امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[quote name='MOHAMMAD' timestamp='1360779377' post='300052']
این آقایی که می فرمایند بخش خصوصی، توجه داشته باشند که تفاوت بخش خصوصی ما با آمریکا تفاوت ماه من با ماه گردون هست . . .
[/quote]

این تفاوت که شما مدعی هستید زیاد است در کجا هاست؟ ماهوی است؟ کمی است؟ باز کنید صحبتتان را تا بشود فهمید ماه شما با ماه گردون در چه نقاطی اختلاف دارند و چرا؟

[quote]
جواب این سوال را بدون پیچاندن بدهید، با توجه به اینکه اف 14 و سلاح برتر آن( فینیکس) درتمام جوانب از اف 18 برتر بود، چرا نیروی دریایی آمریکا اف 18 را جایگزین آن کرد و تمامی اف 14 ها را بازنشسته کرد؟ آیا منکر رشوه های مک دانل داگلاس به مقامات پنتاگون و نیروی دریایی هستید؟ عجب سیستم انتخاب سلاح هوشمندانه ای!
[/quote]

بنده معتقد به تاثیر گذاری رشوه در آمریکا هستم. بنا بر این تصور نکنید که بنده قبول ندارم رشوه در آمریکا موثر است.
اما در ایران هم رشوه موثر است و در همه جای دنیا هم رشوه موثر است.
سوال سر میزان تاثیر است.
مثلا ممکن است در آمریکا یک طرح با نمره 18.50 از یک طرح با نمره 19.25 جلو بزند.
اما در ایران یک طرح با نمره 1.00 از طرح 12.00 جلو بزند.
این بود موضع کلی بنده.
==================================
در مورد تام کت و هورنت:
متاسفانه بنظر می رسد که شما با اصول فرایند تصمیم گیری نا آشنا هستید.
فرایند تصمیم گیری به این صورت است:
1. شناسایی نیازها
2. شناسایی راه حل ها
3. براورد هزینه راه حلها
4. مقایسه راه حل ها توسط میزان پوشش نیازها و میزان هزینه

در مقطع جنگ سرد، نیازهای نیروی دریایی خیلی متفاوت بود با حال حاضر. بودجه نیروی دریایی آن زمان هم خیلی بیشتر بوده از حال حاضر.
بنا بر این مسلما نباید انتظار داشت که تصمیم همان باقی بماند.

تام کت یک رهگیر خیلی گران، با وزن سنگین، با تعمیرات زمان بر و پر هزینه و متعلق به نیازهای زمان جنگ سرد است.
می شود به جای آن، بودجه را صرف نگه داری چندین هورنت کرد و حضور مداوم بیشتری داشت.

بحث در این تاپیک مربوط به امکان تولید نسل بعدی ذوالفقار توسط بخش خصوصی است و فکر می کنم تا همین اندازه توضیح بنده کفایت می کند. اگر توضیح بیشتری نیاز دارید، در تاپیک مربوطه پیگیری کنید تا دوستان و بنده بهتر مطالب را دنبال کنیم. ویرایش شده در توسط misalu2001
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خوب دوستان بحث داغ و جالبی رو دارین دنبال میکنین منتها خیلی خیلی دارین سیاه و سفیدش میکنین
یه دسته کاملا به اینور غش میکنن
یه دسته کاملا به اونور
در صنایع دفاعی ما هم بخشهای خصوصی کم فعال نیستن
درسته کاملا یک پروژه رو برنمیدارن ولی میشه گفت بالای 50 درصد به بخش خصوصی میرسه
همین جماران و ولایت و سهند میدونین چند درصد بلوکهای بدنه رو بخش خصوصی ساخت؟
ببینید جاهایی هست که بخش خصوصی توانشو نداره
تخصصشو نداره
تکنولوژیشو نداره
حتی جرات ورود بهش رو نداره
بله منم قبول دارم بهترین شیوه اینه که ارتش و سپاه ما فقط کارفرما باشن
اما با شرایط فعلی صنعت ما
با توان نظارتی فعلی دولت ما
با توان کنترلی فعلی ما آیا سازگاری و انطباق داره؟
خیر
نداره
اگر در امریکا همه پروژه های نظامی به بخش خصوصی داده میشن دلیلش نوع حکومت و اقتصاد اوناست که سالها طول کشید تا به این مرحله رسید
ما در بخشهای غیر نظامی هم هنوز خصوصی سازی رو نتونستیم بدرستی پیاده کنیم
یادتون نره فرمانده کل قوا در بخشهای غیر نظامی دستور پیگیری اصل 44 رو صادر کردن و ما از بحث حاکمیت مطلق دولتی کم کم داریم به سمت خصوصی سازی پیش میریم(کاری ندارم که اینوسط چه اتفاقات ناگواری هم رخ داد)
ببینید
باید بتونیم در یک حرکت و گذار اهسته و پیوسته و علمی و معقول این مرحله خصوصی سازی رو پشت سر بگذاریم
و بعد بحث نظارتی و کنترلی دولت رو نهدینه و ارتقا بدیم بعد هم ترغیب صنایع خصوصی به مشارکت و فعالیت در این زمینه ها
همین الان هم در همه بخشهای دفاعیمون بخش خصوصی بعنوان زیرمجموعه فعاله وولی بنا به همون چیزایی که دوستان گفتن و سیاست کلان فعلی نظام
خود پروژه های حساس به اونا سپرده نمیشه
نکته دیگه که دوستان عنوان کردن همون بحث کنترل اطلاعاتی
ببینید جناب میسالوی عزیز
شک نیست رپتور چندین پله بالاتر و برتر از صاعقه است اما باور بفرمایید سری ماندن اطلاعات صاعقه برای ما بسیار مهمتر از باقی ماندن اطلاعات رپتور برای آمریکاست و همه اون مورادری که گفتی و دلیلش هم برمیگرده به توان ارتقا و ساخت
جایگاه قدرتی و اقتصادی
و توان تکنولوژیکی متفاوت دو طرف و فاصله های موجود
یه چیز رو هم خودتون بهتر میدونین
دزدی اطلاعات از صنایع خصوصی ایران راحتتره یا آمریکا؟
کنترل اطلاعاتی و حتی اقتصادی و شفافیت فعالیتی کدومشون بالاتره؟ شرکتهای خصوصی ایران یا امریکا؟
ما متاسفانه حتی نمیتونیم رو قیمت گذاریها هم تاثیر داشته باشیم
خیلی از شرکتهای خصوصی ما از زیر بار مالیات درمیرن کاری که توی آمریکا تقریبا نزدیک به محاله(تقریبا)
اصلا کاری با بحث رشوه و لابی ندارم
آمریکایی ها پس از سالها تجربه در فعالیت های خصوصی به اینجا رسیدن و شما انتظار دارین ما الان برسیم ایی که اونان؟
برای همین ذولفقار کدوم شرکت ایرانی توانای ، تخصص و یا حتی جرات ورود بهش رو داره؟
صنایع خودرو سازی ما؟
اونوقت ارتش باید بجای ذولفقار بره پراید بیست میلیونی وارد سازمان رزم زرهیش کنه
بهمون بر نخوره
صنایع خصوصی ما هنوز خیلی خیلی جا دارن تا به جایگاهی که شما میگین برسن
در ضمن همانطور هم که گفتم بخش خصوصی بصورت پیمانکار جز در بخشهای دفاعی فعاله
در نیروی دریایی پروژه ای مهمتر و محرمانه تر از اورهال کیلوکلاسها نداشتیم (حتی محرمانه تر از جماران و سهند و ولایت!!! دلیل دارم براش)
اما در همین پروزه هم شرکتهای خصوصی زیادی فعال بودن
درباره کابلها و چسبها حتی موضوعاتی رو هم نقل کردم در قسمت کیلو کلاسها
و ایضا سایر بخشهای طارق
در جماران و سهند بالاخص که حظور بخش خصوصی بسیار چشمگیر و چشمنوازه
در ضمن رابطه معکوسش هم هست کمک ضنایع نظامی به بخش خصوصی مثلا در بندرعباس در چندین بخش مربوط به کشتی های اقیانوس پیماییی که ما تحت لیسانس آلمان و در داخل ساختیم چند تا از سامانه ها و بخشهاشو پرسنل نظامی انجام دادن
کاری ندارم که در کل همون پروژه ها که به بخش خصوصی سپرده شده بود بخاطر مدیریت بیمار بخش خصوصی ما چندین سال با تاخییر مواجه شد اونم در حالی که هیچکدوم از مشکلات جماران رو نداشتن اونا
و کاری ندارم که مثلا پروزه .... شرکت که قراردادش حدود 14 سال قبل بسته شده
همه نقشه ها و دیاگرامنها و محاسباتش هم موجوده
نمونه های در حال عملیاتش هم در دسترسه
تمام دستگاه ها و سامانه ها و بخشهعا و قطعات و حتی مواد اولیه بدنه هم خریداری شده
و قرار هم نیست هیچ ارتقای و یا تغییری صورت بگیره
درحالی که سه برابر مبلغ قرارداد صرف شده
هنوز پیمانکار بدنه رو هم تحویل نداده
پروژه ای که قرار بود سه فروند رو تا 6 سال قبل تحویل بده ولی هنوز بدنه اولی کامل نشده!!!!!!!!!!
من باتوجه به تخصص خودم بخش دریایی رو مثال میزنم
در اون شرکتی که بنده مدتی باهاشون همکاری میکردم و بتازگی هم در بخش تعمیرات سنگین و اورهال شناورها فعال شده
به عینه شاهد بودم که یک تعمیراتی رو که مثلا دبی یا بحرین 30 تا 35 روزه و اونم کامل و جامع انجام میدن بالای 3 ماه طولش دادن
میدونین یعنی چی؟
میدونین چه هزینه ای داره؟
میدونین آف هایر شدن 60 روزه یک شناور تجاری یعنی چی؟
و جالب اینجا بود که همزمان در کنار دست اونا پرسنل نیروی دریایی چهارفروند ناو رو نه تنها تعمییر کامل که ارتقای کامنل هم دادن(بعلت اینکه طارق توی حوضچه بود نیرو مجبور بود که اونجا فضای تعمیراتی اجاره کنه) باور کن بایاندور رو کنار دست اونا همه سیستمها ی رزمیشوعوض کردن
جالب بود برام ساعات کار شرکت خصوصی 24 ساعته بود نیروی دریایی 8 ساعته
نیروی دریایی تعداد نفراتی رو که اختصاص داده بود بر پایه تناز و اندازه بسیار کمتر بود
و...
اونوقت سرعت کار در نیروی دریایی بسیار بسیار بالاتر و با کیفیت تر از بخش خصوصی بود
چیزی که روی کاغذ و با محاسبات اقتصادی باید برعکس باشه
همونجا بر روی دوتا پروژه مشابه غیر نظامی دوگروه کار میکردن یکی بچه های نظامی بودن
یکی هم پرسنل همون شرکت عظیم خصوصی(یکی از شرکتهای بزرگ خصوصیمونه)دقت کار، سرعت کار، کیفیت کار، ایمنی کار و درنهایت توجیه اقتصادی کار این دوگروه باهم قابل مقایسه نبود و این یعنی اینکه ما در بحث اجرای سیاستهای درست صنعتی و اقتصادی ایراد و مشکل داریم
این یعنی اینکه بخش خصوصی ما هنوز حتی الفبای خصوصی بودن رو بلد نیست و نمیدونه
خصوصی بودن فقط به اسم و سند مالکیت نیست
اصول داره و قانون و قواعد
برخی جاها مثه هواپیمایی ماهان بدرستی رعایت میشهو جاهای دیگه هم نه(وقتی میگم بدرستی با معیارها و در سنجش با باقی شرکتهای خصوصی و نه با استانداردهای جهانی که ما خیلی راه داریم تا برابری با استانداردهای صنعتی و اقتصادی جهان)
خیر عزیزان من
بخش خصوصی ما فعلا و در حال حاضر نه توانایی و نه لیاقت تحویل گرفتن همچین پروزه هایی رو نداره
چه دلمون بخواد چه نخواد
چه بهمون بر بخوره چه برنخوره
فعلا بخش خصوصی ما ناتوانه
اما روزی باید این مشکل برطرف بشه
باید حاکمیت دولتی صنایع جاشو به خصوصی سازیهای علمی و منطقی بده و دولت بحث کنترلی و نظارتی رو بعهده بگیره
اونوقته که با به روی غلطک افتادن بخش خصوصی میتونیم امیدوار باشیم که ما به سمت مسیر درست که کارفرمای تنها بودن ارتشه حرکت کنیم
درواقع اصولی هم نیست که ارتش نیروهای رزمشو به طراحی و تحقیق و ساخت اختصاص بده
ارتش باید در بحث کابری وکارفرمایی باشه
و بخش خصوصی باید کارهای تحقیق و طراحی و ساخت و رقابت و... رو پیگیری کنه
اینطوری هم توان دفاعی و رزمیمون بالا میره هم در بخش صنعت و اقتصاد مملکت رشد خواهیم داشت
اما واقعیت امر اینه که فعلا و شاید تا چند سال آینده هم این توانای نیست
نه تنها این توانایی نیست که متاسفانه اراده ورود به این فاز هم کمتر دیده میشه نمیگم نیست
میگم کمتر دیده میشه
به امید روزی که همچیمون سر جای خودش باشه
یک چیزی هم داخل پرانتز بگم
خود همین صنایع دفاعی داخلیمون هم دارن از چینیزاسیون مینالن و اگر نبود درایت و هوشمندی فرمانده کل قوا همین صنایع داخلی دفاعیمون هم باید رد دکونهاشون تخته میکردن و همه وارد کنده از چین میشدن
خدارو شکر که در این زمینه خودکفایی و خودباوری داریم حرکت میکنیم
به امید روزی که به مسیر اصولی و درست و منطقی ساخت و تولید هم برسیم
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]
یادتون نره فرمانده کل قوا در بخشهای غیر نظامی دستور پیگیری اصل 44 رو صادر کردن و ما از بحث حاکمیت مطلق دولتی کم کم داریم به سمت خصوصی سازی پیش میریم(کاری ندارم که اینوسط چه اتفاقات ناگواری هم رخ داد)
[/quote]

سلام
البته تا زمانی که دولت عملا نتونه در امدهاش رو از طریق مالیات به دست بیاره ، این اصل 44 به درستی اجرا نمی شه .... دولت بخش اعظم بودجه ش رو به همین شرکتهای دولتی وابسته هست و اگه این ها رو خصوصی کنه اونوقت با مالیات 4-6 درصد که حتی به درستی هم پرداختش نمی کنند چطوری می تونه بودجه رو تامین کنه !؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='100' timestamp='1361440505' post='301264']
[quote]
یادتون نره فرمانده کل قوا در بخشهای غیر نظامی دستور پیگیری اصل 44 رو صادر کردن و ما از بحث حاکمیت مطلق دولتی کم کم داریم به سمت خصوصی سازی پیش میریم(کاری ندارم که اینوسط چه اتفاقات ناگواری هم رخ داد)
[/quote]

سلام
البته تا زمانی که دولت عملا نتونه در امدهاش رو از طریق مالیات به دست بیاره ، این اصل 44 به درستی اجرا نمی شه .... دولت بخش اعظم بودجه ش رو به همین شرکتهای دولتی وابسته هست و اگه این ها رو خصوصی کنه اونوقت با مالیات 4-6 درصد که حتی به درستی هم پرداختش نمی کنند چطوری می تونه بودجه رو تامین کنه !؟
[/quote]
دوست من
اصل 44 بسیار وسیعتر و گسترده تر از این حرفهاست
یک انقلاب صنعتی و اقتصادی بدنبالشه که مالیات ناخن کوچیکه اون
در ضمن یادتون نره یکی از بهترین وسود اورترین راه های درآمد زایی دولت همین اجرای اصل 44 هستش
درباره مالیات هم تا زمانی که در کشور فضای شفاف و قابل رهگیری فرایندها و جریانهای مالی و اقتصادی نداشته باشیم ممکن و شدنی نیست
بگذریم از خیلی راه های قانونی و شبه قانونی در رفتن و فرار از زیر مالیات
هرچند اینجا جای مباحث اقتصادی نیست و تاپیک مربوط به تانک ذولفقاره
و این بحث دادن چنین پروزه هایی به بخش خصوصی براستی نیازمند یک یا چند تاپیک سنگین و مجزا و تخصصیه ویرایش شده در توسط elo

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام
این بحث یک بحث انحرافی هست ...
حالا که از ساخت آفتابه به ساخت تانک رسیدیم که حداقل نسبت به قیمتش ( مسلما قیمت تمام شده ی ذوالفقار یا کمتر از تی 72 اس هست یا نزدیک بهش ) تانک خوبیه ، دوستان میایند و گیر می دهند ....

همین الخالد جنابان پاکستانی رو نگاه کنید ... تو همین انجمن چه اشعاری که در رسایش نخواندیم ( استعاره هست ) ...

اگه می خواید با آبراماز 6 میلیون دلاری مقایسه اش کنید ... باید یک ذوالفقار 15 میلیارد تومانی داشته باشیم .... ویرایش شده در توسط 100
  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='complexcoding' timestamp='1361785453' post='301998']
چرا گلولش به هدف نخورد؟؟؟؟؟؟
با اينكه هدف زياد دور نيست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
[/quote]
من گاهی وقت ها جدا نا امید میشم ! ...
باز خوبه چند تا پست در این باره صحبت شده والله یکم دقت کردن و وقت گذاشتن هم بد نیست

[url="http://www.military.ir/forums/topic/24030-%D8%B1%D9%88%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%D8%B3%D9%84-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%AA%D8%A7%D9%86%DA%A9%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B0%D9%88%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%82%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D8%B5%D9%85%D8%B5/page__st__135"]http://www.military....ص/page__st__135[/url]

[url="http://www.military.ir/forums/topic/24030-%d8%b1%d9%88%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d9%86%d8%b3%d9%84-%d8%ac%d8%af%db%8c%d8%af-%d8%aa%d8%a7%d9%86%da%a9%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%b0%d9%88%d8%a7%d9%84%d9%81%d9%82%d8%a7%d8%b1-%d9%88-%d8%b5%d9%85%d8%b5/page__st__165#entry298002"]http://www.military....165#entry298002[/url]

[url="http://www.military.ir/forums/topic/24030-%d8%b1%d9%88%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d9%86%d8%b3%d9%84-%d8%ac%d8%af%db%8c%d8%af-%d8%aa%d8%a7%d9%86%da%a9%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%b0%d9%88%d8%a7%d9%84%d9%81%d9%82%d8%a7%d8%b1-%d9%88-%d8%b5%d9%85%d8%b5/page__st__180#entry298046"]http://www.military....180#entry298046[/url]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خيلي ممنون .. با توجه به اينكه به بحث تانك علاقه ندارم با ديدن 22 صفحه حال نداشتم همه رو مطالعه كنم . ولي بازم يه سوال با توجه به اينكه ما اين تسليحات زرهي رو داريم چرا همش با موشك دشمن رو تهديد مي كنيم مثلا پايگاه بگرام افغانستان رو نمي شه با همين تانكها هدف گيري كرد؟
سوال دوم اينكه تا چه مقدار دورتر ذوالفقار مي تونه دقيق و بدون خطا شليك كنه؟
ممنون

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]
مثلا پايگاه بگرام افغانستان رو نمي شه با همين تانكها هدف گيري كرد؟
[/quote]

زرهی ما علاوه بر کیفیت، در کمیت هم از اونها پایین تره! :)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بايد در توليد تانك ها و سلاح آنها نوع آوري كرد به نظر بنده اگر ما براي ساخت موشك هاي كوچك هوشمند در اندازه موشك هاي دوش پرتاب ضد هواي سرمايه گذاري كنيم و هر تانك را مجهز به 4 الي 6 موشك كنيم كه هليكوپتر هاي دشمن را از 12 كيلومتري بزنه و حتي قابليت قفل كردن روي تانك ها را داشته باشه و به صورت هوشمند روي تانك ها قفل كنه(شليك كن فراموش كن) مي شه يك نيروي زرهي خيلي قوي داشته باشيم
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='aamm' timestamp='1361869829' post='302205']
بايد در توليد تانك ها و سلاح آنها نوع آوري كرد به نظر بنده اگر ما براي ساخت موشك هاي كوچك هوشمند در اندازه موشك هاي دوش پرتاب ضد هواي سرمايه گذاري كنيم و هر تانك را مجهز به 4 الي 6 موشك كنيم كه هليكوپتر هاي دشمن را از 12 كيلومتري بزنه و حتي قابليت قفل كردن روي تانك ها را داشته باشه و به صورت هوشمند روي تانك ها قفل كنه(شليك كن فراموش كن) مي شه يك نيروي زرهي خيلي قوي داشته باشيم
[/quote]
با شما كاملا موافقم ..بعلاوه ايده من
دشمن UAV مي سازه... چون نيازش داره به نظر من ساخت تانك كنترل از راه دور هم آسونتره هم امنيتش از نظر سايبري بالاتر خواهد بود. كوچك و تعداد بيشمار.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سینا جان مثل همیشه کامل و دقیق :rose: :rose: :rose: :rose: :rose: :rose: :rose: :rose: :rose: :rose: :rose: :rose: :rose: :rose: :rose: :rose: :rose:
می‌شه در مورد اون مهمات چینی‌ توضیح بدی . چون عملا تانک بدون مهمات موثر یعنی‌ سنگر متحرکی که دیر یا زود متلاشی می‌شه
احتیاج مبرمی به کمی‌ امید داریم :-(

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[right]بسیار عالی بود . به نظر بنده واقعاً جای یک جنین مقاله نسبتا جامعی درباره تانک ذوالفقار در سایت خالی بود.واقعاً به شما و همه دوستانی که شما رو در تهیه این مقاله یاری کردند باید دست مریزاد گفت. به نسبت اطلاعات ناقصی که در رابطه با این تانک در اختیار داریم می شه گفت مقاله شما مقاله کاملی هست :applause: :applause: :applause: .[/right]
[right]ولی ای کاش برای افراد بی سوادی مثل بنده بخش بندی می کردین و یک کم کوچولو توضیح بیشتری می دادین :mrgreen: :mrgreen:[/right]
[right]باز هم ممنون.[/right]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط 951
      تاپیک جامع تحولات زرهی در نیروهای نظامی ایران
       
      با سلام
      این تاپیک برای ثبت نظرات و پیشنهادات علمی و عملی در خصوص تجهیز نیروهای زمینی ایران به یک تانک اصلی میدان نبرد برای جنگهای نوین ایجاد گردیده است .
       
       
      پلتفرم های موجود در نیروهای نظامی ایران به شرح زیر میباشند که هر کدام میتوانند در صورت برخورداری از مشخصات لازم بستر ی برای توسعه تانک اصلی میدان نبرد برای کشورمان باشند .
       
      ام۴۷ پاتون
       

      ام۴۷ پاتون یک تانک متوسط آمریکایی بود که با پیشرفت طرح تانک ام۴۶ پاتون در اوایل دهه ۱۹۵۰ ساخته شد. این تانک به عنوان تانک اصلی نیروی زمینی و تفنگداران دریایی و جایگزین تانک‌های ام۴۶ و ام۴ شرمن وارد ارتش آمریکا شد اما در این ارتش در هیچ جنگی شرکت نکرد.
      ام۴۷ تنها پس از چند سال با ساخت تانک پیشرفته‌تر ام۴۸ پاتون از استاندارد خارج شد و در اختیار متحدان آمریکا قرار گرفت و در جنگ‌های متعددی از جمله توسط اردن در جنگ شش‌روزه علیه اسرائیل، توسط پاکستان در جنگ‌های هند و پاکستان، از سوی ترکیه در حمله سال ۱۹۷۴ ترکیه به قبرس، توسط ایران در جنگ ایران و عراق و در خدمت استقلال‌طلبان کروات در جنگ استقلال کرواسی شرکت داشت.
       
      ام۴۸ پاتون
       

      ام۴۸ پاتون یک تانک متوسط آمریکایی بود که سومین و آخرین تانکی به شمار می‌رفت که به نام ژنرال جرج پاتون فرمانده سپاه سوم ایالات متحده در جنگ جهانی دوم و از هواداران کاربرد تانک در میدان نبرد، نامگذاری شد. البته ام۶۰ تانکی که بعد از ام۴۸ طراحی و تولید شد هم به طور غیر رسمی ام۶۰ پاتون نامیده می‌شود. طراحی ام۴۸ بر اساس پیشرفت و توسعه ام۴۷ پاتون تانک متوسط قبلی آمریکایی ها صورت گرفت و شباهت ظاهری زیادی با آن دارد اما از نظر ساختار کلی تانکی متفاوت و مستقل است.
       
      ام۶۰ پاتون
       

      ام۶۰ پاتون نخستین تانک رزمی اصلی آمریکایی بود که در سال ۱۹۶۰ تولید شد و سال‌ها مورد استفاده آمریکا و متحدان آن در جنگ سرد قرار داشت. ام۶۰ هرچند در ارتش آمریکا با ام۱ آبرامز جایگزین شده اما استفاده از آن هنوز در بسیاری از کشورها ادامه دارد.
      طراحی ام۶۰ بر اساس تانک متوسط ام۴۸ پاتون صورت گرفت که تا پیش از تولید ام۶۰ تانک اصلی ارتش آمریکا بود. پیشرفت‌های ام۶۰ نسبت به‌ام۴۸ شامل استفاده از توپ نیرومندتر ۱۰۵ میلی‌متری به جای توپ ۹۰ م‌م ام۴۸، استفاده از چرخ‌های آلومینیومی به جای فولادی، زره قوی‌تر و ضخیم‌تر، موتور دیزلی قوی‌تر با توان ۷۵۰ اسب بخار، و افزایش برد عملیاتی به ۴۸۰ کیلومتر می‌شد.
       
      چیفتن
       

      چیفتن (به انگلیسی: Chieftain) نوعی تانک اصلی میدان نبرد بریتانیایی است که از سال ۱۹۶۵ وارد نیروی زمینی بریتانیا شد. هنوز نیز در نیروهای مسلح اردن و ایران از آن استفاده می‌شود.
      طراحی چیفتن بر پایه گروهی از تانک‌های بریتانیایی انجام شد که از ماتیلدا ام‌کا ۲ در سال ۱۹۳۹ (با توپ ۴۰ میلی‌متری) آغاز شده و با تانک‌های کرامول (۵۷ و ۷۵ میلی‌متر)، کومه (۷۶ میلی‌متر) ادامه یافته و در پایان به تانک موفق سنچوریون (۷۶، ۸۳ و ۱۰۵ میلی‌متر) می‌رسد. چیفتن با پیشرفت این طرح ساخته شده و جایگزین تانک متوسط سنچوریون و تانک سنگین کانکوئرر به عنوان نخستین تانک اصلی میدان نبرد نیروی زمینی بریتانیا شد. تولید تانک چلنجر ۱ که بر پایه پیشرفت تانک چیفتن صورت گرفته بود از سال ۱۹۸۳ آغاز و در سال ۱۹۹۵ به‌طور کامل جایگزین چیفتن شد. تولید چلنجر ۲ هم در سال ۱۹۹۸ با توسعه چلنجر۱ آغاز شد. چیفتن از پیشرفته‌ترین تانک‌های عصر خود به‌شمار می‌آید که قدرتمندترین توپ و سنگین‌ترین زره را در بین همه تانک‌های آن هنگام را داشت. اما در برابر آن، توانایی تحرک و سرعت آن کاهش یافته بود.
       
      تی-۵۵
       

      تی-۵۴ یا تی ۵۵ نوعی تانک اصلی میدان نبرد ساخت شوروی است که نخستین پیش‌نمونهٔ آن در سال ۱۹۴۵ تولید شده و تولید انبوه آن از سال ۱۹۴۷ آغاز و به سرعت به مهمترین تانک جنگی ارتش سرخ شوروی و کشورهای عضو پیمان ورشو و بسیاری از کشورهای دیگر دنیا تبدیل شد.
      تی-۵۴ بیش از هر تانک دیگری در طول تاریخ تولید شده و برآورد می‌شود که در حدود ۸۶ تا ۱۰۰ هزار دستگاه از مدل‌های مختلف آن در کشورهای مختلف تولید شده باشد. این تانک از زمان آغاز تولید خود تاکنون شاهد بهینه‌سازی‌ها و اصلاحات متعددی بوده‌است. تی-۵۵ مهمترین بهینه‌سازی تی-۵۴ به شمار می‌رود که در سال ۱۹۵۸ وارد ارتش شوروی شد؛ برخورداری از سیستم محافظتی در برابر حملات اتمی-میکروبی-شیمیایی، حذف تیربار قسمت راننده، نصب موتور قوی‌تر (۵۲۰ به ۵۸۰ اسب بخار) و افزایش ظرفیت مهمات توپ اصلی تانک (از ۳۴ گلوله به ۴۳ گلوله) مهمترین تفاوت‌های آن بودند. این تانک علاوه بر شوروی در لهستان، چکسلواکی، چین (با عنوان تایپ ۵۹) هم تولید می‌شد.
       
      تی-۶۲
       

      تی-۶۲ نوعی تانک رزمی اصلی ساخت شوروی است که بر اساس پیشرفت طرح تانک‌های خانواده تی-۵۴/۵۵ طراحی شده و تولید آن از سال ۱۹۶۱ آغاز شد. این تانک به تدریج جای تانک‌های تی-۵۴ را در واحدهای زرهی و موتوری ارتش سرخ گرفته و تولید آن در شوروی تا سال ۱۹۷۵ ادامه یافت، تا اینکه در دهه ۱۹۸۰ با تانک‌های مدرن‌تر تی-۶۴، تی-۷۲ و تی-۸۰ در خطوط مقدم ارتش شوروی جایگزین شد.
      تی-۶۲ نخستین تانکی بود که از توپ بدون خان استفاده می‌کرد. تفاوت‌های اصلی این تانک با تی-۵۴ شامل شاسی طولانی‌تر و عریض‌تر، توپ بلندتر و پرقدرت‌تر و بدون خان ۱۱۵ میلی‌متری می‌شوند.
       
      تی-۷۲
       

      تانک تی-۷۲ یک تانک اصلی میدان نبرد است که تولید آن از اوایل دهه ۱۹۷۰ در شوروی آغاز شد. این تانک شباهت‌هایی با تانک قدیمی‌تر اما پیشرفته‌تر تی-۶۴ دارد. تی-۷۲ پس از تانک دیگر شوروی‌ها؛ تی-۵۴/۵۵ پرتیراژترین تانک تولیدشده پس از جنگ جهانی دوم است و در مجموع بیشتر از ۲۵ هزار دستگاه از آن ساخته شده و کماکان برای مشتریان خارجی تولید می‌شود که توسط ده‌ها کشور مورد استفاده قرار گرفته‌است. تانک تی-۹۰ مدل توسعه‌یافته تی-۷۲ و جدیدترین تانک ارتش روسیه محسوب می‌گردد. سلاح اصلی این تانک، یک قبضه توپ بدون خان کالیبر ۱۲۵ میلی‌متری از نوع ۲A46M است.
       
       
    • توسط bmyazdani
      تانک رزمی چلنجر 2


      Challenger 2 Main Battle Tank


      تانک چنلجر2 جدید ترین تانک زراد خانه ارتش انگلستان بحساب می آید که جایگزین سری تانک های چلنجر1 این کشور شده است.زره چابهام نسل جدید این تانک شهرت فراوانی دارد و در نتیجه مقاومت زیاد این زره، این تانک لقب مقاوم ترین تانک ناتو را یدک می کشد. تانک چلنجر2 علاوه بر ارتش انگلستان در ارتش عمان نیز عملیاتی است.
      طراحی و ساخت تانک چلنجر نخستین بار توسط کارخانجات اسلحه سازی سلطنتی انگلستان (ROF) انجام شد.
      طراحی تانک چلنجر نتیجه سفارشی از سوی ایران برای ساخت نمونه ی بهسازی شده ای از تانک چیفتن با نام پروژه ی شیر ایران بود. پس از درخواست ایران مبنی بر ساخت تانکی پیشرفته مشابه تانک چیفتن که در ارتش آن کشور در حال خدمت بود، کارخانجات اسلحه سازی سلطنتی انگلستان کار ساخت تانک را بصورت دو پروژه مجزا با مشخصه های FV4030/2(شیر1) و 4030/3(شیر2) آغاز کرد.اما در پی سقوط رژیم شاهنشاهی ایران عملاٌ سفارش ساخت این تانک از سوی ایران منتفی گردید. ظاهراٌ روند ساخت تانک جدید متوقف شده و پایان یافته بود ولی بعد ها وقایعی به وقوع پیوست که روند ساخت تانک را مجدداٌ احیا نمود.پس توقف پروژه ی مشترک تانک MBT-70 بعلت مشکلات مالی، ارتش انگلستان که به نتایج این پروژه بسیار امیدوار بود تصمیم گرفت تا پروژه تانک شیر ایران را از کارخانجات اسلحه سازی سلطنتی خریداری کند و آن را به عنوان گزینه ی اصلی خود برای ساخت یک تانک رزمی جدید ادامه دهد. با خرید این پروژه از سوی ارتش انگلستان این پروژه به پروژه چلنجر تغییر نام داد.
      تانک چلنجر1 دارای یک طراحی انقلابی بود که در آن از جدیدترین فناوری های نظامی عصر خود استفاده شده بود. یکی از معروفترین این فناوری ها زره چابهام بود که حفاظت به مراتب بیشتر از دیگر تانک ها به تانک چلنجر می بخشید. این زره هموژن نورد خورده (RHA) که ساختار آن بسیار پیچیده و محرمانه بود آنقدر پر قدرت بود که بعد از آن بعنوان استانداردی برای سنجش مقاومت زره دیگر تانک ها استفاده گردید. لازم به ذکر است که این زره در پروژه های دیگری همچون تانک آبرامز ایالات متحده نیز به کار گرفته شد که این امر توانایی بالای آن را ثابت می کند. اما زره خوب بتنهایی عامل برتری یک تانک رزمی به حساب نمی آید. این ادعا در مورد تانک چلنجر دقیقاٌ به اثبات رسید. در سال 1987 میلادی و طی رقابت زرهی اترش کانادا برای خریداری یک تانک زرمی جدید، تانک چلنجر در مقایسه با دیگر رقبای غربی اش آنچنان عملکرد وحشتناکی از خود بجا گذاشت که ارتش انگلستان نیاز خود را به یک تانک رزمی جدید را مطرح کرد. طی مراحل سنجش تانکهای رزمی شرکت کننده در مناقصه، تانک چلنجر1 در بین دیگر تانک های شرکت کننده بیشترین اصابت مستقیم در اثر گلوله ی دشمن را ثبت کرد که این امر مصیبت بار بود.این نقص به همراه سیستم های کنترل آتش و هدف یابهای ضعیف تانک باعث شد تا این تانک در بین دیگر رقابایش کند ترین سرعت آتش را داشته باشد.بدین ترتیب تانک چلنجر1 در انتهای جدول رده بندی تانک های رزمی شرکت کننده قرار گرفت. بعلت این حضور ضعیف، پیشنهاد ها به سوی بکار گیری ویژگی های منحصر به فرد تانکهای آبرامز ایالات متحده،لکلرک فرانسه و لئوپارد2 آلمان منعطف شد. سر انجام بخش طراحی سیستم های دفاعی شرکت ویکرز طراحی جدیدی از تانک را با نام چلنجر برگزید.اگرچه نام تانک جدید مشابه تانک قبلی بود ولی این تانک تنها چهار درصد با تانک قبلی وجه تشابه داشت و 150 مورد عملیات بهسازی بر روی آن انجام گرفته بود.
      علیرغم همه ی این مشکلات تانک چلنجر1 در نبردهایی همچون جنگ خلیج فارس و نبردهای بالکان بکار گرفته شد و عملکرد قابل قبولی در مقابل نمونه تانک های بلوک شرق از خود بر جای گذاشت. طی جنگ خلیج فارس 180 دستگاه تانک چلنجر1 به عربستان سعودی منتقل شد و در خطوط مقدم نبرد بکار گرفته شد. مقامات ارتش انگلستان ادعا کرده اند که واحدهای زرهی ارتش انگلستان توانسته اند تا 300 دستگاه خودروهای زرهی عراقی را بدون آسیب دیدگی حتی یک تانک چلنجر1 نابود نمایند.همچنین تانک چلنجر1 طی جنگ خلیج فارس از خود رکوردی بر جای گذاشت که در تاریخ نظامی تانکهای رزمی بی نظیر بوده است. این تانک موفق شد تا از فاصله چهار هزار متری یک دستگاه تانک عراقی را هدف قرار داده و منهدم نماید. لازم به ذکر است که تانک چلنجر1 در راستای ماموریت صلح بانی در بوسنی نیز بکار گرفته شده است. از سال 1998 روند جایگزینی تانک چلنجر1 با مدل بهسازی شده ی آن یعنی چلنجر2 آغاز گردید و تا سال 2002 میلادی به اتمام رسید.

      روند طراحی تانک چلنجر2 در آگوست 1989 میلادی به اتمام رسید و در فوریه سال 1990، اولین نمونه آزمایشی آن تکمیل گردید. در این نمونه ی آزمایشی ، از جدید ترین فناوری آنزمان استفاده شده بود.در اوایل آگوست سال 1990 هفت دستگاه نمونه آزمایشی و پس از آن دو دستگاه دیگر آماده گرید.از نه دستگاه نمونه آزمایشی، هفت دستگاه آن در لیدز و دو دستگاه دیگر در نیوکاسل ساخته شدند. همچنین یک برجک اضافی در لیدز ساخته شد تا از آن برای آزمایشات شلیک و اثر برخورد گلوله ی دشمن بر روی زره استفاده شود. این نمونه های آزمایشی از جهاتی با یکدیگر تفاوت داشتند ولی در همه ی آنها 156 مورد بهینه سازی انجام شده بود.عملیات بهسازی طوری طرح ریزی شده بود تا امکان انجام برخی از این بهسازی ها بر روی تانکهای چلنجر1 در محلهای نگهداری آنها امکانپذیر باشد.

      شرکت سیستمهای دفاعی ویکرز که در آنزمان مسئولیت پروژه را بر عهده داشت در سپتامبر سال 1990 تانک چلنجر2 را در معرض نمایش گذاشت. (لازم به ذکر است که بعد ها سرکت بی ای ایی سیستمز با خریداری شرکت ویکرز مسئولیت پروژه راعهده دار شد).

      پس از بررسی های انجام شده از سوی ارتش سلطنتی انگلستان این تانک برای خدمت در ارتش مناسب تشخیص داده شد. در ژوئن سال 1991 میلادی دولت انگلستان درخواست خرید 127 دستگاه تانک چلنجر 2و 13 دستگاه تانک آموزشی به ارزش 520 میلیون پوند را ارائه کرد.در سال 1993 تولید تانک در کارخانجات ویکرز در لیدز آغاز شد و اولین مرحله ی سفارش در جولای سال 1994 آماده تحویل گردید. در 16می سال 1994 ارتش انگستان آزمایشات تکمیلی تانک چلنجر2 را آغاز کرد. پس از اتمام آزمایشات متفاوت مقامات ارتش از عملکرد تانک ابراز رضایت کردند.در جولای سال 1994 وزارت دفاع انگلستان سفارش دیگری را برای خرید تانک ارائه کرد. این سفارش که ارزش آن بالغ بر یک میلیارد و دویست میلیون پوند بود شامل 259 دستگاه تانک چلنجر2،نه دستگاه آموزشی بعلاوه ی پشتیبانی آموزشی و لجستیکی میشد.فرآیند تولید از همان سال آغاز شد.
      تولید تانک در کارخانجات لیدز تا سال 1999 به اتمام رسید ولی کار تولید در نیوکاسل همچنان ادامه پیدا کرد تا آنکه در سال 2002 آخرین سری از تانکهای تولید شده نیز به ارتش انگلستان تحویل داده شد.در سال 1993 سلطان نشین عمان هجده دستگاه تانک چلنجر2 را سفارش داد و در سال 1997 سفارش خدید بیست دستگاه تانک دیگر را ارائه کرد. ارزش این معاله 240 میلیون پوند برآورد شده است.


      در سال 1999 وزارت دفاع انگلستان تایید کرد که تانک چلنجر2 توانسته است طی سخت ترین آزمایشات مطابق شرایط میدان نترد بهتر از هرتانک دیگری در سراسر جهان به اهداف مورد نظر دست یابد.با این حال برخی از کارشناسان مسائل نظامی معتقد بودند که این ادعا بیشتر بمنظور بازاریابی برای فروش تانک مطرح شده است. با روشن شدن جزئیات بیشتری از این آزمایشات، توانمندیهای تانک چلنجر2 بر همه گان آشکار گردید و از آن بعنوان یکی از بهترین تانکخای رزمی تام برده شد.

      جزئیات از این قرار بود:
      یک اسکادران مرکب از از دوازده دستگاه تانک چلنجر2 که خدمه ی آنها گلچینی از بهترین و با تجربه ترین پرسنل ارتش انگلیس بودند، موفق شدند تا آزمایشات زرهی تکمیلی واحدها موسوم بهATDU را با موفقیت به اتمام برساند.این اسکادران با پوشش دادن 5040 کیاومتر طی 84 نبرد شبیه سازی شده و شلیک 2856 گلوله از انواع مختلف مهمات 120 میللیمتری و 84000 گلوله ی کالیبر 7.62 میلیمتری مسلسل کار خود را به اتمام رساند. هر روز نبرد شبیه سازیس شده 33 کیلومتر پیشروی در زمینهای ناهموار، 27 کیلومتر حرکت در سطوح جاده ای و شلیک 34 گلوله ی توپ 120 میلیمتری و 1000 گلوله مسلسل موازی با توپ اصلی را شامل میشد.

      این آزمایشات اعتبار از دست رفته ی تانک چلنجر را به آن بازگرداند ولی با این حال در بازار فروش جهانی توفیق چندانی نصیب تانک نشد.علیرغم آزمایش تانک توسط کشورهای قطر ، عربستان سعودی و یونان هیچکدام از انی کشورها تمایلی به خرید تانک چلنجر2 از خود نشان ندادند. علت این امر رقابت فشرده در بازار جهانی و حضور رقبای سرسختی همچون سری تانکهای ابرامز ، لئوپارد2 ولکلرک بود. بدین ترتیب عمان به عنوان تنها مشتری خارجی تانک چلنجر2 باقی ماند و آخرین سری از سفارشات عمان در سال 2001 میلادی به ارتش آن کشور تحویل داده شد.

      بدنه تانک چلنجر2 از سه بخش تشکیل شده است: اتاقک راننده که در جلوی بدنه قرار دارد، بخش فرماندهی و کنترل که در برجک قرار گرفته و بخش موتور که در انتهای بدنه قرار دارد.بدنه و قطعات موتوری تانک چلنجر1 در تانک چلنجر2 نیز مورد استفاده قرار گرفته است که علت آن کارایی بالای آنها بوده اما برجک تانک کاملاٌ از طراحی تازه ای بهره می برد و با تانک قبلی تفاوت دارد.برجک تانک به زره چابهام نسل دوم مجهز شده است. این زره از ساختار محرمانه ای مرکب از لایه های سرامیک مخلوط در داخل زره فولادی تشکیل شده است و به آن زره ساندویچی نیز گفته می شود.این زره جدید به شدت مقاوم است و در مقابل سلاحهای هدایت شونده ی ضد تانک (ATGM) و مهمات انفجاری شدید ضد تانک (HEAT) که به خرجهای شکلدار مجهزند، از تانک مخوبی محافظت مینماید. علاوه بر تانک چلنجر، در تانک ابرامز ایالات متحده نیز ازفناوری این نوع زره استفاده شده است.برجک تانک توسط یک سیستم گرداننده الکتریکی حرکت میکند و در آن از سیستم الکترو هیدرولیکی استفاده نشده است.
      تانک چهار نفر خدمه دادر که عبارتند از:فرمانده، راننده، توپچی، و گلوله گذار.علت استفاده از چهار نفر،بالا بردن قابلیتهای رزمی و توان درگیری بیست و چهار ساعته تانک بوده است زیرا در اینگونه ماموریتهای سنگین تعداد نفرات تاثیر گذار خواهد بود (لازم به ذکر است که تانکهایی همچون لکرک یا T-72 از سه خدمه استفاده می کنند که این امر موجب افزایش خستگی روحی و جسمی نفرات در ماموریتهای طولانی خوهد شد).

      اتاقک راننده به یک پریسکوچ غیر فعال (PDP) مجهز اشت. این پریسکوچ از یک سیستم تقویت کننده تصاویر بهره میبرد در نتیجه حرکت در شب برای راننده امکان پذیر شده است. در نتیجه استفاده از این سیستم ها تانک میتواند در شب با سرعتی معدل سرعت روز خود حرکت کند و از وسایل روشنایی خارجی نیز استفاده ننماید.
      جایگاه فرمانده ی تانک که در سمت راست برجک واقع شده به هشت عدد پریسکوپ با قابلیت پوشش 260 درجه ای مجهز است. در زیر هر پریسکوچ کلید قرمز رنگی تعبیه شده است که در صورت فشار دادن آن برجک به سرعت با پریسکوپ هم سو خواهد شد.فرمانده تانک به یک هدف یاب متعادل با میدان دید وسیع به نام
      VS580-10 مجهز می باشد یک مسافت یاب لیزری نیز در آن تعبیه شده است.این هدفیاب قادر است تا دامنه +35 الی -35 درجه عمودی را پوشش دهد. کار طراحی و ساخت این هدف یاب را شرکت ساژم بر عهده داشته است.
      جایگاه توپچی که در جلوی فرمانده قرار دارد به یک سیستم تصویر ساز حرارتی مجهز است که شرکت تیلز اپتروسیس سازنده ای آن است. این سیستم که از حسگر UKTICM2 استفاده مینماید امکان دید در شب را برای توپچی فراهم کرده است. تصویر حرارتی با بزرگنمایی 4 الی 11.5 برابر در هدفیاب ها و نیز نمایشگرهای دیجیتالی فرمانده و توپچی تانک قابل رویت است.
      توپچی تانک به یک هدفیاب اصلی متعادل مجهز است که از یک مجرای نشانه روی بصری، یک مسافت یاب لیزری چهار هرتزی با دقتی در حدود 5 متر و بردی بین 200 الی 10000 مترو همچنین یک صفحه نمایش تشکیل شده است.کار طراحی این هدفیاب نیز توسط شرکت تلیز اپتروسیس انجام شده است.علاوه بر هدفیاب اصلی، تانک به یک هدفیاب فرعی نیز مجهز است که بصورت موازی با توپ نصب شده است تا در صورت نیاز توسط توپچی مورد استفاده قرار گیرد.خدمه گلوله گذار نیز به یک پریسکوپ روزانه مجهز است و در صورت نیاز می تواند از آن استفاده نماید.

      تانک چلنجر2 به یک سیستم کنترل آتش دیجیتالی ساخت شرکت جنرال داینامیکس کانادا(سابقا شرکت کامپیوتیگ دیوایسس) مجهز است.این سیستم از یک کامپیوتر تشکیل شده که بصورت خودکار محاسبات مربوط به فرآیند شلیک را انجام می دهد.سیستم کنترل آتش تانک قادر است تا شش هدف متفاوت را بصورت یکجا ردیابی کند. تانک های چلنجر2 ارتش انگمستان به یک سیستم کاربردی اطلاعات میدان نبرد (PBISA) مجهز شده اند که شرکت جنرال داینامیکس انگلستان کار طراحی آنرا بر عهده داشته است.این سیستم برای جمع آوری از دیگر تانک ها به منظور هماهنگی بیشتر و گرفتن دستورات لازم از ستاد فرماندهی مرکزی بکار میرود.اطلاعات این سیستم پس از پردازش کامپیوتری در نمایشگرهای فرمانده و راننده تانک به نمایش در می آید تا آخرین اطلاعات صحنه نبرد و آرایش نیروهای خودی یا دشمن را در اختیار آنها قرار دهد. همچنین برای تانکهای ارتش انگلستان یک سیستم تاکتیکی ارتباطات دیجیتالی به نام بومن (کماندار) در نظر گرفته شده که علاوه بر امکانپذیر کردن ارتباطات امن، به طور خودکار موقعیت جغرافیایی تانک را نیز نمایش می دهد تانکهای چلنجر2 ارتش انگلستان که در عراق خدمت می کنند در سال 2006 به این سیستم مجهز شدند.

      سلاح اصلی تانک چلنجر2 را یک توپ 120 میلیمتری خاندار بنام ال-30 تشکیل میدهد که از فولاد تصفیه شده ESR ساخته شده است. این نوع فولاد جزو مرغوبترین انواع فولاد در جهان بحساب می آید و استحکام بسیار بالایی دارد.این توپ به یک روکش عایق حرارت، یک سیستم مرجع نصب شده در دهانه لوله و همچنین یک سیستم تخلیه کننده دود مجهز است.

      سطح داخلی توپ ال-30 با روکشی از فلز کروم پوشیده شده تا ساختاری محکمتر و سطحی نرم تر به آن ببخشد.
      این روکش باعث می شود تا گلوله سایش کمتری با سطح لوله داشته باشد، دقت بیشتری پیدا کند، سرعت آن افرایش یابد و در نتیجه قدرت نفوذ آن بالاتر برود.توپ ال-30 دارای زاویه حرکت عمودی 10- الی 20+ درجه است و از آنجا که برجک تانک قابلیت حرکت 360 درجه ای دارد، توپنیز دارای زاویه گردش 360 درجه ای است و از یک سیستم کنترل و تثبیت کننده برقی استفاده مینماید.این توپ تفریباٌ با تمامی مهمات های فعلی 120 میلیمتری سازگار می باشد و می تواند گلوله های ثاقب ضد زره APFSDS-T مجهز به میله ی نفوذ کننده از جنس اورانیوم ضعیف شده ، گلوله های دودزا و انواع دیگری از گلوله های دیگری از جنس اورانیوم ضعیف شده نیز شلیک نماید از جمله چارم-1(CHARM-1) و چارم-3 (CHARM-3) که جزو مهمات اصلی تانک بحساب می آیند.در سال 2004 میلادی بخش سیستمهای زمینی شرکت بی ای ایی سیستمز طبق قراردادی متعهد شد تا تانکهای چلنجر2 ارتش انگلیس را به یک توپ 120 میلیمتری بدون خان مجهز کند.دین ترتیب تانکهای چلنجر2 ارتش انگلستان به توپ بسیار معروف و پر قدرت ال-55 ساخت شرکت راین متال آلمان مجهز شدند.این توپ که یکی از بهترین و قابل اعتماد ترین سلاحهای جهان بشمار می آید تاکنون بر روی سری تانکهای ابرامز ایالات متحده و ائوپارد2آ6 آلمان نصب گردیده است. این توپ قدرتمند از ژانویه سال 2006 تاکنون مضغول گذراندن مراحل آزمایشی بر روی تانک چلنجر2 می باشد.
      علاوه بر توپ اصلی تانک به یک مسلسل کالیبر 7.62 موازی با توپ و یک مسلسل GPMGL37A کالیبر 7.62 بر روی برجک برای دفاع هوایی مجهز میباشد.
      موتور تانک یک موتور دیزلی دوازده سیلندر پرکینز کاترپیلار با نام CV12 می باشد که 1200 اسب توان تولید میکند. همچنین تانک چلنجر2 به یک سیستم تعوض دنده ی اتوماتیک به نام TN54 مجهز است که شش دنده ی جلو و دو دنده ی عقب دارد.حداکثر سرعت جاده این تانک 59 کیلومتر بر ساعت و حداکثر سرعت آن در مناطق ناهموار 40 کیلومتر بر ساعت است.برد عملیاتی تانک نیز 450 کیلومتر در حالت معمول و 250 کیلومتر در مناطق ناهموار میباشد.
      لازم به ذکر است که مدل صادراتی تانک چلنجر2 به یک موتور دیزلی جدید به نام MTUMT883 مجهز شده است که به آن قدرتی معادل 1500 اسب میدهد. حجم کم این موتور باعث میشود که فضای بیشتری برای دخیره سوخت بوجود بیاید که این امر باعث افزایش برد عملیاتی تانک تا شعاع 550 کیلومتری شده است.

      تانک چلنجر2 به یک سیستم حفاظتی شیمیایی- میکروبی-هسته ای (ش م ه) مجهز است که از خدمه تانک در برابر عوامل غیر متعارف حفاظت می کند.سیستمهای الکترونیکی تانک نیز در برابر امواج الکترومغناطیس ناشی از انفجارات هسته ای مقاوم هستند. این خصوصیات باعث شده است تا تانک برای نبردهای غیر متعارف نیز آمادگی داشته باشد.قابل ذکر است که تانک چلنجر2 یکی از معدود تانکهایی است که از فناوری پننهانکاری استفاده مینماید. شکل خاص بدنه و برجک باعث گردیده تا اثر راداری تانک به حداقل برسد.
      علیرغم عدم شهرت زیاد تانک چلنجر این تانک واقعاٌ یکی از بهترین تانکهای امروز جهان است.زره مستحکم، قدرت آتش خوب ، قابلیت تحرک مناسب و ایمنی بالا از تانک چلنجر2 تانکی مناسب و قابل اطمینان ساخته است که توانمدندی هایش را در عرصه نبرد و نه روی کاغذ به اثبات میرساند.

      مشخصات تانک رزمی چلنجر 2
      خدمه : 4 نفر
      جرم کلی تانک : 62500 کیلو گرم
      طول بدنه تانک :8،3 متر
      عرض تانک : 3،5 متر
      ارتفاع تانک از سطح زمین : 2،5 متر

      جنگ افزار های موجود روی تانک : یک توپ 120 میلیمتری + یک مسلسل 7،62 میلیمتری موازی با توپ + یک مسلسل با کالیبر 7،62 نصب شده روی برجک
      ظرفیت گلوله توپ : 50 گلوله از انواع مختلف
      ظرفیت گلوله مسلسل : 4000 گلوله
      قابلیت دید در شب : دارد
      قابلیت شلیک در حین حرکت : دارد
      موتور : CV12 دیزلی با 1200 اسب بخار قدرت
      حداکثر سرعت : 59 کیلومتر بر ساعت : جاده ای -- 40 کیلو متر بر ساعت : غیر جاده ای
      حداکثر برد عملیاتی : 250 الی 450 کیلومتر
      سیستم استتار : بهمراه دو سری پنج تایی نارجک دودزا، تخلیه کننده دود از اگزوز ال-8

      منبع : ماهنامه جنگ افزار شماره 29
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.