Recommended Posts

حالا جدای از این خبر و جزییاتش که البته مالک شرکت مبین اینترنشنال قبلا به تفصیل در مورد اون صحبت کرده و تمام جزییات ماجرا را گفته ( از جمله اینکه به چهار تانکر حتی گفته شده توسط شرکت برگردند و دو تاشون تا نزدیکی های جاسک هم اومدند و ولی بعد با تطمیع آمریکا، سوختها را در دو تانکر متعلق به شرکتهای مرسک و یورو تانکر تخلیه کردند و بعد هم امریکا فروخته و پولش را هم خورده و ابی هم روش و حتی شاید این و عدم پاسخ ایران دراون مقطع عاملی شده برای تلاش های بعدی و حتی شرکت خصوصی ایرانی شکایت هم کرده در دادگاه های بین المللی و ادامه ماجرا که چطور امریکا برای فرار کردن از ابعاد حقوقی بلافاصله مالک را هم متهم کرده به ارتباط با سپاه* و تحریم کرده و در نتیجه دادگاه هم گفته اگر پیروز هم بشی ولی خب با این تحریم عملا بازنده ای* ) ولی نکته مهم اینه که باید در مقابل این عملیات ها اقدام کرد** والا دشمن هر روز جلوتر میاد.

 

* با این شفافیت هنوز برخی میگند چرا باید تحریم سپاه برداشته بشه و اهمیتش چی هست. به نظرم یک بار دیگه این ماجرا را مرور کنند متوجه میشند که در زیر تحریم بودن نهاد بزرگی مثل سپاه یعنی متمسکی برای ایالات متحده که هر وقت خواست با یک اتهام ساده بخشی از اقتاد ایران رابه راحتی فراتر از برجام تحریم کنه و بعد هم راحت بگه این ربطی به برجام نداره و مگه من سپاه را از لیست تحریم خارج کرده بودم که حالا ادعا دارید. البته این شکل ساده و ابتدایی روایت ماجراست و تبعات و پیچیدگی های عقب نشینی ایران از حقش و اصرار شدید امریکا برای خلاف برجام عمل کردن هم دقیقا به همین دلیل هست. اون معبری که ایران را وادار کنه خیلی ساده تر در مورد موشکی و منطقه هم بشینه پای تحمیل قراردادهای جدید در حفره برجام همین معبر هست فعلا.

 

** مجموعه نیروهای کشور از جمله به نظرم مستقیما ارتش به عنوان حافظ منافع کشور در چنین مواقعی باید هم دارایی های افراد خیانت کرده (داخلی با نیروهای اطلاعات) از جمله فرضا مالک یونانی و کشتیهاش که در منطقه تردد میکنند و هم شرکتهایی که با امریکا در این دزدی دریایی طبق قوانین صریح بین المللی همکاری کردند از جمله مرسک و یوروتانکر را توقیف و مصادره کنند. طبیعتا غرب دوباره سر و صدا میکنه و تهدیدها شروع میشه و مقابله به مثلها ضد کشتیرانی ایران ولی اگر در برابر شکستن صریح قانون مثل افراد توسری خور فقط ساکت بمانیم اون هم در حالیکه دست اندازی از اموال دولتی به اموال خصوصی ملت ایران هم رسیده تبعات و هزینه هاش بیش از وضعیتی میشه که اقدام کردیم.

 

پ ن: قبلا در تاپیک برجام اشاره شد، ایران باید مستقیما در هرگونه احیای توافق تمام خسارات و هزینه های این چند دزدی دریایی را از امریکا مطالبه کنه حتی اگر عنوان بشه مبالغی نیستند در مقابل مزایای برجام و رها بشه و روش زیاد تاکید نشه. باید به اسم و جزییات تمام مبالغ به قیمت روز مطالبه بشه برای اجرای برجام چون این دزدی ها بواسطه خروج از برجام و کاملا مرتبط با برجام رخ داده و جبرانش فقط کسری شوخی طور از خسارات هایو ارده به ایران هست.

 

 

  • Like 1
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 30 اردیبهشت 1401 در 20:23 , arjmandi گفت:

دقیقا چی شده دیروز اتفاق افتاده؟چنتا کشتی ؟چه سایزی؟ کجا؟اتهامات شواری امنیت ملی و دولت قبل بسیار سنگینه چطور دستگیری و کیفر خواستی نشنیدیم؟

 

 اشاره به دزدی دریایی در مرداد ماه 1399 هست که 4 کشتی در مسیر ونزوئلا را آمریکا به سرقت برد ..

من با اجازه متن خبر اون زمان را برای یادآوری واقعه مربوطه قرار میدهم :

 

 

وال‌استریت‌ژورنال مدعی شده، این چهار کشتی به نام‌های «لونا»، «پاندی»، «برینگ» و «بلا» طی روزهای اخیر در آب‌های آزاد توقیف شده‌اند و اکنون در حال حرکت به سمت هیوستون هستند.

یک مقام آمریکایی گفته، این کشتی‌ها بدون استفاده از زور نظامی توقیف شده‌اند. او از ارائه توضیحات بیشتر خودداری کرده است.

ماه گذشته دادستان‌های آمریکایی، دادخواستی برای توقیف این چهار کشتی ـ که عازم ونزوئلا بودند ـ صادر کرده بودند. این حکم بعد از آن صادر شد که ایالات متحده آمریکا در جلوگیری از ارسال پنج نفتکش دیگر ایران به سمت ونزوئلا ناکام مانده بود.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند، هنگامی که حکم دادستان‌های آمریکایی در ماه جولای صادر شد، کشتی‌های «برینگ» و «بلا» در حال حرکت در نزدیکی سواحل «کاپ ورد» بودند. کشتی‌های «لوند» و «پاندی» هم آخرین سیگنال‌های خودشان را ماه گذشته میلادی از آب‌های عمان ارسال کردند. 

در دادخواست دولت آمریکا ادعا شده، یک تاجر ایرانی مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از طریق شبکه‌های از شرکت‌های صوری، حمل و نقل و ارسال محموله‌های سوخت به ونزوئلا را تسهیل کرده است.

ایالات متحده سال گذشته سعی کرد که با توسل به توافق‌نامه‌های همکاری قضایی بتواند کنترل نفتکش ایرانی را که بریتانیا در جبل الطارق توقیف کرده بود در اختیار بگیرد، اما ناکام ماند.

تهران هنوز به این گزارش واکنشی نشان نداده‌ است، اما مقامات کشورمان پیش از این هشدار داده بودند که اگر آمریکا برای نفتکش‌های ایرانی مشکل ایجاد کند، ایران تلافی خواهد کرد.

  • Like 1
  • Upvote 5
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

هنوز مواردی مربوط به توقیف نفت ایران در دریاهای ازاد توسط امریکا چه متعلق به شرکت نفت ایران و چه طرف های خصوصی کاملا پاسخ داده نشده ادعا میشه امریکا نفت نفت کشی که یونان به ظن روسی بودن توقیف کرد و بعد مشخص شد ایرانی هست را به کشتی دیگه انتقال داده و در حال عزیمت به امریکا برای فروش هست.

 

حتما لازم هست مثل چند مورد گذشته ( از جمله توقیف یک کشتی و تخلیه بار نفتش به ازای نفت دزدیده شده از ایران ) این بار هم شرکت های مرتبط با یونان، ایالات متحده یا شرکت صاحب نفت کشی که در این دزدی همکاری کرده هدف باشند تا در صورت فرصت مناسب و تردد در خلیج فارس توقیف بشند و نفت معادل به کشور بازگرده. هرچند طبیعتا وضعیت ما با غرب از زمین تا اسمان از حیث دسترسی و اطلاعات و نفوذی و خائن و قدرت بین المللی و طرف های همکار متفاوت هست و مهمترین معضل هم شاید شناسایی نفتی هست که داره حمل میشه و اینکه متعلق به چه طرفی است و کجا میره و ... ولی چاره ای نیست. وقتی امریکا حتی در این برهه حساس به دزدیش ادامه میده یعنی خیلی حساب باز کرده روی این دزدی ها و مبالغ درامدیش و تهدیدهاش برای صادرات نفت ایران. یک تکانه در خلیج فارس میتونه بازار نفت را هم یک تکانی بده تا همه ضرر کنند و نه تنها ما. البته که سخت هست و با کوچکترین اشتباهی احتمالا کلی کشور منطقه ای و غیرمنطقه ای که زخم خورده از قیمت های نفت هم هستند به صف میشند مقابل ما ولی باز هم چاره ای نیست.

 

لازمه دستور داده باشه ارتش مستقیم این بار راسا وارد عملیات بشه تا بهانه های منتسب به سپاه خائنین داخلی و خارجی هم گرفته بشه. دزدی رسمی از ملت ایران یعنی اتفاقا ورود مستقیم ارتش به عنوان مدافع سرزمین و ملت به عنوان یکی از طرف های تامین امنیت کشور به شکل رسمی و با قدرت دریایی ای که داره.

 

پ ن: با توجه به قیمت فعلی نفت اگر جلوی این دزدی ها ایستاده نشه کشورهای تشنه نفت هر چه قدر هم حقیر یک وریه جدید برای تامین نفتشون پیدا خواهند کرد. دزدی در روز روشن!

پ ن2: "بیانیه ایران درباره توقیف بار کشتی ایرانی در یونان/ اقدام یونانی‌ها دزدی دریایی است" - دادگاه یونانی حکم داده و دیشب امریکایی ها بلافاصله در صورتیکه شرایط اب و هوایی مناسب نبوده با قوه قهریه و نیروی نظامی بار کشتی را به زور تخلیه کردند برای انتقال فوری به امریکا. یونان بزرگتر از انگلستان نیست و حتما باید عواقب دم تکان دادنش برای امریکا را ببینه هر چه قدر هم که تضمین امنیتی و سیاسی از اتحادیه اروپا و ناتو و اتلاف دریایی امریکا در منطقه گرفته باشه در حفاظت از کشتی هاش. بسم الله...

پ ن3: وقتی از چرایی خروج سپاه از لیست تحریمها یا حتی بی فرجامی برجام در صورت بازگشت حتی میگیم به این دلیل هست. بعد از هر اقدام غیرقانونی یک بیانیه و انتساب دزدی به سپاه و قانونی جلوه دادن اقداماتشون. این روند حتی بعد از پذیرفتن و احیای برجام هم رخ خواهد داد. اگر سپاه در لیست تحریم بماند که از روز اول.

 

نقل قول

در این فهرست که روی وب‌سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته اسامی ۱۰ فرد و ۹ شرکت دیده می‌شود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای، ضمن طرح اتهام‌های اثبات‌نشده تصریح کرده است: «امروز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری یک شبکه قاچاق نفت و پولشویی را که تحت هدایت مقام‌های نیروی قدس سپاه پاسداران قرار دارد در فهرست تحریم قرار داده است. این شبکه، فروش صدها میلیون دلار نفت ایران را برای نیروی قدس و حزب‌الله تسهیل کرده است.»

 

 

دقیقا مانند ماجرای توقیف بنزین بخش خصوصی. طرف شکایت کرد بلافاصله بردنش ذیل لیست تحریم و ارتباط با سپاه و گفتند حالا حتی شکایتت به سرانجام هم برسه ولی به خاطر تحریمها هیچی دستت را نمیگیره. به همین سادگی.

 

 

 

ویرایش شده در توسط alala
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نقل قول

یک مقام ایرانی، ظهر امروز (چهارشنبه)، در گفت‌و‌گو با شبکه «الجزیره» درباره توقیف کشتی نفتی ایران در یونان هشدار داد.

این مقام ایرانی که اشاره‌‌ای نیز به نام او نشده، گفت: «کشتی‌ای که یونان آن را توقیف کرد، یک نفتکش با محموله‌ای قانونی نفت ایران بود. آتن قصد دارد نفت مصادره‌شده ایران را به آمریکا تحویل دهد. این مردود است و عواقب خواهد داشت.»

وی در ادامه اضافه کرد: «اقدام یونان دزدی‌دریایی یک کشور است و با قوانین بین‌المللی تعارض دارد و باید کشتی فورا آزاد شود.»

 

طبیعتا ایران به این زودی پاسخی نمیده و اگر بنا به پاسخ هم باشه عملیات اطلاعاتی برای شناسایی هدف مورد نظر و توقفیش زمان بره. ولی از همون دیشب امریکایی ها با پروازهای شناسایی هواپیماهای گشت دریاییشون چسبیده به حریم هوایی ایران در حال گشت زنی در امتداد مرزهای هوایی ایران هستند.

 

با جمیع اتفاقات و افزایش بی نظیر! فشارها به ایران به گمانم برای بازیابی بازدارندگی زمان از حالا بهتر شاید مهیا نشه با توجه به درگیریهای موجود در جهان و منطقه. راهی که اونها جلوی پامون گذاشتند و البته ما باید مراقب باشیم تنها در اون مسیر قدم برنداریم. ما صبر و حوصله زیادی داشتیم ولی خب خدا را چه دیدیدم! ...

  • Like 1
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

من قبلا این شکل پرواز و در این منطقه را ندیده بودم به این نحو. در کنار اتفاقات اخیر و همچنین هشدارهای مکرر صهیونیستها در مورد ترکیه به اتباعشون برای بازگشت و اعلام گانتز مبنی بر گفتگوی تلفنی با معاون وزیر خارجه امریکا و مسائل دیگه عجیب هست پرواز در این نقطه. اینکه یک تانکر در اون منطقه داره پرواز ریفیول اصطلاحا میکنه چسبیده به تنگه هرمز در حالیکه فضای عجیبی است برای این کار را باید در نظر داشت. هرچند یک نکته کلی وجود داره که پروازهای متعدد اینچنینی باعث کاهش هوشیاری پدافند میشه به خاطر کاهش حساسیت به مرور زمان و ممکن هست روزی که تصمیمی دیگه گرفته بشه به گمان پروازهای معمول امکان واکنش سریع سلب بشه. ترفندی پرتکرار در منطقه.

 

thumb_us622.jpg

 

thumb_us14622.jpg


پ ن: حتی مسیر ناقص پرواز بمباردیر شنود یا فرماندهی به نظر ممکنه از سرزمین های اشغالی بلند شده باشه و شاید حتی حامل پرسنل نظامی صهیونیست در پوشش هواگرد امریکایی.  ممکنه مربوط به هر امکانی باشه از جمله نصب سیستم پدافندی مشترک در امارات. یا یک سفر. یا یک تمرین خاص.

 

 

ویرایش شده در توسط alala
  • Like 1
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 26 فروردین 1401 در 03:18 , alala گفت:

طبیعتا ما اون اشراف اطلاعاتی (ابزار/پول/مزدور/کمک/همکاری) لازم را نداریم تا لانه های افعی/کفتار را مستقیم شناسایی کنیم و محدودیت هم داریم به خاطر پوشش انسانی/امریکایی/حکومتی این لانه ها در کشورهای هدف ولی باید راهی پیدا کنیم

مزیت اصلی ایران خاک ایران و منابع انرژی ایران و معادن ایران هست 

با تقویت اقتصاد میشه کلا خرابه هایی مثل امارات و بحرین و آذربایجان را از بین برد 

شما دهه 80 میلادی شوروی را در نظر بگیرید 

سوخو 27 مال اون دوران هست هواپیماهایی مثل سوخو 25 میگ 29/31 بالگرد میل 28 سامانه هایی مثل اس 300 و تور و تانک تی 80 و .... همه مال همون دهه است 

طرح هایی مثل سوخو 30 و 34 مال همون دوران هستند

حتی جنگنده نسل 5 شوروی داشت روش کار می کرد ایستگاه میر شاتل بوران مال اواخر شوروی هست 

جبهه اصلی جنگ اقتصاد هست بهترین راه برای تضعیف کشورهای بی خاصیت عربی همسایه ایران تقویت اقتصاد و صنعتی هست 

چین الان اسمان تایوان را اتوبان کرده هر کاری دلش می خواد تو اسمان تایوان میکنه اما سالها صبر کرده و اقتصادشون قوی کرده 

 

782B9.jpg

 

مجموع تولیدات صنعتی چین تقریبا برابر مجموع المان امریکا و ژاپن هست 

ویرایش شده در توسط majid363
  • Like 2
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اسرائیل پدافند لیزری در امارات و بحرین مستقر می‌کند

IMG_20220628_000344_017.jpg

رسانه‌های اسرائیلی قبلا گزارش داده بودند که بنت در سفر خود به کشورهای حوزه خلیج فارس و دیدار با مقامات این کشورها به آنها پیشنهاد داد که نوعی ائتلاف ناتوی عربی با مشارکت اسرائیل تشکیل دهند

 

حال طبق خبر کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی، اسرائیل می‌خواهد در کشورهایی مانند امارات و بحرین سیستم پدافندی لیزری مستقر کند.
 

  • Like 3
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
2 hours قبل , mehdipersian گفت:

اسرائیل پدافند لیزری در امارات و بحرین مستقر می‌کند

 

رسانه‌های اسرائیلی قبلا گزارش داده بودند که بنت در سفر خود به کشورهای حوزه خلیج فارس و دیدار با مقامات این کشورها به آنها پیشنهاد داد که نوعی ائتلاف ناتوی عربی با مشارکت اسرائیل تشکیل دهند

 

حال طبق خبر کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی، اسرائیل می‌خواهد در کشورهایی مانند امارات و بحرین سیستم پدافندی لیزری مستقر کند.
 

 

مشخصا امارات و بحرین گنبد آهنین خواستند برای تهدیدات پهپادی و کروزی شاید ولی این رژیم بهشون نداده و احتمالا پیشنهاد داده تکنولوژی در دست توسعش که چیز عجیب و غریبی نیست و تهدیدی از لو رفتن اطلاعاتش نداره ( بیشتر همه چیز به قدرت لیزر برمیگرده که خب تکنولوژیش برای اعارب قابل دستیابی نیست با کپی برداری و ترسی هم از لو رفتن مشخصات موشک و رادار و نرم افزار نداره) را بهشون بده تا در ازاش طلب نصب رادارهای برد بلند و پیش اخطار کنه.

 

هرچند همین حالا هم در پوشش سنتکام همونطور که رسانه های صهیونیستی گفتند به دستور امریکا به حکام عرب قرار هست این اتفاق بیفته. این رژیم زمانی گنبد اهنین میده به این حکام که اولا اجازه نصب سامانه های ضد موشکی میانی ضد موشک های ایرانی هدف گرفته شده به سمت تل اویو را بدند ( و حتما در قدم پنهانی نصب موشک های تهاجمی به عنوان هدف اصلی رژیم صهیونیستی در تقبل موشکهای کوتاه برد ایران در مرزهاش)  و ثانیا اجازه بدند که پرسنل این سیستمها همه صهیونیستی باشند و اونوقت گنبد اهنین را میده برای محافظت از این پرسنلش.

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

عملیات موفق ایران در دستگیری ده‌ها جاسوس سیا

 

خبرگزاری رویترز در گزارشی مفصل به عملیات موفق دستگاه‌های اطلاعاتی ایران در شناسایی و دستگیری ده‌ها نفر از جاسوسان سیا پرداخته است. 

 

این خبرگزاری نوشته با آنکه روش‌های معیوب سیا به دستگیری مخبران این سازمان در ایران منجر شده، سیا پشت این افراد را خالی کرده و کمکی به آنها نکرده است. 
 

  • Like 4
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 سرلشکر باقری:  به هرگونه اقدام خصمانه آمریکا نسبت به پهپاد ایرانی پاسخ می‌دهیم

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص ادعای انهدام یک فروند پهپاد ایرانی توسط نیروهای آمریکایی در اقلیم شمال عراق:

 اگر آمریکایی‌ها نسبت به پهپاد ایرانی اقدامی داشته باشند، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به این اقدام خصمانه پاسخ خواهند داد و این حق مقابله و انتقام را برای خود محفوظ می‌دانیم.
 

  • Like 1
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

توقیف دو شناور بدون سرنشین آمریکایی توسط ارتش

فرمانده نیروی دریایی ارتش: 

 

ناوگروه ۸۴ نیروی دریایی ارتش با حضور مقتدرانه در عمق اقیانوس‌ها به ویژه حوزه دریای سرخ موفق شد عملیات اسکورت و برقراری امنیت دریایی را اجرا کند و در جایی که توسط نیروهایِ غیر موجهِ حاضر در منطقه، ایمنی دریانوردی به خطر افتاد، نیروهای ما دو شناور بدون سرنشین آمریکایی را توقیف کردند

 

چند ماه پیش بود که هم در تنگه هرمز و هم در تنگه باب‌المندب شناورهای آمریکایی توسط نیروهای ایرانی توقیف شد و بدون دوربین‌های نصب شده بر روی این شناورها به آمریکایی‌ها تحویل داده شده بود.

 

  • Like 1
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بازدید هشت ساعته دیروز ژنرال "مایکل کوریلا"، فرمانده «سنتکام» از زیردریایی اتمی «یو اس اس وست ویرجینیا» در دریای عرب و ملاقاتش با فرمانده ناوگان پنجم دریایی امریکا " براد کوپر " جای تامل دارد

تبلیغات و جنگ روانی زیادی روی حضور این زیرسطحی در منطقه شمال اقیانوس هند شده است

هرچند با توجه به جام جهانی و... تهدید خاصی نیست اما توجه به حضور زیرسطحی ها لازم است

ما به ناوهای قوی برای درگیری با زیرسطحی و نیز پدافند دریایی قوی شدیدا احتیاج داریم

  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط amirarsalankhan
      بمب افكن تهاجمي نسل بعد، LRS-B
       
                                 
       
       
      بمب افكن نسل بعد ( NGB، قبلا به نام بمب افكن 2018 شناخته مي شد ) يك برنامه به منظور توسعه يك بمب افكن جديد براي نيروي هوايي ايالات متحده بود. NGB قرار بود تا در حدود سال 2018 و به عنوان يك بمب افكن پنهانكار، مادون صوت، برد متوسط و با قابليت متوسط حمل سلاح وارد خدمت شود و به تدريج جايگزين بمب افكن هاي پير و پا به سن گذاشته (  B-52 Stratofortress  و B-1 Lancer ) گردد. ولي برنامه توسعه NGB با ظهور طرح بمب افكن دور برد تهاجمي سنگين ايالات متحده به فراموشي سپرده شد.
       
         
       
      اين اتفاق زماني افتاد كه در ژوئن 2010 سپهبد Breedlove  در مصاحبه اي بيان كرد كه اصطلاح بمب افكن نسل بعد مرده و از اين به بعد نيروي هوايي بر روي طراحي بمب افكن هاي دور برد تهاجمي كار خواهد كرد كه در آن از سيستم هاي به كار رفته در جنگده هاي F-22 و F-35 استفاده خواهد شد تا بمب افكني مقرون به صرفه و با قابليت هاي استثنايي هر دو جنگنده فوق جهت انجام ماموريت ها طراحي و توليد گردد.
       
             
       
       
      بمب افكن دور برد تهاجمي (Long Range Strike Bomber)
      برنامه توسعه بمب افكن دور برد تهاجمي ( LRS-B ) به معناي واقعي كلمه پنهانكار است! و اطلاعات خيلي كمي از آن منتشر شده است ولي اهميت آن را به خوبي مي توان در رفتار پنتاگون و شركاي صنعتي بزرگ آن احساس كرد.بسياري از كارشناسان معتقدند كه برنامه توسعه اين بمب افكن ساختار نيروي هوايي ايلات متحده را در 20 سال آينده شكل خواهد داد و هر شركتي كه برنده مناقصه توليد اين بمب افكن شود پول پارو خواهد كرد و بازنده نيز مي تواند مطمئن باشد كه جايگاهي در آينده هوانوردي نظامي ايلات متحده نخواهد داشت مگر ان كه معجزه اي كند!
      هر چند امروزه لاكهيد ماريتن به لطف پروژه F-35 آينده خود را در صنعت هوانوردي نظامي ايالات متحده تضمين كرده است و بويينگ نيز به مدد توليدات هوانوردي غير نظامي خود مي تواند از اين بحران عبور كند و تنها نورث روپ است كه چاره اي ندارد و  بايد اين مناقصه را برنده شود تا بتواند با خيال راحت به آينده خود فكر كند
      شناخته ها و ناشناخته ها
      پيش بيني شده 80 تا 100 فروند از اين بمب افكن جديد جايگزين ناوگان فعلي بمب افكن هاي ايالات متحده شود.  
      پنهانكار بودن ،قابليت حمل سلاح هاي هسته ايو داراي بودن هر دو حالت پروازي سرنشين دار و بي سرنشين از الزامات طراحي LRS-B است.قيمت تعيين شده براي هر فروند بمب افكن جديد 550 ميليون دلار در سال 2010 پيش بيني شده و قرار است به جهت كم كردن هزينه ها از فناوري موجود در طراحي ان استفاده شود ولي ساختار طراحي آن بايد به شكلي باشد كه بتواند از تكنولوژي هاي آينده نيز استفاده كند.دو رقيب اصلي در طراحي اين بمب افكن يكي كمپاني  Northrop Grumman, با سابقه طراحي بمب افكن پنهانكار و گرانقيمت B-2 است و ديگري مشاركت كمپاني هاي بويينگ و لاكهيد مارتين با سابقه طراحي جنگنده هاي F-22 و F-35 .همچنين پيش بيني مي شود در اواسط دهه 2020 اولين پروازهاي اين بمب افكن انجام شود.طبق حدس هايي كه كارشناسان مي زنند نيروي هوايي آمريكا به دنبال يك بمب افكن در اندازه اي حدودا نصف B-2 است كه از دو موتور F-135 همانند F-35 سود ببرد.
       
                                              
                                         
                                          پيشران F-135 Pratt  & Whitney
       
      الان همه شما ميگوييد اين كه خيلي كوچيكه، خب مسلما بايد بزرگتر بشه ولي با صحبتي كه رابرت گيتس وزير سابق دفاع انجام داد و به اعضاي كنگره گفت كه قيمت هر فروند 550 ميليون دلار ميشود راه را بر روي بزرگتر شدن اين بمب افكن فعلا بست. و اين نگراني را در بين كارشناسان به وجود آورد كه هر شركتي كه بتواند با حداقل آيتم هاي اساسي يك بمب افكن توليد كند برنده اين مناقصه خواهد بود بدون توجه به نيازهاي اساسي نبردهاي آينده.بنابراين يكسري الزامات از سوي كارشناسان هوانوردي نظامي جهت توسعه LRS-B  پيشنهاد شده است :
      پنهانكاري
      امروزه ميدانيم كه 80 درصد قابليت پنهانكاري به شكل و طراحي هواپيما بستگي دارد و فقط 20 درصد به مواد و تكنولوزي پيشرفته به كار رفته در آن وابسته است. كه همين 20 درصد هم بيشترين هزينه را به خود اختصاص مي دهد. پس يايد تعادل خوبي را بين اين دو بخش برقرار كرد تا هزينه هاي طراحي و توسعه سرسام اور نباشد.
      تعمير و نگهداري
      استفاده از مواد جاذب امواج رادار ساخته شده مي تواند نگهداري اين بمب افكن را بسيار راحت تر كند تا استفاده از موادي كه در لبه تكنولوژي روز قرار دارند و بسيار گران قيمت خواهند بود و نگهداريشان نيز بسيار مشكل است.ولي پلت فرم طراحي نيز بايد به شكلي باشد كه اين پرنده بتواند در 50 سال آينده آسمان ها را همچنان تسخير كند و پذيراي مواد جديد و تكنولوژي هاي نوين نيز باشد.
      قابليت حمل بمب هاي هسته اي
      تصميم گيري در اين مورد بايد همين الان صورت بگيرد، هر چند نيروي هوايي علاقه دارد تا چند سال بعد از توليد بمب افكن ها مجوز حمل سلاح هاي هسته اي را براي آنها صادر كند ولي با توجه به پيشرفت هاي سريع در صنعت هوانوردي نظامي از الان اين پرنده بايد طوري طراحي شود كه حداقل نيمي از آنها از ابتدا قابليت حمل بمب هاي هسته اي و هيدروژني را داشته باشند. و توانايي بازدارندگي ايالات متحده را همچنان حفط كنند.
      كنار گذاشتن طرز فكر شواليه تنها!
      بسياري از مردم فكر مي كنند كه پنهانكاري يعني يك جنگنده پنهانكار به تنهايي و با شجاعت به مانند يك شواليه به مواضع دشمن حمله مي كند و تمامي آنها را نابود ميسازد!! از الان بايد اين تفكر را دور ريخت و يك برنامه جامع جهت حملات پر تعداد بمب افكن هاي نسل بعد در نظر گرفت و تمام سناريوهاي موجود و تهديدات لازم را در آنها پيش بيني كرد تا قدرت واقعي بمب افكن ها و تاثير آنها بر روي مواضع دشمن مشخص شود.
      ساخت يك بمب افكن، نه فقط يك پلت فرم صرف
      در سال هاي بعد LRS-B تنها بمب افكن سنگين ايالات متحده خواهد بود. پس بايد به شكلي طراحي شود كه قابليت باز طراحي بسياري از قسمت هاي آن وجود داشته باشد و بتواند از تكنولوژي هاي آينده نيز به خوبي بهره مند شود. همچنين LRS-B بايد بتواند ماموريت هاي دريايي را نيز به خوبي ماموريت هاي زميني انجام دهد.
      نگه داشتن خلبان در كابين
      با وجود داشتن فناوري پروازهاي بي سرنشين اما ما نبايد در دام اين صحبت ها بيافتيم كه LRS-B بايد تنها قابليت بي سرنشين داشته باشد!، نداشتن خلبان در ميدان نبرد يعني نداشتن حس مسئوليت پذيري و ابتكارات لحظه اي نمي توان از جذابيت هاي فراوان پرنده هاي بي سرنشين گذشت ولي يك بمب افكن سنگين بي سرنشي نياز به حمايت زميني بسيار بيشتري از بي سرنشين هاي فعلي دارد كه اين خود هزينه ها را بسيار بالاتر مي برد.مورد بعدي قابليت ضعيف بي سرنشين ها در سوخت گيري هاي هوايي است كه در حين ماموريت هاي يك بمب افكن دوربرد الزامي است و يك خلبان در هر شرايط آب و هوايي يا زماني به راحتي آن را انجام مي دهد.و در آخر فكر كنيد كه يك بي سرنشين بخواهد بمب هسته اي نيز با خود حمل كند، خيلي فكر خوبي نيست و حتي كابوس آور نيز هست. هر چند خيلي ها فكر ميكنند بهتر بمب هاي هسته اي را به دست بي سرنشين ها سپرد!
      فراموش نكردن چيزهاي كوچك
      بايد فضاي كافي براي خلبان در پروازهاي طولاني در نظر گرفت تا اعصابش راحت باشد و تحت فشارهاي جسمي قرار نگيرد. اين مورد حتما بايد لحاظ شود و سعي شود از تجربه B-2 در اين مورد درس گرفته شود.
      در ژانويه 2011 نيروي هوايي فهرستي كوتاه از اهداف مورد نظر خود را براي بمب افكن تهاجمي منتشر كرد
      اهداف طراحي در نظر گفته شده براي يروژه LRS-B در ژانويه 2011
      كل هزينه پروژه نبايد از 40 تا 50 ميليارد دلار بيشتر باشد سرعت مادون صوت حداكثر بردي پروازي بيشتر از 9250 كيلومتر مداومت پروازي 50 تا 100 ساعت براي پروارهاي بي سرنشين قابليت بقا در حملات روزانه به مواضع دشمن با وجو د قدرتمند ترين دفاع هوايي موجود  
      در پايان تصاويري از طرح هاي مفهومي اراده شده توسط سه كمپاني معظم شركت كننده در اين مناقصه
       
                       
                                                           
       طرح پيشنهادي كمپاني نورث روپ گرومن
       
       
       
       
                      
                                                                              
       طرح پيشنهادي كمپاني لاكهيد
       
       
       
       
       
                         
                                           
        طرح پيشنهادي كمپاني بويينگ
       
       
      حال بايد منتظر ماند و ديد كه در چند ماه آينده مقامات نيروي هوايي كدام يك از طرح هاي پيشنهادي را براي آينده توان هوايي ايالات متحده انتخاب خواهند كرد.
      نظر شما چيست؟
      كم و كاستي بود  دوستان به بزرگواري خودتون ببخشيد، تقديم به ارواح طيبه شهداي مرزباني ناجا در حادثه اخير نگور
      با تشكر فراوان از دوست و استاد گرامي جناب 7mmt به جهت پيشنهاد اين موضوع و كمك هاي بسيارشان
      تهيه شده توسط امير ارسلان رهسپار ، فقط براي ميليتاري
       
       
      منابع :
      http://en.wikipedia.org/wiki/Next-Generation_Bomber
       
      http://www.defensenews.com/story/defense/air-space/strike/2015/01/18/air-force-bomber-industry/21805275/
       
      http://defensetech.org/2014/09/15/air-force-plans-major-step-in-long-range-strike-bomber-program/
       
      http://breakingdefense.com/2014/09/b-2-pilots-lessons-for-lrsb-americas-new-bomber/
    • توسط Phantom3
      موشکDelilah یک موشک الکترو اپتیکال می باشد که در اسرائیل و توسط صنایع نظامی این رژیم (IMI) به منظور هدف قرار دادن اهداف متحرک و غیر متحرک ساخته شده است.موشک Delilah نام سری موشک های گوناگون اسرائیل می باشد که توسط IMI ساخته شده اند.این موشک در اصل به عنوان یک تله هوایی ساخته شده بود، اما در دهه 1990 نوع تهاجمی و ضربتی از این موشک عرضه شد که توسط F-16 ها و F-4E های آپگرید شده ، که نقش جنگنده های هجومی را ایفا می کردند ، استفاده می شد.نوع ضد رادار این موشک از نوع هواپرتاب می باشد. این گونه از نیمه دهه 60 میلادی وارد خدمت شد. وظیفه این نمونه یافتن سایت های راداری در هنگامی بود که این رادار ها در حال کار بودند و با این کار آنها را یافته و نابود می کرد.

      Delilah-1
      این گونه از نوع هواپرتاب می باشد و در رده موشک های کروز قرار می گیرد . این موشک دارای یک موتور توربو جت بود و این موتور توربوجت به آن این امکان را می داد تا با درنگ کردن درست به خوبی هدف قرار دادن اهداف متحرک ، اهداف با استتار بسیار خوب را نیز مورد هدف قرار دهد.که این ویژگی این موشک را به یک موشک ایده آل برای نابودی سایت های سام تبدیل کرده است.این موشک دارای بردی برابر 150 کیلومتر است و توانایی نابود اهداف ، چه دریایی و چه زمینی را دارد.هدایت خودکار به کار رفته درآن به خوبی سیستم های هدایتی INS/GPS می باشد که به موشک امکان انجام ماموریت های خود اتکا را می دهد.این موشک توانایی تطبیق با سرهای جنگی گوناگون را دارد و نیز می تواند توسط بسیاری از هواگرد ها حمل شود.این موشک توانایی شلیک از هواگردها ، بالگردها یا لانچر های زمینی را دارد. اندازه جمع و جور این موشک به آن این امکان را می دهد که توسط بالگردهای سیکورسکی UH-60A و SH-60B حمل شود.این موشک سر جنگی کوچک ولی موثر حمل می کند که به آن امکان هدف قرار دادن و نابودی اهداف با کمترین خطر را می دهد.این موشک نخستین بار توسط اسرائیل در جولای و آگوست 2006 ، یعنی درجنگ با لبنان، استفاده شد.این موشک در این جنگ توسط F-16D پرتاب می شد.



       
       
       
      Delilah-2
      این موشک با سرمایه گزاری چین درحال توسعه و ساخت توسط اسرائیل می باشد .این موشک از موتور Bet Shemesh Sorek 4 استفاده می کند که تراستی معادل 800 پوند ایجاد می کند. این ویژگی به موشک این امکان را می دهد که برد بیشتر و سر جنگی بزرگتری داشته باشد.




      Delilah-GL
      این موشک یک موشک زمین پرتاب می باشد که در اصل نوع تغییر یافته موشک کروز Delilah است و بردی معادل 250 کیلومتر دارد که ممکن است برد واقعی آن نباشد ، یعنی امکان دارد این موشک بردی بیش از 300 کیلومتر داشته باشد .
      این موشک با سر انفجاری متعارف 30 کیلوگرمی مسلح می شود اما توانایی حمل انواع دیگری را نیز دارد. این موشک توسط GPS هدایت می شود و توانایی گشت در منطقه جنگی را قبل از تایید هدف دارد.

      مترجم :Phantom3
      استفاده از این مطلب تنها با ذکر نام مترجم و لینک به سایت Military.ir مجاز می باشد.
    • توسط farmandekoll
      F-117 نایت هاوک (شاهین تاریکی) نخستین هواپیمای عملیاتی است که به منظور استفاده از فناوری پنهانکاری طراحی شد. طراحی منحصر بفرد این هواپیمای تک سرنشینه تواناییهای استثنایی را به این هواپیمای تهاجمی می افزاید. اندازه این هواپیما در حدود F-15 ایگل می باشد که دو موتور توربو فن F404 که هرکدام نیرویی معادل 48 کیلو نیوتون (10800 پوند) ایجاد می کنند دارد. هم چنین دارای کنترل با سیم می باشد. قابلیت سوختگیری هوایی برد نایت هاوک را افزوده و آن را به یک سلاح بازدارنده و ترساننده ی ایالات متحده تبدیل کرده است. توانایی حمل انواع سلاح ها با سیستمهای ناوبری و حمله یکپارچه و سیستمهای الکترونیک پروازی ( اویونیک) موثر بودن این هواپیما را در عملیات مختلف اثبات می کند و بار کاری خلبان را کم می کند. کشیدن نقشه های با جزییات ریز برای عملیات روی نقاط با پدافند سنگین و قوی با استفاده از سیستم طراحی نقشه خودکار به ارزشهای این هواپیمای منحصر بفرد می افزاید.اولین F-117 در سال 1982 تحویل داده شد و آخرین تحویل در سال 1990 بود. تصمیم تولید F-117 در سال 1978 گرفته شد. اولین پرواز آن در سال 1981 انجام شد.

      جزییات :


      وظیفه : هواپیمای تهاجمی پنهانکار

      سازنده : لاکهید

      استفاده کننده : نیروی هوایی ایالات متحده

      موتور : دو موتور توربو فن بدون پس سوز F404-GE-F1D2 با قدرت 48 کیلو نیوتن (10800پوند)

      ابعاد : طول 10.08 متر، ارتفاع 3.78 متر، دهنه بال 13.20 متر

      اوزان: وزن خالی آن 13.381 کیلوگرم برآورد شده است، حداکثر وزن برخاست 13.814 کیلوگرم

      اجرا : حداکثر سرعت 0.98 ماخ یا 1040 کیلومتر بر ساعت(656 مایل بر ساعت)، سقف پرواز 15.240 متر برآورد شده است ( 50000 پا)

      سلاحها : تا 2268 کیلوگرم (5000 پوند) انواع بمب های هدایت شونده، موشکهای هوا به زمین، موشکهای زد رادار یا موشکهای هوا به هوای AIM-9 که در یک جایگاه درونی حمل می شوند.




    • توسط onin
      در ۲۵ فوريه ۵(۱۹۲۵ اسفند ۱۳۰۴) اولين خلبان ايراني كه كلنل احمدخان نخجوان نام داشت يك هواپيماي برژت -۱۹ را با پرچم و نشان ايران از فرانسه به پايگاه قلعه مرغي تهران پرواز داد. كلنل نخجوان در فرانسه دوره ديده بود و فقط ۲۰۰ ساعت پرواز داشت. بدين ترتيب در اين تاريخ اولين هواپيماي نيروي هوايي ايران با خلباني يك ايراني مرزهاي بين المللي را درنورديد و به فضاي پروازي ايران رسيد. در اين زمان ديگر خلبانان ايراني تحت نظارت يك استاد خلبان آلماني به نام «شفر» در ايران دوره مي ديدند. خريد هواپيما قسمت آسان كار بود. آموزش خلبانان براي پرواز كردن با آنها، نفرات پشتيباني زميني براي نگهداري و تعمير آنها و ساختن فرودگاه ها قسمت سخت كار بود كه زمان هم مي برد. در همين دوره زماني نيروي هوايي ايران از قالب يك اداره كوچك در ستاد فرماندهي ارتش خارج شده و به يك نيروي جداگانه تبديل شده بود كه «نيروي هوايي ارتش شاهنشاهي ايران» نام گرفته بود؛ اولين فرمانده نيروي هوايي ايران هم كسي نبود به جز كلنل احمدخان نخجوان. در سال ۱۹۲۴ (۱۳۰۳) اولين گروه از دانشجويان دوره خلباني و تكنسين پرواز به روسيه و فرانسه فرستاده شدند. بعدها در سال ۱۹۲۹ (۱۳۰۸) ايران ۱۵ خلبان داشت كه شش نفر از آنها در مدرسه پرواز ايستر فرانسه و ۹ نفر ديگر در مدرسه پرواز سباستوپول روسيه آموزش خلباني ديده بودند. در اين سال IIAF مخفف Imperial Iranian Air Force داراي ۳۳ فروند هواپيما از ۹ مدل مختلف بود. طي ۱۵ سال به يعني تا آغاز جنگ جهاني دوم بيش از ۳۰۰ هواپيما از ۱۸ مدل مختلف در اختيارنيروي هوايي ايران بود. در همان زمان هشت پايگاه هوايي كه مدارس آموزش خلباني و يك مركز آموزش تعميرات و نگهداري را شامل مي شدند ساخته شده بود. يك كارخانه مونتاژ هواپيما به نام «شهباز» هم ساخته شده بود كه قادر بود سه مدل مختلف هواپيما را مونتاژ كند. در سال ۱۹۴۱ (سوم شهريور ۱۳۲۰) بي طرفي ايران در جنگ جهاني دوم نقض شد و نيروهاي هوايي و دريايي انگليس و روسيه از شمال و جنوب به ايران حمله كردند. نيروي هوايي جوان ايران كه به تازگي به ساختن ساختارهاي اساسي خود مشغول شده بود، تحت هيچ شرايطي توانايي رويارويي با اين نيروي عظيم و توانمند را نداشت. با اين وجود تعدادي از پرسنل جوان اين نيرو تصميم به مقابله با بيگانه گرفتند و با كنترل پادگان قلعه مرغي دو هواپيما از اين پادگان به خلباني سروان وثيق و استوار شوشتري كه با شليك ضدهوايي مواجه شده و به ناچار آسمان تهران را ترك كردند. نيروهاي ائتلاف انگليس و روسيه كنترل دو پايگاه هوايي ايران را در دست گرفتند. آنها به ترتيب در مهرآباد و قلعه مرغي مستقر شدند. از نيروي هوايي جوان ايران تقريباً هيچ چيز باقي نماند. پس از پايان جنگ ارتش بريتانيا ايران را ترك گفت اما ارتش روسيه از ترك ايران سر باز مي زد و كنترل شمال ايران را در اختيار داشت. سه ماه پس از اين اتفاق نيروهاي سرخ روسيه ايران را ترك گفتند. پس از اين نيروي هوايي ايران هميشه به عنوان نيروي برتر در خاورميانه شناخته مي شود. موقعيت استراتژيك ايران توسط آمريكا ناديده گرفته نشد و آمريكا از اوايل دهه ۱۹۶۰ شروع به فروش تعداد زيادي از هواپيماهاي پيشرفته خود به ايران كرد. در سال ۱۹۶۵ ميلادي ايران اولين هواپيماجت خود با نام اف - ۸۴ جي جت ثاندر دريافت كرد. در سال ۱۹۶۵ هواپيماهاي اف-۵ فريدم توسط ايران خريداري شدند و به دنبال آن در سال ۱۹۶۸ اف-۴ فانتوم هم به ايران فروخته شد. در سال ۱۹۷۰ ايران داراي قوي ترين نيروي نظامي در منطقه بود. قبول فروش هواپيماهاي فوق پيشرفته اف-۱۴ اي تام كت به همراه موشك هاي پيشرفته اي آي ام - ۵۴ فينيكس از سوي آمريكا به ايران نشان دهنده روابط بسيار گرم بين ايران و آمريكا بود. در پي وقوع انقلاب اسلامي در سال ۱۹۷۹ دكترين و استراتژي نظامي ايران تغيير يافت و ايران ديگر به خريد تسليحات پيشرفته و گرانقيمت علاقه نشان نداد و همين باعث ايجاد نوعي تغيير قدرت در منطقه شد. ايران ديگر نه تنها دوست صميمي آمريكا نبود، كه به خاطر سياست هاي امپرياليستي و ضد انساني آمريكايي به دشمن اصلي آن تبديل شد. آمريكا و ديگر كشورهاي غربي تحريمي نظامي عليه ايران اتخاذ كردند. كمك هاي آمريكا قطع شده بود و نيروي هوايي ايران از فرار و بركناري افسران زمان شاه رنج مي برد كه همين امر به پايين آمدن سطح سرويس دهي در نيروي هوايي منجر شده بود. به دليل تحريم تسليحاتي ايران و نرسيدن قطعات مورد نياز، آمار عملياتي نيروي هوايي ايران سريعاً رو به كاهش بود. پس از انقلاب نيروي هوايي به «نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران» كه خود ارتشيان به آن «نهاجا» مي گويند تغيير نام داد. نام انگليسي آن هم Islamic Republic of Iran Air Force است كه به اختصار IRIAF خوانده مي شود. در همين اوضاع و احوال عراق با مناسب يافتن فرصت درصدد برآمد تا با حمله به ايران قسمت هاي وسيعي از خاك ايران را ضميمه قلمرو خود كند؛ به همين خاطر در ۲۲ سپتامبر ۱۹۸۰ (۳۱ شهريور ۱۳۵۹) با يورشي عظيم به خاك ايران از طريق هوا، زمين و دريا جنگ تحميلي هشت ساله را عليه ايران آغاز كرد. جنگ با حمله هوايي نيروهاي عراقي به شش پايگاه نيروي هوايي ايران و چهار پادگان آغاز شد و همزمان چند لشكر و تيپ مستقل عراق در چهار محور از طول ۷۰۰ كيلومتر مرز مشترك با ايران به عمق خاك ايران يورش بردند. اولين حمله هوايي عراق چندان موفقيت آميز نبود. دلايل آن را مي توان به برنامه ريزي ناكافي و نادرست عمليات، نداشتن اطلاعات كافي از اهداف و استفاده نامناسب از بمب هاي جي پي(بمب هايي كه هدف خاصي ندارند و براي انهدام كلي به كار مي روند) برشمرد. در مهرآباد يك هواپيماي اف-۴ اي در هنگام جابه جايي براي در امان ماندن از حملات دشمن دچار سانحه شد و از همدان هم گزارش هايي در مورد خسارت يك فروند اف-۴ رسيد. اولين عمليات هوايي ايران در پاسخ اين حمله و بلافاصله پس از آن در خاك عراق موفقيت آميز بود. در اين عمليات چهار فروند هواپيماي اف-۴ به پايگاه دريايي الشعبيه در نزديكي بندر ام القصر حمله بردند. اين چهار فروند هواپيما كه ۴۵۰ كيلوگرم بمب بر سر اين پايگاه ريختند عمليات خود را از پايگاه بوشهر شروع كردند. در ميان اهداف چندباطري موشك ضد كشتي وجود داشت. اين عمليات تلافي جويانه نيروي هوايي ايران به قدري سريع بود كه خط پدافند عراق در طول مسير پرواز دچار غافلگيري شده بود. روز بعد در عملياتي غيرقابل باور ۱۴۰ فروند از جنگنده ها و جنگنده بمب افكن هاي ايران به ويژه اف-۴ و اف-۵هاي پايگاه هاي بوشهر، همدان و تبريز توانستند با نفوذ خود به خاك عراق تلفات سنگيني به پايگاه ها و تاسيسات نظامي عراق وارد كنند. در اولين روزهاي جنگ چندين حمله هوايي ديگر به تاسيسات نظامي عراق از قبيل ام القصر انجام شد. در يكي از اين حملات دو فروند اف-۴ كه هر كدام شش بمب جي پي ۳۴۰ كيلوگرمي حمل مي كردند به تاسيسات نظامي دريايي و كشتي هاي موشك انداز عراق حمله بردند. در حدود ۲۰ دقيقه بعد يك فروند هواپيماي آر اف-۴ اي عكس هاي شناسايي از منطقه گرفت كه نشان مي داد كشتي ها و تاسيسات بندري دچار صدمات و خسارات سنگيني شده اند. تاكتيك كلي در طول انجام چنين عمليات هايي رسيدن به هدف از راههاي مختلف، انجام يك پاپ -آپ بيش از رسيدن به هدف و شيرجه زدن روي هدف براي انهدام آن است. در هنگام بازگشت دو اف-۴ يكي از آنها توسط يك موشك سام مورد اصابت قرار گرفت كه باعث آسيب ديدن برخي از سيستم هاي آن شد اما همچنان مي توانست پرواز كند. اما آتش خاموش كن ها كار نكردند و بال راست - محل اصابت موشك - آتش گرفت. باند فرود نزديك ترين پايگاه هوايي هم به دليل هجوم اوليه ارتش عراق براي فرود مناسب نبود و به همين خاطر مجبور به فرود در يك باند ناآماده با سرعت بالا شد. چرخ ها تركيدند و هواپيما در حالي كه سرنشينان آن اجكت كرده بودند از انتهاي باند خارج شد. بعدها اين هواپيما با تعويض بال و ديگر تعميرات دوباره به جنگنده هاي مورد استفاده در جنگ پيوست. اين تعويض بال كه اولين بار در ايران انجام مي شد را مي توان نقطه آغاز انجام كارهاي غيرممكن در نيروي هوايي دانست. در اولين ماههاي جنگ «نهاجا» تلاش هاي خود را به جلوگيري پيشرفت نيروي زميني ارتش عراق معطوف كرده بود. جنگنده هاي ايراني براي اين كار با استفاده از راكت هاي ضد زره دانه به دانه تانك ها و زره پوش هاي عراق را شكار مي كردند و حتي گاهي اوقات تا ارتفاع سه تا چهار متر زمين هم پايين مي آمدند. در مقابل عراق هم از هواپيماهاي ميگ-۲۱ و ميگ-۲۳ براي پوشش نيروي زميني خود استفاده مي كرد كه اين پوشش به ناچار منجر به درگيري هوايي بين ايران و عراق مي شد كه مي توان پيروزي هاي ايران در اين زمينه را بيشتر از عراق دانست. مخصوصاً در اوايل جنگ كه آنها در مقابل هواپيماهاي اف-۱۴ ايران توانايي انجام هيچ عملي را نداشتند كه در اواخر جنگ با خريد ميراژ اف-۱ از فرانسه توانستند كمي جنگ هاي هوايي را متعادل كنند. جنگ تحميلي عليه ايران علاوه بر خسارات و تلفات جانبي بسيار، دستاوردهاي ارزنده اي براي نيروي هوايي ايران داشت. نيروي هوايي در اين هشت سال توانست به تكنولوژي ساخت بسياري از قطعات مورد نياز خود دست يابد و در برخي موارد به خودكفايي برسد.
    • توسط onin
      http://www.pinetreeline.org/planes/B-52-10.jpg هواپیمای بمب افکن B-52، بمب افکنی دور برد و در کلاس سنگین وزن است که می تواند گونه های مختلفی از ماموریت ها را به انجام برساند. این هواپیما قادر به پرواز در سرعت های بسیار بالا، البته زیر سرعت صوت و در ارتفاع بالغ بر 50,000 پا پرواز بوده و توانایی حمل بمب های هسته ای یا اتمی و همچنین بمب های معمولی را نیز دارد. http://www.saceliteguard.com/images/B-52 H dropping M-117 750 pound bombs.jpg هواپیمای بی 52 برای مدت بیش از 35 سال تنها بمب افکن دارای سرنشین سنگین وزن ایالات متحده بوده است. این بمب افکن، قادر به پرتاب و شلیک بیشتر سلاح های موجود است و حتی بدین صورت، بیم آن می رود که پس از به روز ساختن سیستم های اویانیکی و پیشرانه ها و دیگر قمست های آن، این هواپیما تا سال 2045 نیز در خدمت باشد. البته این بمب افکن آمریکایی را BUFF که مخفف عبارت Big Ugly Fat Fellow و به معنای مرد چاق گنده زشت است، نیز می نامند. اولین مدل هواپیمای بی 52 در سال 1954، اولین پرواز خود را انجام داده و مدل B آن نیز در سال 1955 وارد خدمت گشت. به طور کلی 744 بمب افکن بی 52 ساخته شده و آخرین گونه آن نیز که مدل H نامیده می شود، در سال 1962 تحویل شد. این بمب افکن استراتژیکی، دارای بردی برابر با 14,162 کیلومتر است که از این رو، هواپیمایی میان قاره ای یا کانتیننتال گفته می شود. البته این برد، در حالت بدون سوخت گیری هوا به هوا اندازه گیری شده است، و در غیر این صورت، برد این هواپیما، با سوخت گیری هوا به هوا می تواند نا محدود باشد. در این هواپیما، از مدل جی به بعد تغییراتی در شکل بدنه مانند کوتاه تر شدن سکان عمودی یا همان پایدار کننده عمودی آن داده شد. http://www.militarypictures.info/d/294-3/B-52.jpg این بمب افکن سنگین ساخت شرکت بوئینگ بوده و از هشت موتور توربوفن پرات اند ویتنی TF-33 هر یک با قدرت کشش بیش از 7000 کیلوگرم بهره می برد. بالاترین سرعتی که این هواپیما قادر به دستیابی به آن است، حدود 0/8 ماخ بوده که معادل 650 مایل بر ساعت نیز می باشد. هدایت این هواپیمای بمب افکن بر عهده 5 خدمه بوده که سیستم صندلی خدمه ها، از توانایی اجکت یا پرتاب کردن در مواقع خطر نیز برخودار است. لازم به ذکر است که قیمت تمام شده این هواپیمای غول پیکر، حدود هفتاد و چهار میلیون دلار می باشد.
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.