ilusmc

آشنایی با موشک ضدکشتی پنهانکار NSM

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[b][color=#333399]هنگامی که نیروی دریایی سلطنتی نروژ برای تجهیز ناوچه های جدید خود بدنبال موشک جدید و مدرنی مطابق با خواسته های خود بود اقدام به بررسی موشک های ضد کشتی موجود در بازار و نمونه های به روز شده انان جهت تامین نیازهای خود کرد اما هیچ یک از موشک های موجود نتوانستند نیازهای تعریف شده نیروی دریایی نروژ را تامین کنند.[/color][/b]
به همین دلیل تصمیم گرفته شد که موشکی جدید بر اساس اخرین و جدیدترین فناوری های موجود ساخته شود .موشک ساخته شده چیزی جز موشک ضربتی دریایی NSM نبود.
موشک سطح به سطح NSM ساخت کمپانی نروژی(Kongsberg Defence & Aerospace (KDA است شرکتی که محصول موشکی نام اشنای ان یعنی نخستین موشک ضد کشتی اشیانه یابی فروسرخ غیر فعال, پنگوین (Penguin ) دارای شهرتی جهانی است به هر حال قراداد اولیه تولید این موشک در سال 2007 به امضا طرفین رسید.
نام اصلی این موشک در زبان نروژی Nytt sjømålsmissil است که به معنای دقیق کلمه "موشک اماج دریایی" می باشد Naval Srtrike Missile یا NSM نام انگلیسی بود که بعدا برای بازاریابی این موشک برای ان انتخاب شد. NSM تنها موشک ضربتی دقیق برد بلند نسل پنجم در جهان است.این موشک در حال حاضر بوسیله نیروی دریایی نروژ جهت تجهیز ناوچه های مدرن کلاس Fridtjof Nan و همچنین قایق های گشتی Skjold خود انتخاب شده است که با ورود به خدمت کامل این ناوچه ها در اینده ایی نزدیک این شناورهای سطحی به این موشک پیشرفته مجهز خواهند بود .NSM همچنین توسط نیروی دریایی لهستان برای ناوچه های سبک جدید خود نیز برگزیده شده است.
[url="http://www.militaryparsi.ir/gallery/images/7na7io0nuhgp2kiwzfg.jpg"]http://www.militaryp...uhgp2kiwzfg.jpg[/url]
سیستم فوقالعاده انعطاف پذیری است به گونه ایی که با پرتاب از پلتفرم های متنوع توانایی مقابله با اهداف متنوعی را داراست.
طراحی ماهرانه و همچنین استفاده از مواد کامپوزیت در ساخت بدنه سبب ایجاد قابلیت پنهان کاری (stealth) برای موشک NSM شده است.این موشک با وزن کمی بیشتر از 400 کیلوگرم داری برد حداکثری 185 کیلومتر است.NSM برای اب های ساحلی و همچنین دریای باز (اب های دریاها و اقیانوس ها) ساخته شده است.طراحی ورودی هوای مناسب و همچنین نسبت بالای تراست موشک به وزن ان سبب شده است که موشک از قدرت مانور خوب و مناسبی بهره مند شود .قدرت مانورپذیری بالا واستفاده از حالت sea skimming به همراه انجام مانورهای نامنظم در فاز اخر سبب ناکارامدی سیستمهای دفاع هوایی فعال موجود در شناورها در مقابل چنین موشکی خواهد شد.
فناوری انتخاب هدف سبب شده است که موشک قادر شود تا به صورت مستقل به تشخیص و شناخت اهداف بپردازد و همچنین قادر به تبعیض بین اهداف دریایی و ساحلی باشد.این امر بوسیله ترکیبی از یک جستجوگر تصویربرداری فروسرخ و یک بخش اطلاعات ذخیره شده هدف امکان پذیر شده است.همچنین قادر به هدایت از طریق ناوبری ماهواره ایی(GPS )و همچنین سیستم های ناوبری هدایت داخلی INS و نیز TERCOM می باشد..هدایت ماهواره ایی و همچنین سیستم های ناوبری درونی و فاصله یاب لیزری سبب شده است که این موشک در هر زمانی بداند که در چه مکانی قرار دارد.
[url="http://www.militaryparsi.ir/gallery/images/s9ia2dviv81tqs3d4i.jpg"]http://www.militaryp...iv81tqs3d4i.jpg[/url]
پس از پرتاب بوسیله بوستر سوخت جامد موشک به کمک موتور توربوجت TRI-40 که دارای تراست حداکثری 2.5-3.3 کیلونیوتن است با بالاترین سرعت زیرصوت به سمت هدف روانه می شود تا پس از نزدیکی به هدف با کلاهک 125 کیلوگرمی چند منظوره خود کار انهدام هدف را تمام کند.
موشک ضربتی مشترک برای جنگنده ضربتی مشترک :
با تصمیم نروژ در خرید و به خدمت گرفتن جنگنده مدرن F-35 موسوم به صاعقه-2 و جایگزینی کردن انان با جنگنده های F-16 خود وجود سیستم تسلیحاتی جدید برای جنگنده های جدید یک نیاز برای نیروی هوایی سلطنتی نروژ تلقی شد. برای پر شدن چنین خلایی تصمیم گرفته شد که بر مبنای طرح موشک NSM موشکی جدید با قابلیت های لازم برای رفع این نیاز ساخته شود.موشک جدید که موشک ضربتی مشترک (JSM (Joint Strike Missile نام گرفت نمونه ایی چند منظوره از موشک NSM به حساب می امد که حمله به اهداف زمینی جزو یکی از ویژگی های تعریف شده برای ان به شمار می رفت.یک خط ارتباطی دو طرفه برای این موشک تعریف شده است به طوریکه موشک می تواند با اتاق کنترل مرکزی یا دیگر موشک های در هوا در ارتباط باشد.
بر اساس مطالعات انجام گرفته اف-35 قادر به حمل دو موشک JSM در دورن محفظه های داخلی خود است. با توجه به نظر شرکت Kongsberg که موشک NSM تنها موشک ضد کشتی منطبق با جایگاه داخلی جنگنده اف-35 است شرکت لاکهید مارتین و Kongsberg توافقی را برای بازاریابی مشترک نمونه هواپایه موشک NSM امضا کردند و همچنین بر اساس این توافق دو طرف متعهد به یک پارچه سازی موشک JSM با پلت فرم F-35 شدند. در اپریل 2009 شرکت کونگسبرگ قراردادی را برای نخستین فاز ساخت و توسعه موشک JSM امضا کرد که اتمام ان برای یک مدت 18 ماهه برنامه ریزی شده استویژگیهای بهبود یافته برای موشک ضربتی مشترک عبارتند از:
- توانایی حمله به اهداف دریایی و زمینی
- سکوی پرتاب هوایی (اف-35)
- افزایش برد
- ساخت در دراز مدت /شروع به تولید در سال 2013
[url="http://www.militaryparsi.ir/gallery/images/ycz2xg4s8prodzlj8eev.jpg"]http://www.militaryp...prodzlj8eev.jpg[/url]



[b][color=#ff0000]Naval Strike Missile[/color][/b]
نوع:موشک سطح به سطح
کشور سازنده:نروژ
سازنده:KDA
استفاده کنندگان:نروژ و لهستان
وزن:400 کیلوگرم
طول:3.95 متر
کلاهک:125 کیلوگرم HE fragmentation
مکانیزم انفجار:فیوز برنامه ریزی
موتور:یک بوستر راکتی سوخت جامد با یک مینی جت TRI-40
ارتفاع پرواز:sea skimming
سرعت:high subsonic
برد:+180 کیلومتر
سیستم های هدایتی:IIR , GPS ,TERCOM, INS وtarget database
پلتفرم:کشتی های سطحی و لانچرهای زمینی
منبع:[url="http://www.militaryparsi.ir/missile-industries/world-missile-force/surface-missiles-to-the-surface/cruise-missiles/268-nsm.html"]http://www.militaryp...es/268-nsm.html[/url]
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام ...
دو تصویر اول اصلا پنهانکار به نظر نمی آیند ، بخصوص با اون همه برامدگی روی بدنه ی موشک ...

در ضمن ، RCS موشک چقدره !؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='100' timestamp='1344937068' post='264830']
سلام ...
دو تصویر اول اصلا پنهانکار به نظر نمی آیند ، بخصوص با اون همه برامدگی روی بدنه ی موشک ...

در ضمن ، RCS موشک چقدره !؟
[/quote]احتمالا منظورش از پنهانکار RCS پایین تر نسبت به سایر ضد کشتیها مثل RBS-15 یا HARPOON هست. در ضمن هر چی گشتم جایی RCS این موشکه رو پیدا نکردم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از مطلب شما
برای انتقال تاپیک ذکر لینک مستقیم صفحه ی مربوط به منبع الزامی است

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
http://www.militaryparsi.ir/missile-industries/world-missile-force/surface-missiles-to-the-surface/cruise-missiles/268-nsm.html
با تشکر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.