cheka

Tu-204R هواپیمای ELINT جدید نیروی هوایی روسیه

Recommended Posts

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10210/21220255B15D.jpg[/img]

استفاده از هواپیماهای مسافربری میانبرد قدرتمند بعنوان پلتفرم هواپیماهای جمع آوری اطلاعات الکترونیکی ، امری تقریبا مرسوم در ارتش های مطرح جهان است که از جمله معروفترین آنها میتوان به هواپیماهای Boeing 707 ، IL-76 Candid و ... اشاره کرد .

هواپیمای مسافربری جدید Tu-204 شرکت توپولف که بتازگی به مرحله ی تولید شده و توانسته است توانایی های خود را با اخذ مدارک ایمنی و استانداردهای اروپایی به اثبات برساند . خیلی زود مورد توجه فرماندهان نظامی کرملین ، بخصوص واحدهای جنگ و نظارت الکترونیکی نیروی هوایی قرار گرفته . بطوریکه پیش از این شرکت هوایی دولتی Rossiya ، از سال 2009 دو فروند هواپیمای رله مخابراتی Tu-204SR با شماره رجیستر RA-64515 و RA-64516 به اسکادران پروازی ریاست جمهوری روسیه اضافه نموده است و سفارشها برای تعداد بیشتری از این نمونه و هواپیمای Tu-204SUS (هواپیمای رله مخابراتی مخصوص وزارت دفاع روسیه) داده شده است .

اما از طرف دیگر ، نیروی هوایی روسیه که بنظر میرسد پس از مدتها جایگزین هواپیماهای جمع آوری اطلاعات الکترونیک قدیمی اما مستحکم IL-20M خود را یافته است . مدتی است پروژه ی ویژه ای جهت طراحی و ساخت یک هواپیمای کاملا جدید و مدرن جمع آوری اطلاعات الکترونیکی (ELINT) بر پایه ی پلتفرم هواپیمای مسافربری Tu-214 با کد Project 141 را آغاز نموده که در نتیجه ی آن ، ساخته شدن اولین Prototype از این هواپیما در سال 2009 بود که Tu-204R نام گرفته است .

هواپیمای Tu-204R به منظور انجام عملیات های جمع آوری و نظارت الکترونیکی ، به پکیجی چند منظوره ای موسوم به MCR-441 مجهز شده که طبق گزارشات رسیده ، شامل حسگرهای جمع آوری اطلاعات الکترونیکی (ELINT) ، رادار SAR دید کناری که در عکس گرفته شده نیز پنل های آن در زیر هواپیما مشخص است و سنسورهای شنود سیگنال های مخابراتی (SIGINT & COMINT) میباشد . علاوه بر این ، نصب سامانه های نظارت الکترواپتیکی روی این هواپیما نیز تایید شده است .

اولین نمونه ی این هواپیما در سال 2009 پرواز تست خود را انجام داد و تا سال 2013 وارد خدمت میشود . دومین نمونه در کارخانه ی مونتاژ Kazan روسیه در حال گذراندن آخرین مراحل ساخت خود است و احتمالا تا 2014 وارد خدمت خواهد شد . قابل ذکر است کارخانه ی کازان بدلیل تاخیر در تحویل دومین نمونه از این هواپیما مورد اقدام قانونی توسط وزارت دفاع روسیه قرار گرفت . اما شواهد نشان میدهد با وجود این تاخیر ، کرملین همچنان از این پروژه حمایت میکند .

منبع : [url="http://defense-update.com/20120603_fielding-of-russian-special-mission-aircraft-delayed-until-2013-2014.html"]http://defense-update.com/20120603_fielding-of-russian-special-mission-aircraft-delayed-until-2013-2014.html[/url]
[url="http://www.flightglobal.com/news/articles/picture-russian-special-aviation-squad-adds-tu-214srs-327401/"]http://www.flightglobal.com/news/articles/picture-russian-special-aviation-squad-adds-tu-214srs-327401/[/url]

مترجم و گردآورنده : Cheka
  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جناب چکا
از قابلیت ها و کاربری های این نوع از هواپیما ها برامون نمی نویسین؟

ضمنا ظاهر جدید سایت هم مبارک

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام. ایران هم تعداد زیادی توپولف204 مسافری سفارش داده. نمیدونستم چنین استفاده ای هم داره. لطفا در مورد قابلیت های چنین هواپیماهایی توضیح بفرمایین مثلا اینا از گروه اواکس محسوب میشن یا نه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='hadi222' timestamp='1340991717' post='257898']
جناب چکا
از قابلیت ها و کاربری های این نوع از هواپیما ها برامون نمی نویسین؟

ضمنا ظاهر جدید سایت هم مبارک
[/quote]

هادی جان هواپیمای Tu-204R همونطور که عرض کردم نه تنها برای جمع آوری اطلاعات الکترونیکی ، بلکه بصورت یک هواپیمای شناسایی و پشتیبانی چند منظوره (پشتیبانی بصری - الکترونیکی) طراحی و ساخته شده . در حال حاضر تنها نمونه ی ساخته شده ی این هواپیما با شماره سریال RA-64511 ساخته شده و بتازگی در معرض دید خبرنگاران هم قرار گرفته .

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10210/eWjaa5B15D.jpg[/img]

بدین منظور ، Tu-204R به دو سری تجهیزات مجهز شده ، مورد اول ، پکیج تجهیزات الکترونیکی چند فرکانسی (Multi Frequency) نصب شده موسوم به MRC-441 هست که متشکل از آنتن های شنود ارتباطات رادیویی (COMINT) با هدف شنود ارتباطات رادیویی بین واحدهای زمینی و هوایی ، آنتن های پسیو دریافت سیگنال های راداری با قابلیت کشف موقعیت منبع سیگنال و رادار SAR هست (به آنتن نصب شده در انتهای کنار بدنه ی هواپیما با شکل صلیب دقت کنید) .

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10210/Aaa1n5B15D.jpg[/img]

[i]پک الکترونیکی MCR-441[/i]

رادارهای SAR یا Synthetic aperture radar که پنل هاش در طرفین بدنه ی هواپیما (احتمالا در طرفین کاکپیت) نصب شده ، رادارهایی هستند که با استفاده از ارسال امواج و بازگشتشون از یک شی در فرکانس های مختلف ، اون رو تصویر میکنند . رزولوشن تصاویر این رادارها بسیار بالا (در حالت عادی 10 سانتیمتر و در صورت استفاده از فرکانس های بالا ، تنها چند میلیمتر) است . این رادارهای کاربرد زیادی در مقاصد شناسایی و Mapping (نقشه برداری) داره .

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10210/image0045B15D.jpg[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10210/stripmap5B15D.jpg[/img]

سیستم دیگری که روی این هواپیما نصب شده ، سیستم الکترواپتیکی موسوم به Фракция ساخت شرکت WPS Lincos که درست در زیر کاکپیت قرار گرفته . دارای قابلیت تصویربرداری و فیلم برداری با کیفیت بسیار بالا در دو کانال تصویر مرئی (طول موج 0.4 تا 0.7 میکرون) و حرارتی (Infrared) (طول موج 3.7 تا 4.8 میلیمتر) ، ذخیره دیجیتالی تصاویر و ارسال Real time به واحدهای عملیاتی یا مرکز فرماندهی ، قابلیت مداومت تصویر برداری تا مدت 8 ساعت متوالی میباشد .

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10210/IqN9v5B15D.jpg[/img]

[url="http://military.tomsk.ru/blog/topic-661.html"]http://military.toms.../topic-661.html[/url]
[url="http://www.linkos-tcp.ru/OurProduct/%d0%9e%d0%ad%d0%a1%d0%92%d0%a0-%c2%ab%d0%a4%d1%80%d0%b0%d0%ba%d1%86%d0%b8%d1%8f%c2%bb.aspx"]http://www.linkos-tc...-«Фракция».aspx[/url]

خیر جناب Justin ، هواپیمای Tu-204R یک هواپیمای جمع آوری اطلاعات الکترونیکی و اپتیکی (ELINT) هست که وظیفه ی شنود ارتباطات و سیگنال های راداری دشمن و عملیات های شناسایی رو بر عهده داره و مجهز به رادار و سامانه های مدیریت نبرد نیست . در حالیکه هسته ی اصلی آواکس ها یک رادار قدرتمند ، سامانه های ارتباطی و IFF و سیستم فرماندهی و مدیریت نبرد هست .
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='Generalmohammad' timestamp='1341000115' post='257914']
با تشکر ، از این نقشه ها میتوان برای هدایت موشک ها کروز استفاده کرد ؟؟
[/quote]

شدنش که میشه ولی بیشتر موشکهای کروز به سامانه ی مخصوص Terrain Following مجهزند که احتمالا دارای دقت بیشتری (از نظر ناوبری) نسبت به هدایت با این سیستمها هست ، ضمن اینکه روش مد نظر شما نیاز به داشتن ارتباط مداوم رادیویی با هواپیمای ELINT داره که اختلال پذیریش یک نقطه ضعف بزرگ به حساب میاد
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[right]با سلام[/right]
[right]بابت ظاهر جدید و پرتال جدید سایت تبریک میگم خیلی جالبتر شده[/right]
[right]این همون هواپیمایی که قبل از مصوب مجلس قرار بود تعداد زیادی ازش بخریم[/right]
[right]حالا هم میشه خرید چون این دیگه مسافربری نیست[/right]
[right]اگر بشه خرید و از تکنولوژیش استفاده کرد عالی میشه...[/right]
[right]نظر شما چیه؟[/right]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='seginem' timestamp='1341232746' post='258325']

[right]با سلام[/right]
[right]بابت ظاهر جدید و پرتال جدید سایت تبریک میگم خیلی جالبتر شده[/right]
[right]این همون هواپیمایی که قبل از مصوب مجلس قرار بود تعداد زیادی ازش بخریم[/right]
[right]حالا هم میشه خرید چون این دیگه مسافربری نیست[/right]
[right]اگر بشه خرید و از تکنولوژیش استفاده کرد عالی میشه...[/right]
[right]نظر شما چیه؟[/right]
[/quote]

هواپیمایی که ما قراره بخریم مدل صرفا مسافربری Tu-204-100 یا Tu-204SM هست که هیچگونه تجهیزات الکترونیکی جمع آوری اطلاعات و تجهیزات نظامی ندارند . البته میتونیم ماهم از این هواپیما به عنوان پلتفرم برای آواکس یا الینت استفاده کنیم (مثل آنتونوف-140 که تبدیل به هواپیمای گشت دریایی کردیم) . اما تولید و نصب دستگاههای الکترونیکی مشکل اصلی هست و مسلما روسها تا 40-50 سال آینده هواپیمای نظامی دسته اولشون (Tu-204R) رو به ایران نخواهند فروخت
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

لطفا وارد سیستم شوید برای ارسال نظر

شما قادر خواهید بود بعد از ورود به سیستم این نظر را ترک نمایید



ورود به سیستم