cheka

شاهکار استتار ، چگونه کرملین از دید لوفت وافه پنهان ماند؟

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

شاید سوالی که هر ذهنی را به خود مشغول کند آنست که چگونه در جنگ جهانی دوم مسکو با ساختمان ها و مکان های قدیمی و زیبای خود ، از جمله بنای کرملین که مرکز سیاسی شوروی نیز محسوب میشد ، همانند دیگر پایتخت های در شعاع عملیاتی لوفت وافه و موشکهای بالستیک نازی ها ، متحمل خسارات شدیدی همچون دیگر شهرها (لندن و ...) نشد ؟ در حالیکه در اواسط جنگ ، آلمانها حتی به دروازه های شهر مسکو نیز رسیدند .

پاسخ این سوال در یکی از سری ترین اسناد اتحاد جماهیر شوروی که به تازگی (تنها سال پیش) منتشر و Declassify شده است باید جستجو کرد . عملیات استتار کردن مسکو !

در مدت کوتاهی پس از شروع جنگ ، ژنرال نیکولای اسپیریدونوف ، فرمانده نیروهای محافظ کرملین (که امروزه به نام هنگ کرملین شناخته میشود) در نامه ای محرمانه به رییس وقت سازمان اطلاعات شوروی ، لاورنتی بریا ، از لزوم استتار کرملین و دیگر مناطق مسکو برای مقابله با حملات هوایی لوفت وافه سخن گفت . به دنبال این ، گروهی از معماران و مهندسان ساختمانی روسی به رهبری بوریس لوفان شروع به طرح ریزی "نامریی کردن" کرملین از دید بمب افکن های آلمانی کرد .

با نزدیک شدن آلمانها به مسکو ، حلقه ی دفاع هوایی پرحجم اطراف مسکو تقویت شد و نیروی هوایی در وضعیت آماده باش قرار گرفت . اما هیچ کس نمیدانست برای حفظ مکان های تاریخی و ارزشمند مسکو و بالاتر از همه ، کرملین ، نماد رهبری شوروی چه تدبیری باید اندیشیده شود. در این هنگام گروه بوریس دو پیشنهاد برای استتار کردن اماکن مسکو پیشنهاد کرد .

پیشنهاد اول باز رنگ آمیزی نمای بیرونی ساختمانها بود . در عرض چند هفته سقف و نمای بیرون بناهای مهم مسکو همانند ساختمان های مسکونی معمولی رنگ آمیزی شد . سقف و گنبدها رنگ سبز خود را با رنگ سیاه جایگزین کردند . صلیب ها و ستاره های سرخ بر فراز ساختمان های اداری مهم برچیده شد و سقف مکان ها با کاور چوبی پوشانده گردید . حتی در دیوار کرملین نیز نقش پنجره ها و در طراحی شد . گروه بوریس شروع به جذب افراد بیشتری همانند نقاش ها و طراحان ساختمان های بلند مانند طراح برج ایوان کرد .

پیشنهاد دوم ، طراحی ساختمان ها و جاده های جعلی بود . طرح و نقاشی ساختمان های قلابی در سراسر خیابان های مسکو (بخصوص محل هایی که از نظر معماری همانند کرملین بود) شروع شد . خیابان ها از هر طرف از مسکو گسترش یافتند ، نیمرخ ساختمان ها با رنگ های مخصوصی رنگ آمیزی گردید .


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10210/LE282L315B15D.jpg [/img]
[i]تصویری از کرملین استتار شده توسط هواپیماهای شناسایی آلمانی[/i]

یاکوف چرنیکوف ، هنرمند Avant-garde عکس ها و طراحی های مخصوصی را ابداع کرد که اثری بصری موسوم به "اثر حومه شهری" (Suburb Effect) تولید میکرد . این اثر باعث میشد خلبان آلمانی در ارتفاع بالا ، بدلیل خطای دید شهر را بزرگتر و مناطق جعلی را همانند ساختمان ها و اماکن مسکونی واقعی ببیند . در واقع خلبان برای انتخاب هدف چند ثانیه بیشتر فرصت نداشت و طرح یاکوف ، انحراف دید او در این چند ثانیه را مسجل میکرد .

خبرنگار مجله ی Life ، مارگارت بورک وایت در هنگام شروع جنگ در مسکو بود و عکسهایی از اولین حملات هوایی علیه مسکو و مردمی که در حال کشیدن "سقف" بودند ، گرفت .

بصورت ماهیتی هیچکس انتظار نداشت بتوان کل شهر را از دید خلبانان لوفت وافه پنهان کرد . این استتار ها حتی در روز قابل تشخیص بود ، اما در شب (که بیشتر حملات لوفت وافه علیه مسکو نیز در شب انجام میشد) استتارها باعث از بین رفتن قدرت تشخیص و خطای دید خلبانان میشد .

پدافند هوایی مسکو با آتش شدید و دیواری از سرب و آتش توانست میزان قابل توجهی از هواپیماهای آلمانی را منهدم کند . اما با این وجود 234 بمب افکن آلمانی توانستند از حلقه ی آتش گذشته و بمبهای خود را که بالغ بر 1610 بمب انفجاری و 100000 بمب آتش زا بود روی مسکو بریزند . در این میان ، استتار خدمتی بهتر از این نمیتوانست انجام دهد : حدود یک سوم بمبهای ریخته شده توسط آلمانها روی اماکن جعلی ریخته شد . تنها 19 مرکز اداری اقتصادی و 227 ساختمان در مسکو متحمل خسارت شدند .

مسکو تا مارس 1942 زیر بمباران آلمانی ها بود ، پس از آن معماران شروع به جمع آوری استتارها و اماکن ساخته شده ی جعلی کردند . اما رنگ آمیزی و استتار کرملین تا یک سال پس از پیروزی شوروی در جنگ جهانی دوم پابرجا ماند و پس از آن بود که نقاب از چهره ی گنبدهای رنگارنگ کاخ رهبران شوروی برداشته شد .

[url="http://english.ruvr.ru/radio_broadcast/2249159/76349461.html"]http://english.ruvr....9/76349461.html[/url]

مترجم : Cheka
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
! عجب ، اتفاقا برام سوال بود چطور این کاخ ها توی جنگ جهانی سالم موندند ، نگو این روس ها باز از اون کارهای خرکی خودشون رو انجام داده بودند :wub:
ولی الان دیگه مختصات متر به متر رو دارند مستقیما بالای سر هدف بمب راحت رها میشه ... :blink:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
قبلا توی سایت تصاویر استتار کارخانه لاکهیدتوی کالیفرنیا بود ، این مورد هم جالبه

این دو تا عکس را هم اگر دیلاپ نیستید ببینید :

[url="http://www.retromap.ru/mapster.php#panes=1&right=061942&zoom=16&lat=55.791643&lng=37.561461"]http://www.retromap....3&lng=37.561461[/url]

http://retromap.ru/images/Dynamo.JPG
به جاده ای که وسط استادیوم نقاشی شده ، دقت کنید

و این یکی
[url="http://www.retromap.ru/mapster.php#panes=2&left=0020092&right=061942&zoom=16&lat=55.726989&lng=37.488119"]http://www.retromap....9&lng=37.488119[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[right][color=#4b0082][size=5]الان هم میشه از این کارها کرد؟ فکرکنم الان،هم باید دوربینهای گرمایی ومادون قرمز رو منحرف کرد هم دوربینهای عادی هم ماهواره های جاسوسی با سنجنده های طیفی و قدرتمند رو. در غیر این صورت اگه یکی رو فقط انجام بدیم توی تصاویر دیگه لو میره[/size][/color][/right]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=#0000ff]ممنونم از جناب چکا[/color]

[color=#0000ff]کلا روس ها در استتار تبحر خاصی دارند. نمونه بارز آن که حتی به مراتب استادانه تر از استتار کرملین و ساختمان های مسکو بود و بسیار بهتر از ساختمان های مسکو استتار شده بود ، ساختمان و کارخانه تولید تانک تی 34 در استالینگراد بود. با آنکه استالینگراد در برهه ای از زمان به دست آلمانها افتاده بود ، اما کارخانجات تولید تی 34 در تمام مدت نبرد استالینگراد فعال بود و هواپیماهای آلمانی هیچگاه موفق نشدند کارخانه تولید این تانک را در استالینگراد کشف و بمباران کنند. تولید تی 34 تا اواخر سال 1942 در استالینگراد و تحت بمباران های شدید هواپیماهای آلمانی کماکان ادامه داشت. به نظر من استتار کارخانجات تانک سازی استالینگراد حتی به مراتب استادانه تر از استتار ساختمان های کرملین صورت گرفته بود.[/color]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
درسته که مسکو بمباران نشد اما همون که تونستن تا 30 کیلومتریش برسن خیلی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من موندم برج بیگ بنگ و ساختمان های اطافش چرا دست نخورده باقی موند؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10213/thumb_retromap_061942_cc.jpg[/img]


[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10213/retromap_061942_121.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10213/thumb_retromap_061942_121.jpg[/img][/url]

کرملین


[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10213/retromap_061942_60.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10213/thumb_retromap_061942_60.jpg[/img][/url]

ویلای استالین


[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10213/retromap_061942_28f.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10213/thumb_retromap_061942_28f.jpg[/img][/url]


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10213/thumb_other_none861.jpg[/img]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون از جناب چکا
خیلی جالب بود ما هم در جنگ تحمیلی از این نمونه ها داشتیم :angry:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.