justin42

رویارویی مرکاوا Merkava Mk IV و لئوپارد2

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

جناب heliaa

همونطور که اشاره کردم ، برای لئوپارد هم سیستم دفاع فعال شارک طراحی شده است. مکانیسم عمل تقریبا همه این سیستم ها نیز به صورت Soft Kill و Hard Kill است.
  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
علی اقا به نظرتون برجک کدوم تانک طراحی بهتری داره؟ از جنبه های گوناگون مثل حجم فضای داخلی-حفاظت زرهی-تحرک و....
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]دقیقا نمی دونم که آیا تانک های غربی هم به چنین دریچه ای مجهز شده اند یا خیر. به نظر خودم تانک های غربی فاقد این دریچه هستند. یعنی نیازی به این دریچه احساس نکرده اند.[/quote]
تانک های غربی دارای چنین دریچه ای هستند حداقل در قسمت اول سریال والکینگ دد تانکی رو نشون میده که چنین دریچه ای را دارد تانکش را نتوانستم تشخیص بدم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]در ضمن مرکاوا دارای قابلیتی است که موشک هاشو توسط ماهواره تا هدف کنترل میکنه[/quote]

مرکاوا در همه مدلهاش از موشک لاهات استفاده می کنه. این موشک این توانایی رو داره که به صورت LOAL شلیک بشه. یعنی اینکه موشک به سمت هدف شلیک بشه و پس از اینکه موشک به نزدیکی های هدف رسید ، عملیات قفل بر روی هدف انجام بشه. اینطوری تانک هدف زمان لازم برای مقابله و اخلال در سیستم هدایت لیزری لاهات را نخواهد داشت.

همچنین لاهات این قابلیت را دارد که به صورت بالستیک شلیک شود و در مرحله آخر شلیک توسط شخص آبزرور و یا توسط هلیکوپتر دیگر و یا تانک دیگر به سمت هدف هدایت شود.

البته ناگفته نماند که لاهات قابلیت استفاده در همه تانک های مجهز به توپ 105 و 120 میلیمتری را نیز دارا می باشد. (از جمله خانواده لئوپارد)



[quote]علی اقا به نظرتون برجک کدوم تانک طراحی بهتری داره؟ از جنبه های گوناگون مثل حجم فضای داخلی-حفاظت زرهی-تحرک و....[/quote]
به نظرم در این زمینه فرق زیادی ندارند. در ویدئوهایی که از این دو تانک منتشر شده است ، به خوبی فضای داخل تانک نشان داده می شود که چقدر جادار و بزرگ است. از نظر طراحی هم هر دو تانک طراحی فوق العاده ای دارند. یعنی به صورتی طراحی شده اند که موشک ها و راکت های وارده را منحرف سازند.

[quote]تانک های غربی دارای چنین دریچه ای هستند حداقل در قسمت اول سریال والکینگ دد تانکی رو نشون میده که چنین دریچه ای را دارد تانکش را نتوانستم تشخیص بدم.[/quote]

حداقل در آبرامز چنین دریچه ای دیده نمی شود

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10084/abramstalbiv-1.jpg[/img]






این هم از یک تی 72 چپ کرده

[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10084/t72takbiv-2.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10084/thumb_t72takbiv-2.jpg[/img][/url]

در قسمت پهلوی محفظه موتور یک دریچه قرار دارد که به احتمال قوی دریچه خروج اضطراری اون باشه.
  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اگه هر دو. به مین های ضد تانک بر بخورن کدوم اسیب کمتری میبینند؟

مدل تر کیه ای لئوپارد2 و مدلی که به عربستان فروخته شده در برابر مرکاوا چه حرفی واسه گفتن دارن؟
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در ارتقاهای جدیدی که بر روی لئوپارد 2 آ 6 و مدل آ 7 انجام گرفته شده ، یکی از اصلی ترین ارتقاهای آن حفاظت کف تانک در برابر مین ها و حملات IED است. در مجموع لئوپارد 2 حفاظت زرهی بسیار بالایی در برابر مین ها و حملات IED دارد و قسمت زیرین آن دارای مقاومت زرهی بالایی است. البته مرکاوا هم قابلیت استفاده از زره کفی آبرامز را دارد که به وسیله آن مقاومت زرهی مرکاوا نیز در برابر مین ها افزایش خواهد یافت. اما در مجموع لئوپارد دارای مقاومت بیشتری در برابر اینگونه حملات است.

تقریبا هر دو مدل ترکیه ای و عربستانی دارای یک سری برتری های چشمگیری نسبت به مرکاوا هستند.
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
علی آقا من عکس های تانک رو در اینترنت آپلود کردم.
این تانک مورد نظر من است
http://axgig.com/viewer.php?file=70292913642222855748.jpg
http://axgig.com/viewer.php?file=97028086657896624633.jpg
http://axgig.com/viewer.php?file=07680487796891411722.jpg
http://axgig.com/viewer.php?file=80720956590817641860.jpg
عکس آخر مربوط به ورود از دریچه کف تانک

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='ALI' timestamp='1352665228' post='281976']
[quote]حالا یک سئوال مطرح میشود و ان این است اگه تمام مهمات فول توی تانک باشن اونطور که میفرمایین دیگه سرباز حمل نمیکنه(چون داخل محفظه مسدود میشه) پس چطور اونموقع پرسنل خارج میشن؟[/quote]

مساله اینجاست که مهمات در فضای سه بعدی پشت تانک قرار می گیرند. دقت کنید : در فضای پشت تانک. رمپ ورود و خروج برای پرسنل اصلی تانک کاملا آزاد است.


[quote]سئوال بعدی: اگه پشت تانک مورد اصابت قرار بگیره سربازان از کجا خارج بشن؟[/quote]

معمولا پشت تانک کمتر از قسمت های دیگر تانک در معرض حملات دشمن قرار می گیرد. در یک رزم واقعی یک تانک بیشتر از قسمت جلوی خود مورد حمله دشمن واقع می شود. به عنوان مثال در عمل به ندرت پیش می آید که پشت تانک مورد اصابت قرار گیرد. اما در این حال باز هم خود درب ورود و خروج با باز شدن خود تبدیل به یک رمپ برای ورود و خروج نیروها می شود. این رمپ در داخل دیواره های زرهی پشت تانک قرار می گیرد و در عمل به ندرت پیش می آید که مورد صدمه واقع شود. باز هم با این حال پرسنل می توانند از دریچه بالای برجک خارج شوند. دریچه راننده را نیز فراموش نکنید.

تانک های روسی عمدتا در قسمت کفی خود مجهز به یک دریچه برای خروج اضطراری هستند. به دلیل جثه کوجک و فضای اندک داخل تانک های روسی ، در صورت صدمه دیدن این تانک ها خدمه شانس کمی برای خروج موفق از تانک را خواهند داشت. به همین دلیل معمولا در تانک های روسی یک دریچه در کف تانک تعبیه شده است که پرسنل در مواضع اضطراری بتوانند از آن خارج شوند. دقیقا نمی دونم که آیا تانک های غربی هم به چنین دریچه ای مجهز شده اند یا خیر. به نظر خودم تانک های غربی فاقد این دریچه هستند. یعنی نیازی به این دریچه احساس نکرده اند.

نمایی از دریچه کف شاسی تی 55

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10084/t_nouzov__v_chod_t-55.jpg[/img]


[quote]راستی اون عکسی که در پست قبلی قرار دادم مربوط به لئوپارد ا6 میشود؟[/quote]

بله
[/quote]

به نظرت اگه لئوپارد از بالا مورد اصبت موشک های ضد تانک بالستیک (مثل جاولین)از بالای برجک قرار بگیره شانسی برای زنده موندن خدمه وجود داره؟مسلما خیر چون برجک ومهمات منفجرمیشن.درسته زره قوی داره اما نه در همه قسمت ها.

راستی این قضیه سه بعدی بودن مهمات محفظه مرکاوا رو توضیح بدین با تشکر
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بحث خوبیه
اصولا آلمان از نظر تکنولوژی از اسراییل بسیار پیشرفته تر است و توقع هم بر این است که کیفیتت تجهیزات ساخت آلمان بهتر باشه اما نه در همه زمینه ها .
اما در مورد ساخت تانک آلمانها جزو پرسابقه ترینها هستند .
احساس میکنم جاستین 42 عزیز اصرار داره هر جوری شده بگه مرکاوا مارک 4 بهتره . شاید اشتباه میکنم . icon_cheesygrin
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]به نظرت اگه لئوپارد از بالا مورد اصبت موشک های ضد تانک بالستیک (مثل جاولین)از بالای برجک قرار بگیره شانسی برای زنده موندن خدمه وجود داره؟مسلما خیر چون برجک ومهمات منفجرمیشن.درسته زره قوی داره اما نه در همه قسمت ها.[/quote]

این مورد رو نمیشه دقیقا پاسخ داد. این ضعفی که شما به آن اشاره کردید ، عمدتا در تانک های شرقی وجود دارد و در تانک های غربی به هیچوجه وجود ندارد. در تانک های غربی عمدتا مهمات تانک در مکانی مجزا از محل استقرار پرسنل تانک نگهداری می شوند. به همین دلیل در صورت مورد حمله واقع شدن تانک ، هیچ خطری از جانب انفجار مهمات وجود نخواهد داشت و حتی در صورت انفجار نیز اثرات آن وارد بخش استقرار پرسنل تانک نخواهد شد.

یادتون نره که در جنگ 1991 خلیج فارس یک آبرامز از قسمت پشت برجک خود مورد اصابت یک موشک هلفایر که به اشتباه از یک آپاچی شلیک شده بود ، قرار گرفت. از آنجایی که سر لودر تانک نزدیک به دریچه دهلیز بود و این دریچه نیز باز بود ، شخص لودر به شدت زخمی شد و نتوانست خود را از تانک خارج سازد و در داخل تانک ماند و همانجا نیز از شدت جراحات وارده سقط شد. اما سه نفر دیگر موفق شدند از تانک خارج شوند. شدت این اصابت به قدری بود که مخزن مهمات آبرامز دچار آتش سوزی شد و همه مهمات موجود در مخزن آتش گرفت. پنلهای محافظ این مخزن از بالا به بیرون پرتاب شدند و آتش ناشی از سوختن مهمات تانک به بیرون تانک هدایت شد. پس از اطفاء حریق نیروهای امدادی وارد تانک شدند تا لودر سقط شده را از داخل تانک بیرون بکشند. مشخص شد که شخص لودر به خاطر شدت جراحات وارده سقط شده است ، نه به خاطر آتش سوزی. جالب اینجاست که در این حادثه مشخص شد که در صورت ترکیدن مخزن مهمات آبرامز ، حتی به اندازه اندکی از اثرات انفجار مهمات نیز وارد محفظه برجک نمی شود و همگی به بیرون برجک هدایت می شود.


[quote]راستی این قضیه سه بعدی بودن مهمات محفظه مرکاوا رو توضیح بدین با تشکر[/quote]

ببین دوست من ، برخی از تانک ها مثل آبرامز، مهمات خود را در یک مخزن ایزوله حفاظت شده نگهداری می کنند. یعنی به عنوان مثال یک مخزن مکعبی شکل وجود دارد که در داخل این مخزن گلوله ها بر روی همدیگر قرار می گیرند.

اما برخی دیگر از تانکها اینطور نیستند. تانک هایی مثل خانواده مرکاوا و چلنجر 1 و 2 برای هر یک از مهمات یدکی خود ، یک استوانه زرهی طراحی کرده اند که مهمات یدکی در داخل این استوانه ها قرار می گیرد. این استوانه ها در داخل یک مخزن مجزا قرار می گیرند. در مرکاوا 4 این استوانه ها در قسمت پشت تانک قرار می گیرند. زمانی که تانک بخواهد به جای مهمات ، نفرات را جابجا کند ، این استوانه ها از تانک خارج می شوند و به جای آنها پرسنل تانک مستقر می شوند.
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.