hamedof

نبرد صخره های سرخ

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

حامد جان بسیار عالی، از این ماجرا هم یک فیلم با همین نام صخره سرخ ساخته شد که به نظره بنده شاهکاره سینمای چین بود.
یا علی
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان و بزرگواران سایت می خوام پخشی تاریخ سه پادشاهی بذارم تو سایت . نبرد صخره سرخ شروعش بود و سپس مطالب فتج شو توسط وی ، جابجایی (تعویض قدرت) ساسله ی جین با وی و در نهایت فتج وو توسط جین (البته ما بینش نبرد دیائو شاید ...) در نظر گرفتم احتیاج دارم تا بزرگوارنی در ترجمه دستی دارند در صورت علاقه مند بودن کمک این بنده ی حقیر در ترجمه این مطالب بکنند

از اقا حامد بابت اینکه تنها زحمت ترجمه این کار کشیدند سپاس گذارم :rose:
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خواهش می کنم حالا اگه امشب یک متن دیگه بدید تا فردا شب ادامه میدم به همین سبک ! البته از دوستانی مثل آقا مصطفی ، رضا کیانی ، مولتکه و ... انتظار میره حداقل متن ها رو چک کنند تا مطلب از لحاظ تاریخی مشکلی نداشته باشه و بتونه یک مرجع خوب بشه .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تنها مثبت دادن کافی نیست
مطلب بسیار زیبا یی بود که مختصر و مفید حرفشو میزد
همین امروز هم درسهای بسیار زیادی میشه ازش گرفت
البته اگه اراده درس گرفتن باشه و بخوایم درسی بگیریم
هرچند معتقدم که در نبردهای خودمون چون با فرهنگ و مشخصات و تاریخ و شرایط اقلیمی و عقلی و انسانی و... یکسان و هماهنگه درسهای بسیار بسیار بسیار بسیار زیادی میشه ازشون گرفت
نمیخوادخیلی هم به عقب برگردیم همین قرن اخیر
پیشترش رو هم کتابهایی از درس هستند اما بیخیال همین قرن اخیر(صد سال قبل)
بازم میگم دستت درد نکنه
همچین مطالبی برای سایت بجا و مناسب
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون از شما elo جان .

نکته ای که خیلی جالب بود ، این بود که سائو سائو با اون همه زیرکی هم ممکنه :chicken: دشمن رو دست کم بگیره و ...

و اینکه چقدر تجربه در نبرد مهمه ! آموزش آموزش آموزش !
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ضمن تشکر از برادر قرمز عزیز بابت عزم جزمش برای احیاء تاریخ و همچنین برادر حامد برای زحمتی که بابت ترجمه و ایجاد این تاپیک خوب و مفید کشیدن؛

چون از حقیر خواسته شده که اندک غلط های موجود در متن رو عرض کنم، جسارت کرده و برخی شون رو که الان به ذهنم می رسید (که بعضاً برمی گشت به اشتباه نوشتن اسامی یا ارتباطات) خدمت دوستان عرض خواهم کرد :

- سان کوان غلطه. اسم درستش با تلفظ چینی، سون چوان هست و انگلیسی اش هم Sun Quan.

- لیو بی جنگ سالار سرزمین های جنوبی نبود. بلکه در منطقه ای به نام شین یه (Xin ye) در ایالت جین (جینگ) مستقر بود که پس از حمله ی سپاه سائو سائو به جینگ و شکست لیو بی، به جیانگ شیا (Jiang Xia) و نزد لیو چی (Liu Qi) گریخت.

- طرفین درگیر هم وو و شو خونده نمی شدن. حالا شاید بشه وو رو پذیرفت، ولی اساساً شو هان پس از سال 220 و مرگ سائو سائو و تشکیل حکومت وی (یعنی برانداختن سلسله ی هان و تأسیس سلسله ی وی) ایجاد گردید. پس از شو هم سلسله ی وی در جنوب تشکیل گردید.

- هدف از سائو سائو، کنترل رودخانه ی یانگ تسه نبود؛ چرا که با فتح جین، این رودخانه هم در اختیار سائو سائو قرار گرفته بود.
هدف از این لشکرکشی، نابودی آخرین جنگ سالار؛ یعنی سون چوان و تسخیر سرزمین های جنوبی بود که البته در کنار اون، نابودی لیو بی رو نیز مد نظر قرار داده بود.

- پس از مشخص شدن قصد سائو سائو برای حمله به جنوب بود که سون چوان، لو سو رو نزد لیو بی فرستاد و لیو بی هم متقابلاً ژوگه لیانگ رو به وو فرستاد و پس از کلی سر کله زدن با وزرا و شخص سون چوان، در نهایت به اتحاد رسیدن. به عبارت دیگه قبلش از اتحاد خبری نبود.

- ژانگ ژائو هم هیچگاه اصلاً وارد کارزار نشد که بخواد لشکرش رو به سائو سائو تسلیم کنه. این هم اشتباه از منبع هست. اساساً ژانگ ژآئو جنگ سالار نبود. یه اندیشمند بود که بیشتر سیاست و اقتصاد داخل کشور رو در اختیار داشت و نیروی نظامی، مستقیماً تحت امر فرمانده کل قوا، ژو یو بود.

- سپاه خود ژو یو در کمترین منبع ذکر شده، حداقل 50 هزار نفر بود.

- سپاه لیو بی هیچ یک دریایی نبودن. این، سپاه جنوب بود که دریانوردان قابلی بودن.

- هوانگ گای (یا در تلفظ درست، خوان گای - Huang Gai) هم فرمانده لشکریان جنوب بود و نه سائو سائو.

- لیو شان (Liu Shan)، پسر لیو بی تسلیم امراطوری وی گردید و لیو چان وجود خارجی نداره.

==============================================

اما در متن، به دلایل اصلی و چگونگی این نبرد اشاره ی مناسبی نشده بود.

فی المثل علت اصلی ضعف در دریا برای لشکر سائو سائو، کشته شدن سای مائو و ژانگ یون، دو فرمانده دریایی سپاه سائو سائو که در اصل فرماندهان ارشد لشکر جین بودن که خودشون رو به سائو سائو تسلیم کرده بودن، براساس نقشه ی مکارانه ی ژو یو بود.

اصل بار نبرد صخره ی سرخ بر روی دوش مکر و درایت ژو یو و ژوگه لیانگ بود و سائو سائو و سپاهش در اصل گرفتار نقشه ها و استراتژی های این دو نابغه ی زمانه شدن.

قبل از نبرد صخره ی سرخ، در نبردی دیگه بخش عمده ای از سپاه زمینی سائو سائو، در فورمیشن معروف یی و یانگ ژوگه لیانگ گرفتار اومد و بطور کامل نابود گردید.
ژو یو هم هر از چندی نبردهای دریایی رو با سپاه سائو سائو براه انداخت و آسیب های قابل توجهی رو به وی وارد آورد.

در روز نبرد هم تنها شانس با سپاه ژو یو همراه بود که باد سمت و سویش رو عوض نمود و کشتی های آتشزای سائو سائو، بلای جان خودش گردید.

در آخر باید گفت تخیله ی نانجون و نگاه داشتن آن با تعداد اندکی سرباز، حیله ی و مکر سائو سائو برای شکستن اتحاد سون - لیو بود که در نهایت نیز این امر محقق و بزرگترین ژنرال لیو بی (گوان یو)، جان خودش رو بر سر این سرزمین از دست داد.
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خوب دیگه از ویکی چه انتظاری میره ! کلا خیلی بدتر از این هم گفته بود ، من هم منبع دیگه ای ندارم و به همین ویکی استناد می کنم ! برای همین می دونستم غلط زیاد خواهد داشت . البته در متن بعدی که تقریبا به نصف ترجمه رسیده یکسری اشتباهات رو تصحیح می کنم ! البته بالاخره مترجم صرفم و نیاز به ویرایش فنی وجود خواهد داشت . !

حالا اگه بشه اشتباهات متن رو اصلاح کرد ، اون رو در قالب یک فایل PDF در کتابخانه سایت بایگانی می کنیم ! البته امیدوارم تا تاریخ دانان ! سایت کمک بیشتری کنند !

عزیزان ترجمه از من ، اصطلاح و تکمیل بحث با شما ، بعد دوباره PDF کردن بحث با من ، تا نظر دوستان چی باشه.

در مورد تلفظ ها هم من والا چینی بلد نیستم که بدونم در اصل تلفظون چی بوده وگرنه به سائو سائو می گفتم کائو کائو !

[color=#ff0000][b]با تشکر ویژه از آقا مصطفی ! [/b][/color] ویرایش شده در توسط hamedof

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][color=#006400][b]اولین دلیل شکست سائو سائو این بود که سربازان و حتی فرماندهان سائو سائو بدون آنکه در جنگ دریایی تجربه ای داشته باشند در مناطق دریایی شروع به مبارزه کردند . همچنین نیرو های سائو سائو فقط با این طرز تفکر که چون تعداد ما بسیار بیشتر از آن هاست شروع به جنگیدن کردند که از این موضوع می توان به عنوان اشتباه استراتژیک سائو سائو یاد کرد . [/b][/color]
[color=#006400][b]از دیگر مشکلاتی که سائو سائو با آن دست به گریبان بود ، این بود که او هیچ گونه نیرو و یا پایگاه پشتیبان در نزدیکی پایگاه جیانگ لینگ نداشت و همین مسئله مشکلات زیادی را برای او به ارمغان آورد . او حتی در میان مردم ایالت جینگ نیز هیچ محبوبیتی نداشت ، پس کوچک ترین شکست برای او گران تمام می شد .[/b][/color]
[color=#006400][b]از دیگر اشباهات او این بود که بدون اینکه سربازانش بهبود یابند و یا حتی بدون آنکه به سربازانش پس از پیاده روی های طولانی امید و روحیه بدهد شروع به جنگیدن می کرد .[/b][/color][/quote]
تنها برداشت اینه از جملات بالا عجله بی خود سائو سائو بابت تمام کردن هرچی سریعتر کار حریف و یکه تازی در میدان قدرت
اگر این همه عجله نبود شاید تاریخ چین به نوعی دیگر رقم خورده بود

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در دهه شصت یک سریال عروسکی بسیار خوش ساخت چینی با دوبله ناب اون زمان صدا و سیما در برنامه کودک پخش میشد در واقع هر چی اینجا خوندم به واسطه اون سریال عروسکی بی نظیر یه جورایی آشنا بود.تا اونجایی که حافظم یاری میکنه اسامی ژنرالها اینا بود:سائوسائو،لیو بی ، شانگ فی وگوانگ یو (که این دو تا آخریه برادران ناتنی لیو بی بودن).

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.