ilusmc

تاپیک جامع موشک هوا به هوای میتیئور (Meteor )

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

میتِئور مفهوم جدیدی در دنیای موشکهای هوا به هوا میباشد که از فناوری های جدید و پیشرفته تنفس موتور و اخرین تجهیزات الکترونیکی جهت رسیدن به ماورای قدرت جنگی موشکهای کنونی بهره میبرد. این موشک پیشرفته یورو فایتر را در مقابل انواع تهدیدات هوایی حفاظت کرده و آن را قادر میسازد تا با چندین هدف همزمان درگیر شود. میتِئور در رده موشکهای هوا به هوای میان برد طبقه بندی شده و مکمل موشک پیشرفته و قدرتمند ASRAAM به حساب می آید.
Typhoon_Meteor.jpg
منبع:central clubs-wikipedia
800px-Meteor_%28Luft-Luft-Rakete%29.jpg
برای نخستین بار میتِئور جهت بکارگیری توسط سه جنگنده ی یوروفایتر، رافائل و گریپن گسترش یافت. این موشک با نام BVRAAM نیز شناخته میگردد.
موشک هوا به هوای ماورای دید(BVRAAM or Beyond Visual Range Air to Air Missile) همانطور که پیشتر گفته شد، کار خود را از یوروفایتر شروع کرد. ترکیب یوروفایتر و میتِئور ضمانت میکرد که حداقل در دهه ی پیش رو، پروژه هایی نیستند که حریف قابلی برای این دو دوست باشند. هدف از طراحی BVRAAM تولید یک شاهکار، بویژه در ابعاد قابلیتهای جنبشی بود؛ به طوری که این موشک بارها از یک موشک معمولی میان برد موثرتر عمل خواهد کرد. در واقع خلبان قادر خواهد بود تا با استفاده از تمام قابلیتهای هواپیمای خود با خیالی آسوده دل آسمان را بشکافد و بدون نگرانی از سوی هواپیماهای دشمن، به انجام ماموریت خود بپردازد.
هم اکنون در نیروی هوایی بریتانیا هیچ موشک هوا به هوای فعال هدایت راداری وجود ندارد. اسکای فلش تنها موشک فعال در این زمینه میباشد که این موشک پس از پرتاب نیاز به هدایت توسط رادار هواپیما دارد که خطر رهگیری و انهدام هواپیما را محیا میسازد. گرچه یوروفایتر با موشک AMRAAM در خدمت است، BVRAAM آن را قادر میسازد تا با چندین هدف بصورت همزمان در برد بیشتری درگیر شود. میتِئور، یوروفایتر را قادر میسازد تا مانورپذیری بیشتری هنگام درگیری داشته باشد و در هر موقعیت اب و هوایی، در شب و روز ماموریت خود را انجام دهد.
meteor-typhoon.jpg
یک فروند موشک BVRAAM لود شده روی Typhoon
تجربه نشان داده است که برتری هوایی در جنگهای نظامی، نقش موثری دارد. BVRAAM این اطمینان را میدهد که نیروهای خودی چه بر روی زمین و چه در سطح دریاها، از جنگنده های دشمن در امان خواهند بود. تنها یک جنگنده بهمراه یک فروند موشک BVRAAM قابلیت نابودی مانور پذیرترین هواپیماهای موجود را پیش از آن که وارد برد درگیری شود خواهد داشت، همچنین توانایی مقابله همزمان با بمب افکنها در فاصله زیاد را نیز دارا میباشد. اهداف بر حسب مهمتر در اولویت قرار میگیرند و موشکها بسوی آنها که از پیش رهگیری شده اند، روانه میشوند. اطلاعات دقیق هدف پس از پرواز اولیه توسط یک دیتا لینک، از طریق جنگنده شلیک کننده یا یک فروند آواکس به موشک ارسال میگردند. اطلاعات تاکتیکی مربوط به موشک حتی توسط یک هواپیمای کنترلی نیز قابل دریافتند. سرانجام در زمان مناسب، رادار فعال BVRAAM بصورت خودکار جستجو را آغاز کرده و پس از کشف هدف، بر روی آن قفل راداری انجام داده و بسوی آن حرکت میکند. از این مرحله به بعد عملکرد موشک بصورت تماما اتوماتیک است و در واقع، با تصمیم خود، هدف را دنبال کرده و انواع مانورها را انجام میدهد، بصورت اتوماتیک در صورت وقوع جنگ الکترونیک با آن مقابله کرده و در نهایت هواپیمای دشمن را منهدم میکند.
76046674712747797378.jpg
در قسمت جلویی این موشک، دقیقا پشت جستوجوگر یک عدد اندازه گیر اینرسیایی که توسط شرکت آلمانی وابسته به نورثروپ گرومن به نام Litef تولید شده است، قرار دارد. هماهنگی اجزای مختلف موشک با رادار فعال آن توسط یک هماهنگ کننده موسوم به PFS که Saab Bofors Dynamics آن را تهیه کرده است، انجام میپذیرد. در واقع وظیفه اصلی PFS ردیابی هدف در فازنهایی و محاسبه دقیق مدت زمان برخورد کلاهک و نحوه عملکرد آن جهت وارد آوردن ضربه ای مهلک و مرگ آور به هدف است. سامانه PFS دارای 4 آنتن است که بصورت متقارن در اطراف قسمت جلویی موشک قرازیر سیستم های پیش رانشی (PPS) شامل منفذهای هواکش سوپاپی راکت(TDR) میشوند و با نازلهای بوستر که توسط شرکت Bayern-Chemie آلمان تولید شده اند، سازگار گشته اند. زیر سیستم TDR برد بیشتر، سرعت بیشتر، ارتفاع پروازی بیشتر نسبت به سطح دریا، انعطاف موشک در قبال انجام ماموریت های مختلف توسط کنترل رانش، طراحی نسبتا ساده و نیاز به تدارکات تقریبا مشابه با یک موتور راکت جامد متعارف را برای مشتریان میتئور محیا میسازد.

49892453695448334759.jpg

مشخصات فنی موشک میتیور (شهــــاب)

نوع: موشک هوا به هوای فرا دید
وضعیت خدمتی : در مرحله پیش تولید - پروژه تا سال 2013 کامل خواهد شد.

کارخانه سازنده : MBDA
قیمت هر واحد : 1000000 پوند انگلیس
وزن : 185 کیلوگرم
طول : 3.65 متر
قطر: 7 اینچ
کلاهک : ترکشی -سوزنده با قدرت انفجار زیاد
مکانیسم انفجار: ضربه ایی - مجاورتی
موتور : Throttleable ducted rocket

برد عملیاتی : بیش از 100 کیلومتر!
سرعت: فراتر از 4 ماخ

سیستم هدایت : رادار فعال - و در میان مسیر هدایت داخلی با آپدیت های دیتا لینک
پلتفورم پرتاب ( سکوی پرتاب ) : یوروفایتر تایفون- داسلت رافائل- ساب جاس 39-انتظار میرودموشک متئور تا سال 2015 برای استفاده روی F-35 اماده باشد.

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون برادر ...
1 میلیون پوند زیاد نیست ؟ آمرام دی 700000 دلار قیمت داره !!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نه مطمئنم قیمتش همینه تو چند تا سایت مختلف دیدم همین حدود بود.ولی به نظر من این موشک بهتری نسبت به امرام است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یه سوال اگه این موشک قرار هست روی اف 35 لود بشه از نظر اندازه و نوع لانچ با این جنگنده میخونه ؟

سوال بعدم اینه که واقعا چطوری این موشک 300 تا برد داره ، از چه مدل هدایتی استفاده میکنه

اگر هدایت فعال راداری با سیستم ناوبری هوشمند باشه که توسط COMUS قطع کننده امواج رادار قابل پیشگیری است

اگر هم نیم فعال باشه که توی مقاله عنوان شده نیست ، به شدت برای رهگیر و خلبان خطرناک بوده و امکان قطع ارتباط سیستم هدایت موشک با جنگنده میرود

لطفا توضیح دهید

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.