komsomolets

روند توسعه و جایگاه سیاسی ارتش روسیه

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

امیدوارم تاپیکتون همچنان ادامه پیدا کنه و به تغییرات سالهای مدودوف و چند ماهه ی دوباره پوتین هم بپردازه!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بله امیدوارم همین دو سه روز به این مبحث بپردازم. ممنون از پیگیریتون

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b][color=#0000cd][size=6]بخش هشتم[/size][/color][/b]

[size=5][b]اصلاحات نظامی از پاییز 2008[/b][/size]

در خلال جنگ قفقاز، مطبوعات روسیه انتقادات بسیاری از کمبود سلاحهای مدرن و ضعف فرماندهی به عمل آوردند. ارتش روسیه در جنگ نشان داد در مواجهه با حریف جدی تر و قدرتمندتر، با دشواریهای بسیار روبرو خواهد گردید. همانطور که ژنرال ماکاروف رییس ستاد هم اعتراف کرد، در طول این جنگ ضعفهایی جدی برملا گردید.
به هرحال این انتقادات بی پروا و علنی از ارتش که حتی توسط مقامات ارشد دولتی و نظامی هم تکرار میشد، هدف دیگری داشت: دور جدید اصلاحات نظامی که در پاییز همان سال سردیوکوف، وزیر دفاع، آن را اعلام نمود. بر این اساس می بایست سطح نیروها حدود 10% کاهش یافته و شمار افسران هم به نصف تقلیل یابد. همچنین تعداد افسران از 188200 به 40000 نفر باید تقلیل یابند، در مقابل دستمزد این افسران به طرز قابل توجهی افزایش خواهد یافت. برای اولین بار از سال 1917، درجه داران حرفه ای وارد ارتش می شوند. سیستم فرماندهی و کنترل ارتش به همان سبک شوروی باقی خواهد ماند اما با نیازهای مدرن تطابق داده خواهد شد. از شمار واحدهای نظامی نیز کاسته خواهد گردید. برای مثال باید واحدهای نیروی زمینی از 1980 به 170 برسد. در فرماندهی نظامی مسکو جای 22000 نفر کنونی را تنها 8500 نفر خواهد گرفت.
سرعت عمل و آمادگی واحدهای نظامی نیز باید افزایش زیادی پیدا کند. بر اساس اعلام فرماندهی ارتش در سال 2008، تنها 6 لشکر از 23 لشکر در وضیت آمادگی کامل قرار داشتند. نیروهای مسلح در آینده باید در حالت بسیج کامل شامل 1.7 ملیون نفر باشند، که در مقایسه با 8 ملیون نفر کنونی اختلاف فاحشی را نشان میدهد. برخی ناظران بر این اساس انتظار دارند وضعیت نیروهای مسلح در چند سال آینده پیشرفت شایانی نماید.
این تغییرات از طرف محافل راستگرای کشور به شدت مورد استقبال واقع شده است. اما ژنرالهای ارتش در این مورد تردید دارند و گاه و بیگاه مخالفت خود را علنی می سازند. آنها این طرح را برنامه ای راستگرایانه میبینند که با متدهای شوروی تهیه شده است. در هر حال فرماندهی ارتش هم نیاز دارد خود را با این طرح را به طور شفاف و روشن تطبیق دهد.
وزارت دفاع در طول چندماه تحت فشار شدید ژنرالهای ارتش قرار گرفت، به گونه ای که دیگر به نظر میرسید، سرنوشت این طرح نیز مانند سایر طرحهای قبلی شود. اما این بار مدودوف تمام و کمال پشت سر وزیر خود ایستاد و از او حمایت کرد. برنامه کاهش شمار نیروهای مسلح از سال 2009 به سالهای 2014 تا 16 به تعویق انداخته شد، اما جنبه های دیگر برنامه، از جمله کاهش شمار افسران و افزایش سرعت عمل و تحرک یگانها به قوت خود باقی ماند.
در اوایل سال 2010 دیگر مشخص شد، که برنامه جامع اصلاح ساختار نیروهای مسلح باید در ظرف 20 سال آینده با سرعتی بسیار اجرایی شود و این، برنامه ای پرهزینه و طولانی برای مدرنیزاسیون ارتش خواهد بود. اما سوال اینجاست که آیا منابع محدود روسیه اجازه تحقق چنین برنامه بلندپروازانه ای را خواهد داد؟

[i](بسیاری معتقدند اصلاحات نظامی طرحی غربی با روش شوروی است)[/i]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/kom22.jpg[/img]

[size=5][b]جمع بندی[/b][/size]

اتحاد جماهیر شوروی، در فضای رقابتی جنگ سرد و به دلیل تحمیل مسابقه تسلیحاتی به این کشور از سوی غرب، ناگزیر بود بخش بزرگی از درآمد کشور را به صنایع نظامی و ارتش اختصاص دهد. بعد از فروپاشی شوروی، همانگونه که در ابتدا اشاره گردید، این هزینه ها به مقداری رسید که به سختی می شد آن را برای کشوری با پیچیدگیهای ژئوپلتیکیش کافی دانست. روسیه تمایل داشت با همکاری تنگاتنگ با ایالات متحده، از تکثیر دانش اتمی و سلاح اتمی جلوگیری نماید و به این ترتیب هم از قدرت ژنرالهای ارتش و جاه طلبیهای آنها بکاهد. به ویژه آرامش نسبی پس از فروپاشی شوروی هم به این موضوع کمک شایانی نمود. در مقایسه با فروپاشی یوگوسلاوی مشخص می گردد فروپاشی شوروی با جنگ و خونریزیهای بسیار کمتری همراه بوده است که این امر کارایی سیستم شوروی را در این مورد نشان میدهد.
روسیه به تعهد خود مبنی بر اولویت دادن مسایل داخلی همچنان وفادار باقی ماند و در دکترین جدید این کشور (2009) در قیاس با دکترین 1997، تأکید بیشتری بر روی مسأله امنیت ملی در قیاس با مسائل اقتصادی گذاشته شده بود. در این سند، در حالیکه هیچ نامی از جمهوری خلق چین به میان نیامده، صریحا برقراری همکاری گسترده و استراتژیک با ایالات متحده، به عنوان یک هدف سیاسی این کشور مطرح گردیده است. اهداف و آرمانهای این سند هم مطابق معمول خلع سلاح و کنترل تسلیحات اتمی و کاهش تنشهای نظامی است.تأکید بسیار بر این موضوع که ضعف داخلی اسباب تهدید امنیت ملی را فراهم می آورد، تردید و بدگمانی نسبت به غرب و در عین حال تمایل به همکاری نزدیک با آن، و مسأله خلع سلاح همواره ویژگی کلی سیاست خارجی روسیه در این سالها بوده است. همچنین تکرار ایده نظام امنیت مشترک اروپایی در همین راستا قابل فهم است.

[i](مراسم تحویل زیردریایی اتمی یوری دولگارکی، بخشی از برنامه دشوار ارتش روسیه برای مدرنیزاسیون)[/i]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/dulgar.jpg[/img]

سیاست خارجی روسیه به دنبال ایجاد محیط و بستری برای این کشور است تا در آن به پایداری سیاسی و توسعه اقتصادی دست یافته تا روسیه بار دیگربتواند به عنوان یک ابرقدرت کامل وارد عرصه سیاسی جهان گردد، امری که البته بر اساس چشم انداز رسمی وزارت خارجه روسیه، تصویب شده در سال 2008، در حال حاضر قابل دسترسی نمی باشد، در نتیجه روسها تمایلی به افزایش مخارج نظامی خود در حال حاضر ندارند. در این مورد، تجربه تلخ فروپاشی شوروی، در مرکز توجه مردم و دولت روسیه قرار دارد. آنها دریافتند تنها داشتن یک ارتش نیرومند و کارآ ضامن امنیت کشور در برابر تهدیدات خارجی نخواهد بود، بلکه حتی برعکس، تأکید بی رویه بر صنایع نظامی و ارتش، خود می تواند به تهدیدی برای کشور مبدل گردد. در شرایط کنونی، اگرچه روسها با بعضی از همسایگان خود روابط حسنه و قراردادهای متعددی دارند، اما فاقد متحد واقعی در جهان هستند و روسیه به دلیل ضعف اقتصادی، سیاسی و نظامی قادر نیست در عرصه های بین المللی به مقابله با رقبایش بپردازد. اقتصاد این کشور از نظر حجم مبادلات تجاری تنها یک سوم ارزش اقتصاد آلمان را داراست.
شرکت کنندگان در یک نظرسنجی در سال 2006، در پاسخ به این سوال که " روسیه به منظور مطرح شدن به عنوان یک ابرقدرت جهانی به چه اهدافی باید دست یابد" این گونه پاسخ دادند (هر شخص امکان انتخاب تا دو گزینه را داشت)
اقتصاد توسعه یافته: 55%
سطح بالای رفاه برای شهروندان کشور: 36%
ارتش نیرومند: 24%
دانش و تکنولوژی پیشرفته: 20%
تسلط بر قلمرو اتحاد شوروی: 7%
توسعه دموکراسی و توجه به حقوق بشر: 4%

[i](تجربه تلخ شوروی به روسها آموخت توجه بیش از اندازه به ارتش خود اسباب تهدید امنیت ملی است)[/i]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/kom23.jpg[/img]

(ادامه دارد)
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.