EBRAHIM

جنگنده چندماموریته اف/ای - 18 هورنت (F/A-18 Hornet)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[quote][quote]چی شد که آمریکا تامکت نازنین رو از رده خارج کرد و به جای اون هورنت رو آورد[/quote]
گويا يك پول هنگفتي به عنوان زير ميزي از طرف شركت بوئينگ به وزارت دفاع آمريكا مبني بر از رده خارج كردن تامكتهاي گرومن و جايگزينيشون با هورنت هاي بوئينگ داده شده بود.
البته وزارت دفاع آمريكا علت اين امر رو هزينه بالاي تعمير و نگهداري تامكت ها به انضمام رفع تهديدات زمان جنگ سرد(مثل موشك هي ضد كشتي برد بلند و بمب افكن هاي سنگين و شكاري هاي زياد) عنوان كرده است.[/quote]

جناب بلیز کاملا صحیح می فرمایند. خصوصا بحث رشوه کاملا پر رنگ بوده.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

[align=center]F/A-18 SUPER HORNET[/align]
[align=center]__________________________________________________[/align]

[align=center]normal_FA-18-NAVY-Blue-Diamond2.jpg[/align]

تاريخچه و پيدايش

جنگنده شکاری هورنت F-18 ساخت اولیه کمپانی مک دانل داگلاس آمریکا است که پرواز آزمایشی اولیه این پرنده در سال 1978 (1357 ) با موفقیت انجام گرفت و از سال 1982 (1361 ) عملیاتی گردید.نشست و برخاست بر روی باندهای کوتاه سوخت گیری هوایی و پرواز در کلیه شرایط جوی از ویژگی ها هورنت می باشد. در زیر به نمونه F/A-18E/F می پردازیم.
SUPER HORENT F/A-18 مدل های E و F جنگند ه ای تهاجمی ضربتی دریایی هستند که توسط کمپانی بویینگ برای عملیات از روی ناوهای هواپیما بر ساخته شده اند. مدل E این هواپیما برای اولین بار در تاریخ 29 نوامبر 1995 در سنت لوئیس توسط خلبان آزمایشگر فرد مادن والد به پرواز در آمد. اولین پرواز مدل F نیز در اول آوریل 1996 انجام گرفت . سوپر هورنت بیست و پنج درصد بزرگتر از اسلاف خود یعنی F/A-18C/D بوده ولی در ساختمان آن چهل و دو درصد کمتر از مدل D,C قطعات سازهای وجود دارد . مدل های تک سرنشینه F/A-18E ودو سرنشینه F/A-18E برد بیشتر و توانایی حمل بار بیشتری را داشته و قدرت موتور و قابلیت بقاپذیری آنها نیز افزایش یافته است .هر دو مدل تک تک سرنشینه و دو سرنشینه این جنگنده قابلیت انجام عملیات های ضربتی روزانه و شبانه با سلاح های هدایت شونده دقیق تهاجم دریایی , برتری هوایی ,اسکورت هواپیما ها, پشتیبانی نزدیک ,سرکوب دفاع هوای دشمن ,شناسایی کنترل آسمان متقابل و سوخت رسانی را دارند.بعد از منتفی شدن پروژه بمب افکن پیشرفته AVENGER A-12 کمپانی مک دانل داگلاس (اکنون بویینگ ) نوع پیشرفته جنگنده F/A-18 را به نیروی دریایی پیشنهاد داد که در نتیجه برای شروع کارهای مهندسی و تولید مدل های آزمایشی اولیه یک قرارداد 88/4 میلیارد دلاری بسته شد. با ارزیابی هایی که در سال 2003 انجام گرفته قیمت ه فروند از نوع تک سرنشینه این هواپیما 57 میلیون دلار و نوع دو سرنشینه 59 میلیون دلار و نوع جنگ الکترونیک 66 میلیون دلار تخمین زده شده است.اولین هواپیمای تهیه شده در دسامبر 98 و اولین دسته دوازده فرونده نیز در نوامبر 99 تحویل داده شدند. در جولای سال 2002 نیزاولین گروه از F/A-18E/F ها روی عرشه ناو هواپیما بر یو اس اس آبراهام لینکلن (CVN 72) فرود آمدند. اولین پرواز عملیاتی در ماه نوامبر همان سال انجام گرفت و طی آن سایت های دفاع هوایی عراق توسط مهمات تهاجم مستقیم مشترک (JDAM) هدف قرار گرفت.در مارس 2003 نیز این جنگنده ها به طور گسترده در عملیات تهاجم به عراق شرکت داشتند.

[align=center]normal_f18-7.jpg[/align]

توانایی ها و قابلیت های رزمی

به منظور حفظ قابلیتهای چندماموریته، در قلب جنگندهٔ اف-۱۸ یک رادار پرقدرت چندحالتهٔ ساخت هیوز قرار داده شد که هم در ماموریتهای هوا به هوا و هم در ماموریتهای هوا به زمین، موثر و کارا بود.جنگندهٔ جدید، مجهز به سیستم‏های پیچیدة الکترونیکی، نمایشگرهای تلویزیونی، موتورهای قدرتمند، توانایی حمل انواع جنگ‏افزار و قابلیت آئرودینامیکی خاصی بود که اجازه می‏داد جنگنده بتواند با زاویهٔ حملهٔ بالاتری پرواز نماید. در نهایت، جنگندهٔ اف-۱۸، فراتر از آن چیزی شد که مورد انتظار بود با قابلیت مانورپذیری خوب و توانایی بسیار موثر در انجام عملیاتهای متفاوت. بدین ترتیب، جنگندهٔ اف-۱۸ با موفقیت وارد خدمت در ناوهای نیروی دریایی و نیروی هوایی تفنگداران دریایی ایالات متحده شد و جایگزین جنگنده‏های ای-۷ و اف-۴ فانتوم ۲ گردید.
اف/ای-۱۸ موسوم به هورنت – به معنی زنبور سرخ – جنگنده‏ای است دو نفره، دو موتور، چندمنظوره (جنگندهٔ تهاجمی) که می‏تواند هم از روی ناوهای هواپیمابر عمل نماید و هم از پایگاه‌های زمینی. برای اف/ای-۱۸ انبوهی از ماموریتهای گوناگون تعریف شده‌است: ایجاد برتری هوایی، اسکورت جنگنده‏ها، خنثاسازی دفاع هوایی دشمن، عملیات جاسوسی و اکتشافی، هدایت عملیات هوایی، پشتیبانی دور و نزدیک هوایی و قابلیت عملیات در شب.
یک فروند جنگنده اف ۱۸ درحال شکستن دیوار صوتی.اف/ای-۱۸ جایگزین جنگنده‏های اف-۴بی، ای-۷ کورسیر در دههٔ ۱۹۷۰ و جنگندهٔ ای-۶ اینترودر در اواخر دههٔ ۱۹۹۰ شد. اف/ای-۱۸ به وسیلة سیستم دیجیتالی پرواز با سیم (Fly Bye Wire or FBW) کنترل می‏شود که این امر کیفیت بسیار خوبی را در هدایت هواپیما سبب می‎‏شود و موجب می‏شود خلبان با سهولت بیشتری به هدایت جنگنده بپردازد. این سیستم به هنگام مانورهای سنگین، به خلبان اجازه می‏دهد تا تمرکز خود را بر روی عملیات و استفاده از تسلیحات از دست ندهد. نسبت کشش به وزن این هواپیما در حالت خشک (بدون حالت پس‌سوز) نیز فوق‏العاده‌است و این جنگنده در هنگام برخورد با دشمن، از توانایی خوبی در استفاده از قدرت بالای موتور در حالت بدون پس‏‎سوز پیدا می‏کند.
قدرت بالای این جنگنده که توان خوبی در خارج شدن از مهلکه را می‏دهد مورد تایید اغلب خلبانان هورنت است. علاوه بر این، اف/ای-۱۸ اولین جنگندهٔ نیروی دریایی است که سیستم‏های دیجیتالی را یکپارچه کرده است؛ (MUX) مدار انتقال اطلاعاتی است که تعدادی ورودی را به تعداد کمتری خروجی ترکیب می‏کند. حسن این نوع طراحی این است که زمینهٔ ارتقاء مداوم را به شکل آسان‏تری فراهم می‏سازد. در طی ۱۵ سال عملیات و تجربه، اف/ای-۱۸ ثابت کرده‌است که بهترین جنگندهٔ تاکتیکی برای ناوهای هواپیمابر است. اف/ای-۱۸ دارای شاخصه‏های نظامی مورد علاقهٔ فرماندهان نیروی دریایی ایالات متحده‌است. اف/ای-۱۸ اغلب ماموریتهای خود را در یوگوسلاوی و عراق با موفقیت به انجام رسانده‌است و تنها نقصان این جنگنده، کمبود سوخت جهت مداومت پروازی بیشتر است.

[align=center]raaf_f-18s_asraam.jpg[/align]

غلافهای جستجوگر هورنت

در مدل F/A-۱۸C که مجهز به تجهیزات عملیات در شب شده‌است، یک غلاف مخصوص نصب می‏شود. این غلاف، ساخت کمپانی هیوز است و با کد AN/AAR-۵۰ شناخته می‏‎شود. این غلاف شناسایی، اهداف زمینی را از روی حرارت‏شان (نظیر شلیک گلوله یا گرم بودن موتور ادوات زمینی) تشخیص می‏دهد. غلاف هدف‏یاب دیگر، با کد Loral AN/AAS-۳۸ شناخته می‏شود. این غلاف با نام Night Hawk FLIR نیز شناخته می‎شود و عملکردش نیز بر اساس حرارت‏یابی از اهداف زمینی است. وسیلهٔ دیگر، دوربینی قوی جهت دید و شناسایی اهداف زمینی در شب است. این وسیله به نام GEC Cat's Eyes شناخته می‏شود. تعداد ۴۸ فروند جنگندهٔ F/A-۱۸D (نوع دو نفره) به مدل RC (شناسایی – تجسسی) تغییر یافته‏اند. به همین منظور، به جای مسلسل استاندارد اف۱۸ که M۶۱ A۱ نام دارد، یک جایگاه شناسایی از نوع الکترواپتیکالی نصب می‎‏شود. این جایگاه ویژه، دارای یک برجستگی است که در واقع یک دوربین بسیار قوی چشمی با دو غلطک متحرک (جهت حرکت دادن لنز به اطراف) می‎‏باشد. ضمنن تمام مشاهدات، بر روی یک نوار ویدئو ضبط می‏شوند.( RC مخفف reconnaissance)

[align=center]normal_Web_041113-N-5837R-018.jpg[/align]

کاکپیت

کاکپیت F/A-18E/F مجهز به نمایشگر های لمسی یک نمایشگر کریستال مایع چند منظوره برای نمایش اطلاعات تاکتیکی ودو نمایشگر تک رنگ است. علاوه بر نرم افزار و اویونیک پیشرفتهه کاکپیت مجهز به نقشه دیجیتالی رنگی و عینک چشمی دید شب نیز بوده البته نوع BLOCK2 سوپر هورنت مجهز به سایت نشانه گیری متصل به کلاه خلبان خواهد شد. همچنین صندلی پرتاب شونده ارتفاع صفر سرعت صفر SJU-6/5 مارتین بیکر ایمنی خلبان را تضمین می کند.

[align=center]normal_f18_cockpit_jpg.jpg
normal_F18-Cockpit%7E0.jpg[/align]

سيستم راداري AN/APG-65

رادارهای خانواده AN/APG-65* AN/APG-73 * AN/APG-79 توسط شرکت هواپیمایی هیوز (در حال حاضر رایتون) برای هواپیماهای اف18 هورنت ساخته شده اند در تمامی نمونه های این هواپیمای جنگنده مورد استفاده قرار میگیرند . این رادار های پالس داپلر که در محدوده فرکانسی(8 تا 12 گیگا هرتز) I Bandقابلیت انجام ماموریت های مختلف هوا به هوا و هوا به سطح را دارند.برای ماموریت های هوا به هوا این رادارها توانایی جستجو , رهگیری و Track While Scan را دارندکه میتوانند توانایی کامل قفل کردن به روی هدف و سرنگون کردن اهداف را در اختیار خلبان قرار دهند . در ماموریت های هوا به سطح این رادارها توانایی شناسایی عوارش زمین را در کنار امکان جستجو و شناسایی اجسام متحرک به روی سطح زمین و یا دریا را دارند .
این رادار در سالهای 1970 طراحی و ساخته شد و از سال 1983 مورد استفاده قرار گرفت . این رادار دارای قابلیت جستجوی سریع که امکان کشف و آشکار سازی کوکچترین امواج ساطع شده از اهداف را در مسافتهای زیاد را دارا بود و میتوانست در یک محدوده معین عملیات شناسایی دقیق تر اهداف را انجام دهد . قابلیت Track While Scan این رادار امکان استفاده از موشک های AIM-120 آمرام را به هواپیمای اف18 هورنت را میدهد . جستجوی تنها یک هدف و کنترل توپ هواپیما نیز از دیگر توانایی های این رادار بوده است . هواپیماهای اف18 هورنت نیروی دریایی آمریکا و تفگنداران نیروی دریایی آمریکا به همراه نیروی هوایی کشورهای کاندا استرالیا کویت و اسپانیا مجهز به این رادار هستندالبته این رادار با هواپیماهای اف4 فانتوم نیروی هوایی آلمان و یونان در کنار هماهنگ کردن آن با هواپیماهای هریر تفنگداران نیروی دریایی آمریکا و اسپانیا و ایتالیا نیز مورد استفاده قرار گرفته است .

[align=center]250px-APG-73.jpg[/align]

رادار AN/APG-73
این رادار در اواخر سالهای دهه1980 میلادی با مدرنیزه کردن رادارهای APG-65 ساخته و از سال 1992 مورد استفاده قرار گرفت . این رادار با قدرت پردازش بیشتر , ظرفیت حافظه و پهنای باند, فرکانس های مطمئن تر و بهتر و از همه مهمتر تبدیل شده از یک رادار انالوگ به دیجیتال بود . هزینه تمام شده کمتر ا ز مزایای این رادار است و در ساخت آن از تعداد زیادی از قطعات رادارAPG-70 اف15 استفاده شد. تصاویر دقیق تر از اهداف و انتخاب سلاح مناسب از مهمترین امتیازات این رادار است . هواپیماهای اف 18 هورنت سری C و D از این رادار استفاده میکنند و در هواپیماهای نیروی هوایی کشورهای سوئیس و مالزی و کانادا و استرالیا بکار رفته است و تا سال 2006 مجموعا 932 سیستم از این رادار ساخت شده است .

رادار AN/APG-79
رادار جستجوی آرایه فعال الکترونیکی توسط نیروی دریایی آمریکا برای هواپیماهای هورنت E/F طراحی و ساخته شده است . با قبلیت جستجوی و رهگیری بهتر و بیشتر اهداف است و نیروی دریایی آمریکا سفارش ساخت400 فروند از این رادار را قطعی کرده است.

[align=center]APG-79-AESA-1A%255B1%255D.jpg[/align]

تسليحات و ملزومات F-18

- ۷ جایگاه حمل بار در زیر بدنه و بالها و دو جایگاه در نوک بالها

- مسلسل ۲۰ میلی متری M۶۱A۱ Vulcan با ۵۷۰ تیر فشنگ

- موشک میان برد AIM-۷ (اسپارو) موشک کوتاه برد حرارت یاب AIM-۹ (سایدوایندر) موشک میان برد AIM-۱۲۰ (آمرام) موشک کوتاه برد AIM-۱۳۲ (آسرام)

- AGM-۴۵ Shrike (شرایک) AGM-۶۲ Walleye (وال‏‎آی) AGM-۶۵ Maverick (ماوریک) AGM-۸۴ Harpoon (ضدکشتی) AGM-۸۴ SLAM AGM-۸۴ SLAM-ER AGM-۸۸ HARM (ضد رادار) AGM-۱۲۳ Skipper AGM-۱۵۴ JSOW . GBU-۱۰/۱۲/۲۴ Paveway (هدایت لیزری) GBU-۱۵ EO-guided (هدایت الکترواپتیکالی) GBU-۲۹/۳۰/۳۱/۳۲/۳۵ JDAM (هدایت شونده توسط ماهواره) بمبهای هسته‎‏ای B-۵۷ و B-۶۱ (استحکام‏شکن) Mk ۸۲/۸۳/۸۴ GP Mk ۲۰ Rockeye BLU-۱۰۷ Durandal CBU-۵۹ (بمب خوشه‏ای)

- غلافهای اغتشاش‏گر الکترونیکی (ECM pod) غلافهای راکت انداز

[align=center]normal_f18wpns.jpg
normal_amraam-dvic408.jpg[/align]

سيستم موشكي آمرام،سلاح اصلی هورنت ها

پروژه ساخت AIM-120 با توافق ایالات متحده و تعدادی از اعضای ناتو برای همکاری در ساخت موشک های هوا به هوا و استفاده از فناوری تولید آنها آغاز شد. طبق این قرارداد آمریکا ساخت موشک هوا به هوای میانبرد نسل آینده با نام امرام و اروپا ساخت موشک هوا به هوای کوتاهبرد نسل آینده با نام اسرام را بر عهده گرفت. در ادامه با فسخ این قرارداد اروپا توانست موشک میانبرد MBDA Meteor را بعوان رقیب AIM-120 طراحی کند و آمریکا هم به ارتقا AIM-9 سایدوایندر ادامه داد. در نهایت آمریکا با تکمیل AIM-120 امرام، آن را در سال 1991 عملیاتی کردحال حاظر سه مدل از امرام وجود دارد که همگی در نیروی دریایی و هوایی ایالات متحده استفاده می شود. AIM-120A مدل اولیه امرام است که دیگر تولید نمی شود. AIM-120B نمونه موفق و پر کاربرد امرام است که تحویل آن از سال 1994 شروع شده است. AIM-120C نمونه جدیدتر این موشک بوده که با حجم کمتر برای نصب در محفظه داخلی جنگنده پنهانکار F/A-22 رپتور ساخته شده است. AIM-120C از زمان معرفی ارتقا های چشمگیری کرده است. AIM-120C-6 دارای فیوز ( دستگاه تشخیص هدف) داخلی ارتقا یافته است. تکمیل مدلAIM-120C-7 در سال 1998 شروع شده و شامل تغییراتی در سیستم آشیانه یابی و دارای برد بیشتر ( که بطور دقیق بیان نشده است) است. این مدل در سال 2003 با موفقیت آزمایش شد و در حال عملیاتی شدن در نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا برای جایگزینی جنگنده های F-14 با جنگنده های F/A-18E/F سوپر هورنت می باشد. در واقع برد بیشتر AIM-120C-7 برای جبران برد زیاد موشکهای AIM-54 فینیکس می باشد. AIM-120D برنامه ارتقا امرام است که در آن تقریبا تمام قسمتها تغییراتی اعمال خواهد شد که شامل 50 برد بیشتر و سیستم هدایت بهتر بوده که احتمال برخورد به هدف را افزایش می دهد. همچنین طرحهایی برای ساخت مدلی از امرام با موتور رم جت وجود دارد که FMRAAM نامیده می شود. هنوز معلوم نیست که آیا این مدل ساخته خواهد شد یا نه!
لازم به ذکر است که برد حقیقی آمرام ها در جنگ خلیج فارس کمتر از 20 مایل بود که موجب جنجال ها و اصلاحات زیادی شد !

[align=center]normal_amraam-dvic408.jpg
normal_f18aim.jpg[/align]

مدل های مختلف هورنت

YF-17 Cobra
جنگندهء تولید شده در طرح مناقصهء ساخت «جنگندهء سبك» برای نیروی هوایی ایالات متحده؛ اگرچه هیچگاه انتخاب نشد ولی نیروی دریایی از طرح آن برای تولید F/A-18 Hornet استفاده كرد.

F/A-18A
اولین مدل تولید شده به تعداد 371 فروند.

AF-18A
نوع یك نفره‏ای كه توسط نیروی هوایی كانادا خریداری شد. این مدل بر اساس F-18A ساخته شد ولی اكنون همگی به سطح مدل F-18C ارتقاء یافته‏اند و قرار است تا سال 2011 در خدمت باقی بمانند. تعداد تولید شده: 57 فروند

ATF-18A
نوع دو نفرهء آموزشی جهت نیروی هوایی استرالیا كه بسیار شبیه به مدل F-18B می‏باشد. تعداد تولید شده: 18 فروند

CF-18A / CF-188A
نوع یك نفره‏ای كه توسط نیروی هوایی كانادا خریداری شد و بر اساس F-18A ساخته شده است با این تفاوت كه دارای سیستم شناسایی اهداف در شب می‏باشد كه در مدل A وجود ندارد. همچنین دارای سیستم ILS (سیستم فرود ایمن) و توانایی حمل غلافهای راكت‏انداز LAU-5003 می‏باشد. كانادا قصد دارد این جنگنده‏ها را تا سال 2017 عملیاتی نگه دارد. تعداد تولید شده: 98 فروند

EF-18A / C-15
نوع یك نفره‏ای كه توسط نیروی هوایی اسپانیا خریداری شد و بر اساس F-18A ساخته شده است، اما همگی تا سطح استاندارد نزدیك به مدل F-18C ارتقاء یافته‏اند. تعداد تولید شده: 60 فروند

RF-18A
نوع شناسایی كه به تعداد بسیار اندك ساخته شده است و برای امور تحقیقاتی در اختیار نیروی دریایی و سازمان ناسا قرار دارد.

[align=center]normal_EC91-495-15.jpg[/align]

F/A-18B / TF/A-18A
نوع دو سرنشینهء آموزشی، تولید شده به تعداد 40 فروند

CF-18B / CF-188B
نوع دو سرنشینهء آموزشی برای كانادا، تولید شده به تعداد 40 فروند

EF-18B / CE-15
نوع دو سرنشینهء آموزشی برای اسپانیا، تولید شده به تعداد 12 فروند

F/A-18C
نوع ارتقاء یافتهء مدل تك سرنشینه كه قابلیت پرتاب موشك هوا به هوای AIM-120 (آمرام) و موشك هوا به زمین AGM-65 (ماوریك) به آن افزوده شده است. همچنین سیستم‏های الكترونیك آن ارتقاء یافته، نوع جدیدی از صندلی پرتاب شونده بر رویش نصب شده و باریكه‏های كوچكی به لبه‎های حملهء بالها جهت كاهش اثرات نوسانات پروازی و افزایش میزان زاویهء حمله، بدان افزوده شده است. تعداد تولید شده: 355 فروند

[align=center]normal_800px-F18_Hornet_Red_Devils%7E0.j[/align]

KF-18C
نوع تك سرنشینه‏ای كه به كویت فروخته شده و براساس F-18C ساخته شده است. تعداد تولید شده: 32 فروند

KAF-18D
نوع دوسرنشینهء آموزشی مخصوص كویت. تولید شده به تعداد 8 فروند

F/A-18D
نوع دو سرنشینه مخصوص عملیات در شب، جهت سپاه تفنگداران نیروی دریایی ایالات متحده، شامل سیستم‏های الكترونیكی ارتقاء یافتهء مشابه مدل C.

F/A-18E/F
مهمترین مدل ارتقاء یافته از جنگندهء F-18 موسوم به «سوپر هورنت» با بدنه‏ای كشیده‏تر و بالهای بزرگتر.

Hornet 2000
مدل جدیدی كه توسط شركت مك‏دانل‏داگلاس پیشنهاد داده شده است با بال و دم بزرگتر، بدنهء كشیده‏تر، موتورهای جدیدتر، كابین دیجیتالی بسیار پیشرفته‏تر، كه احتمالن جایگزین مدلهای E و F خواهد شد.

سابقهء عملیاتهای انجام شده

- لیبی – عملیات ال دورادو كانیون – اجرا شده توسط نیروی دریایی ایالات متحده – به سال 1986 (Operation El Dorado Canyon)
F/A-18 ها نقش مهمی را در جریان حمله به لیبی در سال 1986 ایفا كردند. آنها از روی عرشهء ناو هواپیمابر یواس‏اس كورال‏سی (USS CORAL SEA) به پرواز درآمدند و پدافند هوایی لیبی را با پرتاب موشكهای سرعت بالای هارم (HARM) نابود ساختند به طوری كه هنگام بمباران بن‏غازی، پدافند هوایی لیبی، كاملن خاموش شده و از كار افتاده بود.

- عراق – عملیات طوفان صحرا – اجرا شده توسط كانادا، نیروی دریایی و سپاه تفنگداران نیروی دریایی ایالات متحده به سال 1991 (Operation Desert Storm)
- عراق – سلسله عملیات مراقبت هوایی در منطقهء‌ جنوبی پرواز ممنوع بین سالهای 1991 تا 2003 – اجرا شده توسط نیروی دریایی و سپاه تفنگداران نیروی دریایی ایالات متحده (Operation Southern Watch)

- بوسنی و هرزگوین – اجرا شده توسط اسپانیا، كانادا، نیروی دریایی و سپاه تفنگداران نیروی دریایی ایالات متحده به سال 1995 (Operation Deliberate Force)

- عراق – عملیات روباه صحرا – اجرا شده توسط نیروی دریایی ایالات متحده به سال 1998 (Operation Desert Fox)

- كوزوو – عملیات نیروهای متفقین – اجرا شده توسط اسپانیا، كانادا و نیروی دریایی ایالات متحده به سال 1999 (Operation Allied Force)

- افغانستان – عملیات آزادسازی افغانستان - اجرا شده توسط نیروی دریایی و سپاه تفنگداران نیروی دریایی ایالات متحده به سال 2001 تاكنون (Operation Enduring Freedom)

- عراق – عملیات آزادسازی عراق - اجرا شده توسط استرالیا، نیروی دریایی و سپاه تفنگداران نیروی دریایی ایالات متحده به سال 2003 تاكنون (Operation Iraqi Freedom)
در اولین روز عملیات طوفان صحرا، دو جنگندهٔ F/A-۱۸ در حالی که عازم عملیات بمباران بوده و روی هرکدام ۴ بمب ۲۰۰۰ پاوندی بارگذاری شده بود، موفق شدند دو میگ عراقی را سرنگون کنند، سپس بمبهای خود را بر روی اهداف تعیین شده، رها ساختند. در مدت زمان جنگ خلیج فارس، اسکادرانهای نیروی دریایی ایالات متحده، سپاه تفنگداران و F/A-۱۸‌های کانادایی، هر ساعت عملیات رزمی داشتند و رکوردی را در زمینهٔ قابلیت اطمینان در طول نبرد با حمل و فروانداختن ده‌ها تن بمب بر روی عراق، برجای گذاشتند. (لازم به ذکر است که یک فروند F/A-۱۸C نیروی دریایی ایالات متحده در روز ۱۷ ژانویه ۱۹۹۱ در یک نبرد هوایی با یک فروند MiG-۲۵PD عراقی، سرنگون گشت)

نیروی دریایی ایالات متحده به تاریخ ۱۸ می‌۱۹۹۸ اعلام کرد که اسکادرانهای F/A-۱۸ خود را از ساحل شرقی به پایگاه نیروی دریایی در ساحل ویرجینیا (Oceana) و پایگاه سپاه تفنگداران در Beaufort (شهری در ساحل کارولینای جنوبی) منتقل می‏کند. به همین دلیل ۹ اسکادران عملیاتی، شامل ۱۵۶ فروند هواپیما به Oceana انتقال یافتند و ۲ اسکادران دیگر شامل ۲۴ فروند هواپیما نیز به Beaufort منتقل شدند. اولین اسکادران در پائیز ۱۹۹۸ منتقل شد و در کل انتقال ۱۱ اسکادران عملیاتی تا پایان اکتبر ۱۹۹۹ تکمیل گشت.
در تمام طول مدت خدمت این جنگنده‏ها، هرساله سیستم‏های تسلیحاتی، سنسورهای مربوطه و غیره ارتقاء می‏یابند. آخرین سری از جنگنده‏های F/A-۱۸C/D که ارتقاء یافتند به سیستم‏های چون عملیات در شب، سیستم افزایش دقت در هدف‏گیری، تکنولوژی کاهش دیده شدن توسط رادار دشمن و غیره مجهز شدند. ای در حالی است که هیچکدام از این سیستم‏ها تا سال ۱۹۹۱ بر روی مدلهای A و B وجود نداشتند و سطح سیستم‏های آویونیک، الکتریک و مقدورات پروازی برای ارتقاء محدودیت داشتند. علاوه بر اینها، نقص دیگری نیز در طراحی این جنگنده وجود داشت و آن این بود که هنگامی که در مدلهای ‍C و D، جنگندهٔ خالی با مهمات و سوخت کامل بارگذاری می‌شد، به هنگام انجام ماموریت‏ایش، دچار کمبود سوخت شده و نمی‏توانست به همهٔ اهداف تعیین شده‏اش حمله کند و از این رو گاهن با مهمات مصرف نشده و حداقل سوخت به ناو هواپیمابر باز می‏گشت. در واقع برد پروازی کافی برای ماموریتهای تعیین شده‏اش نداشت.(لازم به ذكر است اولين هواپیمایی که در آغاز نبرد منهدم شد یک فروند هورنت بود که مورد اصابت موشک یک میگ-25 قرار گرفته بود)

[align=center]dspatrolwells.jpg[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مسئولان نیروی دریایی ارتش آمریکا روز پنجشنبه اعلام کردند بر اثر انفجار یک فروند جنگنده آمریکایی در ایالت کالیفرنیا ده تفنگدار دریایی زخمی شدند. این حادثه چهارشنبه بعدازظهر و در ناو هواپیمابر John C.Stennis در سن دیگو در ایالت کالیفرنیا اتفاق افتاد.

این مسئولان اعلام کردند سربازان آمریکایی مشغول تمرین نظامی بر روی این ناو بودند که موتور جنگنده F/A-18C هورنِت دچار آتشسوزی شد.

چهار نفر از تفنگداران دریایی به بیمارستان منتقل و بقیه زخمیها در همان ناو هواپیما در حدود صد و شصت کیلومتری سواحل کالیفرنیا مداوا شدند. خبرگزاری شینهوا افزود آتش سوزی ناشی از انفجار این هواپیما به سرعت مهار شد.

http://iwww.khabaronline.ir/news-139946.aspx

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
http://up.vatandownload.com/images/z0yip3acw1q4sexetu7w.jpg
http://up.vatandownload.com/images/g98yyik1tkf1wasdyal0.jpg
http://up.vatandownload.com/images/l475yo6z91azb9yvmu.jpg
http://up.vatandownload.com/images/16it96ayhtcyfxgkq6dc.jpg
http://up.vatandownload.com/images/kuw1kykg679bnh8ffme0.jpg
http://up.vatandownload.com/images/5v2th1zaj757utsy33bg.jpg
http://up.vatandownload.com/images/fyu1qqnlvv6ezn9lwnit.jpg
http://up.vatandownload.com/images/fr25ty2ev6ujobhxgie.jpg
http://up.vatandownload.com/images/c36z9dv09g4mho9b3tc.jpg
http://up.vatandownload.com/images/4tx5u4u543mknjzaofy.jpg
http://up.vatandownload.com/images/upkj9bpwo574bu9hs7o.jpg
http://up.vatandownload.com/images/3ym0f7rxi3zmz0b4yj8l.jpg
http://up.vatandownload.com/images/15h2lyfwmq68g8ysaj5v.jpg
حیف اینو نزنم
http://up.vatandownload.com/images/zu1f9yxs41am5ongall.jpg

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسیار عالی بود چون جنگنده مورد علاقه من هم هست icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

عکس/ حمل اف-18 با هواپیما
برای اولین بار یک اف -18 توسط هواپیمای باری C-5 حمل شد. این هواپیما بعد از فرود اضطراری در افغانستان دچار آسیب جدی شده بود.

thumb_89390_466.jpg
thumb_89391_713.jpg
thumb_89392_688.jpg
thumb_89393_388.jpg
thumb_89394_210.jpg


منبع : http://www.mashreghnews.ir/fa/news/63874/عکس-حمل-اف18-با-هواپیما

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به هيچ وجه اين جنگنده رو دوست ندارم بخاطر ظاهر زشتش .
البته به قابليتهاي بالاي اون اعتراف ميكنم كه در نوع خود كم نظيره .
اون عكس گرافيكي كه گذاشته بودي يكم اغرلق آميز بودا . بايد بجاي اون شير عكس يه مورچه خور ميذاشتي . :(

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]به هيچ وجه اين جنگنده رو دوست ندارم بخاطر ظاهر زشتش . [/quote]
برادر کاش زشته از شفق خودمون که قشنگ تره به نظر من اف 18 زیباترین جنگنده دنیاست :( :mrgreen:
[quote]اون عكس گرافيكي كه گذاشته بودي يكم اغرلق آميز بودا . بايد بجاي اون شير عكس يه مورچه خور ميذاشتي [/quote]
اخه برادر من کجاش اغراق امیز عینه حقیقته . به نظر من چونکه جنگنده ی ناونیشن هست
باید یک عکس گرافیکی از دریا درست میکردند بجای شیر عکس کوسه ی سفید میزاشتن :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.