Recommended Posts

بسم الله الرحمن الرحيم









BLU-114.jpg





بمب گرافيتي به عنوان سلاح سري سبب بروز اختلال و از كارافتادن شبكه توليد برق , امكانات مخابراتي و مراكز كنترل مي شود.


اين بمب با كمك دستگاه ارتفاع سنج , در ارتفاع خاصي منفجر ميشود و ابري از گرافيت با وسعت چند صد متر برفراز تاسيسات توليد انرژي يا مراكز ارتباطي به وجود مي آورد.


اين ابر گرافيتي به تدريج در محدوده هدف نشست ميكند و به علت رسانا بودن موجب ايجاد اتصال كوتاه در كليدها و مدارات و سوختن قطعات دستگاهها مي شود و به اين ترتيب مراكز توليد انرژي و مخابرات را غير فعال يا ناتوان مي كند.



بمب‌های گرافیتی در زمره بمبهای نرم و تسلیحات غیرکشنده طبقه بندی می‌شوند.این بمب‌ها برای از کار انداختن نیروگاه‌ها و تاسیسات برق بدون ایجاد صدمات عمرانی ناشی از مواد منفجره طراحی شده‌اند.


مقابله با چنين تهديدات احتمالي و شناخت راهكارهاي مقابله، از اهم موضوعات دفاع غيرعامل كشور مي باشد .


اطلاعات مربوط به این جنگ افزار که نوعی بمب غیر کشنده است اولین بار در بحران کوزوو و صربستان منتشر گردید .این بمب که بنا به در خواست نیروی هوایی آمریکا ساخته شده و اثرات نامطلوبی روی انسان نداشته و نوعی مهمات هوا به زمین است که هدف آن غیر عملیاتی کردن زنراتورهای برق و خطوط انتقال الکتریسته است.


این پروژه در سال 1970بر اساس تاثیر رشته های گرافیت کربن در اتصال قطب های مثبت و منفی منابع تولید و توزیع الکتریسیته آغاز گردید پیش بینی شده بود در عملیات آزاد سازی گروگان های لانه جاسوسی از این سلاح استفاده شود. ( كه نشد. )



blu-114-geler.jpg



در سال ۱۹۸۰ میلادی در یک تمرین نظامی مربوط به نیروی دریایی امریکا این الیاف موجب قطع تصادفی برق و خاموشی در منطقه عملیات شدند که منجر به توسعه این نوع سلاح گردید .



این جنگ افزار در سال 1991 توسط متحدین علیه عراق مورد استفاده قرار گرفت در اين جنگ (عمليات طوفان صحرا ) به شكل ديگري بر روي كلاهك موشك هاي كروز ( تاماهاوك ) نصب شده بود كه از دريا به سمت عراق شليك ميشدند و عليه مراكز نيروگاهي عراق استفاده ميشدند و اين موشك‌ها كه از فيبر كربن رشته‌اي پر شده بودند با انفجار خود عراق را از 85 درصد ظرفيت توليد برق محروم نمودند ولي در سه روز اول جنگ فرماندهان و مقامات آمريكايي به اين نتيجه رسيدند كه بيشتر شبكه و سامانه هاي توزيع و انقال برق را بجاي مراكز توليد ( نيروگاه ها ) مورد حمله قرار دهند ! بعد از جنگ خلیج فارس نیروی هوایی آمریکا تصمیم گرفت که نوعی از این سلاح را که بتواند از هواپیما پرتاب شود بسازد عملکرد این نوع بمب به اینگونه است که پس از انفجار بمب مادر ( بمب خوشه ای ‌مانند CBU_97 ) ، بمب های کوچکتر ( BLU-114 ) با استفاده از چتر سرعت خود را کم میکنند سپس در ارتفاع معینی منفجر شده و الیاف کربن در هوا پراکنده میشود .
بر طبق بررسي باقي مانده هاي اين بمب ها ، تخمين زده ميشود هر بمبلت داراي 147 حلقه الياف كربني باشد .











bombica1.jpgt_bombicaa.jpgt_bombica6.jpgt_bombica4.jpgbombica0.jpg


blu-114-geler3-s.jpgblu-114-geler0-s.jpg





بمبهاي گرافيتي ( منظور استفاده در قالب بمب هاي سنسور دار خوشه اي مانند CBU_97 يا CBU_94/Bاست . ) نخستين بار در دوم ماه مه (MAY) سال 1999 به وسيله هواپيماهاي جنگنده F-117A در جنگ يوگسلاوي توسط امريكا عليه مراكز نيروگاهي و سامانه‌هاي الكتريكي و الكترونيكي صربها بكار گرفته شد و باعث وارد شدن خسارات عمده به اين مراكز گرديد، به طوري كه در مرحله اول حملات 70 درصد كشور در خاموشي فرو رفت و در حمله بعدي كه در هفتم ماه ماه MAY يعني پنج روز بعد صورت گرفت باقيمانده كشور هم در خاموشي فرو رفت .



800px-BLU-114B.jpg


BLU_114/B در موزه بلگراد





همچنين اين بمب ها در جنگ سال 2003 عراق نيز بوفور مورد استفاده قرار گرفت .







عملكرد :




GraphiteUSGOV.jpg


گرافيت و الماس هر دو از كربن ساخته شده اند( دگر شكل هاي كربن هستند) كربن يكي از ابررسانا هاي قدرتمند جريان الكتريسيته ميباشد .




این بمب ابدا اثرتخریبی ندارد، اما باعث قطع شدن جریان برق می‌شود.در این بمب‌ها اغلب ازگرافیت که نوعی ذغال سنگ نرم است استفاده شده‌است .همانطورکه می‌دانید کاربرد عمده گرافیت دربرخی راکتورهای هسته‌ای، باطریهای معمولی، مغزمداد وبرخی کارهای صنعتی دیگراست. مهمترین خاصیت آن این است که قویترین رسانای جریان برق می‌باشد . به نظرمی‌رسد دربمب گرافیتی ازاین خاصیت استفاده شده‌است



khwshh_y.jpg


چون بمب هاي كربني/ گرافيتي بر عليه اهداف خاصي كاربرد دارند و ذاتا دقت در برخورد مهم محسوب ميشود ، بنابراين در اين سري از بمب ها از بمب هاي خوشه اي هوشمند استفاده ميشود.



عملكرد اين بمب ها بدين گونه بود كه وقتی بمب از هواپيماي حامل رها شد با استفاده از رادار ( يا هدايت ماهواره اي) در محلي تقریبا بالای شبکه برق رسانی مخصوصا شبكه كابل هاي 220000 ولت و 63000 ولت و همچنین 20000 ولت ( كه بطور معمول در همه شبكه هاي برق رساني در دنيا وجود دارد) بمب عمل کرده و ريز بمب هاي BLU-114 را رها ميكند ، بمب هایBLU-114پس از انفجار بمب مادر با استفاده از چتر کوچکي كه براي كم كردن سرعت استفاده ميشود ، به آرامي فرود مي ايد .


blu-114-art.jpg




در ارتفاع مشخصي بدنه استوانه ای بمب باز شده ( بوسيله انفجار كوچك ) و هزاران هزار الیاف کربنی به ضخامت تار مو بر روي فضاي هدف پخش شده و يك شبكه عظيم الياف كربني را تشكيل ميدهد . اين شبكه الياف كربني به آرامي بر روي هدف ( سیم های شبکه انتقال برق ، ترانس ها و .. ) فرو می ریزد و این الیاف كربني با مقاومت فراوانی که دارند ، اتصال کوتاه بوجود می آورند و جریان برگشت خورده و منبع و یا مولد و یا ترانس های کاهنده را منفجر می کند و شبكه از كار مي افتد .


blu114.jpg




در مدل هاي بعدي ، براي اينكه تأثير بمب ها افزايش يابد و بتوان سيستم هاي داخل محفظه هاي ايمني ( مانند مولد هاي برق ) را نيز تحت تأثير قرار داد ، از بخار كربن استفاده شد .بدین صورت که پس ازانفجار، گرافیت که بیشتر ازجنس کربن است با مواد حلال کربن ترکیب شده وبصورت بخار درمی آید . اما این بخار سنگین بوده و بسرعت بر روي سطح زمین می‏نشیند بنابراین استفاده ازاین بمب درنیروگاههای برق باعث آلودگی سطح تجهیزات نیروگاه شده وباعث اتصالی وازکارافتادن نیروگاه می‌شود . ( مزيتي كه نوع اليافي آن كمتر برخوردار بود ) درضمن برای پاکسازی نیروگاه وراه اندازی مجدد نیازبه چند ماه زمان است !



transformer.gif



بدين ترتيب اگر شبكه انتقال برق سراسري توسط اين گونه بمب ها مورد تهاجم قرار گيرند ، برق سراسری از دست ميرود ! با از دست دادن برق سراسري در يك شهر ، همه ارگان ها و مراكز حياتي شهر به خطر مي افتند ، پمپ هاي اب كار نخواهد كرد و آب لوله كشي قطع ميشود ، ايستگاه هاي پمپاژ گاز شهري از كار خواهند افتاد ، ايستگاه هاي تخليه فاضلاب از كار خواهند افتاد (در سره وره نیتسا فاضلاب شهر بعلت عدم تخلیه بالا زد و در نهایت مردم شهر مجبور شدند شهر را ترک کنند و آمریکا براحتی وارد شهر شد !! ) بيمارستان ها ، آتش نشاني ها ، صدا و سيما ، پمپ بنزين ها ، سيستم حمل ونقل ، سيستم كنترل ترافيك و ساير بخش هاي مهم يك شهر خاموش خواهند شد . ( البته بايد در نظر داشت كه سيستم هاي جايگزين مانند استفاده از مولد هاي برق نميتواند در طولاني مدت پاسخ گو باشد .)


از طرفي توان نيروهاي نظامي هم به صورت مستقيم و غير مستقيم كاهش خواهد يافت ، مشكل عدم وجود برق در فرود گاه ها ، سايت هاي راداري ، مراكز فرماندهي ، سيستم اطلاعاتي و خبررساني و ... خود نشان خواهد داد .


اين مسائل در سطح ملي علاوه بر ايجاد بي نظمي و اختلالات سيستماتيك ، ممكن است موجب ايجاد بحران ملي نيز شود .








مشخصات بمب CBU_94/B :



هواپیماهای حمل کننده


F/A-18A/B, C / D, and E / F


AV-8B


F-14A / B and / D


F-16C / D


F-15E


F-117


B-1B


B-52



طول:2.34 متر


عرض:40.6 سانتیمتر


(فیوز در بخش پیشانی قرار دارد )


برای کنترل از چهار پره ی صلیب شکل بهره می برد




منابع :








<
  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

لطفاً حتماً

راه هاي مقابله با اين نوع حملات رو هم بگید

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

درود
بحث مهمی است.
برای اینکه خوانندگان غیر فنی کمی آگاه بشوند باید توضیحات زیر را بدهم:
شبکه سراسری برق از تعدادی نیروگاه ، پستهای برق فشار قوی و پستهای برق تقلیل فشار ساخته شده این شبکه که بزرگترین سخت افزار کشور است برای ارتباط از دو نوع محیط انتقال استفاده می کند یکی کابل و یکی خط!!! (هر جایی اسم خط را می برند منظورشان سیمهای مسی بدون روکش است و هر جایی اسم خط را می برند منظورشان سیم های روکشدار است) این خطوط و ترانسهای برق فشار قوی آسیب پذیرترین نقاط هستند و قبل از اینکه رشته گرافیتی که ترانس یا خط را به زمین اتصال کوتاه کرده، بر اثر حرارت ناشی از جریان بالا از بین برود تجهیزات شبکه برق تخریب خواهد شد.
ورژن پیشرفته این بمبهای گرافیتی هم نوعی بمب هست که پودر ذغال را در ابعاد نانو در هوا پخش می کند و به این ترتیب هوا هادی شده و اتصال کوتاه بین خطوط و زمین برقرار شده شبکه از بین می رود.

خوشبختانه وزارت نیروی ایران از این خطر از سالها پیش آگاه است و پروژه های تحقیقاتی هم در این زمینه انجام شده است و شبکه های امنی نیز وجود دارد که در صورت از کار افتادن شبکه اصلی همه امور حیاتی مختل نشود اما من آگاه نیستم که گسترش این شبکه های امن برای کشوری به عظمت ایران کافی است یا خیر.
مشکل اعصاب خرد کن الیاف گرافیتی معلق در هوا این است که با هر بادی دوباره به حرکت افتاده و نقطه دیگری را اتصال کوتاه می کنند. در واقع این از بدترین مشکلات داشتن دکترین دفاعی است که باید توانایی دریافت ضربه اول را داشته باشی که پر هزینه و دردناک است.
برای مقابله با این سلاح در سایت چینی
China National Knowledge Infrastructure

en.cnki.com.cn
حداقل یک مقاله هست و از آنهایی که پسورد این سایت را دارند و یا اینکه می توانند آن را بدست بیاورند دعوت می کنم ترجه یا اصل آن را در این تاپیک بیاورند.
اما صربها در کشور کوچکشان روش ساده ای را ابداء کردند که آن روکش دار کردن خطوط موجود با یک سری لوله پلاستیکی شکاف خورده (چیزی شبیه آنچه نزدیک ساختمانهای درحال ساخت بر خیابان در همین تهران به خطوط اضافه می کنند تا حمل و نقل وسایل ساختمانی باعث خطر برای خطوط نشود) و گریس کاری اتصالات و سر ترانسفورمرها بود که باعث شد که شبکه کوچک صربستان حفظ شود و آمریکایی ها ترجیح بدهند که پستهای برق را با بمب تخریبی بمباران بکنند.
(تا جایی که من می دانم در صربستان از نوع جدیدتر بمب که دارای پودر ذغال است استفاده نشد)
راه حل های خودم:
شاید سقف دار کردن پستهای برق فشار قوی توزیع و فوق توزیع با سقف های بادی پلاستیکی و زیر زمینی کردن کل خطوط انتقال و پستهای جدید تنها راه حل باشد(که البته خطرات این ولتاژها را هم کاهش می دهد و در تمام شهر ها باید اینگونه باشد که متاسفانه نیست)
راه دیگه انتقال وایرلس برق برای خطوط اصلی شبکه سراسری هست که در 1905 توسط تسلا انجام شده و چیز جدیدی نیست و برای شبکه سراسری کشور ایران هم در بعضی نقاط مقرون به صرفه هست اما خطرات زیست محیط و خطراتی برای هواپیماها ایجاد خواهد کرد. (البته وزارت نیرو در این زمینه هم پروژه هایی انجام داده که من از نتیجه آنها آگاه نیستم.) طبیعی است که اتشار امواج با این قدرت می تواند پهنه وسیعی از آسمان را برای هر پرنده ای نا امن کند و کاربرد های دفاعی این چنین انتقالی ممکن است از کاربردهای اقتصادی آن بیشتر باشد.

از اساتید خواهش می کنم که راه حلهای ساده و ارزون قیمتی که به ذهنشون می رسد را بیان بکنند.

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با تشکر.
اما بحث تکراریست و قبلا به طور مفصل در مورد این بمب صحبت شده.
http://www.military....ge__hl__گرافیتی
و تاپیکهای متفاوت دیگه...
اگر در این تاپیک بحث های جدیدی انجام بگیره ادغام نخواهد شد.
موفق باشید.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسیار عالی.

ممنون از مطلب خوبتون.

بدلیل اینکه دوستمون زحمت کشیدن و منابع زیادی استفاده کردند، ادغام نمی شود.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

راهكار هاي مقابله با تهديدات بمب هاي كربني :




 

substation.jpg




 

مقابله با تهديدات بمب هاي گرافيتي پاي ثابت بحث هاي پدافند غير عامل ميباشد ، خطراتي كه اين بمب ها براي كشور هدف ايجاد ميكنند بسيار زياد بوده و خسارات جدي و اختلالات طولاني مدت را هم بدنبال دارد ، اما براي كشور متهاجم كمترين تبعات منفي را در مجامع بين الملل در پي خواهد داشت .

 

 

 

براي مقابله با اين تهديدات ميتوان موضوع را به چهار فاز عملياتي و تحقيقاتي تقسيم نمود :


 

الف ) ردگيري تهديدات و بررسي نقاط و گلوگاه هاي مهم در ساختار مراكز توليد انرژي الكتريكي و شبكه انتقال جريان برق سراسري كشور ؛ بديت ترتيب كه پس از انجام اين فاز نقشه كليه مراكز توليد برق و شبكه سراسري به همراه ( ميزان آسيب پذيري در صورت تهاجم ، اولويت اهميت ، ميزان زمان لازم براي مقاوم سازي ف نوع مقاوم سازي و ... ) بدست مي آيد .



 

ب ) مهندسي استتار براي شبكه هاي الكتريكي قدرت ، رادار ها و برج هاي مخابراتي ، نيروگاه ها و مراكز حساس ميباشد . استتار در بدترين حالت باعث افزايش خطاي تسليحات و كاهش اثر گذاري آنها و در بهترين حالت موجب عدم شناسايي مواضع توسط دشمن خواهد شد . علاوه بر اين استتار به عنوان راهي كم هزينه و سريع با قابليت هاي زياد ميتواند تا قبل از مقاوم سازي نهايي موجبات امنيت نسبي را فراهم آورد .

 

همچنين ميتوان از انواع مختل كننده هاي هدايت ليزري و ماهواره اي نيز در كنار تأسيسات مهم استفاده كرد .



 

ج ) استفاده از روش هاي مهندسي پيشرفته شبكه و مقاوم سازي يا باز سازي نيروگاه ها و شبكه هاي انتقال قدرت و همه نفاط مهم .


 

نمونه هاي از روش هاي مهندسي پيشرفته :


 

1- عبور كابل‌هاي برق مراكز حساس و حياتي از زير زمين ( استفاده از لايه هاي انتقال قدرت موازي براي مراكز حساس به صورت لاين هاي زيرزميني )


 

2-پوشاندن تجهيزات حساس و حياتي به وسيله چند لايه پارچه‌هاي ريزبافت نسوز يا ديرسوز يا توسط هر نوع عايق پارچه اي ديگر براي پوشش سريع ، سبك و منعطف بخش هاي مختلف .


 

3-نصب فيوزهاي با سرعت بالابراي سامانه‌هاي فيوزينگ در محل‌هايي كه قطع برق اثرات نامطلوب به جا مي‌گذارد و همينطور افزايش نقاط سويچينگ و فيوزينگ و تشكيل شبكه انتقال قدرت با استفاده از محاسبات ماتريكسي و گراف پايه !


 

4-محل اتصال كابل‌هاي برق به سامانه‌‌ها بوسيله خمير يالاكهاي مخصوص غيرقابل نفوذ شوند و يا براي محكم كاري نوع جديدي از اتصالات تعريف شود .


 

5-كليه تابلوهاي برق با چند لايه نمد عايق بندي شده به طوري كه هيچگونه گرد و غباري قادر به نفوذ در آن نباشد و در صورت نياز به خنك شدن با نصب و تعبيه

 

پنكه‌هايي كه داراي فيلترهاي تصفيه هوا باشند اين امكان فراهم شود.


 

6-كليه دربها و درزهاي محل نصب تجهيزات حساس الكتريكي و الكترونيكي راعايق‌بندي نموده و به طوري كه ذرات خارجي قادر به نفوذ نباشند و در اين مورد بايد بگونه اي عمل نمود كه در مورد سيستم تهويه مدارات الكترونيكي جريان هوا فقط از داخل به بيرون و با مجاري باز طراحي شده مجهز به فيلتر باشند تا پودر گرافيت / كربن مجال ورود به داخل سيستم را پيدا نكند .


 

7-در محل نصب تجهيزات حساس كه امكان انجام اقدامات به شرح بندهاي فوق وجود ندارد با نصب هواسازي قوي با فيلترهاي مخصوص با ايجاد فشار مثبت از نفوذ اجسام خارجي به داخل اين گونه اماكن جلوگيري شود.


 

8-سازمان‌ها و وزارتخانه‌هايي كه داراي تاسيسات و تجهيزات نيروگاهي هستند براي آن دسته از تجهيزات كه امكان خاموشي موقت آنها وجود دارد دستورالعمل تهيه نمايند.


 

9-قراردادن مولدهاي برق اضطراري در داخل كانكس‌هاي عايق‌بندي شده و نصب پنكه با فيلترهاي مخصوص جهت تامين هواي مورد نياز اين مولدها و رعايت باقي نكات ايمني ذكر شده . ( بهتر است منابع تغذيه اين مولد ها نيز به صورت مطمئن ذخيره گردند تا در صورت وقوع خاموشي مشكلات زيادي به وقوع نپيوندد )


 

10-نصب پمپ مكانيكي هوا با فيلترهاي مناسب به عنوان يدكي براي تجهيزاتي كه نياز به جريان‌ مداوم هوا دارند به صورتي كه تهويه فقط از طريق اين پمپ ها صورت پذيرد .


 

11-احداث ايستگاه‌هاي يدكي و متحرك براي سازمان صدا و سيماي ج.ا. ا و به منظور فراهم كردن امكان تداوم خبر رساني در سطح جامعه و جلوگيري از رواج هرج و مرج ، بدين ترتيب كه چون بعد از حملات


 

12-بسته نگه داشتن درب و پنجره ساختمان ها در منطقه‌اي كه مورد اصابت قرار گرفته تاحصول اطمينان از رفع خطر و پاكسازي موطه تأسيسات ، گرچه بهتر است كلا تهويه ساختمان ها از بصورت كانال كشي از يك يا چند مجراي مشخص و مجهز به فيلتر ها صورت گيرد .


 

13-پوشاندن مجاري تنفسي با هر وسليه ممكن مانند ماسك، دستمال خيس، باند گاز.. ؛ البته شايان ذكر است كه تنها نوع هاي جديد تر بمب كه از پودر گرافيت استفاده ميكند ، ممكن است براي افراد داراي بيماري هاي تنفسي مشكل زا باشد !


 

14-ارايه آموزش‌هاي لازم به تمامي كاركنان ذيربط جهت مقابله با اينگونه حملات، مانند بستن همه دريچه هاي ورود اتاق كنترل و ايزوله كردن بخش هاي اداري و مولد ها ، چك كردن همه نقاط حساس و صد البته در صورت لزوم قطع جريان برق به مدت چند ساعت تا پاكسازي اجمالي !


 

15-استفاده از هواسازهاي قوي در اطراف نيروگاه‌هاي برق به منظور پخش كردن و جلوگيري از فرود فيبرهاي كربني سبك بر روي آنها ، همچنين استفاده از بادگير ها در اطراف محدوده تأسيساتي كه در كوير قرار دارند براي جلوگيري از بازپخش الياف كربني توسط باد .



 

د ) آموزش نيروي انساني متخصص به منظور مديريت شرايط بحراني و جمع آوري توري ها و چترهاي محافظتي از روي خطوط فيبر نوري الياف و وصل مجدد برق بعد از حمله تقسيم نمود و آماده سازي امكانات لازم براي رفع خاموشي در صورت وقوع .




 

با تشكر از مديران عزيز بابت انتقال تايپك

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.