F14AA

در کمین فاکس بت .. پدافند هوایی ایران در تقابل با میگ-25 عراق

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

بسم الله الرحمن الرحیم

hawk2.jpg

بررسی عملکرد پدافند هوایی ایران دربرابر تجاوز هوایی میگهای 25 عراق

پس از طراحی وساخت بمب افکن راهبردی B-70 توسط آمریکا، متخصصان شوروی سابق متقابلا اقدام به طراحی و ساخت هواپیمایی با سرعت وارتفاع پرواز بالا نمودند.این جنگنده شکاری که MiG-25 Foxbat نام نهاده شدسریعترین و بلندپرواز ترین هواپیمای جهان در آن ایام محسوب می شد.
جنگنده ی شکاری رهگیر MiG-25 که توسط کمپانی «میکویان گورویچ» ساخته شددارای سرعت 3.2 ماخ (در ارتفاع 13 کیلومتری) و 0.85 ماخ در سطح دریا وبرد 2575 کیلومتر، قابلیت پرواز تا ارتفاع 37650متری، مجهز به 2 دستگاه موتور توربو جت R-31 ساخت تومانسکی با پس سوز و کشش فوق العاده ی هرکدام 110 کیلونیوتن، بهره مند از رادار فاکس فایر (نام ناتو) و 3 رادار هشدار دهنده ی سایرنا، مقدار زمان اوج گیری 12480 متر در دقیقه، مسلح به دو جفت موشک حرارتی AA-7 ایکس/AA-8 افید و هدایت شونده ی AA-6 اکرید می باشد. مناسبترین شیوه بهره گیری از میگ 25، بهره گیری از آن در نبردها در ارتفاع بالا بود. البته توانایی شناسایی و رهگیری نیز در مدلهای بعدی میگ 25 به آن افزوده شد. بنا به نظر برخی از کارشناسان، وجود خصوصیات فوق در میگ 25 منجر به این شد که هواپیمای میگ 25 یک جنگ افزار راهبردی برای عراق محسوب شود.
البته وجود این خصوصیات به معنای بدون نقص بودن میگ 25 نبود. از جمله نقاط ضعف میگ 25 این بود که خلبان بیش از دو دقیقه نمی توانست با سرعت 3 ماخ و در ارتفاع بسیار بالا پرواز نماید. عدم رعایت احتیاط در این خصوص منجر به واماندگی (Stall) موتورها شده وخلبان در کنترل هواپیما دچار مشکلات جدی می شود. حتی در صورت عدم بروز ایرادات جدی در چنین شرایطی ، موتورها نیاز به تعمیر اساسی پس از پرواز خواهند داشت. یکی دیگر از نقاط ضعف هواپیمای میگ 25 ضعف در نبردهای هوایی ارتفاع پایین بود. این مسئله در زمان درگیریهای انجام شده در ارتفاع پایین در برابر هواپیماهای اف-14، اف-4 و حتی اف-5 ایرانی به خوبی به نمایش گذارده شد. برابر نظر برخی از محققین با توجه به اینکه میگ 25 تحمل فشار بیش از چهار و نیم برابر فشار g در شرایط خاص و سنگین تعقیب وگریز (به عنوان مثال در زمان درگیری بصورت داگ فایت) را نداشت، لذا در این شرایط نسبت به سایر هواپیماها آسیب پذیری بیشتری داشت. این در حالی بود که هواپیماهای اف-4 تا فشار 7 برابر g و شکاری رهگیر «اف 14 تامکت» تا فشار 9 برابر g را تحمل می‏کنند. از جمله نکات جالب توجه در خصوص میگ 25 این است که به دلیل فشار وارده، خلبان ناچار به استفاده از لباس مخصوص می باشد.

001-Mig-25.jpg

یکی از دلائل اصلی واگذاری هواپیماهای اف-14 به ایران از سوی آمریکا در زمان رژیم پهلوی، پروازهای جاسوسی و شناسایی هواپیماهای میگ 25 شوروی سابق بر فراز آسمان ایران بود. بعدها با آشکار شدن نواقص میگ 25 و رفع آنها طراحی و ساخت میگ 31 رقم خورد.

اقدامات پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران جهت مقابله با هواپیمای میگ 25

با واگذاری هواپیماهای میگ25 از سوی شوروی سابق به عراقیها، تامین امنیت هوایی آسمان کشورمان با مشکل بزرگی مواجه شد. عدم دسترسی موشکهای هاوک و حتی موشکهای شلیک شده از هواپیماهای اف-14 به سقف پروازی بالای میگ 25، آسمان ایران اسلامی را برای کفتارهای عراقی امن کرده بود. شکار هواپیماهای مسافربری وخصوصا هواپیمای حامل وزیر خارجه وقت الجزایر از جمله جنایات بعثی ها به وسیله میگ 25 محسوب می شود. از این رو همت و توان نیروی هوایی در بخشهای آفندی و پدافند هوایی معطوف به اصابت قرار دادن میگهای 25 شده بود. میگهای 25 بیش از آنکه دارای کارایی نظامی و تاثیر گذار در حملات راهبردی باشد دارای تبعات منفی از نظر عملیات روانی محسوب می شد.
اگرچه رادارهای پدافند هوایی قابلیت اکتشاف و شناسایی میگ های 25 را داشتند، اما مساله مهم در تکمیل ماموریت پدافند هوایی در برابر میگ 25 درگیری وانهدام آنها محسوب می شد. علی رغم پرتاب موفقیت آمیز موشکهای هاوک به سمت میگ 25، مشکل ارتفاع بالای این هواپیماهای مجهز عراقی مانع از تکمیل زنجیره وظایف پدافند هوایی بود. این مشکل ناشی از سستی ویا کمکاری پدافند هوایی در برابر میگ 25 نبود، بلکه مربوط به محدودیت مقدورات و تواناییهای تجهیزاتی پدافند می شد. از جمله موارد اثبات کننده این ادعا می توان به اسناد حمله هوایی عراق در مورخه 15/1/1364 به شهر تهران اشاره کرد که وظایف (کشف، شناسایی و درگیری) توسط پدافند هوایی انجام شد، اما مشکل ارتفاع مانع از اصابت موشک هاوک به هواپیمای میگ 25 می شود. برابر اسناد موجود، در تاریخ 15/1/64 در ساعت 0220 یک فروند هواپیمای میگ 25 به شهر تهران حمله می کند و یک تیر موشک هاوک نیز از سایت هاوک 2 به طرف دشمن شلیک می شود، لیکن [به دلیل ارتفاع بالای میگ 25] به هدف اصابت نمی کند.
مشکل عدم دسترسی تجهیزات پدافند هوایی به ارتفاع پروازی میگ 25 و عدم دسترسی جنگنده های ایرانی به سقف پروازی میگ 25 منجر به افزایش جسارت عراقیها در بمباران مناطق مختلف کشور و ایجاد دور جدیدی از جنگ شهرها شده بود. اگرچه بیشتر حملات هوایی میگ 25 برعلیه تهران، اصفهان و خارک بود، اما این مطلب به آن معنا نیست که سایر نقاط کشور از گزند میگهای 25 در امان بودند. برابر اسناد ومدارک موجود، حملات هوایی میگهای 25 عراقی در جریان جنگ شهرها علیه مردم بیگناه تبریز، زنجان، بوشهر و شهرهای دیگر نیز به وقوع پیوسته است. به عنوان مثال در تاریخ 22/11/65 در ساعت 1656 با هواپیمای میگ 25 اطراف پمپ بنزین گلشهر و مزار شهدای کرج بمباران می شود. در تاریخ 24/11/65 در ساعت 1940 دو فروند هواپیمای میگ 25 به آسمان شهر تهران تجاوز و اقدام به بمباران می کنند که دانشگاه صنعتی شریف و پارک هجرت در خیابان زنجان مورد اصابت واقع و سه نفر شهید و 5 نفر مجروح می شوند. در تاریخ 25/11/65 در ساعت 0559 شهر بزرگ تهران و در ساعت 0602 شهر تبریز توسط هواپیماهای میگ 25 به طور جداگانه بمباران می شود، لیکن هیچگونه خسارتی گزارش نمی گردد.
در طول جنگ شهرها اگر چه اقدامات انجام شده (استقرار سایتهای هاوک در ارتفاعات، استفاده از موشکهای دریا پایه استاندارد بر روی لانچر هاوک، استفاده از موشک هاوک در اف 14ها و...)نتوانست انتظارات را برآورده نماید، اما تجربیات مناسبی را رقم زد که زمینه ساز نوآوریهای بعدی شد.
بررسی برخی از ابتکارات انجام شده توسط کارکنان پدافند هوایی جهت کسب موفقیت در برابر پرواز میگهای 25 عراقی ومسایل پیش روی هرکدام از طرحهای فوق جالب توجه است. اجرای طرحهای ذیل با نظارت دقیق شهید ستاری انجام می شد.


برخی از طرحها و ابتکارات پدافند هوایی جهت ساقط کردن میگهای 25

افزایش ارتفاع سایتهای هاوک جهت درگیری با میگ 25

جهت رفع مشکل عدم دسترسی سامانه های پدافند هوایی به ارتفاع پروازی هواپیماهای میگ25، افزایش ارتفاع استقرار سایتهای هاوک از جمله اولین تدابیر اتخاذ شده در این خصوص بود. استقرار سایت هاوک در محدوده سایت رادار کرج که منجر به افزایش ارتفاع 2000متری (حدود 6000پا) می در همین راستا انجام شد. این سایت در چند روز اول استقرار به دلیل بروز دو مشکل اصلی قادر به انجام وظایف محوله نبود: اولین مشکل، بروز تداخل امواج سامانه های راداری مربوط به رادار پیش اخطار کرج و سامانه های راداری هاوک بود. مشکل بعدی عدم هماهنگی بین اجزای راداری سایت هاوک بود. این مساله با ابتکار عمل دوتن از مامورین اعزامی از سایت هاوک کهریزک بر طرف شد. یکی دیگر از سایتهای هاوک که تدبیر افزایش ارتفاع در آن در نظر گرفته شده بود، سایت هاوک هفت تیر (مستقر در جاده ساوه) بود. به تدریج مشخص شد که باید ابتکار بهتری را جایگزین این ایده نمود.

پروژه شباهنگ (استفاده از موشکهای سامانه پدافند هوایی دریاپایه استاندارد)

در گام بعدی اقدام در خصوص بهره گیری از موشکهای پدافند هوایی دریاپایه استاندارد به جای موشک هاوک بر روی لانچر هاوک مورد آزمون قرار گرفت. سایت هاوک شماره 2 (مستقر در احمدآباد مستوفی) و سایت هاوک مستقر در جزیره خارک از جمله سایتهایی بودند که پروژه شباهنگ در آن به مورد اجرا در آمد. البته اولین آزمونها در خصوص پروژه شباهنگ در سایت 3 کهریزک انجام شد. پس از پرتاب موفقیت آمیز موشکهای استاندارد از روی لانچر هاوک، امیدها جهت دسترسی به ارتفاع بالاتر پروازی و میگهای 25 افزایش یافت. نتیجه این بود که در مقطعی از تاریخ دفاع مقدس، وظیفه دفاع در برابر میگ 25 به شباهنگ سپرده شد. برابر اسناد موجود:
در تاریخ 11/3/64 فرمانده گروه [پدافند هوایی ] تهران در رابطه با طرح شباهنگ اعلام می دارد که تجهیزات مربوطه به سایت کرج حمل و در حالت عملیاتی آماده گردیده است.
فرماندهی پدافند هوایی [کشور] به فرمانده گروه [پدافند هوایی] تهران ابلاغ می نماید که در صورت تجاوز هوایی به تهران فقط سیستمهای پروژه شباهنگ درگیر و در صورت غیر عملیاتی شدن شباهنگ، سایت 2 هاوک درگیر و در صورت داشتن دو هدف در یک زمان سیستمهای شباهنگ و سایت 2 با هم اقدام تاکتیکی به عمل آورند.
علی رغم پرتاب موفقیت آمیز موشک شباهنگ از لانچر هاوک، یکی از مشکلات عمده در آن مقطع هدایت دقیق موشک استاندارد به سمت هدف بود. این مسئله کارایی ابتکار فوق را تحت الشعاع قرار می داد. این پروژه بعدها نیز مسیر تحقیقاتی خود را طی کرد و نتایج جالبی از آن به دست آمد که منجر به تقویت توان دفاعی کشور شد.


استفاده مناسب و افزایش بهره وری سامانه پدافند هوایی HQ2

علاوه بر موارد فوق خریداری سامانه پدافند هوایی HQ2 (با توان پوشش بالاتر از ارتفاع متوسط) از چین جهت تامین پوشش هوایی در ارتفاع بالاتر مد نظر قرار گرفت. اولین گروه اعزامی از کارکنان پدافند هوایی جهت طی دوره سامانه پدافند هوایی HQ2 مشتمل بر زبده ترین کارکنان غیور پدافند هوایی ارتش و سپاه آموزشهای لازم را در چین فرا گرفتند. Hongqi-2 یا به اختصار HQ-2، نسخه چینی موشک SA-2 Guideline می باشد.


003-HQ-2_missiles.jpg


با توجه به تصمیمات اتخاذ شده توسط مسئولان طراز اول کشور، سامانه پدافند هوایی HQ2 در اختیار سپاه پاسداران قرار گرفت و کارکنان ارتشی پدافند هوایی که دوره را طی نموده بودند، مامور به سایت HQ2 سپاه شدند. حضور کارکنان پدافند هوایی ارتش به عنوان مامور در پدافند هوایی سپاه آنچنان موثر بود که آثار آن علی رغم گذشت سالها همچنان باقی مانده است. با همکاری مشترک سایت راداری سوباشی (زیر مجموعه یکی از یگانهای تحت امرپدافند هوایی ارتش) و ارائه سمت، برد و ارتفاع هدف و اعلام مشخصات هواپیمای میگ 25 عراقی به سایت موشکی HQ2، شلیک موفقیت آمیز با سرانگشتان با کفایت فرزندان ارتش اسلام انجام شد. پس از سرنگونی هواپیمای میگ 25 عراقی کارشناسان نظامی دنیا بر قدرت پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران تاکید کردند و ماموریت میگ 25 در جنگ شهرها و بمباران مردم بیگناه ایران اسلامی برای همیشه متوقف و جنگ شهرها وارد فاز جدیدی شد. اینبار تمرکز عراقیها بر استفاده از موشکهای دوربرد و زمین به زمین برای حمله به شهرهای بزرگ ایران بود. در این خصوص مراجعه همزمان به اسناد ومدارک وهمچنین تاریخ شفاهی و اظهارات پیشکسوتان پدافند هوایی راهگشا خواهد بود. برابر اسناد موجود:

«در تاریخ 26/11/65 در ساعت 1225 یک فروند میگ 25 با شماره B07Z در موقعیت BD3050 و باسرعت 1100 نات و ارتفاع 50 هزار پا [هواپیمای فوق در آسمان اصفهان دارای ارتفاع حدود هفتاد هزار پا بود] در دید رادار بندر امام و سپس در دید رادار بوشهر قرار می گیرد که ضمن اعلام وضعیت قرمز در اصفهان، موقعیت هواپیما لحظه به لحظه [توسط سایت راداری سوباشی همدان] به سایت موشکی [HQ2] گزارش و پس از محو مسیر از رادار نیز موقعیت به صورت تخمینی گزارش و در ساعت 1230 سیستم موشکی قادر به رهگیری و با شلیک سه تیر موشک هواپیما را سرنگون می نماید که خلبان هواپیما [ستوانیکم عبد الرحمان البیانی] با چتر بیرون پریده و در شمال شرقی مسجد سلیمان [حوالی اصفهان] زنده دستگیر می گردد. »
در همین خصوص سرهنگ بازنشسته حسین صفری ابهری می گوید: «حدود روز بیستم عملیات والفجر 8 بود که به ما ابلاغ گردید برای اعزام به کشور چین و طی دوره آموزشی سامانه پدافند هوایی HQ2 از منطقه خارج شویم و به همین منظور با یک بنز اورلیکن که قرار بود به اهواز مراجعت کند، به سمت اهواز حرکت کردیم که به علت تخریب کلیه پلهای مواصلاتی راه 2ساعته 6را ساعته طی کردیم تا به قرارگاه رعد رسیدیم. از نکات جالب ماموریت فوق اینکه در بین راه نیز مورد حمله شیمیایی قرار گرفتیم. اعزام به دوره و گذر ایام تا پایان دوره همراه با خاطرات خاص خودش بود. در آن دوره دوگروه، یکی از پدافند هوایی ارتش و دیگری از پدافند هوایی سپاه حضور داشتند. پس از پایان دوره، با توجه به اینکه سامانه موشکی HQ2J را که قرار بود در اختیار پدافند هوایی ارتش قرار بگیرد، بنا به دلایلی در اختیار ارتش قرار ندادند و من و بقیه همکاران با توجه به اینکه تنها متخصصین این سامانه‌ها بودیم، بنا به ضرورت به سپاه مأمور شدیم که تجربه بسیار خوبی بود از همکاری و اتحاد این دو نهاد. در شروع کار در گرمدره (سایت هاوک قدیم) که در اختیار سپاه بود مستقر شدیم و بعد از مدتی به دو گروه آموزشی و عملیاتی انشعاب پیدا کردیم و من در گروه عملیات مسئولیت افسر کنترل آتش را عهده دار بودم. اولین مأموریت ما در سایت رعد بود که تجهیزات را مستقر و عملیاتی نمودیم و بعد از مدتی حدوداً اواخر پاییز بود که برای عملیات کربلای 5 یک سایت را به منظور آماده کردن جهت منطقه در رامهرمز گسترش دادیم و تازه داشت سایت آماده می‌شد که محل ما کشف و مورد تهاجم موشکی عراق قرار گرفت که الزاماً محل را ترک و جهت استقرار بعدی به اصفهان در منطقه فلاورجان و در یک منطقه کشاورزی که پیاز کاری شده بود سایت (یا ابن الزهرا ) پایه گذاری گردید و عملیات مهندسی فوق‌العاده سریع و منسجمی در آن منطقه صورت گرفت و روزی صدها کمپرسی مایلر شن و ماسه و مصالح به سایت می‌آوردند و خیلی سریع سایت آماده و تجهیزات گسترش یافت و با توجه به اینکه کلیه کارکنان در هر تخصص دوره یکسان طی نموده بودند و در تیمی که جهت عملیات پیش بینی شده بود از کارکنان فنی کسی در نظر گرفته نشده بود و لازم بود کل امور تعمیراتی نیز توسط خود کارکنان عملیات انجام شود، بعد از روشن کردن سایت و انجام سرویسها و تستهای مربوطه مشخص شد که بخشی از سیستم در بخش اطاق عملیات (تراک3) اشکال دارد که کلیه فرایند سامانه را با اشکال مواجه کرده است که با تلاش بسیار زیاد معلوم گردید در یک شاسی به عمد خرابکاری گردیده است، به طوری که در جایی که باید لامپی با شماره خاص گذاشته شود، یک لامپ با شماره دیگر کار گذاشته بودند و روی شاسی را به غلط و عمداً غلط نوشته بودند ولی در نقشه لامپ دیگری بود و اشکالاتی مشابه که ظاهراً چینیها در هر سیستم اعمال کرده بودند که ما مجبور شویم از آنها جهت رفع عیب کمک بگیریم و به این وسیله برای خود جایی باز کنند، ولی از آنجایی که خداوند در تمام مراحل یار ما بود این اشکالات رفع و با از جان گذشتگی و کارهایی که بیشتر به معجزه شبیه بود سایت عملیاتی گردید که از آن جمله سوخت گیری موشک به صورت دستی و توسط سطل و قیف که با هیچ معیاری همخوانی ندارد.
برابر هماهنگی انجام شده با رادار سوباشی همدان، قرار بود به محض برخاستن میگ 25 در عراق به ما اطلاع داده شود که همین‌طور هم شد و به محض اطلاع دستگاهها را آماده کردیم و آنتن رادار را در سمت مورد نظر قرار دادیم و در فاصله 120 کیلومتری هدف ظاهر شد. ستوان حیدری، افسر کنترل شکاری سایت راداری سوباشی، اطلاعات لازم را به سایت موشکی HQ2 ارائه می کرد و عملیات بر روی آن به خوبی انجام و همینطوری که کار عملیاتی را انجام می‌دادیم، هر کس به طریقی دست به دعا برداشته بود و از خدا کمک می‌خواست که جو بسیار پاک ومعنوی ایجاد شده بود که قابل وصف نمی‌باشد. خلاصه اقدام به شلیک اولین و دومین تیر موشک کردیم و نهایت شلیک موشک سوم بود که هواپیما سرنگون و از اوج آسمان به زیر کشیده شد و در مختصاتی که ما اعلام کردیم (دروازه تهران) لاشه هواپیما بدست آمد و خلبان آن هم دستگیر شد و از آن روز به بعد آسمان آبی کشور عزیزمان از لوث وجود میگ 25 پاک گردید و دیگر تا پایان جنگ هیچ شهری مورد تهاجم این هواپیما قرار نگرفت و از این تاریخ تا اتمام جنگ مسئولیت تعمیر و نگهداری کابین عملیات سایتهای گسترش یافته را عهده دار بودم که به فضل الهی کلیه سایتها تا پایان جنگ بدون کمک خارجیان و بدون دریافت قطعه ای از خارج به صورت عملیاتی حفظ گردید»





005-MiG-25_Esfahan.jpg
تصاویر مراحل سرنگونی میگ 25 در اصفهان (تاریخ 26 بهمن 1365)


در این خصوص بازگویی خاطره سردار محمد حسن منصوریان معاون هماهنگ کننده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران که در آن ایام در سایت یا ابن الزهرا حضور داشت نیز قابل تامل است. وی در مصاحبه ای در این خصوص می گوید: «وقتی این اتفاق مهم رخ داد و هواپیمای مذکور توسط پدافند هوایی منهدم گردید، نیروهای عراقی اصلا فکرش را نمی کردند که ما بتوانیم این هواپیما را شکار کنیم، حتی با کشور شوروی سابق که میگ 25 را در اختیار عراق قرار داده بود، دچار مشکل شدند که چرا این هواپیما در ارتفاع بالای 70 هزارپا مورد اصابت موشک قرار گرفته است.»
پس از این موفقیت اهمیت سایت راداری سوباشی در تامین امنیت کشور بیش از پیش مشخص می شود، تا آنجا که مسئولان عراقی به صراحت برای نابودی سایت راداری سوباشی خط ونشان می کشیدند. برابر اسناد موجود:
«در تاریخ 1/12/65 فرماندهی پدافند هوایی [کشور] موضوع اعلامیه دشمن را به شرح زیر به فرماندهی نهاجا یادآوری می نماید که با اطلاعیه دشمن... و مورد حمله قرار دادن منابع اقتصادی و نظامی کشور و سرنگونی میگ 25 در منطقه اصفهان و با کمک رادار سوباشی امکان حملات پیش بینی شده و همه جانبه از سوی دشمن به رادار [سوباشی] و پایگاه [هوایی] همدان را حتمی می سازد و ضروری است اقدامات پدافندی مناسب پیش بینی شود.»


004-Iraqi_MiG-25.jpg


نحوه تعامل پدافند هوایی و نیروی هوایی در رهگیری هواپیماهای میگ 25

همانگونه که پیش از این عنوان شد اولین سلاح مورد استفاده توسط پدافند هوایی در برابر تجاوزات هوایی که به عنوان لایه اول دفاع هوایی نیز شناخته می شود، دفاع هوایی هواپایه می باشد. این نوع دفاع مبتنی بر استفاده از هواپیماهای جنگنده شکاری-رهگیر در برابر هجوم هواپیماهای دشمن می باشد. در صورت عدم موفقیت هواپیماهای موصوف، هدف به سامانه های پدافند هوایی در لایه های مختلف دفاع هوایی واگذار می شود. در مورد درگیری میگ 25 با هواپیماهای ایرانی موارد مختلفی به ثبت رسیده است. از جمله این موارد مربوط به درگیری تاریخ سیزدهم تیرماه 1365 هواپیمای اف-5 ای (F-5E) با میگ 25 عراقی می باشد. در این درگیری که خلبان هواپیمای ایرانی موفق به اصابت قرار دادن میگ25 توسط مسلسل شد، یکی از خلبانان حاضر در درگیری در خصوص نقش افسران کنترل شکاری سایت راداری در رهگیری موفق و انهدام هواپیمای میگ 25 می گوید:
«... این نشان دهنده این مساله است که برادر سروان هدی [افسر کنترل شکاری سایت رادار در زمان رهگیری میگ 25] کاملا به کارشان وارد و بر اعصابشان مسلط هستند. کار پرسنل کنترل شکاری و رادار در سطح بسیار عالی بود و به هیچ وجه هیجان زده نشده بودند و دقیقا از موقعیتهای ما و هواپیمای دشمن مطلع بودند و حتی دقیقا می دانستند که راه برگشت هواپیمای دشمن در کجاست و ما را در این منطقه با ارتفاع پایین تر نگه داشتند و نگذاشتند که ما با هواپیمای دشمن رو در رو قرار بگیریم؛ چون اگر چنین می شد هواپیمای دشمن با موشک های دوربردی که داشت ما را هدف قرار می داد. در مجموع کار بزرگی که این برادر انجام دادند باعث شد که نه تنها هواپیمای دشمن نتوانست ما را رهگیری کند، بلکه رادارهای آنها نیز نتوانستند ما را تشخیص دهند و ما توانستیم در این ماموریت محوله موفق باشیم».
این خاطره بیانگر گوشه ای کوچک از وحدت و همدلی نیروهای آفند هوایی وپدافند هوایی در برابر دشمن بعثی و تلاش آنها جهت مصون سازی آسمان کشور از وجود ناپاک دشمنان است.




منبع:

http://newcoy.persianblog.ir/post/478/

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خيلي عالي بود ممنون .
حالا يه سوال . طرح شباهنگ هنوز هم ادامه داره يا اين هم پايع اي بود براي طرح هاي بعدي ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خيلي عالي بود ممنون .


حالا يه سوال . طرح شباهنگ هنوز هم ادامه داره يا اين هم پايع اي بود براي طرح هاي بعدي ؟



سلام

خبر ندارم هنوز هم ادامه داره یا نه :surprised:

ولی اینو می دونم تو زمان جنگ موشک استاندارد رو علاوه بر لانچر هاوک یه بار بر روی فانتوم لود کردن که هر دو شلیک شد و هیچ نتیجه ای نداشت

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ولي ميگ-25 هم واسه خودش اسطوره اي بوده ها. حتي توي جنگ خليج[فارس] و درگيري هاي دهه 1990 عراق و متفقين هم ايگل هاي امريكايي و سعودي نتونستن جلوش هيچ غلطي بكنن.
قابل توجه كسانيكه زحمات و حماسه آفريني هاي قهرمانان نيروي هوايي و پدافند رو با ضعيف و عقب مونده قلمداد كردن تجهييزات روسي عراق كوچيك جلوه ميدن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ولي ميگ-25 هم واسه خودش اسطوره اي بوده ها. حتي توي جنگ خليج[فارس] و درگيري هاي دهه 1990 عراق و متفقين هم ايگل هاي امريكايي و سعودي نتونستن جلوش هيچ غلطي بكنن.




سلام

دوست عزیز تنها موفقیت میگ های 25 عراق در جنگ خلیج فارس سرنگون کردن یه اف 18 امریکا بود .

این هواپیما برای ضعیف کشی و زدن هواپیما های بی دفاع واقعا هواپیمای خوبی بود ولی در مقابل تامکت و ایگل هیچ حرفی برای گفتن نداشت .

در ضمن اسرائیل با ایگل های خودش تونست چندین فروند از فاکسبت های سوریه رو سرنگون کنه .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ولي ميگ-25 هم واسه خودش اسطوره اي بوده ها. حتي توي جنگ خليج[فارس] و درگيري هاي دهه 1990 عراق و متفقين هم ايگل هاي امريكايي و سعودي نتونستن جلوش هيچ غلطي بكنن.




سلام

دوست عزیز تنها موفقیت میگ های 25 عراق در جنگ خلیج فارس سرنگون کردن یه اف 18 امریکا بود .

این هواپیما برای ضعیف کشی و زدن هواپیما های بی دفاع واقعا هواپیمای خوبی بود ولی در مقابل تامکت و ایگل هیچ حرفی برای گفتن نداشت .

در ضمن اسرائیل با ایگل های خودش تونست چندین فروند از فاکسبت های سوریه رو سرنگون کنه .


برادر عزيز زمان جنگ بزرگترين افتخار و آرزوي تامكترهاي ما شكار فاكسبث بود. تعقيب و گريزهاي ناكام ايگل هاي امريكا و عربستان با فاكسبث تو منطقه پرواز ممنوع عراق هم كه شهرت جهاني داره.
درباره پيروزي خلبان هاي صهيونيست هم بايد گفت كه خلبان هاي خودمون با مسلسل اف-5 دو تا فاكسبث شكار كردن ولي هميشه سرجمع كارنامه يه جنگنده ملاك قضاوت درباره اون قرار مي گيره نه موارد نادر و استثنايي.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ولي ميگ-25 هم واسه خودش اسطوره اي بوده ها. حتي توي جنگ خليج[فارس] و درگيري هاي دهه 1990 عراق و متفقين هم ايگل هاي امريكايي و سعودي نتونستن جلوش هيچ غلطي بكنن.




سلام

دوست عزیز تنها موفقیت میگ های 25 عراق در جنگ خلیج فارس سرنگون کردن یه اف 18 امریکا بود .

این هواپیما برای ضعیف کشی و زدن هواپیما های بی دفاع واقعا هواپیمای خوبی بود ولی در مقابل تامکت و ایگل هیچ حرفی برای گفتن نداشت .

در ضمن اسرائیل با ایگل های خودش تونست چندین فروند از فاکسبت های سوریه رو سرنگون کنه .


برادر عزيز زمان جنگ بزرگترين افتخار و آرزوي تامكترهاي ما شكار فاكسبث بود. تعقيب و گريزهاي ناكام ايگل هاي امريكا و عربستان با فاكسبث تو منطقه پرواز ممنوع عراق هم كه شهرت جهاني داره.
درباره پيروزي خلبان هاي صهيونيست هم بايد گفت كه خلبان هاي خودمون با مسلسل اف-5 دو تا فاكسبث شكار كردن ولي هميشه سرجمع كارنامه يه جنگنده ملاك قضاوت درباره اون قرار مي گيره نه موارد نادر و استثنايي.




سلام

دوست عزیز این چیزی که شما میگی فقط اینه که سقف پرواز میگ 25 بیشتر بوده , پس دلیلی بر برتری اون نیست و این که آرزوی تامکت ها این بوده که فاکس بت رو بزنن درسته ولی چرا آرزوشون این بود ؟؟؟

چون خلبانان عراقی جرات یه در گیری درست و درمون رو نداشتند و اگه به ارتفاع پایین می اومدن مثل بز شکار می شدن :surprised:

حتی جرات نداشتن بیان به ارتفاع پایین تر تا بمب هایی رو که رها می کردن کمی دقیق تر به هدف بخوره .

این جور که شما داری میگی فاکس بت رو یه هواپیمای سر تر از ایگل و تامکت نشون میده که به هیچ وجه این طور نیست .

نمونه اش هم شکار شدن فاکس بت توسط اف 5 .

به نظر من ضعیف ترین هواپیمای شکاری قرن 20 همین فاکس بت هست که هیچ فرقی با هواپیمای غیر نظامی بلند پرواز نداره .

حتما اینو میدونید که رادار فاکس بت چقدر ضعیف ناکار امد هست و اصلا به درد جنگ نمی خوره .

بعد این که اگه شما تعقیب و گریز ایگل های امریکا رو به حساب ضعف ایگل ها در مقابل خود میگ 25 بزارید که کاملا اشتباه .

چون میگ 25 یه موشک سرنشین دار هست که فقط می تونه از چنگ جنگنده ها در بره اونهم با موتور قدرتمندش نه با جنگال و ایگل و تامکت در مقابل موتور فاکس بت کم اوردن .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ولي ميگ-25 هم واسه خودش اسطوره اي بوده ها. حتي توي جنگ خليج[فارس] و درگيري هاي دهه 1990 عراق و متفقين هم ايگل هاي امريكايي و سعودي نتونستن جلوش هيچ غلطي بكنن.




سلام

دوست عزیز تنها موفقیت میگ های 25 عراق در جنگ خلیج فارس سرنگون کردن یه اف 18 امریکا بود .

این هواپیما برای ضعیف کشی و زدن هواپیما های بی دفاع واقعا هواپیمای خوبی بود ولی در مقابل تامکت و ایگل هیچ حرفی برای گفتن نداشت .

در ضمن اسرائیل با ایگل های خودش تونست چندین فروند از فاکسبت های سوریه رو سرنگون کنه .



جنگهای ایران و عراق و خلیج فارس و سابقه ی کلنل محمد ریان و جنگ اعراب و اسراییل نشون دادن میگ-25 جنگنده ایه که تو دستان یک خلبان خوب واقعا سلاح مرگباریه .

تو یک نبرد تو جنگ خلیج فارس ، 4 فروند جنگنده F-15 Eagle ارتش آمریکا در درگیری با یک میگ-25 عراقی ، 10 موشک هوا به هوا به سمت میگ شلیک کردند ، اما هیچکدوم موفق به اصابت به میگ نشد . کلنل محمد ریان تو جنگ ایران و عراق با یک جنگنده ی Mig-25PD ، بیش از 8 شکار هوایی انجام بده .

Foxbat های سوری سرنگون شده توسط اسراییل هم با استفاده از یک نوع غافلگیری و تله گذاری با استفاده از طعمه قرار دادن جنگنده های F-4E بود که این از ناشیگری خلبان های سوری بود ، وگرنه سابقه ی پروازهای شناسایی میگ های شوروی بر فراز رژیم صهیونیستی به راحتی نشون میده نیروی هوایی اسراییل بصورت رو در رو حرفی برای گفتن جلوی میگ ها نداشت
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
میگ 25 ها سرعتی معادل 3.2 ماخ دارند و سریع ترین توی دنیا هستند و اگه خلبات حسابی روش باشه به راحتی می تونه از دست موشک ها فرار کنه و با دور زدن هواپیماهای دیگه می تونه با غافیلگیری تمام همه رو بوم بوم !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ولي ميگ-25 هم واسه خودش اسطوره اي بوده ها. حتي توي جنگ خليج[فارس] و درگيري هاي دهه 1990 عراق و متفقين هم ايگل هاي امريكايي و سعودي نتونستن جلوش هيچ غلطي بكنن.




سلام

دوست عزیز تنها موفقیت میگ های 25 عراق در جنگ خلیج فارس سرنگون کردن یه اف 18 امریکا بود .

این هواپیما برای ضعیف کشی و زدن هواپیما های بی دفاع واقعا هواپیمای خوبی بود ولی در مقابل تامکت و ایگل هیچ حرفی برای گفتن نداشت .

در ضمن اسرائیل با ایگل های خودش تونست چندین فروند از فاکسبت های سوریه رو سرنگون کنه .



جنگهای ایران و عراق و خلیج فارس و سابقه ی کلنل محمد ریان و جنگ اعراب و اسراییل نشون دادن میگ-25 جنگنده ایه که تو دستان یک خلبان خوب واقعا سلاح مرگباریه .

تو یک نبرد تو جنگ خلیج فارس ، 4 فروند جنگنده F-15 Eagle ارتش آمریکا در درگیری با یک میگ-25 عراقی ، 10 موشک هوا به هوا به سمت میگ شلیک کردند ، اما هیچکدوم موفق به اصابت به میگ نشد . کلنل محمد ریان تو جنگ ایران و عراق با یک جنگنده ی Mig-25PD ، بیش از 8 شکار هوایی انجام بده .

Foxbat های سوری سرنگون شده توسط اسراییل هم با استفاده از یک نوع غافلگیری و تله گذاری با استفاده از طعمه قرار دادن جنگنده های F-4E بود که این از ناشیگری خلبان های سوری بود ، وگرنه سابقه ی پروازهای شناسایی میگ های شوروی بر فراز رژیم صهیونیستی به راحتی نشون میده نیروی هوایی اسراییل بصورت رو در رو حرفی برای گفتن جلوی میگ ها نداشت






جناب چکا این چیزی که شما می گید کار یک خلبان بوده .

ایا برای یک نیروی هوایی مقدور هست که خلبانانی با تجربه و در یک سطح داشته باشه ؟؟؟

در ضمن مطمئن هستید که 10 موشک به سمت میگ شلیک شد و هیچ کدوم به میگ نخورد ؟؟؟؟ :lol: :lol:

کمی دور از ذهن به نظر میرسه

یا خلبان خوش شانس بود یا امریکایی ها بی تجربی کردن .

راستی موشک ها از چه نوعی بودن ؟؟؟

با این تفاسیر موشک حرارتی یحتمل تر است .

راستی میگ 25 تو جنگ ایران و عراق به هیچ وجه نتونست اون جوری که روسها گفتند از حریم هوایی عراق مراقبت کنه و فقط به درد شناسایی می خورد .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ولي ميگ-25 هم واسه خودش اسطوره اي بوده ها. حتي توي جنگ خليج[فارس] و درگيري هاي دهه 1990 عراق و متفقين هم ايگل هاي امريكايي و سعودي نتونستن جلوش هيچ غلطي بكنن.




سلام

دوست عزیز تنها موفقیت میگ های 25 عراق در جنگ خلیج فارس سرنگون کردن یه اف 18 امریکا بود .

این هواپیما برای ضعیف کشی و زدن هواپیما های بی دفاع واقعا هواپیمای خوبی بود ولی در مقابل تامکت و ایگل هیچ حرفی برای گفتن نداشت .

در ضمن اسرائیل با ایگل های خودش تونست چندین فروند از فاکسبت های سوریه رو سرنگون کنه .


برادر عزيز زمان جنگ بزرگترين افتخار و آرزوي تامكترهاي ما شكار فاكسبث بود. تعقيب و گريزهاي ناكام ايگل هاي امريكا و عربستان با فاكسبث تو منطقه پرواز ممنوع عراق هم كه شهرت جهاني داره.
درباره پيروزي خلبان هاي صهيونيست هم بايد گفت كه خلبان هاي خودمون با مسلسل اف-5 دو تا فاكسبث شكار كردن ولي هميشه سرجمع كارنامه يه جنگنده ملاك قضاوت درباره اون قرار مي گيره نه موارد نادر و استثنايي.




سلام

دوست عزیز این چیزی که شما میگی فقط اینه که سقف پرواز میگ 25 بیشتر بوده , پس دلیلی بر برتری اون نیست و این که آرزوی تامکت ها این بوده که فاکس بت رو بزنن درسته ولی چرا آرزوشون این بود ؟؟؟

چون خلبانان عراقی جرات یه در گیری درست و درمون رو نداشتند و اگه به ارتفاع پایین می اومدن مثل بز شکار می شدن :lol:

حتی جرات نداشتن بیان به ارتفاع پایین تر تا بمب هایی رو که رها می کردن کمی دقیق تر به هدف بخوره .

این جور که شما داری میگی فاکس بت رو یه هواپیمای سر تر از ایگل و تامکت نشون میده که به هیچ وجه این طور نیست .

نمونه اش هم شکار شدن فاکس بت توسط اف 5 .

به نظر من ضعیف ترین هواپیمای شکاری قرن 20 همین فاکس بت هست که هیچ فرقی با هواپیمای غیر نظامی بلند پرواز نداره .

حتما اینو میدونید که رادار فاکس بت چقدر ضعیف ناکار امد هست و اصلا به درد جنگ نمی خوره .

بعد این که اگه شما تعقیب و گریز ایگل های امریکا رو به حساب ضعف ایگل ها در مقابل خود میگ 25 بزارید که کاملا اشتباه .

چون میگ 25 یه موشک سرنشین دار هست که فقط می تونه از چنگ جنگنده ها در بره اونهم با موتور قدرتمندش نه با جنگال و ایگل و تامکت در مقابل موتور فاکس بت کم اوردن .



اضافه کنید به هورنت شکار شده یه پهپاد رو هم ! فکر کنم پریدیتور بود :|
ضعیف ترین هم به نظرم Mig -23 حالم ازش بهم می خوره :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نقل از سرهنگ ابهری :

وقتی ما HQ-2 رو تو اصفهان Fire کردیم ، تیمسار ستاری از من خواستند تا بروم پیششان و مراحل کار را توضیح دهم. وقتی به اتاقشان رفتم و شروع کردم به توضیح دادن ، دیدم ایشان از من بهتر مراحل کار رو بلدند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بله 10 موشک هوا به هوا توسط 4 ایگل

http://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.asp?aircraft_id=64

همونطور که دوستمون فرمودند ، یک فروند هواپیمای بدون سرنشین MQ-1 Predator آمریکا هم در 23 دسامبر 2002 توسط یک میگ-25 عراقی شکار شد . این در حالی بود که پراداتور مجهز به موشکهای هوا به هوای AIM-92 Stinger بود و یکی از موشکهاش رو هم در جریان درگیری با میگ شلیک کرد که به هدف نخورد (در لینک بالا هر دو درگیری ذکر شده)
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]بله 10 موشک هوا به هوا توسط 4 ایگل

http://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.asp?aircraft_id=64

همونطور که دوستمون فرمودند ، یک فروند هواپیمای بدون سرنشین MQ-1 Predator آمریکا هم در 23 دسامبر 2002 توسط یک میگ-25 عراقی شکار شد . این در حالی بود که پراداتور مجهز به موشکهای هوا به هوای AIM-92 Stinger بود و یکی از موشکهاش رو هم در جریان درگیری با میگ شلیک کرد که به هدف نخورد (در لینک بالا هر دو درگیری ذکر شده)[/quote]



[color=blue] نوع موشک هایی که ایگل ها استفاده کردند مشخص نیست ؟؟؟

من نتونستم لینک رو ببینم .[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.