DeathStalker

هنگام برخورد موشک ضد زره به خودروی زرهی، چه اتفاقی می افتد؟

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[quote name='heliaa' timestamp='1353617051' post='284344']
[quote name='misalu2001' timestamp='1353590981' post='284269'] اگر اجازه بدهید بنده یک سوال فرعی بپرسم: این عکسهایی که گرفته شده، چطور گرفته شده؟ با اشعه اکس؟ چطور 7.7 میکرو ثانیه بعد از برخورد را عکس گرفته اند؟ باید کار جالبی باشد.... [/quote]

سلام. درسته، کار جالبی هست واقعا، مخصوصا برای اتفاقی که طول عمرش کمتر از یک ثانیه هست، وقتی فریم ها رو کنار هم میذاریم، خیلی چیزهایی جدیدی ازشون برداشت میکنیم (و البته خیلی قشنگ هم هست!)

معمولا از shadowgraph استفاده میکنن برای جسمهای transparent و از X-ray shadowgraph برای بقیه اجسام (مثل همین نمونه که شما بهش اشاره داشتید)

چون هزینه عکس برداری مستقیم از خود اون اتفاق بسیار بسیار بالاست و دوربینی که شاترش توی 1میکروثانیه باز و بسته بشه، واقعا قیمت بالایی داره، از روش راحت تری استفاده میشه. به این صورت که از سایه اون اتفاق عکس گرفته میشه! برای همین همه عکسهای واقعی ما هم، سیاه و سفید هستن. عکسبرداری از سایه یا shadowgraphy یعنی شما نور (اشعه اکس یا گاما یا بقیه) رو به جسمتون میتابونید، تصویری ازش در پشت جسم شکل میگیره، روی فریم های شما. این تصویر ثابت هست، تا وقتی که اتفاقی توی جسم شما میفته، مثل همین اصابت گلوله. اینجاست که اون تصویر پشت، شروع به تغییر میکنه و ثبت میشه به صورت یکی از تصاویر ما.

الان 7.7 میکروثانیه دیگه خیلی سریع نیست، توی کارهای جدیدتر (و با امکانات بهتر) تا حتی یک بیستم این مقدار هم رسیدن، ولی هزینه ش بیشتر از اونی هست که همه ما بتونیم ازش راحت استفاده کنیم.
[/quote]
سلام متوجه نشدم چطور شدوگرافی مشکل شاطر رو حل می کنه؟ شدوگرافی شنیده بودم برای ثبت جریان ها استفاده میشه. اما به هر حال بازم شما برای ثبت وقایع احتیاج به فریم فریم گیری و شاطر دارید. حالا چه از سایه عکس بگیریم چه از خود جسم.
راستی فکر کنم سی سی دی های با فرکانس بالا این روزها مشکل را تا حدی حل کرده باشند. درسته؟
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='Antiwar' timestamp='1353617898' post='284349']
[quote name='heliaa' timestamp='1353617051' post='284344']
[quote name='misalu2001' timestamp='1353590981' post='284269'] اگر اجازه بدهید بنده یک سوال فرعی بپرسم: این عکسهایی که گرفته شده، چطور گرفته شده؟ با اشعه اکس؟ چطور 7.7 میکرو ثانیه بعد از برخورد را عکس گرفته اند؟ باید کار جالبی باشد.... [/quote]

سلام. درسته، کار جالبی هست واقعا، مخصوصا برای اتفاقی که طول عمرش کمتر از یک ثانیه هست، وقتی فریم ها رو کنار هم میذاریم، خیلی چیزهایی جدیدی ازشون برداشت میکنیم (و البته خیلی قشنگ هم هست!)

معمولا از shadowgraph استفاده میکنن برای جسمهای transparent و از X-ray shadowgraph برای بقیه اجسام (مثل همین نمونه که شما بهش اشاره داشتید)

چون هزینه عکس برداری مستقیم از خود اون اتفاق بسیار بسیار بالاست و دوربینی که شاترش توی 1میکروثانیه باز و بسته بشه، واقعا قیمت بالایی داره، از روش راحت تری استفاده میشه. به این صورت که از سایه اون اتفاق عکس گرفته میشه! برای همین همه عکسهای واقعی ما هم، سیاه و سفید هستن. عکسبرداری از سایه یا shadowgraphy یعنی شما نور (اشعه اکس یا گاما یا بقیه) رو به جسمتون میتابونید، تصویری ازش در پشت جسم شکل میگیره، روی فریم های شما. این تصویر ثابت هست، تا وقتی که اتفاقی توی جسم شما میفته، مثل همین اصابت گلوله. اینجاست که اون تصویر پشت، شروع به تغییر میکنه و ثبت میشه به صورت یکی از تصاویر ما.

الان 7.7 میکروثانیه دیگه خیلی سریع نیست، توی کارهای جدیدتر (و با امکانات بهتر) تا حتی یک بیستم این مقدار هم رسیدن، ولی هزینه ش بیشتر از اونی هست که همه ما بتونیم ازش راحت استفاده کنیم.
[/quote]
سلام متوجه نشدم چطور شدوگرافی مشکل شاطر رو حل می کنه؟ شدوگرافی شنیده بودم برای ثبت جریان ها استفاده میشه. اما به هر حال بازم شما برای ثبت وقایع احتیاج به فریم فریم گیری و شاطر دارید. حالا چه از سایه عکس بگیریم چه از خود جسم.

[/quote]

سلام!

این تصویر روی فریمی مثل فریم عکاسی ثبت نمیشن که نیاز به باز و بسته شدن شاتر داشته باشن. دقیقا برعکس این رو تصور کنید. یعنی شاتر همیشه باز هست و این صفحات الکترونیکی دستگاه تصویربردار ما هستن که تغییر میکنن

این تصویر از دستگاه، فکر میکنم کمک کنه به این موضوع

http://www.gsnmachinetools.net/images/baty-shadowgraph.jpg

[quote]
راستی فکر کنم سی سی دی های با فرکانس بالا این روزها مشکل را تا حدی حل کرده باشند. درسته؟

[/quote]

راستش نمیدونم، چون واقعا تخصصی توی این قسمت ندارم ویرایش شده در توسط heliaa
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]اگه موافق هستید، از کلمه حالت پلاستیک برای مس استفاده نکنیم، چون نیازمند مدول ویسکو-الاستیک هست که مس خیلی اون رو نداره.[/quote]

بله، بذارید به حساب سواد نم کشیده من، خیلی وقته که از بحث [b]مواد[/b] و [b]مقاومت مصالح[/b] دور بودم. . .

[quote]سرامیکهای نظامی، بالاترین مدول ها رو دارن، برای همین خیلی تفاوت نداره شما تنگستن استفاده کنید یا مس. رفتارش شبیه خواهد بود. البته فقط رفتارشون شبیه هست، [color=#ff0000]مقدار تغییر و دیفورمیشنی که توی سرامیک میدن، ممکنه خیلی تفاوت کنه.[/color][/quote]

لطفا توضیح بیشتری بدید.

---------------------

راستی از اصلاحاتتون هم ممنون.

--------------------
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='MOHAMMAD' timestamp='1353691576' post='284456']
[quote]اگه موافق هستید، از کلمه حالت پلاستیک برای مس استفاده نکنیم، چون نیازمند مدول ویسکو-الاستیک هست که مس خیلی اون رو نداره.[/quote]

بله، بذارید به حساب سواد نم کشیده من، خیلی وقته که از بحث [b]مواد[/b] و [b]مقاومت مصالح[/b] دور بودم. . .

[quote]سرامیکهای نظامی، بالاترین مدول ها رو دارن، برای همین خیلی تفاوت نداره شما تنگستن استفاده کنید یا مس. رفتارش شبیه خواهد بود. البته فقط رفتارشون شبیه هست، [color=#ff0000]مقدار تغییر و دیفورمیشنی که توی سرامیک میدن، ممکنه خیلی تفاوت کنه.[/color][/quote]

لطفا توضیح بیشتری بدید.

---------------------

راستی از اصلاحاتتون هم ممنون.

--------------------
[/quote]




تشکر رو من باید بکنم به خاطر کمک شما توی اینکه کدوم قسمتها نیاز به تغییر و اصلاح داشت.

منظور این هست که بالاخره گلوله انرژی جنبشی یا موشکی که به این زره برخورد میکنه، کم یا زیاد به این سرامیک آسیب میزنه و مقداریش رو تخریب میکنه. حالت و نحوه تخریب کردن هم تقریبا یکی هست (شبیه به همون عکسهای 4 تایی)

ولی چون گلوله ای که از تنگستن هست، مدول بالاتر و مقاومت بیشتری داره، تخریب بیشتری هم به سرامیک ما وارد میکنه، نسبت به گلوله ای از همان نوع و با همان سرعت که از مثلا مس درست شده باشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اگر زره سرعت داشته باشه در میزان نفوذ گلوله تاثیری داره؟
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='HAJJ_ABBAS' timestamp='1353707992' post='284503']
اگر زره سرعت داشته باشه در میزان نفوذ گلوله تاثیری داره؟
[/quote]

اگه منظورتون رو درست متوجه شدم که اون زره (تانک مثلا) هم حرکت کنه، بله تاثیر داره. ولی معمولا راه ساده تری انتخاب میکنن که سرعت گلوله به تانک رو حساب میکنن. یکی رو ثابت فرض میکنن (معمولا تانک) و گلوله ای که بهش اصابت میکنه رو دارای سرعت فرض میکنیم. یعنی با توجه به اینکه تانک توی چه جهتی حرکت میکنه، مقداری سرعت خود گلوله کم یا زیاد میکنیم و تانک رو ثابت فرض میکنیم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='heliaa' timestamp='1353711594' post='284513']
[quote name='HAJJ_ABBAS' timestamp='1353707992' post='284503']
اگر زره سرعت داشته باشه در میزان نفوذ گلوله تاثیری داره؟
[/quote]

اگه منظورتون رو درست متوجه شدم که اون زره (تانک مثلا) هم حرکت کنه، بله تاثیر داره. ولی معمولا راه ساده تری انتخاب میکنن که سرعت گلوله به تانک رو حساب میکنن. یکی رو ثابت فرض میکنن (معمولا تانک) و گلوله ای که بهش اصابت میکنه رو دارای سرعت فرض میکنیم. یعنی با توجه به اینکه تانک توی چه جهتی حرکت میکنه، مقداری سرعت خود گلوله کم یا زیاد میکنیم و تانک رو ثابت فرض میکنیم.
[/quote]
با تشکر از شما.
اولا خوشم اومد که شما هم مثل ما شب زنده داری میکنید!فکر نمیکردم به این زودی جواب بدین!
دوما در وضعیتی که راستای حرکت زره بر حرکت گلوله عمود هست چطور؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=#222222][font='Helvetica Neue', Arial, Verdana, sans-serif][size=4][background=rgb(255, 255, 255)]

[quote name='HAJJ_ABBAS' timestamp='1353712228' post='284516']
[quote name='heliaa' timestamp='1353711594' post='284513']
[quote name='HAJJ_ABBAS' timestamp='1353707992' post='284503']
اگر زره سرعت داشته باشه در میزان نفوذ گلوله تاثیری داره؟
[/quote]

اگه منظورتون رو درست متوجه شدم که اون زره (تانک مثلا) هم حرکت کنه، بله تاثیر داره. ولی معمولا راه ساده تری انتخاب میکنن که سرعت گلوله به تانک رو حساب میکنن. یکی رو ثابت فرض میکنن (معمولا تانک) و گلوله ای که بهش اصابت میکنه رو دارای سرعت فرض میکنیم. یعنی با توجه به اینکه تانک توی چه جهتی حرکت میکنه، مقداری سرعت خود گلوله کم یا زیاد میکنیم و تانک رو ثابت فرض میکنیم.
[/quote]
با تشکر از شما.
اولا خوشم اومد که شما هم مثل ما شب زنده داری میکنید!فکر نمیکردم به این زودی جواب بدین!
دوما در وضعیتی که راستای حرکت زره بر حرکت گلوله عمود هست چطور؟
[/quote][/background][/size][/font][/color]

عین همون حالت قبل، فقط شما shear stress رو هم اضافه میکنید به معادله هاتون، چون این بار نفوذ توی خط راست نیست، بلکه توی حالتی شیبدار هست و با توجه به سرعت تانک، مقدارش تغییر میکنه

این عکسها حالتی مثل همون دارن، با این تفاوت که کالیبر گلوله بسیار کوچکتر بوده



http://ars.els-cdn.com/content/image/1-s2.0-S0734743X12001248-gr1.jpg

http://ars.els-cdn.com/content/image/1-s2.0-S0734743X12001248-gr7.jpg ویرایش شده در توسط heliaa

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]
منظور این هست که بالاخره گلوله انرژی جنبشی یا موشکی که به این زره برخورد میکنه، کم یا زیاد به این سرامیک آسیب میزنه و مقداریش رو تخریب میکنه. حالت و نحوه تخریب کردن هم تقریبا یکی هست (شبیه به همون عکسهای 4 تایی)

ولی چون گلوله ای که از تنگستن هست، مدول بالاتر و مقاومت بیشتری داره، تخریب بیشتری هم به سرامیک ما وارد میکنه، نسبت به گلوله ای از همان نوع و با همان سرعت که از مثلا مس درست شده باشه.[/quote]

ممنون، شاید من اشتباه برداشت کردم، یه بار دیگه صحبت صفحه قبل رو اینجا می ذارم:

[quote]معمولا لایه های یک زره (تانک، نفربر و ...) به این صورت هست که در جلو، لایه سرامیکی قرار داره که کارش جلوگیری حداکثری از ورود موشک – گلوله به لایه های داخلی هست. این قسمت که مدول بسیار بالایی داره، در برابر کالیبرهای بالا هم مقاومت خوبی داره. [b][color=#ff0000]ولی مشکل وقتی پیش میاد[/color][/b] که موشک به اون برخورد میکنه (از ار پی جی 7 تا کورنت و جاولین)[/quote]

یعنی اینطور استبباط کردم که برخورد گلوله انرژی جنبشی را خیلی مهم ندانستید، یا بهتر بگم، برخورد موشک را مهمتر دانستید، برای همنی هم اون سوالها را پرسیدم تا خودم بهتر متوجه بشوم.یعنی این سوالها:

[quote]
منظورتون به خاطر اثر خاص خرج گود بر زره هست دیگه، درسته؟

خب با توجه به اینکه خرج گود از جریان پر سرعت مس در حالت پلاستیک بهره می بره( البته برخی میگن مذاب، ولی به عقیده من همون پلاستیک بیشتر محتمل هست) نمیشه اونو یه پرتابه مسیو( پر جرم) در نظر گرفت؟ با توجه به چگالی نسبتا بالای مس؟

در این صورت چرا رفتار زره اولیه تفاوت دارد؟

بدلیل حرارت است یا چیز دیگر؟[/quote]

و برای همین پرسیدم که آیا نمی توان مس را به عنوان پرتابه ای Massive در نظر گرفت؟( یعنی کاری مشابه پرتابه انرژی جنبشی برای ما انجام دهد) که البته این قسمت را شما پاسخ دادید، و همچنین اثر حرارت که اون رو هم زحمت کشیدید.

حالا سوالم رو واضحتر می پرسم:

در لحظه انفجار خرج گود، لایه مس بصورت فواره ای با حالت «خمیری-مذاب» و با سرعت بین 5000 تا 7000 متری بر ثانیه به پیشانی زره برخورد می کند، با توجه به اینکه این فواره( پرتابه) دارای جرم و سرعت است، پس معادله انرژی جنبشی برای آن صادق است و می توان با داشتن جرم( جرم کلاهک مخروطی مس) و سرعت( همان سرعتی که ذکر شد) انرژی K آن را بدست آورد، یعنی فواره مس در اینجا در اصل بصورت یک پرتابه انرژی جنبشی وارد عمل می شود و به زره ضربه می زند، منتها پرتابه ای که با پرتابه های معمول انرژی جنبشی متفاوت است، هم از نظر مدول( مدول آن پایینتر است) و هم از نظر سرعت( سرعت آن خیلی بیشتر است) و هم از نظر چگالی( چگالی آن از تنگستن و DU کمتر است).

حالا لطفا این معادله را برایمان تحلیل کنید؟
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]یعنی اینطور استبباط کردم که برخورد گلوله انرژی جنبشی را خیلی مهم ندانستید، یا بهتر بگم، برخورد موشک را مهمتر دانستید، برای همنی هم اون سوالها را پرسیدم تا خودم بهتر متوجه بشوم.یعنی این سوالها:
[/quote]

نه، این رو من خوب نگفتم اونجا. منظورم اینه که گلوله های کالیبر بالا تاثیری روش ندارن، و منظورم از کالیبر بالا، گلوله دوشکا و ضد هوایی و اینهاست، نه گلوله انرژی جنبشی. راستش فکر میکردم نوشتن کالیبر بالا کافی هست که اشتباه کرده بودم. ممنون از تذکرتون

[quote]در لحظه انفجار خرج گود، لایه مس بصورت فواره ای با حالت «خمیری-مذاب» و با سرعت بین 5000 تا 7000 متری بر ثانیه به پیشانی زره برخورد می کند، با توجه به اینکه این فواره( پرتابه) دارای جرم و سرعت است، پس معادله انرژی جنبشی برای آن صادق است و می توان با داشتن جرم( جرم کلاهک مخروطی مس) و سرعت( همان سرعتی که ذکر شد) انرژی K آن را بدست آورد، یعنی فواره مس در اینجا در اصل بصورت یک پرتابه انرژی جنبشی وارد عمل می شود و به زره ضربه می زند، منتها پرتابه ای که با پرتابه های معمول انرژی جنبشی متفاوت است، هم از نظر مدول( مدول آن پایینتر است) و هم از نظر سرعت( سرعت آن خیلی بیشتر است) و هم از نظر چگالی( چگالی آن از تنگستن و DU کمتر است).

حالا لطفا این معادله را برایمان تحلیل کنید؟ [/quote]

تفاوت اصلی گلوله APFSDS با گلوله HEAT توی سرعتش هست و توی چگالی بالاترش، همچنین نداشتن انفجار هست. بیاید سه عامل رو بررسی کنیم.


1- [b]سرعت[/b]: سرعت بسیار بالاتر، انرژی کینتیک رو بالا میبره، و همچنین در زمان ایمپکت، فرصتی برای دمپ کردن انرژی به زره ما نمیده و به سرعت نفوذ-تخریب رو انجام میده.


2- [b]دنسیتی[/b]: اثرش شبیه قبلی هست، با یه تفاوت. ما یه مینیمم دنسیتی لازم برای نفوذ به یک جسم داریم. مثلا شما یه گلوله چوبی رو با هر سرعتی شلیک کنید، توی سرامیک مورد نظر نفوذ نمیکنه. پس یه مینیمم دنسیتی لازم داره گلوله ما تا بتونه نفوذ رو انجام بده، و هرچه دنسیتی اون بالاتر باشه، مینیمم ولاسیتی اون برای نفوذ کم میشه.

یعنی اگه گلوله فولادی نیاز داره با سرعت 500 متر به ثانیه شلیک بشه، برای مثلا تنگستن، این مقدار به 300 میرسه (عددها فقط برای رسوندن مفهومش هست)


3- [b]انفجار[/b]: دو نیرو داره که توی APFSDS نیست. یکیش blast و موج انفجار هست و اون یکی، گرمای تولید شده. این گرما ساختار کریستالی سرامیک یا هرچیز دیگه ای که زره ما از اون ساخته شده رو تغییر میده (تخریب یا ذوب کردن) و مدول اون ر به شدت کاهش میده و نفوذ راحت تر انجام میشه. موج انفجار هم که معلومه طرز کارش.


حالا بریم سراغ سوال شما. این لایه مس که دمای بالایی داره (مذاب هست) وقتی با سرعت خیلی زیاد برخورد میکنه به جسم ما، چون سرعتش از مینیمم لازم برای ایمپکت بیشتر هست، به صورت جسم ریجید برخورد میکنه و رفتارش شبیه به (نمیگم دقیقا، ولی خیلی شبیه هست) به یه جسم ریجید. چون زمان برخورد خیلی کوتاه هست، فرصتی برای دیفرمه شدن نداره این مذاب مس! برای همین مثل یه گلوله APFSDS با چگالی کمتر برخورد میکنه و چون دمای بالایی هم داره، گرماش باعث ایجاد تخریب یا ذوب شدن (بسته به اینکه جنس زره، سرامیک هست یا متال) در زره ما میشه و نفوذ رو انجام میده. ولی چون حالت اصلیش مذاب هست، بعد از اون لحظه اول برخورد، دیگه مثل ریجید عمل نمیکنه و به خاطر از دست دادن دماش، کم کم شکل پذیر میشه و سرعت نفوذ و میزان نفوذش، دهها برابر افت میکنه. سرعت نفوذ اولیه ش از APFSDS هم ممکنه بیشتر باشه، ولی میزان نفوذش خیلی محدود میشه.

البته همه اینها رو با این فرض عرض کردم که این مذاب مس، به صورت جت واتر شلیک شده باشه و نه به صورت دراپلت. ویرایش شده در توسط heliaa
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b][size=5][font=tahoma,geneva,sans-serif]دوم و نهایی: مقاومت لایه کامپوزیتی[/font][/size][/b]

[size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif]این قسمت رو به طور کامل توی یه تاپیک دیگه توضیح داده شد، ولی برای اینکه مطلبش اینجا هم باید گفته بشه، چیزهایی رو عرض میکنم که برای دوستان، تکراری نباشه. برای سخت نشدن بحث، از نوشتن معادلات میکرومکانیکش خودداری میکنم (ولی اگه علاقه داشتید، توی اولین تاپیک بنده موجود هست معادلاتش).[/font][/size]

[size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif]توی قسمتی قبلی به کمک تصویر، دیدیم که تاثیر ضربه اولیه و همینطور انفجار، توی لایه اولیمون که سرامیکی هست معمولا، به چه صورتی انجام میشه و تا چه حدی میتونه مخرب باشه. همینطور با تحلیل اون، میتونیم بهترین حالت برای انتخاب ماده مون رو برای این قسمت انجام بدیم.[/font][/size]

[size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif]اول، یه تصویری داریم از اینکه شکل کامپوزیت چطوری هست.[/font][/size]

[size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif][url="http://riv.bigteo.net/img/f1f29888cabf.png"]http://riv.bigteo.net/img/f1f29888cabf.png[/url][/font][/size]

[size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif]که میبینید الیاف اون توی دو جهت [b]طول و عرض[/b]، وجود دارند و توی این دو جهت، مقاومتش رو افزایش میدن.[/font][/size]

[size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif]حالا وقتی اون گلوله یا موشک ما از مرحله اول که سرامیک بود، عبور کرده و به این ناحیه میرسه، با دو حالت روبرو میشیم که یکیش ضربه مستقیم هست توی گلوله های انرژی جنبشی و دیگری هم موج انفجار توی موشکهای ضد زره. چون حالت کلیشون شبیه به هم هست، جداگانه توضیح نمیدم، ولی اگر لازم هست بفرمایید که اضافه کنم.[/font][/size]

[size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif]وقتی گلوله به این لایه میرسه، سرعتش به شدت کم شده توسط لایه قبلی و انرژیش هم همینطور. [b]مدول ضربه [/b]impact module این لایه کمتر از قبلی هست، ولی tensile strength یا [b]مقاومت کششی[/b] اون، بیش از قبلی هست. برای همین، حالتی پیش میاد شبیه به فرو رفتن دست توی عسل که هرچی جلوتر میره، سطح تماس بیشتر میشه (در سه جهت) و مقاومت اون در برابر دست ما بیشتر میشه.[/font][/size]

[size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif][url="http://riv.bigteo.net/img/5017f6511f91.png"]http://riv.bigteo.net/img/5017f6511f91.png[/url][/font][/size]

[size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif]هرچه گلوله بیشتر نفوذ کنه، مقاومت لایه هم بیشتر میشه (چون در دو جهت الیاف ما وجود دارند) و سرعت گلوله با شتاب بیشتری کم میشه تا اینکه متوقف بشه. اینجا چند مرحله از زمان برخورد تا چند لحظه بعد رو میبینید.[/font][/size]

[size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif][url="http://riv.bigteo.net/img/0308d73972d8.png"]http://riv.bigteo.net/img/0308d73972d8.png[/url][/font][/size]

[size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif][url="http://riv.bigteo.net/img/dbd53751c00e.png"]http://riv.bigteo.net/img/dbd53751c00e.png[/url][/font][/size]

[size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif]این هم نوعی دیگه از لایه کامپوزیتی با طراحی متفاوت که هم عکسهای واقعی و هم شبیه سازیش رو میبینید.[/font][/size]

[size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif][url="http://riv.bigteo.net/img/b4b69eb9bd10.png"]http://riv.bigteo.net/img/b4b69eb9bd10.png[/url][/font][/size]

[size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif]که [b]اثر ضربه[/b]، کاملا واضح هست.[/font][/size]

[size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif][url="http://riv.bigteo.net/img/30b7d8dd49a0.png"]http://riv.bigteo.net/img/30b7d8dd49a0.png[/url][/font][/size]

[size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif]همینطور، تاثیر ضربه رو روی ادامه لایه هم میبینید.[/font][/size]

[size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif][url="http://riv.bigteo.net/img/a3e00961a088.png"]http://riv.bigteo.net/img/a3e00961a088.png[/url][/font][/size]

[size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif]و نمودار ایجاد نیرو توی عمق کامپوزیت ما که میبینیم هر چه به عمق میرویم، نیرو کمتر میشه تا متوقف بشه.[/font][/size]

[size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif][url="http://riv.bigteo.net/img/397758f8990c.png"]http://riv.bigteo.net/img/397758f8990c.png[/url][/font][/size]

[size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif]این هم عکس واقعی از نمونه های از کامپوزیت در اثر برخورد که حالت اولیه و نهاییشون رو میبینید.[/font][/size]

[size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif][url="http://riv.bigteo.net/img/645e524a1512.png"]http://riv.bigteo.net/img/645e524a1512.png[/url][/font][/size]

[size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif]که هرچه سرعت بیشتر بوده، تخریب در سطح کمتر و عمق بیشتری انجام شده.[/font][/size]

[size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif]این هم اثر موج انفجار توی این لایه در عکس واقعی توسط [b]shadowgraph[/b] که قبلا توضیح داده شد.[/font][/size]

[size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif][url="http://riv.bigteo.net/img/ccf1fb8b09a8.png"]http://riv.bigteo.net/img/ccf1fb8b09a8.png[/url][/font][/size]

[size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif]نکته مهمی که باقی مونده، این هست که مش چینی الیاف ما به چه صورت هست؟ یعنی آیا الیاف توی همه جهات به یک صورت پراکنده شدن و ارینته شدن؟ ([b]oriented[/b]) یا اینکه توی یه جهت، بیشتر وجود دارن و آیا جنسشون توی همه جهات یکسان هست یا نه. با توجه به این نکته ها، تفاوت توی میزان مقاومت به وجود میاد که توی تصویرهای زیر میبینید.[/font][/size]



[size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif][url="http://riv.bigteo.net/img/3dd3f9f97ef6.png"]http://riv.bigteo.net/img/3dd3f9f97ef6.png[/url][/font][/size]

[b][size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif]الیاف به صورت random[/font][/size][/b]

[size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif][url="http://riv.bigteo.net/img/74cb35426f3d.png"]http://riv.bigteo.net/img/74cb35426f3d.png[/url][/font][/size]

[b][size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif]الیاف به صورت طولی longitude[/font][/size][/b]

[size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif][url="http://riv.bigteo.net/img/421e013565f7.png"]http://riv.bigteo.net/img/421e013565f7.png[/url][/font][/size]

[b][size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif]الیاف به صورت متناسب، ولی از جنس متفاوت[/font][/size][/b]

[size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif][url="http://riv.bigteo.net/img/c95054981de0.png"]http://riv.bigteo.net/img/c95054981de0.png[/url][/font][/size]

[b][size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif]الیاف به صورت متناسب و جنس یکسان[/font][/size][/b]


[size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif]عوامل اصلی رو با هم مرور کردیم، گرچه چیزهایی دیگه ای هم هست، ولی برای پیچیده نشدن بحث ازشون دوری شد. اکنون میتوان رفتار گلوله ها و موشک ها رو با تقریب خوبی، پیش بینی کرد و به کمک معادلات، حدس زد که چقدر موفق خواهند بود.[/font][/size]


[size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif]تشکر میکنم از حوصله دوستان توی پیگیری این بحث.[/font][/size]

[size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif][b]همه حقوق متعلق به میلیتاری است.[/b][/font][/size]
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='rpg7' timestamp='1353495765' post='284080']
هممممممم...
1- این نرم افزار چطور میشه پیداش کرد؟
2- آموزش این نرم افزارهم وجود داره؟
3- اموزش درست و حسابی LS-DYNA هست خدمتتون؟
4- موارد 1-2-3 میشه برای من بفرستین؟ icon_cheesygrin البته اگه مشکلی برای شما پیش نمیاد و وقتتون نمیگیره :rose:
تشکر فراوان :applause:
[/quote]

[center][font=tahoma,geneva,sans-serif][b]نرم افزار ls-dyna و همچنین فایل آموزشی فارسی آن را از لینک زیر دریافت کنید[/b][/font][/center]

[center][url="http://s4.picofile.com/file/7745049779/lsdyna.jpg"][img]http://s4.picofile.com/file/7745049779/lsdyna.jpg[/img][/url][/center]

[center][url="http://railway-iust.blogfa.com/post/23"]http://railway-iust.blogfa.com/post/23[/url][/center]

[center]railway-iust.blogfa.com[/center] ویرایش شده در توسط ahmadrahmati

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.