death-white

تحلیل و پیگیری تحولات سوریه (1)

Recommended Posts

انشالله ارتش سوریه همه اونها رو به درک واصل کنه.
جدای از بحث های مبسوطی که عده ای از دوستان انجام دادند دیگه قضیه سوریه فکر کنم مثل روز روشن باشه و احتیاج نباشه تا با بازی با کلمات خودمون رو گول بزنیم!
در ضمن با تعاملی که با دوستان سوری در پایگاه های ارتباط جمعی داشتیم نتیجه این تحولات طوری شده که اکثریت مردم ازاد و کسانی که ارمش در کشورشون می خوان شدید شدن طرفدار بشار اسد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اوضاع عجيبي هست
اگر اين رزمايش برگزار بشه خيلي از معادلات غرب رو بهم مي ريزه و در جبهه شرق نيز تحولات بنيادين را بدنبال خواهد داشت

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به شخصه به جز حضور تکاور های دریایی ارتش و یک ناو گروه از ارتش بعید می دونم نیروی دیگری از سوی ما در رزمایش شرکت کند.
برای حضور نیروی هوایی ما در سوریه هم نیاز به اجازه ی یکی از کشور های همسایه برای استفاده از حریم هوایی داریم که ترکیه که عمرا اجازه بده عراق هم شاید زیر فشار آمریکا اجازه نده.
البته یادتون میاد قبلا خبر از برگزاری یک مانور هوایی با یک کشور همسایه بود. شاید.....!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
چطوریه که این یارو بشار اسد با باباش 50 ساله قدرتو ول نمیکنند و تا حالا 14000 نفر رو کشتند دیکتاتور حساب نمیشند مخالفانشون میشند تروریست ولی تو بحرین این اتفاقات که میفته بیداری اسلامی حساب میشه؟؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]چطوریه که این یارو بشار اسد با باباش 50 ساله قدرتو ول نمیکنند و تا حالا 14000 نفر رو کشتند دیکتاتور حساب نمیشند مخالفانشون میشند تروریست ولی تو بحرین این اتفاقات که میفته بیداری اسلامی حساب میشه؟؟[/quote]
سلام برادر
اولا که خوش آمدی.
ثانیا یک زحمتی بکش همین تاپیک را به سمت عقب ورق بزن یا از اول بخون بیا تا این جا، اقلا سه بار این بحث به صورت خفن و در اعلا درجش انجام گرفته.
هم موافقین نظر شما حضور داشتن هم مخالفینش. اگر قانع نشدید یک سر هم به تاپیک انقلابات عربی بزنید اون جا هم چند سری بحث شده.
وقتی این زحمت را کشیدید اگر دیدید هنوز موضوع جدیدی هست که میشه راجع بهش نظر داد یا زاویه نگاه جدیدی دارید بیاید همین جا طرح کنید.

(چهار پنج صفحه بری عقب آخرین ورژنش هست می تونی آپ دیت شده ترین نوع بحث در این رابطه را بخونی، خدا خیرت بده دوباره این جدل رو اقلا از خونه ی اول شروع نکن)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آیا این رزمایش نشانه ای از تشکیل بلوک جدید شرق (روسیه،چین،ایران) در برابر ناتوی غرب است ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هر چند که این منابع غیر رسمی سوری اکثر حرفاشون تا حالا درست در اومده
[quote]آیا این رزمایش نشانه ای از تشکیل بلوک جدید شرق (روسیه،چین،ایران) در برابر ناتوی غرب است ؟
[/quote]
هنوز هیچکدام از منابع رسمی ایران و روسیه و چین و سوریه خبر این رزمایش رو تائید نکردند!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
http://farsnews.com/newstext.php?nn=13910330000885
خبر فارس در خصوص رزمایش بزرگ خاورمیانه، پایگاه وابسته به موساد را به واکنش واداشت

خبرگزاری فارس: دبکا، پایگاه اطلاع‌رسانی وابسته به موساد، سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، تیتر اول خود را امروز به خبر روز گذشته فارس مبنی بر رزمایش مشترک ایران، روسیه، چین و سوریه اختصاص داد.
خبرگزاری فارس: خبر فارس در خصوص رزمایش بزرگ خاورمیانه، پایگاه وابسته به موساد را به واکنش واداشت

به گزارش فارس، دبکا در این گزارش، خبر خود را مستقیما با نقل قول از خبرگزاری فارس آغاز کرده و ادعا کرده است که "تنش‌های نظامی در خاورمیانه" با این خبر بالا گرفته است!

این پایگاه اطلاع‌رسانی گزارش داده که در این مانور قرار است 90 هزار نیرو، 400 هواپیما و 900 تانک حضور داشته باشند. دبکافایل همچنین پیش‌تر از حرکت ناوهای روسیه به سوی بندری در سوریه خبر داده بود.


دبکافایل می‌گوید که این برای اولین بار است که چین و روسیه در یک کشور خاورمیانه مشترکا نیرو پیاده می‌کنند. این امر منجر خواهد شد تا ایالات متحده نتواند در سوریه و علیه حکومت این کشور، دخالت نظامی به عمل آورد.

دبکا تنها پایگاهی نیست که دست به انعکاس خبر فارس زده است. العربیه هم امروز در گزارش‌های خبری خود با پخش تصویر خبر فارس، اقدام به انعکاس این خبر کرد. العربیه از حامیان جدی مخالفان حکومت سوریه محسوب می‌شود.

فارس روز گذشته گزارش داده بود که چندی است که برخی منابع از بزرگ‌ترین رزمایش نظامی منطقه با حضور چهار کشور روسیه،‌ ایران، چین و سوریه خبر می‌دهند. هنوز مقامی رسمی این خبر را تأیید نکرده است اما حدود دو هفته پیش یک مقام سوری که نام وی فاش نشد، اعلام کرد که رزمایش مشترکی با حضور این چهار کشور بزودی در خاک سوریه انجام می‌شود. این خبر در همین حد باقی ماند تا اینکه اکنون جزئیات جدیدی از این رزمایش منتشر شده است.بنا بر اعلام منابع مطلع، مقدمات این رزمایش این روزها بسرعت در حال فراهم کردن است. این منابع آن را بزرگ‌ترین رزمایش خاورمیانه می‌دانند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=green]پیامک : مشاور رئیس جمهور سوریه خبر برگزاری رزمایش مشترک را تکذیب کرد[/color]

---------------------------------------------------------
[color=blue]
کشف شدن اجساد سوزانده شده پنج نفر در استان حلب[/color]

http://www.mjhar.com/PubFiles/NewsFiles/43702/image_43702_ar.jpg?width=359&height=270&crop=auto

[color=blue]
بازداشت یک شاهد عینی دیگر الجزیره /'آلاء مازن مورللي:اخبار آماده شده مبنی بر وقوع درگیری و تخریب و غیره را برای الجزیره می خواندم و وقتی كه مردم شهر اینگونه اخبار را از طریق الجزیره می شنیدند، شگفت زده می شدند، چرا كه در آن زمان هیچ اتفاقي رخ نداده بود. [/color]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10218/c2.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10218/thumb_c2.jpg[/img][/url]
[color=blue]


انفجار بمب جاسازی شده در کنار واحد تخریب ارتش سوریه که در حال خنثی سازی سایر بمب ها بودند با یک کشته


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10218/c3.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10218/thumb_c3.jpg[/img][/url]

کشف مهمات خانه افراد مسلح در حماه

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10218/thumb_c1.jpg[/img]



کشف و خنثی سازی یک خودرو بمب گذاری شده[/color]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10218/c4.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10218/thumb_c4.jpg[/img][/url]

[color=green]
اخبار کوتاه از سوریه:[/color]

[color=blue]ارتش سوریه منطقه السلطانيه در حمص را در اختیار گرفت (پرس تی وی)

امروز 16 نیروی ارتش و پلیس سوریه به خاک سپرده شدند (سانا)

نابود کردن چهار دستگاه خودرو مجهز به دوشکا به همراه سرنشینان انها توسط ارتش سوریه در دوما ریف دمشق (سانا )

گرو ههای مسلح چندین کلیسا را در حمص به آتش زدند / از چند هفته پیش هزاران مسیحی به علت تهدیدات گروههای مسلح مجبور به ترک خانه های خود شدند (العالم)[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سوریه و روسیه خبر منتشر شده از سوی خبرگزاری فارس درباره برگزاری رزمايش مشترک نظامی روسيه، سوريه، ايران و چين در خاک سوريه را تکذيب کردند. مشاور سیاسی ارشد بشار اسد گفت: «این گزارش دروغ و مثل دیگر اطلاعات دروغی است که در مورد ما منتشر می شود.»

به گزارش «انتخاب» ؛ «بثينه شعبان» مشاور سياسی بشار اسد رييس جمهوری سوريه، روز سه شنبه در گفت وگو با خبرگزاری اينترفکس با اشاره به پرسشی در مورد خبری که از سوی فارس منتشر شده گفت: « چنين چيزی وجود ندارد. اين گزارش دروغ است. مثل ديگر اطلاعات دروغی است که درباره ما (سوريه) منتشر می‌کنند.»

وزارت دفاع روسیه نیز پیشتر خبر این رزمایش را تکذیب کرده و گفته بود چنین چیزی نادرست است و صحت ندارد.

خبرگزاری فارس دوشنبه ۲۹ خرداد به به نقل از منابع غير رسمی گزارش داده بود که به زودی رزمايش مشترک نظامی روسيه، سوريه، ايران و چين در خاک سوريه برگزار خواهد شد.

گزارش خبرگزاری فارس گفته بود اين رزمايش شامل نيروهای زمينی، دريای و هوايی و پدافند هوايی و موشکی می‌شود و چين موفق شده است موافقت رسمی مصر را برای عبور ۱۲ ناو چينی از کانال سوئز بگيرد که حامل ادوات نظامی دريايی و هوايی خواهد بود که تا دو هفته ديگر به سواحل «لاذقيه» و «طرطوس» سوريه می‌رسد.
====================================================
بفرمایید قابل توجه دوستانی که نصف ارتش را دو روزه فرستادند سوریه و برگرداندند.

[color=red]

لینک منبع خبر باید قید شود .

00Amin[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
http://www.entekhab.ir/fa/news/67135/%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D8%B4%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AF-%D8%AE%D8%A8%D8%B1-%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3-%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%BA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%AA%DA%A9%D8%B0%DB%8C%D8%A8-%D8%B1%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%8A%D8%B4-%D9%85%D8%B4%D8%AA%D8%B1%DA%A9-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%88-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D9%88%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%87-%D9%88-%D8%B3%D9%88%D8%B1%DB%8C%D9%87

======================
لینک منبع...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تکذیب مانور ایران،روسیه و چین در سوريه
کد خبر: ۲۵۲۴۰۸تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۹
روسيه و سوريه برگزاري مانور مشترك با نيروي نظامي روسيه، چين و ايران به ميزباني سوريه را تكذيب كردند.

به گزارش ايسنا، خبرگزاري رويترز از مسكو گزارش داد: وزارت دفاع روسيه اخبار مربوط به برگزاري مانور مشترك روسيه، چين، ايران و سوريه به ميزباني دمشق را "اطلاعات غلط" خواند و خبرگزاري اينترفكس نيز به نقل از يك مشاور بشار اسد، رييس‌جمهور سوريه اعلام كرد كه اين خبر صحت ندارد.

شعبان، مشاور اسد كه روز سه‌شنبه در مسكو به سر مي‌برد، گفت: هيچ اتفاقي شبيه اين رخ نخواهد داد. اين يكي از آن اطلاعات غلطي است كه درباره سوريه منتشر مي‌شود.
===============================================
http://www.tabnak.ir/fa/news/252408/%D8%AA%DA%A9%D8%B0%DB%8C%D8%A8-%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B1%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%87-%D9%88-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%8A%D9%87
===============================================
لینک خبر از تابناک... :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مفقود شدن تیم نظامی ۵۰ نفره فرانسوی در لبنان

خبرگزاری فارس: یک تیم نظامی 50 نفره فرانسوی که برای پیوستن به نیروهای یونیفل به لبنان اعزام شده بودند، به این نیروها نپیوسته و از سرنوشت آنها خبری نیست.
خبرگزاری فارس: مفقود شدن تیم نظامی ۵۰ نفره فرانسوی در لبنان

به گزارش فارس، پایگاه خبری الانتقاد در گزارشی از مفقود شدن یک گروه از نظامیان فرانسوی که برای پیوستن به نیروهای یونیفل به لبنان اعزام شده اند، خبر داده است.

الانتقاد در این زمینه تاکید می کند که در ابتدا این خبر شبیه یک جوک است، اما منابع موثق در پاریس اعلام می کنند که تیمی متشکل از 50 نظامی فرانسوی از حدود یک ماه قبل برای پیوستن به نیروهای بین المللی یونیفل عازم لبنان شده اند، اما هیچ اثری از آنها در جنوب لبنان دیده نمی شود.

دولت فرانسه در این راستا یک ماه پیش از لبنان خواسته بود تا اجازه ورود این 50 نظامی را بدهد تا آنها به نیروهای یونیفل بپیوندند. نظامیان، فرانسه را به مقصد بیروت ترک کردند و در فرودگاه بیروت نیز به زمین نشستند، اما بر اساس اعلام منابع غربی به جنوب این کشور نرفتند.

الانتقاد دو احتمال را برای این گروه مطرح می کند و می نویسد که آنها یا به گروه های نظامی وابسته به ارتش پیوسته اند تا آموزش های فرانسوی ها برای گروه های نظامی ارتش لبنان را ادامه دهند یا اینکه به گروه های نظامی غربی پیوسته اند که در مرزهای لبنان و سوریه مستقر هستند و حمایتهای آموزشی و تسلیحاتی را از سلفی های مخالف دولت سوریه دنبال می کنند.

در همین راستا "رولان فابیوس" وزیر خارجه فرانسه سه شنبه گذشته در کنفرانسی مطبوعاتی گفته بود که این کشور کمک هایی را شامل تجهیزات ارتباطاتی پیشرفته به مخالفان دولت سوریه خواهد داد تا آنها بدون ردیابی نیروهای سوری بتواند با هم ارتباط برقرار کنند. او همچنین گفته بود که این تجهیزات نیاز به افراد فنی دارد که کار با آنها را به مبارزان آموزش دهند.

این در حالی است که فرانسه تمرین نظامی ارتش لبنان را بر عهده دارد، اما بر اساس فشارهای آمریکا از ارائه تجهیزات مدرن به این کشور خودداری می‌کند.
منبع :
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910331000497
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////


مسکو به دمشق: عقب‌نشینی بی‌ عقب‌نشینی/ سرانجام دیدار پوتین و اوباما؟

خبرگزاری فارس: یک دیپلمات غربی اعلام کرد که هدف از ماموریت عنان، جذب روسیه به مذاکره برای سوریه بود اما پوتین در دیدار با اوباما در مکزیک دستور معروف استالین را صادر کرد و گفت: عقب‌نشینی بی‌ عقب‌نشینی.
خبرگزاری فارس: مسکو به دمشق: عقب‌نشینی بی‌ عقب‌نشینی/ سرانجام دیدار پوتین و اوباما؟

به گزارش فارس، فضای ناامیدی از اینکه اوباما توانسته باشد ولادیمیر پوتین را در خصوص راهکاری سیاسی برای حل بحران سوریه بدون حضور داشتن بشار اسد، متقاعد کرده باشد، بر محافل دیپلماتیک غربی سایه انداخته است. این امر شاید به معنای ارجاع موضوع به نشست بین‌المللی (گروه تماس) باشد که اکنون مقدمات آن در حال تهیه است.

ناصر شراره تحلیلگر عرب در مقاله‌ای که در الاخبار لبنان چاپ شد، وضعیت روسیه در قبال سوریه در مقابل آمریکا را به نبرد استالینگراد تشبیه کرد و نوشت: به هنگام نبرد استالینگراد، جوزف استالین دستور معروف شماره 272 را صادر کرد که در آن گفت: عقب‌نشینی بی عقب‌نشینی.

حال با همان روحیه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در خصوص موضوع سوریه و درگیری دولت‌های جهانی بر سر آن همین دستور را صادر کرد. پوتین در حاشیه نشست سران 20 در مکزیک در دیدار با باراک اوباما این دستور را اجرا کرد و ممکن است بررسی بیشتر این مسئله [سوریه] به نشستی بین‌المللی گروه تماس موکول شود.

شراره اعلام کرد که این مسئله که ممکن است موضوع سوریه به نشستی بین‌المللی در آینده موکول شود، استنباطی است که دیپلماتی فرانسوی، مشاور وزرات دفاع فرانسه که وابسته به حزب سوسیالیست است بیان کزد. او روایت می‌کند که ماموریت کوفی عنان در سوریه چگونه بدینجا رسید. او گفت: هدف از ماموریت عنان جذب روس‌ها به مذاکره با جامعه بین‌الملل درباره سوریه بود. هدف این بود که فرستاده سازمان ملل به سوری، میانجیگری میان آمریکا، غرب و روس باشد اما پوتین نپذیرفت که با ماموریت کوفی عنان در قالب دیدگاه غرب تعامل کند. خوب می‌دانید که عنان سیاستمداری با تجربه و کارشناس است. او بخوبی می‌داند که ماموریت ناظران بین‌المللی هیچ روزی نتوانسته است مشکلی از مشکلات دنیا را حل کند. ناظران از سال 1985 در قبرس حضور دارند اما با این حال این جزیره هنوز دچار اختلاف است. کلاه‌آبی‌ها از سال 1978 در جنوب لبنان هستند اما در کنارشان مشکل شهرک‌سازی [اسرائیل] هنوز ادامه دارد.

این دیپلمات فرانسوی افزود: عنان در سفر اخیر به دمشق به ناظران اعلام کرد که ماموریت آنان تغییر دادن واقعیت نیست بلکه نظارت بر آن است. این دیپلمات همچنین اعلام کرد که ماموریت دیگری نیز وجود دارد و آن جستجوی یک روزنه باارزش برای جذب مسکو به مذاکرات بین‌المللی درباره سوریه جهت ایجاد کانالی میان نظام سوریه و مخالفان داخل است. عنان در هر دو ماموریت شکست خورد. بشار اسد قبول نکرد که خارج از چارچوب اصلاحاتی که اعلام کرده است با مخالفان داخل مذاکره کند. تیم عنان و سران معارضان او را بخیل توصیف کردند. پوتین هم از اینکه عنان را وسیله‌ای برای حل بحران بدانند نه هدفی مستقیم برای حل بحران سوریه، طبق روند سیاسی متوازن، شانه خالی کرد.

اکنون عنان مشغول دست کشیدن از ماموریت خود یعنی میانجیگری میان جامعه بین‌الملل و پوتین و حامیان او یعنی کشورهایی است که موضع روسیه را گرفته‌اند و در رأس آن چین و ایران هستند. به جای این اتفاق، الان ماموریت عنان در سیبل قرار گرفته است در حالی که برای مذاکره میان روسیه و جامعه بین‌الملل شکل گرفته بود. مذاکره‌ای که تحت عنوان گروه تماس پیشنهاد شد برگزار شود و عنان هیچ نقشی در آن نداشت.

دیدارهای مکزیک پوتین و اوباما

طبق توصیف این دیپلمات فرانسوی، پوتین با همان تفکر روسی که استالینگراد را به دستور 272 رساند به دیدار باراک اوباما رفت: «عقب‌نشینی بی عقب‌نشینی». حقیقت این است که محافل دیپلماتیک غربی دیدار طرفین را بدقت رصد کردند تا ببینند اشاره‌ای می‌یابند که نشان بدهد اوباما موفق شده است که پوتین را متقاعد کند که راهکار سیاسی در پیش بگیرند که بدون بشار اسد باشد؛ که چنین چیزی دیده نشد.

طبق اعلام منابع، در روزهای اخیر تماس‌های فشرده‌ای میان هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا و کاترین اشتون مسئول سیاسی خارجی، سیاسی و امنیتی اتحادیه اروپا درباره موضعی که باید در خصوص تاسیس گروه تماس بین‌المللی درباره سوریه اتخاذ کرد، در جریان بود. گفته می‌شود اصول مشترک طرفین و رویکرد دو طرف در قبال این موضوع تعیین شده است در حالی که این اصول، محور موضع اساسی است که اوباما در دیدار خود به پوتین در مکزیک اعلام کرده است.

این موضع سه محور دارد: اول، پایان فوری درگیری به محض اعلام حصول توافق. دوم، تشکیل دولت انتقالی سوریه مشروط به اینکه از نزدیکان بشار اسد نباشد و اسد هم نقشی در آن نداشته باشد. سوم، مذاکره با مخالفان سوری در داخل و خارج برای حصول راهکاری سیاسی.

به گفته ناظران، این سه محور موضع اروپایی-آمریکایی صراحتا خواستار کناره‌گیری بشار اسد نیست هر چند که در محور دوم اشاره شده است که «تشکیل دولت انتقالی بدون اسد یا نزدیکان او». به نظر می‌رسد این موضع آمریکا-اروپا در نشست گروه تماس اعلام خواهد شد که در حقیقت عقب‌نشینی از موضع قبلی و پایان اختلاف اساسی غرب بخصوص آمرکیا با مسکو در این خصوص است که نباید صراحتا کناره‌گیری اسد مطرح شود. اما در اصل، این اختلاف هنوز وجود دارد. زیرا مسکو درباره اینکه اسد یا نزدیکان او در دولت انتقالی نباشند، و اینکه چه کسی با مخالفان مذاکره خواهد کرد و چه کسی با آنان به توافق خواهد رسید، توضیح خواهد خواست.

طبق گفته یک دیپلمات روس در بیروت، مسکو هنوز به طرح کوفی عنان که شش بند دارد پایبند است و تمایل دارد اصلاحاتی در آن انجام شود. اما مسکو اکنون اعتقاد دارد که گذر از بشار اسد در هر راهکاری امکان ندارد چرا که طرح انتقال قدرت در یمن را برای وضعیت سوریه که ارتش و دولت در آن هیچ گسستی ندارند، مناسب نمی‌بیند. گسستی که به وضوح در یمن میان دولت علی عبدالله صالح و ارتش او دیده شد.

از طرف دیگر مخالفان سوریه هنوز چند دسته هستند و دیدگاه مشترک سیاسی ندارند. این عیب راهبردی مانع بزرگی برای مخالفان [خارج‌نشین] سوریها ست. هر چند تلاش‌های بین‌المللی و کمک‌های بی‌دریغی [به مخالفان بشار اسد] و معارضان خارجی سوریه شد تا این مشکل را حل کنند و آخرین تلاش، نشست استانبول در شنبه گذشته بود و یک نشست هم قرار است آخر ماه ژوئن (اوایل تیرماه) در بروکسل برگزار شود.

پیش‌بینی اکنون در محافل غربی و منطقه‌ای درباره نتایج نشست سران گروه 20 در مکزیک میان پوتین و اوباما و اعلام مشترکی که در پی آن منتشر می‌شود و همچنین این گفته‌ی پوتین که «به نقاط تفاهمی» با طرف آمریکایی درباره سوریه رسیدیم ادامه دارد. این اظهارنظر، پیگیری بیشتر نیاز دارد یعنی ارجاع آن به نشست گروه تماسی که هم‌اکنون درباره چگونگی و شکل و مکان و زمان برگزاری آن بحث و بررسی می‌شود.

گروه تماس بین‌المللی

طبق اخبار درز کرده درباره مذاکراتی که پشت درهای بسته درباره تشکیل گروه تماس بین‌المللی (درباره سوریه) انجام شده است، موارد زیر را می‌توان اعلام کرد:

اول) این شرط واشنگتن که این نشست در کشوری بی‌طرف برگزار شود، مقبول افتاد. مسکو پیشنهاد کرده بود که این نشست در مسکو یا بغداد برگزار شود. ولی در نهایت و در توافقی اولیه با ژنو (سوییس) موافقت کرد. در مقابل، مسکو معتقد است که به محض موافقت واشنگتن با تاسیس گروه بین‌المللی تماس درباره سوریه، دستاورد اول را به دست آورده است. چرا که این گروه شامل پنج عضو دائم شورای امنیت و کشورهایی از منطه می‌شود که بدقت اوضاع سوریه را بررسی می‌کند که این نشست به موازات «گروه دوستان سوریه» است که مسئله سوریه را در نزد خود احتکار کرده بود حال آنکه موضعی خصمانه علیه مسکو داشت.

دوم) درباره زمان نشست توافق اولیه روی سه ماه آینده حاصل شد.

سوم) درباره حضور ایران در این نشست، واشنگتن هنوز مخالف است. اما اخبار رسیده از ارتباطات اتحادیه اروپا و وزارت خارجه آمریکا حاکی است که موضع اولیه آمریکا دچار تغییر شده است. این در حالی است که کاترین اشتون در نشست [مذاکرات 1+5 با ایران در ] بغداد مذاکره درباره مسائل منطقه‌ای با ایران در کنار موضوع هسته‌ای را رد کرده بود اما این ایده اکنون برای اتحادیه اروپا مطرح است و اشتون امکان قبول حضور ایران در نشست گروه تماس درباره سوریه را بررسی می‌کند تا این اقدام، بابی برای سهیم کردن ایران در یافتن راهکارهایی برای بحران‌های منطقه‌ای بخصوص افغانستان باشد.

طبق گفته منابع مطلع، در نشستی که بین نمایندگان اتحادیه اروپا در آستانه نشست شش کشور با ایران در بغداد برگزار شد و در پی خوش‌بینی به نتایج نشست با توجه به آنچه در استانبول به دست آمده بود، برخی کشورهای اروپایی ایده «خلق راهکار خلاقانه» را مطرح کردند که اجازه می‌دهد از نقش ایران در حل بحران‌های منطقه‌ای مانند افغانستان و مسائل دیگر استفاده شود. اما این موضع که موافقانی در اروپا دارد، هنوز با موافقت واشنگتن روبه‌رو نشده است. مسئله‌ای که کمترین نتیجه بررسی آن، سهیم کردن ایران در نشست بین‌المللی درباره سوریه خواهد بود.

منبع :
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13901120000815
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
كشتيهاي روسي هم كه قرار بوده برن ، برگشتن
http://www.latimes.com/news/nationworld/world/la-fg-syria-violence-20120620,0,150749.story

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با حضور رؤسا و مسئولان سرویس‌های اطلاعاتی 9 کشور

خیلی محرمانه؛ ریاض؛ 22 فوریه/جزئیات سناریوی براندازی سوریه طبق طرح آمریکا

خبرگزاری فارس: بررسی طرح‌های جدید علیه سوریه. ریاض؛ 22 فوریه؛ جلسه عوامل سرویس‌های اطلاعاتی عربستان، قطر، آمریکا، انگلیس، فرانسه، اسرائیل، ترکیه، اردن، رئیس یکی از شعبه‌های اطلاعاتی لبنان و رئیس سرویس امنیت ویژه کردستان عراق.




به گزارش فارس، زمان 22 فوریه 2012؛ مکان، ریاض پایتخت عربستان سعودی که چندی پیش میزبان جشنواره اطلاعاتی براندازی الجنادریه بود.

در تاریخ مذکور، شهر ریاض میزبان نشست محرمانه رؤسایی از سرویس‌های اطلاعاتی عربستان، قطر، آمریکا، انگلیس، فرانسه، اسرائیل و ترکیه و اردن بود. در این نشست رئیس یکی از شعبه‌های اطلاعاتی لبنان و همچنین رئیس سرویس امنیت ویژه کردستان عراق نیز حضور داشتند.

این نشست دو روز طول کشید. در این نشست که عنوانش «تعیین سناریو جدید سوریه» بود برای دستیابی به مکانیزمی جدید برای تعامل با موضوع سوریه بحث و بررسی شد تا بتواند ارتش سوریه را تضعیف و قدرت نظام سوریه را که در ماه‌های گذشته انعطاف‌پذیری و تجربه بی‌نظیر خود را در دور زدن سرویس‌های امنیتی متحد شده در برابر خودش را به اثبات برساند، متزلزل کند.

این نشست در زمانی برگزار شد که غربی‌ها نتوانستند پوششی بین‌المللی از طریق سازمان ملل برای قانونی جلوه دادن اقدام نظامی احتمالی خود علیه سوریه کسب کنند؛ این به معنای شکست سناریوی تشکیل جبهه نظامی با پیشگامی عربستان و قطر و پشتیبانی نیروهای چند ملیتی از ناتو بود که هدفش ایجاد گذرگاه‌هایی نظامی-اطلاعاتی در سوریه تحت پوشش گذرگاه‌های انتقال کمک‌های بشردوستانه به درون خاک سوریه بود که قرار بود تعهد بدهند که با ارتش سوریه درگیر نشوند تا این اطمینان را به دولت سوریه، چین و روسیه داده باشند که درگیری روی نخواهد داد اما این طرح و سناریو در شورای امنیت به جایی نرسید و سقوط کرد و اکنون نشست ریاض برای تعیین سناریو جدید برگزار شده است که نکات ذیل حاصل آن است:

- دولت‌های فرانسه و انگلیس و آمریکا تلاش خود را در زنده نگاه داشتن پرونده سوریه در جلسات شورای امنیت و سازمان ملل و سازمان‌های تابعه از جمله سازمان حقوق بشر ادامه می‌دهند تا کشورهایی را که از سوریه حمایت می‌کنند با مشکل روبه‌رو کنند. این سه کشور همچنین متعهد شدند که تحریم‌های اقتصادی و سیاسی را برای خفه کردن اقتصاد سوریه ادامه بدهند. در کنار این موارد، اقدامات لوجستیک، نظامی و رسانه‌ای علیه سوریه انجام خواهد شد تا تلاش ارتش سوریه و مقامات امنیتی و سران سیاسی آن در کنترل اوضاع به جایی نرسد و روحیه مردم تضعیف شود و نوعی بی‌ثباتی و اعتراض و نارضایتی در مردم به دلیل اوضاع نابسامان و ناامنی و شرایط سخت اقتصادی ایجاد شود.

شاید مهم‌ترین اقداماتی که در این نشست بر آن توافق شد، 2 مأموریت زیر باشد:

1- عربستان و قطر تلاش خود را ادامه می‌دهند تا موضوع سوریه همچنان مطرح بماند. این کار را از طریق تامین انواع حمایت مالی و رسانه‌های و ارسال سلاح برای گروه‌های ضدسوری انجام می‌دهند. این در حالی است که عربستان در چهار سال گذشته میلیاردها لیره سوریه را خریداری و در بانک ملی عربستان در جده ذخیره کرده است و اکنون با ریختن آن در بازارهای کشورهای همسایه نرخ لیره سوریه را هدف گرفته تا قیمت‌ها در سوریه افزایش پیدا کند از جمله نرخ دلار تا اینکه هر دلار معادل 100 لیره بشود. از طرف دیگر عربستان ارتباط خود را با افراد مسلحی که گروه آنان را از «صحوات» (نیروهای بیداری در عراق) تاسیس کرده و قبلا هم در عراق این کار را کرده بود ادامه می‌دهد. افراد مسلحی از عشایر و رهبران محلی قبایل در استان الانبار که برای ناامن کردن راه‌های زمینی که کالاهای سوریه از آن گذر می‌کرد، با آنان هماهنگی شده بود تا اقتصاد سوریه دچار مشکل شود و نتواند از بازار عراق به ارز دسترسی پیدا کند و همزمان با این کار ارتباط خود را با شخصیت‌های معارض سوری ادامه می‌دهد تا با انتشار شایعات برای بالا بردن قیمت‌ها در داخل سوریه و خرید بیش‌ از اندازه کالاها جهت انبار کردن آن از بیم روزهای آینده، روحیه مردم را تخریب کند.

2- حمایت لوجستیکی و امنیتی که مهم‌ترین توافقات صورت گرفته به شرح ذیل است:

ترکیه؛ آنکار علاوه بر تسهیل کار نفوذ جنگجویان خارجی به خاک سوریه و قاچاق انواع سلاح از مرز خود به سوریه در منطقه باب الهوی، و مناطق هم‌مرز با استان ادلب (در شمال سوریه) که این کار به دلیل وضعیت جغرافیایی منطقه، ساده‌تر از نقاط دیگر است، سنگرهای بزرگ و عریضی و پناه‌گاه‌هایی برای تانک‌ها و توپحانه نیروی ترکیه در منطقه مرزی در موازات قامشلی (در سوریه)تا تل‌ابیض (تپه سفید) سوریه حفر می‌کند و ادوات نظامی سنگین و تانک‌های ارتش ترکیه را به این منطقه منتقل می‌کند تا این کار بر «کُـرد»های سوریه تاثیر بگذارد و آنان را تحریک کند تا موضع ضد نظام بگیرند و این پیام به آنان القاء شود که سقوط نظام سوریه دیر یا زود دارد اما سوخت و سوز ندارد و ترکیه برای اقدام نظامی علیه سوریه آماده می‌شود. همزمان با این کار، رهبران محلی کردستان عراق ارتباط خود را با همتایانشان در مناطق کردنشین سوریه افزایش می‌دهند تا آنان را به بهانه تشکیل کشور بزرگ کردستان و حفظ منابع آینده از طریق توافق با ترکیه علیه دمشق تحریک کنند.

قرار بود آغاز این اقدامات 15 مارس [گذشته] باشد و پس از عید نوروز تشدید شود و شهر انتاکیه در استان اسکندرون (که در اشغال ترکیه است) مقر فرماندهی ارتش قرار بگیرد. این کار به خواست قطر انجام شد و شیخ خالد هنداوی که از حیث سیاسی و عقیدتی فردی به ظاهر موجه است در رأس آن قرار گرفت تا ارتباط این ارتش با دولت قطر باشد. همچنین شیخ زهیر عمر عباسی نیز مسئول امداد و پشتیبانی شد.

شیخ لؤی الزعبی یکی از سرشناس‌ترین دوستان اسامه بن لادن در سودان ست. او به مثابه رئیس ستاد مشترک شد در حالی که شیخ ایمن الحریری مسئول عملیات قرار گرفت. که زهیر صدیق کلاهبردار بین‌المللی او را کمک می‌کرد.

با انتصاب‌های این‌چنینی، [سرهنگ فراری] ریاض الاسعد صرفا در ویترین [گروهک] ارتش آزاد سوریه باقی می‌ماند تا اینکه گروه شکل گرفته رنگ و بوی یک سازمان نظامی ملی [سوری] را به خود بگیرد و اینگونه به افکار عمومی القاء نشود که این گروه، صرفا گروهی تکفیری است. این انتصاب‌ها صورت گرفته است اما در رسانه‌ها اعلام رسمی نشد و حداقل در آینده نزدیک اعلام نخواهد شد و دلیل آن ذکر شد.

اما افراد تعیین شده و این شیوخ جهادی که هستند؟

شیخ خالد الهنداوی، وارث مروان حدید و سعید حوی. اطلاعات موجود نشان می‌دهد او از سرشناس‌ترین جنگجویان اخوان المسلمون و شاخه نظامی «طلیعه جنگجوی اسلامی» در شهر حماة در آن درگیری است که میان آن و حکومت سوریه در اواخر دهه هفتاد و اوایل هشتاد درگرفت. پس از شکست طرح «جهاد» اسلامی در سوریه، شیخ الهنداوی مانند خیلی‌ها، به سراغ نظریه‌پردازی و کارهای فقهی رفت و در تاسیس اتحاد جهانی علماء‌ مسلمان که قطر از طریق شیخ یوسف قرضاوی در سال 2004 در راستای بازار اسلامی سیاسی تکفیری، برای رقابت با وهابی‌گری عربستانی سعودی، تاسیس شد،‌ مشارکت کرد.

علاوه بر این، او عضو موسس «انجمن علمای سوریه» نیز هست که شیوخ اخوان المسلمون و محافل وابسته به آنان آن را تاسیس کردند بخصوص شیخ الحلبی محمد علی الصابونچی. اما شکل‌گیری سیاسی و فقهی خالد الهنداوی به دوره‌ای برمی‌گردد که او آن را نزد ائمه و سران اسلام سیاسی مسلحانه در سوریه گذراند. و مشخصا نزد شیخ محمد الحامد و شیخ مروان حدید و شیخ سعید حوی –ناظر کل اخوان المسلمون و رهبر تشکیلات نظامی آنان در سال‌های 1979 تا 1982. این سه، پدران معنوی الهنداوی منبع الهام دیدگاه اسلامی سیاسی جهادی او هستند. الهنداوی الان یک پایش در قطر و یک پایش در (بخش اشغالی خاک سوریه یعنی) اسکندرون در ترکیه است.

لبنــان:

شعبه اطلاعات، ماموریت تسهیل تردد و وارد کردن سلاح و کمک‌ به برخی شخصیت‌هایی را دارد که طبق برنامه تعیین‌شده و از قبل هماهنگ شده در داخل لبنان هستند و این هماهنگی با کمک افسران و شخصیت‌های امنیتی و دینی قطری و عربستانی که حامی مالی فعالیتهای جریان وهابی در لبنان و سوریه هستند، انجام می‌شود.

در این خصوص قطریها شیخ اسیر شخصیت اطلاعاتی که فعالیت امنیتی در صیدا دارد، انتخاب کردند. این آدم، مرد اول قطر در جنوب لبنان برای ایجاد درگیری شیعه و سنی در صیدا –منطقه صیدا- است در حالی که سرویس اطلاعات قطر بر شیخ صلاح الدین محمود فراج مرد شماره دو القاعده در لبنان و رهبر جماعت دعوت و تبلیغ و مامور قطر برای جذب گروه‌های سلفی به دور از نفوذ سیاسی لبنان در این کشور است. او اکنون با حمایت و پول قطر برای تحقق این هدف فعالیت می‌کند ولی ماموریت اصلی او تبدیل القاعده در لبنان به یک گروه شبه‌نظامی با بنیه نظامی است که امکان نفوذ نظامی به قطر در لبنان را بدهد که این نفوذ نیز به نوبه خود امکان تحت کنترل در آوردن گروه‌های لبنانی و غیرلبنانی در لبنان را به قطر بدهد تا اردوگاه و حوزه نفوذی نظامی برای قطر در آینده لبنان باشد و این تشکیلات نظامی،‌ شمال لبنان و شرق این کشور در مرز با سوریه را تحت نفوذ قطر قرار بدهد. به محض اینکه این حوزه نفوذ شکل بگیرد،‌ آنگاه قطر می‌تواند اوضاع نظامی در سوریه را برای مدتی طولانی از لبنان متشنج کند. در این صورت نیروی نظامی شکل گرفته در لبنان که تحت کنترل قطر است، جانشین خوبی برای حضور مسلحانه کنونی در سوریه است و علاوه بر این این امکان را دارد که از خارج از سوریه، اهداف داخل سوریه را بزند و حتی هنگام فرا رسیدن عملیات اصلی به هنگام ساعت صفر، فعالیت کند. در چنین حالتی می‌توان ارتباط با گروه‌های داخلی لبنان را حفظ کرد و با حمایت مالی و تسلیحاتی از آنان وضعیت لبنان را در صورتی که حز‌ب‌الله بخواهد علیه اسرائیل دخالتی کند یا تهدید به دخالت کند، متشنج کند. بنابراین می‌توان دست لؤی الزعبی را که از دامان اسامه بن لادن و سرویس اطلاعاتی اردن جدا شده است، در دست جریان المستقبل لبنان (به ریاست سعد الحریری)‌ و شعبه اطلاعات قرار داد.

اما شیخ لؤی الزعبی؛

اطلاعات رسیده حاکی است که او سرشناسترین جهادی‌های سلفی در سوریه و اعرابی است که به اسامه بن لادن و گروهک القاعده پیوستند. بخصوص وقتی که اسامه بن لادن در سودان زندگی می‌کرد. زمانیکه سرویس اطلاعاتی اردن با همکاری برخی همتایان عرب خود و سازمان‌های اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا و فرانسه کار جذب اسلام‌گراهای [سلفی] عرب را آغاز کردند و برای مبارزه با شوروی و نظام ملی بابراک کارمل به افغانستان اعزام کردند، لؤی الزعبی پیشگام اعزام به افغانستان در اواخر دهه 80 بود که از طریق کانال سرویس اطلاعاتی اردن به افغانستان رفت چرا که او اهل حوران سوریه بود و مورد اعتماد شدید آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها و یکی از معدود جهادی‌های عرب-افغان بود که روابطش با دستگاه اطلاعاتی که او را اعزام کرده بود، حفظ کرده بود. او روابطش با سرویس اطلاعاتی اردن را تا زمانی که با دوستانش در القاعده اختلاف پیدا کرد و به بوسنی رفت تا در جنگ علیه صرب‌ها در سال 1995 شرکت کند، حفظ کرد. او در بوسنی رابطه خود را با سرویس اطلاعاتی اردن که در زمره نیروهای حافظ صلح در دهه 90 فعالیت می‌کرد، حفظ کرد.

پس از بازگشت به سوریه، بازداشت و 6 سال زندان بود. اما به هنگام آزادی ناپدید شد تا اینکه سرانجام اکتبر گذشته با مصاحبه با روزنامه تایمز انگلیس ظاهر شد. الزعبی در دوره پس از آزادی در اردن بود. او اواخر تابستان گذشته به لبنان اعزام شد. زمانیکه قطر و سازمان اطلاعات فرانسه و آمریکا افتتاح «دفاتر قدیمی» و جذب نیرو از سلفی‌ها و تکفیری‌ها از طیف‌های مختلف القاعده و شبیه آن را آغاز کردند تا مانند آنچه برای افغانستان و لیبی رخ داد، به سوریه اعزام کنند.

در اینجا، الزعبی انتخاب شد تا به لبنان برود. اینجا بود که رسانه‌های وهابی همزمان الزعبی را پوشش دادند و او را در رسانه‌ها ظاهر کردند. 26 سپتامبر گذشته (شهریور 90) روزنامه سعودی الشرق الاوسط چاپ لندن مصاحبه‌ای با او انجام داد و خیلی اصرار کرد که به مکانی که با او دیدار کرده است، اشاره‌ای نکند. اما آنچه در مصاحبه گفت، و تیتری که الشرق الاوسط برای آن، برگزید، جالب توجه بود. الزعبی سموم مذهبی و طائفی خود را مقدمه حضور آشکار خود قرار داد و فقط چند هفته پس از این مصاحبه جیزیل خوری مجری برنامه «استودیو بیروت» در شبکه العربیه میزبان او بود.

این شبکه هم اصرار داشت که به مکان مصاحبه اشاره‌ای نکند و تنها اعلام کرد که این کار در جایی در خاورمیانه انجام شده است. در حالی که مکان مصاحبه جایی جز منزل یکی از نمایندگان جریان المستقبل لبنان [که وابسته به غرب هستند] در طرابلس در شمال لبنان نبود؛ جایی که الزعبی زندگی می‌کند و از همانجا آنچه «ارتش آزاد» (سوریه) نامیده می‌شود، هدایت می‌کند و سلاح آمده از لبنان و خارج از آن را انبار می‌کند و به سوریه ارسال می‌کند.

روشن است که یکی از انبارهای سلاحی که الزعبی در اختیار دارد، 10 می (ماه گذشته) در منطقه «ابی سمرا» در طرابلس منفجر و سه نفر از عناصر «گردان حمایت لوجستیک» وابسته به ارتش مذکور کشته شدند.

اما شخصیت دیگر، ایمن الحریری است.

او رزمنده استان‌پیماست (!). این مرد هنوز مبهم‌ترین شخصیت در میان گروه شیوخ تکفیری‌هایی است که به گروهک ریاض الاسعد پیوست. هرچند که برخی او را «عدنان عقله- چاپ دوم» می‌نامند و منظورشان عدنان عقله خونریزی است که یکی از رهبران «الطلیعة الاسلامیه المقاتله» است که به خونریزی و وحشیگیری معروف شده است.

اما اطلاعاتی که تاکنون به دست آمده است، نشان می‌دهد او متولد شهر حلب (سوریه) است و با سرویس اطلاعاتی ترکیه روابط زیادی دارد. او چند ماه در کنار ریاض الاسعد سرکرده ارتش آزاد سوریه در منطقه اشغالی اسکندرون بود قبل از آنکه چند ماه پیش به شمال لنبان برود و از آنجا اداره عملیات ترور و انفجار در سوریه را زیر نظر داشته باشد. عملیات‌های منحصربه‌فردی مانند دو انفجار اخیر حلب و عملبات ترور نظامیان که بدقت انتخاب می‌شوند به او نسبت داده می‌شود.

اما شخصیت سوم، زهیر عمر عباسی؛

کسی که عملیات ترور شیخ محمد احمد صادق را یکی از اولین کارهای جهادی [!] خود می‌داند. هنوز روشن نیست که زهیر عمر عباسی کیست ولی معروف است که او یکی از موسسان شورایی است که «شورای عالی اسلامی در سوریه» نامیده می‌شود.

از صفحه یوتیوب او روشن است که یکی از طیف‌های القاعده و از وابستگان جنبش‌های وهابی است. از همین صفحه روشن است که روابط مستحکمی با فردی به نام عمار قربی و دیگرانی دارد که خواستار دخالت نظامی در سوریه هستند حتی اگر این دخالت، دخالت نظامی ناتو یا اسرائیل باشد. یکی از نکات مهم درباره او، این است که او کسی است که خواستار قتل رجال دینی اهل سنت شد که در وزارت اوقاف سوریه شاغل هستند کسانی که از نظام سوریه جدا نشدند و از نظر او، این افراد از شرع خدا خارج‌اند و بندگان طاغوت.

روشن است که تنها جرایانی که مسلمانان اهل سنت را تکفیر می‌کند، القاعده و برادران القاعده مانند جنبش‌هایی هستند که آبشخورشان وهابیت است. اطلاعاتی در دست است که تروریست‌هایی با این شورا و با یکی از رهبران آن به نام شیخ احسان بعدرانی در «تنسیقیة المیدان» در دمشق در ارتباط است. اینها همان‌هایی هستند که شیخ محمد احمد صادق را مقابل مسجد جامع انس‌بن‌مالک کشتند. شورا، اولین جایی بود که از این اتفاق استقبال کرد و وی را جنایتکار و بنده طاغوت نامید.

عــراق ؛

در این کشور کار باید روی جذب نیروهایی از نیروهای سابق «بیداری» متمرکز شود. کسانی که با سرویس اطلاعاتی عربستان سعودی در ارتباط بودند تا قاچاق مقادیر زیاد سلاح و عناصر القاعده را از الانبار عراق به سوریه تسهیل کنند و در مبارزه با ارتش سوریه در خاک این کشور سهیم باشند. اینها همچنین افغان‌های عرب را و افغان‌های جنگجو را که از لحاظ فکری و روانی برای جنگ و کشتار در سوریه مبنی بر اینکه اینجا اسرائیل است و آزادی قدس از همین مرزهای عراق آغاز می‌شود، آماده شده بودند.

خیلی جالب توجه است که برخی از این افغان‌ها که ده‌ها سال است در کوه و غارهایی افغانستان زندگی کرده‌اند و چیزی جز زبان افغانی نمی‌دانند، بر این اساس ترببت شده‌اند که هر کس جز به این زبان حرف بزند کافر است و باید کشته شود. این افراد دو ماه متوالی در پایگاه‌های آموزشی شاهد صحنه‌هایی از ارتش سوریه و عناصر و ابزارهای آن بوده‌اند به این عنوان که این تصاویر، تصاویر ارتش اسرائیل است. ایمن ظواهری نیز همه معاونان خود را به کار گرفته است تا این افراد را از لحاظ روانی برای جنگ آماده کند در حالی که گروهک القاعده در عراق نیز خود را برای انتقال اسلحه و تجهیزات از عراق به سوریه آماده می‌کند تا عناصر خود و کسانی را که در سوریه علیه ارتش عملیات مسلحانه می‌کنند، یاری برساند. القاعده اکنون سرگرم خرید و تامین سلاح از داخل عراق است.

گروهک القاعده امروز کنترل دارد و روند قاچاق سلاح از عراق به سوریه را اداره می‌کند. این کار در دو راستا انجام می‌شود؛ اول تجهیز عناصر خود در سوریه به نیمی از محموله‌های سلاحی که آن را قاچاق می‌کند و دوم فروش نیمی دیگر به مخالفان مسلح سوری. القاعده اکنون متمرکز است بر عملیات‌های منحصر به فردی که در خدمت راهبرد آن است. همه این اقدامات با هماهنگی و همکاری دستگاه اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) انجام می‌شود که بسیاری از سران این گروهک در عراق را در سال‌های گذشته به خدمت خود در آورده است.

قیمت سلاح در دوره اخیر در عراق افزایش پیدا کرده است. این افزایش به دلیل افزایش درخواست است. قیمت هر قبضه کلاشینکف حدود 750 دلار رسیده است. پیش از این بیشتر از 300 دلار نبود. سایر سلاح‌ها نیز گران شده است. مثلا پرتاب‌کننده‌ها و RBG7 و تفنگ‌های تک‌تیراندازی، راکت‌های کاتیوشا و خمپاره‌انداز و امثال آن.

گروهک القاعده نیمی از محموله سلاحی را که قاچاق می‌کند، برای پول بیشتر می‌فروشد. با این کار سلاح را به طور رایگان برای عناصر خود تهیه می‌کند. زیرا سلاح معارضان سوریه را دو برابر آنچه خریده است، می‌فروشد. این گروهک تفنگ کلاشینکف را حدود 1500 دلار می‌فروشد. همینطور سلاح‌های دیگر. حال آنکه معارضان سوریه در هر دیداری که با عناصر القاعده برگزار می‌کنند، خواستار خرید سلاح‌ و مهمات بیشتر هستند.

گروهک القاعده اکنون مشغول جمع‌آوری سلاح در سراسر عراق است. این سلاح‌ها را از مردم و تجار استان بصره، العماره، موصل، الانبار، دیوانیه، دیالی و دیگر استان‌ها می‌خرد.

همه این اقدامات به لطف تلاش شاهزاده سعودی بندر بن سلطان است. بیش از دو ماه پیش مامور هماهنگی با القاعده است. القاعده‌ای که توانست عناصر خود را با وابستگان جماعت اخوان المسلمون داخل سوریه و وابستگان جریان افراطی لبنان یعنی حزب آزادی‌بخش اسلامی که همه تحت نام «جبهه النصره» گرد هم آمدند، متحد کند. این اتحاد تحت نام النصره را القاعده پسندید و کار را پس از توافق با بندر بن سلطان آغاز کردند. او همچنین توانست برخی شیوخ را در دو طرف مرز سوریه و عراق برای قاچاق سلاح به خدمت بگیرد.

اکنون القاعده سلاح را از موصل، الانبار و از راه‌های مطمئن قاچاق میکند. قاچاقچیان از مرز عراق بسادگی می‌گذرند بدون اینکه مشکلی داشته باشند. اما عناصر القاعده پس از ورود به سوریه با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند زیرا نیروهای امنیتی سوریه مستقر هستند. گروهک اکنون برای اجرای عملیات قاچاق از طریق موصل به سوریه آماده می‌شود. این عملیات شامل انتقال نصف تجهیزات و سلاح‌های عناصر القاعده و مخالفان مسلح در سوریه می‌شود.

کشته شدن برخی عناصر القاعده که مشغول قاچاق سلاح از عراق به سوریه بودند، به معنای توقف طرح نیست و این امر القاعده را بازنمی‌دارد که از حجم قاچاق سلاح کم کند بلکه القاعده اکنون بر عملیات بزرگی در اجرای راهبرد در عراق است زیرا بسیای از عناصر خود را برای جمع‌آوری سلاح و انتقال آن به سوریه بسیج کرده است. همزمان با آنکه کوشش زیادی می‌شود که ارتش آزاد سوریه را قدرتی کوبنده و مهم در اجرای عملیات علیه ارتش سوریه نشان بدهند، تلاش می‌کنند که زیرساخت و بنیه ساختاری آن را قدرتمند کنند تا نامی تحرک‌آور برای گروهک‌های سلفی و تکفیری شود که در سوریه سلاح در دست دارند به طوری که قطر و عربستان و ترکیه تعدادی از شیوخ اخوان المسلمون و سران القاعده را ناظر بر اقدامات مختلف این گروهک‌ها قرار داده‌اند.

اردن ؛

در این کشور کار روی تاسیس اردوگاه‌های آموزشی و پایگاه‌های نظامی و حمایت لوجستیکی تحت پوشش برپایی چادرها و اردوگاه‌های پناهجویان سوری در مناطق مرزی اردن با سوریه در حال جریان است. فضاهای بزرگی از خاک اردن در مرز سوریه برای سه اردوگاه اختصاص یافته است. هر یک برای هزار چادر جا دارد. این کار با حمایت مالی عربستان، قطر و اردن انجام می‌شود که در همه مناطق هم‌مرز با اردن صورت گرفته است. این روزها مرز اردن با سوریه از عناصری با ملیت‌های مختلف موج می‌زند.

صدها لیبیایی تحت عناوینی مانند «گروه‌های گردشگری» وارد امان پایتخت اردن می‌شوند تا برای مشارکت در عملیات تخریب و تروریستی در سوریه آماده شوندو این عناصر اکنون در چندین هتل و همچنین حومه امان ساکن شده‌اند. از جمله هتل مرمره در خیابان مدینه منوره و حومه عبدون در پیرامون پایتخت. قرار است بار دیگر عملیات آشوب و کشتار در استان درعا در جنوب سوریه (شمال اردن) و منطقه اللجاه که دارای طبیعتی صعب‌العبور است از سر گرفته شود. سپس عملیات نفوذ به استان آرام قنیطره و در مرز سوریه با فلسطین اشغالی آغاز شود تا ناآرامی ساختگی و مشکلات امنیتی در آن خلق شود سپس این گروهک‌ها به سوی ناظران بین‌المللی حاضر در استان بروند و بر اساس قانون بین‌المللی خواستار ایجاد گذرگاه انسانی برای این گروهک‌ها از طریق رژیم صهیونیستی شوند.

رژیمی که با اعزام گروه های خرابکار جدید از طریق گذرگاهی که از سواحل مدیترانه تا این مناطق کشیده شده و بیش از 20 کیلومتر نیست، ارتباط دارد.

رئیس دستگاه جاسوسی اسرائیل موافقت اولیه خود را با این پیشنهاد اعلام کرده و منتظر موافقت سران سیاسی این رژیم است که می‌ترسند اگر سوریه بخواهد مانع این طرح شود، موشک‌هایش در این رژیم فرود بیاید.

(این پایگاه خبری تاکید کرد که همه اطلاعات ذکر شده در این گزارش از طریق یکی از افسران همراه رئیس دستگاه عربستان سعودی به دست آمده است).
منبع: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910328001308

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سخنگوي رسمي بان كي مون اذعان كرد كه جريان سومي در سوريه مشغول به فعاليت بوده و با راهكار مسالمت‌آميز براي حل‌وفصل مساله سوريه مخالف است اما نمي‌توان ماهيت اين جريان را مشخص كرد.

به گزارش ايسنا، به نقل از راديو سواي آمريكا، مارتين نسيركي، سخنگوي رسمي دبيركل سازمان ملل در كنفرانس خبري عنوان داشت: در شرايط كنوني نمي‌توان به ماهيت جريان سومي كه در سوريه حضور دارد پي برد.

وي در ادامه افزود: مساله مهم آن است كه طرف‌هاي مربوطه متوجه شده‌اند جريان سومي در سوريه به جز مخالفان نظام حاكم وجود دارد و نمي‌توانيم به صورت دقيق اين جريان را مشخص كنيم.

نسيركي همچنين تاكيد كرد: برخي گروه‌ها در سوريه از تلاش‌هاي جامعه بين‌المللي براي حل‌وفصل مسالمت‌آميز مساله سوريه ناراضي هستند.

وي در ادامه افزود: ما نمي‌دانيم چه كسي در حمله به ناظران بين‌المللي در سوريه و هدف قرار دادن آن‌ها دست دارد و هيچ اطلاعاتي در اين زمينه نداريم.

از سوي ديگر،‌ قرار است هيلاري كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا با سرگئي لاوروف،‌ همتاي روسي‌اش در تاريخ 28 ژوئن(8 تير) در روسيه براي بررسي مساله سوريه ديدار كند.

شركت حمل‌ونقل روسي Femco اخبار منتشر شده در خصوص انتقال هواپيما و هلي‌كوپتر روسي به سوريه را رد كرده است.

اين شركت با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد كه كشتي روسي در حال حاضر براي انجام مبادلات تجاري معمولي به سمت سواحل سوريه حركت كرده است.

اتحاديه عرب از مسكو خواسته است تا "روند ارسال سلاح به سوريه" را متوقف كند.
http://www.tabnak.ir/fa/news/252734/%D9%81%D8%B9%D8%A7%D9%84%D9%8A%D8%AA-%D9%8A%D9%83-%D8%AC%D8%B1%D9%8A%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D9%88%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%8A%D9%87

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.