cheka

F-22 Raptor ، رویای رو به افول جنگنده ی شکست ناپذیر؟

امتیاز دادن به این موضوع:

44 ارسال ها در این موضوع

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]ممنون.[/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]البته اين اشكالات جزئي به بهانه‌اي براي رقباي بدل شده تا با دست‌آويز قرار دادن و بزرگنمايي آن خودشان را بالا بكشند. icon_cheesygrin[/font][/size][size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif] [/font][/size][size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif] به هر حال هيچ جنگنده (درواقع هيچ ابزاري) بي‌عيب نيست. اما آنچه كه مسلم است، جنگنده‌هايي قادر به مقابله با يك‌ديگرند كه از تراز هم باشند (يا حداقل به تراز هم نزديك باشند)... جنگنده مدرني مثل يوروفايتر در مقابل اف22.. يا مثلا سوخو35 در مقابل اف-22 و...[/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]از آنجايي كه هيچ چيز اتفاقي و مجاني بدست نمي‌آيد، هر محصولي ثمره ميزان علم و انديشه و پشتكار و هزينه‌اي است كه برايش صرف شده... بنابراين با صرف كردن "هيچ" نمي‌توان به موفقيتي در برابر اف-22 و امثال آن دست يافت.[/font][/size]
13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اساس پروژه ATF هم همین قابلیت دید اول وشلیک اول بوده و نباید با توجه به ظاهر و طراحی خاصی که f-22 داره در داگفایت ازش انتظار زیادی داشت.فکر کنم امکانش باشه با پرواز دسته 5 تایی f-22 توی داگفایت هم پیروز بشن
4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشكر


برترين جنگنده جهان به نظر من رپتور است ولي اين دليلي بر اين نميشود كه حتما رپتور هيچ نقطه ضعفي نداشته باشد يا در همه موارد فني برتر باشد ، گر چه در متن بالا هم تيم آلماني دليل اين اتفاق رو بيشتر غافلگيري و ضعف تاكتيكي تيم آمريكايي اعلام كرده اند و نه ضعف رپتور ؛ در زمينه مانور پذيري هم كه حتما شما بهتر از من ميدونيد بسياري از مانور هاي هوايي هستند كه بعد از خانواده فلانكر هاي روسي همين رپتور قادر به انجام آن است ، پس نميتوان گفت كه رپتور عموما مانور پذيري پاييني دارد همونطور كه گفتم مشكل مورد نظر بيشتر مربوط به تاكتيك تيم آمريكايي بوده و نه ضعف رپتور ... گرچه در متن اشاره نشده كه در اين 8 داگفابت انجام شده آيا اصلا رپتور شكست خورده يا نه ؟؟


[quote]نکته ی دیگر فقدان سامانه ی HMS در F-22 است . سامانه ی Helmet Mounted Sight که یکی از موثرترین سیستمها در جنگ داگفایت است به خلبان اجازه میدهد صرفا با نگاه کردن به هدف روی آن قفل کند . اما بدلیل مشکلات فنی ، HMS از کابین F-22 کنار گذاشته شده است که بیشتر باعث ضعف آن در مقابل جنگنده های دیگر چون تایفون و میگ ها در یک داگفایت خواهد شد .[/quote]
.
.
خوشحال ميشم چند منبع در اين مورد به من نشون بدين ... وصد البته كمي توضيحات
5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در این شکی نیست که 22 یک جنگنده برتر هوایی است و در این نیز شکی نیست که ضعف هایی دارد که مشخص است با چنین تمرینهایی ضعفهای آن نمایان میشود و در آینده مسلم است که از این ضعفها نخواهند گذشت و روی 22 اپدیتهایی رو انجام خواهند داد همونطور که روی 15 ها این کارها رو انجام دادن.
طبق گفته دوستمون از اول هم قرار نبود که 22 برای داگفایت باشد.رویای رو به افول 22 که شما فرمودین بی معنیست چون این ابتدای راه 30 ساله 22 هست تا بازنشسته شود و تا وقتیکه تستهای واقعی رو انجام نده هنوز به رویایی فکر نکرده تا بخواد رو به افول باشه.
7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
شکست پذیر در مقابل چی اصلا رقیبی وجود نداره...
کشوری که هم اکنون دو جنگنده نسل 5 عملیاتی داره در حالی که امکان ساخت جنگنده نسل 5 رقیب در سال 2020 در هاله ابهام قرار داره ...
2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از دوستان

نکته ای که وجود داره و در متن هم کاملا مشخص هست (که ظاهرا دوستان عنایت نفرمودند) اینه که مقاله در اصل توانایی نبرد دور برد F-22 رو به چالش کشیده ، وگرنه در داگفایت که مشخص هست F-22 برای داگفایت طراحی نشده و بسیاری از خصوصیات مانورپذیری رو فدای stealth نموده ، اما مواردی در مقاله وجود داره که اولا خود "تئوری نبرد فامد" رو زیر سوال برده و در ثانی نقاط ضعف و کمبودهای F-22 برای جنگ دوربرد (از جمله جنگ افزارهای رپتور و ...) رو به رخ میکشه و دست اخر هست که نتیجه میگیره کار F-22 احتمالا به داگفایت هم کشیده خواهد شد (همونطور که در مانور Red flag همینطور نیز شد)

ضمن اینکه باید یادآوری کنم F-22 جنگنده ی تازه تولید شده ای نیست ! اولین رپتور عملیاتی سال 1996 تولید شده که این یعنی 16 سال از عمر رپتور (چیزی بیشتر از نصف عمر 30 ساله ای که دوستان برای رپتور در نظر گرفته اند) میگذره و هنوز این هواپیما با مشکلات و ضعف های عدیده ای رو به رو هست .

جنرال محمد عزیز

متعجبم که شما تازه میپرسید F-22 در مانور شکست خورده یا خیر ! این مانور اصلا بخاطر شکست F-22 مقابل تایفون ها بوده که سر زبانها افتاده ، ضمن اینکه فکر کنم در یک مانور دیگر یا همین مانور هم مغلوب F-16 های خود آمریکا شده بود)

موردی که باید بهش توجه بشه اینه که مانورهایی که شما در نمایشگاهها مشاهده میکنید که مانورهای سنگینی هم هستند و توسط جنگنده های روسی یا رپتور به اجرا گذاشته میشه در حالت بدون حمل تسلیحات و در حالت Low Fuel هست . در حالیکه در شرایط جنگی شما چندین تن سوخت و مهمات حمل میکنید و مسلما جنگنده ای مثل رپتور در این شرایط مانورپذیری کمتری نسبت به همتایان سبک وزن تر خودش خواهد داشت .

منبع برای فقدان HMS
[url="http://theaviationist.com/2011/12/12/hmss/"]http://theaviationis...011/12/12/hmss/[/url]
[url="http://www.wired.com/dangerroom/2012/07/f-22-germans/"]http://www.wired.com...7/f-22-germans/[/url]

DEXON عزیز

توجه کردید در این مانور از یک جنگنده ی نسل چهارمی شکست خورده ؟ بنظر شما نیازی به رقیب نسل پنجمی هست وقتی هنوز توانایی رپتور در مقابل جنگنده های نسل چهارمی با سوال روبه رو هست ؟
1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از جناب چکا بابت مقاله خوب

اما یه سوال

توانایی مانور جنگنده هایی نظیر پاک فا و J-20 در چه حدیه ؟؟


[quote] مشخص هست F-22 برای داگفایت طراحی نشده و بسیاری از خصوصیات مانورپذیری رو فدای stealth نموده [/quote]

از کجا معلوم ,شاید T 50 و J 20 هم بسیاری از توانایی های مانور خودشون رو فدای قابلیت استیلث کرده باشند .


[quote] توجه کردید در این مانور از یک جنگنده ی نسل چهارمی شکست خورده ؟ بنظر شما نیازی به رقیب نسل پنجمی هست وقتی هنوز توانایی رپتور در مقابل جنگنده های نسل چهارمی با سوال روبه رو هست ؟ [/quote]

اف 22 بعد از این همه تست و آزمایشات وقتی دارای ضعف های متعدد هست پس خدا به داد جنگنده های نسل 5 روسیه و چین برسه .
در ضمن درست نیست که قبل از این که دو جنگنده T50 و J20 به مرحله آخر آزمایشات برسند این دو رو با رپتور مقایسه کرد و از همین الان رای رو به این دو جنگنده داد.
شاید همین جنگنده ها هم از جنگنده های نسل 4 و 4+ شکست بخورند .
0

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اولین پرواز 15 هم 40 سال پیش بود ولی 37 سال پیش وارد نیروی هوایی شد و تا الان انواع و اقسام آپدیتها روی اون انجام گرفته و f-22 سال 97 اولین تست پروازیش بود و سال 2005 وارد نیروی هوایی شد و در ششمین سال تولدش هست که چنین قضایایی از قبیل همون کابین خلبان و کمبود اکسیژن و حالا این، که مال چند وقت پیشه براش پیش اومده و تازه اول راه است کما اینکه حالا حالاها 15 ها در سرویس هستن و هنوز بعد از 36-37 سال نفس دارد پس شش سال از عمر یک جنگنده چیزی نیست کما اینکه رقبای 22 که همون پک فا هست هنوز در حاله ای از ابهام قرار داره و معلوم نیست که چه ضعفهای خیلی بزرگی دارد چون 22 با اون همه سرمایه گزاری و تجربه چندین دهه آمریکا در رادار گریزی چنین مشکلاتی رو داره وای به حال جنگنده ای که تجربه اول سازندگانش برای رادار گریزی و نسل پنجم هست که حتی نمیشه گفت نسل پنج به معنای واقعیه.از اونور هم چینی ها سه تا نمونه رو ساختن که اصلا معلوم نیست رادار گریز هست یا خیر و فقط یه ماکت ازش به نمایش گذاشتن و تستهای واقعی رو اصلا انجام ندادن و در آزمایشهای مجازی شرکت نکردن.پس فعلا نمیشه گفت که رقیبی از آزمایش درآمده برای 22 وجود داشته باشه کما اینکه شاید 22 ضعفهای دیگه ای داشته باشه که معلوم نیست ولی یه شعاری تو کار هست که میگه ضعفهای بیشتر باعث تولید علم بیشتر و خلق فناوریهای منحصر به فردتر میشه و مسلما سازندگان 22 بیکار ننشستن و حالا که خود من دارم تایپ میکنم اونا دارن روی ضعفهاش آزمایش انجام میدن.
5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
F-14 عزیز

در مورد J-20 اطلاعی ندارم اما تا جایی که میدونم ، تحلیل های صورت گرفته روی T-50 (که لینک تاپیکش رو هم در اون تاپیک مقایسه ی Su-35 و F-22 شما قرار دادم) نشون میده که برعکس ، T-50 تا حدودی خاصیت Stealth رو فدای مانورپذیری کرده (F-35 هم تا حدودی همین کار رو کرده)

در ضمن بنده نمیدونم چرا دوستان برای توجیه ضعف های F-22 بحث جنگنده های نسل پنجم روسیه و چین رو وسط میکشند ! تا جایی که بنده یادم میاد ادعایی درباره ی "بی نقصی" T-50 و همچنین مقایسه ی اون با F-22 نکرده ام ، ضمن اینکه T-50 یک تاپیک تخصصی دارد که تمام موارد مربوط به آن (چه ضعف چه برتری) در آن بحث شده و اگر شما هم ضعفی از آنها پیدا کرده اید در تاپیک مربوطه مطرح بفرمایید .
2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از جناب چکا.
از اونجایی که تاحالا بحث تقریبا حالت مقایسه داشته و پیش بینی آینده تاپیک هم همین هست فعلا به بخش مقایسه منتقل میشود.
یا حق
1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='cheka' timestamp='1351538784' post='279625']
F-14 عزیز

در مورد J-20 اطلاعی ندارم اما تا جایی که میدونم ، تحلیل های صورت گرفته روی T-50 (که لینک تاپیکش رو هم در اون تاپیک مقایسه ی Su-35 و F-22 شما قرار دادم) نشون میده که برعکس ، T-50 تا حدودی خاصیت Stealth رو فدای مانورپذیری کرده (F-35 هم تا حدودی همین کار رو کرده)

در ضمن بنده نمیدونم چرا دوستان برای توجیه ضعف های F-22 بحث جنگنده های نسل پنجم روسیه و چین رو وسط میکشند ! تا جایی که بنده یادم میاد ادعایی درباره ی "بی نقصی" T-50 و همچنین مقایسه ی اون با F-22 نکرده ام ، ضمن اینکه T-50 یک تاپیک تخصصی دارد که تمام موارد مربوط به آن (چه ضعف چه برتری) در آن بحث شده و اگر شما هم ضعفی از آنها پیدا کرده اید در تاپیک مربوطه مطرح بفرمایید .
[/quote]

چکا جان

شما خودت میگی

[quote] بنظر شما نیازی به رقیب نسل پنجمی هست وقتی هنوز توانایی رپتور در مقابل جنگنده های نسل چهارمی با سوال روبه رو هست ؟ [/quote]

من این طور برداشت می کنم که نظر شما این که رپتور توانایی مقابله با هواپیما های نسل 5 رو نداره ( چه تی 50 و جی 20 و یا حتی اف 35 ( در نبرد های داگفایت) )

من با بحث درگیری فامد در این هواپیما ها کاری ندارم و منظور من اینه که اگه به جای رپتور , پاک فا یا ... در این نبرد حضور داشت ,نتیجه این نبرد چی می شد ؟؟
0

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[center][font=tahoma,geneva,sans-serif]جدیدا یک گروه حقیقت یاب و فنی خبره تونستن مشکل اکسیژن خلبانان که ناشی از سیستم کمبات اج بوده رو کشف کنن.چرا که ورودیهای اکسیژن برای اف 15 و 16 طراحی شده
بوده که هیچ کدام از این دوپرنده در ارتفاعی که اف 22 پرواز میکنه قادر به انجام مانور و ماموریت نیستند
سیستم TLSS این پرنده [/font][font=tahoma, geneva, sans-serif]که زمانی اون رو پیشرفته ترین[/font][font=tahoma, geneva, sans-serif] نمونه موجود در دنیا میدونستن و هر خلبانی آرزو داشت حتی یکبار از این سیستم استفاده کنه و راحتی رو به معنای واقعی[/font][font=tahoma, geneva, sans-serif]حس کنه اونطور که انتظار میرفت نبود.بنابراین دیدیم که همیشه جدید ترین و پیشرفته ترین بودن به معنای کارا ترین بودن نیست.سیستمی که همه از سالم بودن اون به دلیل طراحی ساده [/font][color=#000000][font=tahoma, geneva, sans-serif]OBOGS ها در مقابل خوده جنگنده مطمئن بودند به مشکلی جدی و فوق العاده خطرناک برای این جنگنده بدل شد.[/font][/color][/center]
[center][font=tahoma,geneva,sans-serif]گرچه از زمان تست های جدی رپتور مشکلات بسیاری از اون رفع شده اما هنوز هم این پرنده یک جنگنده ایده آل نیست و برای حضور در میادین نبرد واقعی باید بیشتر تلاش کنه.[/font][/center]


[right][color=#ff0000][size=3][font=tahoma, geneva, sans-serif]*****************[/font][/size][/color][/right]
[right][color=#ff0000][size=3][font=tahoma, geneva, sans-serif]آخرشم من از نحوه تایپ این پلتفورم جدید سر در نیاوردم.پست رو یهو نابود میکنه.[/font][/size][/color][/right]
4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='cheka' timestamp='1351533321' post='279618']

جنرال محمد عزیز

متعجبم که شما تازه میپرسید F-22 در مانور شکست خورده یا خیر ! این مانور اصلا بخاطر شکست F-22 مقابل تایفون ها بوده که سر زبانها افتاده ، ضمن اینکه فکر کنم در یک مانور دیگر یا همین مانور هم مغلوب F-16 های خود آمریکا شده بود)

موردی که باید بهش توجه بشه اینه که مانورهایی که شما در نمایشگاهها مشاهده میکنید که مانورهای سنگینی هم هستند و توسط جنگنده های روسی یا رپتور به اجرا گذاشته میشه در حالت بدون حمل تسلیحات و در حالت Low Fuel هست . در حالیکه در شرایط جنگی شما چندین تن سوخت و مهمات حمل میکنید و مسلما جنگنده ای مثل رپتور در این شرایط مانورپذیری کمتری نسبت به همتایان سبک وزن تر خودش خواهد داشت .

منبع برای فقدان HMS
[url="http://theaviationist.com/2011/12/12/hmss/"]http://theaviationis...011/12/12/hmss/[/url]
[url="http://www.wired.com/dangerroom/2012/07/f-22-germans/"]http://www.wired.com...7/f-22-germans/[/url]

DEXON عزیز

توجه کردید در این مانور از یک جنگنده ی نسل چهارمی شکست خورده ؟ بنظر شما نیازی به رقیب نسل پنجمی هست وقتی هنوز توانایی رپتور در مقابل جنگنده های نسل چهارمی با سوال روبه رو هست ؟
[/quote]


چكاي عزيز بايد توجه داشت كه نميشه روند تكامل رپتور رو با جنگنده هاي ديگه به صورت كامل مقايسه كرد ، رپتور يك جهش در صنايع هوايي و پيشگام نسل پنجم جنگنده ها ميباشد ، طبيعي است كه مشكلاتي داشته باشد ولي طبيعي نيست كه به خاطر اين مشكلات اين جنگنده را ، رو به افول بدونيم ...
.
در مورد شكست از تايفون در اين مانور من اطلاعي رو نداشتم ، گر چه همين شكست هم نميبايست به عنوان شكست كامل رپتور در مقابل همه نسل 4 ها مطرح گردد !
مسلما شئ ساخته دست بشريكه هميشه درست و دقيق و كامل هستش ، اصلا وجود نداره !
.
در مورد مانور پذيري بايد گفت كه رقباي رپتور بيشتر از خودش از اين مشكل رنج ميبرند ، اصولا در بحث داگفايت كسي انتظار ندارد كه جنگنده اي با مخازن سوخت خارجي به نبرد بپردازد ، در مورد سلاح ها هم كه رپتور علاوه بر داشتن مخازن حمل داخلي سلاح ، داراي توان لود بيشتري نسبت به همتايان خود است و صد درصد اين امر باعث ميشود كه رپتور نسيت به تايفون ( اكثر 4+ ها ) با لود يكسان داراي مانور پذيري بيشتري باشد !
.
در ضمن لطف كنيد منطق خودتون رو نسبت به اينكه جنگنده سبك تر ( كوچكتر ) مانور پذيري بيشتري دارد ، توضيح دهيد ، چون هواپماي بزرگتر ، موتور قدرتمند تري هم دارد و نمي شود صرفا با معيار وزن يا حجم مانورپذيري رو نقد كرد .
0

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
برای اینکه از نمد این تاپیک برای خودمون هم کلاهی دوخته بشه بهتره از فضای تایفون و پکفا و اینا بیایم بیرون و روی سوالات زیر کار کنیم :

1- آیا اف-14 و میگ-29 شانسی برای رسیدن به محدوده داگفایت با رپتور رو دارند ؟
2- اگر این شانس وجود نداره در ماوراء دید قادر با حداقل عکس العملی هستند ؟
اگر جواب هر دو سوال منفیه پدافند زمینی موجود چه وضعیتی در برابر این یارو داره ؟
0

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

لطفا وارد سیستم شوید برای ارسال نظر

شما قادر خواهید بود بعد از ورود به سیستم این نظر را ترک نمایید



ورود به سیستم