aryoreza

لانچر نارنجك انداز M304 كاليبر 40 م.م

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

لانچر نارنجك انداز M304 كاليبر 40 م.م
سالهاي سال بود كه نيروهاي پياده براي پرتاب نارنجك از قدرت بازوي خود استفاده مي كردند و پرقدرت ترين سربازان قادر بودند حداكثر تا مسافت كمتر از 50 متر نارنجك را پرتاب نمايند.
متخصصين ارتش آلمان در زمان جنگ جهاني دوم به اين مسافت پرتاب توجه خاصي نشان دادند و توانستند با نصب يك اهرم چوبي به انتهاي نارنجك هاي دستي تقريبا اين مسافت را افزايش داده و نتايج مفيدي را شاهد باشند.
پس از آن واحدهاي زميني هميشه در فكر استفاده از يك پرتاب گر دقيق-سبك و پرقدرت بودند و همين فكر موجب گرديد تا نارنجك هاي تفنگي كه با استفاده از فشنگ گازي از روي تفنگهاي معمولي شليك مي شد جاي خود را در صحنه هاي نبرد پيدا كنند ولي ازمعايب اين روش اين بود كه تيرانداز براي پرتاب نارنجك تفنگي مجبور بود شليك خود را متوقف و با قرار دادن يك فشنگ گازي در خشاب تفنگ خود كه معمولا در انتهاي جعبه هر نارنجك تفنگي يكي از آن وجود داشت اقدام به پرتاب نموده و مجددا به شليك خود ادامه دهد.
شخصا در زمان جنگ شاهد بودم كه رزمندگان براي استفاده از نارنجك تفنگي مجبور بودند يك خشاب كامل فشنگ گازي را با خود حمل نموده و در زمان نياز با جايگزين نمودن خشاب محتوي فشنگ هاي گازي در اسلحه اقدام به شليك نارنجك تفنگي نمايند كه حتما ميدانيد اين زمان تعويض خشاب چقدر ميتواند به قيمت جان يك تيرانداز تمام شود.
اما در حال حاضر سالها است كه مبتكرين امريكايي كارخانه هاي توليد سلاح به روش جالب توجهي دست يافته اند و آن استفاده از لانچر نارنجك انداز 40 م.م در زير سلاحهاي مورد استفاده سربازان ميباشد.
اولين كارخانه اي كه اقدام به نصب اين لانچرها نمود كارخانه اسلحه سازي كلت بود كه توانست با توليد يك نمونه از اين لانچر به نام M304 و نصب آن در زير تفنگهاي كلاس Carabin مثل Carabin M4 يا كلاس M16-2 و M16-4 تحول چشمگيري در عرصه هاي نبرد ايجاد نموده و منجر به قدرت آتش موثر و بيشتر و امكان پوشش آتش تهيه توسط نيروهاي پياده در يك منطقه وسيع مقابل شد.
بسيار منطقي است كه دقت آتش اين لانچرهاي 40م.م بسيار بيش از نارنج هاي تفنگي يا حتي خمپاره انداز 60 م.م باشد ضمن اينكه حمل آن نيز آسان تر-بارگذاري مهمات آن سريعتر و بطور كلي با برخورداري تمام نيروهاي يك واحد رزمي از اين لانچر ها ميتوان گفت كه واحدهاي پياده با 2 برابر كارآيي در صحنه هاي نبرد ظاهر ميشوند و در واقع تمام واحدهاي پياده به واحد ادوات نيز تبديل شده اند.چون هر سرباز پياده با قدرت آتشي كه ناشي از نارنجك هاي پرقدرت 40 م.م. ميباشد ميتواند در رزمهاي هجومي به اصطلاح زمين مقابل خود را شخم زده و جلو برود و تصور كنيد كه يك ستون 100 نفره از نيروهاي پياده در حال حركت دشتباني و رو به جلو اقدام به شليك همزمان سلاحهاي سبك و نارنجك 40 م.م بكنند و در اينصورت هيچكدام از نيروهاي دشمن به اين سادگي امكان سر بر آوردن از پناهگاه خود را نخواهند داشت.
روش بارگذاري اين سلاح نيز بسيار ساده و سريع است به اينصورت كه با هل دادن بدنه لانچر به جلو ميتوانيم يك نارنجك 40 م.م را درون آن قرارداده و با برگرداندن آن به حالت اوليه لانچر قفل شده و آماده شليك ميباشد.همانطور كه در عكسها هم مشاهده ميفرماييد ماشه اين لانچر مستقل از ماشه سلاح بوده و به تيرانداز امكان تيراندازي همزمان را خواهد داد.پس از شليك نيز به همان روش بارگذاري اول عمل كرده و پوكه نارنجك بصورت اتوماتيك از لانچر بيرون پريده و آماده بارگذاري مجدد خواهد شد.
كارخانه هاي اسلحه سازي كشور ما نيز از سالها قبل اقدام به طراحي يك لانچر براي نصب در زير سلاحهاي موجود در كشور نموده اند و خوشبختانه به موفقيتهاي چشمگيري نيز دست يافته و اميدوار هستيم در آينده نزديك بتوانيم اين لانچر ها را در دست رزمندگان پرافتخار كشور خود ببينيم.

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مطلب خوبی بود. این نارنجک انداز از قدرت و دقت زیادی برخوردار هست و حتی امکان استفاده از آن علیه خودروهای زرهی سبک دشمن نیز وجود دارد! وجود چنین نارنجک اندازی بر روی سلاح واحدهای کماندویی علاوه بر صرفه جویی در زمان باعث کاهش هزینه و تلفات خواهد شد. همچنین با این نارنجک انداز به برد مفید بیشتری دست خواهیم یافت که دست توان پرتاب نارنجک به آن مسافت را ندارد. امکان پرتاب نارنجک بصورت غیر مستقیم هم از دیگر مزایای آن میباشد. فرض کنید بر بالای پشت بام نیروهای دشمن مستقر هستند. با پرتاب یکی دو نارنجک باعث وارد آمدن تلفات و ایجاد رعب و وحشت در بین نیروهای دشمن شده و نیروهای خودی فرصت عملیات بهتری خواهد یافت.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اسامه بن لادن عزيز!!!!!!! سپاس از شما بخاطر آپلود نمونه وطني لانچر M304.اما ميشه بفرماييد اين عكسها مربوط به چه زمان و چه نمايشگاهي است؟ و اينكه آيا مسئ.لين نمايشگاه مدعي بودند كه اين نمونه در ايران توليد شده يا نه؟ ضمنا در عكس يك قبضه سلاح M16-2 ديده مي شود.آيا اين سلاح هم نمونه وطني است يا همان ام 16 خودمونه؟؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
برای منم سوال پیش اومده که این ام-16 تولید داخله یا خریداری شده؟ اگه در داخل کشور ام-16 تولید میشه کسی میدونه به چه میزانی و از چه زمانی؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان اين سلاح M-16 A-1 است نه A-2 . به زايده ي پشت پوكه پران A-2 (تصوير دوم)

و سيستم نشانه گيري مكانيكي نصب شده در دستگيره ي حمل آن دقت كنيد.هيچ يك از اينها

در نمونه ي ايراني وجود ندارند.

در ضمن اين سلاح ساخت نورينكوي چين است و تحت ليسانس اين شركت در ايران توليد ميشود

آنهم به قيمت نمونه ي آمريكايي.

نارنجك انداز M-203 مخصوص M-16 طراحي شده بود ولي در يك نمونه ي وطني (من به چشم

خودم ديدم) اين نارنجك انداز را روي AK-47 عزيز خودمان نصب كرده بودند آنهم از نوع قنداق تاشو

به زير.اينهم نشانيش:

http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=2390

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
reichmarshalعزيز مي شه خواهش كنم اگر اطلاعات بيشتري از توليد M16 ساخت چين در ايران داري در اين تاپيك درج بفرماييد.سپاسگزار مي شم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
چيز زيادي نميدانم ولي بعد از ديدن تصاوير اين سلاح در دست نيروي ويژه ي سپاه و ديدن خود سلاح در نمايشگاه نيروي انتظامي (3سال قبل) متوجه شدم اين همان نمونه ي چيني ام-16 است كه در ايران توليد ميشود.متاسفانه از نظر كيفيت اصلا در حد نمونه ي اصلي نيست (گو اينكه خود ام-16 امريكايي هم سلاح جالبي به نظر نميرسد) و بيشتر شبيه به مدل پايه ي آن كه در جنگ ويتنام مورد استفاده قرار گرفته است,ميباشد. در اخبار هم تصوير اين سلاح به همراه دوربين 4X قديمي (احتمالا چيني و كپي اصلي) ديده ميشد و نكته ي بسيار بدتد اين بود كه تعدادي از نيروهاي سپاه از خشابهاي 20 تيري كوتاه استفاده ميكردند.راستي درخواستي از آقاي آريو رضا دارم و آن اينست كه به معرفي شاتگانهاي مورد استفاده ي نيروي انتظامي بپردازند.من تعدادي شاتگان وينچستر و رمينگتون آمريكايي را در نمايشگاه ديدم ولي ميگفتند قرار است در آينده از يك نمونه ي ساخت تركيه استفاده شود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
reichmarshalعزيز ضمن تشكر از شما در خصوص معرفي مدل چيني M-16 بايد عرض كنم ShotGun هاي فعلي كه در نيروي انتظامي(البته در واحدهاي ويژه و به تعداد اندك) استفاده مي شوند اغلب نسل قبلي اين سلاحها هستند كه همانطور كه فرموديد غالبا ساخت رمينگتون مي باشند. در مورد پيشنهاد شما در خصوص معرفي كامل اين مدل از سلاحها نيز به روي چشم.حتما در بخش نيروهاي پليسي و امنيتي و در سلسله مطالب با عنوان سلاحهاي مورد استفاده نيروي انتظامي به معرفي و توضيح كامل (البته در حد اطلاعات ناقصي كه دارم!!!) خواهم پرداخت.سپاسگزارم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اون نمونه ساخت چين اسمش هست CQ / M311 assault rifle
و مشخصاتش :
كاليبر : 5.56 در 46 م م
طول : 986 م م
طول لوله : 508 م م
وزن خالي : 2.9 كيلو گرم
خشاب : 30 تايي
سرعت اتش : 900 تير در دقيقه
كه ايرا ن دقيقا با امتياز چين اين سلاح رو توليد ميكنه .
البته اين شركت چيني كپي ام - 4 رو هم توليد ميكنه
m-16 چيني يا CQ / M311 assault rifle
تصویر
و m-4 چيني
تصویر
و حك مدل بر روي اسلحه
تصویر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اين نارنجك اندازي كه شما معرفي كرده ايد m304 نيست بلكه m203 است. با توجه به تصاوير اول و دوم و سوم و پنجم.عكس چهارم هم مربوط به نارنجك انداز gp-25است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.