RedArmy

آذربایجان: رویارویی نظامی با ارمنستان ممکن است

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

آذربایجان: رویارویی نظامی با ارمنستان ممکن است
آستانه، 6 آذر، خبرگزاری «نووستی» / "صفر ابیف" وزیر دفاع آذربایجان، بروز مناقشه نظامی بین آذربایجان و ارمنستان را بسیار محتمل می داند.
وی روز سه شنبه طی کنفرانسی مطبوعاتی در آستانه پس از پایان نشست وزرای دفاع کشورهای مشترک المنافع اظهار داشت: "تا زمانی که خاک آذربایجان از سوی ارمنستان اشغال شده است، احتمال جنگ تقریباً 100 درصد است".
مناقشه ارضی قره باغ بین ارمنستان و آذربایجان در سال 1988 آغاز شد. در آن زمان منطقه کوهستانی قره باغ که بیشتر ساکنین آن را ارامنه تشکیل می دادند، اعلام کرد که از ترکیب آذربایجان خارج می شود. روز 10 دسامبر سال 1991 در قره باغ رفراندومی برگزار شد که طی آن بیشتر مردم خواستار کسب استقلال کامل از آذربایجان شدند.
بدنبال آن، اقدامات گسترده نظامی آغاز شدند که در نتیجه آذربایجان کنترل بر منطقه قره باغ و هفت منطقه پیرامون آن را از دست داد.
از روز 12 ماه مه 1994 پس از امضای قرارداد صلح در بیشکک، اقدامات نظامی در منطقه مناقشه که در نتیجه آن حدود 15 هزار نفر کشته و حدود 1 میلیون نفر مجبور به ترک خانه های خود شده بودند، متوقف شد.
از سال 1992 تا به امروز مذاکراتی برای حل مسالمت آمیز مناقشه در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا انجام می شوند. ریاست این گروه را روسیه، آمریکا و فرانسه بر عهده دارند.



منبع : خبرگزاري روسيه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
قره باغ از اسم تركي تا ساكنان تركي آن و گورهاي دسته جمعي كه يك تراژدي انساني مي باشد نشان مي دهد كه چگونه سرزميني مي باشد. ولي چون كشور ارمنستان بدون اين منطقه سرسبز در واقع فلج مي شد با عث به وجود آمدن اين جنگ شده است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من کاری با قسمت سیاسی بحث ندارم به عهده مصطفی جان خودش توضیح میده. icon_cheesygrin

ارتش جمهوری آذربایجان

پرسنل فعال 126400 نفر
سن سربازی 18 سال
تعداد نفرات قابل جذب حدود 3 میلیون نفر زن و مرد
بودجه سالانه 1.1 میلیارد دلار 2.6% تولید ناخالص داخلی
مرز مشترک با ایران 611 کیلومتر

نیروی هوایی
7900 نفر پرسنل
198 هواگرد
16 پایگاه عملیاتی + 50 پایگاه دیگر قابل استفاده
این کشور سفارش 48 جنگنده میگ29 و تعدادی JF-17 داده است که به زودی تحویل میشود.
با این حساب توان هوایی این کشور بصورت زیر است

تمرینی
18 الی 24 فروند L-29
12 فروند L-39
ترابری
3 فروند An-2
9 فروند Mi-6
7 فروند Mi-2
13 فروند Mi-8
رزمی
3 فروند MiG-21
48 فروند MiG-29
2 فروند Su-17
4 فروند Su-24
2 فروند Su-25
15 فروند Mi-24

همچنین نیروی دفاع هوایی از سال 2006 در پی ارتقا و افزایش تعداد هواگردها هست که تا سال 2009 انجام خواهد شد.

29 فروند میگ-29
26 فروند JF-17
10 فروند Tu-16
25 فروند Mi-24

علاوه بر آمار فوق هواگردهای غیرعملیاتی زیر هم وجود دارد

1 فروند An-12
1 فروند An-24
33 فروند MiG-25
11 فروند MiG-25PD
5 فروند میگ-25 شناسایی
14 فروند MiG-25RB
8 فروند MiG-25U
3 فروند Il-76
10 فروند Tu-16
1 فروند Tu-134

نیروی دفاع هوایی

این نیرو حدود 3500 پرسنل فعال دارد و از رادار فوق دوربرد قبله با برد 6000 کیلومتر بهره میبرد!
آمریکا در سالهای اخیر این کشور را با رادارهای مدرن مجهز کرده که یکی از آنها در مرز با ایران و در منطقه لریک و دیگری در مجاورت مرز گرجستان نصب شده است.
پدافند اصلی این کشور بر دوش موشکهای قدیمی SA-2 میباشد که تعدادی برای دفاع از باکو و تعدادی در مرزهای ایران و منطقه داغستان جهت جلوگیری از هواپیماهای ارمنستان مستقر شده است. این نیرو از موشکهای SA-4/8/13 نیر برخوردار است.
تعداد زیادی توپ ضد هوایی هم مکمل سایتهای موشکی این کشور هستند.

نیروی زمینی

در حدود 110000 هزار پرسنل فعال که 15000 نفر هوابرد میباشد.
این نیرو 575000 نیروی ذخیره و قابل افزایش تا 1.3 میلیون نفر دارد!
در طول 14 سال درگیریهای مرزی با ارمنستان سر مساله قره باغ میتوان گفت نیروی زمینی آذربایجان تا حدودی کارکشته شده است!!!

تجهیزات این نیرو بصورت زیر است

بیش از 500 دستگاه تانک شامل 286 تانک T-72 و 247 دستگاه تانک T-55
بیش از 500 دستگاه نفربر زرهی شامل
114 BMP-1
96 BMP-2
3 BMP-3
41 BMD-1
23 BRM-1
25 BTR-60
28 BTR-70
11 BTR-80
196 MT-LB

تعداد 410 توپ شامل
D-30 122 mm Howitser- 191
D-20 152 mm Gun-Howitzer- 30
2A36 152 mm Gun - 20
2S1 122mm Self Propelled 122mm Howitser - 14
BM-21 122mm "Grad" MLRS - 40
9A52 "Smerch" 300mm MLRS - 7
MT-12 "Rapira" 100mm smoothbore AT-Gun - 72
M-46 130mm field gun - 36

نیروی دریایی

این نیرو در حدود 5000 پرسنل فعال دارد و تنها حوضه فعالیتی آن دریای خزر در قالب 16 گروه دو دسته ای یکی برای گشتهای ساحلی و دیگری حضور در آبهای دریای خزر میباشد.

تجهیزات و کشتیها
7 کشتی گشتی شامل 2 فروند ناو کلاس اوزا2 و 5 فروند کلاس استنکا
7 ناو مینروب شامل 2 فروند کلاس سونیا و 5 فروند کلاس یاوگنیا
6 ناو باری ، 2 ناو کشنده ناوهای باری ، 1 کشتی عملیات ویژه و 1 کشنده کشتی عملیات ویژه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسم الله الرحمن الرحیم هرگونه درگیری در این منطقه آثار نامطلوب برای تمامیت ارضی ایران دارد. باید با دیپلماسی فعال از هرگونه درگیری جلوگیری شود.زیرا مطمئنا برخی از عناصر در آدربایجان ایران کاسه داغ تر از آش خواهند شد. به هر حال بنده ارمنستان را نیز یک کشور دروغگو و اشغاگر سرزمین ترکان می دانم icon_cheesygrinبدون سرزمین های اشغال شده ما از این کشور فقط ایروان باقی خواهد ماند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام من فكر ميكنم اين جنگ كاملان به نفع ايران مي باشد البته اگر مسپولين ما جسور و با تدبير باشند به راحتي مي توان دولت امريكايي آذربايجان را سرنگون كرد و اين ايالت جداشده خود را به مادر وطني خود بازگردانيم پس بازهم بگويم شايد اين اولين حركت ايران در راه جواب به تك آمريكا و محاسره منطقه اي ايران توسط اين دشمن باشد ولي اين كار بسيا دشوار و دقيق است چون بسيار دشوار است به اين خاطر كه آمريكا و اروپايي ها ساكت نمي مانند پس بايد بسيار دقيق باشيم و از عناصر خودمون در اين جمهوري استفاده كنيم تا در اوضاع نا بسامان ادعاي بازگشت به سرزمين مادري را سر بدن !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام
من فكر ميكنم اين جنگ كاملان به نفع ايران مي باشد البته اگر مسپولين ما جسور و با تدبير باشند به راحتي مي توان دولت امريكايي آذربايجان را سرنگون كرد و اين ايالت جداشده خود را به مادر وطني خود بازگردانيم پس بازهم بگويم شايد اين اولين حركت ايران در راه جواب به تك آمريكا و محاسره منطقه اي ايران توسط اين دشمن باشد ولي اين كار بسيا دشوار و دقيق است چون بسيار دشوار است به اين خاطر كه آمريكا و اروپايي ها ساكت نمي مانند پس بايد بسيار دقيق باشيم و از عناصر خودمون در اين جمهوري استفاده كنيم تا در اوضاع نا بسامان ادعاي بازگشت به سرزمين مادري را سر بدن !


بسم الله الرحمن الرحیم

عزیز دل برادر.اینگونه رویایی صحبت کردن در قرن 21 درست نیست.جمهوری آذربایجان کشوری است که در ماه رمضان فقط 2 درصد آن روزه می گیرند.در هنگام ماه مبارک رمضان برنامه های تلویزیونی در این کشور هر روز صبح برنامه آشپزی دارد و طرز درست کردن ناهار و صبحانه و روزه خواری را یاد می دهد.در این کشور پخش اذان از مسجد مجاز نیست و برای مردم هم هیچ فرقی نمی کند.در این کشور سرویس های صهیونیستی به راحتی در حال فعالیت های سیاسی فرهنگی خود هستند.
مردمان این کشور از نظر ژنتیکی خود را قفقازی می نامند و در ذهن ان ها فارس یک موجود بی قواره است/رابطه خوبی با ترکیه دارند و هیچ تعلقی به ایران احساس نمی کنند و حتی آن را اشغال کننده نصف کشورشان می دانند(آذربایجان جنوبی)!!
از نظر فرهنگ هم نمی توان گفت با ما رابطه عمیقی بتوانند بر قرار سازند.شاید فقط با آذری ها و همین و بس.
عناصر؟جمهوری آذربایجان شمار زیادی عناصر در آذربایجان ایران دارد اما ایران هیچ عنصری در این کشور ندارد.برای همین است که به دست و پای ارمنستان افتاده تا از آن به عنوان اهرمی علیه جمهوری آذربایجان استفاده کند.
اینها همه نتیجه سرکوب کردن فرهنگی یک قوم است که باعث می شود آن ها را از یک اهرم قدرت به یک اهرم علیه منافع کشور تبدیل کند.وقتی که ارمنیان با چند هزار نفر جمعیت دارای بهترین مدارس در ایران برای آموزش زبان و فرهنگ و تاریخشان هستند و هنگامی که میلیون ها نفر آذری به جز ترک خر حرف دیگری را نمی شنوند باید انتظار این مسائل را داشت.
افرادی امثال آقای احمدی نژاد و یا حداد عادل بهتر است به جای سفر های مکرر به جمهوری آذربایجان و ناز کشی کردن به آذری های ایران و حقوقشان توجه می کردند و با کنار زدن سیاست غلط نوکران انگلیس( پهلوی) با موضوع به طور اسلامی برخورد می کردند.
آذری های ایران جزو وطن پرست ترین و صبور ترین ایرانیانند.باور کنید هیچ قومی نیست که این همه دشنام بشنود اما باز برای پیشرفت مملکتش قدم بردارد.
همین الان تشریف ببرید ارمنستان و ببینید برادران آریاییتان شما را میمون مسلمان می خوانند و یونانیان و امثال اینها را دوستان تاریخی خود می دانند .....


لطفا واقع گرا باشید .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بخشيد پيام جان شما يه سفر به تبريز برو بعد بگو به آذري ها نميرسند به تبريز شهر اروپايي ميگن و در رتبه 5 شهر برتر كشور از عمران و آبادي ميباشد . تهران - اصفهان - تبريز - مشهد - شيراز در تهران هم كه تقريبا نصفشون آذري هستند من در طول خدمت خود در آذر بايجان ديدم كه از هر 10 نفر بچه تهران 8 نفر آذري بودند و با فرماندهان آذري صحبت ميكردند و الان هم كه براي خريد جنس به بازار تهران ميروم بيشتر عمده فروشي ها آذري هستند و با هم آذري صحبت ميكنند و در استان فارس خودمون هم آذري كم نداريم و رهبرمون هم كه آذري ميباشد پس ما با آذري ها هميشه رابطه خوبي داشتيم و امكاناتي نبوده كه در اختيار ما بوده باشه و در اختيار آنها نبوده باشه در پايان بايد بگم كه دولت بودجه رو براي تمام مناطق كشور تنظيم ميكنه و اين مسولان هر مناطق ميباشند كه از اون بودجه بايد به نحو احسن استفاده نمايند ميبخشيد ولي بحث داره منحرف ميشه من فقط جواب دوستمون رو دادم و در مورد بحث اصلي بايد بگم كه نظري ندارم چون از نظر من آنها دو ايالت جدا شده از ميهنمون هستند كه در آيندهاي نه چندان دور دوباره به ميهنمون وصل ميشن و دور و زود داره ولي سوخت و سوز نداره

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
payamسلام احتمالا شما بايد آذري زبان باشيد ؟ درسته ؟ تا وقتي همچين افكاري بر سر زبان و در فكر اقوام ايراني باشه ما نمي تونيم كشوري آباد و آزاد داشته باشيم اگر از اين بعد فكر كنيم پس ما خوزستاني ها بايد ادعاي بزرگتري داشته باشيم : اين نفت ماست كه شماها دارين مي خورين و شهراتونو مي سازيد ؟ ما گرماشو مي خوريم و استخراجش مي كنيم اما شما تو سردسير داريد با پول ما حال مي كنيد و استان هاي شما 100 برابراز استان ما پيشرفته و توسعه يافته است ميشه اين حرف رو زد ؟ نه اين عقايد ناسيانوليستي بسيار غلط و ساخته دست دشمنان ايران و ايراني هست!!!!! پس لطفا شما كمي واقع بين باشيد !! موضوع آذربايجان موضوع پيچيده اي هست دليل اينكه صهيونيسم بسيار داره بر اين كشور سرمايه گزاري مي كنه چنتا دليل است: 1- آذري ها يكي از معتقد ترين و قويترين اقوام ايرانند كه به جمهوري اسلامي ايران پايبندند به دليل مشكل اعتقادي با تركيه(شيعه و سني)نمي توانستند زياد بر سر اين موضوع و تفرقه افكني تمركز كنند اما با جدايي آذربايجان شوروي و وجود آمدن كشور آذري زبان و شيعه فرصت خوبي براي اين كار مهيا شد پس دليل اصلي اينهمه سرمايه گذاري اينه ! 2- از لحاظ مذهبي بايد گفت آيا هنوز به پاي كشور لايكي مثل تركيه (جزء معدود كشورهايي كه كانال هاي رسمي دولتي بي مهابا به پخش فيلمهايمستهجن مي پردازد سالهاست كه حجاب ممنوع است و اگر حجاب داشتي ازكار دولتي و درس و دانشگاه منع مي شي آگه ريش داشتي اخراج مي شي و...) چون اين موضوع به تور جدي از زمان استقلال اين كشور شروع شده اما ميبينيم همين تركيه چگونه مردمشان علاقه مند به اسلام هستند و چقدر بر سر اسلام دارن با دنيا مبارزه مي كنند حتي اسلامي كم رنگ پس اين ها پوسته است نه اصل پس لطفا بازهم واقع بين باشيدكشوري كه 98 درصد مردم آن به تور رسمي شيعه هستند داراي پيوند هاي ايدولوژيكي ويژه اي با ايران شيعه دارد. ما همين الان اگه بخواهيم در خيلي از كشور هاي جهان توانايي براندازي داريم چه خاموش و چه نمايان اما استراتژي ما فعلان اين نيست !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام به دوستان.... اقا پيام واقعا با خوندن پستهاي شما و شنيدن حرفهاي امثال شما متعجب مي شم..... اولا اباداني شهرهاي شما در اذربايجان در برابر ويراني شهرهاي ما در خوزستان بزرگترين ظلمي است كه در اين خكومت داره ميشه. پس لطفا از ظلم صحبت نكنيد ............ من دو رگه هستم از پدري بختياري و مادري ترك........ ما با خانواده مادريمان خيلي رفت وامد داريم..........اما تمام تركهاي ايران كه من ديدم و يا به شهرهاشون صفر كردم مثل اذريها نژادپرست و ناشكر نيستند........... نژادپرست از اون جهت كه مدام از ترك و قوم گرايي و اينكه فارسها دارند به اونها ظلم ميكنند و ......... نميدونم چند تن از دوستان به شهرهاي اذربايجان رفتند و رفتار اكثر مردم اون نواحي رو با غير تركها ديدند كه دربرابر مهمانپذيري اوام و شهرهاي ديگر ايران واقعا جاي تامل داره......... ناشكر از اون جهت كه واقعا داراي امكانات مناسبي هستند اما باز هم ......... از حرفهاي شما اقا پيام در باره جمهوري اذربايجان چند نكته ميشه استنباط كرد كه با تمام وجودم اميدوارم اشتباه كرده باشم icon_cheesygrin : اذريها اساسا ضد دين و لاييك هستند.... اونها همچنين كاملا نژاد پرست هستند......... براي اونها ظلم تا زماني كه به ديگران بشه اصلا اهميتي نداره و اصولا عدالت رو فقط براي خودشون مي پسندند........(چون به موضوع فلسطين بي توجهند) به هر حال من اصلا قصد توهين ندارم........فقط خواستم بدونيد كه پستهاي شما براي يك خواننده بيروني چه چيزي رو تداعي مي كنه.... به امبد روزي كه تمام انسانها از هر قوم و نژادي همديگر رو برادر و برابر بدونند.......

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان لطفا هر چه زودتر این بحث رو تموم کنید. این حرف ها فقط به نفع دشمن تموم میشه. همه ما ایرانی هستیم و باید برای آبادانی کشورمان تلاش کنیم. آذری و کرد و لر و بلوچ و عرب و ..... هیچ فرقی نمکنه هر کسی که خودش رو در درجه اول ایرانی بدونه 70 میلیون خواهر و برادر داره.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
!!پيام جان.
من به عنوان يه دورگه (مادري ترك - پدري خراساني) ازت مي‌خوام كه به جاي اين حرفا، بشيني فكر كني چرا استقلال هي تپ و تپ مي‌بازه (ها!!! چي شد؟ ببخشيد! مثل اينكه كانال رو اشتباهي اومدم icon_cheesygrin ).
پيام جان. باور كن فارس‌ها، هيچ خصومتي با ترك‌ها ندارن. اون «يه روز يه تركه ...» هم كه مي‌شنوي، حقيقتاً منظورشون اين نيست. درمورد لرها، اصفهاني‌ها، مشهدي‌ها، شيرازي‌ها، عرب‌ها و ... هم جك مي‌سازن. اگه هركس بخواد اينا رو به خودش بگيره كه كل ايران بايد عليه همديگه شمشير بكشن :| .
اصلاً فرض كن منظورشون واقعاً اينه كه تركا، بلا نسبت همه‌شون خرن! با اين حرفا، شما خر مي‌شين؟ تو دنيا و تو هر كشوري، اقوام مختلف (چه براي شوخي و چه خصومت‌هاي قديمي) براي هم جك مي‌سازن! ولي هيچ‌كس كاري به اونيكي نداره. اصلاً حالا كه اينجور شد، جك بسازين و بگين «يه روز يه تركه داشته مي‌رفته... پاش سر مي‌خوره مي‌افته زمين. وقتي بلندش مي‌كنن، مي‌بينن كه طرف فارس بوده :| !!! خوبه؟! خيالتون راحت شد؟ :lol:
خوب ديگه. به نيابت از همديگه، روي ماه مانيتورتون رو ببوسين و اين بحث رو تموم كنين.
برمي‌گرديم به بحث.
-------------------------------------------
آخرين بحث‌ها اينا بودن :

بسم الله الرحمن الرحیم

هرگونه درگیری در این منطقه آثار نامطلوب برای تمامیت ارضی ایران دارد.
باید با دیپلماسی فعال از هرگونه درگیری جلوگیری شود.زیرا مطمئنا برخی از عناصر در آدربایجان ایران کاسه داغ تر از آش خواهند شد.
به هر حال بنده ارمنستان را نیز یک کشور دروغگو و اشغاگر سرزمین ترکان می دانم بدون سرزمین های اشغال شده ما از این کشور فقط ایروان باقی خواهد ماند.


با سلام
من فكر ميكنم اين جنگ كاملان به نفع ايران مي باشد البته اگر مسپولين ما جسور و با تدبير باشند به راحتي مي توان دولت امريكايي آذربايجان را سرنگون كرد و اين ايالت جداشده خود را به مادر وطني خود بازگردانيم پس بازهم بگويم شايد اين اولين حركت ايران در راه جواب به تك آمريكا و محاسره منطقه اي ايران توسط اين دشمن باشد ولي اين كار بسيا دشوار و دقيق است چون بسيار دشوار است به اين خاطر كه آمريكا و اروپايي ها ساكت نمي مانند پس بايد بسيار دقيق باشيم و از عناصر خودمون در اين جمهوري استفاده كنيم تا در اوضاع نا بسامان ادعاي بازگشت به سرزمين مادري را سر بدن !


نظر ساير دوستان؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسم الله الرحمن الرحیم چه کسی حرف از نان زد؟ما ناشکری نکردیم.مشکلات فرهنگی هست و نه اقتصادی. mehranسلام! خیر این کشور به ظاهر شیعه بویی از اسلام نمیدهد.....فقط اسمش 80 درصد شیعه است. خوب بحث این بود که این جنگ آثار نامطلوبی بر منطقه و ایران دارد :| icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در مورد آذربایجان به نظرمن برای انکه بدون هیچ گونه جنگ و عکس العمل جهانی آنرا به تسسخیر درآوریم .انجام همون انقلاب های رنگینی است که آمریکا در کشورهای استقلال یافته تاکنون انجام داده است.(چه اشکال دارد ما هم انقلاب رنگین انجام دهیم .به قول معرف چیزی که عوض داره گله نداره)یعنی سعی بر حمایت و سرکار آوردن جریانی که همسو با ایران باشد یا حداقل همسو وسرسپرده آمریکا نباشد.مثل آنچه که در فلسطین و عراق روی داد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
منم ميگم كه ايران بايد با استفاده از سازمان هاي اطلاعاتي و ... چند سياست رو در پيش بگيره كه يكي به نتيجه برسه 1: تقويت يا ايجاد احزابي كه خواستار الحاق به ايرانند2:براندازي اين رژيم و روي كار اوردن حكومت وابسته به ايران3:حمايت نظامي از ارمنستان و تشديد جنگ(در اختفا)براي براندازي حكومت امريكايي فعلي فراموش نكنيد كه پايگاه هاي امريكا در شمال ايران بسيار خطرناك بوده نه فقط از نظر نظامي بلكه اطلاعاتي

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
متأسفانه ايران، در جريان‌سازي و هدايت جريان‌ها، از دكترين شناخته شده و بسيار ضعيفي استفاده مي‌كنه. همين مسئله هم باعث شده كه همواره، بچه رو ما شير بديم و امريكا بزرگش كنه! از اوايل انقلاب و حمايت معنوي (و گاهاً مادي) از ارتش جمهوريخواه ايرلند (IRA) كه بگذريم، مي‌رسيم به بوسني و هرزگوين كه حتي تعدادي نيرو و فرمانده هم به اون‌جا ارسال كرديم. بعد چچن، افغانستان، عراق، لبنان، فلسطين و ...! ولي تقريباً در تمامي موارد، اين جريانات به دست امريكايي‌ها افتاد و اين، تنها به دليل بازيخواني استراتژيسين‌هاي امريكايي و ضعف عمده‌ي ما در اين مورد بود. بحث، سر ضعف ايران نيست. بحث اين هست كه ايران، نبايد در مواردي كه شكستش مشخص هست، بي‌جهت ورود داشته باشه. يه مثال ساده مي‌زنم. امريكا تجربه‌ي بوجود آوردن چهار انقلاب مخملي بسيار تميز رو در عرض چند سال داشت و انصافاً برنامه‌هاي بسيار جالبي هم بودن و جالب اينكه هركدوم به يه نحو برنامه‌ريزي شده بودن (مثلاً اوكراين با گرجستان يا قرقيزستان فرق مي‌كرد). ولي ما چي؟ مثلاً اومديم دربرابر نفوذ حزب‌هاي مخالف حزب‌الله به دولت لبنان، سعي در پي‌ريزي يك انقلاب نارنجي در لبنان كنيم! نتيجه چي شد؟ با حمايت‌هاي مالي و سياسي امريكا، فرانسه، اسرائيل، آلمان و انگلستان، دولت سينيوره، با وجود اينكه موج گسترده‌اي از جريانات مردمي رو در مقابل داشت، بدون هيچ مشكلي به كارش ادامه داد! اين يه حقيقت هست كه نبرد دكترين‌ها و تزهاي اجتماعي، برخلاف نبردهاي حقيقي كه به خيلي از موارد بستگي دارن و قابل پيش‌بيني نيستن، خيلي راحت پيش‌بيني پذير هستن و براي هر تز، يه آنتي تز و نهايتاً يه سن‌تزي وجود داره كه اگه ما اون رو داشته باشيم، طرح به همين راحتي خنثي مي‌شه و اگه نداشته باشيم، خيلي راحت درش شكست مي‌خوريم! درمورد آذربايجان هم خيالتون راحت. اگه مبنا، طراحي انقلاب مخملي در اين كشور باشه، امريكا با بازيخواني استراتژيسين‌هاي بسيار خبره و نابغه‌اي كه در اختيار داره، خيلي سريع اين طرح رو شناسايي كرده و با يه حركت خيلي ساده (مثل بدل تو كشتي يا جودو)، جريان رو به نفع خودش تغيير مي‌ده و نتيجه ايني مي‌شه كه چندين ساله داريم مشاهده مي‌كنيم (و اين مسئله، هيچ ارتباطي به پول و حمايت سياسي نداره! فقط برنامه و برنامه!!). پس دوستان بهتره طرح كسب قدرت بوسيله‌ي انقلاب‌هاي مخملي رو از سر به در كنن. شايد بهتر باشه هركدوم از دكترين فراملي خودشون استفاده كنن : امريكا از نفوذ و ايران از تخريب و مبارزه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.