mahdavi3d

"اسپیس‌شیپ-2" ویرجین گالاکتیک / تلاش برای بازگشت به پروازها

Recommended Posts

علت سانحه سقوط اسپیس‌شیپ 2 شرکت ویرجین گالکتیک، خطای کمک‌خلبان بود

 

normal_virgin-space-ship-two-investigati

 
 
متلاشی شدن و سقوط مرگبار هوافضاپیمای اسپیس‌شیپ 2 شرکت ویرجین گالکتیک در سال گذشته به گفته بازرسان ایمنی سازمان NTSB، ناشی از خطای کمک‌خلبان و همچنین کوتاهی طراحان آن در پیش‌بینی چنین اشتباه مهلکی بوده است.
بازرسان سازمان NTSB در یک نشست دیروز اعلام کردند که اسپیس‌شیپ 2 زمانی متلاشی شد که مایکل آلزبری، طی یک پرواز آزمایشی در ماه اکتبر بر فراز صحرای موهاوی کالیفرنیا، قفل سامانه feathering بازگشت به جو را بسیار زودتر از موعد باز کرد.
شرکت هوافضایی Scaled Composites که این وسیله را ساخته است، همچنین مقصر بوده و با تعبیه نکردن سامانه‌ای محافظ برای جلوگیری از متلاشی شدن فضاپیما فقط به دلیل یک خطای انسانی، راه را برای سانحه هموار کرده بود.
کریستوفر هارت، ریاست سازمان NTSB طی این نشست گفت: امیدواریم که طی این ارزیابی راه‌هایی برای پیشگیری از وقوع دوباره چنین سانحه‌ای بیابیم.
 
هوافضاپیمای اسپیس‌شیپ 2 شرکت ویرجین گالکتیک طراحی شده که دو خدمه و شش مسافر را راهی پرواز زیرمداری به فضا کند و هزینه پرداختی هر مسافر 250000 دلار است. در 31 اکتبر سال 2014 اولین هوافضاپیمای اسپیس‌شیپ 2 طی چهارمین پرواز آزمایشی با موتور روشن، در پرواز بر فراز صحرای موهاوی کالیفرنیا متلاشی شد و تکه‌هایش در مسیری هشت کیلومتری نزدیک دریاچه Koehn به زمین افتاد.
آلزبری که یک خلبان آزمایشی کارکشته بود و قبلاً با اسپیس‌شیپ 2 پرواز کرده بود، در این سانحه کشته شد. خلبان این پرواز، پیت سیبولد هم دچار مجروحیت‌های جدی شد اما حین متلاشی شدن اسپیس‌شیپ 2، صندلی‌اش به بیرون پرتاب شد و او توانست با باز کردن چتر نجات زنده بماند.
به گفته بازرسان NTSB، حادثه زمانی رخ داد که آلزبری سامانه ابتکاری feather دم فضاپیما را زودتر از موعد یعنی در پرواز با ماخ 0.8 باز کرد، درحالی‌که زمان مناسب، پرواز با ماخ 1.4 بوده است.
در ویدئوی زیر می‌توانید گردش غیرمنتظره دم فضاپیما را ببینید. البته احتمالاً به دلیل قطع شدن ارتباط با دوربین یا دلایل دیگر، قبل از متلاشی شدن، ویدئو تمام می‌شود.
 
 

تصویری تکان‌دهنده از پیت سیبولد شجاع در حال پایین آمدن با چتر نجات

normal_peter-siebold-spaceshiptwo.jpg

 
 
به گفته مقامات رسمی NTSB، قفل سامانه feathering اسپیس‌شیپ 2 باید قبل از رسیدن به ماخ 1.8 باز شود و در غیر این صورت پرواز باید کنسل شود.
سامانه ابتکاری feather اسپیس‌شیپ 2 دم‌های دوتایی فضاپیما را رو به بالا می‌چرخاند تا هنگام بازگشت به جو، وسیله پایدار باشد. طی فاز Boost، یعنی هنگامی‌که موتور روشن است، دم در موقعیت خود قفل شده است تا حین پرواز، ایمن باشند. وقتی آلزبری قفل این سامانه را زودتر از موعد باز کرد، توربولانس ناشی از پرواز گذر صوتی (پرواز نزدیک ماخ 1 که دارای تلاطم شدید است) به مکانیسم دم وسیله فشار بیش‌ازحد وارد کرد و منجر به متلاشی شدن وسیله شد.
بازرسان NTSB “کوهی از اطلاعات” سانحه را که شامل اطلاعات تله‌متری و ویدئوی داخلی و خارجی وسیله می‌شد، قبل از نتیجه‌گیری بررسی کردند.
کاترین ویلسون، بازرس NTSB گفت که Scaled Composites خطر باز کردن زودتر از موعد قفل این سامانه را می‌دانسته، اما این موضوع را در دستورالعمل خلبان‌ها واضح درج نکرده است. این مسئله فقط در یک ایمیل و یک ارائه پاورپوینت سه سال قبل از سانحه مطرح شده بود.
رابرت ساموالت، عضو بورد NTSB، این سؤال را مطرح کرد که چرا Scaled Composites قبلاً از طریق آموزش بهتر و پیشگیری‌های ایمنی، روی اهمیت به‌موقع باز کردن قفل این سامانه تأکید نکرده بود؟
رابرت ساموالت گفته: من این حرف را گستاخانه نمی‌زنم، چون من اشتباهات زیادی کرده‌ام، اما انسان‌ها درصورتی‌که به آن‌ها فرصت کافی بدهید همه‌چیز را به هم می‌ریزند. البته منظور من از این حرف هیچ نوع بی‌احترامی به خدمه پرواز نیست. واقعیت این است که یک اشتباه اینجا رخ‌داده، اما اشتباه اغلب نشانگر یک سیستم معیوب است.
بازرسان NTSB تأیید کردند که طی نه ماه گذشته از زمان سانحه، مهندسان Scaled Composites و ویرجین گالکتیک یک سامانه بازدارنده توسعه داده‌اند که از باز شدن زودتر از موعد قفل سامانه feathering پیشگیری کنند.
 
 
بنیان‌گذار ویرجین گالکتیک، سِر ریچارد برانسون در یک ویدئو این ارتقای فنی را تأیید کرد و از اعضای NTSB تشکر کرد و ابراز داشت که این بازرسی می‌تواند کمک کند که این صنعت فضایی تجاری که در حال بال‌وپر گرفتن است، بهتر و ایمن‌تر شود.
در یک بیانیه پس از نشست NTSB، نمایندگان Scaled Composites تأکید داشتند که ایمنی یکی از اجزای حیاتی فرهنگ این شرکت است و اینکه خلبانان این شرکت باتجربه و آموزش‌دیده هستند. آن‌ها بیان داشتند که در بازرسی‌های NTSB با بازرسان همکاری خوبی داشتند و اقدامات لازم برای پیشگیری از سانحه بعدی انجام شد.
ریچارد برانسون همچنین تأکید داشت که ویرجین گالکتیک باقدرت ادامه خواهد داد و از سانحه اسپیس‌شیپ 2 درس گرفته است. ریچارد برانسون گفت: هر فناوری جدید متحول‌کننده‌ای نیازمند خطر کردن است و ما تراژدی قربانی شدن شجاعانه مایکل آلزبری و نجات خلبان مجروح، پیت سیبولد از مخمصه را دیدیم. تلاش‌های شگرف و ترسناک آن‌ها بیهوده نبوده و در خدمت قوت بخشیدن به تلاش‌های ما برای به واقعیت پیوستن رؤیاهای بزرگ است.
 
 
http://www.space.com/30085-spaceshiptwo-crash-pilot-parachute-photo.html
http://www.space.com/30073-virgin-galactic-spaceshiptwo-crash-pilot-error.html

تصاویر خارج از گالری را به صورت لینک قرار بدهید !
 
اینبار تصاویر منتقل شدن !
 
                                                    Sami1993

ویرایش شده در توسط Sami1993
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

باسلام 

 

 

             معرفی  دومین هوافضا پیمای (اسپیس شیپ دو)   شرکت ویرجین گالکتیک  در 19  فوریه    

 

 

virgin-space-ship-two-facts-141103c-02_2

 

 

15 ماه بعد از اینکه شرکت  ویرجین گالکتیک اولین فضا پیمای زیر مداری  خود را در یک  تست پرواز از دست داد ،اکنون این شرکت قصد دارد مراسم نامگذاری و پرواز دومین  سفینه (اسپیس شیپ دو)  را در 19 فوریه 2016 انجام دهد.

 

این شرکت گردشگری فضایی  قصد دارد از این حامل فضایی تازه به اتمام رسیده که مونتاژ و یکپارچه سازی نهایی و تست  پرواز آن انجام گردیده   در آشیانه پرواز FAITH  واقع در فرودگاه هوا فضایی موهاوی کالیفرنیا رونمایی کند.از استفان هاوکینگ فیزیکدان نظری و کیهان شناس  مشهوربرای حضور در این مراسم و انتخاب نام برای این فضا پیما دعوت به عمل آمده  .

 

معرفی روز 19 فوریه،  شروع مجدد برنامه پرواز آزمایشی SpaceShipTwo به انضمام پرواز آزاد و پرواز با پشتیبانی هواپیمای حامل WhiteKnightTwo می باشد.

 

تیم پروازی شرکت  ویرجین گالکتیک متشکل از  هفت خلبان از جمله  فضانورد  سابق Rick   Sturckow  و Kelly Latimer  اولین زن خلبان آزمایش گر مرکز تحقیقات  پرواز ،سازمان  فضایی  آرمسترانگ در کالیفرنیا توسط  David Mackay خلبان آزمایشگر سابق  نیروی هوایی سلطنتی فرماندهی می شود .

 

تصاویری از مراحل ساخت بدنه این فضا پیما  

 

spaceshiptwo-lowered-landing-gear.jpg

 

 

 

spaceshiptwo-whiteknighttwo.jpg

 

 

whitesides-virgin-galactic-spaceshiptwo.

 

 

 

http://www.space.com/31523-virgin-galactic-second-spaceshiptwo-rollout.html?li_source=LI&li_medium=more-from-space

 

http://www.space.com/31520-virgin-galactic-second-spaceshiptwo-pictures.html

ویرایش شده در توسط sadra91
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

پرواز بدون موتور فضاپیمای یونیتی موفقیت‌آمیز بود

 

 

vss-unity-glide-flight.jpeg

 

 

مقامات شرکت ویرجین گالاکتیک (Virgin Galactic) روز سیزدهم آذر اعلام کردند فضاپیمای جدید این شرکت، نخستین پروازِ بدون موتور خود را با موفقیت به انجام رسانده است. این پیروزی پس از سقوط مرگبار نمونۀ قبلی این فضاپیما که دو سال پیش رخ داد، گامی مهم برای این شرکت خصوصی به شمار می‌رود.


این پرواز آزمایشی را دومین نمونه از رده فضاپیماهای اسپیس‌شیپ‌2 (SpaceshipTwo) انجام داده که به پیشنهاد استیون هاوکینگ، یونیتی نامگذاری شده است. این فضاپیما به کمک هواپیمای مخصوص حمل آن به نام وایت‌نایت‌2 (WhiteKnightTwo به معنای شوالیۀ سفید دو) ساعت 14 و 50 دقیقه، به وقت گرینویچ، به هوا برخاست و 50 دقیقه بعد، از آن جدا شد. سپس درحالی‌که موتورهایش خاموش بودند از ارتفاع 15 کیلومتری،  فرودی آرام را به کمک بال‌های خود آغاز کرد و 10 دقیقه بعد بر زمین نشست. وضعیت خدمه و دستگاه‌های یونیتی مطلوب گزارش شده است.

نمونۀ قبلی این فضاپیما که ظاهری مشابه آن داشت، در مهر 1395 بر فراز صحرایی در کالیفرنیا دچار سانحه و متلاشی شد. این حادثه‌ که ظاهراً به دلیل به کار افتادن پیش از موعدِ سیستمِ ترمز رخ داد، جان کمک خلبان را گرفت و به مصدومیت خلبان انجامید. (به پست های گذشته در همین تاپیک مراجعه فرمایید)

 

هدف نهایی ویرجین گالاکتیک، بردن گردشگران به مرز فضا در ارتفاع صد کیلومتری است که طی سفری سه ساعته امکان تجربه کردن بی‌وزنی و مشاهدۀ چشم‌اندازهای بی‌نظیری از کرۀ زمین را به آنها خواهد داد. با اینکه هزینۀ بلیت این پرواز 250 هزار دلار خواهد بود، از اکنون 600 نفر از جمله برخی چهره‌های مشهور هالیوود برای شرکت در آن ثبت‌نام کرده‌اند. البته به گفتۀ مسئولانِ ویرجین گالاکتیک، این فضاپیما پیش از استفادۀ تجاری باید نخست مجمو‌عه‌ای از آزمایش‌های دشوارتر را پشت سر بگذارد تا از بابت ایمنی آن اطمینان حاصل شود.

 

 

یونیتی قبل از پرواز سوار بر هوا هواپیمای حاملش وایت‌نایت‌2

virgin-galactic-spaceshiptwo-unity-glide

 

 

http://www.space.com/34901-virgin-galactic-unity-spaceshiptwo-1st-glide-test-flight.html

http://www.space.com/34578-virgin-galactic-spaceshiptwo-unity-first-glide-flight-photos.html

ویرایش شده در توسط Mosip
  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.