امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[center]با عرض سلام و ادب و احترام خدمت به تمامی بزرگواران در سایت میلیتاری

[quote][url="http://wdl.persiangig.com/pages/download/?dl=http://reza4087.persiangig.com/video/zol3%20irinn.wmv"]http://wdl.persiangi.../zol3 irinn.wmv[/url]

آپلود شده توسط جناب [b][color=#008000]reza4087[/color][/b][/quote]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/Z3_-_Talk_of_the_day_28Channel_629.jpg[/img]

دوستان این فیلم که مربوط به برنامه گفتگوی روز در شبکه خبر هستش و دیروز پخش شد رو حتما" دریافت کنید چون شامل نکات مهم و تصاویر تست های مختلف تانک ذوالفقار هستش . البته این فیلم نسخه ناقص برنامه هستش و نکات مهم دیگری هم در برنامه گفته شد که در ادامه خدمت دوستان عرض میکنم .

البته در فیلم بالا مراحل تست رد کردن موانع ، عبور از ناهواری ها و عوارض زمینی و گذر از تپه با شیب تند حذف شده ولی در قسمتی از برنامه گفته شد در تست های متعدد ، مختلف و متفاوتی که به تناوب و در طول دوره خاصی از نسل جدید تانک ذوالفقار بعمل اومد کارشناسان ما به این نتیجه رسیدند که نسل جدید ذوالفقار نزدیک به [b]90%[/b] نسبت به یکی از تانک های شرقی [b](T-72)[/b] کارایی بهتری داره و حتی در تعدادی از پارامتر ها برتر و یا همسطح گونه دیگر از تانک های شرقی (به احتمال زیاد T-80) هستش و همچنین به این نکته اشاره شد که نسل جدید تانک ذوالفقار در برابر حملات ش.م.ر و به خصوص حملات شیمیایی کاملا" ایزوله و عایق هستش و به سیستم ارتباطاتی و فرماندهی خوبی مجهز شده . در قسمت دیگه ای از برنامه سردار به رفع[b] 70% نقاط کور[/b] تانک ذوالفقار اشاره کرد و در مورد 30% باقیمانده هم گفتن که در حال رفع مابقی نقاط کور هستند و همچنین به تولید و [b]ساخت پریسکوپ[/b] بسیار پیشرفته و دقیق (رو این نکته تاکید کردند) اشاره کردند و گفتند بزودی این پریسکوپ بر روی برجک ذوالفقار و تانک جدید سبلان نصب میشه . البته از فهوای کلام سردار کاملا" معلوم بود تانک ذوالفقار 3 قراره طی یک یا چند مرحله دوباره ارتقا پیدا کنه ولی اینگونه بر میاد که ارتقا مربوط به بدنه و شاسی تانک نخواهد بود و تولید انبوه ذوالفقار 3 هم به همین دلیل هستش . از ابتدای گفتگو سردار به تاکتیک ( هوا - رزم ) و یا همون پشتیبانی هوایی بالگرد از تانک اشاره کردند و در این قضیه از جنگ عراق و آمریکا شاهد مثال آوردند که معلومه ارتش به این تاکتیک توجه خاص و نگاه ویژه ای داره . در مورد تانک صمصام هم ذکر کردند که برجک جدید و بسیار خوبی طراحی شده و بزودی بر روی M60 ها نصب میشه . در مورد تانک جدید سبلان هم گفته شد این تانک یه تانک کاملا" جدید و دیجیتال خواهد بود که تمامی تکنولوژی و دانش کسب شده تا به الان و تمامی تحقیقات و دستاوردهای جدید در آینده بر روی آن قرار خواهد گرفت و در مورد برجک آن هم گفتند از طراحی خاص و ویژه ای برخورداره .

اما در مورد اتولودر تانک ذوالفقار البته با دیدن دوباره فیلم محرز شد گلوله گذار آن همان گلوله گذار Carousel تانک T-72 هستش . اما بنده کاملا" خوشبین هستم با نصب زره غیر انفجاری چند لایه بر روی سینی چرخان (امری که احتمال آن محال نیست) و قرار دادن مهمات اضافی در سبد مخصوص و محافظت شده در پشت برجک و اینکه اصولا" فرم ، ساختار و هسته چند لایه بدنه ذوالفقار که تاکید ویژه ای روی آن شده با بدنه تانک T-72 متفاوت بوده و به تبع امکان کمتری برای نفوذ اثرات تسلیحات ضد زره به داخل محفظه تانک و برخورد با اتولودر ذوالفقار داره . البته باید دوستان بیشتر در این مورد نظر بدهند .[/center]

[center][b]در ضمن طراحی برجک به اون بزرگی برای تانک جدید سبلان از نظر دوستان چه معنی میتونه داشته باشه ؟[/b][/center] ویرایش شده در توسط Killuminati
  • Upvote 9
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]
ما تا قبل ازنسل جدید ذولفقار سرترین تانکی رو که بصورت رسمی در اختیار داشتیم همون تی 72 های روسی بود
خوب الان آیا ذولفقار از تی 72 سرتر نیست؟
روسها از کجا شروع کردن و بعد از چند سال به تی 72 ( و بعدترها و سرترهاش) رسیدن و ما از کجا و کی؟
فکر نمیکنین خوب شروع کردیم؟[/quote]

دقیقا و ممنون. زدی به خال!
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از توضیحات استاد علی عزیز

[quote]
توجه کردید سردار در چند جا از صحبت های خودش سوتی های فاحشی داد؟ ضمن اینکه بقیه صحبت های ایشون هم درازگوش فرض کردن دیگران بود.[/quote]

این سوتی های فاحش هم سطح اطلاعات سردار را میرساند! البته که همه ما ممکن است اشتباه کنیم ولی برخی اشتباهات از برخی افراد غیر قابل قبول است!

در ضمن هیچ ماست فروشی نمیگه ماستم ترشه برادر جان! ترش بودن و سطح ترشی ماست رو امثال شما و یا بنده باید مشخص کنیم! طرف میاد از بارگذار پیشرفته (!) صحبت میکنه ولی نمیاد سال طراحی و ساخت این بارگذار پیشرفته رو بگه! یا اینکه چه ضعف هایی دارد!

تصاویر شلیک از فواصل 2000 متری رو برای من و شما قرار میدهند و از بالاترین دقت آتش صحبت میکنند و .......................... ولی نمیان بگن که چلنجری هم بوده که در 5000 متری هدف زده! بگذریم!

گفتن واقعیات و آنچه که هستیم به مراتب بهتر از عوام فریبی و بزرگنمایی ها است! بهتر است ذوالفقار را همانطور که هست تحلیل و معرفی کنیم!
  • Upvote 13
  • Downvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[font=tahoma,geneva,sans-serif]صحبت جناب elo کاملا درست هست. حتما درسته که این تانک از تی 72 بهتره و داره نشون میده که ایران توی زمینی هم پیشرفتهای خوبی داشته[/font]

[b][size=5][font=tahoma,geneva,sans-serif]اما[/font][/size][/b]

[font=tahoma,geneva,sans-serif]به شرط اینکه شما مجبور نباشی توی چند سال آینده با نیروی زمینی کشوری که از ابرامز یا لپارد استفاده میکنه، درگیر بشی! اون موقع دیگه فرق نداره شما ذوالفقار رو خودتون ساختید یا روسها بهتون هدیه دادن. نتیجه رو پرفورمنسش تعیین میکنه.[/font]

[font=tahoma,geneva,sans-serif]البته اگه توی سالهای بعدی جنگی نباشه و با همین سرعت ایران پیشرفت کنه و ذوالفقار رو بهبود بده، حتما یه روزی از تانکهای خوب دنیا خواهد شد (بهترین نمیشه، ولی شاید توی 5 تای اول جا شد)[/font] ویرایش شده در توسط heliaa
  • Upvote 5
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان بنظرتون بیشترین ضعف ذلفقار تو قسمت سیستم های الکترونیکی کنترل اتش و پریسکوپ و...هستش یا حفاظت زرهی و طراحی برجک و شاسی
  • Upvote 3
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
درسته، ساخت هرچیزی توی خود کشور، ظرفیتهای صنعتی-نظامی رو خیلی بالا میبره و مهمتر از همه اینکه امکان ارتقای اون رو هم بهمون میده. امیدوارم حداقل 10 سالی جنگ با ایران نباشه تا این تانک رو بتونه به محصول خیلی عالی تبدیل کنه
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='misalu2001' timestamp='1360270702' post='298676']
ساخت در کشور ولو در یک زمینه ولو با قیمت بالاتر ولو با کیفیت پایین تر، بسیار ارزشمند تر از خرید بهترینهای جهان است.
بیاییم این را باور کنیم و خود را کوچک نشماریم.
لزومی ندارد در باره محصولات ساخت خودمان بی جهت غلو کنیم و کار ارزشمند خود را با دروغ کوچک کنیم.
طراحی و ساخت نمونه ماکت قاهر الحق یک دستاورد بزرگ است. لزومی ندارد بخواهیم آن را با رپتور مقایسه کنیم.
ذ3 یک دستاورد بنیادی و ارزشمند است، لزومی ندارد اثبات کنیم از لیوپارد و آبرامز بالاتر است.
اگر ایمان داشته باشیم که دست گذاشتن روی زانوی خودمان و ندادن پول نفت به خارجیان بابت محصول، بزرگترین افتخار است، آنگاه دیگر لزومی به غلو در کارکرد محصول نمی ماند.

اما همانطور که دوستان اشاره کردند، برنده جنگ را کارکرد تایین می کند اما بدانیم محصولی که وارداتی باشد، در دست مصرف کننده آن کارایی را ندارد که در دست سازنده دارد.
سازنده به محض مشخص شدن یک عیب یا رو شدن یک تاکتیک، محصول خود را ارتقا می دهد اما مصرف کننده چه؟
اگر ما به راستی توانایی تولید سام 6 گین فول را داشته باشیم، به راحتی می توانیم برای مقابله با خطرات بومی خودمان، آن را تغییر داده و چیزی مثل بوک بسازیم اما اگر صرفا مصرف کننده باشیم، باید محصول قبلی را بازنشسته کنیم و محصول بعدی را با قیمت بالا بخریم.

درست است که در کوتاه مدت خرید محصول آماده، امنیت بیشتری برای ما ایجاد می کند اما این تیشه زدن به ریشه آینده گان است.

متاسفانه بنده در رونمایی های غرور آفرین دهه فجر، یک نقطه ضعف دیدم و آن هم احساس حقارت از ضعفهای احتمالی تولیدات داخل بود.
باید سرمان را بالا بگیریم و بگوییم:
"این ماک آپ قاهر است، طراحی آن توسط متخصصان ایرانی انجام شده و نمونه بدنه آن ساخته شده"
چه افتخاری از این بالاتر؟
مگر باید حتما عملیاتی شده باشد که مایه افتخار کشور باشد؟ مگر حتما باید از رپتور بهتر باشد تا مایه افتخار ما باشد؟

ما باید سرمان را بالا بگیریم و بگوییم:
"این تانک ذ3 به همت متخصصان داخلی ساخته شده. بعضی قطعات آن از قطعات موجود استفاده شده ولی کارایی کلی با توجه به نیاز ما بهینه شده"
چه افتخاری از این بالاتر؟
مگر حتما باید از تی 90 بهتر باشد که مایه افتخار کشور باشد؟ مگر حتما باید اتولودر آن قطاری باشد که مایه افتخار کشور باشد؟

متاسفانه و شور بختانه، بعضی از مسولین ارزش کار متخصصان داخلی را کم دیده اند و بنا بر این فکر کرده اند که اگر بزرگنمایی نکنند، مردم هم ارزش کار متخصصان را مثل خودشان درک نخواهند کرد. بنا بر این دست به غلو زده اند و فرموده اند:
"جنگنده بمب افکن قاهر فوق پیشرفته است" (فوق برای چی؟؟؟)
"قاهر 1000 ساعت تست شده است"
"ذ3 از بسیاری جهات از پیشرفته ترین تانکهای شرقی بهتر است"
"اتولودر ذ3 بسیار پیشرفته است"
...

مشک آن است که خود ببوید و الحق والانصاف مشک متخصصین ما خیلی هم عالی بوده است اما غلوهای بیجای برخی، شیرینی این دستاوردها را متاثر کرده.
به امید روزی که به واقعیت افتخار کنیم.
[/quote]

فرمایش ایشان کاملا متین است.
اگر باور کنیم که می‌توانیم و از پیش آمدن خطاها نترسیم و در شکستها درس بگیریم، حتما خواهیم توانست روزی بهترینها را بسازیم.

یاد غرق شدن جکت \ارس جنوبی افتادم و اینکه عده‌ای از آدمها که هرگز حتی تلاش نکرده‌اند که کاری از صنعت نفت را داخل کشور انجام دهند، چقدر بد و بیراه نثار مهندسان این کار کردند که تنها جرمشان کار برای مملکت بود (کامنتهای سایتهایی مثل پارسینه، فرارو و ... را ببینید)
مدیران باید یادبگیرند که در پروزی و شکست، پشت سر مهندسان و محققان باشند.

ذ-۳ تانک خوبی است زیرا آن را خودمان ساخته‌ایم، ایرانی است. حال که خودمان ساخته‌ایم، می‌توانیم ارتقا دهیم و بهترش را نیز بسازیم.
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جناب elo منظور دوستان ما و انتقادهای دوستان در خصوص ضعفهای امنیتی داخل تانک خیلی بجاست! حالا که ما یاد گرفتیم تانک بسازیم چرا از همون اول طراحی خوب و امن نکنیم تا امنیت خدمه تانک فراهم بشه. دوستان پیشنهاد میکنم که یکی از دوستان اهل فن نامه ای به وزارت دفاع در خصوص همین ضعفهای ذوالفقار نوشته بشه و همه ما امضا کنیم چون این تانک مال همه ملته پس ما هم به نوعی کمک کنیم شاید اتفاقی یا تحولی رو ذوالقار افتاد! دوستان کلیپ تی-۷۲ ها رو در جنگ سوریه ببینید این تانک حتی با زره واکنشگر توست ار پی جی ۷ به تعداد زیاد منهدم شده! وقتی این تانک رو طراحی کردن اصلا نظرات خدمه های تانکهای در اختیار ایران رو اصلا پرسیدن? ایا خدمه های تی-۷۲ ازش راضین که تانک ذولفقار بارگذار مهماتش بر مبنای تی-۷۲ ساخته شده! باید این تانک مثل تانکهای غربی ساخته بشه! منظورم در حد ابرامز نیست ولی همین چیزهایی که جناب ALI و Gobbles گفتن واقعا درسته.
  • Upvote 3
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='misalu2001' timestamp='1360270702' post='298676']
ساخت در کشور ولو در یک زمینه ولو با قیمت بالاتر ولو با کیفیت پایین تر، بسیار ارزشمند تر از خرید بهترینهای جهان است.
بیاییم این را باور کنیم و خود را کوچک نشماریم.
لزومی ندارد در باره محصولات ساخت خودمان بی جهت غلو کنیم و کار ارزشمند خود را با دروغ کوچک کنیم.
طراحی و ساخت نمونه ماکت قاهر الحق یک دستاورد بزرگ است. لزومی ندارد بخواهیم آن را با رپتور مقایسه کنیم.
ذ3 یک دستاورد بنیادی و ارزشمند است، لزومی ندارد اثبات کنیم از لیوپارد و آبرامز بالاتر است.
اگر ایمان داشته باشیم که دست گذاشتن روی زانوی خودمان و ندادن پول نفت به خارجیان بابت محصول، بزرگترین افتخار است، آنگاه دیگر لزومی به غلو در کارکرد محصول نمی ماند.

اما همانطور که دوستان اشاره کردند، برنده جنگ را کارکرد تایین می کند اما بدانیم محصولی که وارداتی باشد، در دست مصرف کننده آن کارایی را ندارد که در دست سازنده دارد.
سازنده به محض مشخص شدن یک عیب یا رو شدن یک تاکتیک، محصول خود را ارتقا می دهد اما مصرف کننده چه؟
اگر ما به راستی توانایی تولید سام 6 گین فول را داشته باشیم، به راحتی می توانیم برای مقابله با خطرات بومی خودمان، آن را تغییر داده و چیزی مثل بوک بسازیم اما اگر صرفا مصرف کننده باشیم، باید محصول قبلی را بازنشسته کنیم و محصول بعدی را با قیمت بالا بخریم.

درست است که در کوتاه مدت خرید محصول آماده، امنیت بیشتری برای ما ایجاد می کند اما این تیشه زدن به ریشه آینده گان است.

متاسفانه بنده در رونمایی های غرور آفرین دهه فجر، یک نقطه ضعف دیدم و آن هم احساس حقارت از ضعفهای احتمالی تولیدات داخل بود.
باید سرمان را بالا بگیریم و بگوییم:
"این ماک آپ قاهر است، طراحی آن توسط متخصصان ایرانی انجام شده و نمونه بدنه آن ساخته شده"
چه افتخاری از این بالاتر؟
مگر باید حتما عملیاتی شده باشد که مایه افتخار کشور باشد؟ مگر حتما باید از رپتور بهتر باشد تا مایه افتخار ما باشد؟

ما باید سرمان را بالا بگیریم و بگوییم:
"این تانک ذ3 به همت متخصصان داخلی ساخته شده. بعضی قطعات آن از قطعات موجود استفاده شده ولی کارایی کلی با توجه به نیاز ما بهینه شده"
چه افتخاری از این بالاتر؟
مگر حتما باید از تی 90 بهتر باشد که مایه افتخار کشور باشد؟ مگر حتما باید اتولودر آن قطاری باشد که مایه افتخار کشور باشد؟

متاسفانه و شور بختانه، بعضی از مسولین ارزش کار متخصصان داخلی را کم دیده اند و بنا بر این فکر کرده اند که اگر بزرگنمایی نکنند، مردم هم ارزش کار متخصصان را مثل خودشان درک نخواهند کرد. بنا بر این دست به غلو زده اند و فرموده اند:
"جنگنده بمب افکن قاهر فوق پیشرفته است" (فوق برای چی؟؟؟)
"قاهر 1000 ساعت تست شده است"
"ذ3 از بسیاری جهات از پیشرفته ترین تانکهای شرقی بهتر است"
"اتولودر ذ3 بسیار پیشرفته است"
...

مشک آن است که خود ببوید و الحق والانصاف مشک متخصصین ما خیلی هم عالی بوده است اما غلوهای بیجای برخی، شیرینی این دستاوردها را متاثر کرده.
به امید روزی که به واقعیت افتخار کنیم.
[/quote]
به جرات میتونم بگم یکی از منطقی ترین و منصفانه ترین نقدهای چندین روز اخیر رو شاهد بودیم
براستی که هم ستایندگان و هم ایراد گیرندگان باید این نوشته رو چندین و چند بار بخونن
منتها کمی چربشش به سمت ایرادگیرندگان بود
کمی و نه خیلی زیاد و حتی قابل لمس
اما من حرف این دوست عزیزمونو براستی قبول میکنم
مشکل ما در مواجهه با رونمایی های بسیار غرور آفرین دهه فجر امسال بزرگنمایی و کوچکنمایی های بسیار شبه برانگیزیه که برخیهامون عنوان میکنیم و میکنند!!
اینکه ما میتونیم رو خیلی ها هنوز نمیخوان باور کنن
و اینو هم که ما هنوز در آغاز راه توسعه و پیشرفت هستیم و کمکم داریم از مرحله کپی و مهندسی معکوس به سمت طراحی بومی و ساخت داخلی گذر میکنیم رو برخی اینوریها نمیخوان قبول کنن
باید قبول کنیم که تا ساخت برابر با رپتور و یا برابر با آبرامز هنوز راه زیادی در پیش داریم
با سابقه و برنامه وسرمایه اونا و مقایسه اش با ما بالاخص جذب همه سرمایه های فکری و دانشی دیگر کشورها و آزاد بودن در ارتباط با دیگران و بایکوت وحشتناک و تحریمهای آنچنانی اونا علیه ما همین دستاوردهامون هرچند هم از استاندارد های برتر دنیا فاصله داشته باشن شاهکارن
من به شخصه طراحی جسورانه و شجاعانه قاهر رو حتی اگر فقط روی کاغذ هم بودو مدلسازی رایانه ای هم نداشت نه فقط شاهکا که
[size=5][b]معجزه اندیشه و توان ایرانی[/b][/size] میدونم
غلو هم نیمکنم
با دست خالی و در این وانفسای اقتصادی و در اوج تحریم که بهمون سنگ نمیدن سرمونو باهاش بشکونیم معجزه کردیم
دیگه دلیلی نداره با آلودن اینهمه معجزهاک به ننگ و آلودگی دروغ و بزرگنمایی نابجا از قداست و ارزشش کم کنیم
از اون طرف
نمیدونم چرا برخی دوستان و هممیهنان من نمیخوان قبول کنن که بابا ما این توانایی رو داریم و میتونیم
ما ثابت کردیم هرگاه که خواستیم ودرست برنامه ریزی کردیم و درست مدیریت شدی و درست حرکت کردیم شاهکار خلق کردیم
کم نبوده شاهکارهامون توی دفاع مقدس که دهن همه وامونده
جالبه ما یک کشور جهان سوم در حال توسعه و تحت شدیدترین تحریمها کارهایی میکنیم که برخیها فوری میان و ترازوی مقایسه با آمریکا رو میزون میکنن
خداییش اگر مالدیو بیاد برابر برزیل 3-0 ببازه کی برنده واقعی بازیه؟
ما دست آوردهایی ساختیم و رونمایی کردیم و و معرفی کردیم که اختلافشون با غربیها ابدا 3-0 نیست
نمیگم برتریم
نمیگم مساوییم
میگم شاید 3-1 یا 3-2 باشیم
اونا قدرت اول دنیا بوده و هستن و ما از کجا رسیدیم به اینجا
خداییش پس از قبول قطعنامه و پایان دفاع مقدس ما کجا بودیم اونا کجا
ما همونی هستیم که بهمون سیم خاردار نمیدادن
برای موتور قایق ها برای عبور از اروند رود چه مصیبتها که نکشیدیم
برای گلوله آرپی جی چه سختیها که تحمل نکردیم
و
و
و
یادمه یه جا فرمانده وقت سپاه (جناب آقای محسن رضایی) درر یک سخنرانی برای نیروهای سپاه عنوان کرده بودن که تنها 4000 راکت کاتیوشا توی کل کشور موجوده
کرکنم سال 66 بود (درست خاطرم نمونده)
خوب اون کشور الان نگنده نسل سوم میسازه و اسکادرانش عملیاتیه
جنگنده های بسیار پیچیده نسل چهارمش رو بدون کمک کشور سازنده روپا نیگر داشته
جنگنده نسل پنجم داره طراحی میکنه
یکی از قدرتهای برتر موشکی دنیاست
ناو و ناوچه و زیردریایی داره میسازه
تانک میسازه
و..
و
و
خداییش ما چقدر رشد داشتیم اونا چقد
اونا هم داشتن اما سرعت و شتاب کدوممون بیشتر بوده
بودجه و امکانات و سرمایه و نیروی انسانی و تجهیزات وو... کدوممون بیشتر و بهتر بوده و کدوممون بیشتر پیشرفت داشتیم
کمی منصف باشیم
کار عزیزانمون در مجموعه نیروهای مسلح و همه اونایی که باهاشون درگیر و در ارتباطن واقعان ستودنیه
کارشون قابل ستایشه
در اوج سختیها و تنگناها دارن شاهکار میکنن
کنار دستمونو ببینین
نمیگم عراق و افغانستان و یا حتی پاکستان و عربستان
همین ترکیه
موقعیتش
امکان کمک گیریش
سرمایه و شرایط اقتصادیش
عضویتش توی ناتو
و هزاران فاکتور مثبت دیگه
اما کدوممون بیشتر روپای خودمون ایستادیم
اگر فردای روزگار بین اسراییل و ترکیه جنگی دربگیره
جنگنده های ترکی رو که اسراییل ارتقا داده میتونن جلوی اسراییلی ها دووم بیارن؟
کدوم یکی از ما دوتا درصورت درگیر شدن توان ادامه نبرد طولانی تری رو دارن
با فرمولهای جهانی رزم و دفاع شرایط رزمی کدوممون در بعد استراتژیکی بهتر و برتره؟
بیایین کمی منصف باشیم
خیلی نه
فقط کمی
و اما اون دوستی که درباره ایمنی فرمودن
دوست خوبم بنده هم گفتم خیلی از ایرادهای دوستان رو میپذیرم منتها نحوه و تفکر بیان برخی ها رو نه
گفتم برخیها به جهت دلسوزی میگن
برخیها فقط بابت تحقیر و تمسخر
فکر کنم شما خودتون هم با من هم عقیده باشین که متخصصان و کارشناسان ما در نیروهای مسلح اعم از ارتش و سپاه و وزارت دفاع
تخصص و دانششون و احاطه به امار و اطلاعات داشته ها و ساخته هامون از من و شما و همه ماها بیشتره
اونا معظلاعت و کمبودها رو هم میدونن
و خیلی چیزهایی که ما حتی روحمون هم خبر نداره
و بدونین که بیشک در باره اونا تفکر و اندیشه ای دارن
من هم با اریه پیشنهاداتمون هرچند هم به نظر سطحی و غیر فنی بیان تا اونایی که واقعا معقول و فنین موافقم
خیلی از ایرادات میتونه از دل همین نقدها برطرف بشه
منتها با نقد و ادبیات دلسوزانه
نه توهین امیز و تحقییر کننده
برگردین برخی نقدها رو بخونین
میبینین دست برقضا غیر فنی ترینهاشون یا توهین نابجا و تحقیر الکی هستن یا تحسین نابجا و بزرگنمایی نادرست
من با این دو دسته مخالفم ویرایش شده در توسط 00Amin
  • Upvote 10
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام،

احتمالاً بسياری از شما عزيزان در جريان طراحی قوای محرکه برای تانک پلنگ (از پروژه ذوالفقار) نيستيد. در نخستين نمايشگاه زرهی نيروی زمينی ارتش در خيابان پاسداران تهران (نزديک به 18 سال پيش) که نمونه اوليه تانک ذوالفقار (آن زمان از سوی پرسنل ارتش به عنوان تانک پلنگ ايران ناميده می شد) و تانک بر ببــر 400 به همراه تی-72 اس، ام-60، چيفتن و تی-62 خريداری شده از کره شمالی به نمايش درآمده بودند، از عزيزان متخصص ارتشی و طراحان تانک پلنگ درباره تانکهای شرقی و غربی پرسشهايی مطرح نمودم که همگی و در هر رده ای به نفع تانکهای غربی صحبت نمودند و کمبود فضای داخلی و عدم توجه به رفاه خدمه تانک، موتور پر سر و صدا و سخت تعويض شدن دنده ها را از معايب اصلی تانکهای شرقی بر شمردند. پرسنل وقت جهاد خودکفايی نيروی زمينی ارتش در پاسخ به پرسش اينجانب راجع به پيشرانه تانک پلنگ توضيحی دادند مبنی بر اين که پس از نصب موتور تی-72 بر روی تانک پلنگ ايران (که بعداً به ذوالفقار 1 تغيير نام داد) پروژه کوپل کردن دو موتور تانک تی-55 (تی-62) و رسيدن به توانی برابر 1040-1160 اسب بخار برای ورژنهای بزرگتر تانک ذوالفقار با جديت در حال انجام بود. البته بنده متأسفانه از سرانجام آن پروژه بی اطلاع هستم. نمونه های برش خورده از انواع چينی و روسی موتور دو زمانه تانک تی -55 نيز در اين نمايشگاه به نمايش درآمده بود. همچنين در روبروی جايگاه مسئولين پلاکاردی بود که نوشته بر روی آن تانک پلنگ را "کم ارتفاع ترين تانک جهان" معرفی می نمود. ویرایش شده در توسط Brave_Heart
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یکی از دوستان در IMF نکته خوبی رو در مورد ذولفقار اشاره کرد که بهتر دیدم اینجا هم مطرح بشه:

[left][quote][color=#F0F0F0][font=arial, Helvetica, sans-serif][size=3][background=rgb(48, 48, 48)]The major difference between the 2A46(M) on the Zulfiqar and the 2A46(M) on Iran's T-72S is the transition from stabilized guns to stabilized sights, which produces a much clearer picture for the gunner since his sight-picture is no longer slaved to the movement of the gun, which is heavy enough that no amount of stabilization is going to keep it steady over rough ground. When Iran describes their tank FCSs ([/background][/size][/font][/color][url="http://modlex.ir/cgi-bin/store.pl/page=product.html/pid=MXF04-000110"]example[/url][color=#F0F0F0][font=arial, Helvetica, sans-serif][size=3][background=rgb(48, 48, 48)]) as having "fire gates", what they're describing is a system that only allows the gunner to fire when correctly aligned with the target, and is not dependent on the gunner being able to identify when that moment is.[/background][/size][/font][/color][/left]

[left][color=#F0F0F0][font=arial, Helvetica, sans-serif][size=3][background=rgb(48, 48, 48)]From what I've read, actually "firing-on-the-move" is relatively rare, firing from a short stop is preferred (anecdotal, I'm not sure what most doctrines call for). Stabilized sights are important in these scenarios nonetheless because they allow effective surveillance (including target acquisition) during tactical movement, which in turn makes the engagement cycles during the short-stops more effective.[/background][/size][/font][/color][/quote][/left]

[left][CODE]http://www.iranmilitaryforum.net/land-forces/zulfiqar-tank/msg171812/?topicseen#msg171812[/CODE][/left]
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط 951
      تاپیک جامع تحولات زرهی در نیروهای نظامی ایران
       
      با سلام
      این تاپیک برای ثبت نظرات و پیشنهادات علمی و عملی در خصوص تجهیز نیروهای زمینی ایران به یک تانک اصلی میدان نبرد برای جنگهای نوین ایجاد گردیده است .
       
       
      پلتفرم های موجود در نیروهای نظامی ایران به شرح زیر میباشند که هر کدام میتوانند در صورت برخورداری از مشخصات لازم بستر ی برای توسعه تانک اصلی میدان نبرد برای کشورمان باشند .
       
      ام۴۷ پاتون
       

      ام۴۷ پاتون یک تانک متوسط آمریکایی بود که با پیشرفت طرح تانک ام۴۶ پاتون در اوایل دهه ۱۹۵۰ ساخته شد. این تانک به عنوان تانک اصلی نیروی زمینی و تفنگداران دریایی و جایگزین تانک‌های ام۴۶ و ام۴ شرمن وارد ارتش آمریکا شد اما در این ارتش در هیچ جنگی شرکت نکرد.
      ام۴۷ تنها پس از چند سال با ساخت تانک پیشرفته‌تر ام۴۸ پاتون از استاندارد خارج شد و در اختیار متحدان آمریکا قرار گرفت و در جنگ‌های متعددی از جمله توسط اردن در جنگ شش‌روزه علیه اسرائیل، توسط پاکستان در جنگ‌های هند و پاکستان، از سوی ترکیه در حمله سال ۱۹۷۴ ترکیه به قبرس، توسط ایران در جنگ ایران و عراق و در خدمت استقلال‌طلبان کروات در جنگ استقلال کرواسی شرکت داشت.
       
      ام۴۸ پاتون
       

      ام۴۸ پاتون یک تانک متوسط آمریکایی بود که سومین و آخرین تانکی به شمار می‌رفت که به نام ژنرال جرج پاتون فرمانده سپاه سوم ایالات متحده در جنگ جهانی دوم و از هواداران کاربرد تانک در میدان نبرد، نامگذاری شد. البته ام۶۰ تانکی که بعد از ام۴۸ طراحی و تولید شد هم به طور غیر رسمی ام۶۰ پاتون نامیده می‌شود. طراحی ام۴۸ بر اساس پیشرفت و توسعه ام۴۷ پاتون تانک متوسط قبلی آمریکایی ها صورت گرفت و شباهت ظاهری زیادی با آن دارد اما از نظر ساختار کلی تانکی متفاوت و مستقل است.
       
      ام۶۰ پاتون
       

      ام۶۰ پاتون نخستین تانک رزمی اصلی آمریکایی بود که در سال ۱۹۶۰ تولید شد و سال‌ها مورد استفاده آمریکا و متحدان آن در جنگ سرد قرار داشت. ام۶۰ هرچند در ارتش آمریکا با ام۱ آبرامز جایگزین شده اما استفاده از آن هنوز در بسیاری از کشورها ادامه دارد.
      طراحی ام۶۰ بر اساس تانک متوسط ام۴۸ پاتون صورت گرفت که تا پیش از تولید ام۶۰ تانک اصلی ارتش آمریکا بود. پیشرفت‌های ام۶۰ نسبت به‌ام۴۸ شامل استفاده از توپ نیرومندتر ۱۰۵ میلی‌متری به جای توپ ۹۰ م‌م ام۴۸، استفاده از چرخ‌های آلومینیومی به جای فولادی، زره قوی‌تر و ضخیم‌تر، موتور دیزلی قوی‌تر با توان ۷۵۰ اسب بخار، و افزایش برد عملیاتی به ۴۸۰ کیلومتر می‌شد.
       
      چیفتن
       

      چیفتن (به انگلیسی: Chieftain) نوعی تانک اصلی میدان نبرد بریتانیایی است که از سال ۱۹۶۵ وارد نیروی زمینی بریتانیا شد. هنوز نیز در نیروهای مسلح اردن و ایران از آن استفاده می‌شود.
      طراحی چیفتن بر پایه گروهی از تانک‌های بریتانیایی انجام شد که از ماتیلدا ام‌کا ۲ در سال ۱۹۳۹ (با توپ ۴۰ میلی‌متری) آغاز شده و با تانک‌های کرامول (۵۷ و ۷۵ میلی‌متر)، کومه (۷۶ میلی‌متر) ادامه یافته و در پایان به تانک موفق سنچوریون (۷۶، ۸۳ و ۱۰۵ میلی‌متر) می‌رسد. چیفتن با پیشرفت این طرح ساخته شده و جایگزین تانک متوسط سنچوریون و تانک سنگین کانکوئرر به عنوان نخستین تانک اصلی میدان نبرد نیروی زمینی بریتانیا شد. تولید تانک چلنجر ۱ که بر پایه پیشرفت تانک چیفتن صورت گرفته بود از سال ۱۹۸۳ آغاز و در سال ۱۹۹۵ به‌طور کامل جایگزین چیفتن شد. تولید چلنجر ۲ هم در سال ۱۹۹۸ با توسعه چلنجر۱ آغاز شد. چیفتن از پیشرفته‌ترین تانک‌های عصر خود به‌شمار می‌آید که قدرتمندترین توپ و سنگین‌ترین زره را در بین همه تانک‌های آن هنگام را داشت. اما در برابر آن، توانایی تحرک و سرعت آن کاهش یافته بود.
       
      تی-۵۵
       

      تی-۵۴ یا تی ۵۵ نوعی تانک اصلی میدان نبرد ساخت شوروی است که نخستین پیش‌نمونهٔ آن در سال ۱۹۴۵ تولید شده و تولید انبوه آن از سال ۱۹۴۷ آغاز و به سرعت به مهمترین تانک جنگی ارتش سرخ شوروی و کشورهای عضو پیمان ورشو و بسیاری از کشورهای دیگر دنیا تبدیل شد.
      تی-۵۴ بیش از هر تانک دیگری در طول تاریخ تولید شده و برآورد می‌شود که در حدود ۸۶ تا ۱۰۰ هزار دستگاه از مدل‌های مختلف آن در کشورهای مختلف تولید شده باشد. این تانک از زمان آغاز تولید خود تاکنون شاهد بهینه‌سازی‌ها و اصلاحات متعددی بوده‌است. تی-۵۵ مهمترین بهینه‌سازی تی-۵۴ به شمار می‌رود که در سال ۱۹۵۸ وارد ارتش شوروی شد؛ برخورداری از سیستم محافظتی در برابر حملات اتمی-میکروبی-شیمیایی، حذف تیربار قسمت راننده، نصب موتور قوی‌تر (۵۲۰ به ۵۸۰ اسب بخار) و افزایش ظرفیت مهمات توپ اصلی تانک (از ۳۴ گلوله به ۴۳ گلوله) مهمترین تفاوت‌های آن بودند. این تانک علاوه بر شوروی در لهستان، چکسلواکی، چین (با عنوان تایپ ۵۹) هم تولید می‌شد.
       
      تی-۶۲
       

      تی-۶۲ نوعی تانک رزمی اصلی ساخت شوروی است که بر اساس پیشرفت طرح تانک‌های خانواده تی-۵۴/۵۵ طراحی شده و تولید آن از سال ۱۹۶۱ آغاز شد. این تانک به تدریج جای تانک‌های تی-۵۴ را در واحدهای زرهی و موتوری ارتش سرخ گرفته و تولید آن در شوروی تا سال ۱۹۷۵ ادامه یافت، تا اینکه در دهه ۱۹۸۰ با تانک‌های مدرن‌تر تی-۶۴، تی-۷۲ و تی-۸۰ در خطوط مقدم ارتش شوروی جایگزین شد.
      تی-۶۲ نخستین تانکی بود که از توپ بدون خان استفاده می‌کرد. تفاوت‌های اصلی این تانک با تی-۵۴ شامل شاسی طولانی‌تر و عریض‌تر، توپ بلندتر و پرقدرت‌تر و بدون خان ۱۱۵ میلی‌متری می‌شوند.
       
      تی-۷۲
       

      تانک تی-۷۲ یک تانک اصلی میدان نبرد است که تولید آن از اوایل دهه ۱۹۷۰ در شوروی آغاز شد. این تانک شباهت‌هایی با تانک قدیمی‌تر اما پیشرفته‌تر تی-۶۴ دارد. تی-۷۲ پس از تانک دیگر شوروی‌ها؛ تی-۵۴/۵۵ پرتیراژترین تانک تولیدشده پس از جنگ جهانی دوم است و در مجموع بیشتر از ۲۵ هزار دستگاه از آن ساخته شده و کماکان برای مشتریان خارجی تولید می‌شود که توسط ده‌ها کشور مورد استفاده قرار گرفته‌است. تانک تی-۹۰ مدل توسعه‌یافته تی-۷۲ و جدیدترین تانک ارتش روسیه محسوب می‌گردد. سلاح اصلی این تانک، یک قبضه توپ بدون خان کالیبر ۱۲۵ میلی‌متری از نوع ۲A46M است.
       
       
    • توسط bmyazdani
      تانک رزمی چلنجر 2


      Challenger 2 Main Battle Tank


      تانک چنلجر2 جدید ترین تانک زراد خانه ارتش انگلستان بحساب می آید که جایگزین سری تانک های چلنجر1 این کشور شده است.زره چابهام نسل جدید این تانک شهرت فراوانی دارد و در نتیجه مقاومت زیاد این زره، این تانک لقب مقاوم ترین تانک ناتو را یدک می کشد. تانک چلنجر2 علاوه بر ارتش انگلستان در ارتش عمان نیز عملیاتی است.
      طراحی و ساخت تانک چلنجر نخستین بار توسط کارخانجات اسلحه سازی سلطنتی انگلستان (ROF) انجام شد.
      طراحی تانک چلنجر نتیجه سفارشی از سوی ایران برای ساخت نمونه ی بهسازی شده ای از تانک چیفتن با نام پروژه ی شیر ایران بود. پس از درخواست ایران مبنی بر ساخت تانکی پیشرفته مشابه تانک چیفتن که در ارتش آن کشور در حال خدمت بود، کارخانجات اسلحه سازی سلطنتی انگلستان کار ساخت تانک را بصورت دو پروژه مجزا با مشخصه های FV4030/2(شیر1) و 4030/3(شیر2) آغاز کرد.اما در پی سقوط رژیم شاهنشاهی ایران عملاٌ سفارش ساخت این تانک از سوی ایران منتفی گردید. ظاهراٌ روند ساخت تانک جدید متوقف شده و پایان یافته بود ولی بعد ها وقایعی به وقوع پیوست که روند ساخت تانک را مجدداٌ احیا نمود.پس توقف پروژه ی مشترک تانک MBT-70 بعلت مشکلات مالی، ارتش انگلستان که به نتایج این پروژه بسیار امیدوار بود تصمیم گرفت تا پروژه تانک شیر ایران را از کارخانجات اسلحه سازی سلطنتی خریداری کند و آن را به عنوان گزینه ی اصلی خود برای ساخت یک تانک رزمی جدید ادامه دهد. با خرید این پروژه از سوی ارتش انگلستان این پروژه به پروژه چلنجر تغییر نام داد.
      تانک چلنجر1 دارای یک طراحی انقلابی بود که در آن از جدیدترین فناوری های نظامی عصر خود استفاده شده بود. یکی از معروفترین این فناوری ها زره چابهام بود که حفاظت به مراتب بیشتر از دیگر تانک ها به تانک چلنجر می بخشید. این زره هموژن نورد خورده (RHA) که ساختار آن بسیار پیچیده و محرمانه بود آنقدر پر قدرت بود که بعد از آن بعنوان استانداردی برای سنجش مقاومت زره دیگر تانک ها استفاده گردید. لازم به ذکر است که این زره در پروژه های دیگری همچون تانک آبرامز ایالات متحده نیز به کار گرفته شد که این امر توانایی بالای آن را ثابت می کند. اما زره خوب بتنهایی عامل برتری یک تانک رزمی به حساب نمی آید. این ادعا در مورد تانک چلنجر دقیقاٌ به اثبات رسید. در سال 1987 میلادی و طی رقابت زرهی اترش کانادا برای خریداری یک تانک زرمی جدید، تانک چلنجر در مقایسه با دیگر رقبای غربی اش آنچنان عملکرد وحشتناکی از خود بجا گذاشت که ارتش انگلستان نیاز خود را به یک تانک رزمی جدید را مطرح کرد. طی مراحل سنجش تانکهای رزمی شرکت کننده در مناقصه، تانک چلنجر1 در بین دیگر تانک های شرکت کننده بیشترین اصابت مستقیم در اثر گلوله ی دشمن را ثبت کرد که این امر مصیبت بار بود.این نقص به همراه سیستم های کنترل آتش و هدف یابهای ضعیف تانک باعث شد تا این تانک در بین دیگر رقابایش کند ترین سرعت آتش را داشته باشد.بدین ترتیب تانک چلنجر1 در انتهای جدول رده بندی تانک های رزمی شرکت کننده قرار گرفت. بعلت این حضور ضعیف، پیشنهاد ها به سوی بکار گیری ویژگی های منحصر به فرد تانکهای آبرامز ایالات متحده،لکلرک فرانسه و لئوپارد2 آلمان منعطف شد. سر انجام بخش طراحی سیستم های دفاعی شرکت ویکرز طراحی جدیدی از تانک را با نام چلنجر برگزید.اگرچه نام تانک جدید مشابه تانک قبلی بود ولی این تانک تنها چهار درصد با تانک قبلی وجه تشابه داشت و 150 مورد عملیات بهسازی بر روی آن انجام گرفته بود.
      علیرغم همه ی این مشکلات تانک چلنجر1 در نبردهایی همچون جنگ خلیج فارس و نبردهای بالکان بکار گرفته شد و عملکرد قابل قبولی در مقابل نمونه تانک های بلوک شرق از خود بر جای گذاشت. طی جنگ خلیج فارس 180 دستگاه تانک چلنجر1 به عربستان سعودی منتقل شد و در خطوط مقدم نبرد بکار گرفته شد. مقامات ارتش انگلستان ادعا کرده اند که واحدهای زرهی ارتش انگلستان توانسته اند تا 300 دستگاه خودروهای زرهی عراقی را بدون آسیب دیدگی حتی یک تانک چلنجر1 نابود نمایند.همچنین تانک چلنجر1 طی جنگ خلیج فارس از خود رکوردی بر جای گذاشت که در تاریخ نظامی تانکهای رزمی بی نظیر بوده است. این تانک موفق شد تا از فاصله چهار هزار متری یک دستگاه تانک عراقی را هدف قرار داده و منهدم نماید. لازم به ذکر است که تانک چلنجر1 در راستای ماموریت صلح بانی در بوسنی نیز بکار گرفته شده است. از سال 1998 روند جایگزینی تانک چلنجر1 با مدل بهسازی شده ی آن یعنی چلنجر2 آغاز گردید و تا سال 2002 میلادی به اتمام رسید.

      روند طراحی تانک چلنجر2 در آگوست 1989 میلادی به اتمام رسید و در فوریه سال 1990، اولین نمونه آزمایشی آن تکمیل گردید. در این نمونه ی آزمایشی ، از جدید ترین فناوری آنزمان استفاده شده بود.در اوایل آگوست سال 1990 هفت دستگاه نمونه آزمایشی و پس از آن دو دستگاه دیگر آماده گرید.از نه دستگاه نمونه آزمایشی، هفت دستگاه آن در لیدز و دو دستگاه دیگر در نیوکاسل ساخته شدند. همچنین یک برجک اضافی در لیدز ساخته شد تا از آن برای آزمایشات شلیک و اثر برخورد گلوله ی دشمن بر روی زره استفاده شود. این نمونه های آزمایشی از جهاتی با یکدیگر تفاوت داشتند ولی در همه ی آنها 156 مورد بهینه سازی انجام شده بود.عملیات بهسازی طوری طرح ریزی شده بود تا امکان انجام برخی از این بهسازی ها بر روی تانکهای چلنجر1 در محلهای نگهداری آنها امکانپذیر باشد.

      شرکت سیستمهای دفاعی ویکرز که در آنزمان مسئولیت پروژه را بر عهده داشت در سپتامبر سال 1990 تانک چلنجر2 را در معرض نمایش گذاشت. (لازم به ذکر است که بعد ها سرکت بی ای ایی سیستمز با خریداری شرکت ویکرز مسئولیت پروژه راعهده دار شد).

      پس از بررسی های انجام شده از سوی ارتش سلطنتی انگلستان این تانک برای خدمت در ارتش مناسب تشخیص داده شد. در ژوئن سال 1991 میلادی دولت انگلستان درخواست خرید 127 دستگاه تانک چلنجر 2و 13 دستگاه تانک آموزشی به ارزش 520 میلیون پوند را ارائه کرد.در سال 1993 تولید تانک در کارخانجات ویکرز در لیدز آغاز شد و اولین مرحله ی سفارش در جولای سال 1994 آماده تحویل گردید. در 16می سال 1994 ارتش انگستان آزمایشات تکمیلی تانک چلنجر2 را آغاز کرد. پس از اتمام آزمایشات متفاوت مقامات ارتش از عملکرد تانک ابراز رضایت کردند.در جولای سال 1994 وزارت دفاع انگلستان سفارش دیگری را برای خرید تانک ارائه کرد. این سفارش که ارزش آن بالغ بر یک میلیارد و دویست میلیون پوند بود شامل 259 دستگاه تانک چلنجر2،نه دستگاه آموزشی بعلاوه ی پشتیبانی آموزشی و لجستیکی میشد.فرآیند تولید از همان سال آغاز شد.
      تولید تانک در کارخانجات لیدز تا سال 1999 به اتمام رسید ولی کار تولید در نیوکاسل همچنان ادامه پیدا کرد تا آنکه در سال 2002 آخرین سری از تانکهای تولید شده نیز به ارتش انگلستان تحویل داده شد.در سال 1993 سلطان نشین عمان هجده دستگاه تانک چلنجر2 را سفارش داد و در سال 1997 سفارش خدید بیست دستگاه تانک دیگر را ارائه کرد. ارزش این معاله 240 میلیون پوند برآورد شده است.


      در سال 1999 وزارت دفاع انگلستان تایید کرد که تانک چلنجر2 توانسته است طی سخت ترین آزمایشات مطابق شرایط میدان نترد بهتر از هرتانک دیگری در سراسر جهان به اهداف مورد نظر دست یابد.با این حال برخی از کارشناسان مسائل نظامی معتقد بودند که این ادعا بیشتر بمنظور بازاریابی برای فروش تانک مطرح شده است. با روشن شدن جزئیات بیشتری از این آزمایشات، توانمندیهای تانک چلنجر2 بر همه گان آشکار گردید و از آن بعنوان یکی از بهترین تانکخای رزمی تام برده شد.

      جزئیات از این قرار بود:
      یک اسکادران مرکب از از دوازده دستگاه تانک چلنجر2 که خدمه ی آنها گلچینی از بهترین و با تجربه ترین پرسنل ارتش انگلیس بودند، موفق شدند تا آزمایشات زرهی تکمیلی واحدها موسوم بهATDU را با موفقیت به اتمام برساند.این اسکادران با پوشش دادن 5040 کیاومتر طی 84 نبرد شبیه سازی شده و شلیک 2856 گلوله از انواع مختلف مهمات 120 میللیمتری و 84000 گلوله ی کالیبر 7.62 میلیمتری مسلسل کار خود را به اتمام رساند. هر روز نبرد شبیه سازیس شده 33 کیلومتر پیشروی در زمینهای ناهموار، 27 کیلومتر حرکت در سطوح جاده ای و شلیک 34 گلوله ی توپ 120 میلیمتری و 1000 گلوله مسلسل موازی با توپ اصلی را شامل میشد.

      این آزمایشات اعتبار از دست رفته ی تانک چلنجر را به آن بازگرداند ولی با این حال در بازار فروش جهانی توفیق چندانی نصیب تانک نشد.علیرغم آزمایش تانک توسط کشورهای قطر ، عربستان سعودی و یونان هیچکدام از انی کشورها تمایلی به خرید تانک چلنجر2 از خود نشان ندادند. علت این امر رقابت فشرده در بازار جهانی و حضور رقبای سرسختی همچون سری تانکهای ابرامز ، لئوپارد2 ولکلرک بود. بدین ترتیب عمان به عنوان تنها مشتری خارجی تانک چلنجر2 باقی ماند و آخرین سری از سفارشات عمان در سال 2001 میلادی به ارتش آن کشور تحویل داده شد.

      بدنه تانک چلنجر2 از سه بخش تشکیل شده است: اتاقک راننده که در جلوی بدنه قرار دارد، بخش فرماندهی و کنترل که در برجک قرار گرفته و بخش موتور که در انتهای بدنه قرار دارد.بدنه و قطعات موتوری تانک چلنجر1 در تانک چلنجر2 نیز مورد استفاده قرار گرفته است که علت آن کارایی بالای آنها بوده اما برجک تانک کاملاٌ از طراحی تازه ای بهره می برد و با تانک قبلی تفاوت دارد.برجک تانک به زره چابهام نسل دوم مجهز شده است. این زره از ساختار محرمانه ای مرکب از لایه های سرامیک مخلوط در داخل زره فولادی تشکیل شده است و به آن زره ساندویچی نیز گفته می شود.این زره جدید به شدت مقاوم است و در مقابل سلاحهای هدایت شونده ی ضد تانک (ATGM) و مهمات انفجاری شدید ضد تانک (HEAT) که به خرجهای شکلدار مجهزند، از تانک مخوبی محافظت مینماید. علاوه بر تانک چلنجر، در تانک ابرامز ایالات متحده نیز ازفناوری این نوع زره استفاده شده است.برجک تانک توسط یک سیستم گرداننده الکتریکی حرکت میکند و در آن از سیستم الکترو هیدرولیکی استفاده نشده است.
      تانک چهار نفر خدمه دادر که عبارتند از:فرمانده، راننده، توپچی، و گلوله گذار.علت استفاده از چهار نفر،بالا بردن قابلیتهای رزمی و توان درگیری بیست و چهار ساعته تانک بوده است زیرا در اینگونه ماموریتهای سنگین تعداد نفرات تاثیر گذار خواهد بود (لازم به ذکر است که تانکهایی همچون لکرک یا T-72 از سه خدمه استفاده می کنند که این امر موجب افزایش خستگی روحی و جسمی نفرات در ماموریتهای طولانی خوهد شد).

      اتاقک راننده به یک پریسکوچ غیر فعال (PDP) مجهز اشت. این پریسکوچ از یک سیستم تقویت کننده تصاویر بهره میبرد در نتیجه حرکت در شب برای راننده امکان پذیر شده است. در نتیجه استفاده از این سیستم ها تانک میتواند در شب با سرعتی معدل سرعت روز خود حرکت کند و از وسایل روشنایی خارجی نیز استفاده ننماید.
      جایگاه فرمانده ی تانک که در سمت راست برجک واقع شده به هشت عدد پریسکوپ با قابلیت پوشش 260 درجه ای مجهز است. در زیر هر پریسکوچ کلید قرمز رنگی تعبیه شده است که در صورت فشار دادن آن برجک به سرعت با پریسکوپ هم سو خواهد شد.فرمانده تانک به یک هدف یاب متعادل با میدان دید وسیع به نام
      VS580-10 مجهز می باشد یک مسافت یاب لیزری نیز در آن تعبیه شده است.این هدفیاب قادر است تا دامنه +35 الی -35 درجه عمودی را پوشش دهد. کار طراحی و ساخت این هدف یاب را شرکت ساژم بر عهده داشته است.
      جایگاه توپچی که در جلوی فرمانده قرار دارد به یک سیستم تصویر ساز حرارتی مجهز است که شرکت تیلز اپتروسیس سازنده ای آن است. این سیستم که از حسگر UKTICM2 استفاده مینماید امکان دید در شب را برای توپچی فراهم کرده است. تصویر حرارتی با بزرگنمایی 4 الی 11.5 برابر در هدفیاب ها و نیز نمایشگرهای دیجیتالی فرمانده و توپچی تانک قابل رویت است.
      توپچی تانک به یک هدفیاب اصلی متعادل مجهز است که از یک مجرای نشانه روی بصری، یک مسافت یاب لیزری چهار هرتزی با دقتی در حدود 5 متر و بردی بین 200 الی 10000 مترو همچنین یک صفحه نمایش تشکیل شده است.کار طراحی این هدفیاب نیز توسط شرکت تلیز اپتروسیس انجام شده است.علاوه بر هدفیاب اصلی، تانک به یک هدفیاب فرعی نیز مجهز است که بصورت موازی با توپ نصب شده است تا در صورت نیاز توسط توپچی مورد استفاده قرار گیرد.خدمه گلوله گذار نیز به یک پریسکوپ روزانه مجهز است و در صورت نیاز می تواند از آن استفاده نماید.

      تانک چلنجر2 به یک سیستم کنترل آتش دیجیتالی ساخت شرکت جنرال داینامیکس کانادا(سابقا شرکت کامپیوتیگ دیوایسس) مجهز است.این سیستم از یک کامپیوتر تشکیل شده که بصورت خودکار محاسبات مربوط به فرآیند شلیک را انجام می دهد.سیستم کنترل آتش تانک قادر است تا شش هدف متفاوت را بصورت یکجا ردیابی کند. تانک های چلنجر2 ارتش انگمستان به یک سیستم کاربردی اطلاعات میدان نبرد (PBISA) مجهز شده اند که شرکت جنرال داینامیکس انگلستان کار طراحی آنرا بر عهده داشته است.این سیستم برای جمع آوری از دیگر تانک ها به منظور هماهنگی بیشتر و گرفتن دستورات لازم از ستاد فرماندهی مرکزی بکار میرود.اطلاعات این سیستم پس از پردازش کامپیوتری در نمایشگرهای فرمانده و راننده تانک به نمایش در می آید تا آخرین اطلاعات صحنه نبرد و آرایش نیروهای خودی یا دشمن را در اختیار آنها قرار دهد. همچنین برای تانکهای ارتش انگلستان یک سیستم تاکتیکی ارتباطات دیجیتالی به نام بومن (کماندار) در نظر گرفته شده که علاوه بر امکانپذیر کردن ارتباطات امن، به طور خودکار موقعیت جغرافیایی تانک را نیز نمایش می دهد تانکهای چلنجر2 ارتش انگلستان که در عراق خدمت می کنند در سال 2006 به این سیستم مجهز شدند.

      سلاح اصلی تانک چلنجر2 را یک توپ 120 میلیمتری خاندار بنام ال-30 تشکیل میدهد که از فولاد تصفیه شده ESR ساخته شده است. این نوع فولاد جزو مرغوبترین انواع فولاد در جهان بحساب می آید و استحکام بسیار بالایی دارد.این توپ به یک روکش عایق حرارت، یک سیستم مرجع نصب شده در دهانه لوله و همچنین یک سیستم تخلیه کننده دود مجهز است.

      سطح داخلی توپ ال-30 با روکشی از فلز کروم پوشیده شده تا ساختاری محکمتر و سطحی نرم تر به آن ببخشد.
      این روکش باعث می شود تا گلوله سایش کمتری با سطح لوله داشته باشد، دقت بیشتری پیدا کند، سرعت آن افرایش یابد و در نتیجه قدرت نفوذ آن بالاتر برود.توپ ال-30 دارای زاویه حرکت عمودی 10- الی 20+ درجه است و از آنجا که برجک تانک قابلیت حرکت 360 درجه ای دارد، توپنیز دارای زاویه گردش 360 درجه ای است و از یک سیستم کنترل و تثبیت کننده برقی استفاده مینماید.این توپ تفریباٌ با تمامی مهمات های فعلی 120 میلیمتری سازگار می باشد و می تواند گلوله های ثاقب ضد زره APFSDS-T مجهز به میله ی نفوذ کننده از جنس اورانیوم ضعیف شده ، گلوله های دودزا و انواع دیگری از گلوله های دیگری از جنس اورانیوم ضعیف شده نیز شلیک نماید از جمله چارم-1(CHARM-1) و چارم-3 (CHARM-3) که جزو مهمات اصلی تانک بحساب می آیند.در سال 2004 میلادی بخش سیستمهای زمینی شرکت بی ای ایی سیستمز طبق قراردادی متعهد شد تا تانکهای چلنجر2 ارتش انگلیس را به یک توپ 120 میلیمتری بدون خان مجهز کند.دین ترتیب تانکهای چلنجر2 ارتش انگلستان به توپ بسیار معروف و پر قدرت ال-55 ساخت شرکت راین متال آلمان مجهز شدند.این توپ که یکی از بهترین و قابل اعتماد ترین سلاحهای جهان بشمار می آید تاکنون بر روی سری تانکهای ابرامز ایالات متحده و ائوپارد2آ6 آلمان نصب گردیده است. این توپ قدرتمند از ژانویه سال 2006 تاکنون مضغول گذراندن مراحل آزمایشی بر روی تانک چلنجر2 می باشد.
      علاوه بر توپ اصلی تانک به یک مسلسل کالیبر 7.62 موازی با توپ و یک مسلسل GPMGL37A کالیبر 7.62 بر روی برجک برای دفاع هوایی مجهز میباشد.
      موتور تانک یک موتور دیزلی دوازده سیلندر پرکینز کاترپیلار با نام CV12 می باشد که 1200 اسب توان تولید میکند. همچنین تانک چلنجر2 به یک سیستم تعوض دنده ی اتوماتیک به نام TN54 مجهز است که شش دنده ی جلو و دو دنده ی عقب دارد.حداکثر سرعت جاده این تانک 59 کیلومتر بر ساعت و حداکثر سرعت آن در مناطق ناهموار 40 کیلومتر بر ساعت است.برد عملیاتی تانک نیز 450 کیلومتر در حالت معمول و 250 کیلومتر در مناطق ناهموار میباشد.
      لازم به ذکر است که مدل صادراتی تانک چلنجر2 به یک موتور دیزلی جدید به نام MTUMT883 مجهز شده است که به آن قدرتی معادل 1500 اسب میدهد. حجم کم این موتور باعث میشود که فضای بیشتری برای دخیره سوخت بوجود بیاید که این امر باعث افزایش برد عملیاتی تانک تا شعاع 550 کیلومتری شده است.

      تانک چلنجر2 به یک سیستم حفاظتی شیمیایی- میکروبی-هسته ای (ش م ه) مجهز است که از خدمه تانک در برابر عوامل غیر متعارف حفاظت می کند.سیستمهای الکترونیکی تانک نیز در برابر امواج الکترومغناطیس ناشی از انفجارات هسته ای مقاوم هستند. این خصوصیات باعث شده است تا تانک برای نبردهای غیر متعارف نیز آمادگی داشته باشد.قابل ذکر است که تانک چلنجر2 یکی از معدود تانکهایی است که از فناوری پننهانکاری استفاده مینماید. شکل خاص بدنه و برجک باعث گردیده تا اثر راداری تانک به حداقل برسد.
      علیرغم عدم شهرت زیاد تانک چلنجر این تانک واقعاٌ یکی از بهترین تانکهای امروز جهان است.زره مستحکم، قدرت آتش خوب ، قابلیت تحرک مناسب و ایمنی بالا از تانک چلنجر2 تانکی مناسب و قابل اطمینان ساخته است که توانمدندی هایش را در عرصه نبرد و نه روی کاغذ به اثبات میرساند.

      مشخصات تانک رزمی چلنجر 2
      خدمه : 4 نفر
      جرم کلی تانک : 62500 کیلو گرم
      طول بدنه تانک :8،3 متر
      عرض تانک : 3،5 متر
      ارتفاع تانک از سطح زمین : 2،5 متر

      جنگ افزار های موجود روی تانک : یک توپ 120 میلیمتری + یک مسلسل 7،62 میلیمتری موازی با توپ + یک مسلسل با کالیبر 7،62 نصب شده روی برجک
      ظرفیت گلوله توپ : 50 گلوله از انواع مختلف
      ظرفیت گلوله مسلسل : 4000 گلوله
      قابلیت دید در شب : دارد
      قابلیت شلیک در حین حرکت : دارد
      موتور : CV12 دیزلی با 1200 اسب بخار قدرت
      حداکثر سرعت : 59 کیلومتر بر ساعت : جاده ای -- 40 کیلو متر بر ساعت : غیر جاده ای
      حداکثر برد عملیاتی : 250 الی 450 کیلومتر
      سیستم استتار : بهمراه دو سری پنج تایی نارجک دودزا، تخلیه کننده دود از اگزوز ال-8

      منبع : ماهنامه جنگ افزار شماره 29
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.