Recommended Posts


{...}
تصویب طرح کلان ملی موتور موشک‌های حامل ماهواره
به گزارش ایسنا، دبیر شورای عالی عتف با اشاره به این که در جلسه پیشین کمیسیون دائمی شورای عالی عتف طرح موتورهای کراسینگ (موتورهای موشک‌های حامل ماهواره) تدوین شده بود، گفت: این طرح در شورای عالی عتف نیز به تصویب رسید که دانشگاه‌هایی مانند صنعتی شریف، تهران، تبریز و تعدادی دیگر از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در اجرای آن سهیم هستند.
به گفته معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم این طرح در راستای دستیابی به توان ارسال ماهواره‌های GEO (زمین آهنگ) تدوین شده که عمدتا ماهواره‌های ارتباطی و مخابراتی هستند.
مهدی‌نژاد افزود: این طرح‌ها به اتفاق آرای اعضای شورای عالی عتف به تصویب رسید و قرار شد ظرف پنج سال آینده طراحی و ساخت موتور و سیستم‌های اندازه‌گیری آن به پایان برسد.
{...}
۲۳ بهمن ۱۳۹۱
منبع: ايسنا

  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اون كه ديگه دست بنده نيست، برادر من! icon_cheesygrin اگر آقايان اطلاعات بيشتري منتشر كنند، ما هم در خدمتيم و در همين تاپيك قرار مي‌دهيم!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=5]سلام[/size]
[size=5]موتورهای "کرایژنیک" همان موتور "کرایوژنیک" ماهواره بر هستند؟[/size]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بله! همان است!
Cryogenic
http://en.wikipedia.org/wiki/Cryogenic_rocket_engine
http://en.wikipedia.org/wiki/Cryogenic_fuel

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

thumb_04fn3itm2inxymlr2x.jpg


http://en.wikipedia.org/wiki/File:Moteur-Vulcain.jpg



p89gqch88kc9nkjlk0m.jpg


http://en.wikipedia.org/wiki/File:RL-10_rocket_engine.jpg


سلام بی ارتباط هم نیست...


سردار فرحی در برنامه دیروز، امروز فردا خبر داد


رئیس سازمان هوافضای وزارت دفاع با بیان اینکه ما در حوزه فضایی دو برنامه عمده داریم، گفت: یکی از آنها برنامه پنج ساله پنجم است که تا سال 1394 پیش بینی شده و دیگری برنامه 20 ساله تا 1404 است
فرحی ادامه داد: طبق برنامه پنجساله قرار بر این است که ما بتوانیم با ماهواره‌بر سفیر 3 (سپهر) ماهواره 700 کیلوگرمی را در فاصله 1000 کیلومتری بفرستیم و این در حالی است که ما در حوزه ماهواره‌برها، ماهواره‌بر سفیر، سفیر یک A و سفیر یک B را داریم.
فرحی ادامه داد: ساخت ماهواره‌بر سفیر یک C در برنامه‌ماست و ما به دنبال این هستیم که بتوانیم در نیمه اول سال آینده ماهواره طلوع (متعلق به صاایران) یا ماهواره ظفر (متعلق به علم و صنعت) را با استفاده از ماهواره بر سیمرغ به فضا بفرستیم که این ماهواره 100 کیلوگرم وزن دارد و در مدار 500 کیلومتری قرار می‌گیرد که این اقدام از پایگاه فضایی امام خمینی(ره) که اکنون بالای 90 درصد کارهای آن انجام شده صورت خواهد گرفت
وی گفت: با دستیابی به ماهواره‌بر سفیر 3 ما از ماهواره‌بر 26تنی به ساخت ماهواره‌برهای 85 تنی می‌رسیم که دستاورد بسیار بزرگ است
فرحی افزود:‌ امروز 48 کشور جهان ماهواره دارند اما 24کشور می‌توانند ماهواره بسازد و تنها 8 کشور ماهواره‌بر می‌سازند که ایران هم جزو آنهاست و البته اخیرا کره شمالی و کره جنوبی نیز به جمع این 8 کشور اضافه شده‌اند
فرحی افزود: قرار بر این است تا آخر سال 94 ماهواره‌بر سفیر 3 (سپهر) ماهواره 700 کیلوگرمی را در مدار هزار کیلومتری قرار دهد
وی خاطرنشان کرد: در برنامه 20 ساله نیز ما به دنبال ارسال ماهواره به مدار ژئو هستیم که یک کار بسیار بزرگی است و فعلا در حال طی مراحل مقدماتی و مطالعاتی هستیم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ممنون.
در حال حاضر، پيشرفته‌ترين پيشران كرايژنيك جهان، پيشران J-2X ناسا است كه براي پروژه SLS آماده مي‌شود.

J-2X
thumb_J-2X.jpg
http://en.wikipedia.org/wiki/File:J-2X.jpg

تاپيك مربوطه:
http://www.military....تا/#entry262369

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر


ممنون.
در حال حاضر، پيشرفته‌ترين پيشران كرايژنيك جهان، پيشران J-2X ناسا است كه براي پروژه SLS آماده مي‌شود.

J-2X
thumb_J-2X.jpg
http://en.wikipedia....i/File:J-2X.jpg

تاپيك مربوطه:
http://www.military....تا/#entry262369


سلام
بله اشاره خوبی بود برای شروع هر حرکتی باید قله رو شناخت و به سمت ان حرکت کرد
امیدوارم این اطلاعات به درد دانشمندانمون بخوره
که حتما همین طور هست
به هر حال امیدوارم باید از جایی شروع کرد
و تاپیکی رو که هم معرفی کردید بسیار عالی بود
ممنون
شاید باور نکنید اما همین اطلاعات برای دانشمندان ما خیلی خیلی مفید خواهد بود
در ضمن بنده اصلا اعتقاد ندارم که دستیابی به این طرح و پروژه انقدری رو که میگویند مثلا بیست سال زمان بکشد
همون طور که میدانید در هر کشوری اگر زیر ساخت ها فراهم باشه در سرعت دستیابی سرعت به صورت تصاعدی بالا میرود
که الحمدالله در کشور عزیزمون زیر ساخت های علم و فناوری شکل گرفته و روز به روز فراهم تر میشود
مثلا شاهد بودید که در همین مصاحبه معلوم هست بخشی از این امر به دانشگاه های کشور سپرده شده است و نشان از اطمینان مسعولین به دانشگاه ها دارند
"این طرح در شورای عالی عتف نیز به تصویب رسید که دانشگاه‌هایی مانند صنعتی شریف، تهران، تبریز و تعدادی دیگر از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در اجرای آن سهیم هستند"
و بنده مطمعن هستم جوانان ایرانی توانایی اتقلابی در این امر رو دارند
به امید ساخت اولین موتور کراژنیک ایرانی
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
Russian aircraft manufacturer [url="http://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev"]Tupolev[/url] developed a version of its popular [url="http://en.wikipedia.org/wiki/Tu-154"]Tu-154[/url] design but with a cryogenic fuel system, designated the Tu-155. Using a fuel referred to as [url="http://en.wikipedia.org/wiki/Liquefied_natural_gas"]liquefied natural gas[/url] (LNG), its first flight was in 1989.
ما هم می تونیم هواپیما هامون رو با سوخت سی ان جی پرواز بدیم . چی میشه اگه بشه icon_cheesygrin ویرایش شده در توسط bigbang

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ممنون، جناب arsp لطف دارید.
اما باید بدانیم که طراحی و ساخت یک پیشران کرایژنیک تمام عیار، بسیار بسیار بسیار پیچیده تر و سختتر از آن است که آدم کم سوادی مثل بنده، حتی بتوانم تصورش را بکنم. آنچه که در فضای وب منتشر می شود و در حد فهم امثال بنده باشد، صرفا یک سری اطلاعات عمومی است و کار طراحی و ساخت اینگونه پیشرانها بسیار دشوار است.
بنده هم به نوبه خودم برای فعالان این حوزه سخت، آرزوی موفقیت دارم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر


ممنون، جناب arsp لطف دارید.
اما باید بدانیم که طراحی و ساخت یک پیشران کرایژنیک تمام عیار، بسیار بسیار بسیار پیچیده تر و سختتر از آن است که آدم کم سوادی مثل بنده، حتی بتوانم تصورش را بکنم. آنچه که در فضای وب منتشر می شود و در حد فهم امثال بنده باشد، صرفا یک سری اطلاعات عمومی است و کار طراحی و ساخت اینگونه پیشرانها بسیار دشوار است.
بنده هم به نوبه خودم برای فعالان این حوزه سخت، آرزوی موفقیت دارم.


سلام
خواهش میکنم
بله بنده هم تایید میکنم
اما همین اطلاعات برای شروع هم خیلی میتونه مفید باشه.
راستش رو بخواهید از نظر من هیچ کاری تو دنیا سخت نیست!!!
فقط کافیه یه نفر ان رو انجام داده باشه
بماند
به دیدگاه ها برمیگرده
شما هم به بنده لطف دارید
موفق باشید
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]راستش رو بخواهید از نظر من هیچ کاری تو دنیا سخت نیست!!![/quote]

احسنت. دیدگاه مشترکی داریم ، اگه یکی ساخته پس بقیه هم می تونند!

یادمه اوایل دانشگاه وقتی درس برنامه سازی پیشرفته که اموزش زبان سی بود میخوندم مطالبش چقدر برام گنگ و نامفهوم بود و اصلآ امیدی به نمره گرفتن نداشتم ، اصلآ این درس برام کابوسی شده بود و تو ذهنم برنامه نویسی پیچیده ترین کار دنیا به نظر میومد و برنامه نویس ها رو افرادی با مغزهای فوق العاده قوی تصور میکردم ولی امروز که تقریبآ 6 سال از روزها میگذره میبینم نگاهم چقدر احمقانه بوده. چند سال بعد که برای مطالعه ازاد کتاب C++ How To Program از اقای دیتل رو میخوندم تا اخر کتاب که حدودآ 1500 صفحه بود واقعآ به هیچ مطلب گنگ و نامفهومی برخورد نکردم! فقط چون حجم مطالبش سنگین بود مجبور شدم 3 بار کتاب رو از اول تا اخر دوره کنم و همه تمریناشو انجام بدم تا بتونم بهش مسلط بشم.

فکر می کنم که مشکل اغلب ما اینه که به صورت کلی به قضیه نگاه می کنیم و همین باعث میشه که در نظرمون چیز فوق العاده ای تصور بشه در حالی که بر فرض مثال همین موتور کرایوژنیک رو به صدها قطعه تقسیم کنیم و هر قطعه رو دست یک گروه اهل فن قرار بدیم و البته بودجه و زمان لازم رو هم در اختیارشون بگذاریم به راحتی قابل دست یافتن هست دقیقآ شبیه چیزی که در برنامه نویسی ماژولار وجود داره و یک برنامه رو به صدها قسمت تقسیم می کنند و هر قسمت رو شخص یا گروه خاصی کدنویسی میکنه و اصلآ به کاری به بقیه قسمت ها نداره و حتی ازشون خبر نداره!

این وسط مشکل ترین بخش کار همون قطعه قطعه کردن طراحی هست که در برنامه نویسی شخصی به نام تحلیلگر سیستم انجامش میده که فرد بسیار باتجربه ای هم باید باشه.برنامه نویسی که سالها تجربه کسب کرده و به قول معروف ریششو تو این راه سفید کرده عاقبت میشه تحلیلگر سیستم و بالاترین حقوق و مزایا رو هم دریافت میکنه. مشکل اغلب ما کشورهای در حال توسعه اینه که چنین افرادی رو یا نداریم یا خیلی خیلی کم داریم چون اصولآ صنعت و طراحی وجود نداره که این اشخاص رو به وجود بیاره. شخصی مثل شهید احمدی روشن شاید در حوزه تخصصی خودش یک نابغه بود ولی در نگاه کلان ایشون وزنه سنگینی در پروژه هسته ای کشور نبود و افرادی هستن که جای ایشون رو به زودی پر می کنند ولی در مقابل شخصی مثل شهید تهرانی مقدم واقعآ تحلیلگر سیستم پروژه های موشکی ما بودند. شاید تا سالها کسی جای ایشون رو نتونه پر کنه.

تحلیلگر سیستم رو تنها زمان و تجربه میتونه به وجود بیاره و نبوغ نقش چندان مهمی نداره! ویرایش شده در توسط pckho0r
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بنده هم این دیدگاه را که "راستش رو بخواهید از نظر من هیچ کاری تو دنیا سخت نیست!!! فقط کافیه یه نفر ان رو انجام داده باشه" قبول دارم و منظورم این نبوده که نمیشه!!
منظورم این است که می شود اما به هیچ عنوان کار ساده ای نیست.
فقط نگاهی به اعداد و ارقام نجومی که در این پیشران ها دیده می شود، نشان از حساسیت کار دارد:
به عنوان مثال در موتور اصلی شاتل ها (SSME)، دمای هیدروژن مایع: منفی 250 درجه سانتیگراد، دمای داخل محفظه احتراق: حدود 3300 درجه سانتیگراد، فشار: حدود 20 مگاپاسکال، فلوی خروجی: 1340 لیتر بر ثانیه، تراست لحظه پرتاب: حدودا 186 تُن و... (اطلاعات بیشتر در لینک زیر)
http://en.wikipedia....tle_Main_Engine

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر




احسنت. دیدگاه مشترکی داریم ، اگه یکی ساخته پس بقیه هم می تونند!

یادمه اوایل دانشگاه وقتی درس برنامه سازی پیشرفته که اموزش زبان سی بود میخوندم مطالبش چقدر برام گنگ و نامفهوم بود و اصلآ امیدی به نمره گرفتن نداشتم ، اصلآ این درس برام کابوسی شده بود و تو ذهنم برنامه نویسی پیچیده ترین کار دنیا به نظر میومد و برنامه نویس ها رو افرادی با مغزهای فوق العاده قوی تصور میکردم ولی امروز که تقریبآ 6 سال از روزها میگذره میبینم نگاهم چقدر احمقانه بوده. چند سال بعد که برای مطالعه ازاد کتاب C++ How To Program از اقای دیتل رو میخوندم تا اخر کتاب که حدودآ 1500 صفحه بود واقعآ به هیچ مطلب گنگ و نامفهومی برخورد نکردم! فقط چون حجم مطالبش سنگین بود مجبور شدم 3 بار کتاب رو از اول تا اخر دوره کنم و همه تمریناشو انجام بدم تا بتونم بهش مسلط بشم.

فکر می کنم که مشکل اغلب ما اینه که به صورت کلی به قضیه نگاه می کنیم و همین باعث میشه که در نظرمون چیز فوق العاده ای تصور بشه در حالی که بر فرض مثال همین موتور کرایوژنیک رو به صدها قطعه تقسیم کنیم و هر قطعه رو دست یک گروه اهل فن قرار بدیم و البته بودجه و زمان لازم رو هم در اختیارشون بگذاریم به راحتی قابل دست یافتن هست دقیقآ شبیه چیزی که در برنامه نویسی ماژولار وجود داره و یک برنامه رو به صدها قسمت تقسیم می کنند و هر قسمت رو شخص یا گروه خاصی کدنویسی میکنه و اصلآ به کاری به بقیه قسمت ها نداره و حتی ازشون خبر نداره!

این وسط مشکل ترین بخش کار همون قطعه قطعه کردن طراحی هست که در برنامه نویسی شخصی به نام تحلیلگر سیستم انجامش میده که فرد بسیار باتجربه ای هم باید باشه.برنامه نویسی که سالها تجربه کسب کرده و به قول معروف ریششو تو این راه سفید کرده عاقبت میشه تحلیلگر سیستم و بالاترین حقوق و مزایا رو هم دریافت میکنه. مشکل اغلب ما کشورهای در حال توسعه اینه که چنین افرادی رو یا نداریم یا خیلی خیلی کم داریم چون اصولآ صنعت و طراحی وجود نداره که این اشخاص رو به وجود بیاره. شخصی مثل شهید احمدی روشن شاید در حوزه تخصصی خودش یک نابغه بود ولی در نگاه کلان ایشون وزنه سنگینی در پروژه هسته ای کشور نبود و افرادی هستن که جای ایشون رو به زودی پر می کنند ولی در مقابل شخصی مثل شهید تهرانی مقدم واقعآ تحلیلگر سیستم پروژه های موشکی ما بودند. شاید تا سالها کسی جای ایشون رو نتونه پر کنه.

تحلیلگر سیستم رو تنها زمان و تجربه میتونه به وجود بیاره و نبوغ نقش چندان مهمی نداره!
راستش رو بخواهید از نظر من هیچ کاری تو دنیا سخت نیست!!!



سلام
بله بنده هم دقیقا منظورم همین بود و فقط خواستم بگم که دیدگاه ها با هم فرق میکنن
بعضی کوهنورد ها فقط نگاهشون به قله هست
.....
من واقعا تو نگاهم کاری رو سخت نمیدونم
و حاضرم این رو هم اثبات کنم
ای کاش نگاهی گذرا به زندگی اکثر دانشمندان بزرگ بندازیم
....
و یا
نمیدونم درباره 40 اصل
triz
چه میدانید؟؟؟
چندین دانشمند و مبتکر با مطالعه بیشتر اختراعات و اکتشافات و ابداعات به این نتیجه پی بردند که بیشتر چنین دید های نوینی از اصل های ساده پیروی میکنند
اما فقط باید چنین دیدی داشته باشی
به هر حال بنده سعی میکنم در زندگی چنین دیدی داشتهباشم
بله بنده روحیه ام دقیقا ان طوری که شما فرمودید هست
یعنی دیدگاه مدیریتی و دید از بالا و کلی نگر به جای دید از پایین و جزعی نگر و سعی میکنم بین مساعل جمع ببندم
مصداق این نوع دید شهید تهرانی مقدم بودند
نگاه ایشون از این حیث نافذ بود
من موفیت رو در پشتکار میدونم
(هر دفعه که یادم میره یاد پشتکار ادیسون که چند صد یا چند هزار بار یه ازمایش رو انجام داد یا ان مورچه که 70 یا 700 بار از جایی افتاد اما باز رد شد می افتم )
و پشتکار از خود باوری برمیاد
همون روحی که امام خمینی(ره) در کالبد این مملکت دمیدو رهبری عزیز تر از جانم این راه رو به خوبی ادامه دادند
و مطمعن باشید پیامبر (ص) این رو در ما ایرانی ها میدید که گفت اگر علم در ثریا باشد مردانی از پارس بدان دست خواهند یافت
پس به امید
ثریا

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر


بنده هم این دیدگاه را که "راستش رو بخواهید از نظر من هیچ کاری تو دنیا سخت نیست!!! فقط کافیه یه نفر ان رو انجام داده باشه" قبول دارم و منظورم این نبوده که نمیشه!!
منظورم این است که می شود اما به هیچ عنوان کار ساده ای نیست.
فقط نگاهی به اعداد و ارقام نجومی که در این پیشران ها دیده می شود، نشان از حساسیت کار دارد:
به عنوان مثال در موتور اصلی شاتل ها (SSME)، دمای هیدروژن مایع: منفی 250 درجه سانتیگراد، دمای داخل محفظه احتراق: حدود 3300 درجه سانتیگراد، فشار: حدود 20 مگاپاسکال، فلوی خروجی: 1340 لیتر بر ثانیه، تراست لحظه پرتاب: حدودا 186 تُن و... (اطلاعات بیشتر در لینک زیر)
http://en.wikipedia....tle_Main_Engine


سلام
بله ممنون استفاده بردم
بله باید پشتکار داشت و تست و تست و تست پشت سرم هم تا بتوان به این اعداد دست یافت
البته باید مرحله مرحله
در ابتدا باید روی یه پروژه کوچک کار کرد
و بعد ان رو گسترش داد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط kingraptor
      تاریخچه
      در سال 1974 وزیر دفاع وقت آمریکا خواستار تجدید نظر در هواپیماهای جنگی و القای پروژه هواپیمای تاکتیکی مافوق صوت برای جانشینی هواپیمای اف-4 شد، هواپیماهایی که بتوانند در نیروی هوایی کشورهای عضو ناتو نیز مورد استفاده قرار گیرند. قبل از این تصمیم کمپانی مک دانل داگلاس بطور متوالی شروع به تولید هواپیمای پیشرفته اف-15 نمود، منظور از ساخت این هواپیما حفظ برتری در نبردهای هوایی مقابل هواپیماهای میگ - 23 شوروی بود.

      اف-15 هواپیمای موفقی در مقابل هواپیماهای روسی شد و رکوردهایی کسب کرد. از جمله (حمل سلاح بیشتر ، برد پروازی ، همچنین سرعت اوج‌گیری نسبت به هواپیماهای روسی مشابه‌اش. به دنبال آن شرکت هوافضایی جنرال دینامیکز (General Dynamics) شروع به ساخت مدلهای آزمایش مدرنترین و پیشرفته‌ترین هواپیمای شکاری سبک تاکتیکی به نام اف - 16 نمود.



      مراحل آزمایش
      مدلهای آزمایشی این هواپیما تحت عنوان وای اف - 16 تولید و به مدت 10ماه بر روی آن آزمایشات زیادی انجام شد و این هواپیما تمام مراحل آزمایش را با موفقیت به پایان رساند. پس از پروازهای آزمایشی خلبان هواپیما از سیستمهای کنترل آتش ، دستگاههای ناوبری ، سرعت عمل در مانورها و قبلیتهایی در بدست آوردن سرعت و سقف پرواز اظهار رضایت کرده و موفقیتهایی را به دست آورد. جمعا هواپیمای وای اف-16 ، 286 پرواز آزمایشی انجام داد. طبق آزمایشات اف - 16 کارایی انجام هر ماموریتی در هر نوع شرایط آب و هوای را دارا می‌باشد.

      بی‌نظیر بودن هواپیمای اف - 16 در کلاس شکاریهای سبک
      وزن اف - 16 نصف وزن اف-4 (فانتوم) است. از جمله شعاع گردش اف - 16 نصف اف-4 است و همچنین اف - 16 در نوع خود قابلیتهای حمل سلاح ، نبردهای هوایی و حمله به مواضع زمینی نظیر ندارد. در این هواپیما از سیستم‌های پیشرفته و پیچیده‌ای برای ایجاد برتری نسبی هوایی استفاده شده است.

      دستگاه هدآپ یا سایت (Head up-Sight)
      این دستگاهها عمل نشانه‌روی و قفل کردن رادارها را روی هدف انجام می‌دهند. به گونه‌ای طرح‌ریزی شده که هدف‌یابی و پرتاب موشکهای هوا به هوا و هوا به سطح را بدون هیچ‌گونه اشکالی و با کمترین زمان با ضریب دقت 90% ، یعنی سریع‌تر از هر هواپیمای مشابهی عمل می‌کند.

      دستگاههای ارتباطی و ناوبری
      دستگاهها و کانالهای بسیار مدرن و پیچیده‌ای در اف - 16 بکار رفته است که قادر به فرستادن و دریافت طول موجهای مختلف و رفع اختلالات کانالهای ارتباطی هستند. این دستگاهها شامل سیستم‌های ارتباطی VHF و UHF هستند که در هنگام پرواز کور و اضطراری بدون دید اجازه فرود در هر باندی را به خلبان می‌دهد. دستگاه IFF کار تشخیص دوست از دشمن و کاهش گمراهی هواپیما را انجام می‌دهد و در سیستم جدید ناوبری اف-16 که دستگاه ILS است که به هواپیما اجازه برخاستن سریعتر در مدت کمتر از 5 دقیقه را می‌دهد.

      رادار هواپیما
      پوشش رادار در اف - 16 بگونه‌ای متمایز از دیگر رادارها ، که قادر است 80 درصد از پوشش هوایی را در اختیار خلبان قرار دهد.

      موتور هواپیما
      موتور هواپیما توربوفن اف - 100 پی‌دبلیو - 100 ساخت پرت اندوتینی است که قادر به تولید کششی برابر 11340 کیلوگرم همراه پس سوز و کشش استاتیکی معادل 7711 کیلوگرم می‌باشد که در آن سیستم‌های زیر بکار رفته است :



      ژنراتور سی‌دی‌اس (CDS)
      درایو گیربکس متحرک فرعی
      پمپ هلی هیدرولیک دوبله (دوتایی)
      سیستم بجریان انداختن سوخت جهت
      ابعاد هواپیما
      مساحت بال 28 متر مربع ، فاصله دو نوک بال بدون موشک 9.4 متر ، موشک سایدویندر 10 متر ، زاویه لبه حمله بال 40 درجه و طول هواپیما 14.63 متر ، ارتفاع 5 متر ، فاصله بین ارابه‌های اصلی فرود و ارابه دماغ هواپیما 4 متر ، فاصله بین دو ارابه اصلی 2.387 متر می‌باشد.

      وزنهای هواپیما
      وزن هواپیما همراه سوخت داخلی 10056.6 کیلوگرم ، وزن هنگام بلند شدن 10419 ، کیلوگرم وزن کل هواپیما 14970 ، حداکثر وزن تسلیحات حمل شونده در قسمت خارجی هواپیما 6885.6 کیلوگرم ، وزن خالی هواپیما 6900کیلوگرم.

      تسلیحات
      تسلیحات هواپیما شامل مهمات مختلفی برای ماموریتهای هوا به هوا و هوا به سطح مورد استفاده می‌شود.

      توپ ام - 16 الی 20 میلیمتری ولکان که در سمت چپ کابین خلبان می‌باشد.
      موشکهای برد کوتاه آی ام 9 (سایدویندر) و موشکهای برد متوسط ای آی ام-7 (اسپارو) برای نبردهای هوایی
      تجهیزات سیستم اختلال الکترونیک در رادارهای دشمن (ECM)
      دارای قابلیت حمل بمب‌های از نوع ام کی-28 و ام کی-84 انواع بمب‌های شیمیایی ، خوشه‌ای و ناپالم و راکت . قادر بحمل موشکهای هوا به زمین و هدایت‌شونده تلویزیونی (AIM-65) برای حمله به مواضع زمینی
      اف-16 قادر به حمل یک بمب تاکتیکی اتمی برای حملات هسته‌ای است.
      قابلیتها
      اف - 16 دارای حداکثر سرعتی معادل 2+ برابر صوت ، در ارتفاع 9340 متری ، قادر به بدست آوردن سرعتی معادل 1.6 برابر صوت و همچنین دارای سرعت 1.2 برابر صوت (سرعت صوت برابر با 1224 کیلومتر در ساعت) در سطح دریان می‌باشد.
    • توسط EBRAHIM
      General Electric J85




       
      پيشرانه J-85 ساخت جنرال الکتريک يک موتور کوچک تک شفتي توربوجت ميباشد،مدل هاي نظامي آن داراي قدرت رانشي برابر 13 کيلونيوتن در حالت خشک و 22 کيلونيوتن در حالت پس سوز است.اين پيشرانه بسته به مدل و تجهيزات اضافي بين 300 تا 500 پوند وزن دارد و يکي از بهترين پيشرانه هاي توربوجت دنيا از نظر نسبت تراست به وزن ميباشد .اين موتور ساخت جنرال الکتريک يکي از پرکاربرد ترين پيشرانه هاي نظامي ايالات متحده از نظر خدمت است و حدود 17 ميليون ساعت در سرويس بوده است.نيروي هوايي ايالات متحده امريکا جهت ادامه استفاده از J85 مدلي با نام CJ610 را طراحي کرد که مشابه مدل قبلي بوده اما از پس سوز بي بهره است.در اين مدل فن عقب براي بهبود مصرف سوخت بهينه سازي شده است.




       
      موتور J85 در اصل براي دام پرنده غولپيکر ADM-20 Qual ساخته شده بود.اين دام پرنده عظيم از هواپيماي B-52 پرتاب ميشد و ميتوانست تا مسافت بلندی پرواز کند و رادارهاي پدافند ضدهوايي سام-2 روسي را کاملا از هدف اصلي گمراه کند.بنابراين درخواستي مبني بر توليد يک موتورکوچک داده شد که بتواند نيروي موردنياز يک جت کوچک همانند آرمسترانگ سايدلي وايپر ساخت انگلستان را فراهم کند.با توجه به اينکه اين پيشرانه براي يک دام پرنده بود نيازي به استفاده از مواد با کيفيت براي ساخت آن نبود.اگر چه که آزمايش هاي آن موتور بر روي دام پرنده با موفقيت همراه بود اما نمونه هاي با کيفيت تري از آن براي هواپيماهاي T-38 , F-5 , Candair CT-114 و A-37 Dragonfly هم ساخته شد.اخيرا هم جهت استفاده در نوعي هواپيماي امريکايي حمل کننده فضاپيما استفاده شده است.




       
      این موتور نسبت به سایر پیشرانه های جت،جزئ گوچکترین ها محصوب میشود،قطر دهانه آن حدود نیم متر و طولی حدود 1 متر دارد.با استفاده از کمپرسور جریانی دومحوره هشت مرحله ای میتواند با بهره گیری از دوموتور تایگر به تراستی معادل 13 کیلونیوتن در حالت خشک و مقدار بیشتری با پس سوز دست یابد.همچنین میزان مصرف سوخت آن در حداکثرقدرت بدون پس سوز و در سطح دریا حدود 1400 لیتر (400 گالن امریکایی) بر ساعت است.در ارتفاع و سرعت کروز این مقدار به 400 لیتر بر ساعت میرسد.مدلهای بسیاری از این پیشرانه ساخته شد...
      ================
      مدلها همراه با میزان رانش:
      J85-GE-1 - 11.6 kN
      J85-GE-3 - 10.9 kN
      J85-GE-4 - 13.1 kN
      J85-GE-5 - 16 kN
      J85-GE-5A - 17.1 kN
      J85-GE-13 - 21.6 kN
      J85-GE-15 - 19 kN
      J85-GE-17A - 12.7 kN
      J85-GE-21 - 22 kN
      ===============





      ==============
      هواگرد های استفاده کننده:
      ّFairchild C-123 Provider
      Conadair CL-41 Tutor
      Cessna A-37 Dragonfly
      Fiat G-91Y
      North American T-2 Buckeye
      Northrop F-5 Tiger
      NOrthrop T-35 Talon
      Sab 105
      Scaled Composites White Knight
      American Challenge Water Speed Record (قایق پرسرعت رکوردشکن که دوعدد استفاده میکرد.)
      ===============
      ویژگی های عمومی
      نوع: توربوجت سوپرسونیک
      طول: 130 سانتی متر (بسته به مدل)
      قطر:45 سانتی متر
      وزن خشک: 400 پوند (بسته به مدل)
      قطعات
      کمپرسور: 8 مرحله ای (9 مرحله ای در مدل 21 )
      محفظه احتراق: چرخشی
      توربین: دو مرحله
      عملکرد
      حداکثر رانش: در مدلهای اولیه 14 کیلونیوتن و در مدلهای جدید 20 کیلونیوتن
      نسبت تراست به وزن: 7.5:1 در مدل 21

      =========
      عکسهای برگزیده:







      نویسنده: ابراهیم چنعانی
      در صورت استفاده از این مطلب،درج نام نویسنده و لینک سایت میلیتاری الزامی است.
    • توسط nasirirani
      با سلامی به گرمی تابستان امسال

      آیا کشوری که سانتریفیوژ های نسل جدید می سازد که جزو پیشرفته ترین تکنولوژیهای قرن می باشد نمی تواند موتور جنگنده های 30-40 سال پیش را بسازد؟

      بنده برای نظریه خود چند دلیل دارم
      1-ساخت مینی موتور جت در چند سال پیش توسط ارتش که نشان از کارهایی پنهانی در این حوضه میدهد
      2-نیاز شدید به موتور جت برای استفاده در طراحیهای داخلی با توجه به بازی زشت روسهای مکار حیله گر بی صفت......................evil:
      3-بدست فن آوری موتور جت و ساخت هواپیماهای مسافربری و.....



      کسانی که خودشان را باور ندارند همیشه نمی دانند و نمی توانند و همیشه به دیگری می خندنند
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.