elo

خاطرات من و دزدان دریایی!

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

منم جدیدا به ناوگان Irisl پیوستم ؛(ملوان عرشه) دو ماه و نیم روی کشتی Bulk بودم که به دلیل مریضی پیاده شدم...

متاسفانه کشتی محیط خیلی بدی داره...

ویرایش شده در توسط Ali255
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام الو جان اگه میشه برامون تعریف کن که وقتی یه نفتکش چند ماه رو ابه دقیقا پرسنل چیکار می کنن اصلا می تونین وسط را تو چند تا بندر توقف کنین(غذاخوری سر راهی rolling_on_the_floor

)واینکه خونواده اون بدبختا تو این چند ماه چطوری تو کشتی تاب میارن بنده خودم بیشتر از یه هفته مردش نیستم :laughing:  :laughing:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام الو جان اگه میشه برامون تعریف کن که وقتی یه نفتکش چند ماه رو ابه دقیقا پرسنل چیکار می کنن اصلا می تونین وسط را تو چند تا بندر توقف کنین(غذاخوری سر راهی rolling_on_the_floor

)واینکه خونواده اون بدبختا تو این چند ماه چطوری تو کشتی تاب میارن بنده خودم بیشتر از یه هفته مردش نیستم :laughing:  :laughing:

با اجازه ی جناب الو خان؛

اول اینکه فک کنم نفت کش اصلا چیزی تحت عنوان بندر نداره و تشریف می برن وسط دریا ، توی ترمینال نفتی ، نفت رو خالی می کنن و میان!!

(البته مثلا کویت دیدم که ترمینال نفتی نزدیک به اسکله بود)

خانواده هم که معمولا توی کابین هستن.

 

پرسنل هم که هر کسی کار خودش رو انجام می ده ؛ ملوان و افسرای انجین کارای تعمیر و نگهداری تجهیزات(ژنراتور و انجین و..) ملوان های عرشه کارای تعمیر و نگهداری عرشه مثلا رنگ آمیزی و...آفیسرها هم که به صورت نوبتی توی بریج واچ می گیرن....آشپز و کمک آشپز هم که غذا درست می کنن :mrgreen:

 

حالا دیگه جناب الو بهتر می دونن ، در حد معلوماتم گفتم

ویرایش شده در توسط Ali255
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام جناب مهندس elo

-امیدوارم که هنوز به این تاپیک سر بزنید و بنده را راهنمایی بفرمائید....ممنون میشم.....ببخشید که سوالاتم زیاد شد.....شرمندم.

 

-ببخشید اگر اشکالی نداره ممکنه لطفا بفرمائید که در مقطع کارشناسی ارشد در کدام رشته و کدام دانشگاه تحصیل کردید؟....مقطع کارشناسی فرمودید که مهندسی مکانیک دریا دانشگاه علوم دریایی نوشهر تشریف داشتید و خوانده اید.....آخه بنده کمی نگران این بودم و فکر میکردم که اگر شخصی وارد رشته مهندسی مکانیک کشتی بشه فقط تا کارشناسی است و برای دوره ارشد دیگه ادامه نمیدن!.......ولی شما خوشبختانه با مدرک ارشد در روی کشتی اقیانوس پیما نفتکش حضور دارید و انگیزه بنده برای ادامه دادن این مسیر شکر خدا بیشتر شد......

 

-ببخشید آیا مدرک تحصیلی دانشگاهی شما تاثیری در اینکه زودتر و سریعتر ارتقاء رنکینگ پیدا کنید داشته یا نه تاثیری ندارد و فقط مدرک دریایی اهمیت دارد؟.....

 

-ببخشید بنده شنیدم که در زمان حضور روی کشتی و دریا مدرک دریایی اهمیت داره و پرداخت حقوق ارزی با توجه به این مورد صورت میگیره....آیا درسته ؟....اگر اینطور باشه بین شما که فوق لیسانس هستید با شخصی که همکار شماست و لیسانس است و یا حتی بعضا برخی ها دیپلم هستند که فقط دوره دریایی را گذرانده اند و مدرک دریایی دارند و مدرک دانشگاهی ندارند چه تفاوتی از حیث حقوق و مزایا در شرکت ملی نفتکش ایران وجود دارد؟!....ببخشید آیا حقوق ریالی خشکی شما در زمان استراحت بدلیل فوق لیسانس بودنتون با افرادی که همکاران شما هستند و لیسانس و یا دیپلم هستند تفاوت دارد؟....ببخشید آیا این مطلب درسته که حقوق بازنشستگی دریانوردان بعد از 20 سال کار با توجه به مدت سابقه کار و مدرک دانشگاهی مورد تائید وزارت علوم و آخرین سمت مشخص میشه؟.... و اینجا افرادی که مدرک تحصیلی پایینتری دارند حقوق بازنشستگی کمتری دریافت میکنند و نتیجه اینکه نباید فقط به مدرک دریایی دل خوش میکردن این افراد صرفا و از مدرک دانشگاهی غافل میشدند؟....

 

-ببخشید اگر اشکالی نداشته باشه ممکنه خواهش کنم که بفرمائید یک مهندس چهارم کشتی اقیانوس پیما در شرکت ملی نفتکش  که تازه شروع به کار کرده چقدر ماهیانه حقوق ارزی و چقدر حقوق ریالی دریافت میکند؟...

 

-ببخشید یک کاپیتان کشتی نفتکش و یک سرمهندس کشتی حدودا چقدر ماهیانه حقوق ارزی و ریالی دریافت میکنند؟....ببخشید بنده فکر میکردم که چون مهندسی مکانیک کشتی یک رشته تحصیلی دانشگاهی سختر و کارش هم در کشتی سختر است پس حقوق بیشتری به نسبت افسران عرشه دریافت میکنند.....ولی ظاهرا این ذهنیت بنده نادرست بوده و کاپیتان حتی دریافتی بیشتری انگار نسبت به سرمهندس دارد و کارشون هم سبکتر است و رشته دانشگاهیشون هم درساش سبکتر است؟!....اینگونه ببخشید شما پشیمان نیستید که ایکاش به جای مهندسی مکانیک کشتی مثلا دریانوردی وفرماندهی کشتی میخواندید؟....

 

خیلی ممنونم و تشکر میکنم.

ویرایش شده در توسط MohandesMahdiyar
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوست عزیز سلام

پاسخ پیامتونو بصورت خصوصی براتون فرستادم

 

در ضمن،

ورودتون رو به جمع دوستان میلیتاری خوش آمد میگم و امیدوارم شاهد فعالیتهای علمی و پربارتون باشیم

دور دور جونهاست !!! شما باید خیلی خیلی بیشتراز ما پیرو پاتالها فعالیت کنید!!! ماها دیگه انرژی و شور و شوق شما جونها رو نداریم !!! بنزین سبز جامعه شمایین

 

بسم الله

ببینم چیکارمیکنید

 

قلمت روان و اندیشه ات پایدار

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام

ببخشید جناب elo رشته مهندسی دریا که دانشگاهایی نظیر امیرکبیر میگیرین چه فرقی با رشته های دانشگاه امام خمینی داره؟!

پیشاپیش ممنون

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوست عزیز سلام

تفاوت چندانی بین این رشته دردو دانشگاه ذکر شده نیست چرا که چارت درسی یکیه منتها وضعیت و شرایط تحصیلی و سختی ها و منابع و امکانات دو دانشگاه ابدا قابل مقایسه نیستن

بهتره بگیم تفاوت در خود دانشگاه ها ست نه رشته!!!

دانشگاه امیرکبیر(همون پلی تکنیک خودشون!!)یکی از بهترین و پرآوازه ترین دانشگاه های داخلیه که دارای اعتبار داخلی زیادیه(خارجیشو کار ندارم) محیطش یه محیط سویل وعادیه مثه همه دانشگاه های دیگه و شما فقط درس رشته خودتو میخونی و آزادی عمل خاص یه دانشجو رو دارین!

دانشگاه دریایی امام خمینی نوشهردانشگاه افسری نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایرانه

بالطبع افسری بودنش خیلی سختیها داره چون قراره افسر مهندس تربیت کنه(امیرکبیر فقط مهندس تربیت میکنه)

در کناردرسهای عادی شما باید دروس نظامی، عقیدتی و سیاسی و برنامه های ورزشی رو هم طی کنین، محیط هم کاملا نظامیه

به مراتب خشکی و سختیش از سربازی بیشتره

بعنوان نمونه یک دوره بعد از من یکی از دانشجوها برادرش سرباز همونجا بود،سربازه به حال برادر دانشجوش گریه میکرد!!!

4 سال شما سخت ترین شرایط رو پشت سر میزارین و با سختی هایی که فکرشو هم نمیکردین دست و پنجه نرم میکنید

ساعت 5 هر روز صبح بیداری و ساعت 11 شب خاموشی(درصورتی که برنامه  خاصی نداشته باشین مثه نگهبانی، خشم شب،آموزش و تنبیه و...)

برای هر دقیقه اتون(حتی سرویس بهداشتی و..) هم برنامه ریزی شده است و شما درچهارچوب اون برنامه مشخص حرکت میکنید (حتی ساعت مطالعه درسیتون هم دست خودتون نیست و طبق برنامه مشخص روزانه است)

حضور  و عدم حضور سر کلاس درس دست خودتون نیست(1/40 ساعتها غیبت داشته باشین فکتون رو میارن پایین آخر ترم)

بنده اطلاعی از منابع درسی دانشگاه امیرکبیر ندارم(بالطبع باید یا از سازمان بنادر باشن یا از یو کی) منتها در دانشگاه افسری منابع تخصصی دریایی از دانشگاه دریایی یو اس نیوی هستن و همه کتابها رو هم بصورت امانت همونجا بهتون تحویل میدن و در پایان هم ازتون پس میگیرن

 

این دانشگاه سختی های بسیاری داره بگونه ای که عموما بالای 50 درصد از ورودیهای هر سال ریزش میکنن و معمولا حدود همون 50 درصد(کمی بالا و پایین) از هر دوره فارغ التحصیل میشن

 در داخل دانشگاه چند قسمت موازی هستن و هیچکدوم هم  نسبت به اونیکی کوتاه بیا نیستن!!

به همون شدتی که آموزش در درسها و ساعات حضور و غیاب و سطح علمی سخت میگیره، هیات نظامی و عقیدتی سیاسی و حفاظت اطلاعت هم در حوزه موربوط به خودشون سخت گیر هستن( بویژه هیات نظامی که همه کاره است و نود درصد زمان و برنامه شما دست اونهاست)

لباس اونجا لباس نظامی و تابع قوانین نیروی دریاییه(فرم فصل و کار خاکی و کار رنگی و..)

رژه، مراسم صبحگاه ، نگهبانی، دوره های نظامی و رزمایشها هم هستن

دو سه ماه اول رو "بی ام تی" یا دوران تهیه گی میگن و فقط آموزشهای نظامیه که معمولا با یه رزمایش پایان میبایه و مراسم سردوشی با حضور فرمانده کل قوا یا رییس جمهور

معمولا فقط در سال دوتا مرخصی هست!!! یکی تعطیالات عید حدود 12-13 روز (گاها 15 روز) و دیگری بعد از ترم تابستونه که اونهم بین 10 تا 15 روزه (ترم تابستونه اجباریه و درکنار درس،برنامه های ورزشی و واحدهای نظامی رو هم دارین و یه تابستون هم اردو و دوره نظامی هستش)

در حین تحصیل شما برای گذروندن 4 واحد کارورزی، 6ماه به دریا اعزام میشین تحت عنوان کارورزی 1 و 2

3ماه کارورزی یک داخلی و سه ماه کارورزی 2 سفر برونمرزی و خارجیه

 

درکنار سختی هاش خوبی هایی هم داره:

تمام هزینه های آموزشی بعهده نداجاست

لباس وپوشاک وملزومات نظامی بعهده نداجاست

کتابها رو دانشگاه براتون تهیه میکنه (امانی ) و مقداری هم لوازم تحریر هر ترم بهتون میدن(البته زیاد  نیست)

هزینه تغذیه اصلی و میان وعده ها بعهده نداجاست(غذاش تا ما بودیم که معرکه بود بعد ازما رو هم تا چند سال که عالی بود الان خبر ندارم)

هزینه بهداشت و درمان بعهده نداجا ست و همه دفترچه بیمه دارن

ماهیانه مبلغی رو بعنوان حقوق (زیاد نیست البته ) دریافت میکنید( سال چهارمی و با دریافت کد "افسری" حقوقتون میره رو پایه افسری و بهتر میشه)

دارای آزمایشگاه ها و کارگاه هاییه که بعید میدونم شریف و امیرکبیر و علم وصنعت سرهم  و باهم داشته باشنشون (دسته کم در حوزه دریایی)

کتابخونه کامل و جامعی داره بویژه برای منابع زبان اصلی(انگلیسی، ایتالیایی، فرانسه و روسی)

برخلاف دانشگاه های دیگه عموم پروژه ها و طرح های دانشجویی بصورت عملی و کاربردی در خود نیرو پیگیری و استفاده میشه(مثلا یه طرح ارتقایی نداجا رو میدن به چند دانشجو من خودم یه نمونه کوچیک از اونها بودم که پروزه فارغ التحصیلیم مربوط به پروزه موج بود ، بعدا ون یکی پروژه کوچیک دیگه  مربوط به موج بهم دادن با یه مبلغی بعنوان حق پژوهش!!!)

تقریبا میشه گفت دغدغه پیدا کردن شغل و .. نداری و شغلت مشخصه از همون اول هم خودتو برای یه شغل مشخص اماده میکنی نه اینکه حالا فارغ التحصیل بشم تا بعد ببینم چی پیش میاد!

برای کسی که قصد ادامه کار در این رشته رو داشته باشه یه تمرین اساسی برای سختی های دریانوردیه بطوری که برخلاف دانشجویان بیرون در دریا بیکباره شوکه نمیشه!!

دیگه خدمت سربازی ندارین(چهار سال قد چهل تا سربازی میدونن و اذیتت میکنن ، مثلا تا  دوسال حق راه رفتن و قدم زدن توی دانشگاه رو نداری و فقط باید بدو رو بری و بیایی!!! الا یکی روز خاص که لباس سفید یا مشکی فورم تنته و به احترام اون نمیدویی!!!)

برخلاف دانشگاه های دیگه شما در کنار تیوری دروس رو عملی و وواقعی پیگیری میکنید و تیوری و عمل با هم هستن و با فارغ التحصیل شدن یه مدرک دار بی تجربه نیستین!

 

 درضمن بحث و گفتگو و جانبداری و هرگونه میتینگ و برنامه سیاسی هم در تمام طول چهار سال تحصیل مطلقا ممنوعه

 

در کل باید ببینید دنبال چی هستین

بینهات سخت و دشوار و طاقت فرساست منتها  مزایای خاص خودشو هم داره و خاطراتش هم بینهایت شیرینن( ای گند بزنه بهشون که هنوز هم دوستشون دارم!! با همه سختیهاشون!!)

  • Like 1
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

عرض سلام و احترام خدمت جناب مهندس elo

خیلی ممنونم و تشکر میکنم....

ممنونم  از لطف و تواضع و بزرگواری شما.....اختیار دارید....شما جوان با تجربه هستید و بنده هم اول راه و جوان و خام...

انشالله ....خوشحال میشم....

موفق و سربلند باشید.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام...

این تاپیک خیلی وقته به روز رسانی نشده!

ما هم ایندفعه بخاطر اینکه می خواستیم بریم برزیل ، مجبور شدیم ک از سومالی عبور کنیم و لذا سه تا نظامی هندی گرفتیم که سلاح بلژیکی داشتن؛

یک مورد قایق دزدان دریایی به ما نزدیک شدن و وقتی دیدن نیروی نظامی داریم ، فرار کردن...اونا اگه حمله کنن ، با سه تا نظامی وسط دریا واقعا نمیشه کاری کرد!

  • Like 1
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یکی از متفاوت ترین تاپیک هایی بود که در سایت دیدم . کاش الان که از دزدهای دریایی خبری نیست حداقل از روند کار روتین در سفرهاتون بگید اشنا بشیم . مثلا من همیشه برام سواله بندرعباس تا فلان بندر چین چقدر راهه و چند روزه میرسه کشتی یا مسیر ها مستقیم هست ایا دور از ساحل برخی کشورها تعیین میشه ساعت کاری در کشتی چطوره و شب ها چه تایمی برای خواب هست و...

  • Like 2
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 21 فروردین 1400 در 12:46 , arasrayan گفت:

یکی از متفاوت ترین تاپیک هایی بود که در سایت دیدم . کاش الان که از دزدهای دریایی خبری نیست حداقل از روند کار روتین در سفرهاتون بگید اشنا بشیم . مثلا من همیشه برام سواله بندرعباس تا فلان بندر چین چقدر راهه و چند روزه میرسه کشتی یا مسیر ها مستقیم هست ایا دور از ساحل برخی کشورها تعیین میشه ساعت کاری در کشتی چطوره و شب ها چه تایمی برای خواب هست و...

 

سلام ؛

اول اینکه کشتی فقط اسمش قشنگه وگرنه کار کردن رو کشتی ، جزو مذخرف ترین مشاغل دنیا هست به دلایل متفاوت...

 

در رابطه با فاصله بین مثلا بندرعباس تا چین ؛ خب چین کشور بزرگی هست و بنادر زیادی داره ، بنابراین نمیشه گفت فاصله دقیقا چقدر هست ... چون باید دید کشتی به کدوم بندر چین قصد عزیزمت داره....از طرفی به نوع کشتی هم بستگی داره ، کشتی های کانتینری معمولا سرعت بالاتری دارند نسبت به کشتی های فله بر...مورد دیگه وضعیت آب و هوایی و جریان آب هست که در فصل های مختلف سال متفاوت هست و در نهایت روی سرعت کشتی تاثیر میذاره....اما اگر بخوام یک مثال بزنم ، مثلا می تونم بگم با یک کشتی کانتینری ، حدود دو هفته تا چین راه هست...

 

در رابطه با تایم کاری در کشتی ، بستگی داره اون فرد سمت اش چی باشه...مثلا آشپز کشتی حدود 7 عصر کارش تمومه دیگه.... ولی یک افسر عرشه ، بصورت شیفتی کار می کنه و مثلا افسر دوم کشتی ، هر شب از ساعت 12 شب تا 4 صبح ، تایم کاریش هست...و ظهرها هم از ساعت 12 تا 4 عصر...برای مهندس های موتورخونه هم تقریبا میشه گفت 8 ساعت در روز کار می کنند ولی خب باز هم بستگی به سمت داره و همچنین شرایط...

 

 

  • Like 3
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.