امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[quote] خبر رو خوندم اما متاسفانه به مورد خاصی اشاره نکرده. به نظرم چنین اخباری برای این هست که میزان سرمایه گذاری کشورهای رقیب در صنعت هوایی رو کاهش بدن برخی از برتری های اف22 که تاکنون اعلام نشده بتونه در نبرد واقعی برای کوتاه مدت هم که شده برتری هوایی رو برای نیروی هوایی ایالات متحده ایجاد کنه. [/quote]
بله به بنظر من هم اخباری نظیر این که میگه فلان جنگنده مزیت خودش از دست داده یا جنگنده ما هزینه کمتر بهتر هست و... اهداف خاصی دنبال می کنه!

[quote] از نظر قدرت مانورپذیری هم اف22 یکی از بهترین فایترها هست این جنگنده میتونه با دور کمتر از سایر جنگنده ها گردش تندی داشته باشه که بهش اجازه میده در نبرد داگفایت سریع در ساعت 6 دشمن قرار بگیره که این قابلیت بخاطر پهن بودن اف22 حاصل شده که البته این خودش یک نقطه ضعف هم هست چون انرژی جنبشی رو به صفر میل میده و فقط یک بار قابل اجرا هست و بعد از اون برای چند ثانیه جنگنده تقریبا ساکن میشه که میتونه فرصت خوبی برای برخورد موشکهای حرارتی باشه.
[/quote]

با اینکه به نظر من اف 22 در نبردی فرستاده نمیشه که احتمال داگ فایت درش باشه ولی همین قابلبت کاربردی ترین مانور در داگ فایت می تونه باشه ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام.

[quote]از نظر قدرت مانورپذیری هم اف22 یکی از بهترین فایترها هست این جنگنده میتونه با دور کمتر از سایر جنگنده ها گردش تندی داشته باشه که بهش اجازه میده در نبرد داگفایت سریع در ساعت 6 دشمن قرار بگیره که این قابلیت بخاطر پهن بودن اف22 حاصل شده[/quote]

هواپیمایی مثل su37 رو نادیده نگیرین برادر! مانورپذیری f22 فکر نمی کنم به پای Su37 برسه.


یا حق

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='maysam2007' timestamp='1344009529' post='263148']
با سلام.

[quote]از نظر قدرت مانورپذیری هم اف22 یکی از بهترین فایترها هست این جنگنده میتونه با دور کمتر از سایر جنگنده ها گردش تندی داشته باشه که بهش اجازه میده در نبرد داگفایت سریع در ساعت 6 دشمن قرار بگیره که این قابلیت بخاطر پهن بودن اف22 حاصل شده[/quote]

هواپیمایی مثل su37 رو نادیده نگیرین برادر! مانورپذیری f22 فکر نمی کنم به پای Su37 برسه.

یا حق
[/quote]
تازه آقا میثم فکر کنم سوخو37 در مقابل تی 50 باید لنگ بندازه چون توان چرخش نازل هاش محدودتر هست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ممنون.
البته اين اشكالات جزئي به بهانه‌اي براي رقباي بدل شده تا با دست‌آويز قرار دادن و بزرگنمايي آن خودشان را بالا بكشند. icon_cheesygrin به هر حال هيچ جنگنده (درواقع هيچ ابزاري) بي‌عيب نيست. اما آنچه كه مسلم است، جنگنده‌هايي قادر به مقابله با يك‌ديگرند كه از تراز هم باشند (يا حداقل به تراز هم نزديك باشند)... جنگنده مدرني مثل يوروفايتر در مقابل اف22.. يا مثلا سوخو35 در مقابل اف-22 و...
از آنجايي كه هيچ چيز اتفاقي و مجاني بدست نمي‌آيد، هر محصولي ثمره ميزان علم و انديشه و پشتكار و هزينه‌اي است كه برايش صرف شده... بنابراين با صرف كردن "هيچ" نمي‌توان به موفقيتي در برابر اف-22 و امثال آن دست يافت.

  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اساس پروژه ATF هم همین قابلیت دید اول وشلیک اول بوده و نباید با توجه به ظاهر و طراحی خاصی که f-22 داره در داگفایت ازش انتظار زیادی داشت.فکر کنم امکانش باشه با پرواز دسته 5 تایی f-22 توی داگفایت هم پیروز بشن
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشكر


برترين جنگنده جهان به نظر من رپتور است ولي اين دليلي بر اين نميشود كه حتما رپتور هيچ نقطه ضعفي نداشته باشد يا در همه موارد فني برتر باشد ، گر چه در متن بالا هم تيم آلماني دليل اين اتفاق رو بيشتر غافلگيري و ضعف تاكتيكي تيم آمريكايي اعلام كرده اند و نه ضعف رپتور ؛ در زمينه مانور پذيري هم كه حتما شما بهتر از من ميدونيد بسياري از مانور هاي هوايي هستند كه بعد از خانواده فلانكر هاي روسي همين رپتور قادر به انجام آن است ، پس نميتوان گفت كه رپتور عموما مانور پذيري پاييني دارد همونطور كه گفتم مشكل مورد نظر بيشتر مربوط به تاكتيك تيم آمريكايي بوده و نه ضعف رپتور ... گرچه در متن اشاره نشده كه در اين 8 داگفابت انجام شده آيا اصلا رپتور شكست خورده يا نه ؟؟


[quote]نکته ی دیگر فقدان سامانه ی HMS در F-22 است . سامانه ی Helmet Mounted Sight که یکی از موثرترین سیستمها در جنگ داگفایت است به خلبان اجازه میدهد صرفا با نگاه کردن به هدف روی آن قفل کند . اما بدلیل مشکلات فنی ، HMS از کابین F-22 کنار گذاشته شده است که بیشتر باعث ضعف آن در مقابل جنگنده های دیگر چون تایفون و میگ ها در یک داگفایت خواهد شد .[/quote]
.
.
خوشحال ميشم چند منبع در اين مورد به من نشون بدين ... وصد البته كمي توضيحات
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در این شکی نیست که 22 یک جنگنده برتر هوایی است و در این نیز شکی نیست که ضعف هایی دارد که مشخص است با چنین تمرینهایی ضعفهای آن نمایان میشود و در آینده مسلم است که از این ضعفها نخواهند گذشت و روی 22 اپدیتهایی رو انجام خواهند داد همونطور که روی 15 ها این کارها رو انجام دادن.
طبق گفته دوستمون از اول هم قرار نبود که 22 برای داگفایت باشد.رویای رو به افول 22 که شما فرمودین بی معنیست چون این ابتدای راه 30 ساله 22 هست تا بازنشسته شود و تا وقتیکه تستهای واقعی رو انجام نده هنوز به رویایی فکر نکرده تا بخواد رو به افول باشه.
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
شکست پذیر در مقابل چی اصلا رقیبی وجود نداره...
کشوری که هم اکنون دو جنگنده نسل 5 عملیاتی داره در حالی که امکان ساخت جنگنده نسل 5 رقیب در سال 2020 در هاله ابهام قرار داره ...
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از دوستان

نکته ای که وجود داره و در متن هم کاملا مشخص هست (که ظاهرا دوستان عنایت نفرمودند) اینه که مقاله در اصل توانایی نبرد دور برد F-22 رو به چالش کشیده ، وگرنه در داگفایت که مشخص هست F-22 برای داگفایت طراحی نشده و بسیاری از خصوصیات مانورپذیری رو فدای stealth نموده ، اما مواردی در مقاله وجود داره که اولا خود "تئوری نبرد فامد" رو زیر سوال برده و در ثانی نقاط ضعف و کمبودهای F-22 برای جنگ دوربرد (از جمله جنگ افزارهای رپتور و ...) رو به رخ میکشه و دست اخر هست که نتیجه میگیره کار F-22 احتمالا به داگفایت هم کشیده خواهد شد (همونطور که در مانور Red flag همینطور نیز شد)

ضمن اینکه باید یادآوری کنم F-22 جنگنده ی تازه تولید شده ای نیست ! اولین رپتور عملیاتی سال 1996 تولید شده که این یعنی 16 سال از عمر رپتور (چیزی بیشتر از نصف عمر 30 ساله ای که دوستان برای رپتور در نظر گرفته اند) میگذره و هنوز این هواپیما با مشکلات و ضعف های عدیده ای رو به رو هست .

جنرال محمد عزیز

متعجبم که شما تازه میپرسید F-22 در مانور شکست خورده یا خیر ! این مانور اصلا بخاطر شکست F-22 مقابل تایفون ها بوده که سر زبانها افتاده ، ضمن اینکه فکر کنم در یک مانور دیگر یا همین مانور هم مغلوب F-16 های خود آمریکا شده بود)

موردی که باید بهش توجه بشه اینه که مانورهایی که شما در نمایشگاهها مشاهده میکنید که مانورهای سنگینی هم هستند و توسط جنگنده های روسی یا رپتور به اجرا گذاشته میشه در حالت بدون حمل تسلیحات و در حالت Low Fuel هست . در حالیکه در شرایط جنگی شما چندین تن سوخت و مهمات حمل میکنید و مسلما جنگنده ای مثل رپتور در این شرایط مانورپذیری کمتری نسبت به همتایان سبک وزن تر خودش خواهد داشت .

منبع برای فقدان HMS
[url="http://theaviationist.com/2011/12/12/hmss/"]http://theaviationis...011/12/12/hmss/[/url]
[url="http://www.wired.com/dangerroom/2012/07/f-22-germans/"]http://www.wired.com...7/f-22-germans/[/url]

DEXON عزیز

توجه کردید در این مانور از یک جنگنده ی نسل چهارمی شکست خورده ؟ بنظر شما نیازی به رقیب نسل پنجمی هست وقتی هنوز توانایی رپتور در مقابل جنگنده های نسل چهارمی با سوال روبه رو هست ؟
  • Upvote 5
  • Downvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از جناب چکا بابت مقاله خوب

اما یه سوال

توانایی مانور جنگنده هایی نظیر پاک فا و J-20 در چه حدیه ؟؟


[quote] مشخص هست F-22 برای داگفایت طراحی نشده و بسیاری از خصوصیات مانورپذیری رو فدای stealth نموده [/quote]

از کجا معلوم ,شاید T 50 و J 20 هم بسیاری از توانایی های مانور خودشون رو فدای قابلیت استیلث کرده باشند .


[quote] توجه کردید در این مانور از یک جنگنده ی نسل چهارمی شکست خورده ؟ بنظر شما نیازی به رقیب نسل پنجمی هست وقتی هنوز توانایی رپتور در مقابل جنگنده های نسل چهارمی با سوال روبه رو هست ؟ [/quote]

اف 22 بعد از این همه تست و آزمایشات وقتی دارای ضعف های متعدد هست پس خدا به داد جنگنده های نسل 5 روسیه و چین برسه .
در ضمن درست نیست که قبل از این که دو جنگنده T50 و J20 به مرحله آخر آزمایشات برسند این دو رو با رپتور مقایسه کرد و از همین الان رای رو به این دو جنگنده داد.
شاید همین جنگنده ها هم از جنگنده های نسل 4 و 4+ شکست بخورند .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اولین پرواز 15 هم 40 سال پیش بود ولی 37 سال پیش وارد نیروی هوایی شد و تا الان انواع و اقسام آپدیتها روی اون انجام گرفته و f-22 سال 97 اولین تست پروازیش بود و سال 2005 وارد نیروی هوایی شد و در ششمین سال تولدش هست که چنین قضایایی از قبیل همون کابین خلبان و کمبود اکسیژن و حالا این، که مال چند وقت پیشه براش پیش اومده و تازه اول راه است کما اینکه حالا حالاها 15 ها در سرویس هستن و هنوز بعد از 36-37 سال نفس دارد پس شش سال از عمر یک جنگنده چیزی نیست کما اینکه رقبای 22 که همون پک فا هست هنوز در حاله ای از ابهام قرار داره و معلوم نیست که چه ضعفهای خیلی بزرگی دارد چون 22 با اون همه سرمایه گزاری و تجربه چندین دهه آمریکا در رادار گریزی چنین مشکلاتی رو داره وای به حال جنگنده ای که تجربه اول سازندگانش برای رادار گریزی و نسل پنجم هست که حتی نمیشه گفت نسل پنج به معنای واقعیه.از اونور هم چینی ها سه تا نمونه رو ساختن که اصلا معلوم نیست رادار گریز هست یا خیر و فقط یه ماکت ازش به نمایش گذاشتن و تستهای واقعی رو اصلا انجام ندادن و در آزمایشهای مجازی شرکت نکردن.پس فعلا نمیشه گفت که رقیبی از آزمایش درآمده برای 22 وجود داشته باشه کما اینکه شاید 22 ضعفهای دیگه ای داشته باشه که معلوم نیست ولی یه شعاری تو کار هست که میگه ضعفهای بیشتر باعث تولید علم بیشتر و خلق فناوریهای منحصر به فردتر میشه و مسلما سازندگان 22 بیکار ننشستن و حالا که خود من دارم تایپ میکنم اونا دارن روی ضعفهاش آزمایش انجام میدن.
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
F-14 عزیز

در مورد J-20 اطلاعی ندارم اما تا جایی که میدونم ، تحلیل های صورت گرفته روی T-50 (که لینک تاپیکش رو هم در اون تاپیک مقایسه ی Su-35 و F-22 شما قرار دادم) نشون میده که برعکس ، T-50 تا حدودی خاصیت Stealth رو فدای مانورپذیری کرده (F-35 هم تا حدودی همین کار رو کرده)

در ضمن بنده نمیدونم چرا دوستان برای توجیه ضعف های F-22 بحث جنگنده های نسل پنجم روسیه و چین رو وسط میکشند ! تا جایی که بنده یادم میاد ادعایی درباره ی "بی نقصی" T-50 و همچنین مقایسه ی اون با F-22 نکرده ام ، ضمن اینکه T-50 یک تاپیک تخصصی دارد که تمام موارد مربوط به آن (چه ضعف چه برتری) در آن بحث شده و اگر شما هم ضعفی از آنها پیدا کرده اید در تاپیک مربوطه مطرح بفرمایید .
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از جناب چکا.
از اونجایی که تاحالا بحث تقریبا حالت مقایسه داشته و پیش بینی آینده تاپیک هم همین هست فعلا به بخش مقایسه منتقل میشود.
یا حق
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='cheka' timestamp='1351538784' post='279625']
F-14 عزیز

در مورد J-20 اطلاعی ندارم اما تا جایی که میدونم ، تحلیل های صورت گرفته روی T-50 (که لینک تاپیکش رو هم در اون تاپیک مقایسه ی Su-35 و F-22 شما قرار دادم) نشون میده که برعکس ، T-50 تا حدودی خاصیت Stealth رو فدای مانورپذیری کرده (F-35 هم تا حدودی همین کار رو کرده)

در ضمن بنده نمیدونم چرا دوستان برای توجیه ضعف های F-22 بحث جنگنده های نسل پنجم روسیه و چین رو وسط میکشند ! تا جایی که بنده یادم میاد ادعایی درباره ی "بی نقصی" T-50 و همچنین مقایسه ی اون با F-22 نکرده ام ، ضمن اینکه T-50 یک تاپیک تخصصی دارد که تمام موارد مربوط به آن (چه ضعف چه برتری) در آن بحث شده و اگر شما هم ضعفی از آنها پیدا کرده اید در تاپیک مربوطه مطرح بفرمایید .
[/quote]

چکا جان

شما خودت میگی

[quote] بنظر شما نیازی به رقیب نسل پنجمی هست وقتی هنوز توانایی رپتور در مقابل جنگنده های نسل چهارمی با سوال روبه رو هست ؟ [/quote]

من این طور برداشت می کنم که نظر شما این که رپتور توانایی مقابله با هواپیما های نسل 5 رو نداره ( چه تی 50 و جی 20 و یا حتی اف 35 ( در نبرد های داگفایت) )

من با بحث درگیری فامد در این هواپیما ها کاری ندارم و منظور من اینه که اگه به جای رپتور , پاک فا یا ... در این نبرد حضور داشت ,نتیجه این نبرد چی می شد ؟؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط hosseingmn
      میگ-31 نوع ارتقا یافته و جایگزین میگ-25 میباشد که در زمان خود بی رقیب بود و اکنون جای خود را به پسرش داده است. بی شک میگ-31 پرقدرتمندترین رهگیر روسیه و در کل جهان میباشد که توانایی رهگیری همزمان چندین جنگنده مهاجم را دارا میباشد و نیز اولین جنگنده عملیاتی شوروی با توانایی نگاه به پایین و شلیک به پایین میباشد. این جنگنده از راداری بسیار قوی با نام Zaslon بهره میبرد که به فاکس هوند این امکان را میدهد تا همزمان به 4 (در مدلهای اولیه) هدف حمله کند و نیز دیگر جنگنده های دشمن را تحت کنترل داشته باشد! طبق نظر بعضی کارشناسان این رادار قویترین و بهترین رادار جهان میباشد که حتی میتواند استیلت را هم شناسایی کند! از نظر سیستم رانش نیز میگ-31 از دو موتور توربوجت با پس سوز D-30F6 بهره میبرد که هر کدام تراستی برابر 93KN تولید مینمایند و با آنها فاکس هوند سرعتی برابر با 3 برابر صوت پیدا میکند! طراحی و شکل ظاهری میگ-31 بسیار شبیه به میگ-25 میباشد و دقیقا مانند آن دارای 2 جایگاه تسلیحات در زیر هر بال و یکی در انتهای بال به اضافه 4 جایگاه در زیر بدنه هواپیما میباشد. در دهه 1990 با توجه به قدرتمندتر شدن جنگنده های غربی روسیه فاکس هوند های خود را ارتقا داد که تواناییهای میگ-31 بسیار بهتر و بیشتر از قبل شد که امروزه این مدل با نام MiG-31BM شناخته میشود. MiG-31BM دارای آیونیکی بسیار قویتر از نسلهای قبلی خود میباشد و میتواند به راحتی با اهداف هوایی یا زمینی درگیر شود. و نیز به واسطه رادار پرقدرت خود میتواند همزمان 24 جنگنده دشمن را شناسایی کرده و با 6 تا از آنها درگیر شود! این رادار جدید همچنین میتواند به نحو احسن اهداف زمینی را نیز شناسایی کند. در ادامه با مشخصات MiG-31A آشنا میشوید :

      MiG-31A

      کشور سازنده : شوروی سابق
      هواپیماهای مشابه : MiG-25 , F-14 , F15
      تعداد سرنشین : 2 نفر
      ماموریت اصلی : رهگیر تمام آب و هوایی + ایجاد امنیت هوایی
      طول : 21.5 متر
      طول بال : 14 متر
      ارتفاع : 6.6 متر
      حداکثر سرعت : 3 ماخ
      وزن خالی : 22 تن
      وزن استاندارد : 37 تن
      حداکثر وزن : 47 تن
      نوع و قدرت موتور : دو موتور توربوجت با پس سوز D-30F6 هر کدام با تراست 93 کیلو نیوتن
      حداکثر تحمل G : در سرعتهای فراصوت +5 جی
      حداکثر برد : 3300 کیلومتر
      شعاع عملیاتی : 720 کیلومتر
      ارتفاع پرواز : 25 کیلومتر
      ارتفاع پرواز از سطح دریا : ؟
      مدت زمان برای رسیدن به ارتفاع 20 کیلومتری : 8 دقیقه و 54 ثانیه
      قابلیت سوختگیری هوایی : ندارد
      حسگرها : LD/SD TWS radar, possible IRST, RWR (رادار Zaslon S-800 با برد 200 کیلومتر)
      نوع تسلیحات : یک قبضه توپ 23 میلی متری GSh-6-23 + موشکهای هوا به هوای R-33 , R-40 , R-60 , R-73

      MiG-31BM

      این مدل در بسیاری جهات شبیه مدلهای قبلی است و در اینجا فقط نکات مهم را بیان میکنم.
      نوع رادار : Zaslon-M با برد 400 کیلومتر و توانایی شناسایی استیلت ، همزمان 24 هدف را شناسایی و به 6 تا از آنها حمله میکند و بقیه را نیز تحت نظر دارد.
      توانایی جنگ الکترونیک : دارای سیستم مدرن ECM و ضد ECM
      آیونیک این مدل بسیار پیشرفته تر از مدلهای قبلی است.
      نوع تسلیحات :
      یک قبضه توپ 23 میلی متری GSh-6-23
      موشکهای هوا به هوای R-27 , R-33 , R-37 , R-40 , R-60 , R-73 , R-77
      موشکهای هوا به زمین Kh-31P , Kh-58
      قیمت میگ-31 بی ام : 40 میلیون دلار

      توضیحاتی چند در مورد موشکهای هوا به هوای قابل حمل توسط میگ-31 :
      R-27 با برد 70 الی 170 کیلومتر ، حداکثر سرعت هدف : 3600 Km/h
      R-33 با برد 160 کیلومتر ، حداکثر سرعت هدف : 3700 Km/h
      R-37 با برد 300 ، حداکثر سرعت هدف : ؟
      R-40 با برد 50 کیلومتر ، حداکثر سرعت هدف : ؟
      R-60 با برد 10 کیلومتر ، حداکثر سرعت هدف : ؟
      R-73 با برد 40 کیلومتر ، حداکثر سرعت هدف : 2500 Km/h
      R-77 با برد 90 الی 160 کیلومتر ، حداکثر سرعت هدف : 3700 Km/h
      R-172 با برد 400 کیلومتر, حداکثر سرعت هدف؟
      چگونگی ظرفیت حمل موشکهای هوا به هوا در MiG-31BM :

      A) 8 R-33 & 2 R-60 or R-73
      6 R-33 & 2 R-40 & 2 R-60 or R-73
      C) 4 R-33 & 4 R-40 & 2 R-60 or R-73
      D) 4 R-33 & 4 R-73 & 2 R-40 & 2 R-60 or R-73







      منبع : وبلاگ میلیتاری
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.