصاص داده است.
آینه اصلی تلسکوپ از 798 بخش شش ضلعی که نور را به آینه های دیگر منعکس می کند، ساخته شده و وضوح تصویری این تلسکوپ 15 برابر تلسکوپ فضایی هابل است که امکان بررسی جو سیارات فراخورشیدی و یافتن نشانگرهای زیستی مانند آب، دی اکسید کربن و مولکول‌های اکسیژن را فراهم می‌کند.
«مارتین ریس» از محققان انجمن سلطنتی نجوم انگلیس نیز معتقد است: با توجه به توسعه فناوری تلسکوپ‌های فوق پیشرفته، انتظار کشف سیاره‌ای شبه زمین با جو اکسیژن/ ازن طی چند دهه آینده دور از انتظار نخواهد بود.
کشفیات تازه و استفاده از تلسکوپ‌های پیشرفته، امیدواری محققان برای یافتن سیارات شبیه زمین زمین و احتمال وجود حیات فرازمینی افزایش داده است.[/font][/size]

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][color=#FF8C00]۱۵ اسفند ۱۳۹۱[/color][/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]منبع: [url="http://isna.ir/fa/news/91121510280/%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AA%D9%84%D8%B3%DA%A9%D9%88%D9%BE-%D9%86%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86"]ایسنا[/url][/font][/size]

[font=tahoma,geneva,sans-serif][color=#EE82EE][i][size=1]ببخشيد كه ارسال متوالي دادم. تاپيك بالا بيايد.[/size][/i][/color][/font]
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

e-elt-and-vlt-vs-giza-pyramids-1024x420.

http://blog.slate.fr/globule-et-telescope/2011/01/27/telescope-geant-chili/


مرکز رصدخانه نیمکره جنوبی اروپا، در اینجا تلسکوپ عظیم «ای.ای.ال.تی» با ابعاد یک استادیوم فوتبال و آئینه ای به قطر 39 متر را خواهد ساخت.
به گزارش فارس،‌ در کویر آتاکاما در شیلی، یعنی جائی که فضا چنان شفاف و خشک است که گویی از قبل مخصوص ستاره شناسان آماده شده، دانشمندان اروپایی کوهی به نام «سرو آرمازون» را برای ساختن بزرگترین تلسکوپ نوری و مادون قرمز جهان انتخاب کرده‌اند.
این منطقه از کویر آتاکاما در شیلی، به خاطر نداشتن آب، گیاه وحیوان مشهور است و این ویژگی، اینجا را برای اجرای طرح ساخت تلسکوپ فوق العاده بزرگ اروپا به نام «ای-ای.ال.تی» مساعد ساخته است.



e-elt_cerro_armazones.jpg

http://www.theregister.co.uk/2014/06/20/kabooom_there_goes_the_european_extremely_large_telescope/


«راب ایویسون» کارشناس مرکز رصدخانه نیمکره جنوبی اروپا گفت: با انفجار در بالای کوه «سرو آرمازون»، مکانی برای سوار کردن تجهیزاتی که تا کنون ساخته شده آماده کرده‌ایم.
«روبرتو تامای»، مدیر اجرایی طرح گفت:با انفجار 5 هزار متر مکعب معادل 11 هزار تن سنگ بر فراز قله 3000 متری کوه سرو آرمازون، به زودی یک بستر نرم افزاری با قطر 150 متر خواهیم داشت. در حقیقت ما در وسط یک ناکجاآباد قرار داریم و باید در اینجا راه و همه امکانات و بستر لازم برای اجرای طرح را خودمان بسازیم.
به گزارش شبکه خبر یورونیوز، مرکز رصدخانه نیمکره جنوبی اروپا، در اینجا تلسکوپ عظیم «ای.ای.ال.تی» با ابعاد یک استادیوم فوتبال و آئینه ای به قطر 39 متر را خواهد ساخت.
راب ایویسون، درباره انتخاب این منطقه اظهار داشت: ما زمان زیادی را صرف بررسی این مسئله کردیم که کدامیک از کوه ها دارای صافترین آسمان و دارای شب‌های بدون ابر و نیز دارای کمترین نوسان و برق زدن است. این کوه در صدر بررسی ها درخشید و آن را انتخاب کردیم.

تلسکوپ عظیم «ای.ای.ال.تی» از رصدخانه پارانال در شیلی هدایت می‌شود که در 25 کیلومتری محل استقرار تلسکوپ قرار دارد. محلی که در فیلم «ذره ای آرامش» از جیمز باند نیز به نمایش درآمده است.
این تلسکوپ در طول روز خاموش است اما در تاریک و روشن غروب رو به آسمان باز می‌شود و ستاره شناسان کار خود را با آن آغاز می‌کنند.
«والنتین ایوانوو»، ستاره شناس رصدخانه پارانال گفت: ما در اتاق کنترل رصدخانه پارانال قرار داریم، یعنی جایی که تلسکوپ ها را هدایت می‌کنیم. در اینجا هر شب ستاره شناسان سرگرم جمع‌آوری داده‌های علمی برای دانشمندان در اروپا از طریق رصد کردن کهکشان‌ها تا سیارات منظومه خورشیدی هستند و تلسکوپ جدید برای آنها ابزار قدرتمندی برای تغییر چشم اندازهاست.



20140616_870.jpg

http://www.astronews.com/bilddestages/2014/20140616.shtml


والنتین ایوانوو افزود: ستاره‌هایی هستند که ما در فضا و یا از روی زمین، بسیار به سختی آنها را تشخیص می‌دهیم. به کمک ابزاری که تا کنون داشته‌ایم، هرگز نمی‌توانیم منظری از آنها به دست آوریم، اما با این تلسکوپ عظیم می‌توانیم. همچنین می‌توانیم کارهای بسیار مهیج دیگری انجام دهیم.
تلسکوپ «ای-ای.ال.تی» در مقایسه با دیگر تلسکوپ‌ها مثلا تلسکوپ فضایی هابل چگونه عمل می‌کند؟ هابل دارای امکان مشاهده بدون وقفه از مدار زمین است و جانشین آینده هابل یعنی جیمز وب، می تواند طول موج‌هایی که از زمین قابل مشاهده نیست را ببیند. اما «ای-ای.ال.تی» جزئیات روشن تر و دقیق تر از هر دو را در اختیار ما قرار می‌دهد.
«استفان بریلانت»، ستاره‌شناس مرکز رصدخانه جنوبی اروپا گفت:مسلم است که از فضا می‌توان تابش‌های مادون قرمز را مشاهده کرد و نیز فضا برای مشاهده تابش‌های ماورای بنفش نیز بسیار مناسب است، اما مناطقی هستند که از روی زمین و با تکنیک های متفاوت می‌توان آنها را با وضوح بالاتری دید. نمی‌گویم که این تکنیک ها با هم رقابت می‌کنند، بلکه مکمل هم هستند.
«اوین وان دیشوک»، استاد ستاره شناسی از دانشگاه لایدن گفت: بسیاری از ستاره شناسان داده‌های تلسکوپی فضا و زمین را به صورت مکمل یکدیگر استفاده می‌کنند. اکنون نیز در مورد تصاویری که از تلسکوپ فضایی هابل می‌گیرند اگر کم نور باشد به تلسکوپ زمینی «وی.ال.تی» در رصدخانه پارانال مراجعه می‌کنند.

برخی از تصاویر کم نوری که ستاره شناسان می‌بینند، در حقیقت سیاره‌هایی هستند که بر مدار دیگر ستاره‌ها می‌چرخند. این سیارات فراخورشیدی، هدف کلیدی تلسکوپ «ای-ای.ال.تی» خواهند بود.
اوین وان دیشوک افزود: یکی از پیشرفت‌های اصلی در ستاره شناسی، طی پنج سال اخیر، کشف تعداد بسیار متنوعی از سیارات فراخورشیدی است. اکنون می‌دانیم که این سیارات بسیار متفاوت از زمین یا مریخ یا ونوس‌اند. و در آینده تلسکوپ «ای-ای.ال.تی» قادر خواهد بود ماهیت این سیارات را مشخص کند. اکنون فقط نکاتی را درباره طبیعت آنها می‌دانیم، اما «ای-.ای.ال.تی» قادر به اندازه‌گیری اتمسفر و جنس این سیارات خواهد بود.
راب ایویسون گفت: در آینده خواهیم توانست تصاویری از سیاراتی که به دور ستاره‌های دیگر می‌گردند داشته باشیم و خواهیم دانست آیا علائمی از حیات در انها هست یا نه؟ و اگر باشد، جهان متفاوت خواهد بود و خواهیم فهمید که تنها نیستیم.
جستجوی حیات در جاهای دیگر از طریق تلسکوپ در فضا و زمین ادامه دارد و بزودی تلسکوپ «ای-ای.ال.تی» اینجا در کویر آتاکاما به این کاوش خواهد پیوست.


۲۸ تير ۱۳۹۳
منبع:
http://www.asriran.com/fa/news/346624/%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AA%D9%84%D8%B3%DA%A9%D9%88%D9%BE-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[font=arial,helvetica,sans-serif]هیجان انگیزه فکر کنم اینقدر قدرتمند باشه که بشه قمرهای اورانوس رو هم مثل سطح ماه دید.توی تلسکوپها هر چی قطر آینه بیشتر باشه میزان نور دریافتی هم از فضا بیشتره.این به این معنیه که تصویری شفاف تر و با جزئیات بیشتر از جسم رصدی مثلا مشتری دیده میشه.آینه تلسکوپها احتمالا اینقدر بزرگنمایی داره که میشه باهاش دورترین کهکشان ها رو دید.کهکشانهایی که دیگه وجود ندارن ولی دیده میشن.یا مثلا باهاش بتونیم سطح سیارات خارج منظومه شمسی رو ببینیم.چیزی که باهاش انقلابی در نجوم رخ میده و بسیاری از نظریه ها زیر سوال میره.ماهیت ماده تاریک و انفجار بیگ بنگ و ... چیزاییه که میشه با این تلسکوپ دوست دلشتنی بهشون پاسخ داد[size=4].البته تو ایران خودمون هم یه تلسکوپ قوی با آینه4 متری توی کویرکاشان در حال ساخته.الان در زمانی به سر میبریم که [/size][size=4][color=#000000]داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط فضاپیمای وویجر 1 ناسا به دانشمندان در تایید این موضوع کمک کرده که این سامانه وارد فضای بین ستاره‌ای شده و از منظومه شمسی خارج شده است.این سامانه در سپتامبر سال 1977 و دو هفته پس از پرتاب وویجر 2 روانه فضا شد.[/color][/size][/font] ویرایش شده در توسط samavat

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ooeso1440a.jpg

ESO

 

شورای رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) با یازده رای از میان چهارده رای اعضاء به دو فاز پروژه تلسکوپ غولپیکر E-ELT چراغ سبز نشان داد.

در حدود یک میلیارد یورو در فاز اول، که شامل ساخت تلسکوپ کاملا کارا، طیفی از ابزارهای قدرتمند و هدف اولین نورگیری در طی 10 سال می‌شود، هزینه‌ خواهد شد. بدین‌ترتیب بزرگترین قرارداد تاریخ ESO برای گنبد و ساختار اصلی تلسکوپ در سال آینده شکل خواهد گرفت.

بر مبنای قواعد عملکرد ESO برای پروژه‌های بالای 2 میلیون دلار، تا زمانی که بودجه به میزان 90 درصد اعتبار نرسیده باشد، امکان قرارداد وجود ندارد. تا پیش از این، آنها استثنایی برای آغاز کارهای عمرانی در سایت پروژه قائل شدند و اینک تعهدات بودجه به فراتر از 90 درصد رسیده است. 10 درصد نیز به فاز دوم موکول شده است.

http://spaceref.com/astronomy/construction-of-extremely-large-telescope-approved.html

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.