Recommended Posts

دو جنگندهء مدرن F-15I كه هر كدام به 8 بمب 2000 پوندي Mk 82 مجهز بودند به وسيلهء اخلالگر جديد ساخت البيت سيستمز، رادار پدافند موشكي سوريه واقع در منطقهء رفيد را از كار انداخته و به راحتي و با سرعت كم، بمب هاي خود را در منطقه اي خالي رها ساختند. سوريه به راحتي مي تواند به فكر تامين معاش و ايجاد اشتغال براي مردم خويش باشد. سوري ها از درآمد نفت و گاز خاورميانه بي بهره اند. ديگر خرسي به نام شوروي در پشت آنها قرار ندارد و حامي اصلي آنها در جنگ اكتبر يعني جناب صدام يزيد اكنون طعمهء سگهاي خانوادهء دامادش - ژنرال كامل حسن - گشته است. سوري ها به جاي خريد سلاح هاي گران قيمت روسي، مي توانند از اسرائيل درخواست نمايند كه بلندي هاي جولان را در عوض صلحي پايدار تخليه نمايند. بدين ترتيب، پايتخت سوريه نيز از تيررس ارتش اسرائيل به در مي آيد، ضمن اينكه همانند اردن و مصر، مي توانند فارغ از درگيري نظامي، به امورات داخلي و رتق و فتق مشكلاتشان بپردازند. آيا گرهي را كه مي توان با دست باز كرد بايد با دندان سفتش نمود؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
شمشير از گردن اين آمريكاييها بگذرد كه نميتوانند با هيچ انسانى خوب باشند كسانى‌كه همه اموال دنيا را از مال خود ميدانند و مثل گرگ به ديگران حمله ور ميشوند تنها راه نجات از آمريكاييها بريدن گردند آنهاست icon_frown

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مرگ بر اسرائیل، مرگ بر صهیونیزیم و مرگ بر امریکا و انگلیس که این تخم لق را در منطقه شکستند icon_frown icon_frown تنها راه همزیستی با صهیونیست ها، کشتن آنهاست :)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اين مأموريت، دلايل متعددي مي‌تونه داشته باشه. ولي مهم اين هست بدونين كه اين حركت، بيشتر از اينكه به سوريه ارتباط داشته باشه، پيغامي هست براي تهران!
بارها در تاپيك‌هاي مختلف عرض كردم كه چه با عقل و منطق نگاه كنيم و چه به محاسبات نظامي تكيه كنيم و چه اينكه بخوايم به نظر كارشناسان نظامي، سياسي و اقتصادي كشورهاي مختلف، از امريكا و اسرائيل گرفته تا خود ايران استناد كنيم، نبرد با ايران، نيازمند حذف حزب‌الله و تعيين تكليف سوريه هست!
اسرائيل، داره خودش رو براي جنگ بزرگي آماده مي‌كنه و اين مطلب رو بارها در چند تاپيك، با دلايل اثبات كردم و حتي خبرهاش رو هم گذاشتم. در اين ميان، اسرائيل ترجيح مي‌ده كه مطابق نظر برخي از دوستان ما!!!!، سوريه مثل مصر و اردن، با ترسيدن (يا به قول ترك‌ها، گرخيدن icon_frown ) از قدرت پوشالي نظامي اسرائيل، با اسرائيل به توافق و صلح برسن تا خيال اسرائيل از اين بابت راحت شه! مسلماً‌ نبرد با سوريه، خيلي سنگين هست؛ چرا كه ايران رو در برابر خودش خواهد ديد! بنابراين ترجيحاً بهتره اين حريف تركيبي قدر، از ميدون به در شه و چه راهي بهتر از ترساندن با هواپيماهاي ميليون دلاري‌ اسرائيل كه اگه در آن واحد از زمين بلند شن، آسمون رو تيره مي‌كنن (به قول فيلم 300، اون وقت ما تو تاريكي مي‌جنگيم icon_frown ). پس ظاهر امر، بسيار ترسناك هست! شايد اسرائيل بتونه با هواپيماهاي فوق پيشرفته‌اش، از آسمان به سوريه تسلط پيدا كنه! ولي تكليف جنگ‌ها، روي زمين تعيين مي‌شه نه آسمون!
اسرائيل با اين كار، نيازي به آزمايش عملي جت‌هاي آزمايش‌ پس داده‌اي چون F-15‌ و F-16‌ نداشت! اين كار، بيشتر يه اخطار به سوريه بود كه قدرت نظامي‌اش رو به رخ طرف مقابل بكشه! اسرائيل در ماه‌هاي اخير، بارها تأكيد كرده كه قصد حمله‌ي نظامي به سوريه رو نداره و بارها سعي كرده كه بگه تكليف سوريه از ايران كاملاً جداست! اسرائيل، خيلي سعي داره كه به سوريه اطمينان بده كه حقيقتاً كاري باهاش نداره! ولي اين يه دروغ ساده‌اس!
اين حركت، تهديد به شروع جنگ نبود! اما يه هشدار واقعي بود! سوريه هم مسلماً‌ مي‌تونست در برابر اين حركت، كاري انجام بده (برخلاف نظر بعضي از دوستان منصف!!). ولي شليك موشك‌ به سمت اين هواپيماها و نابودي‌شون، خرج سنگيني داشت و مي‌تونست منجر به شروع جنگ بين اسرائيل و سوريه بشه!

-----------------------------------------------------

خدمت دوستاني كه براي دوستي با امريكا له له مي‌زنن و همه‌ي دولت‌هاي جهان رو پست و جنايتكار و امريكا و انگليس و اسرائيل رو مهد تمدن، فرهنگ، دموكراسي و چه و چه مي‌دانند، بايد عرض كنم كه همين مصري كه شما ازش دم مي‌زنين و به علت دوستي‌اش با محمدرضاي فاسد، از رئيس جمهور خائنش به عنوان فقيد ياد مي‌كنين (حقيقتاً در و تخته با هم خوب جور مي‌شه)، هدف نهايي اسرائيل هست! در حالي كه مصر، داره همين‌طور به اسرائيل خوش خدمتي مي‌كنه و ملك حسين و پسرش، همين‌طور هيزم تو تنور جنگ اسرائيل مي‌ريزن، عقلشون نمي‌كشه كه بعد از تسويه حساب با ايران، نوبت اون‌ها مي‌رسه!
اگه سوريه، با اسرائيل صلح كنه و به قول ملت كاملاً باسواد و بامعلومات ما، به رتق و فتق امور اجتماعي‌شون، فارغ از جنگ نظامي بپردازن، شرايطشون درست مي‌شه مثل مصر و اردن! خيال مي‌كنين بعد از ايران، اسرائيل صلح جهاني رو پايدار مي‌كنه؟ اگه اينقدر سواد دارين كه بايد گفت «آفرين!». ولي اگه دوست دارين حقايق رو بدونين، بهتره نقشه‌اي كه اسرائيل بارها اون رو در مقاطع مختلف، به تصوير كشيده، ببينين تا بهتر متوجه قضيه شين! در اين نقشه، سوريه، اردن، لبنان، فلسطين، عراق و نيمي از مصر، همگي جزو كشور اسرائيل آورده شده! شما خيال مي‌كنين كه با نوكري، مي‌تونين اين نقشه رو تغيير بدين؟

-----------------------------------------------------

يادش بخير! تو يكي از اين فيلم‌ها، يه ديالوگ جالب شنيدم. پدر خانواده كه نوكر شاه بود، وقتي مياد خونه و مي‌گه كه شاه مرخصش كرده، خيلي ناراحت مي‌زد! زنش مي‌گه اشكال نداره. يه كار جديد پيدا مي‌كني.
مرد جواب مي‌ده : با پولي كه داريم، نيازي به كار جديد ندارم! ولي من يه نوكر زاده شدم و نمي‌تونم خلق و خوي خودم رو عوض كنم!!!!!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اسرائيل در داخل دهها مشكل دارد. همانند تهران، گراني مسكن در تل آويو و برخي شهرهاي بزرگ بيداد مي كند. اشتغال نيز يكي ديگر از مشكلات اين كشور است. به جز اينها، پس از جنگ با لبنان در سال گذشته، دچار مهاجرت منفي شده است و اين براي اسرائيل كه نياز به مهاجرين يهودي جديد دارد، مطلوب نيست. نيروي زميني اسرائيل بر خلاف قواي هوايي و دريايي آن، از استعداد مطلوب نظامي برخوردار نيست و بزرگترين دغدغهء ارتش، حفظ همين اراضي موجود است. شايد زماني در حدود 100 سال پيش، كسي مانند تئودور هرتزل افكار احمقانه اي براي توسعه يك كشور يهودي با منشا‌ اورشليم در سر مي پروراند، اما اسرائيل امروز، با 5.5 ميليون جمعيت، بزرگترين دغدغه اش، مشكلات داخليش است نه تسلط بر كشورهاي خاورميانه كه حتا از عهده و توان نظامي و اقتصادي تسلط بر يك منطقهء جديد نيز برنخواهد آمد. مصر با درايت زنده ياد انور سادات خود را از درگيري بيهوده كه باعث به هدر رفتن ثروت ملي و ذخائر مصر مي گرديد كنار كشيد زيرا بزرگترين مبارزه، امكان پذيري يك زندگي مطلوب براي مردم يك كشور است. اورشليم همانند مكه و مدينه كه براي مسلمانان مقدس و با اهميت است، براي يهودي تقدس دارد. حساب بدرفتاري با فلسطينيان از اين موضوع جداست و با تصحيح رفتار، اين مسئله نيز قابل حل خواهد بود. مطمئنن كسي بهتر از خود اعراب و فلسطينيان، نمي تواند براي آنها تصميم بگيرد و ديگر كشورهاي غيرعرب، كه به دنبال منافع ايدئولوژيكي خود هستند و براي رسيدن به هدف خود، حقوق مردم كشور خود را به راحتي زيرپاي مي گذارند، حق دخالت در امور فلسطينيان و يهوديان ندارند و بهتر به فكر ايجاد اشتغال، رفع گراني، تصحيح رفتار با مردم خود و پيشرفت جامعه ي خود باشند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا رضا اين چه حرفي ميزني فكر كردي اسراييل بلنديهاي جولان پس ميده يا با جهار تا سوري عرب مسلمان صلح پايدار مي كنه! اسراييل دنبال سياست از نيل تا فرات اگه جلوي اسراييل يك قدم بري عقب 100 قدم پيشروي مي كنه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بزرگترين مبارزه، امكان پذيري يك زندگي مطلوب براي مردم يك كشور است.

بله ولی به چه قیمتی. به قیمت نابود کردن ملت فلسطین. تاحالا حساب کردید که چند نفر فلسطینی به خاطر کنار کشیدن مصر از قائله نابود یا آواره شدند؟

اورشليم همانند مكه و مدينه كه براي مسلمانان مقدس و با اهميت است، براي يهودي تقدس دارد. حساب بدرفتاري با فلسطينيان از اين موضوع جداست و با تصحيح رفتار، اين مسئله نيز قابل حل خواهد بود.

بله. اگر رفتار اسرائیلی ها را با فلسطینیان در 60 سال گذشته بررسی کنیم به این نتیجه واضح می رسیم که در آینده ای نزدیک دیگه فلسطینی باقی نمیمونه که مدعی زمینی باشه و خود به خود موضوع به قول شما حل میشه!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من هنوز دارم به اين فكر ميكنم كه يه نفر چقدر ميتونه ... باشه كه فكر كنه با اسراييل و ذاتا يهودي ميشه صلح كرد.



توهین نکنید.
ویرایش شد.
SAEID

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در حالي كه شش روز از تجاوز هوايي اسرائيل مي‌گذرد، خبرنگار «بازتاب» در بيروت، جزييات اين تجاوز را فاش كرد. بنا بر اين گزارش، شش فروند هواپيماي نظامي اسرائيل در يك مانور پنهان با كور كردن رادارهاي سوريه و تركيه، بر فراز آسمان‌هاي سوريه، عراق و تركيه ظاهر شدند و باك‌هاي سوخت تمام‌شده خود را در عراق و تركيه انداختند. اين شش هواپيما پنجشنبه گذشته با پرواز در سطح بسيار پايين 100 متري، رادارهاي سوريه و تركيه را كور كرده و وارد آسمان اين سه كشور شدند و پس از رها كردن باك‌هاي خالي خود، به پايگاه‌هايشان در اسرائيل بازگشتند. البته پدافند هوايي سوريه در دقايق پاياني به سوي آنها شليك كرد. هرچند اسرائيل پيش از اين بارها به چنين اقدامي بر فراز آسمان‌هاي سوريه لبنان و اردن دست زده بود، در وضعيت كنوني منطقه، تجاوز به دو كشور غيرهمسايه ديگر سؤال‌برانگيز است. اين در حالي است كه به رغم گذشت يك هفته، مقامات اسرائيل از هرگونه اظهارنظر در اين‌باره خودداري كرده‌اند. تحليلگران يكي از اهداف احتمالي اسرائيل از اين اقدام را تلاش براي تأثيرگذاري بر انتخابات پيش روي لبنان مي‌دانند و ديگر هدف آن را نوعي تهديد ايران در آستانه تشكيل شوراي حكام با هدف اعمال فشار براي سرعت بخشيدن در صدور قطعنامه تشديد تحريم عليه ايران ارزيابي مي‌كنند. برخي منابع هم اين تجاوز را بي‌ارتباط با انتخابات رياست‌جمهوري تركيه و تنزل جايگاه ارتش اين كشور و لاييك‌ها در جامعه تركيه نمي‌دانند. در اين حال «نيويورك تايمز» روز چهارشنبه مدعي شد: هواپيماهاي اسراييلي پنجشنبه گذشته از تاسيسات احتمالي هسته‌اي سوريه فيلمبرداري كردند. اين روزنامه به نقل از يك مقام دولت بوش بدون اشاره به نام وي ادعا كرد: مقامات اسراييلي بر اين باورند كه سوريه احتمالا قعطات و تجهيزات اين نيروگاه هسته‌اي را از كره شمالي وارد كرده است. طبق اين ادعا، مقام مجهول الهويه دولت بوش به نيويورك تايمز گفته است، كره شمالي تجهيزات هسته‌اي به ايران و سوريه مي‌فروشد. رژيم صهيونيستي هنوز رسما درباره اقدام تجاوزكارانه هواپيماهاي جنگنده اين رژيم در شكستن حريم هوائي سوريه كه پنجشنبه گذشته انجام گرفت، سكوت اختيار كرده و به رسانه‌هاي دولتي هم دستور اكيد بر سكوت داده است. اما برغم اين امر، رسانه‌هاي رژيم‌صهيونيستي از روز سه‌شنبه نه تنها بر خبر پرواز اين هواپيماها تاكيد كردند بلكه از آن به عنوان يك حمله هوايي نيز نام بردند. نيويورك تايمز به نقل از يكي از مقامات وزارت جنگ رژيم صهيونيستي نوشت، جنگنده‌هاي ارتش اسراييل دست‌كم يك نقطه را در سوريه هدف قرار داده‌اند اما هدف مورد نظر و ميزان خسارات بر جاي مانده مشخص نيست. از سوي ديگر، سوريه اعلام كرده است كه پرواز جنگنده‌هاي رژيم صهيونيستي خسارتي بر جاي نگذاشته است. شبكه "سي‌ان‌ان" سه‌شنبه شب در گزارشي اعلام كرد كه اسراييل از انجام موفق اين عملياي هوايي ابراز مسرت كرده است. خبرنگار شبكه سي‌ان‌ان گفت كه علاوه بر نيروي هوايي ، افراد نيروي زميني ارتش اسراييل هم عمليات را هدايت كردند و اين حمله گودالي در صحرا ايجاد كرد. سي‌ان‌ان به نقل از منابع رژيم اشغالگر قدس مدعي شد: اسراييل احتمالا انبار مهماتي را در سوريه هدف قرار داده كه براي تحويل دادن به حزب‌الله مورد استفاده قرار مي‌گرفته است. سوريه روز سه‌شنبه شكايت رسمي خود را عليه تجاوز هوايي رژيم‌صهيونيستي به اين كشور تسيلم شوراي امنيت كرد. در ‪ ۲‬نامه رسمي سوريه، اين تجاوز نقض تماميت ارضي اين كشور و نقض آشكار پيمان منع تجاوز مصوب سال ‪ ۱۹۷۴‬ميان ‪ ۲‬طرف عنوان شده است. نيويورك تايمز در پايان اضافه كرد: تنها كشورهائي كه اين حمله هوائي را محكوم كردند ايران، كره‌شمالي و روسيه هستند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
شبكه خبري سي ان ان آمريكا ادعا كرد كه هدف اسرائيل از تجاوز اخير هوايي به سوريه در واقع حمله به يك "محموله سلاح" بود كه از طريق خاك سوريه به حزب الله لبنان منتقل مي شد. به گزارش عصر ايران اين شبكه به نقل از منابع آمريكايي افزود: "اسرائيل در حمله هوايي خود عملا يك محموله سلاح ساخت ايران را كه قرار بود يك هفته پيش از طريق خاك سوريه به حزب الله منتقل شود هدف گرفته بود." به گفته منابع آگاه اين سلاح ها در طول سه تا چهار سال گذشته به طور پيوسته از اين مسير به حزب الله ارسال شده است. در همين حال ادعا مي شود حمله هوايي اسرائيل باعث ايجاد "يك حفره بزرگ در صحراي سوريه" شده و به گفته منابع آگاه در خاورميانه و آمريكا، دولت اسرائيل از نتايج اين عمليات خشنود است. پنجشنبه گذشته دو فروند هواپيماي جنگي اسرائيل به عمق خاک سوريه در شمال شرقي اين کشور تجاوز نمودند و پس از آتشباري ضدهوايي سوريه آسمان اين کشور را ترک کردند يك مقام آمريكايي نيز به خبرگزاري فرانسه گفت: "اين يك حمله سريع بوده و نه يك حمله بزرگ." وي افزود: "ارتش آمريكا معتقد است كه هدف از اين حمله ارسال يك پيام به سوري ها بوده است. اسرائيلي ها تلاش مي كنند به سوري ها بگويند: از حزب الله لبنان حمايت نكنيد." گفتني است پيش از اين معاونان ايهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل گفتند كه تمايلي به توضيح درباره علت اين حادثه ندارند. اين در حالي است كه سوريه روز گذشته به دليل "تجاوز و نقض حريم هوايي خود" از سوي اسرائيل به سازمان ملل شكايت كرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حدس من درست بود ، اكثر منابع از آزمايش موفقيت آميز سيستم هاي ECM اسرائيل نوشته اند ، با توجه به تشابهه سيستم هاي پدافند ايران و سوريه ( البته بقول يكي از دوستان شناخته شده اش ) ، اسرائيل تك هوائي به ايران رو آزمايش كرده .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
احتمالا اسراييل قصد حمله ي دوباره به لبنان را دارد و با اين كار سعي داشته راه ملزومات رساني به حزب الله را قطع كند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
۱۲ شهريور ۱۳۸۶ اسراییل ساخت پناهگاه عظیمی با نام "روز قیامت" را برای حفاظت از رهبران سیاسی این رژیم در برابر حملات در زیر کوه های قدس آغاز کرد. به گزارش خبرگزاری شبستان، رژیم صهیونیستی ساخت پناهگاهی را با نام روز قیامت را برای حفاظت از سران و رهبران سیاسی و نظامی این رژیم در برابر حملات هسته ای در زیر کوه های قدس آغاز کرده است. این پناهگاه با نظارت ایهود باراک، وزیر دفاع این رژیم به طول دو کیلومتر و عمق ده ها متری زیر زمین آغاز کرده است که تا سال 2011 میلادی مراحل ساخت آن تکمیل می شود. ایهود اولمرت، نخست وزیر اسراییل پس از بازدید پنهانی این پناهگاه گفت: این پناهگاه به نظر می رسد پایان دنیا است و آن را به پناهگاه روز قیامت برای رهبران اسراییلی توصیف کرد. این روزنامه اسراییلی اعلام کرد: ورود به این پناهگاه ده دقیقه طول می کشد و مسیر راه آن با لامپ های فلورسنت روشن می شود. این روزنامه می افزاید: دالان های این پناهگاه عرضی بیش از ده متر دارد به طوری که دو کامیون می توانند در کنار هم در آنجا حرکت کنند. همچنین در دو طرف دالان اتاق هایی برای دستگاه ها و ماشین ها و شبکه های تهویه هوا و برق دیده می شود. بنا به گزارش محیط،، این روزنامه نوشت: پس از طی مسافت دو کیلومتری در عمق سالن های متعددی وجود دارد که ارتفاع آن به ده ها متر می رسد. در این مکان برای صدها نفر اتاق ساخته می شود و مقر جداگانه برای مقامات نظامی و سیاسی در نظر گرفته شده است. در این مکان پله های اضطراری برای فرار در نظر گرفته خواهد شد که تونل را به وسیله معبری زیرزمینی به دفتر نخست وزیر که به زودی در این مکان ساخته می شود، مرتبط خواهد کرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
روزی که قائم آل محمد(ص) قیام کرد دیگر از این پناه گاه و بقیه تجهیزات پیشرفته اسرائیلی ها کاری ساخته نیست و تمامی دنیا تسلیم اراده خداوند خواهد شد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فكر ميكنم قوم عاد يا ثمود هم براي خودشان پناهگاههايي در كوه كنده بودند و عذاب خدا را تمسخر ميكردند.ولي هيچ پناهگاهي در مقابل عذاب خدا مقاومت نكرده و نخواهد كرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط amirarsalankhan
      بمب افكن تهاجمي نسل بعد، LRS-B
       
                                 
       
       
      بمب افكن نسل بعد ( NGB، قبلا به نام بمب افكن 2018 شناخته مي شد ) يك برنامه به منظور توسعه يك بمب افكن جديد براي نيروي هوايي ايالات متحده بود. NGB قرار بود تا در حدود سال 2018 و به عنوان يك بمب افكن پنهانكار، مادون صوت، برد متوسط و با قابليت متوسط حمل سلاح وارد خدمت شود و به تدريج جايگزين بمب افكن هاي پير و پا به سن گذاشته (  B-52 Stratofortress  و B-1 Lancer ) گردد. ولي برنامه توسعه NGB با ظهور طرح بمب افكن دور برد تهاجمي سنگين ايالات متحده به فراموشي سپرده شد.
       
         
       
      اين اتفاق زماني افتاد كه در ژوئن 2010 سپهبد Breedlove  در مصاحبه اي بيان كرد كه اصطلاح بمب افكن نسل بعد مرده و از اين به بعد نيروي هوايي بر روي طراحي بمب افكن هاي دور برد تهاجمي كار خواهد كرد كه در آن از سيستم هاي به كار رفته در جنگده هاي F-22 و F-35 استفاده خواهد شد تا بمب افكني مقرون به صرفه و با قابليت هاي استثنايي هر دو جنگنده فوق جهت انجام ماموريت ها طراحي و توليد گردد.
       
             
       
       
      بمب افكن دور برد تهاجمي (Long Range Strike Bomber)
      برنامه توسعه بمب افكن دور برد تهاجمي ( LRS-B ) به معناي واقعي كلمه پنهانكار است! و اطلاعات خيلي كمي از آن منتشر شده است ولي اهميت آن را به خوبي مي توان در رفتار پنتاگون و شركاي صنعتي بزرگ آن احساس كرد.بسياري از كارشناسان معتقدند كه برنامه توسعه اين بمب افكن ساختار نيروي هوايي ايلات متحده را در 20 سال آينده شكل خواهد داد و هر شركتي كه برنده مناقصه توليد اين بمب افكن شود پول پارو خواهد كرد و بازنده نيز مي تواند مطمئن باشد كه جايگاهي در آينده هوانوردي نظامي ايلات متحده نخواهد داشت مگر ان كه معجزه اي كند!
      هر چند امروزه لاكهيد ماريتن به لطف پروژه F-35 آينده خود را در صنعت هوانوردي نظامي ايالات متحده تضمين كرده است و بويينگ نيز به مدد توليدات هوانوردي غير نظامي خود مي تواند از اين بحران عبور كند و تنها نورث روپ است كه چاره اي ندارد و  بايد اين مناقصه را برنده شود تا بتواند با خيال راحت به آينده خود فكر كند
      شناخته ها و ناشناخته ها
      پيش بيني شده 80 تا 100 فروند از اين بمب افكن جديد جايگزين ناوگان فعلي بمب افكن هاي ايالات متحده شود.  
      پنهانكار بودن ،قابليت حمل سلاح هاي هسته ايو داراي بودن هر دو حالت پروازي سرنشين دار و بي سرنشين از الزامات طراحي LRS-B است.قيمت تعيين شده براي هر فروند بمب افكن جديد 550 ميليون دلار در سال 2010 پيش بيني شده و قرار است به جهت كم كردن هزينه ها از فناوري موجود در طراحي ان استفاده شود ولي ساختار طراحي آن بايد به شكلي باشد كه بتواند از تكنولوژي هاي آينده نيز استفاده كند.دو رقيب اصلي در طراحي اين بمب افكن يكي كمپاني  Northrop Grumman, با سابقه طراحي بمب افكن پنهانكار و گرانقيمت B-2 است و ديگري مشاركت كمپاني هاي بويينگ و لاكهيد مارتين با سابقه طراحي جنگنده هاي F-22 و F-35 .همچنين پيش بيني مي شود در اواسط دهه 2020 اولين پروازهاي اين بمب افكن انجام شود.طبق حدس هايي كه كارشناسان مي زنند نيروي هوايي آمريكا به دنبال يك بمب افكن در اندازه اي حدودا نصف B-2 است كه از دو موتور F-135 همانند F-35 سود ببرد.
       
                                              
                                         
                                          پيشران F-135 Pratt  & Whitney
       
      الان همه شما ميگوييد اين كه خيلي كوچيكه، خب مسلما بايد بزرگتر بشه ولي با صحبتي كه رابرت گيتس وزير سابق دفاع انجام داد و به اعضاي كنگره گفت كه قيمت هر فروند 550 ميليون دلار ميشود راه را بر روي بزرگتر شدن اين بمب افكن فعلا بست. و اين نگراني را در بين كارشناسان به وجود آورد كه هر شركتي كه بتواند با حداقل آيتم هاي اساسي يك بمب افكن توليد كند برنده اين مناقصه خواهد بود بدون توجه به نيازهاي اساسي نبردهاي آينده.بنابراين يكسري الزامات از سوي كارشناسان هوانوردي نظامي جهت توسعه LRS-B  پيشنهاد شده است :
      پنهانكاري
      امروزه ميدانيم كه 80 درصد قابليت پنهانكاري به شكل و طراحي هواپيما بستگي دارد و فقط 20 درصد به مواد و تكنولوزي پيشرفته به كار رفته در آن وابسته است. كه همين 20 درصد هم بيشترين هزينه را به خود اختصاص مي دهد. پس يايد تعادل خوبي را بين اين دو بخش برقرار كرد تا هزينه هاي طراحي و توسعه سرسام اور نباشد.
      تعمير و نگهداري
      استفاده از مواد جاذب امواج رادار ساخته شده مي تواند نگهداري اين بمب افكن را بسيار راحت تر كند تا استفاده از موادي كه در لبه تكنولوژي روز قرار دارند و بسيار گران قيمت خواهند بود و نگهداريشان نيز بسيار مشكل است.ولي پلت فرم طراحي نيز بايد به شكلي باشد كه اين پرنده بتواند در 50 سال آينده آسمان ها را همچنان تسخير كند و پذيراي مواد جديد و تكنولوژي هاي نوين نيز باشد.
      قابليت حمل بمب هاي هسته اي
      تصميم گيري در اين مورد بايد همين الان صورت بگيرد، هر چند نيروي هوايي علاقه دارد تا چند سال بعد از توليد بمب افكن ها مجوز حمل سلاح هاي هسته اي را براي آنها صادر كند ولي با توجه به پيشرفت هاي سريع در صنعت هوانوردي نظامي از الان اين پرنده بايد طوري طراحي شود كه حداقل نيمي از آنها از ابتدا قابليت حمل بمب هاي هسته اي و هيدروژني را داشته باشند. و توانايي بازدارندگي ايالات متحده را همچنان حفط كنند.
      كنار گذاشتن طرز فكر شواليه تنها!
      بسياري از مردم فكر مي كنند كه پنهانكاري يعني يك جنگنده پنهانكار به تنهايي و با شجاعت به مانند يك شواليه به مواضع دشمن حمله مي كند و تمامي آنها را نابود ميسازد!! از الان بايد اين تفكر را دور ريخت و يك برنامه جامع جهت حملات پر تعداد بمب افكن هاي نسل بعد در نظر گرفت و تمام سناريوهاي موجود و تهديدات لازم را در آنها پيش بيني كرد تا قدرت واقعي بمب افكن ها و تاثير آنها بر روي مواضع دشمن مشخص شود.
      ساخت يك بمب افكن، نه فقط يك پلت فرم صرف
      در سال هاي بعد LRS-B تنها بمب افكن سنگين ايالات متحده خواهد بود. پس بايد به شكلي طراحي شود كه قابليت باز طراحي بسياري از قسمت هاي آن وجود داشته باشد و بتواند از تكنولوژي هاي آينده نيز به خوبي بهره مند شود. همچنين LRS-B بايد بتواند ماموريت هاي دريايي را نيز به خوبي ماموريت هاي زميني انجام دهد.
      نگه داشتن خلبان در كابين
      با وجود داشتن فناوري پروازهاي بي سرنشين اما ما نبايد در دام اين صحبت ها بيافتيم كه LRS-B بايد تنها قابليت بي سرنشين داشته باشد!، نداشتن خلبان در ميدان نبرد يعني نداشتن حس مسئوليت پذيري و ابتكارات لحظه اي نمي توان از جذابيت هاي فراوان پرنده هاي بي سرنشين گذشت ولي يك بمب افكن سنگين بي سرنشي نياز به حمايت زميني بسيار بيشتري از بي سرنشين هاي فعلي دارد كه اين خود هزينه ها را بسيار بالاتر مي برد.مورد بعدي قابليت ضعيف بي سرنشين ها در سوخت گيري هاي هوايي است كه در حين ماموريت هاي يك بمب افكن دوربرد الزامي است و يك خلبان در هر شرايط آب و هوايي يا زماني به راحتي آن را انجام مي دهد.و در آخر فكر كنيد كه يك بي سرنشين بخواهد بمب هسته اي نيز با خود حمل كند، خيلي فكر خوبي نيست و حتي كابوس آور نيز هست. هر چند خيلي ها فكر ميكنند بهتر بمب هاي هسته اي را به دست بي سرنشين ها سپرد!
      فراموش نكردن چيزهاي كوچك
      بايد فضاي كافي براي خلبان در پروازهاي طولاني در نظر گرفت تا اعصابش راحت باشد و تحت فشارهاي جسمي قرار نگيرد. اين مورد حتما بايد لحاظ شود و سعي شود از تجربه B-2 در اين مورد درس گرفته شود.
      در ژانويه 2011 نيروي هوايي فهرستي كوتاه از اهداف مورد نظر خود را براي بمب افكن تهاجمي منتشر كرد
      اهداف طراحي در نظر گفته شده براي يروژه LRS-B در ژانويه 2011
      كل هزينه پروژه نبايد از 40 تا 50 ميليارد دلار بيشتر باشد سرعت مادون صوت حداكثر بردي پروازي بيشتر از 9250 كيلومتر مداومت پروازي 50 تا 100 ساعت براي پروارهاي بي سرنشين قابليت بقا در حملات روزانه به مواضع دشمن با وجو د قدرتمند ترين دفاع هوايي موجود  
      در پايان تصاويري از طرح هاي مفهومي اراده شده توسط سه كمپاني معظم شركت كننده در اين مناقصه
       
                       
                                                           
       طرح پيشنهادي كمپاني نورث روپ گرومن
       
       
       
       
                      
                                                                              
       طرح پيشنهادي كمپاني لاكهيد
       
       
       
       
       
                         
                                           
        طرح پيشنهادي كمپاني بويينگ
       
       
      حال بايد منتظر ماند و ديد كه در چند ماه آينده مقامات نيروي هوايي كدام يك از طرح هاي پيشنهادي را براي آينده توان هوايي ايالات متحده انتخاب خواهند كرد.
      نظر شما چيست؟
      كم و كاستي بود  دوستان به بزرگواري خودتون ببخشيد، تقديم به ارواح طيبه شهداي مرزباني ناجا در حادثه اخير نگور
      با تشكر فراوان از دوست و استاد گرامي جناب 7mmt به جهت پيشنهاد اين موضوع و كمك هاي بسيارشان
      تهيه شده توسط امير ارسلان رهسپار ، فقط براي ميليتاري
       
       
      منابع :
      http://en.wikipedia.org/wiki/Next-Generation_Bomber
       
      http://www.defensenews.com/story/defense/air-space/strike/2015/01/18/air-force-bomber-industry/21805275/
       
      http://defensetech.org/2014/09/15/air-force-plans-major-step-in-long-range-strike-bomber-program/
       
      http://breakingdefense.com/2014/09/b-2-pilots-lessons-for-lrsb-americas-new-bomber/
    • توسط Phantom3
      موشکDelilah یک موشک الکترو اپتیکال می باشد که در اسرائیل و توسط صنایع نظامی این رژیم (IMI) به منظور هدف قرار دادن اهداف متحرک و غیر متحرک ساخته شده است.موشک Delilah نام سری موشک های گوناگون اسرائیل می باشد که توسط IMI ساخته شده اند.این موشک در اصل به عنوان یک تله هوایی ساخته شده بود، اما در دهه 1990 نوع تهاجمی و ضربتی از این موشک عرضه شد که توسط F-16 ها و F-4E های آپگرید شده ، که نقش جنگنده های هجومی را ایفا می کردند ، استفاده می شد.نوع ضد رادار این موشک از نوع هواپرتاب می باشد. این گونه از نیمه دهه 60 میلادی وارد خدمت شد. وظیفه این نمونه یافتن سایت های راداری در هنگامی بود که این رادار ها در حال کار بودند و با این کار آنها را یافته و نابود می کرد.

      Delilah-1
      این گونه از نوع هواپرتاب می باشد و در رده موشک های کروز قرار می گیرد . این موشک دارای یک موتور توربو جت بود و این موتور توربوجت به آن این امکان را می داد تا با درنگ کردن درست به خوبی هدف قرار دادن اهداف متحرک ، اهداف با استتار بسیار خوب را نیز مورد هدف قرار دهد.که این ویژگی این موشک را به یک موشک ایده آل برای نابودی سایت های سام تبدیل کرده است.این موشک دارای بردی برابر 150 کیلومتر است و توانایی نابود اهداف ، چه دریایی و چه زمینی را دارد.هدایت خودکار به کار رفته درآن به خوبی سیستم های هدایتی INS/GPS می باشد که به موشک امکان انجام ماموریت های خود اتکا را می دهد.این موشک توانایی تطبیق با سرهای جنگی گوناگون را دارد و نیز می تواند توسط بسیاری از هواگرد ها حمل شود.این موشک توانایی شلیک از هواگردها ، بالگردها یا لانچر های زمینی را دارد. اندازه جمع و جور این موشک به آن این امکان را می دهد که توسط بالگردهای سیکورسکی UH-60A و SH-60B حمل شود.این موشک سر جنگی کوچک ولی موثر حمل می کند که به آن امکان هدف قرار دادن و نابودی اهداف با کمترین خطر را می دهد.این موشک نخستین بار توسط اسرائیل در جولای و آگوست 2006 ، یعنی درجنگ با لبنان، استفاده شد.این موشک در این جنگ توسط F-16D پرتاب می شد.



       
       
       
      Delilah-2
      این موشک با سرمایه گزاری چین درحال توسعه و ساخت توسط اسرائیل می باشد .این موشک از موتور Bet Shemesh Sorek 4 استفاده می کند که تراستی معادل 800 پوند ایجاد می کند. این ویژگی به موشک این امکان را می دهد که برد بیشتر و سر جنگی بزرگتری داشته باشد.




      Delilah-GL
      این موشک یک موشک زمین پرتاب می باشد که در اصل نوع تغییر یافته موشک کروز Delilah است و بردی معادل 250 کیلومتر دارد که ممکن است برد واقعی آن نباشد ، یعنی امکان دارد این موشک بردی بیش از 300 کیلومتر داشته باشد .
      این موشک با سر انفجاری متعارف 30 کیلوگرمی مسلح می شود اما توانایی حمل انواع دیگری را نیز دارد. این موشک توسط GPS هدایت می شود و توانایی گشت در منطقه جنگی را قبل از تایید هدف دارد.

      مترجم :Phantom3
      استفاده از این مطلب تنها با ذکر نام مترجم و لینک به سایت Military.ir مجاز می باشد.
    • توسط farmandekoll
      F-117 نایت هاوک (شاهین تاریکی) نخستین هواپیمای عملیاتی است که به منظور استفاده از فناوری پنهانکاری طراحی شد. طراحی منحصر بفرد این هواپیمای تک سرنشینه تواناییهای استثنایی را به این هواپیمای تهاجمی می افزاید. اندازه این هواپیما در حدود F-15 ایگل می باشد که دو موتور توربو فن F404 که هرکدام نیرویی معادل 48 کیلو نیوتون (10800 پوند) ایجاد می کنند دارد. هم چنین دارای کنترل با سیم می باشد. قابلیت سوختگیری هوایی برد نایت هاوک را افزوده و آن را به یک سلاح بازدارنده و ترساننده ی ایالات متحده تبدیل کرده است. توانایی حمل انواع سلاح ها با سیستمهای ناوبری و حمله یکپارچه و سیستمهای الکترونیک پروازی ( اویونیک) موثر بودن این هواپیما را در عملیات مختلف اثبات می کند و بار کاری خلبان را کم می کند. کشیدن نقشه های با جزییات ریز برای عملیات روی نقاط با پدافند سنگین و قوی با استفاده از سیستم طراحی نقشه خودکار به ارزشهای این هواپیمای منحصر بفرد می افزاید.اولین F-117 در سال 1982 تحویل داده شد و آخرین تحویل در سال 1990 بود. تصمیم تولید F-117 در سال 1978 گرفته شد. اولین پرواز آن در سال 1981 انجام شد.

      جزییات :


      وظیفه : هواپیمای تهاجمی پنهانکار

      سازنده : لاکهید

      استفاده کننده : نیروی هوایی ایالات متحده

      موتور : دو موتور توربو فن بدون پس سوز F404-GE-F1D2 با قدرت 48 کیلو نیوتن (10800پوند)

      ابعاد : طول 10.08 متر، ارتفاع 3.78 متر، دهنه بال 13.20 متر

      اوزان: وزن خالی آن 13.381 کیلوگرم برآورد شده است، حداکثر وزن برخاست 13.814 کیلوگرم

      اجرا : حداکثر سرعت 0.98 ماخ یا 1040 کیلومتر بر ساعت(656 مایل بر ساعت)، سقف پرواز 15.240 متر برآورد شده است ( 50000 پا)

      سلاحها : تا 2268 کیلوگرم (5000 پوند) انواع بمب های هدایت شونده، موشکهای هوا به زمین، موشکهای زد رادار یا موشکهای هوا به هوای AIM-9 که در یک جایگاه درونی حمل می شوند.




    • توسط onin
      در ۲۵ فوريه ۵(۱۹۲۵ اسفند ۱۳۰۴) اولين خلبان ايراني كه كلنل احمدخان نخجوان نام داشت يك هواپيماي برژت -۱۹ را با پرچم و نشان ايران از فرانسه به پايگاه قلعه مرغي تهران پرواز داد. كلنل نخجوان در فرانسه دوره ديده بود و فقط ۲۰۰ ساعت پرواز داشت. بدين ترتيب در اين تاريخ اولين هواپيماي نيروي هوايي ايران با خلباني يك ايراني مرزهاي بين المللي را درنورديد و به فضاي پروازي ايران رسيد. در اين زمان ديگر خلبانان ايراني تحت نظارت يك استاد خلبان آلماني به نام «شفر» در ايران دوره مي ديدند. خريد هواپيما قسمت آسان كار بود. آموزش خلبانان براي پرواز كردن با آنها، نفرات پشتيباني زميني براي نگهداري و تعمير آنها و ساختن فرودگاه ها قسمت سخت كار بود كه زمان هم مي برد. در همين دوره زماني نيروي هوايي ايران از قالب يك اداره كوچك در ستاد فرماندهي ارتش خارج شده و به يك نيروي جداگانه تبديل شده بود كه «نيروي هوايي ارتش شاهنشاهي ايران» نام گرفته بود؛ اولين فرمانده نيروي هوايي ايران هم كسي نبود به جز كلنل احمدخان نخجوان. در سال ۱۹۲۴ (۱۳۰۳) اولين گروه از دانشجويان دوره خلباني و تكنسين پرواز به روسيه و فرانسه فرستاده شدند. بعدها در سال ۱۹۲۹ (۱۳۰۸) ايران ۱۵ خلبان داشت كه شش نفر از آنها در مدرسه پرواز ايستر فرانسه و ۹ نفر ديگر در مدرسه پرواز سباستوپول روسيه آموزش خلباني ديده بودند. در اين سال IIAF مخفف Imperial Iranian Air Force داراي ۳۳ فروند هواپيما از ۹ مدل مختلف بود. طي ۱۵ سال به يعني تا آغاز جنگ جهاني دوم بيش از ۳۰۰ هواپيما از ۱۸ مدل مختلف در اختيارنيروي هوايي ايران بود. در همان زمان هشت پايگاه هوايي كه مدارس آموزش خلباني و يك مركز آموزش تعميرات و نگهداري را شامل مي شدند ساخته شده بود. يك كارخانه مونتاژ هواپيما به نام «شهباز» هم ساخته شده بود كه قادر بود سه مدل مختلف هواپيما را مونتاژ كند. در سال ۱۹۴۱ (سوم شهريور ۱۳۲۰) بي طرفي ايران در جنگ جهاني دوم نقض شد و نيروهاي هوايي و دريايي انگليس و روسيه از شمال و جنوب به ايران حمله كردند. نيروي هوايي جوان ايران كه به تازگي به ساختن ساختارهاي اساسي خود مشغول شده بود، تحت هيچ شرايطي توانايي رويارويي با اين نيروي عظيم و توانمند را نداشت. با اين وجود تعدادي از پرسنل جوان اين نيرو تصميم به مقابله با بيگانه گرفتند و با كنترل پادگان قلعه مرغي دو هواپيما از اين پادگان به خلباني سروان وثيق و استوار شوشتري كه با شليك ضدهوايي مواجه شده و به ناچار آسمان تهران را ترك كردند. نيروهاي ائتلاف انگليس و روسيه كنترل دو پايگاه هوايي ايران را در دست گرفتند. آنها به ترتيب در مهرآباد و قلعه مرغي مستقر شدند. از نيروي هوايي جوان ايران تقريباً هيچ چيز باقي نماند. پس از پايان جنگ ارتش بريتانيا ايران را ترك گفت اما ارتش روسيه از ترك ايران سر باز مي زد و كنترل شمال ايران را در اختيار داشت. سه ماه پس از اين اتفاق نيروهاي سرخ روسيه ايران را ترك گفتند. پس از اين نيروي هوايي ايران هميشه به عنوان نيروي برتر در خاورميانه شناخته مي شود. موقعيت استراتژيك ايران توسط آمريكا ناديده گرفته نشد و آمريكا از اوايل دهه ۱۹۶۰ شروع به فروش تعداد زيادي از هواپيماهاي پيشرفته خود به ايران كرد. در سال ۱۹۶۵ ميلادي ايران اولين هواپيماجت خود با نام اف - ۸۴ جي جت ثاندر دريافت كرد. در سال ۱۹۶۵ هواپيماهاي اف-۵ فريدم توسط ايران خريداري شدند و به دنبال آن در سال ۱۹۶۸ اف-۴ فانتوم هم به ايران فروخته شد. در سال ۱۹۷۰ ايران داراي قوي ترين نيروي نظامي در منطقه بود. قبول فروش هواپيماهاي فوق پيشرفته اف-۱۴ اي تام كت به همراه موشك هاي پيشرفته اي آي ام - ۵۴ فينيكس از سوي آمريكا به ايران نشان دهنده روابط بسيار گرم بين ايران و آمريكا بود. در پي وقوع انقلاب اسلامي در سال ۱۹۷۹ دكترين و استراتژي نظامي ايران تغيير يافت و ايران ديگر به خريد تسليحات پيشرفته و گرانقيمت علاقه نشان نداد و همين باعث ايجاد نوعي تغيير قدرت در منطقه شد. ايران ديگر نه تنها دوست صميمي آمريكا نبود، كه به خاطر سياست هاي امپرياليستي و ضد انساني آمريكايي به دشمن اصلي آن تبديل شد. آمريكا و ديگر كشورهاي غربي تحريمي نظامي عليه ايران اتخاذ كردند. كمك هاي آمريكا قطع شده بود و نيروي هوايي ايران از فرار و بركناري افسران زمان شاه رنج مي برد كه همين امر به پايين آمدن سطح سرويس دهي در نيروي هوايي منجر شده بود. به دليل تحريم تسليحاتي ايران و نرسيدن قطعات مورد نياز، آمار عملياتي نيروي هوايي ايران سريعاً رو به كاهش بود. پس از انقلاب نيروي هوايي به «نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران» كه خود ارتشيان به آن «نهاجا» مي گويند تغيير نام داد. نام انگليسي آن هم Islamic Republic of Iran Air Force است كه به اختصار IRIAF خوانده مي شود. در همين اوضاع و احوال عراق با مناسب يافتن فرصت درصدد برآمد تا با حمله به ايران قسمت هاي وسيعي از خاك ايران را ضميمه قلمرو خود كند؛ به همين خاطر در ۲۲ سپتامبر ۱۹۸۰ (۳۱ شهريور ۱۳۵۹) با يورشي عظيم به خاك ايران از طريق هوا، زمين و دريا جنگ تحميلي هشت ساله را عليه ايران آغاز كرد. جنگ با حمله هوايي نيروهاي عراقي به شش پايگاه نيروي هوايي ايران و چهار پادگان آغاز شد و همزمان چند لشكر و تيپ مستقل عراق در چهار محور از طول ۷۰۰ كيلومتر مرز مشترك با ايران به عمق خاك ايران يورش بردند. اولين حمله هوايي عراق چندان موفقيت آميز نبود. دلايل آن را مي توان به برنامه ريزي ناكافي و نادرست عمليات، نداشتن اطلاعات كافي از اهداف و استفاده نامناسب از بمب هاي جي پي(بمب هايي كه هدف خاصي ندارند و براي انهدام كلي به كار مي روند) برشمرد. در مهرآباد يك هواپيماي اف-۴ اي در هنگام جابه جايي براي در امان ماندن از حملات دشمن دچار سانحه شد و از همدان هم گزارش هايي در مورد خسارت يك فروند اف-۴ رسيد. اولين عمليات هوايي ايران در پاسخ اين حمله و بلافاصله پس از آن در خاك عراق موفقيت آميز بود. در اين عمليات چهار فروند هواپيماي اف-۴ به پايگاه دريايي الشعبيه در نزديكي بندر ام القصر حمله بردند. اين چهار فروند هواپيما كه ۴۵۰ كيلوگرم بمب بر سر اين پايگاه ريختند عمليات خود را از پايگاه بوشهر شروع كردند. در ميان اهداف چندباطري موشك ضد كشتي وجود داشت. اين عمليات تلافي جويانه نيروي هوايي ايران به قدري سريع بود كه خط پدافند عراق در طول مسير پرواز دچار غافلگيري شده بود. روز بعد در عملياتي غيرقابل باور ۱۴۰ فروند از جنگنده ها و جنگنده بمب افكن هاي ايران به ويژه اف-۴ و اف-۵هاي پايگاه هاي بوشهر، همدان و تبريز توانستند با نفوذ خود به خاك عراق تلفات سنگيني به پايگاه ها و تاسيسات نظامي عراق وارد كنند. در اولين روزهاي جنگ چندين حمله هوايي ديگر به تاسيسات نظامي عراق از قبيل ام القصر انجام شد. در يكي از اين حملات دو فروند اف-۴ كه هر كدام شش بمب جي پي ۳۴۰ كيلوگرمي حمل مي كردند به تاسيسات نظامي دريايي و كشتي هاي موشك انداز عراق حمله بردند. در حدود ۲۰ دقيقه بعد يك فروند هواپيماي آر اف-۴ اي عكس هاي شناسايي از منطقه گرفت كه نشان مي داد كشتي ها و تاسيسات بندري دچار صدمات و خسارات سنگيني شده اند. تاكتيك كلي در طول انجام چنين عمليات هايي رسيدن به هدف از راههاي مختلف، انجام يك پاپ -آپ بيش از رسيدن به هدف و شيرجه زدن روي هدف براي انهدام آن است. در هنگام بازگشت دو اف-۴ يكي از آنها توسط يك موشك سام مورد اصابت قرار گرفت كه باعث آسيب ديدن برخي از سيستم هاي آن شد اما همچنان مي توانست پرواز كند. اما آتش خاموش كن ها كار نكردند و بال راست - محل اصابت موشك - آتش گرفت. باند فرود نزديك ترين پايگاه هوايي هم به دليل هجوم اوليه ارتش عراق براي فرود مناسب نبود و به همين خاطر مجبور به فرود در يك باند ناآماده با سرعت بالا شد. چرخ ها تركيدند و هواپيما در حالي كه سرنشينان آن اجكت كرده بودند از انتهاي باند خارج شد. بعدها اين هواپيما با تعويض بال و ديگر تعميرات دوباره به جنگنده هاي مورد استفاده در جنگ پيوست. اين تعويض بال كه اولين بار در ايران انجام مي شد را مي توان نقطه آغاز انجام كارهاي غيرممكن در نيروي هوايي دانست. در اولين ماههاي جنگ «نهاجا» تلاش هاي خود را به جلوگيري پيشرفت نيروي زميني ارتش عراق معطوف كرده بود. جنگنده هاي ايراني براي اين كار با استفاده از راكت هاي ضد زره دانه به دانه تانك ها و زره پوش هاي عراق را شكار مي كردند و حتي گاهي اوقات تا ارتفاع سه تا چهار متر زمين هم پايين مي آمدند. در مقابل عراق هم از هواپيماهاي ميگ-۲۱ و ميگ-۲۳ براي پوشش نيروي زميني خود استفاده مي كرد كه اين پوشش به ناچار منجر به درگيري هوايي بين ايران و عراق مي شد كه مي توان پيروزي هاي ايران در اين زمينه را بيشتر از عراق دانست. مخصوصاً در اوايل جنگ كه آنها در مقابل هواپيماهاي اف-۱۴ ايران توانايي انجام هيچ عملي را نداشتند كه در اواخر جنگ با خريد ميراژ اف-۱ از فرانسه توانستند كمي جنگ هاي هوايي را متعادل كنند. جنگ تحميلي عليه ايران علاوه بر خسارات و تلفات جانبي بسيار، دستاوردهاي ارزنده اي براي نيروي هوايي ايران داشت. نيروي هوايي در اين هشت سال توانست به تكنولوژي ساخت بسياري از قطعات مورد نياز خود دست يابد و در برخي موارد به خودكفايي برسد.
    • توسط onin
      http://www.pinetreeline.org/planes/B-52-10.jpg هواپیمای بمب افکن B-52، بمب افکنی دور برد و در کلاس سنگین وزن است که می تواند گونه های مختلفی از ماموریت ها را به انجام برساند. این هواپیما قادر به پرواز در سرعت های بسیار بالا، البته زیر سرعت صوت و در ارتفاع بالغ بر 50,000 پا پرواز بوده و توانایی حمل بمب های هسته ای یا اتمی و همچنین بمب های معمولی را نیز دارد. http://www.saceliteguard.com/images/B-52 H dropping M-117 750 pound bombs.jpg هواپیمای بی 52 برای مدت بیش از 35 سال تنها بمب افکن دارای سرنشین سنگین وزن ایالات متحده بوده است. این بمب افکن، قادر به پرتاب و شلیک بیشتر سلاح های موجود است و حتی بدین صورت، بیم آن می رود که پس از به روز ساختن سیستم های اویانیکی و پیشرانه ها و دیگر قمست های آن، این هواپیما تا سال 2045 نیز در خدمت باشد. البته این بمب افکن آمریکایی را BUFF که مخفف عبارت Big Ugly Fat Fellow و به معنای مرد چاق گنده زشت است، نیز می نامند. اولین مدل هواپیمای بی 52 در سال 1954، اولین پرواز خود را انجام داده و مدل B آن نیز در سال 1955 وارد خدمت گشت. به طور کلی 744 بمب افکن بی 52 ساخته شده و آخرین گونه آن نیز که مدل H نامیده می شود، در سال 1962 تحویل شد. این بمب افکن استراتژیکی، دارای بردی برابر با 14,162 کیلومتر است که از این رو، هواپیمایی میان قاره ای یا کانتیننتال گفته می شود. البته این برد، در حالت بدون سوخت گیری هوا به هوا اندازه گیری شده است، و در غیر این صورت، برد این هواپیما، با سوخت گیری هوا به هوا می تواند نا محدود باشد. در این هواپیما، از مدل جی به بعد تغییراتی در شکل بدنه مانند کوتاه تر شدن سکان عمودی یا همان پایدار کننده عمودی آن داده شد. http://www.militarypictures.info/d/294-3/B-52.jpg این بمب افکن سنگین ساخت شرکت بوئینگ بوده و از هشت موتور توربوفن پرات اند ویتنی TF-33 هر یک با قدرت کشش بیش از 7000 کیلوگرم بهره می برد. بالاترین سرعتی که این هواپیما قادر به دستیابی به آن است، حدود 0/8 ماخ بوده که معادل 650 مایل بر ساعت نیز می باشد. هدایت این هواپیمای بمب افکن بر عهده 5 خدمه بوده که سیستم صندلی خدمه ها، از توانایی اجکت یا پرتاب کردن در مواقع خطر نیز برخودار است. لازم به ذکر است که قیمت تمام شده این هواپیمای غول پیکر، حدود هفتاد و چهار میلیون دلار می باشد.
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.