Recommended Posts

3 hours قبل , MF44 گفت:

با توجه به وسعت و پراکندگی مراکز حساس عربستان باید تعداد زیادی رادار و لانچر خریداری و مستقر کنند تا بتوانند یک حلقه دفاعی قوی تشکیل بدهند وگرنه پهبادهای کوچک از هر حفره ای نفوذ خواهند کرد ;)

اول از همه باید متوجه شد که در کدام نقاط این سیستم ضعف داره یا کجاها تحت پوشش رادار نیست که این خودش لازم هست هواپیماهایی برای جمع اوری سیگنال های رادار در اختیار داشته باشند یا هم از خاک یک کشور دیگه حمله انجام بشه 

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ناتوی عربی یا  چیزی که صهیونیستها دنبال میکنند مبنی بر اتحاد نظامی بین اعضای پیمان ابراهام در واقع ارزوی رژیم صهیونیستی محسوب میشه که در موعد مقرر میتونه اولا توان موشکی و نظامی ایران را پخش کنه، در بحث پدافند رژیم صهیونیستی و عمق استراتژیکش را افزایش بده و ابزارها و حسگرها را در گستره بالایی پخش کنه و دفاع را از بیخ گوش مرزهای ایران شروع کنه و در رابطه با خرابکاریها از چند جهت ایران را مورد حملات قرار بده همه و همه به هزینه اعراب.

 

برای مصر و مغرب این پیمان ضرر چندانی نداره و در عمل با توجه به فاصلشون تهدیدی در روز موعود متصور نیستند برای خودشون و پس پیوتسن بهش بی ضرر هست. بحرین که اراده ای نداره ولی امارات با توجه به هزینه های محتمل چرا ریسک میکنه؟ یکی از دلایلش میتونه این باشه که چشم طمع به جزایر داره و تنها راهی که در اینده متصور هست اینه در یک درگیری احتمالی در صورت کمک به صهیونیستها سهمش از غنائم میتونه جزایر باشه.

 

ایران باید در تقویت بازدارندگیش نسبت به کشورهای حاشیه خلیج فارس یک افزایش توانی داشته باشه. استقرار موشک های نقطه زن در جزایر و سواحل به سمت امارات و سعودی و توقیت توان دریایی و هوایی و همچنین برخی اقدامات اقتصادی حول صادرات نفت و دور زدن تنگه هرمز از این جمله است.

 

  • Like 1
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
12 hours قبل , alala گفت:

اتوی عربی یا  چیزی که صهیونیستها دنبال میکنند مبنی بر اتحاد نظامی بین اعضای پیمان ابراهام در واقع ارزوی رژیم صهیونیستی محسوب میشه

البته محوریت و رهبری این به اصطلاح ناتو با آمریکا و رژیم عبری است و در واقع کشورهای عربی بدون جنگ و خونریزی توسط رژیم عبری تصرف خواهند شد و زیر چتر نظامی - امنیتی آن قرار خواهند گرفت و تحولات سیاسی و تغییرات حاکمان مرتجع با هدایت و نظارت تل آویو انجام خواهد شد! 

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
8 hours قبل , MF44 گفت:

البته محوریت و رهبری این به اصطلاح ناتو با آمریکا و رژیم عبری است و در واقع کشورهای عربی بدون جنگ و خونریزی توسط رژیم عبری تصرف خواهند شد و زیر چتر نظامی - امنیتی آن قرار خواهند گرفت و تحولات سیاسی و تغییرات حاکمان مرتجع با هدایت و نظارت تل آویو انجام خواهد شد! 

 

نادان هایی که به نظر به قدری به فکر تخت و سلطنت فعلیشون هستند که اینده کشورهاشون براشون هیچ اهمیتی نداره. واقعا هم همینطور هست. یعنی تنها معامله ها را با نگاه کوتاه مدت و تداوم تاج و تختشون در بازه ای محدود میسنجند و دقیقا ایالات متحده و حالا صهیونیستها هم از همین نقطه ضعف اینها استفاده می کنند. رابطه خوب کشورهای دیکتاتور و پادشاهان با رژیم عبری و امریکایی از همین روست. طبیعتا با تسلط هرچه بیشتر برنامه های اون رژیم ها هم به تدریج پیش میره و نهایتا بازنده اول این بازی با توجه به آرزوی دیرینه نیل تا فرات و حاشیه هاش این کشورها و مردمانشون خواهند بود بیشتر. در میان مدت هم که هر درگیری اینها را که اصلا ربطی به جنگ احتمالی نداشتند وارد بازی دفاع از رژیم عبری میکنه.

 

به هر حال چون بحث قدرت و تاج و تخت هست طبیعتا ایران حتی التماس هم کنه برای همزیستی مسالمت آمیز و تضمین هم بده دشمنش فقط صهیونیستها هستند ( همانطور که قبلا کرده و میکنه و گاهی حتی لحن التماس آمیزمون ازار دهنده است) این رژیم ها اولا قمار را طبیعتا روی اسب قویتر و ثروتمندتر و پرزور تر میکنند و هیچوقت سمت ایران نمیان و ثانیا هرچه بیشتر در بدهی رژیم عبری/امریکایی غرق میشند بیرون اومدنشون از سلطه اونها هم سخت تر میشه و کشورهاشون هر روز بیشتر تحت اداره و هدایت اون رژیم قرار میگیرند.

 

نهایتا ایران باید برنامه هاش را بر مبنای همکاری کامل اینها با هم بچینه و چاره ای نیست.

 

  • Like 1
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

امارات در حال حاضر یکی از موذیانه ترین طرح های منطقه را داره پیش میبره. در اختیار گرفتن نیروهای نیابتی جنوب یمن، جزایر استراتژیک ورودی دریای سرخ و همچنین همکاری های گسترده و ویژه این رژیم با رژیم صهیونیستی ( تردد بیش از 8 فروند ترابری نظامی امارات به سرزمین های اشغالی در تنها یک هفته و احتمالا انتقال برخی موارد نظامی که بر خلاف گمانه زنی رسانه ها مبنی بر گنبد اهنین و انتحاری ها شاید فقط محدود به این دو نباشه و خصوصا پدافند و رادارهای دوربرد لینک شده به سرزمین های اشغالی با کاربرد دوگانه را هم شامل بشه و البته برخی ادوات خرابکاری ) و البته که چشم داتش به جزایر ایرانی و مترصد فرصت بودنش، زنگ خطری جدی است برای ما که باید بیشتر مراقب رژیم امارات باشیم و فریب مواضع سیاسی جدیدش را نخوریم. زمان خریدن و فرصت سازی بهترین تعریف از شرایط فعلی امارات هست که احتمالا در حال کار اطلاعاتی هم هست با صهیونیستها برای برخی تحرکات خرابکارانه علاوه بر نظامی.

 

بنابراین خطر پهپادهای انتحاری و شبکه راداری و پدافندی یکپارچه و البته خزاندن صهیونیستها به جیهات یمن و جنوب ایران خصوصا برای تاسیسات حیاتی ما در خلیج فارس جدی است و باید اقدامات مقابله ای سنگینی با هدف "تنها" امارات را تدارک ببینیم با شناسایی نقاط ضعف و شکست امارات و البته تدابیری برای زمان صلح و پاسخ بازدارنده ( از جمله پاسخ خرابکاری و اقدامات اطلاعاتی هم سطح در خاک امارات)

 

 

  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با رفتارهای اخیر امارات، اشغال جزیره های یمن و باز کردن پای اسراییل به منطقه و البته ادعاهای مدام در مورد تمامیت ارضی ایران به نظرم کم کاری بزرگی رخ داده در یک قرن اخیر خصوصا و باید رویکرد تهاجمی را جایگزین رویکرد فعلی کنیم در مورد همسایه ها که همگی به گمان بد افتادند تقریبا. در مورد امارات با توجه به موارد گفته شده و البته لفاظی مدام در مورد تمامیت ارضی ایران و همچنین اشغال جزایر یمنی به نظرم بسیار به موقع هست که بحث جزایر اشغال شده ایران توسط امارات به صورت جدی دنبال بشه و موضوعش به طور کامل در افکار عمومی برجسته بشه، اگر امارات با توقیت و همکاری با دشمنان به دنبال روزنه ای میگرده تا تعدی کنه به جزایر ایرانی و البته کاملا غیرقانونی جزایر یمنی را اشغال هم کرده (طبیعتا اشغالگر محسوب میشه) خب ما هم فرصت سازی میکنیم از حالا تا روزی که اتفاقی رخ داد افکار عمومی منطقه و کشور برای بازپسگیری جزایر ایرانی آماده تر باشند.

 

نقل قول کامل چندان صحیح نیست و البته محتوا هم بررسی نشده که کاملا دقیق باشه ولی صرف اینکه ببینیم در چه موردی صحبت میکنیم اطلاعات زیر شاید راهگشای مفهوم مدنظر باشه:

 

نقل قول

علیرضا تقوی‌نیا تحلیلگر در کانال تلگرامی تفسیرگر نوشت: در دوران پادشاهی قاجار که قوای دریایی ایران در خلیج فارس تحلیل رفت ، شیخ نشین های حاشیه جنوبی این شاخاب که آن زمان در واقع کپرنشین بودند ، به خود جرات دادند تا از ضعف حاکمیتی حکومت وقت استفاده برده و از برخی جزایر غیر مسکونی ایرانی برای امور پهلوگیری قایق های صیادی و... استفاده نمایند. 

در همین راستا جزایر کاملا ایرانی آریایی و زرکوه در جنوب جزیره کیش توسط شیخ نشین های امارات بالاخص شارجه مورد استفاده قرار می گرفت.

با ورود نیروی دریایی انگلستان به خلیج فارس و انعقاد پیمان های متعدد با برخی شیخ نشین های این دریا و تحت الحمایه قرار گرفتن آنان از سوی امپراطوری بریتانیا ، این جزایر به همراه جزایر ۳ گانه در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ به تدریج توسط انگلستان اشغال شدند.

با خروج انگلستان از خلیج فارس و متعاقب آن اعمال حاکمیت ایران بر جزایر ۳ گانه در سال ۱۳۵۰ ، به علت غیر مسکونی بودن ، جزایر ایرانی آریایی و زرکوه مورد توجه حکومت وقت قرار نگرفت و همین امر امارات را برای بهره برداری از آنها گستاخ تر نمود.

برای آن که اهمیت این جزایر بیشتر متوجه شویم ذکر چند نکته کفایت می کند:

۱-جزیره آریایی با ۱۲ کیلومتر مربع مساحت، سواحلی بسیار زیبا با شن های سفید رنگ دارد و به علت طبیعت خاص و گونه های جانوری کمیاب از سال ۲۰۱۲ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

۲- از لحاظ جغرافیایی این جزیره در جنوب خلیج فارس بوده و حدود ۸۰ کیلومتر تا جزیره سیری و همین مقدار تا ابوظبی فاصله دارد و امارات نام جعلی صیر ابونُعَیر برآن نهاده است.

۳- جزیره زرکوه ۸ کیلومتر مربع مساحت داشته، دارای منابع بسیار غنی نفت بوده و در آبهای اطراف آن روزانه ۵۵۰ هزار بشکه نفت استخراج می شود و تاسیسات بزرگ نفتی شیخ نشین ابوظبی در این نقطه اشغالی استقرار یافته است .

۴- از لحاظ جغرافیایی این جزیره در آبهای مابین دوحه و ابوظبی قرار دارد و فاصله آن تا ابوظبی ۱۴۰ و تا دوحه ۱۶۰ کیلومتر است، لکن با خاک امارات ۸۰ کیلومتر فاصله دارد.

لازم به ذکر است این ۲ جزیره در تمام نقشه ها و اسناد تاریخی جزو سرزمین ایران بوده اند و طرف اماراتی فاقد هرگونه سند حقوقی برای اثبات حق حاکمیت خود بر این جزایر است.

در سالهای گذشته وزارت امور خارجه ایران در خصوص اشغال این ۲ جزایر توسط امارات ، شکایت خود را در مجامع بین المللی مطرح کرده اما تاکنون اقدامی از جانب این نهادها جهت احقاق حق ایران صورت نگرفته و به نظر می رسد با توجه به مواضع تخاصم آمیز اخیر امارات و همپیمانی آن با رژیم اسرائیل ، دیگر رعایت اصل حسن همجواری در قبال این شیخ نشین کوچک لازم نبوده و باید از انجام هرگونه مدارایی در قبال خاک اشغالی کشورمان صرفنظر گردد.

 

 

  • Like 1
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نقل قول

رویترز به نقل از سه فرد مطلع نوشت، برنامه این است که شبکه‌ای از رادارها و ردیاب‌ها و سامانه‌های رهگیری بین عربستان سعودی، عمان، کویت، بحرین، قطر، امارات متحده عربی، عراق، اردن و مصر با کمک فناوری اسرائیلی و با استفاده از پایگاه‌های نظامی آمریکا ایجاد شود.

به نوشته این خبرگزاری، این شبکه راداری، به کشورهای فوق «به‌ویژه اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی» این اجازه را خواهد داد که تهدیدات هوایی را پیش از عبور از مرزهایشان ردیابی کنند.

 

 

پایگاه های آمریکا نقش اساسی در گسترش نظامی صهیونیستها اطراف ایران دارند. کاملا و به طور مستقیم با حضور مستقیم نظامیان و تجهیزات صهیونیستها خصوصا در عراق (اربیل به خصوص) و کویت و به همراه بحرین و امارات و عربستان ضد ایران در حال فعالیت هستند.

 

نقل قول

یک مقام رژیم صهیونیستی به رویترز گفت «کشورهای شریک» به‌جای استفاده از تجهیزات فیزیکی یکسان، در حال هماهنگ کردن سامانه‌های دفاعی خود از طریق ارتباطات الکترونیک از راه دور هستند.

 

قدم اول و قدم های بعد

 

  • Like 1
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
22 hours قبل , alala گفت:

 

پایگاه های آمریکا نقش اساسی در گسترش نظامی صهیونیستها اطراف ایران دارند. کاملا و به طور مستقیم با حضور مستقیم نظامیان و تجهیزات صهیونیستها خصوصا در عراق (اربیل به خصوص) و کویت و به همراه بحرین و امارات و عربستان ضد ایران در حال فعالیت هستند.

 

 

قدم اول و قدم های بعد

 

 

با نزدیک شدن سفر بایدن اطلاعات بیشتری هم منتشر میشه. یکی از قسمتهای سفر بایدن بازدید از بخش های نظامی مرتبط با این پروژه بزرگ هست که به سردمداری امریکا و تحرک صهیونیستها و تسلیم و یا شاید تشویق کشورهای عربی داره صورت میگیره.

 

واکنش ایران مهم هست در این مقطع. طبیعتا شاید برخی کشورهای عربی در ظاهر (حتی کشوری مثل عراق و دولت فعلیش) سعی کنند در ظاهر و رسانه ها از کنار ماجرا با دروغ و خلاف گویی بگذرند ولی در اصل داره رخ میده. واکنش ایران به استقرار تسلیحات و تجهیزات ضد خودش بیخ گوش مرزهاش چه میتونه باشه؟ این سوال مهمی است.

 

1.حمله نظامی و یا تهدید به حمله از اونجا که فاز اول پروژه در پایگاه های امریکایی کلید خورده یعنی از قبل فکر شده در موردش.

2.اخطار به کشورهای دخیل که حداقل کار ممکن هست به این نحو که درگیری ما و رژیم صهیونیستی درگیری کاملا محتملی است و این کشورهای کوچک و بزرگ خودشون را با این حرکت (با هر عنوان و بهانه  و توجیهی) دارند قربانی صهیونیستها میکنند و جالبه این بسیار هم نمایان هست. خوشحالی صهیونیستها از اینکه جنگ خودشون و ما را دارند خیلی راحت تبدیل میکنند به جنگ اعراب با ما در حالیکه اعراب میتونستند کاملا در یک درگیری احتمالی فقط نظاره گر باشند و اسیب دیدن دو طرفی را ببینند که به هر حال یکیش را توهم خطرش را دارند (بیشتر برای تخت سلطنت حکام نه کشورهاشون) و ذیگری که حتما خطر موجودیتی در طول زمان براشون خواهد داشت. (اگر هنوز کسی گمان میکنه صهیونیستهای متکبر و زیاده خواه راضی شدند به 24 هزار کیلومتر مربع تنها با این تعداد یهودی و امکانات و پول و وعده سرزمین موعود خب باید یک بار دیگه مرور کنه این موجودات را)

3.استقرار واحدهای تهاجمی (موشک) مرتبط با هر کشوری که وارد این پروژه میشه. برای مثال جزایر و موشکهای سری فاتح به شکل پرتعداد و به سمت امارات اگر امارات وارد پروژه شد. در نزدیک کویت. بحرین که مهم نیست و اصولا چون اراده ای نداره بنابراین این موارد اثری نداره. عربستان هم با اتخاذ رویکرد تهاجمی ضد تاسیسات شرق و نفتیش.

 

البته گزینه 2 و 3 توامان باید در حداقل کار انجام بشه و با تک تک کشورها تماس گرفته بشه و موضع ایران عنوان بشه ولی کاری بیش از این نیاز هست. هرچند همکاری با امارات و سعودی با توجهبه نوع سلاح های ما در یک جنگ پیش رو شاید مهم باشه برای صهیونیستها ولی درح وزه نظامی همین حالا هم به نظرم رادارها و پرنده های امریکایی وظیفه پیش اخطاری را دارند ایفا میکنند و بیشتر این کار فعلی برای عادی سازی ورابط و نفوذ در عمق سیستم نظامی این کشورها توسط صهیونیستهاست. ولی کشورهای سوریه و عراق و کویت و پایگاه های امریکا در این کشورها نقطه اساسی این رویداد هست.

 

 

  • Like 1
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

4219822.jpg?ts=1658396909027

 

دریابان «سیف بن ناصر الحربی» فرمانده نیروی دریایی عمان در تهران با دریادار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه دیدار و گفتگو کرد و طرفین بر توسعه مناسبات و همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف نظامی تاکید کردند.

دریادار تنگسیری در این دیدار، گفت: عمان کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس محسوب می‌شود و در میان همسایگان ما از اعتبار ویژه‌ای برخوردار است

 

بیگانگان با حضور در منطقه تنها به فکر منافع خودشان هستند

فرمانده نیروی دریایی عمان نیز در این دیدار با بیان اینکه بیگانگان با حضور در منطقه تنها به فکر منافع خودشان هستند، تأکید کرد: امنیت منطقه در درجه نخست توسط کشورهای منطقه تأمین می‌شود.

دریابان سیف بن ناصر الحربی با اشاره به ثروت‌های موجود در منطقه غرب آسیا گفت: کشورهای زیادی چشم طمع به این منطقه را دارند و تردیدی نیست افزایش سطح همکاری‌ها در راستای تقویت امنیت و ثبات منطقه، چشم طمع بیگانگان را محدود خواهد کرد.

فرمانده نیروی دریایی عمان با اشاره به تمرین‌های مشترک دریایی ایران و عمان، افزود: در سایر زمینه‌های تحقق امینت دریایی از جمله انتقال تجارب مشترک و تمرین‌های دریایی آماده همکاری با ایران هستیم.

دریابان سیف بن ناصر الحربی با اشاره به توانمندی جمهوری اسلامی در زمینه‌های دفاعی و به ویژه دریایی، گفت: آنچه ایران در حوزه دستاوردهای دفاعی محقق کرده است، باعث افتخار و عزت هر دو کشور است و امیدواریم بتوانیم از دستاوردهای بومی جمهوری اسلامی در حوزه دفاعی استفاده نمائیم.

 

مهر

 

  • Like 1
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

IMG_20220820_012524_037.jpg

یک گروه مقاومت عراقی اعلام کرد امروز صبح پایگاه هوایی علی السالم در کویت را که مقر نیروهای آمریکایی است با چند پهپاد هدف قرار داده است.
Screenshot_20220820_012841~01.jpg

 

ویرایش شده در توسط mehdipersian
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این برنامه جامع (پدافند، جنگال، جمع اوری سیگنال و اطلاعات و شناسایی و در مرحله بعد حتی شاید استقرار سکوهای موشکی به سمت ایران به اسم اعراب و با کاربری صهیونیستها با پوشش پایگاه های آمریکا) که کم کم داره زمزمه هاش جدی تر میشه و حتما کلید هم خورده قطعا و تنها یک برنامه صهیونیستی است ( برای منافع این رژیم فقط ) با دو هدف اول: درگیر کردن اعراب در هر جنگی و قربانی کردن اونها در خط مقدم این رژیم و دوم پاسخی به محاصره موشکی این رژیم توسط ایران با ایجاد حلقه پدافندی ضد توان موشکی ایران از داخل ایران.

 

ایران باید در دو گام اول دیپلماسی و هشدار به کشورهای مبدا ( البته سخت هست سعودی با این میزان دشمنی با ایران و برنامه های مشکوک و خاص بن سلمان در حمایت از رژیم صهیونیستی ( که خود وجود کاملا مطیع و مشتاق بن سلمان به رژیم صهیونیستی و ظهور و بروز و قدرت گرفتنش اصولا مشکوک هست و یک پروژه به نظر میرسه و طبیعتا وقتی قدرت را کامل در دست بگیره برنامه ها هم شدت خواهند گرفت و یا مثلا کشوری مثل بحرین که یک سرسپرده و مطیع محض هست با دیپلماسی راضی به کاری یا عدم کاری بشند!) و دوم پیگیری طرح های نظامی جدی منطقه ای ضد برخی کشورهای اطراف و در اصل رژیم صهیونیستی را باید خنثی کنه.

 

نقل قول

یک رسانه آمریکایی روز چهارشنبه گزارش داد که فرماندهی نظامی آمریکا در خاورمیانه در حال توسعه برنامه‌ای برای افتتاح یک مرکز آزمایش نظامی جدید در عربستان سعودی است.

به گزارش وبگاه شبکه  «ان بی سی نیوز» به نقل از مقام‌های نظامی آمریکا، این مرکز قرار است فناوری‌های جدید را برای مبارزه با تهدید فزاینده پهپادها آزمایش و قابلیت‌های دفاع هوایی و موشکی یکپارچه را آزمایش کند.

برنامه ریزی اولیه توسط سنتکام صورت می گیرد و برنامه  آن بر اساس مرکز آزمایش موشک‌های دوربرد ایالات متحده در «نیومکزیکو» است. در حالی که مکان این مرکز هنوز نهایی نشده، اما مقامات مطلع  گفتند که عربستان سعودی بیشترین بخت را دارد زیرا دارای فضاهای باز بزرگ و توانایی آزمایش روش‌های مختلف  جنگال (جنگ الکترونیک) است.

یک مقام دفاعی آمریکا گفت: «برای عربستان به عنوان مرکز ثقل بسیاری از تلاش‌های امنیتی منطقه‌ای آینده، این یک فرصت است.»

این وبگاه نوشت، برنامه ریزی برای این تاسیسات آزمایشی در بحبوحه افزایش همکاری امنیتی بین کشورهای عربی و (رژیم ) اسرائیل علیه ایران صورت می‌گیرد که در سال‌های اخیر زرادخانه موشک‌های بالستیک و ناوگان پهپادهای قدرتمندی ایجاد کرده است.

به گفته دو مقام دفاعی ایالات متحده، در حالی که هنوز برآورد دقیقی از هزینه این برنامه  وجود ندارد، اما ایالات متحده احتمالاً حدود ۲۰ درصد هزینه این پروژه را تامین می‌کند و بقیه را نیز کشورهای عرب برعهده می‌گیرند.  

 

  • Like 1
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نقل قول

وبگاه «میدل ایست آی»، پنجشنبه، خبر داد که گفت‌وگوهایی میان مقامات امارات و ترکیه برای انعقاد یک معامله بزرگ خرید پهپادهای «بیرقدار» در جریان است.

این وبگاه به نقل از منابع آگاه خبر داد که امارات قصد خرید ۱۲۰ پهپاد «بیرقدار» از ترکیه را دارد؛ مسئله‌ای که به‌خوبی نشان می‌دهد روابط دو طرف پس از چند سال عدم ارتباط اکنون بهبود یافته است.

این وبگاه به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد که مذاکره میان طرف ترکیه‌ای و شرکت‌های دولتی آژانس خرید تسلیحات امارات جریان دارد.

یکی از این منابع در این باره گفت: «این ۱۲۰ پهپاد در کنار مجموعه‌ای از مهمات، مرکز فرماندهی و کنترل و آموزش هستند. این معامله شاید به دو میلیارد دلار برسد.»

یکی دیگر از این منابع اضافه کرد که قیمت هر پهپاد «Bayraktar TB2» بالغ بر پنج میلیارد (میلیون ) دلار است و هر پهپاد نیازمند ۱۰۰ ریزمهمات هوشمند به نام MAM-L است که مجموعا قیمت آن به ۱۵ میلیون دلار می‌رسد.

وی در ادامه گفت: «هزینه دیگری نیز برای آموزش و احداث مراکز فرماندهی و کنترل وجود دارد که بر اساس تعداد پهپادها متغیر است زیرا هر مرکز می‌تواند شش پهپاد را تحت کنترل خود داشته باشد.»

 

بیرقدار برای ترکیه جهش بزرگی بود. و در زمان مناسب و همزمان با چندین جنگ منطقه ای که فرصت آزمایش ها و رزم و نمایش جهانی و عملی را به این پهپاد داد ( و البته طرفهای درگیری که عمدتا نقطه ضعفشون دفاع هدایی در برابر پهپاد بود ) باعث شد که همه توجهات به سمت این محصول جلب بشه و ترکیه هم نهایت استفاده را کرد که سرریز تجربیات و همچنین پول های فراوان حاصل از فروش این محصول سبب میشه در سایر محصولات دفاعی و همچنین رویکرد دفاعی ترکیه هم اثر بزاره و تقویت کنه از اونجا که حالا ترک ها حسابی از این تجربه ارزشمند لذت هم بردند.

 

البته طبیعتا هزینه ای که برای این پهپاد شده با قیمت 5 میلیون دلار برای هر فروند (تقریبا نصف قیمت ام-کیو9 های امریکایی) روی کیفیتش نسبت به کلاس های مشابهش تاثیر میزاره ولی خب در صادرات جبران میشه. دو عاملی که پهپادهای ما هم به جهت محدودیت منابع مالی و هم عدم دسترسی به تکنولوژی و همکاری جهانی و هم بازار بسته صادرات روش نمیتونیم چندان حساب باز کنیم و به نظرم روی همون بازار غیررقابتی ( محصولات ارزان و بدون وابتسگی تکنولوژیکی ) صادرات سرمایه گذاری کنیم و البته به مرور با بومی سازی بیشتر کیفیت محصولات را هم افزایش بدیم.

 

و امارات: این حجم از خرید تنها برای منطقه نیست و امارات برای جنوب یمن و خصوصا اشغال جزایرش برنامه های بلندمدتی داره و اصولا زیر چتر توافق ابراهیم و با بلیط اون در حال ایجاد یک نیروی منطقه ای قدرتمند با فرماندهی مستقیم خودش در دریای سرخ و تنگه باب المندب به مرکزیت جنوب یمن و جزیره سقطرا است.

 

 

ویرایش شده در توسط alala
  • Like 1
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ما هم در این مدت زمان کم در درگیری های منطقه نقش نداشتیم چه در سوریه بصورت مستقیم و در عراق تقریباً غیر مستقیم و یمن هم که همچنین.

اما عوامل ایجاد مشکلات ما برای بازاریابی محصولان دفاعی بخصوص پهپاد اگر بحث تحریم صادرات نظامی رو فاکتور بگیریم میشه به چند تاشون اشاره کرد.

 

یکی از مهمترین عوامل تبلیغات بسیار ضعیف و عدم کار رسانه ای درست حسابی و همچنین عدم بازاریاب درست و حسابی در وزارت خارجه و وزارت دفاع هست،

ما خودمون هم از عملیات های پهپادیمون در سوریه و عراق چندان تصویری ندیدیم چه برسه به دیگران!

حتی یمنی ها بسیار بهتر از ما برای محصولات بی نام نشان ما کار رسانه ای کردند!

 

از طرف دیگر به نظر من تعدد بسیار بالای پهپاد های گوناگون ساخت داخل در سازمان رزمی کشور یک نقطه ضعف بزرگ محسوب میشه تا یک نقطه قوت!

چون با وجود انواع مختلف پهپادها از طرفی هم هزینه های آموزش ، تعمیر و نگهداری ، قطعات ، و بکارگیری بسیار بالا خواهد رفت و هم ارتقاء و بروز رسانی این طیف مختلف و وسیع هزینه بر و وقت بر خواهد بود.

گونه های پهپادی بسیار با ماموریت و کاربرد یکسان! که اون هم در هر دو نیرو برای هر کدام تکرار شده!

این پروژه ها و هزینه ها در کل نیروهای مسلح ما باید کانالیزه و هدفمند بشن تا بتونیم چند محصول خوب و با کیفیت بالا و در سطح بازار نظامی بصورت تجاری بیرون بدیم.

 

 

  • Like 2
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
11 minutes قبل , LostSky گفت:

ما هم در این مدت زمان کم در درگیری های منطقه نقش نداشتیم چه در سوریه بصورت مستقیم و در عراق تقریباً غیر مستقیم و یمن هم که همچنین.

اما عوامل ایجاد مشکلات ما برای بازاریابی محصولان دفاعی بخصوص پهپاد اگر بحث تحریم صادرات نظامی رو فاکتور بگیریم میشه به چند تاشون اشاره کرد.

 

یکی از مهمترین عوامل تبلیغات بسیار ضعیف و عدم کار رسانه ای درست حسابی و همچنین عدم بازاریاب درست و حسابی در وزارت خارجه و وزارت دفاع هست،

ما خودمون هم از عملیات های پهپادیمون در سوریه و عراق چندان تصویری ندیدیم چه برسه به دیگران!

حتی یمنی ها بسیار بهتر از ما برای محصولات بی نام نشان ما کار رسانه ای کردند!

 

 

 

سلام

در کل درست میفرمایید و ضعف ما در تبلیغات همیشه بوده و هست ولی من کمی تکمیلترش میکنم.

 

من توی مطلب بالا هم یک اشاره ای کردم. اصولا وضعیت ما با وضعیت ترکیه که یک عروسی را در اقلیم عراق به خاک و خون میکشه و مقامات اقلیم و حتی خود مردم اقلیم باز بنا به دلایلی نهایتا باز احترامش میکنند نیست ( به هر حال ترکیه متحد ناتوست، شرایط اقتصادی و اجتماعی متفاوتی داره و یک کشور اروپایی محسوب میشه تقریبا که همه این عوامل برای مردم غریبه پرست و البته بعضا محتاج خاورمیانه اون را تبدیل به یکی میکنه شبیه استمار سفید که نهایتا هر کاری هم بکنه گویا عزیزتر هست) 

 

ما چند بار دیگه هم گفتم که در عراق و سوریه ما هرچه قدرم عملیات می داشتیم ولی تعمد وجود داشت که تصویری منتشر نشه. تصاویر معمولی حتی چه برسه به هدف قرار دادن تجمعات و یا هدف قرار دادن مقرها که اتفاقا ترکیه و اذربایجن با افتخار پخش میکردند ( در سوریه با تمام تبلیغاتی که شده بود ارتش سوریه و ایران دارند انقلاب سرکوب میکنند و مردم را میکشند هر تصویری خصوصا تصاویر پهپادی یعنی خوراک دادن به رسانه های عربی برای ایجاد تنفر بیشتر و در عراق هم که وضعیت بخشی از منافقان و حتی وابستگان گروه های شیعی هم معلوم هست چه برسه به بقیه که اگر تصاویری از مبمبران ایران منتشر میشد چه بلوایی به راه مینداختن و تفرقه افکنی رخ میداد - مستندی تلویزیون نشون میداد از شهید تقوی  که در عراق تقریبا هیچوقت به عنوان فرمانده حتی رویارو با داعش و در خط مقدم و جلوتر از عراقی ها و زیر رگبار دشمن هم تفنگ به دست نگرفت و با یک چوب  بقیه را فرماندهی میکرد حتی وقتی روی زمین دراز کشیده بود و اطرافش یکی یکی میفتادن و باران گلوله سرشش میبارید ولی با همون چوب بقیه را به جلو میخوند و میگفت که مثلا زخمی ها را نجات بدن و ... )

 

حالا البته این تمام ماجرا نیست ولی بخشی از محدودیت های ما هست. مثل تمام دفعاتی که حتی با موشک حمله کردیم ولی هیچوقت مسلحین و تروریستها ادعا نکردند ایران غیرنظامیان را ( حتی به دروغ هم نتونستند ) کشته چون نهایت دقت را در انتخاب اهداف به کار میبردیم و دیگه بالاتر از اینکه صراحتا یکی از فرماندهان می گفت رهبری گفته بودند تا میتونید سعی کنید از طرف مقابل که به هر حال داخل این فتنه شده و خودشون را لااقل مسلمون میدونند کمتر کشته بشه چون وارد معرکه ای شدند که لگامشون دست جهلشون و پشت پرده هاست بیشتر. ( در ابتدا لااقل)

 

بحث تبلیغات درست هست و همه قبولش داریم ولی عوامل خیلی زیاد دیگه ای هم دخیل بودند. پهپادهای ما کیفیت اپتیک های کانادایی مثلا بیرقدار را نداشتند، محیط رزممون با چند پهپاد محدود زیر اتش صهیونیستها و تروریستها که مستقیم اطلاعات از طرفهای دیگه میگرفتند شبیه محیط دنج ترکها هیچوقت نبوده  و نیست. امکانات در جایی مثل سوریه بسیار محدود بود. دیدیم در اواخر حتی امریکا با بهانه هایی راحت پهپادهای ما را که ضد داعش عملیات میکردند سرنگون کرد چون اسمان سوریه دست هر کسی بود جز سوریها. حالا حساب کنید چطور ما با مشقت چند سامانه محدود کنترل و خود پهپاد منتقل میکردیم و زیر حملات دشمن مجبور بودیم عملیات محدود هم بکنیم طوری که غیرنظایان اسیب نبینند ( النصره با ارتش ارمنستان قابل مقایسه نیست. هم النصره و هم داعش ادغام شده کامل بین مردم بودند و حملات خیلی دشوار بود )

 

 

  • Like 2
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

‌‎ آتش گرفتن یک کشتی در بندر فجیره امارات 
IMG_20221010_191735_783.jpg
و یک کشتی باری سعودی نیز حامل 260 کانتینر تجاری به شماره 2221 در دریای سرخ در نزدیکی بندر جیزان در اثر انفجار در آتش می سوزد.

  • Like 2
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط parsneet
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      تاپیک حاضر با محوریت پوشش خبر ها و اطلاعات مسابقات نظامی برگزار شده در ایران و همچنین شرکت تیم های ایرانی در سایر مسابقات بین المللی نظامی می باشد .
       
      مقدمه :
      مسابقات نظامی هر ساله در سراسر جهان با شرکت پرسنل نظامی ( به صورت داخلی و یا بین المللی ) برگزار می گردد . این گونه مسابقات علی رقم اینکه از قواعد و استاندارد متحدی برخوردار نیستند ( منظور نبودن کمیته جامع و قوانین واحده بین المللی در رشته های تخصصی می باشد ) اما تا حدودی پیرو قواعد و ضوابط برگزاری رزمایش های نظامی هستند . ( البته تیم های ورزشی و مسابقات ارتش های جهان (CISM) تا حدودی متفاوت از سایر مسابقات تخصصی هستند که در ذیل به آن اشاره خواهد گردید )
      اساساً هدف از برگزاری این گونه مسابقات تخصصی بالا بردن آمادگی پرسنل و ایجاد حس رقابت و افزایش انگیزش پرسنل نظامی جهت فراگیری مهارت های تخصصی است . و همچنین سنجش توانمندی پرسنل در مقایسه با واحد های مشابه در ارگان های نظامی داخلی و یا ارتش های خارجی دیگر است . پس تا حدودی می توان بیان کرد که تیم های شرکت کننده ( در مسابقات بین المللی ) عموماً از بین کشور های دوست و یا هم پیمان ( و یا حداقل غیر متخاصم ) انتخاب می شوند و برای سنجش توانایی های تخصصی شان گرد هم می آیند . و همچنین حتی گاهی می تواند بیان گر همسویی کشور های شرکت کنند و حامل پیام های خاص برای ارتش های رقیب شان نیز باشند .
       
       
       
      تاریخچه :
      می توان به نوعی اولین مسابقات نظامی ( با تاکید و اولویت دادن به پرسنل نظامی ) را به یونان باستان نسب داد . در رویدادی جشن گونه که عموما" ( و نه اختصاصاً ) پرسنل نظامی در آن شرکت می کردند تا آمادگی جسمانی و مهارت های کار با سلاح در رقابت با حریفان را بسنجند . در ادامه و ظهور امپراطوری روم باستان این نوع مسابقات چهره خشن تر و جدی تری به خود گرفت به گونه ای که مکان های اختصاصی مانند کلوزیوم (Colosseum) و همچنین شرکت کنندگان مخصوص بنام گلادیاتور (Gladiator) برای شرکت در آن تربیت می گردیدند .
      این مسابقات شرحی مفصل دارد ولی به اختصار : برگزاری آن در قرون مختلف تکامل یافته و عموماً شرکت کنندگان آن از بین سربازان قوای شکست خورده در جنگ با امپراطوری روم انتخاب می شدند و در بین خیل عظیم از این سربازان که در مسابقات محلی و ایالات های مستعمره روم برگذار می شد برگزیدگان ( که یقیناً تعداد کمی از آنان بودند) می توانستند آزادی خود را به دست آورند . ولی جنگجویانی نیز بودند که به خاطر بدست آوردن پول و یا شهرت نسبت به شرکت در این مسابقات خونین اقدام می کردند . این مسابقات که به خشونت بی پروا و ضد انسانی اش معروف گشته بود بدون فایده هم البته نبود . ( البته فواید آن از دید فرماندهان نظامی ) باید اشاره کرد که تمامی این مسابقات به نبرد های خونین تن به تن اختصاص نداشت بلکه اکثر این رویداد ها به باز سازی نبرد های روم در مقابل دشمنانش مختص می شد ( یقیناً آن نبردهای که در آن پیروز گردیده بودند تا خاطرات ، تکنیک های رزم و قهرمانان آن را مرور و زنده نگاه دارند ) عده ای از سربازان لباس های قوای دشمن را بر تن می کردند و سربازانی دیگر که نقش نیروهای رومی را داشتند با بکارگیری ارابه و اسب و سلاح های آن دوران در چندین پرده که گاهی تا چند روز نیز ادامه می یافت آن نبرد خاص را باز سازی می کردند . از نحوه یورش قوای مهاجم گرفته تا نبرد های تن به تن ، عبور از رودخانه ، یورش سواره نظام ، محاصره قلعه ها و یقیناً نمایش پیروز مندانه و دلاورانه ارتش رومی بر حریف خود !
       
      در عصر جدید ایده مسابقات نظامی بعد از پایان جنگ جهانی اول شکل گرفت . در سال 1919 پس از جنگ جهانی اول ، بازی های بین متفقین توسط شورای ورزشی نیروهای متفقین ژنرال جان پرشینگ سازماندهی شد و 1500 ورزشکار از 18 کشور را گرد هم آورد تا در 24 رشته ورزشی به رقابت بپردازند. این رویداد در Joinville-le-Pont فرانسه برگزار شد . و طی سالهای بعد در ماه مه 1946 ، پس از جنگ جهانی دوم ، شورای ورزشی نیروهای متفقین توسط سرهنگ هانری دبروس و پنج‌گانه المپیک توسط سرگرد رائول مولت احیا شد و در  7 تا 8 سپتامبر همان سال دومین بازی‌های بین متفقین در برلین (در المپیاستادیون , محل برگزاری بازی های المپیک 1936) برگزار شد .
       


      چند ماه بعد، با پایان دادن به شورای ورزش نیروهای متفقین ، سرهنگ دبروس و سرگرد مولت مسابقات ارتش های جهان (CISM) را در 18 فوریه 1948 تأسیس کردند . اعضای موسس آن بلژیک ، دانمارک ، فرانسه ، لوکزامبورگ و هلند بودند . در سال 1950، آرژانتین و مصر به عضویت آن درآمدند. در سال 1951 ایالات متحده به آن پیوست . در سال 1952 عراق ، لبنان ، پاکستان و سوریه و دو سال بعد برزیل به عضویت آن درآمدند . و همچنین کانادا در سال 1985 وارد آن شد . سپس در سال 1991 با پایان جنگ سرد سازمان رقیب پیمان ورشو کمیته ورزش ارتش متفقین (SKDA) با CISM ادغام شد و خبر از پیوستن 31 کشور و عضو جدید و سایر کشورهای مرتبط با بلوک شوروی را داد. این پیشرفت سریع منجر به رسمیت شناختن توسط نهادهای بین المللی از جمله IOC شد. قبل از سال 1995 CISM هر سال 15 تا 20 مسابقات جهانی را برگزار می کرد. از سال 1995  CISM هر چهار سال یک بار بازی های جهانی نظامی را که یک رویداد چند ورزشی است با شرکت نمایندگانی از ارتشهای 127 کشور دنیا سازماندهی می کند .
       
       

       
      رویدادها
      برگزاری مسابقات مرتبط با ارتش های جهان طیف متنوعی را در بر می گیرد و بلوک های سیاسی و جغرافیایی متعدد سعی در برگزاری رویدادهای مشابه زیادی جهت بالا بردن مهارت پرسنل خود دارند . اما به نوعی اهداف برگزاری این چنین مسابقاتی تنها به بالا بردن مهارت ها محدود نمی گردد . بلکه برپایی نمایشگاه های تخصصی تجهیزات تیراندازی و حتی ماشین آلات زرهی و تسلیحات انفرادی و البسه نظامی و ... در حاشیه این مسابقات بیان گر این است که این رویدادها مکانی است تا برنامه ریزان و دست اندرکاران نظامی کشور های مختلف به عرضه و کسب اطلاعات و سنجش آمادگی قوای نظامی پیرامونی خود اقدام نمایند .
       
      به برخی از این رویدادها می توان به اختصار اشاره کرد مانند :
      - مسابقات بین المللی پنج گانه ورزشی ( تیراندازی سرعت و دقت ، میدان موانع ، شنا ۵۰ متر با مانع ، دو صحرانوردی ۸ کیلومتر و پرتاب نارنجک )
      - مسابقات بین المللی نظامی پهپادی ارتش های جهان
      - مسابقات بین‌المللی نظامی غواصی در عمق
      - مسابقات بین‌المللی نظامی جهت یابی
      - مسابقات بین‌المللی نظامی بیاتلون زرهی روسیه
      - مسابقات سراسری امنیت سایبری در آمریکا
      و ...
       

      بازتاب و آثار
      برای بیان تاثیر حضور بین المللی تیم های نظامی و ترتیب دادن این چنین مسابقاتی منعکس کردن دیدگاه بعضی از تحلیل گران غربی شاید مفید باشد به عنوان نمونه :
      «واشنگتن فری بیکن» «جوزف هومیر» تحلیلگر امنیت ملی : روسیه و چین در نمایش قدرت به آمریکا قصد شرکت در یک بازی‌های بین‌المللی در آمریکای لاتین ( ونزوئلا ) تحت عنوان « تک تیرانداز مرز » را دارند . این  بازی‌های نظامی یکی از واضح ترین نشانه‌ها  از شکل گیری یک ائتلاف ضد ایالات متحده در آمریکای لاتین است. روسیه و متحدانش ( ایران و چین ) با حضور در این مسابقات نظامی در ونزوئلا در حال نمایش قدرت هستند . با عادی سازی تحرکات نظامی دشمنان ایالات متحده در دریای کارائیب ، ما در معرض خطر در آمریکای لاتین هستیم .
       
       
      در حال حاضر به نظر می رسد که برگزاری این گونه مسابقات در بین نیرو های نظامی منطقه ای و جهانی در حال افزایش هست . مسابقاتی که هم در رشته های عمومی ( آمادگی جسمانی و ورزشی ) و هم رشته های تخصصی ( تیر اندازی ، زرهی و توپخانه ، پهپادی و ... ) با حضور تیم های چندگانه به جدیت پیگیری می شود . قطعا انتخاب تیم های ورزیده در این گونه رقابت ها باعث افزایش اعتماد به نفس پرسنل و همچنین تبلیغات مثبت برای نیرو های نظامی ما نیز خواهد گردید  . همچنین برگزاری مسابقات کشوری و درون مرزی برای ما موجبات حس رقابت و افزایش انگیزش سازمانی را برای نیروهای مسلح ما در پی خواهد داشت . انشالله 
       

       
       
       
      بن پایه :
      https://www.milsport.one/cism/members-nations
      https://www.ilsf.org/about/recognition/cism/
      https://armedforcessports.defense.gov/CISM/Military-World-Games/
      https://en.wikipedia.org/wiki/Colosseum
      https://freebeacon.com/national-security/iran-russia-china-to-run-war-drills-in-latin-america/
       
      گرد آوری جهت انجمن میلیتاری
       
       
    • توسط EBRAHIM
      IRIS و پدید آمدن برنامه فضایی ایران (قسمت اول )

      مدتیست که از رسانه های جهانی،خبرهایی به گوش میرسد که ایران در حال تولید موشکی است که توانایی حمل ماهواره به فضا دارد.آيا چنين چيزي امكان دارد؟آيا اين ماجرا يك بلوف سياسيست يا حقيقت دارد؟
      دوستان از نظرات مفيد خودشون دريق نكنند امیدوارم مبحث جالبی شود.
      با تشكر



      چند نکته قبال از خواندن مقاله :مطمئنا نظرات نویسنده با نظرات مترجم یکی نیست!!!
      در این مقاله موشک IRIS معادل موشک شهاب 3 دی فرض شده که آن هم به نوبه خود معادل موشک نو دونگ کره شمالی را در اختیار گرفته
      موشک IRIS ویا شهاب 3 دی اولین موشک ماهواره بر سبک ایران فرض شده اند (پراکنده بودن اطلاعات اجازه سخن قطعی را نمیدهد )
      موشک شهاب پنج معادل تائه دو پونگ دو کره شمالی فرض شده (البته از سوی نویسنده آن که آمریکایی هستند ) و عنوان اولین ماهواره بر سنگین ایران را بر دوش میکشد
      =============================================

      نخستین ظهور موشک ماهواره بر IRIS/IRSL-X-1

      با وجود ادعاهای ایران مبنی بر عدم بالابردن برد شهاب 3 دولت ایران در حال حاضر مشغول به ساخت و توسعه نخستین ماهواره بر خود موسوم به IRIS میباشد .
      پرتابگر ماهواره IRIS در ظاهر دارای ترکیب ساختمانی از موشک بالستیکShahab3 است که در مرحله اول از طراحی
      ان بهره میبرد و در مرحله دوم پرتابگر دارای دوقسمت موتور جامد و نیز محل حمل ماهواره (قسمت سوم) توسط پرتابگر است که قطر این مرحله از مرحله اول کمی بیشتر است و میتواند ماهواره های مخابراتی و علمی را در مدار زمین قرار دهد .
      .پرتابگر IRIS با پیکر بندی انجام شده بر روی آن پرتابگریست ایده آل به عنوان کاوشکر یا موشک اکتشافی که میتواند برای حمل کلاهک جنگی و یا توسعه کلاهک های فضایی قابل بازگشت و یا در نهایت برای ارسال محموله های علمی به فضا مورد استفاده قرار گیرد .البته این پرتابگر درحال حاضر نمیتواند ماهواره ها و یا محموله های با جرم بالا را به سمت مدار پرتاب کند . مگر اینکه مرحله سومی نیز به آن اضافه شود تا تبدیل به یک پرتابگر سنگین گردد .
      با توجه به آزمایش موشک چند مرحله ای شهاب 3 نویسنده بر این عقیده است که در صورتی که پرتاب آز مایشی موشک Shahab-3D نخستین پرواز آزمایشی پرتابگر IRIS باشد در آن صورت پرتابهای موشک های
      Shahab - 5 دومین و سومین مرحله از برنامه ساخت یک پرتابگر ماهواره ای است که ایران ادعا دارد در حال توسعه آن است .
      اولین تصویر از موشک IRIS در یکی از نمایشگاههای هوا و فضای ایرانیان در اندازه یک ماکت یک متری به نمایش گذاشته شد . نویسنده ادعا دارد که تستهای ناموفق پرتابی این موشک علت اصلی به تاخیر افتادن توسعه موشک حامل پرتابگر شهاب 5 تا کنون بوده است ولی با تردید بیان میکند که فقط زمان قادر به روشن ساختن این مطلب میباشد .

      نویسنده مقاله ادعا دارد که اختمال توسعه نوع جدیدی از موشک های بالستیک از روی این نسخه پرتابی با نامهای جدیدتر از Shahab - 3d وجود دارد ، ونیز باتوجه به موتور سوخت جامد مورد استفاده در مرحله فوقانی و نیز تمام اطلاعاتی که از موشک شهاب 3 در اختیار است ، طراحی نمایش داده شده از IRIS یقینا طرحی مناسب با استفاده از طراحی موشک بالستیک شهاب 3 است . هرچند که پرتاب این سیستم آزمایشی پیشرفته که پیش از این در غرب و شرق مورد استفاده قرار گرفته و از متدهای غربی و شرقی نیز برای توسعه استفاده کرده برای ملل چیز چندان غیر عادی نخواهد بود ، ولی به سرعت بخشیدن برای توسعه اولین ماهواره بر سنگین ایران قبل از پرتاب کمک شایانی خواهد کرد .
      نویسنده در ادامه با بیان شباهت موجود بین شهاب 3d و نسخه های دوم و سوم موشک تائه دو پونگ کره شمالی این پرسشها
      را مطرح میکند که آیا شهاب 3D میتواند نسخه اصلاح شده از ماهواره بر ایرانی IRIS باشد که تست نخست خود را سپری کرده است ؟ آیا این موشک همان نسخه بالستیک فضایی از موشک تائه دو پونگ 2 کره شمالی وترکیب ماهواره بر شهاب 5 است و یا اینکه موشک بالستیکی ساخت ایران است ؟
      شاید تاحد زیادی بتوان گفت که ایران در حال همکاری با کره شمالی برای ساخت نسخه دوم و سوم ماهواره بر شهاب 5 است و هر دو در انجام این طرح مشارکت جدی دارند. کره شمالی که در سال های پایانی قرن 20 نسخه جدید و بهسازی شده ای از موشک تائه دو پونگ 1 را آزمایش کرده بود در بین 26 Juan و 2 Julay سال 2001 نخستسن نمونه پرتابی از موشک تائه دو پونگ دو را برای پرتاب بر روی سکوی تاسیسات پرتاب خود قرار داده بود .
      این کاملا واضح است که موشک شهاب 3 دی چند ثانیه پس از پرتاب و قبل از پایان مرحله اول در اولین تست خود در آسمان منفجر شد . با وجود طراحی متناسب موتور سوخت جامد آن و نیز پوشش آیرو دینامیک موشک متاسفانه انفجار باعث جلوگیری از آزمایش این قسمت ها گردید . در کل باید به این نتیجه رسید که در صورت تداوم برای ساخت و تکمیل شهاب 5 گلی به یاد ماندنی برای مردم ایران در بخش فضا به ثمر خواهد رسید .


      ========================================
      اما مشخصات موشک IRIS

      حد اکثر بار قابل حمل توسط کلاهک موشک (کیلوگرم ): 760-987-1,158 بار فضایی و یا کلاهک جنگی .
      حداکثر برد ( کیلومتر ) : 1500
      تعداد مراحل : 2
      قطر موشک (متر ) : 1.32 - 1.35 – 1.85
      ارتفاع موشک : 17.1 متر
      وزن در حالت پرتابی سبک : 16000 کیلوگرم
      وظیفه : برای پرتاب محموله های فضایی علمی و تحقیقاتی و نیز ماهواره ها

      اطلاعات مربوط به مرحله اول موشک
      ارتفاع : 14 متر
      قطر : 1.32 – 1.35 – 1.85 متر
      جرم :15092 کیلوگرم
      تراست : موثر 26051 کیلوگرم بر فوت مربع - واقعی 26,760-26,600 کیلوگرم بر فوت مربع
      زمان سوخت : 110 ثانیه
      نوع سوخت : TM-185 (20% Gasoline + 80% Kerosene)
      نوع اکسید کننده : AK-27I (27% N2O4 + 73% HNO3 + Iodium Inhibitor)
      جرم سوخت :12912 کیلو گرم

      اطلاعات مربوط به مرحله دوم موشک
      ارتفاع : 3 الی 4 متر در کل
      قطر : 1.3 ای 2 متر
      وزن : نا معلوم
      تراست موتور : نامعلوم
      مدت زمان سوخت : 100 ثانیه
      نوع سوخت : جامد

      لطفا اگر کسی تصویری از این پرتابگر داره در تاپک قرار بده

      ادامه دارد ..........
      ======================
      منبع خبر:وبلاگ هوانوردی قرن 21
    • توسط MR9
      آیین معارفه فرمانده جدید سپاه قدس 
       

       
      آیین معارفه فرمانده نیروی قدس سپاه برگزار شد
       
       
      پی نوشت :
       
      1- تاپیک جدید اخبار دفاعی جمهوری اسلامی ایران با مراسم معارفه فرمانده جدید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
      2- لینک تاپیک نخست در بند ذیل
      2- اخبار دفاعی جمهوری اسلامی ایران I
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.