F14AA

TF 30 و F 100 موتور های F 14

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[quote name='cheka' timestamp='1343335947' post='262093']
[quote name='Goebbels' timestamp='1343328986' post='262080']
پیشرانه Saturn AL-31 و Pratt & Whitney TF30 از نوع خود آغازگر یا Self Start هستند. این پیشرانه ها برای استارت به واحد قدرت کمکی (APU) مجهز شدند و یکی از تفاوت های مهم که مانع از نصب پیشرانه روسی به جای آمریکایی میشه واحد قدرت کمکی پیشرانه است!
[/quote]

موتورهای روسی واحد APU رو میتونند بصورت Optional نصب کنند یا نکنند . برای مثال موتور AL-31 قابلیت نصب APU های استارتر GTDE-117 ، VK-100 ، VK-150 ساخت شرکت کلیموف را داراست . میشه هم موتور و هم APU آمریکایی رو با APU های شرقی جایگزین کرد .

[url="http://en.klimov.ru/production/aircraft/apu/"]http://en.klimov.ru/...n/aircraft/apu/[/url]
[/quote]

بله امکان برداشتن واحد قدرت کمکی هست اما دیگر جنگنده خود قادر به روشن کردن پیشرانه نخواهد بود! و به سیستم های استارت و پشتیبانی زمینی نیاز خواهد داشت! که برای رهگیری همچون اف 14 یعنی فاجعه! جنگنده ای که همیشه باید در کمترین زمان ممکن آماده انجام عملیات باشد!

در صورت نصب واحد قدرت کمکی امکان نصب پیشرانه روسی بر روی اف 14 نخواهد بود! با توجه به تفاوت در جایگاه و نحوه قرارگیری واحد کمکی!

پس امکان جایگزینی موتور و واحد کمکی روسی نیست!
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حق با شماست باید بررسی کرد موقعیت نصب JFS در جنگنده های F-14 و Su-27 تفاوت دارند یا خیر ، اما بنظر نمیرسه انقدر مشکل حادی باشه که مانع جایگزینی موتور ها بشه . میشه حتی یه JFS جدید برای موتورهای AL-31 ساخت که با آیرودینامیک و موقعیت JSF در تامکت ها همخوانی داشته باشه . (هزینه اش کمتر از ساخت یه موتور جدیده)
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ببین دوست عزیز صرف نظر از بحث واحد کمکی برای استارت ، دو پیشرانه هر چند از نظر ابعاد نزدیک هستند اما باز هم تفاوت دارند ، اتصالات آن ها متفاوت است و از دو طراحی و استاندارد متفاوت شرقی و غربی بهره میبرند!

مثالی میزنم که هر چند در مورد جنگنده دیگری است اما بی ربط هم نیست! پروژه طالع ! نصب غلاف سوختگیری بر روی میگ 29! این پروژه به دلیل عدم موفقیت متخصصین جهاد در اتصال صحیح غلاف سوختگیری به مخازن سوخت داخلی جنگنده لغو شد.

حالا شما نصب غلاف سوختگیری رو با نصب موتور جدید و چالش های در پیش رو مقایسه کنید! باید تغییرات اساسی در محفظه موتور ایجاد بشه ! که جدای از دریچه های محفظه موتور ، بخش بالایی اون که اتصالات و لوله های سوخت رو در بر میگیره قسمتی ازساختار هواپیما است که تغییر اون ..........!

از یک طرف خرید پیشرانه جدید و موضوعات مرتبط با نگهداری و تامین قطعات ، از طرفی هزینه قابل توجه برای تغییر در جنگنده برای نصب پیشرانه که امکان قبول اون با توجه به سابقه نیروی هوایی ما بعید هست!

اما در مورد واحد کمکی! بحث بر سر جایگاه قرارگیری این واحد در موتور است که در مورد پیشرانه روسی مورد بحث در جلوی موتور قرار دارد و جای دیگری نیست! حتی اگر شما واحد جدیدی را طراحی کنید صرفا از نظر ابعاد ممکن است مقداری کوچکتر بلاشد ولی جایگاه قرارگیری آن تفاوتی نخواهد داشت!

این محفظه موتور اف 14 و این هم پیشرانه AL-31 با واحد قدرت کمکی برای استارت!

Untitled_2.jpg

p1043708.jpg

تصاویر دیگری هم از محفظه موتور اف 14 در اختیار دارم!

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
از جناب [color=#3366cc]F14AA[/color] بابت ایجاد این تاپیک باارزش تشکر می‌کنم icon_cheesygrin
ولی از دوستان انتظار دارم که با یادآوری اشکالات تاپیک به ارزشمندتر شدن آن کمک کنند.

[quote]TF 30 و [color=#ff0000]F 100[/color] موتور های F 14[/quote]

[quote]...که در مدلهای B وD از موتور جدیدتر وقابل اطمینان تر [color=#ff0000]جنرال الکتریک[/color] ( [color=#ff0000]F100[/color] ) استفاده گردید...[/quote]

موتور توربوفن F100 ساخت کمپانی Pratt & Whitney بوده و هرگز روی جنگنده‌ی F-14 استفاده نشده‌است.

[quote]اما قبل از ورود موتورهای F100 , [color=#ff0000]در سال 1981 موتور F401-PW-400 برای نصب بر روی F 14 B مورد آزمایش های گسترده قرار گرفت[/color] ولی بدلیل زیاد بودن مشکلات فنی این موتور نیز مورد قبول واقع نشد .[/quote]

پرات‌اندویتنی پس از پیروزی بر جنرال‌الکتریک در برنامه‌ی «موتور تکنولوژی پیشرفته» (ATE)٬ قراردادی را در ۲۷ فوریه‌ی سال ۱۹۷۰ برای توسعه و تکمیل موتوری که بعداً F401-PW-400 نام گرفت٬ امضا کرد. به‌دلیل پیشرفت کند برنامه‌ی موتور (ناشی از مشکلات مالی)٬ نخستین پرواز F-14 با موتور F401 در ۱۲ سپتامبر سال ۱۹۷۳ انجام شد. متأسفانه دلیل اصلی لغو برنامه‌ی این موتور (که در آوریل ۱۹۷۴ صورت گرفت)٬ محدودیت‌های مالی برنامه‌ی F-14 بود؛ نه مشکلات فنی قابل رفع آن.
دانستن این نکته نیز خالی از لطف نیست که موتور مشهور F100 از همین موتور حاصل شده‌است و از بخش مرکزی یکسانی با آن بهره می‌برد؛ گرچه تفاوت‌های زیادی با آن دارد.

[quote][size=5][color=#800080]F 100 -GE-400[/color][/size]


در سال 1979 موتور توربوفن F101 جنرال الکتریک که با نام F101-X بود برای پیشران F 14 انتخاب

شد ولی پس از مدتی F110-GE-100 برای این کار انتخاب شد اما این موتور نیز رد شد چرا که استفاده از

این موتور مستلزم افزایش طول بدنه تامکت بود که این طرح ممکن نبود .

اما با معرفی F110-GE-400 ,این موتور گزینه ی مناسبی برای تامکت بود که با تراست( 123 KN)

در F 14 B های بروز رسانی شده مورد استفاده قرار گرفت .

اما نمونه پر قدرت تر این موتور در هواپیمای F 14 D سوپر تامکت استفاده شد .[/quote]

F101-X نام موتوری بود که از طرف جنرال‌الکتریک برای جایگزینی با TF30 پیشنهاد شده‌بود. پس از موافقت با ساخت این موتور٬ نام آن به F101 DFE (به‌معنای «موتور تغییر یافته‌ی جنگنده») تغییر پیداکرد. F101 DFE از بخش مرکزی موتور F101 (که منحصراً توسط بمب‌افکن B-1 استفاده می‌شود) و فن و سیستم پس‌سوز بزرگ‌تر شده‌ی موتور مشهور F404 (که روی F/A-18 نصب می‌شود) بهره می‌بُرد. این موتور پس از تکمیل آزمایش‌ها و رفع مشکلات به F110-GE-100 تغییرنام پیداکرد که برای F-16های نیروی هوایی تولید می‌شد. نمونه‌ی مورد استفاده‌ی نیروی دریایی٬ موتور F110-GE-400 است که اتفاقاً دارای ۱۲۷ سانتی‌متر طول بیشتر در بخش انتهایی خود نسبت به نمونه‌ی مورد استفاده‌ی نیروی هوایی می‌باشد.

از مهم‌ترین دلایل برتری موتور F110 نسبت به TF30 استفاده از یک محفظه‌ی احتراق حلقوی (با ۲۰ افشانه) به‌جای ۸ محفظه‌ی احتراق قوطی‌شکل قدیمی (با ۴ افشانه برای هر محفظه) است.
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.