EBRAHIM

بالگرد هجومی بوئینگ آ.اچ-64 آپاچی ( Boeing AH-64 Apache)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

اون تیکه بالای ملخ رادار هست که به مدل D اضافه شده و بردی در حدود 20 الی 25 کیلومتر دارد.


هليكوپتر آپاچي مدل دي AH-64D :

اين نمونه مدل بهينه سازي شده نمونه ابتدايي ميباشد كه در آن از گيرنده هاي حساس و پيشرفته و تسليحات پيشرفته تر استفاده شده است و از مهمترين تغييرات در اين نمونه نسبت به نمونه ابتدايي در اضافه كردن FCR رادار كنترل آتش(Fire Control Radar) است كه در بالاي پره هاي هليكوپتر نصب شده است و از آن در شناسايي اهداف و خطراتي كه هليكوپتر را تهديد ميكن استفاده ميكنند ارتفاع زيادتر سيستم FCR و پوشش جاذب امواج رادار به خلبان هليكوپتر كمك ميكند تا با پنهان شد در پشت يك درخت و يا ساختمان و يا هر نوع مانع ديگه بدون انكه ديده شود محيط را زير نظر داشته باشد و اهداف را شناسايي كند و با استفاده از اصل غافلگيري به انها حمله كند . سيستم FCR توانايي شناسايي موشكهاي شليك شده به سوي هليكوپتر را دارد و با هشدار به خلبان ميتواند از هليكوپتر دفاع كند .
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

آپاچی که در واقع پیشرفته ترین بالگرد تهاجمی دو موتوره جهان شناخته می شود در دو نوع A وD در حال خدمت در برخی از ارتش های جهان است . Apache Longbow یا AH-64D جنگ افزار مخوفی است که فقط برای نبرد دیجیتالی در آینده طراحی گردیده است.



البته بعید می دونم به MI-28 روسها برسه
MI-28 در حال حاضر برترین هلیکپتر تهاجمی دنیاست .


من هم فكر نكنم هيچ كدوم از اينها به پاي سوپر كبراي 64D برسند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
لطفا يكي از دوستان كه به امور فني هليكوپتر آشنا هست تاپيكي در مورد نظرسنجي بهترين هليكوپتر درست كنه icon_wink

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اپاچی تقریبا بهترن نوع هلیکوپتر تها جمیه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با وجود اينكه آپاچي بهترين هليكوپتر تهاجمي ساخته شده تا به حالاست ولي من هنوز به توليدات كمپاني بل بيشتر علاقه دارم! icon_wink

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10210/ah64-apache5B15D.jpg[/img]


[size=5][color=#333333][font=lucida grande', tahoma, verdana, arial, sans-serif]هلیكوپتر تهاجمی و چند منظوره Apache ساخت کمپانی بزرگ Boeing برای ارتش آمریكا ست كه جایگزین هلیكوپترهای AH-1 Cobra ساخت کمپانی Bell شده و AH ابتدای نام هلیكوپتر کوتاه شدهAttacker Helicopter است.وظیفه اصلی این هلیکوپتر پشتیبانی نزدیک هوایی،CAS، است.[/font][/color]

[color=#333333][font=lucida grande', tahoma, verdana, arial, sans-serif]AH-64 Apache از همان ابتدا به گونه ای طراحی شد که کاملا قابل بهسازی و بروز رسانی باشد تا بتواند تواناترین هلیکوپتر چند منظوره جنگی در دنیا باشد و نیازهای جنگ های هوایی حال و آینده را برطرف کند.کارشناسان معتقدند Apache دارای برتری های مشخصی نسبت به دیگر هلیکوپترهای عملیاتی جهان میباشد

در سال 1972 ارتش آمریکا در حال آماده كردن طرح AAH(که کوتاه شده Advanced Attack Helicopter و به معنی هلیكوپتر پیشرفته تهاجمی است) بود و بعد از آماده شده این طرح مناقصه ای برای ساخت این هلیكوپتر برگزار کرد و از میان 5 پیشنهاد ارائه شده،2 پیشنهاد کمپانی Hughes و کمپانی Bell در نهایت مورد توجه ارتش آمریكا قرار گرفتند و بعد از ساخت نمونه ابتدایی طرحهای این دو شركت در نهایت مدل 97/YAH-64 کمپانی Hughes بر مدل 409/YAH-63 کمپانی Bell پیروز و برای طرح هلیكوپتر AH-64 Apache برای ارتش آمریكا انتخاب شد.نیروی زمینی آمریکا،بقاپذیری رزمی بالاتر به واسطه چرخانه و همچنین عدم ثبات استحکام کافی ترکیب ارابه فرود سه چرخه YAH-63 را دلیل های اصلی برتری Apache بر رقیب آن عنوان کرد.

با گذر از این مرحله،AH-64A وارد فاز 2 تکامل شد.در این مرحله میبایست سه پیش نمونه تولیدی از طرح AH-64 ساخته می شد و دو پیش نمونه پروازی YAH-64A و گونه ویژه آزمایش زمینی آن نیز تا استاندارد AH-64A به روز رسانی می یافتند.
در همین زمان،سامانه های جنگ افزاری و حسگر های هلیکوپتر نیز تکمیل شده و مرحله های آزمایشی خود را پشت سر گذاشتند.

اولین پرواز نمونه اولیه هلیكوپتر Apache در 30 سپتامبر 1975 بود اما تا سال 1982 و تا دریافت اولین سفارش،نمونه ی دیگری از آن ساخته نشد.
در سال 1981،سه نمونه پیش تولید AH-64A برای آزمایش عملیاتی 2 به نیروی زمینی آمریکا تحویل داده شدند.آزمایش های این نیرو موفقیت آمیز بود.اما چندی بعد،ابه روز رسانی موتور T_700 ساخت کمپانی General Electric آمریکا در دستور کار قرار گرفت.AH-64 در سال 1981،طبق سنت قدیمی نیروی زمینی آمریکا در زمینه انتخاب اسم قبیله های سرخ پوستی برای هلیکوپتر های خود،Apache نام گرفت.

در سال 1983 یکی از نمونه های آزمایشی ساخته شده هلیكوپتر Apache در بیرون از ساختمان کمپانی Hughes در آریزونا ناپدید شد و معلوم شد كه سقوط كرده كه تاثیر بدی بر طرح و مسئولان کمپانی Hughes گذاشت.در سال 1984،یک سال بعد از این حادثه کمپانی McDonnell Douglas طرح هلیكوپتر Apache را به مبلغ 500 ملیون دلار از کمپانی Hughes خریداری كردند و بعد از خریداری شدن کمپانی McDonnell Douglas در سال 1997 توسط Boeing،تولید هلیكوپتر Apache از سوی صنایع دفاعی Boeing ادامه یافت.

Apache به عنوان هلیکوپتر تهاجمی دو موتوره در جهان در دو مدل A و D و مدل E که با نام AH-64E Apache Block III نیز شناخته میشود و از اکتبر 2012 تولید شد،ساخته می شود.از این هلیكوپتر نمونه های B و C هم ساخته شده ولی هرگز وارد خدمت نشدند.

در سال 1991 و پس از عملیات توفان صحرا،اخباری مبنی بر تصمیم به روز رسانی 254 فروند AH-64A خریداری شده برای نیروی زمینی آمریکا تا استاندارد AH-64B شنیده شد.این به روز رسانی شامل استفاده از پره های جدید چرخانه،سامانه مکان یابی جهانی،سامانه ناوبری بهسازی شده و تجهیزات رادیویی جدید می شد.کنگره آمریکا نیز با اختصاص 82 میلیون دلار با برنامه به روز رسانی Apache موافقت نمود.اما این برنامه در سال 1999 لغو شد.تجهیزات رادیویی،سامانه ناوبری و تغییر های GPS بعد ها در چارچوب یک برنامه به روز رسانی دیگر برروی هلیکوپتر های سری A نصب شد.

سرمایه گذاری بیشتر کنگره آمریکا در سال 1991 به آغاز برنامه ای برای به روز رسانی بیشتر هلیکوپتر های AH-64A تا گونه AH-64B شد.این برنامه که AH-64C نام گرفت،
شامل تمام تغییر های انجام گرفته برای گونه D می باشد.به غیر از نصب موتور جدید و رادار نصب شده برروی محور.با وجود این پس از سال 1993،نام AH-64C دیگر مورد استفاده قرار نگرفت و این گونه به پایه تکمیل نمونه بعدی Apache یعنی AH_64D LongBow انجامید.

انگلیس نمونه AgustaWestland AH Mk 1 Apache از این هلیكوتر با كد WAH-64 كه مدل سفارشی شده و تغییریافته هلیكوتر Apache مدل D است را از سال 2004 برای ارتش این كشور تولید میكند که از موتور های وطنی Rolls Royce ساخن خود انگلیس استفاده میکنند.

Apache توانایی حمله به قلب نیروهای دشمن را در روز یا شب و در تمام شرایط آب و هوایی را داشته و قابلیت استفاده از انواع جنگ افزار ها را داراست.Apache از معدود هلیکوپتر هایی است که می تواند در هوا از خود دفاع کند.


اولین نبرد این هلیكوپتر بعد از ورود به خدمت در سال 1989 در هنگام جنگ پاناما بود.
از هنگام ورود به خدمت تا به حال این هلیكوپتر در ماموریت های مهمی مانند جنگ شاخاب پارس و افغانستان و آزاد سازی عراق شركت داشته است.هلیكوپترهای Apache بزرگترین شكارچی تانک ها و وسایل زرهی عراق در جنگ با این كشور بودند و قسمت زیادی از توان زرهی عراق را نابود كردند.در کل 227 فروند Apache در جنگ زمینی 100 ساعته عراق 1991 شرکت کردند و با نابود کردن بیش از 500 دستگاه تانک،تعداد بسیار زیادی خودروی زرهی و وسایل و خودرو های نظامی دیگر کارنامه خوبی از خود به جای گذاشتند.
اسراییل با بهینه سازی این هلیكوپتر AH-64A Apache و سازگاری با جنگ افزاره های های ساخت این كشور از این هلیكوپتر برای شلیک موشک های هدایت شونده و دیگر موشک ها استفاده میكند.

مدل AH-64A Apache اکنون بازنسته است و Apache های درحال خدمت،AH-64D میباشند که در اصل همان مدل A به روز رسانی شده میباشند.AH-64D نوع جدیدتر و پیشرفته تر این هلیکوپتر بوده که با نام AH-64D Apache LongBow شناخته می شود.
کارشناسان هوانوردی هلیکوپتر AH-64D Apache LongBow را خشن ترین پرنده جنگی در جهان نامیده اند.LongBow یک هلیکوپتر جنگی دو پروانه ای با ظاهری یکپارچه از جنگ افزار ها و ادوات جنگی و سیستم های الکترونیکی است به کارگیری هنر در طراحی ظاهر آن کاملا به چشم می خورد و دارای سیستم های دیجیتالی که قابلیت ارتباط را برای انتقال مخفی و پنهانی و امن اطلاعات از میدان نبرد به نیروهای زمینی و هوایی در آن واحد فراهم می سازد می باشد.
این سیستم جنگ افزار مخوف برای میدان های نبرد دیجیتالی آینده طراحی و ساخته شده است.پیشرفت های واقعی هلیکوپتر LongBow باید در توانایی های رزمی آن جستجو کرد.پیشرفت هایی که بیشتر با بهسازی در سیستم های ماموریتی آن به دست آمده اند.

LongBow یک مدل بازسازی شده و پیشرفته از مدل های پیشین Apache است که گاهی اوقات از آن با عنوان آپاچی مدرنیزه شده یاد می شود.سیستم جنگ افزار ها در LongBow به طوری طراحی شده است که علاوه بر اینکه توانایی حمله به نیروهای دشمن را داشته،بتواند شرایط نیروهای زمینی دشمن را شناسایی و به طور کاملا مخفی به نیروهای خودی انتقال دهد.

از اصلی ترین بهسازی هایی که بر روی این هلیکوپتر انجام شده می توان به اضافه شدن رادار AN/APG-78 موج میلیمتری کنترل آتش،FCR،ساخت Lockheed Martin و Northrop Grumman که قابل بروز رسانی به مدل های پیشرفته تر و جدیدتر است،موشک های هوا به زمین فرکانس رادیوی "شلیک کن-فراموش کن" که نیاز به نوع لیزری را برطرف کرده است،موتورهای به روز شده،اویونیک و کابین یکپارچه شده اشاره کرد.سیستم رادار کنترل آتش،LongBow FCR،که به همراه کمپرسور مربوط به سیستم کنترل محیطی تجهیزات الکترونیک پرواز در یک جایگاه قارچی شکل در بالای پروانه اصلی Apache قرار گرفته،تشکیل شده از آنتن و ترَنزمیتر(فرستنده) بوده که به صورت چند حالته و موج میلیمتری است.طول موج کوتاه به علت ارسال پرتوهای باریک قابلیت مقابله با اقدم های متقابل دشمن را به وجود آورده است.

سیستم Longbow می تواند آشكار سازی هر نوع شئ كه چه در حال حركت باشد يا چه در حالت ايستا بدون اينكه ديده شود و عملیات شناسایی طبقه بندی و اولویت بندی بیش از 256 هدف زمینی را تمام خودکار و در تمام شرایط آب و هوایی و پیچیدگی محیط نبرد انجام دهد.
این سیستم در 4 حالت مورد استفاده قرار می گیرد:
ATM:حالت هدف گیری هوایی
GTM:حالت هدف گیری زمینی
TPM:حالت تهدیدهای هوایی
BIT:سیستم آزمایش درونی رادار

تغییر های این نوع جدید نسبت به نوع پیشین به ویژه در داخل کابین بسیار چشمگیر است.ساختمان هلیكوپتر Apache به گونه ای طراحی و ساخته شده كه توانایی پایداری در تمام محیط ها و شرایط آب و هوایی را دارد و خلبان هلیكوپتر میتواند با استفاده از سیستم پیشرفته IHADSS(که کوتاه شده Integrated Helmet and Display SightSystem و به معنی سیستم كشف و شناسایی و هدفگیری هدف ها نصب شده در كلاه خلبان است) و به کمک سیستم دید شب PNVS کلاه خلبان،در روز و شب و تمام شرایط آب هوایی به خوبی ماموریت های خود را انجام دهد.هلیكوپتر Long bow از وسایل پیشرفته و دقیق دیگر مانند آخرین سیستم های اویونیكی و الكترونیكی كه امكان شناسایی هدف های دروغین و کاذب را به خلبان میدهد و دوربین فروسرخ برای استفاده در شب و نقشه راهنمای زمین و موقعیت دیجیتال خودكار و سیستم مكان یاب جهانی(GPS) استفاده میكند.
هلیكوپتر Long bow از سیستم /15Y MOS 15X كه یک سیستم الكترونیكی تعمیر جنگ افزار هاست به همراه سیستم MOS 15R که برای راهنمایی خلبان برای پیروزی آسان در نبردها است هم استفاده میكند.

بهسازی دیگری که از دیدگاه خدمه پروازی بسیار مهم به نظر می رسد،آن است که در پیش روی هر کدام 4 نمایشگر رنگی لمسی چند منظوره بزرگ،150×150 میلیمتر،قراردارد و از شلوغی نشان دهنده‌های نوع پیشین خبری نیست.
تعداد کلیدهایی که در کابین خلبان و کمک خلبان در AH-64A داشت حدود 1200 عدد می باشد و حال آنکه تعدادشان در AH-64D به 200 کلید کاهش یافته است.
هدف اصلی استفاده از این آشکار سازهای جدید نمایش تنها داده های مورد نیاز خدمه است.اخلال گر های فروسرخ غیر فعال و سیستم علامت گذاری هدف نیز از دیگر تجهیرات این هلیکوپتر است.

یک مودم پیشرفته به خدمه پروازی اجازه می دهد با خلبانهای دیگر هلیکوپترهای Apache در حال پرواز،ارتباط امن داشته باشند و مبادله هدف نمایند و نیز با پایگاه زمینی ارتباط امن برقرارکنند.علاوه بر آن این سیستم برای خدمه پروازی این امکان را فراهم می‌سازد تا با دیگر سکوهای کنترل هوابرد همچون سیستم راداری شناسایی و نظارتی و تهاجم به هدف مشترک هوایی هواپیمای E-8 Joint STARS ساخت کمپانی Northrop Grumman ارتباط داشته باشند.

همچنین کار گروهی انسان و کامپیوتر در LongBow به سطح بسیار بالایی رسیده است،به طوری که LongBow خلبان خود را توانا میسازد دیگر پرنده های بدون خلبان را کنترل کرده و با استفاده از دوربین ویدیویی مخصوص و دریافت اطلاعات مربوط به هدف،اقدام به حمله و شلیک موشک به سمت آنها توسط پرنده در حال هدایت کند.

این هلیکوپتر میتواند پهپادهای(هواپیما یا هلیکوپتر بدون سرنشین) موجود در منطقه را کنترل کند و به کارگیرد.
مثلا به این روش که:
1-پهپاد قبل از آنکه LongBow و خلبان به هدف برسند،موقعیت آن را تشخیص داده و میفرستد،بنابراین خلبان هلیکوپتر بسیار زودتر از آنکه هدف را ببیند،موقعیت آن را تشخیص میدهد.
2-خلبان با استفاده از دوربین ویدیویی قرار گرفته در پهپاد،وضعیت و موقعیت هدف را بطور دقیق تشخیص میدهد.
3-پهپاد اطلاعات مربوط به درجه حرارت،میزان و جهت باد،فاصله هدف و سرعت حرکت آن را برای اطلاع کامپیوتر کنترل کننده موشک که در هلیکوپتر قرار دارد میفرستد.
4.خلبان هلیکوپتر که هنوز هدف را ندیده و در دسترس آن قرار ندارد،اقدام به پرتاب موشک برای انهدام هدف میکند.

سیستم هدفیابی و نشانه گیری هدف برای انجام عملیات در شب از یک سیستم فروسرخ دید جلونگر،FLIR،متصل به نمایشگرهای چند منظوره استفاده میکند.علاوه بر آن اطلاعات مربوط به هدفگیری و ناوبری را نیز می توان روی آشکارساز مشاهده کرد.اگر سنسورهای دید با میدان گسترده توانایی انجام وظیفه نداشته باشند،از خروجی سیستم فروسرخ دید جلونگر،FLIR،نیز می توان به عنوان یک منبع پشتیبانی کننده برای سیستم دید در شب برای خلبان،PNVS،که در کلاه خلبان نصب است استفاده نمود.تصویر به دست آمده از دوربین تلویزیونی و FLIR روی صفحه نمایشگر بسیار شفاف و روشن به نمایش درمی‌آیند و دارای بیشترین درشت‌نمایی ممکن بوده،جزییات هدف حتی اگر کیلومترها هم فاصله داشته باشد به راحتی روی صفحه نمایشگر قابل تشخیص می باشند.

سیستم TADS یا سیستم تصویر های اپتیکی و تلوزیونی به همراه دید فروسرخ به جلو برای خدمه ارسال میشود و سیستم تصویر های فروسرخ در تمامی جهت ها را برای دید در شب به عدسی تک چشمی متصل به کلاه خلبان که در کابین جلو قرار دارد و یا کمک خلبان که در کابین عقب قرار گرفته شده می فرستد.هر دو سیستم بر روی برجک گردان یا ثابت بر روی دماغه ی هلیکوپتر نصب شده اند.

ترکیب FCR و TADS برتری انکار ناپذیر و مرگباری را برای Apache LongBow به وجود آورده است،در حالیکه خلبان در وضعیت ATAM رادرا کنترل آتش،هدف های هوایی اعم از هلیکوپتر یا هواپیما را جست و جو می کند و کمک خلبان/افسر جنگ افزارها،CPG،هدف های زمینی را به کمک TADS شناسایی می کند.

در حالت یکپارچه وقتی FCR هدفی را شناسایی و اولویت بندی می کند،TADS به طور خودکار روی هدف قفل کرده و سپس کمک خلبان/افسر جنگ افزارها می تواند تصویر های الکترو اپتیکی هدف مورد نظر را دریافت کند.موشک های هوا به زمین همچون AGM-114L Longbow Hellfire با جستحوگر موج میلیمتری و برد 8 تا 12 کیلومتر که مهم ترین جنگ افزار LongBow است با توانایی شلیک کن و فراموش کن اطلاعات هدف های اولیه و ثانویه را از FCR و TADS یا یک هلیکوپتر دیگر گرفته و این قابلیت را دارد که قبل از شلیک و یا بعد از شلیک روی هدف ها ثابت و متحرک قفل کند.

دستگاه تبادل داده،DTU،در کابین عقب از یک مموری کوچک استفاده می کند.این مموری را در یک پایگاه برنامه‌ریزی نبرد بر روی زمین یا هنگامی که هلیکوتر در حال پرواز است،در هوا،از لحاظ شناسایی هدف ها،مسیرها و... با آخرین اطلاعات تطابق می دهند.در این مموری می توان اطلاعات مربوط به مسیر پروازی پیشین را ذخیره نمود.علاوه بر آن در این مموری می توان اطلاعات مربوط به هدف های یا خطر بالقوه شناخته شده،خط های مرزی،منطقه های درگیری،منطقه های نبرد اصلی،منطقه های آتش ممنوع و... را ذخیره سازی نمود.
از راه این سیستم،می توان سیستم جنگ افزار هلیکوپتر را ترکیب بندی نمود.شخصی دیگر می تواند همه داده های یاد شده را وارد مموری نماید و تحویل خلبان دهد.این مموری می تواند اطلاعات مربوط به مختصات هدف هایی که مورد حمله واقع شده اند را نیز در خود ذخیره نماید.
همانند گذشته یک دستگاه ضبط ویدیویی نیز در هلیکوپتر وجود دارد.

DTU به تک تک خلبان های یک ناوگان از هلیکوپترهای Apache این امکان را می دهد که در صورت لزوم بتوانند نقش فرمانده عملیات جنگی را ایفا نمایند و هدایت دیگر Apache های در حال پرواز را برعهده بگیرند. تمامی اطلاعات مربوط به مموری دارای داده ها را می توان از هلیکوپتری به هلیکوپتر دیگر منتقل نمود.

شخص دیگری از یک Apache دیگر می تواند هدفی را مشخص سازد و کار شلیک به طرف آن را به خلبان بسپارد.حتی بدون وجود رادار در هلیکوپتر می توان به هدفی که راداری دیگر مشخص کرده شلیک نمود. انتقال این داده از هلیکوپتری به هلیکوپتر دیگر با سرعت بسیار بسیار بالا انجام میشود.

سیستم DTU نقش عملیات غیرجنگی را نیز ایفا می نماید.تمامی مشکل های فنی و تعمیر و نگهداری به وجود آمده در پرواز در این سیستم ثبت می‌شود.حتی مشکل هایی که به وجود می‌آیند و به خودی خود رفع می گردند نیز ثبت می‌گردند.
ثبت تمامی این اطلاعات برمبنای یک پرونده زمانی می‌باشد.

تمامی کارهای رزمی سیستم DTU و دیگر سیستمها به روشی منطقی و آشکار به اطلاع کمک خلبان/افسر جنگ افزار می‌رسد. کلیدهای تمامی سیستم ها یا روی نمایشگرهای لمسی چندمنظوره،
MFD،یا روی جوی استیک کمک خلبان قرار دارد.برای انتخاب حالت های خود آشکار ساز بوده و کلیدهای چرخان و فشاری موجود روی جوی استیک هلیکوپتر برای هدایت سنجشگرها و جنگ‌ افزار ها به کار می‌رود.

همچنین در کلاه خلبان و افسر جنگ افزار از سامانه چند کاره سخنگو و هدفياب،
JHMCS(کوتاه شده Joint Helmet-Mounted Cueing System)،استفاده شده است که برای شلیک موشک هوا به هوای AIM-9 Sidewinder و استفاده از توپ بسیار مناسب و کارآمد است.سامانه JHMCS اين امكان را برای خلبان و افسر جنگ افزار فراهم می سازد تا بدون نياز به گردش،تنها با چرخاندن كلاه خلبانيش،موشک را به سمت هدف شليک نمايد،در واقع تنها با یک نگاه وی به سوی هدف،آن را توسط تجهیزات راداری قفل و در صورت نیاز اقدام به شلیک جنگ افزار نماید.در واقع کافیست تا خلبان یا افسر جنگ افزار سر خود را به سوی هدف کج نماید تا جنگ افزار مسقیما آن را هدفگیری نمایند.

همانطور که گفته شد مهمترین جنگ افزار Apache Longbow موشک های هوا به زمین AGM-114L Longbow Hellfire با جستجوگر موج میلیمتری و برد 8 تا 12 کیلومتر است.همچنین می تواند انواع موشکهای هوا به هوای AIM-92 ATAS Stinger و Starstreak و AIM-9 Sidewinder و موشک های اروپایی Mistral ساخت کمپانی چند ملیتی اروپایی MBDA missile systems را برای شکار هلیکوپترها و هواپیماهای دشمن برگزیند.در ضمن جهت مقابله با تهدیدهای راداری دشمن نیز می تواند از موشک ضد رادار AGM-122 Sidearm ساخت کمپانی Motorola(اولین کمپانی سازنده موبایل که اکنون متعلق به Google است) استفاده نماید.این هلیکوپتر توانایی استفاده از موشک هوا به زمین قدرتمند AGM-65 Maverick را نیز دارد،ولی موشک AGM-65 Maverick به دلیل وزن زیادش،کمتر مورد استفاده قرار میگیرد.این هلیکوپتر از موشک های هوا به زمین TOW FF که گونه شلیک کن و فراموش کن BGM-71 TOW میباشد نیز استفاده میکند.

برتری این نوع موشکها نسبت به نوع لیزری قابلیت شلیک در منطقه هایی با آب و هوایی نامطلوب است و این موشک برای از بین بردن هدف های زره پوش مانند تانک ها و انواع خودروهای سنگین مورد استفاده قرار می گیرند.

توپ 30 میلیمتری M230 Chain Gun با قابلیت شلیک 625 گلوله در دقیقه با توانایی حمل 1200 گلوله که بخشی از سیستم Area Weapon Subsystem میباشد.یعنی این توپ میتواند با توپ نارنجک انداز،توپ اتوماتیک و دیگر جنگ افزار های مشابه جایگزین شود.
این توپ به نمایشگر کلاه خلبان وصل است و میتواند با حرکت سر خلبان،به همان سمت بچرخد.سیستم پرتاب راکت با بالچه های تاشونده شامل 76 راکت 70 میلیمتری Hydra 70 و یا CRV7 جهت استفاده علیه افراد و خودروهای سبک از دیگر جنگ افزار های استاندارد نصب شده روی Apache است.

در ساختار بدنه،پوشش سمت راست و پایین به گونه ای است که ورود به کابین خلبان و کمک خلبان را آسان می سازد.
کلیدهایی که روی جوی استیک قرار دارد به آسانی در دست خلبان و کمک خلبان/افسر جنگ افزار جای می گیرند و در مقابل جوی استیک به راحتی واکنش نشان می دهند.کمک خلبان/افسر جنگ افزار،برای اینکه بتواند از همه این کلیدها استفاده کند و آنها را به کار برد،باید چند ساعتی در یک کلاس زمینی،آموزشهای عملی را پشت سر بگذارد تا عملیات را به طور ناخودآگاه و حرفه‌ای انجام می دهد.بدیهی است این عملیات چنان ساده نیست که یک خلبان تنها با نیم ساعت پرواز با این پرنده جنگجو بتواند آن را بیاموزد.تنها چیزی که در این نیم ساعت پرواز دستگیر وی می‌شود آن است که یقین می یابد این سیستمها بسیار کارامد هستند.

هلیکوپتر Apache از هلیکوپترها دیگر موفق تر است،به دلیل آنکه جنگ افزار های بیشتری حمل میکند و سرعت بیشتری دارد و از قدرت مانور زیادی برخوردار است و زره ای محکم و بسیار مقاوم و کارآمدی دارد و کابین خلبان و شیشه هایش مقاومت بسیار بالایی نسبت به گلوله های کالیبر های سنگین همچون گلوله های توپ ضد هوایی 23 میلیمتری و ترکش و انفجار دارند.
هلیکوپتر Apache مقاوم ترین و موفق ترین هلیکوپتر ارتش آمریکا و جهان است.از هلیکوپتر های Apache بیشتر به صورت ترکیبی استفاده میشود،یعنی اینکه در یک گروه به پرواز در می آیند و یک گروه وظیفه حمله به هدف ها را دارد و گروه دیگر برای پشتیانی از هلیکوپترها در برابر خطر است.از هلیکوپتر Apache برای هدایت آتش توپخانه هم استفاده میشود.

نیروی پیشران هلیکوپتر Apache Longbow از دو موتور پر قدرت توربوشفت T700-GE-701D ساخت General Electric و هرکدام با توان 2000 اسب بخار(1492 کیلووات) میباشد.خروجی های موتورها در دو طرف محور چرخانه(روتور) هلیکوپتر نصب شده اند.در هلیکوپتر Apache گرمای حاصل از کارکردن موتور پیش از خروج به طور کامل سرد می گردد در نتیجه انهدام Apache با موشک های گرمایاب همچون 9K38 Igla(در آمریکا با نام SA-18 شناخته میشود)،9K32 Strela 2(در آمریکا با نام SA-7 Grail شناخته میشود) وFIM-92 Stinger و... غیر ممکن است.

Apache همچنین میتواند،در صورت آسیب دیدن یک موتور و یا خاموش بودن بودن یک موتور به دلیلی دیگر،تنها با یک موتورش نیز به پرواز ادامه دهد.به هر موتور Apache نیز یک ژنراتور برای تامین برق هلیکوپتر متصل است.بیشینه برد پروازی Apache بیش از 1900 کیلومتر میباشد.
البته Apache های سفارشی ارتش انگلیس از موتورهای وطنی ساخت خود یعنی Rolls Royce Turbomeca بهره می برند.

در یک نمایش پروازی از Apache خواسته شده به نقطه ای خاص پرواز کند(به تک درختی در منطقه ای معمولی).این تک درخت در 30 کیلومتری خارج از شهر دوبی(محل این درخت در پروازی که روز پیش از آن انجام شده بود وارد حافظه هلیکوپتر شده بود) قرار داشت.سیستم های ناوبری و خلبان خودکار Apache بدون دخالت خلبان،هلیکوپتر را به درخت رساند.
دقت و توانایی این سیستم ناوبری پیشرفته در حفظ پرواز ایستای هلیکوپتر چنان است که اگر هلیکوپتر به مدتی طولانی پرواز ایستا انجام دهد و خدمه به انجام کار های دیگری همچون استفاده از سیستم شناسایی و نشانه گیری هدف(TADS) و شناسایی و رهگیری هدف های گوناگون در اطراف بپردازد،هیچ گونه جابه جایی ناخواسته در هلیکوپتر احساس نخواهد شد.حفظ ارتفاع پروازی هلیکوپتر تا ارتفاع 450 متری بالاتر از سطح زمینی به وسیله رادار ارتفاع سنج صورت می پذیرد.اما هدایت و حفظ ارتفاع هلیکوپتر در پرواز،با سیستم فشارسنج هوا انجام می شود.

سیستم الکترونیک پروازی LongBow بر مبنای فرستنده و گیرنده MIL-STD-1553B و پردازشگرهای 32 بیتی می باشد.این سیستم به جای ساختار تک کاناله،دارای ساختاری سه کاناله می باشد و در صورت از کار افتادن یکی از پردازشگرها نیز در توانایی عملیاتی و رزمی هلیکوپتر کاهشی وارد نمی‌آید.
سیستم پیشین مجهز به 13 پردازشگر بود و از 9 زبان نرم افزاری گوناگون استفاده می کرد،ولی در سیستم جدید تمامی اجزا با استفاده از زبان برنامه نویسی ADA کار می کنند.
در سیستم ناوبری نیز بهسازی های مشابهی انجام شده است.
در AH-64A سیستم تعادل وضعیت و تعادل سمتی به صورت داپلر و ساخت کمپانی LITON می باشد که می تواند در حدود 6 متر جابه جایی را نادیده بگیرد.با چنین سیستمی باید هر چند وقت یکبار از فراز نقطه مرجع شناخته شده ای پرواز کرد.اما در AH-64D که از سیستم مکانیاب جهانی(GPS) استفاده می کند نیازی به پرواز اضافی بر فراز نقطه مرجع نمی باشد،چنین سیستمی می تواند عمل مکانیابی را با دقت انجام می دهد.

از دیگر ویژگی های LongBow این است که آسیب پذیری اش با سیستم هدف گیری جدید تیراندازی زمینی کاهش یافته است.LongBow های ارتش آمریکا به یک سیستم هدف گیری تیراندازی زمینی شبکه ای مجهز شده اند.
Apache از مدتها پیش به پادکار فروسرخ غیرفعال مجهز بوده،اما سیستم هدف گیری تیراندازی زمینی یک سیستم هدف گیری تهاجمی است.

این سیستم از دوربین های فروسرخ برای شناسایی جرقه های تیراندازی از زمین استفاده و این اطلاعات را از طریق پردازشگر درگاه هواپیمایی LongBow مسیریابی می کند و در آخر،موقعیت و فاصله تیرانداز را با یک نشانه بر روی صفحه نمایشگر خلبان مشخص می کند.

این سیستم نه تنها به خلبان کمک می کند تا سنسور هدف گیری و موقعیت یابی و دید شب خلبان را برای تعقیب سریع با فشار یک دکمه بر روی هدف حرکت دهند،همچنین همین اطلاعات را برای نیروهای زمینی از طریق سیستم اطلاعات شبکه محور میدان جنگ فرستاده و آگاهی از موقعیت بهتر به تمام نیروها می دهد.

این سیستم همچنین میتواند با تمام سیستم های ارتباطی موجود همکاری برقرار کرده و می تواند موقعیت خطر تیراندازی را به دیگر پرنده ها نیز انتقال دهد.

همچنین سیستم هدف گیری تیراندازی زمینی می تواند آتش اسلحه را در تاریکی و روشنایی در میدان دید بسیار گسترده در منطقه هدف شناسایی کند،حتی پیش از اینکه صدای سلاح دشمن به حسگر صوتی روی این هلیکوپتر برسد.

سامانه دفاعی BoldStroke نیز از دیگر سامانه ها و سیستم های محافظی از این هلیکوپتر است.

Apache همچنین از Chaff و Flare برای گمراه کردن موشک ها استفاده میکند.

کارایی فوق العاده هلیکوپتر AH-64D Long Bow Apache از لحاظ قدرت تجهیزات الکترونیک و توان جنگی و سرعت و چابکی و ویژگی های بسیار عالی و بسیار زیاد دیگر،باعث شده که مقام های ارشد نیروی هوایی آمریکا،این هلیکوپتر را با بالا بردن قدرت تهاجمی و تجهیزات الکترونیک،با اسم AH-64E Apache Block III تا سال 2030 به عنوان ستون فقرات هوانیروز آمریکا قرار دهند.

برای انتقال Apache از پایگاه های خودی به منطقه های جنگی معمولا از هواپیماهای C-17 Globemaster III یا C-5 Galaxy استفاده می گردد.


ویژگی های مدل A و D

کشور سازنده:آمریکا
کمپانی سازنده:
از سال 1975 تا 1984 Hughes Helicopters
پش خریداری طرح در سال 1984،از سال های 1984 تا 1997 توسط McDonnell Douglas
پس از خریداری شدن McDonnell Douglas توسط Boeing در سال 1997،از سال 1997 تا حال توسط Boeing defense
قیمت:20 میلیون دلار برای مدل A و 18 میلیون دلار برای مدل D
تعداد خدمه:2،خلبان و کمک خلبان/افسر جنگ افزار_خدمه آن پشت سر هم می نشینند که خلبان بالاتر در پشت و بالاتر از کمک خلبان/افسر جنگ افزار قرار میگیرد.
درازا:17.73 متر
قطر پروانه اصلی:14.63 متر
بلندی:3.87 متر
مساحت پروانه:168.11 متر مربع
نسبت بار وارد شده به پروانه:47.9 کیلوگرم بر متر مربع
وزن خود هلیکوپتر:5165 کیلوگرم
وزن بارگذاری شده:8000 کیلوگرم
بیشینه وزن هنگام برخاستن:10443 کیلوگرم
موتور:دو موتور پر قدرت توربوشفت T700-GE-701D ساخت کمپانی General Electric آمریکا و هرکدام با توان 2000 اسب بخار(1492 کیلووات)
نسبت قدرت به وزن:0.31 کیلوات بر کیلوگرم
تعداد پره ها:
پروانه اصلی:4پره،هر پره در انتهای خود یک شکستگی زاویه دار،برای پایداری بیشتر و ایجای صدای کمتر دارد.
پروانه دمی:4پره بدون زاویه راست(90 درجه)
بیشینه سرعت:293 کیلومتر بر ساعت
بیشینه سرعت تجربه کرده:365 کیلومتر بر ساعت
سرعت کروز:265 کیلومتر بر ساعت
رنج عملیاتی:476 کیلومتر
شعاع جنگی:480 کیلومتر
رنج عبور:1900 کیلومتر
ارتفاع پرواز:6400 متر
سرعت بالا رفتن:12.7 متر بر ثانیه

کشور های دارنده:
آمریکا،انگلیس،هلند،یونان،اسراییل،ژاپن،سنگاپور،تایوان،مصر و مثل همیشه و در کمال تعجب همیشگی 3 کشور امارات،کویت و عربستان.


جنگ افزار ها:

1 توپ 30 میلیمتری M230 Chain Gun با 1200 گلوله که بخشی از سیستم Area Weapon Subsystem میباشد.یعنی این توپ میتواند با توپ نارنجک انداز،توپ اتوماتیک و دیگر جنگ افزار های مشابه جایگزین شود.

4 پایلون حمل جنگ افزار زیر هر بال کوچک هلیکوپتر
LongBow دارای 2 جایگاه در 2 نوک بال هایش برای نصب موشک هوا به هوای AIM-92 ATAS Stinger در پک 2 قلو نیز دارد.(چند AIM-92 ATAS Stinger در نوک هر بال).
Apache همچنین میتواند مخزن سوخت خارجی نیز حمل کند.

راکت های 70 میلیمتری Hydra 70
راکت های 70 میلیمتری کانادایی CRV7

گونه های مختلف موشک های هوا به زمین AGM-114 Hellfire همچون AGM-114L Longbow Hellfire در جایگاه های چند گانه.به این صورت که در هر جایگاه زیر بال بین 2 تا 8 Hellfire میتواند حمل کند.
گونه های مختلف موشک هوا به هوای AIM-92 Stinger همچون AIM-92 ATAS Stinger
موشک هوا به هوای AIM-9 Sidewinder
موشک هوا به هوای Starstreak
گونه ای تغییر یافته از موشک های هوا به هوای اروپایی Mistral
موشک های هوا به سطح ضد راداری AGM-122 Sidearm
موشک های هوا به زمین AGM-65 Maverick
موشک های هوا به زمین TOW FF[/font][/color][/size]
[url="http://jangandeh.blogfa.com/cat-7.aspx"]منبع[/url] ویرایش شده در توسط cheka
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.