F14AA

TF 30 و F 100 موتور های F 14

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

بسم الله الرحمن الرحیم


f14-detail-engine-02l.jpg

______________________________________________________________________

از بدو ورود F-14 تا پایان کار, این جنگنده از دو نوع موتور که عبارتند از :TF30-P-414A و F110-GE-400 برای

پرواز بهره برد که در نمونه A از موتور TF30 و در نمونه B و D از F110 استفاده شد .

اولین نمونه موتور (TF30 ) که برای این جنگنده در نظر گرفته شد دارای معایبی بود که در مدلهای B وD از موتور

جدیدتر وقابل اطمینان تر جنرال الکتریک ( F100 ) استفاده گردید که دارای مزایایی می باشد همچون افزایش قدرت

تامکت در پرواز ها , پرواز از روی عرشه ناو های هواپیما بر بدون استفاده از پس سوز و برخاست از روی عرشه

و صعود به ارتفاع بالا تر آن هم زمانی که یکی از موتور ها از دست رفته باشد .

اما قبل از ورود موتورهای F100 , در سال 1981 موتور F401-PW-400 برای نصب بر روی F 14 B مورد

آزمایش های گسترده قرار گرفت ولی بدلیل زیاد بودن مشکلات فنی این موتور نیز مورد قبول واقع نشد .

___________________________________________________________

TF 30 -P-414 A:

موتور JTF 10 ( که با نام نظامی TF 30 شناخته می شود ) اولین موتور توربوفن با پس سوز پرت اند ویتنی

می باشد که کار طراحی و ساخت آن در سال 1959 شروع شد .

در سال 1962 توسط وزارت دفاع ایالات متحده به عنوان اولین پیشرانه ی توربوفن با پس سوز

برای جنگنده ی جدید ( که تحت عنوان پروژه ی TFX که بعد ها منجر به تولید هواپیماهای F111 شد ) انتخاب شد

و در سال 1964 اولین پرواز خودش را بر بستر هواپیمای F111 با موفقیت به انجام رساند .

موتور TF30 را میتوان یکی از ناموفق ترین و بدشانس ترین محصول ساخت شرکت پرت اند ویتنی دانست موتوری که

علی رغم داشتن ویژگی های عملیاتی بالا به علت مشکل ( واماندگی ) که از بدو ظهور تا اخر خدمت گریبان گیرش بود

نتوانست همانند دیگر محصولات ساخت این شرکت موفق باشد .

این موتور توربوفن از نوع low-bypass می باشد که در آغاز برای هواپیمای F 6 D توسط شرکت پرت اند ویتنی

ساخته شد که این موتور در ابتدا قابلیت پس سوز را نداشت .

اما بعد ها که قابلیت پس سوز برای سرعت مافوق صوت به آن اضافه شد بر روی F 14 و F 111 نصب گردید .


انواع مدل ها :

1.TF30-P-1

اولین سری موتورهای پرت اند ویتنی TF30 این مدل بود که در سال 1964 بر روی هواپیمای جنرال داینامیک

F111A نصب شد .

2.TF30-P-2

این مدل با TRUST برابر 10,200 پوند (45.5KN ) درهواپیمای دو موتوره F6D Missileer نصب شد

3.TF30-P-3

این مدل با تراست 10,750 پوند ( با پس سوز ) بر روی F111 D/E نصب شد

4.TF30-P-5

این مدل بر روی نخستین 67 فروند از A-7E نصب شد ( این مدل فاقد پس سوز بود )

5.TF30-P-6

با مجموع تراست 11,353 پوند بر روی A-7A نصب شد ( این مدل فاقد پس سوز بود )

6.TF30-P-7

این مدل بر روی FB 111A نصب شد

7.TF30-P-8

با مجموع تراست 12,159 پوند بر روی A-7B نصب شد ( این مدل فاقد پس سوز بود )

8.TF30-P-9

این مدل با مجموع تراست 20,907 پوند بر روی F111D/E نصب شد

مدل های D و E دارای مشکلاتی در زمینه ی ورودی هوای این موتور داشتند این مشکل با طراحی دوباره ورودی هوای

موتور برطرف شد

9.TF30-P-12

این مدل با مجموع تراست 22000 پوند بر روی هواپیمای F111B نصب شد

10.TF30-P-18

این مدل با مجموع تراست 15000 پوند بر روی هواپیمای A-7F نصب شد ( این مدل فاقد پس سوز بود)


11.TF30-P-100

با مجموع تراست 25,100 پوند ( با پس سوز ) بر روی هواپیمای F111F نصب شد

این موتور درسال 1985-1986 به TF30-P-111 ارتقا داده شد


12.TF30-P-103

این مدل با تراست 18000 پوند بر روی F111C نیروی هوایی استرالیا نصب شد


13.TF30-P-107

این مدل با تراست 19,980 پوند بر روی F111G نیروی هوایی استرالیا نصب شد

14.TF30-P-108

این مدل بعدها بر روی F111C نیروی هوایی استرالیا نصب شد

15.TF30-P-109

این مدل بر روی F111C/G نیروی هوایی امریکا نصب شد

16.TF30-P-408

این مدل با مجموع تراست 13,400 پوند بر روی A-7B/CE و A-7P ، EA-7 L ، TA-7C/P نصب شد

17.TF30-P-412

ین مدل با مجموع تراست 20,900 پوند بر روی F14A نصب شد

این موتور بر روی F14A مشکلات زیادی را به وجود اورد

واماندگی کمپرسور خصوصا در زاویه ی حمله ی زیاد وحرکت سریع اهرم گاز و مشکلات ورودی هوای موتور از

جمله ی بزرگترین مشکلات این موتور بود


18.TF30-P-414

ارتقای TF30-P-414 در ماه مارس 1969 اغاز شد و این موتور در سال 1982 وارد خدمت شد

( گفتنی هست که مدل های اولیه ی این موتور در دهه ی 70 بر روی F14A ایران نصب شد)

این مدل با مجموع تراست 20,900 پوند دارای 3 فن سه مرحله ای با کنارگذر پایین بود .

لازم به ذکر است که قرار بود F 14 های ایران در اولین مرحله اورهال در سال 60-62 به موتور های

F 110 مجهز شوند که با وقوع انقلاب اسلامی ایران این امر هیچگاه عملی نشد .


_______________________________________________________________

F 100 -GE-400

در سال 1979 موتور توربوفن F101 جنرال الکتریک که با نام F101-X بود برای پیشران F 14 انتخاب

شد ولی پس از مدتی F110-GE-100 برای این کار انتخاب شد اما این موتور نیز رد شد چرا که استفاده از

این موتور مستلزم افزایش طول بدنه تامکت بود که این طرح ممکن نبود .

اما با معرفی F110-GE-400 ,این موتور گزینه ی مناسبی برای تامکت بود که با تراست( 123 KN)

در F 14 B های بروز رسانی شده مورد استفاده قرار گرفت .

اما نمونه پر قدرت تر این موتور در هواپیمای F 14 D سوپر تامکت استفاده شد .
______________________________________________

TF30-P-414A :


f14-detail-engine.gif


مشخصات :

شرکت سازنده :پرت اند ویتنی

قطر موتور : 1245میلی متر

وزن : 1825 کیلوگرم

Air Mass Flow : 118 kg/s

بیشترین حرارت در محفظه ی احتراق :1590 کلوین

تراست : 68 KN ( حدود 15100 پوند )

تراست با پس سوز: 112 kN ( حدود 24800 پوند )

مورد استفاده در هواپیماهای :F 111 وA 7 و F14 A

______________________________________

F110-GE-400


f14-detail-engine-f110.gif


مشخصات :

شرکت سازنده : General Electric

نوع موتور : توربوفن دو شفتي با ( پس سوز )

طول موتور: 463 - 590 سانتيمتر

قطر موتور : 118 سانتيمتر

وزن موتور : 1996 - 1778 کيلوگرم

توان توليدي نسبت به وزن موتور : 6.36 به 1

مدل هاي ساخته شده : F110-129, F110-132 , F110-GE-400

مورد استفاده در هواپيماهاي : F14 B/D وF 15 وF 16


______________________________________________

مترجم و گردآورنده :F 14 AA

هرگونه برداشت از این مطلب منوط به ذکر نام مترجم و منبع می باشد

منابع :www.anft.net و www.aerocenter.ir وen.wikipedia.org

  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=4]بسیار عالی - ایکاش میدونستیم موتور جدیدی که به فرموده فرماندهان نظامی اکنون در تامکت های ایرانی نصب شده چیه؟ [/size]
ضمنا از نظر ابعاد امکان نصب موتور شرقی سوخو 27 وجود داره؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[right][size=5][font=arial, helvetica, sans-serif]موتور همون موتور های قدیمی هست و موتور جدیدی برای این پرنده افسانه ای در نظر گرفته نشده اینو از یکی از خلبانای اف 14 شنیدم که از تک خالای زمان جنگ بودن حالا نمیدونم به خاطر مسائل امنیتی چیزی نگفتن یا کلا تغییری داده نشده[/font][/size][/right]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='arash666' timestamp='1343229367' post='261869']
[right][size=5][font=arial, helvetica, sans-serif]موتور همون موتور های قدیمی هست و موتور جدیدی برای این پرنده افسانه ای در نظر گرفته نشده اینو از یکی از خلبانای اف 14 شنیدم که از تک خالای زمان جنگ بودن حالا نمیدونم به خاطر مسائل امنیتی چیزی نگفتن یا کلا تغییری داده نشده[/font][/size][/right]
[/quote]
اگر تغییر داده باشند ، نمی گفتند چون چیزی که رسانه ای نشده ، دلیلی داشته برای خودش!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='TAHA-SH' timestamp='1343225187' post='261841']

ضمنا از نظر ابعاد امکان نصب موتور شرقی سوخو 27 وجود داره؟
[/quote]

[color=#0000cd]سلام[/color]
[color=#0000cd]منظورتون اینه که موتور سوخو 27 بر روی تامکت نصب بشه؟؟؟[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
F14AA گفت:

 

 


سلام
منظورتون اینه که موتور سوخو 27 بر روی تامکت نصب بشه؟؟؟

 

ضمنا از نظر ابعاد امکان نصب موتور شرقی سوخو 27 وجود داره؟
 



بله منظورم موتور AL31F است که قطر اون 4950 mm و طول اون 4950 mmو به ابعاد موتور تامکت میخوره و توسط چین هم تولید میشه

http://www.leteckemotory.cz/motory/al-31/al31f_cut.gif

http://www.military.ir/forums/topic/21899-tf-30-و-f-100-موتور-های-f-14/

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان میگم اگه موتور اف16 های ونزویلا همین اف100 باشه((حالا تغییرات و بهسازیهاش زیاد مهم نیست)) منکه تقریبا مطمینم ایران این موتور رو از ونزویلا دریافت کرده که البته سرقضیه سفر وزیر دفاع وقت((جناب نجار)) شخص چاوز هم تو مصاحبه ها همچین چیزی رو تکذیب نکرد

از اون ور تو نمایشگاه دستاوردهای نیروهای مسلح که سال قبل رهبری ازش دیدن کردن باز دوباره جناب سردار اسلامی صحبت از موتور توربوفن بومی کردن که خوب بعدشم خبری ازش درز نکرد
در کل بنظرم مهم ترین مشکل صنعت دفاعی و غیر دفاعی ما همین بحث پیشرانه ها باشه که اگه مسولین اساسی براش بودجه بذارن شاید 5 سال اینده تازه بتونیم نمونه های قابل رقابتی عرضه کنیم البته تو همین شرایط تحریم هم شرکتهایی مثل دیزل دسا و شرکت مپنا تو ساخت دیزل سنگین و توربوکمپرسور خوب وارد شدن ولی متاسفانه ساختار جزیره ای عمل کردن صنایع کشور اجازه ورود این شرکتای غیرنظامی رو به عرصه نظامی نمیده یا واضح تر بگم اجازه نمیدن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر





بله منظورم موتور AL31F است که قطر اون 4950 mm و طول اون 4950 mmو به ابعاد موتور تامکت میخوره و توسط چین هم تولید میشه

http://www.leteckemo...1/al31f_cut.gif

http://www.military....موتور-های-f-14/



سلام
منظورتون اینه که موتور سوخو 27 بر روی تامکت نصب بشه؟؟؟

ضمنا از نظر ابعاد امکان نصب موتور شرقی سوخو 27 وجود داره؟



سلام
منظورتون اینه که موتور سوخو 27 بر روی تامکت نصب بشه؟؟؟

ضمنا از نظر ابعاد امکان نصب موتور شرقی سوخو 27 وجود داره؟






سلام

از نظر تراست و ابعاد و وزن تقریبا در یک سطح هستن و اگه مشکل دیگه ای نباشه امکان نصبش وجود داره .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با تشکر از مقاله زیبای شما جناب F14AA

پیشرانه Saturn AL-31 و Pratt & Whitney TF30 از نوع خود آغازگر یا Self Start هستند. این پیشرانه ها برای استارت به واحد قدرت کمکی (APU) مجهز شدند و یکی از تفاوت های مهم که مانع از نصب پیشرانه روسی به جای آمریکایی میشه واحد قدرت کمکی پیشرانه است!

Pratt & Whitney TF30
thumb_473747921_oErYf-L.jpg

Saturn AL-31
thumb_p1043708.jpg

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
وزارت دفاع بیش از ما می داند که در موتور به مشکل نیاز دارد پس پروژه برای موتور و ساخت تعریف می کند
در مطالعات نیز اگر کسی نیاز به مواردی از تجربه و اطلاعات داشته باشد می تواند پیش کسی که کمی مطلع است بپرسد ( حداقل داخل کشور)
در کشور شرکتی مثل مپنا کار کرده است در نتیجه وزارت دفاع با توجه به نیازش می بایست از مهندسان درگیر در چنین کارهایی یا مشاوره یا استخدام کرده است
و در کنار مطالب علمی و دانشگاهی کارهایی کرده است

من خودم با توجه به ضعف ساخت و متالوژی فکر می کنم ایران به توانایی ساخت چنین موتورهایی رسیده باشد یا توانسته باشد کپی انجام دهد
اما فکر کنم کپی عمر نصف واقعی داشته باشد که باز هم برای ما مورد قبول است
حالا از دوستان کسی این نتیجه گیری را قبول دارد ؟
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='arminheidari' timestamp='1343329555' post='262081']
وزارت دفاع بیش از ما می داند که در موتور به مشکل نیاز دارد پس پروژه برای موتور و ساخت تعریف می کند
در مطالعات نیز اگر کسی نیاز به مواردی از تجربه و اطلاعات داشته باشد می تواند پیش کسی که کمی مطلع است بپرسد ( حداقل داخل کشور)
در کشور شرکتی مثل مپنا کار کرده است در نتیجه وزارت دفاع با توجه به نیازش می بایست از مهندسان درگیر در چنین کارهایی یا مشاوره یا استخدام کرده است
و در کنار مطالب علمی و دانشگاهی کارهایی کرده است

من خودم با توجه به ضعف ساخت و متالوژی فکر می کنم ایران به توانایی ساخت چنین موتورهایی رسیده باشد یا توانسته باشد کپی انجام دهد
اما فکر کنم کپی عمر نصف واقعی داشته باشد که باز هم برای ما مورد قبول است
حالا از دوستان کسی این نتیجه گیری را قبول دارد ؟
[/quote]

ما در هیچ بخشی هیچ مشکلی نداریم جز پول ! دلیل هم براش دارم ، چون وقتی توی پروژه موشکی وارد شدیم ، موتور رو هم طراحی کردیم تا موشکی مثل سجیل رو بسازیم و الان هم هنوز داریم ادامه میدیم ، پس مشکل ما فقط بحث پول است ! وقتی پول باشه ، همه چیز حله ...... موتور های موشک هم چیزه کمی نیست! 1 نمونش موتور مرحله 2 سیمرغ که با مهندسی درستش کردیم! پس اگه پول بیاد ، با توجه به تجربه های موشک سازی (متالوژی) قطعا می تونیم موتور های خوبی بسازیم!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]ما در هیچ بخشی هیچ مشکلی نداریم جز پول ! دلیل هم براش دارم ، چون وقتی توی پروژه موشکی وارد شدیم ، موتور رو هم طراحی کردیم تا موشکی مثل سجیل رو بسازیم و الان هم هنوز داریم ادامه میدیم ، پس مشکل ما فقط بحث پول است ! وقتی پول باشه ، همه چیز حله ...... موتور های موشک هم چیزه کمی نیست! 1 نمونش موتور مرحله 2 سیمرغ که با مهندسی درستش کردیم! پس اگه پول بیاد ، با توجه به تجربه های موشک سازی (متالوژی) قطعا می تونیم موتور های خوبی بسازیم! [/quote]

ولی فکر کنم در متالوژی هنوز مشکل داریم برای ساخت بعضی آلیاژ ها نیاز به ساخت کوره ای درون کوره ی دیگر کرد و کنترل درجه حرارت نباید بیش از 10 درجه خطا داشته باشد
و باز فکر کنم چنین کوره ای هنوز نداریم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
شما هم که حرف من رو میگید! گفتم که اگه مشکلی هم باشه ، با تجربه قبلی و [u][b][i]پول[/i][/b][/u] میشه حلش کرد و موانع رو برطرف کرد !
در مورد دمای کوره فکر نکنم مشکلی وجود داشته باشه ، چون کوره های مجتمع فولاد مبارکه که با برق کار می کنند دقت خیلی خوبی (شاید 4-5 درجه) دارند . اما در مورد کوره توی کوره نمی دونم !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در مورد پول کاملا موافقم
در پروژه های زیرساختی و علمی پایه که مشکل اساسی صنعت و نظامی ماست
که می توان با تعریف پروژه و ارائه هزینه بویژه در دانشگاه ها می توان آن مشکلات را رفع و راه تکنولوژی های پیشرفته را باز کرد
متاسفانه الان چون پول کم است پروژه ها کاملا محدودند و گاهی حذف می شوند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر



پیشرانه Saturn AL-31 و Pratt & Whitney TF30 از نوع خود آغازگر یا Self Start هستند. این پیشرانه ها برای استارت به واحد قدرت کمکی (APU) مجهز شدند و یکی از تفاوت های مهم که مانع از نصب پیشرانه روسی به جای آمریکایی میشه واحد قدرت کمکی پیشرانه است!



موتورهای روسی واحد APU رو میتونند بصورت Optional نصب کنند یا نکنند . برای مثال موتور AL-31 قابلیت نصب APU های استارتر GTDE-117 ، VK-100 ، VK-150 ساخت شرکت کلیموف را داراست . میشه هم موتور و هم APU آمریکایی رو با APU های شرقی جایگزین کرد .

http://en.klimov.ru/production/aircraft/apu/
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.