reza4087

جنگنده-رهگیر سوخو-15 فلاگون ( Su-15/Flagon)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

به نام خدا

normal_su_10.jpg



سوخو 15 ::.. شكاري كه روسها به هيچ كشوري صادر نكردند
سوخو 15 در سپتامبر 1983 در حاليكه شوروي مشغول برگزاري مانور دريائي بزرگي در آبهاي ساخالين بود يك فروند 747 كره جنوبي را با 246 مسافر و 23 خدمه به كام مرگ فرستاد. روسها معتقدند كه 747 از كريدور پروازي خارج شده و مشغول جاسوسي بود و به شليكهاي هشدار خلبانان سوخو 15 توجهي نكرده بود. به هر حال اين حادثه بحراني عجيب در روابط شوروي با بسياري از كشورها بوجود آورد ، حادثه اي كه نوك پيكان آن متوجه جت شكاري سوخو-15 بود...



normal_su_7.jpg



تاريخچه:

بين سالهاي 1959 و 1962 فرماندهي تاكتيكي نيروي هوائي شوروي نياز به يك هواپيماي رهگير يك نفره را احساس نمود. بلافاصله كارخانه ميكويان و سوخو دست به كار شدند ، طرح سوخو شبيه سوخو 11 و طرح ميكويان شبيه ميگ-21 بود. در اين زمان كارخانه سوخو بار ديگر ياعث تعجب همگان شد بدانجهت كه طرح سوخو برتر و مناسبتر از طرح ميكويان شناخته شد و دستور ساخت ان به كارخانه سوخو داده شد. هواپيماي سوخو 15 ، فلاگون Flagon اولين پرواز آزمايشي خود را در سال 1964 انجام داد ولي تا هفتم جولاي 1967 كه در نمايش هوائي پايگاه (دوموددوو) شركت كرد براي غربيها ناشناخته بود.بديهي است كه كارخانه سوخو در ساختن فلاگون از تجربياتي كه از سوخو 9 و 11 بدست آورده بود استفاده كرد، از جمله تغييرات اساسي در دهانه ورودي هواي موتور داده شد،‌ همچنين سوخو 15 مجهز به دو موتور بود در حاليكه جنگنده هاي قبلي سوخو همه يك موتوره بودند ، ضمنا سوخو 15 قادر به پرواز در همه گونه شرايط جوي بود.


normal_su_6.jpg

 



رادار

دماغ سوخو 15 كه خيلي از حد معمول بزرگتر است محتوي يك رادار با آنتني قطور است. اين رادار مدرن (در زمان خود) روي طول موج ايكس (X-BAND) تنظيم شده است. امواج برگشتي كه آنتن رادار در ثانيه دريافت ميكند بين 2700 تا 3000 موج است. اين رادار 100 كيلووات قدرت دارد و برد آن 40 كيلومتر است و ميتوان برد آن را تا 60 كيلومتر افزايش داد. سوخو 15 داراي مدلهاي مختلف و متنوعي بود ، مدالهاي اوليه مجهز به رادار 'Oriol-D' Eagle بودند و نمونه هاي پيشرفته تر
مانند Su-15T مجهز به رادار تايفون.


normal_su_4.jpg



تسليحات

سوخو 15 مجهز به دو موشك هوا به هواي R-98M/AA-3 Anab در مقرهاي بيروني و دو موشك R-60/AA-8 Aphid در مقرهاي داخلي به اضافه يك قبضه توپ دو لول UPK-23-250 بيست و سه ميليمتري در مقر داخل بدنه ميباشد.



normal_su_2.jpg
 

 

مدلها:

سوخو -15 داراي مدلهاي مختلف و متنوعي بود :
T-58 : نمونه آزمايشي
نمونه اصلي فلاگون A ناميده شد و مخصوص رهگيري هوائي بود
T-58VD Flagon-B: نمونه با قابليت STOL كه به توليد انبوه نرسيد( ايم مدل به سه موتور راكتي مجهز است كه ميتواند از باندهاي كوتاه برخيزد)
Su-15UT : نمونه آموزشي فاقد رادار
Su-15T : نمونه مجهز به رادار Volkov Taifun - ده نمونه ساخته شد.
Su-15TM : نمونه مجهز به رادار Taifun-M و برخي تغييرات آئروديناميكي
Su-15UM : مدل آموزشي Su-15TM فاقد رادار
Su-15-30 : مدل پيشنهادي با رادار و موشكهاي مشترك با ميگ-25 كه ساخته نشد

سوخو 15 در سال 1967 وارد خدمت گرديد و حدود 1290 فروند از آن ساخته شد. سوخو-15 يكي از موفقترين شكاريهاي رهگير شوروي بود و تكنولوژي آن به حدي بود كه شورويها آن را به هيچ كشوري صادر نكردند، البته تعدادي از اين هواپينا در سال 1972 به مصر ارسال شد ولي فقط توسط خدمه روسي پرواز ميكردند. كپي چيني سوخو-15 . يعني Shenyang J-8 ميباشد كه اين جنگنده هم بسيار بدشانس بود ( ماجراي برخورد هوائي آن با P-3 امريكائي كه منجر به سقوط و كشته شدن جت چيني گرديد در تاپيكي با عنوان نبرد هوائي بر فراز هاينان آمده)


normal_su_1.gif

مشخصات فلاگون:

ماموريت: شكاري رهگير
طول: 19.56 متر
فاصله دو سر بال: 9.34 متر
ارتفاع: 4.84 متر
مساحت بال: 36.6 متر مربع
وزن خالي: 10,874 كيلوگرم
حداكثر وزن: 17,200 كيلوگرم
موتور: 2 واحد × Tumansky R-13F2-300 توربوجت
حداكثر سرعت: 2.1 ماخ
نرخ صعود: 228 متر بر ثانيه
سقف پرواز: 18,100 متر
برد: 1 210 كيلومتر

normal_su_18.jpg

سوخو-15 در سال 1993 توسط روسيه بازنشسته شد و شكاريهاي ميگ-31 و سوخو-27 جانشين آن شدند.

thumb_su_9.jpgthumb_su_8.jpg

thumb_su_5.jpgthumb_su_3.jpg

thumb_su_19.JPGthumb_su_17.jpg

thumb_su_16.jpgthumb_su_15.jpg

thumb_su_14.jpgthumb_su_13.jpg

thumb_su_12.jpgthumb_su_11.jpg



http://www.centralclubs.com/forum-f44/15-t30687.html

  • Like 1
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در حادثه اى كه رخ داد(هدف قرار گرفتن بوئينگ) ٬ چرا اتهامات به سمت اين هواپيما سرازير شد؟! منظورتون اين بود كه خلبانش خود سرانه شليك كرده؟(نمى دونستيم شوروى هم مثل آمريكا٬ كه ايرباس ما رو انداخت٬ بلده هواپيماى مسافربرى بزنه...)

به نظر مى آد هواپيما قابليت تنظيم ارتفاع ارابه ى فرود جلويى(دماغه) رو جهت افزايش زاويه حمله براى بلند شدن رو ٬ داشته؛ توى بعضى از تصاوير انتهاى هواپيما به صورت افراطى به زمين نزديكه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

جنگنده خوبی بود . تا سال 94 تو اوکراین استفاده میشد و حدود 1300 فروند ازش ساخته شد .

استفاده از فونت بزرگ یا درشت مجاز نیست.
SAEID

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم الله الرحمن الرحیم

هواپیمای جنگنده سوخو 15 ملقب به فلاگون که در سال های دهه هفتاد میلادی وارد خدمت شد، همراه برادر بزرگترش، یعنی میگ 25 فاکس بت نیروی هوایی اتحاد جماهیر شوروی را به گونه ای مقتدرانه، اگرچه حتی توانایی های زیادی هم دارا نبودند، تجهیز، تقویت و تحیکم نمودند.هواپیمای فلاگون در طول دوران خدمت خود، رکورد های جهانی زیادی را از جمله در سرعت و سقف پروازی به جای گذاشت و از جمله رهگیر هایی بود که در دوران خدمت خود هیچ گاه به متحدان روسیه صادر نشد. در این هواپیما، برد، اویونیک پیشرفته و تسلیحات متعدد قربانی سرعت و شتابگیری و ازتفاع بالا شده است. این هواپیمای بال دلتا شکل، به طور شدیدی برای هدایت خود به سمت هدف، نیاز به کنترل زمینی دارد. همچنین موتورهای قدرتمند توربوجت آر-13 تومانسکی این هواپیما که قدرتی معادل 31.000 پوند کشش استاتیک تولید می نمایند، سوخت را به سرعت بلعیده و به همین دلیل سبب می شوند که برد و دایره عملیاتی این هواپیما به شدت کاهش یابد. این هواپیما قادر به انجام عملیات در هر آب و هوا بوده و می تواند در هر ساعت از شبانه روز نیز به اهداف خود حمله نماید. نکته
جالب این جاست که اگرچه این هواپیما در سال های دهه شصت میلادی طراحی و تولید گشته، اما پس از گذشت سال ها از تولید و ساخت آن و به واسطه هیبت و قیافه ترسناک و مخوف آن، خلبانان هنوز از
وجود آن در آسمان وحشت داشتند.این هواپیما به تعداد زیاد ساخته شده و قابلیت حمل موشک های بزرگی را در زیر بال های خود نیز دارد و قادر است با تکیه بر نیروی فراوان موتورهایش، با سرعت 4/2 ماخ پرواز نماید. فلاگون دارای سقف پروازی به میزان 18 کیلومتر بوده حداکثر برد آن معادل 1.400 کیلومتر می باشد. طول این هواپیما حدود 21 متر و طول دو سر بال یا دهنه بال آن حدود 10 متر است. این هواپیما، از لحاظ نسل در گروه نسل سوم و هم رده هواپیمای فانتوم قرار گرفته و از لحاظ وزن پروازی با حداکثر میزانی برابر با 18 تن در کلاس هواپیمای اف-16 فالکون جای می گیرد. این هواپیما قادر به حمل شش موشک هوا به هوا در مقرهای زیر بال خود است که این هواپیما اغلب به موشک های آناب آر-98 و آرچر آر-60 مجهز می شود. این هواپیما برای کاهش مسافت مورد نیاز خود برای عملیات نشستن، ازیک سیستم چتر باز شونده که در انتهای هواپیما و زیر سکان عمودی تعبیه شده است، استفاده نموده و در مواقع فرود، با بازشدن این چتر، سرعت هواپیما کاهش می یابد.در مورد موشک آناب این توضیح لازم است که این موشک، همان موشکی بود که در یکم سپتامبر سال 1983 هواپیمای بوئینگ 747 کره ای را بر فراز جزیره ساخالین و در حالی که ناخواسته واردحریم هوایی روسیه شده بود، از یک هواپیمای رهگیر سوخو ۱۵ فلاگون به سرعت خود را به هواپیمای مسافربری رسانده بود، شلیک شده آن را ساقط ساخت و باعث کشته شدن 269 مسافر گردید. این جنگنده رهگیر از لحاظ شمایل بسیار به اسلاف خود یعنی سوخوهای 9 و 11 شباهت داشته و تنها تفاوت محسوس آن این است که در آن هواپیماها ورودی هوای موتور به طور مشخصی در جلوی هواپیما قرار گرفته اما در این هواپیما به دلیل حجم زیاد رادار، می بایست فضای موجود در جلوی هواپیما به آن اختصاص داده شود، در نتیجه ورودی موتورها به طرفین هواپیما انتقال یافت. بال های این هواپیمادر سال های ابتدایی تولید، به طور کامل مثلثی شکل بود اما پس چندی این طراحی تغییر داده شده و بال های مثلثی به بال های مثلثی خم شده تبدیل شدند که در نتیجه این بهبود، سرعت برخاست و فرودکمترحاصل آمد. این هواپیما تا پایان دهه هشتاد میلادی کاملاً از خدمت برکنار شده و هواپیماهای نسل چهارم مانند سوخو فلانکر و میگ های فولکروم با توانایی های بسیار چشمگیر تر، جایگزین این هواپیماهای افسانه ای شدند.

منبع :

http://air.blogfa.com/post-19.aspx

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نقل قول

این هواپیما، از لحاظ نسل در گروه نسل چهارم و هم رده هواپیمای فانتوم

 

اگه اشتباه نکنم اینجا منظور نسل 3 است

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
arash666 گفت:

 

 

 

 

 

 
 
این هواپیما، از لحاظ نسل در گروه نسل چهارم و هم رده هواپیمای فانتوم
 
 
اگه اشتباه نکنم اینجا منظور نسل 3 است
 

 


درسته حق با شماست

 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر





ممنون
جالب بود
در مقابل ما هم قرار گرفته؟



سلام

خیر .این هواپیما به کشورهای متحد روسیه صادر نشده .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.