ALFARD

هواگرد بسترآزمایش بال متغییر ناسا ای.دی-1 ( NASA AD-1)

Recommended Posts

به نام خدا


سلام


AD-1-scissorwing-longview.jpg

 

 

 

[/img]



رابرت جونز، یک مهندس مشهور حمل و نقل هوایی که در سال 1945، پیشنهاد ایده ای عجیب را داد، بر اساس مطالعات تونل باد، جونز معتقد بود اگر در هواپیماهای ترابری به بالها زاویه 60 درجه نسبت به بدنه بدهیم آن وقت میتوان این هواپیمای فرو صوت به یک مافوق صوت تبدیل کرد و سرعت آن را به 1.4 ماخ رساند گرچه در هر دو سرعت میتواند زاویه دار باشه این طرح بال باعث کاهش نیرو پسا در نتیجه کاهش مصرف سوخت در نتیجه افزایش رنج پرواز این پرنده میشود همچنین عملکرد بهتری نیز خواهد داشت. هنگامی که جونز به مفهوم بال متغییر رسید، او یک مهندس ارشد حمل و نقل هوایی در مرکز تحقیقات Ames ناسا بود.


NASA_AD-1_in_flight.jpg

 


NASA_AD-1_under.jpg

 



ad1-straight.jpg

 





مطالعات انجام شده توسط جونز نیز نشان می دهد که هواپیمای مافوق صوت و transonic با بال های مایل هنگام برخاست دارای سر و صدا کمتر و در سرعت های کم دارای عملکرد بهتری از هواپیما با بال های معمولی است.البته این جت هیچگاه مافوق صوت پرواز نکرد.



ad1-wings.jpg

 




این هواپیما 79 بار در طول برنامه پرواز آزمایشی پرواز داده شد و نشان داد که طراحی قابل قبولی را برای پرواز با کیفیت تا زاویه محوری 50 درجه (در ارتباط با بدنه) که اطلاعات فنی ایجاد شده توسط برنامه AD-1 بود را داراست،



Nasaad1.JPG

 





اولین پرواز با بال مایل در روز 21 دسامبر 1979 توسط NASA (درایدن)انجام شد. خلبان تام مک مورتی خلبان پروژه بود و اولین سری از ماموریت های پرواز را بر عهده داشت.



NASA_AD-1_with_research_pilot_Richard_E_

 





البته این یک ایده اولیه نیست. در سال 1944، در طول جنگ جهانی 2، چندین شرکت هواپیمای آلمانی در رقابت ساخت هواپیما با استفاده از تکنولوژی بال مایل به دست آوردن سرعت بالاتر بوده اند!



تصویر طرح نمونه آلمان نازی همراه با نام مدل و کمپانی:



AD1-scissorwing-sketch.jpg

 




دیاگرام AD-1:



AD1-scissorwing-3views.jpg

 






اسکرین شات از فیلم پرواز آزمایشی :


EM-0001-0102-48-22.jpg

 




لینک فیلم پرواز آزمایشی این هواپیما(حجم 2 مگابایت):


host3.aparat.com//public/user_data/flv_video_new/151/3fd65de93919e5deec6b22639f1708b9452161.mp4



برخی مشخصات فنی:

خدمه: 1 (آزمایشی)
طول: 38 فوت 10 در (11.83 متر)
بال: 32 فوت 4 در (9.85 متر) unswept گسترش، 16 فوت 2 در (4.93 متر)
قد: 6 فوت و 9 در (2.06 متر)
مساحت بال: 93 فوت مربع (8.6 M 2)
وزن خالی: £ 1450 (658 کیلوگرم)
وزن ناخالص: £ 2145 (973 کیلوگرم)
ظرفیت سوخت: 80 گالن آمریکا (300 L)
پیشرانه: 2 × Microturbo TRS-18 turbojets ، 220 پوند (0.98 کیلونیوتن)
حداکثر سرعت: 200 مایل در ساعت (322 کیلومتر / ساعت 174 KN)

  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون بسیار زیبا بود.
ایده طراحی پرنده های آبلیک وینگ در نوع خودش بسیار جالب بود همانند دیگر ایده هایی که بر نیروی درگ غلبه کردند و خواهند کرد.
بالها توسط یک گیریبکس الکتریکی که در قسمت جلوی موتور قرار داشت میچرخیدند و زاویه رو با توجه به استایل حرکت تنظیم میکردند.
در کل این ایده که یک هواپیما هم ساب سونیک باشد و هم سوپر سونیک فقط از ذهن خلاق نوابغی چون طراحان ارتش نازی بر میاد.
منتقل شد.
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]
در کل این ایده که یک هواپیما هم ساب سونیک باشد و هم سوپر سونیک فقط از ذهن خلاق نوابغی چون طراحان ارتش نازی بر میاد.
[/quote]

این دو یعنی چی؟! ساب سونیک و سوپر سونیک!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='senaps' timestamp='1361263322' post='300941']
[quote]
در کل این ایده که یک هواپیما هم ساب سونیک باشد و هم سوپر سونیک فقط از ذهن خلاق نوابغی چون طراحان ارتش نازی بر میاد.
[/quote]

این دو یعنی چی؟! ساب سونیک و سوپر سونیک!!
[/quote]

مادون و مافوق صوت
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.