death-white

تحلیل و پیگیری تحولات سوریه (1)

Recommended Posts

[quote name='death' timestamp='1376857443' post='330996']
یعنی شما فکر میکنی در این 30 و 40 سال پدر و پسر در تمام انتخابات دموکراتیک رای اوردن ؟ به قول دوستمون عایا
که حالا تو این انتخابات مشکلی داشته باشه به هر حال فکر نکنم کار سوریه به سال 2013 بکشه احتمالا تجزیه شه تا اون موقع

2014 منظورم بود
[/quote]

وضعیت فعلی سوریه با 30-40 سال قبل فرق میکنه...الان دولت سوریه خودش رو مدافع مردم سوریه می دونه...
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
باید منتظر تشکیل کنفرانس ژنو ۲ موند ....بدون همکاری کشورهای همسایه و موثر بحران سوریه پایان نمی پذیره ...فقط خونریزی ادامه پیدا می کنه....

حالا بر فرض ائتلاف مخالفان و دولت اسد به توافق رسیدن برای حکومت انتقالی....این وسط القاعده رو میخوان چی کار کنن؟؟؟ خلافت اسلام vs انتخابات

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='Ximosi' timestamp='1376859789' post='331002']
خلافت اسلام vs انتخابات
[/quote]

مسئله اینه کدوم برنده میشه؟؟؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به دوره ای رسیدیم که تاریخ هیچ وقت فراموش نخواهد کرد ، .....
خروجی بیداری اسلامی یا بهار عربی و یا .... ، .... ، جنگ و جنایت و خشونت در لیبی ، مصر ، سوریه و ضعف شدید دولت ترکیه شد ، صدها پرچم بر افراشته شدند و بطلان یکی از پی دیگری بیرون زد ، در تاپیک قبلی تحولات سوریه گفته بودم اگر هخون اول اجازه میدادیم بشار کنار بره ، امروز شاهد بودیم که گروه های خشونت طلب سوریه ، القاعده وهابی ها سلفی ها ، تندروی های سنی و ... باقیمانده های ارتش و ، ... همه بجون هم می افتادند و هیچ گاه نمیتونستند دولت تشکیل بدن ، همین الان هم بشار حذف بشه چنین خواهد شد ، ..
الان در مصر خلاء قدرت مشروع(اقتدار) داریم ، ارتش با این سبکی که پیش گرفته قطعا رو به اضمحلال و از هم پاشیدن شیرازه اش هست ،
درسوریه یک کشور نابود شده داریم و مردم خونخوار و عقده ای که فقط در پی انتقام جویی از هم هستن ، بقولی گور بابای نظریه سیاسی رو کندن حتی خلیفه گری هم جواب نخواهد داد ، خود معاویه رو هم زنده کنند فایده نداره !
در ترکیه ، اسلامگرایان یه ریپ اساسی زدن ، احتمالا تا الان سنگ قبر و مراحل گود برداری مدل اسلامی ترکیه تمام شده و فقط باید منتظر مراسم تدفین در انتخابات بعدی بود ،

خروجی این روند جهتی رو نشان میده که خلاء قدرت اساسی در آینده اون مشهود هست ، اگر کل این امر رو دسیسه و تئوری توطئه بدونیم که از بیرون جهان اسلام هدایت میشه ، تمامی محورهای قدرتی که اطراف اسراییل بودند از لحاظ استراتژیک اهمیتشون رو در ایجاد نگرانی هایی نظیر جنگ و حذف اسراییل از دست میدن عراق که تقریبا بی دفاع هست ، سوریه چیزی برای دفاع ندارد و اصلا نیازی هم به اشغالش نیست ، مصر درگیر نبود وحدت فرماندهی و احتمالا جنگ داخلی هست ، ترکیه که تقریبا پر و بال نداشته اش زده شده ، فقط یک کشور این وسط مانده که اهمیت استراتژیک داره و از نظر جغرافیایی استراتژیک هست که بهش میگن اردن ، بهترین راه برای حذف این کشور هم ادامه این روند ، اگر من بعنوان یک سیاستمدار غربی بخوام اردن رو حذف استراتژیک به بهترین نحو کنم ، تهییجش برای حمله به سوریه و یا عراق خواهد بود ، بدین ترتیب هم ارتش اردن از بین میره و هم ارتش های سوریه و عراق و از طرفی امکان ورود دیگر نیروها هم هست که سوابق نشان میده همگی در نهایت اقدام به تضعیف و حذف هم از طریق نابودی زیرساختهای نظامی و اقتصادی هم میکنند ، فقط میماند مسایل امنیتی که اسراییل باهاش دست و پنجه نرم خواهد کرد و این موضوع دو نگرانی از دو ایده ممکنه رو مطرح میکنه ، اگر اسراییل بخواد از پس این تهاجمات به پشتوانه نیروهای بین المللی و مبارزه با تروریسم ضد بشری اسلامی ! وارد عمل بشه که به نظر توجیحات جهانیش هم وجود داره دو هدف استراتژیک براش بوجود میاد ، نخست در نظر گرفتن کشورهای ترکیده عربی بعنوان اهدافی برای اشغال و وسعت سرزمینی و دوم رها کردن اونها بعنوان هدفی تحقق یافته و پرداختن به موضوع مهمتر یعنی قدرت نسبتا با ثباتی مثل ایران ! ، ..
  • Upvote 13
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نتیجه و برنده نهایی میدان مهمه

در سوریه مرحوم حافظ اسد با زیرکی خاص خودش برنده نهایی بود و حالا فرزندش ... منتظر آینده هستیم ببینیم ققنوس سوریه چه کسی خواهد بود شاید حزب الله سوریه

در مصر بنظر من اتفاقات در جهت حذف دموکراسی و قدرت گرفتن ارتش پیش میره . اگر درازگوشی اخوان نبود و حتی با فداکاری بنفع دموکراسی کنار میرفت با توافق سازنده و یا حداقلی با گروه های مخالف میتونستیم دموکراسی در بزرگترین کشور عربی رو شاهدش باشیم .
میشد با فداکاری بنفع مصر بهانه رو از ارتش بنفع مصر گرفت ولی...
اما حالا ارتش براحتی و بدون در اختیار داشتن سهم اساسی و مهم کنار نمیره و بعبارتی دیگه کنار رفتنی نیست .

نکته مهم در جهان اهل سنت شکست ایده سلفی گری و خلافت و ... هست . بدترین امتحان رو پس دادن یعنی بدتر از این متصور نبود .

خاورمیانه در حال زایش و تولد مرحله نوین خودش هست . چیزی که آینده دها ها سالش رو تعیین میکنه

بقول مقام معظم رهبری ما در پیچ تاریخی قرار داریم

حیف که اهل سنت در جهان اسلام افراد لایق و یا تئوریسین فهیم و قابل نداریم . اونچه که اکنون مشاهده میشه یک مشت دیوانه فسیل شده و متحجر

اما ترکیه اردوغانی : بقول مرحوم نجم الدین اربکان ، اردوغان انگوری بود که انداخته بودن سرکه بگیرن که متاسفانه شراب از کار در اومد

سئوال اینه اگه ایران تبدیل به قدرت بلامنازع اتمی منطقه و قدرت چهارم علمی وعده داده شده در جهان برسه ، شکل خاورمیانه چگونه خواهد بود ؟
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام . آقا یه مسلمونی بیاد به ما بگه چه بلایی سر تاپیک نیروهای لواء ابوالفضل العباس اومد یهو ؟ چرا نیست ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام دوستان
من چند وقتی هست که جنگ سوریه رو از سایت های خارجی دنبال میکنم.چند چیز رو متوجه شدم
اول اینکه ارتش سوریه[b] حداقل[/b] روزی یک تانک از دست میده.اکثرش به وسیله موشک های ضدتانک چینی که معلوم نیست از کجا به دست مخالف ها رسیده icon_eek
دوم اینکه عده خیلی زیادی از مخالف ها الان جهادی ها و نصره و القائده هستن. در صورتی که قبلا بیشترشون نیروهای فراری خود ارتش سوریه بودند.
سوم اینکه به دلایلی نامعلوم نیرو هوایی ارتش سوریه فوق العاده ضعیف شده.قبلا تقریبا هر روز ویدیوهای بمباران های هلی کوپترها و هواپیماهای ارتش سوریه توی اینترنت میومد ولی الان این جور ویدیوها خیلی کم شده.
چهارم هم اینکه من هر وقت ویدیو های تسخیر یک منطقه توسط ارتش سوریه یا مخالف ها و وهابی ها رو میبینم یک نکته برام جالب هست اونم اینکه اون منطقه تقربا نابود شده هست :-( یعنی اصلا معلوم نیست این ها برای چی سر تصرف یه پایگاه که بعد از 2-3 هفته خمپاره خوردن 90% امکاناتش نابود شده دارن میجنگن :chatterbox:
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به علت نقطه استراتژیک بودن اون منطقه .یعنی با احاطه بر اون منطقه هم می تونن امنیت مناطق اطراف رو تامین بکنه هم از اون برای ورود به مناطق دیگه ی تحت اشغال استفاده کنه وبرخی دلایل دیگر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[right][color=#ff0000]جهادگران چشم‌آبی‌ در سوریه چه می‌کنند؟[/color][/right]

[right]جهادگران اروپایی که به سوریه سرازیر می‌شوند به شدت غرب را نگران کرده؛ چرا که آنها از این واهمه دارند که وقتی این جهاد‌ی‌ها به کشور‌های خود بازگردند چه خواهند کرد.


مجله فارین پالیسی در گزارشی که آسمان ترجمۀ آن را منتشر کرده، به بررسی ماهیت جهادگران و سلفی‌های مسلح در سوریه پرداخته است. هرالد دورنبوس و جنان‌ موسا نویسندگان این گزارش برای اولین بار توانسته‌اند با جهادیان چشم آبی و اروپایی که در سوریه در حال جنگ هستند گفت‌وگویی ترتیب دهند در این گزارش دیدگاه جهادگران اروپایی در مورد اسلام و نحوه سقوط بشار اسد آمده است.


مردم سوریه جهادی‌های اروپایی در این کشور را به آلوده کردن خلوص انقلاب خود متهم کرده‌اند و همین امر به عنوان نشانه‌ای از سوی بشار اسد مورد استفاده قرار گرفته که شورشیان، رادیکال‌هایی مورد حمایت غرب هستند و آژانس‌های امنیتی غربی هم به عنوان یک تهدید با‌لقوه تروریستی از آنها بیم دارند. اما با وجود تمام صحبت‌هایی که در مورد آنها جریان دارد این جهادی‌ها به ندرت با خارجی‌ها در مورد اهداف و عقاید خود صحبت می‌کنند. بنابراین این اولین باری است که دو جهادی اروپایی پذیرفتند با ما به صحبت بنشینند. مبارزان چشم‌آبی پیش شرط‌هایی برای ما تعیین کردند. نام واقعی و کشور محل تولدشان نباید ذکر شود. همچنین اجازه نداریم نام شهری که در سوریه این مصاحبه در آن انجام شده را ذکر کنیم.


پدیده جهادی‌های اروپایی که به سوریه سرازیر می‌شوند به شدت توجه آژانس‌های امنیتی غربی را به خود جلب کرده چراکه آنها از این واهمه دارند که وقتی این جهاد‌ی‌ها به کشور‌های خود بازگردند چه خواهند کرد.

به گزارش نیویورک تایمز، براساس برآورد مقام‌های اطلاعاتی اروپا و آمریکا در حال حاضر بسیاری از غربی‌ها به جای عراق، افغانستان، سومالی و یا یمن در سوریه می‌جنگند. این برآورد‌ها بین 600 تا 1000 مبارز اروپایی را تخمین می‌زنند. محرک اصلی آنها «مذهب» است؛ اکثریت آنها کسانی هستند که یا به اسلام گرویده‌اند یا مهاجرانی با پیشینه یا تبار اسلامی هستند افراط‌گرایی مذهبی این جهادی‌ها، تجربه نظامی‌شان در سوریه و آزادی عملی که در مسافرت در اروپا و آمریکا دارند ترکیبی بالقوه مهلک است. «ماتیو اولسن» مدیر مرکز ملی مبارزه با تروریسم در ایالات متحده به تازگی در یک کنفرانس در مورد سوریه اعلام کرد که این جهادی‌ها «‌می‌توانند به عنوان بخشی از جنبش جهادی به اروپای غربی و البته ایالات متحده بازگردند.»


«ابوطلال» مبارزی با مو‌های بلوند و چشمان آبی که کلاهی دو چشمی و مشکی بر سر نهاده یکی از آن جنگجویان مذهبی است که خواب را از چشم مقام‌های امنیتی غربی ربوده است. او می‌گوید که به سوریه آمده «تا به مجاهدین در برابر بشار اسد یاری رساند.» اما نمی‌گوید که از اروپا چگونه به اینجا آمده است. او می‌افزاید که «هر از گاهی سری به خانواده‌ام در اروپا می‌زنم و به سوریه بازمی‌گردم.» ابوطلال - که اسلحه به دست در برابر پرچمی سیاه که نشان این گروه است نشسته - می‌گوید به «دولت اسلامی عراق و سوریه» پیوسته است؛ گروهی مرتبط با القاعده در عراق که هم علیه بشار اسد می‌جنگد و هم می‌کوشد تا «امارات اسلامی» را در سوریه بگستراند.

«دولت اسلامی عراق و سوریه» که از سوی ابوبکر البغدادی هدایت می‌شود تندرو‌ترین گروه در سوریه تلقی می‌شود. این گروه با داشتن پایگاه‌هایی در باب الحواء و نزدیک مرز با ترکیه، شهر‌های شمالی الرقه و حلب امتداد القاعده تلقی می‌شود که علیه نیرو‌های آمریکا و علیه دولت عراق هنگام جنگ داخلی در عراق می‌جنگیدند. او ادعا می‌کند که رابطه میان «دولت اسلامی عراق و سوریه» و «ارتش آزاد سوریه» (سازمانی متشکل از گروه‌های مختلف شورشی سوری) خوب است. او می‌گوید: «آنها مجاهد هستند و ما هم مجاهدیم. از خدا می‌خواهیم تا ما را در مبارزه با بشار‌ اسد هدایت کند»


اما چرا بسیاری از مردم در اقصی نقاط دنیا جهادی‌های خارجی را تروریست می‌نامند؟ ابو‌طلال می‌گوید: «خنده‌دار است به این دلیل که ما افراد بی‌گناه را نمی‌کشیم اما اسد می‌کشد. همه دنیا فکر می‌کنند شریعت بد است اما این درست نیست. ما به مردم کمک می‌کنیم.... و شریعت را به اینجا می‌آوریم.»


جهادگران به اعتقادی راسخ می‌گویند ایالات متحده دیر یا زود در تحولات سوریه مداخله خواهد کرد و این نه برای ساقط کردن رژیم اسد بلکه برای هدف قرار دادن این جهاد‌گران و کشتن آنهاست. آنها معتقدند که ایالات متحده از هواپیما‌های بدون سرنشین علیه جهاد‌گران سوریه استفاده خواهد کرد، درست همانگونه که در پاکستان یا یمن رخ می‌دهد. «ابوسلمان» دومین مبارز اروپایی - که شالی سنتی و عربی پوشیده تا مانع شناسایی هویت او شود می‌گوید: «تردیدی ندارم که آمریکای‌‌ها از هواپیما‌های بدون سرنشین استفاده خواهند کرد. به محض اینکه از شر اسد خلاص شویم، آنها هم به سلاح‌های خود وارد میدان خواهند شد. البته ما با آنها هم خواهیم جنگید او می‌افزاید: «ما به یاری خدا در این نبرد پیروز خواهیم شد... حتی اگر آمریکایی‌ها حمله کنند ما عقب‌نشینی نخواهیم کرد.»

ابوسلمان یک جور‌هایی در زمره نیرو‌های آزاد در جهاد سوریه است به این معنا که هر گروهی که به خدمات او نیاز خواهد داشت به آنها خواهد پیوست و حرکتی آزادانه میان گروه‌ها دارد. او می‌گوید: من در امور برقی تخصص دارم. با هر گروهی که به من نیاز داشته باشد همکاری می‌کنم و به دلیل ماهیت کارم به هیچ گروه خاصی هم نپویسته‌ام. همه گروه‌ها به من نیاز دارند». اما ابوسلمان می‌افزاید که او بیشتر با گروه‌های مرتبط با القاعده مثل «جبهةالنصره» و «دولت اسلامی عراق و سوریه» و یا «حرکة احرار الشام الاسلامیه» و «صقور الشام» همکاری می‌کند؛ شبه نظامیانی که به خاطر تفسیر خشک از قانونی اسلامی معروف هستند. او می‌افزاید: «آنها بهترین مبارزان اسلام هستند.» ابوسلمان معتقد است که وجهه جهاد‌گران خارجی در سوریه خدشه‌دار شده است. او می‌گوید به این دلیل با مصاحبه موافقت کرده تا به جهانیان نشان دهد که مبارزان خارجی در سوریه چه می‌کنند. او می‌فزاید: «اگر شما ریش داشته باشید، اگر نماز بخوانید تروریست تلقی می‌شوید. دنیای خارج ما را نمی‌شناسد و حرف ما را نمی‌فهمد. آنها روحیه ما را نمی‌شناسند.»


ابوسلمان با رفیق جهاد‌‌گر خویش موافق است که برخی عناصر ارتش آزاد سوریه «مجاهدین خوبی» هستند اما او از این امر ابراز نگرانی می‌کند که ایالات متحده به دنبال ارائه حمایت از عناصر «بد» است. حضور جهاد‌گران خارجی در میان حامیان محلی و داخلی شورش سوریه امری بحث‌انگیز است. اسلامگرایان خارجی به طور منظم حامیان رژیم را پس از دستگیری یا شلاق می‌زنند یا آنها را در «الرقه» اعدام می‌کنند. ربودن سوری‌ها، روزنامه‌نگاران خارجی و امداد‌گران از سوی اسلامگرایان در حال افزایش است. همین هفته گذشته «پدر پائولو دال اوگلیو» یکی از کشیش‌های معروف یسوعی که به مدت سه دهه در سوریه بود ناگهان در الرقه ناپدید شد. ابوسلمان می‌داند که موضع جهاد‌گران در میان مردم سوریه چقدر شکننده است. او معتقد است که پس از سقوط اسد و شکست او، مردم سوریه انقلاب دیگری را این بار علیه گروه‌های تندروی اسلامگرا آغاز خواهند کرد.[/right]

[right]http://alef.ir/vdci5qazzt1a3u2.cbct.html?196041[/right]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='death' timestamp='1376857443' post='330996']
یعنی شما فکر میکنی در این 30 و 40 سال پدر و پسر در تمام انتخابات دموکراتیک رای اوردن ؟ به قول دوستمون عایا
که حالا تو این انتخابات مشکلی داشته باشه به هر حال فکر نکنم کار سوریه به سال 2013 بکشه احتمالا تجزیه شه تا اون موقع

2014 منظورم بود
[/quote]
قطعا انتخابات انجام میشه . حداقل در مناطق تحت کنترل چون یکی از دلایل بشار برای ماندن در قدرت همین انتخابات هست وگرنه دیگه دلیل برای ماندن در قدرت نداره

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]
که حالا تو این انتخابات مشکلی داشته باشه به هر حال فکر نکنم کار سوریه به سال 2013 بکشه احتمالا تجزیه شه تا اون موقع
[/quote]

دوست عزیز، ۱۰-۱۲ روز دیگه وارد سپتامبر میشیم و این یعنی ۵ ماه بیشتر به پایان سال نمونده!!!! اوضاع فعلی به شکلی هستش که تجزیه شدن دور از انتظاره...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='worior' timestamp='1376866062' post='331013']
به دوره ای رسیدیم که تاریخ هیچ وقت فراموش نخواهد کرد ، .....
خروجی بیداری اسلامی یا بهار عربی و یا .... ، .... ، جنگ و جنایت و خشونت در لیبی ، مصر ، سوریه و ضعف شدید دولت ترکیه شد ، صدها پرچم بر افراشته شدند و بطلان یکی از پی دیگری بیرون زد ، در تاپیک قبلی تحولات سوریه گفته بودم اگر هخون اول اجازه میدادیم بشار کنار بره ، امروز شاهد بودیم که گروه های خشونت طلب سوریه ، القاعده وهابی ها سلفی ها ، تندروی های سنی و ... باقیمانده های ارتش و ، ... همه بجون هم می افتادند و هیچ گاه نمیتونستند دولت تشکیل بدن ، همین الان هم بشار حذف بشه چنین خواهد شد ، ..
الان در مصر خلاء قدرت مشروع(اقتدار) داریم ، ارتش با این سبکی که پیش گرفته قطعا رو به اضمحلال و از هم پاشیدن شیرازه اش هست ،
درسوریه یک کشور نابود شده داریم و مردم خونخوار و عقده ای که فقط در پی انتقام جویی از هم هستن ، بقولی گور بابای نظریه سیاسی رو کندن حتی خلیفه گری هم جواب نخواهد داد ، خود معاویه رو هم زنده کنند فایده نداره !
در ترکیه ، اسلامگرایان یه ریپ اساسی زدن ، احتمالا تا الان سنگ قبر و مراحل گود برداری مدل اسلامی ترکیه تمام شده و فقط باید منتظر مراسم تدفین در انتخابات بعدی بود ،

خروجی این روند جهتی رو نشان میده که خلاء قدرت اساسی در آینده اون مشهود هست ، اگر کل این امر رو دسیسه و تئوری توطئه بدونیم که از بیرون جهان اسلام هدایت میشه ، تمامی محورهای قدرتی که اطراف اسراییل بودند از لحاظ استراتژیک اهمیتشون رو در ایجاد نگرانی هایی نظیر جنگ و حذف اسراییل از دست میدن عراق که تقریبا بی دفاع هست ، سوریه چیزی برای دفاع ندارد و اصلا نیازی هم به اشغالش نیست ، مصر درگیر نبود وحدت فرماندهی و احتمالا جنگ داخلی هست ، ترکیه که تقریبا پر و بال نداشته اش زده شده ، فقط یک کشور این وسط مانده که اهمیت استراتژیک داره و از نظر جغرافیایی استراتژیک هست که بهش میگن اردن ، بهترین راه برای حذف این کشور هم ادامه این روند ، اگر من بعنوان یک سیاستمدار غربی بخوام اردن رو حذف استراتژیک به بهترین نحو کنم ، تهییجش برای حمله به سوریه و یا عراق خواهد بود ، بدین ترتیب هم ارتش اردن از بین میره و هم ارتش های سوریه و عراق و از طرفی امکان ورود دیگر نیروها هم هست که سوابق نشان میده همگی در نهایت اقدام به تضعیف و حذف هم از طریق نابودی زیرساختهای نظامی و اقتصادی هم میکنند ، فقط میماند مسایل امنیتی که اسراییل باهاش دست و پنجه نرم خواهد کرد و این موضوع دو نگرانی از دو ایده ممکنه رو مطرح میکنه ، اگر اسراییل بخواد از پس این تهاجمات به پشتوانه نیروهای بین المللی و مبارزه با تروریسم ضد بشری اسلامی ! وارد عمل بشه که به نظر توجیحات جهانیش هم وجود داره دو هدف استراتژیک براش بوجود میاد ، نخست در نظر گرفتن کشورهای ترکیده عربی بعنوان اهدافی برای اشغال و وسعت سرزمینی و دوم رها کردن اونها بعنوان هدفی تحقق یافته و پرداختن به موضوع مهمتر یعنی قدرت نسبتا با ثباتی مثل ایران ! ، ..
[/quote]
سلام
کاملا موافقم.
بهترین اصطلاح را در این زمینه رهبر گرامی به کار بردند که همان مفهوم " پیچ تاریخی " بود .
ظاهرا هدف از ایجاد خاورمیانه جدید همین موضوعی است که شما می فرمائید.

در مورد اردن و پیوند خاندان سلطنتی اردن با انگلیس مسائلی مطرح میشه که احتمالا اردن به عنوان یک وزنه ثبات بخش به اسرائیل نگریسته بشه و جایگاه خودش را در این دریای طوفانی خاورمیانه جدید به عنوان لنگر ثبات کشورهای عربی پیدا بکنه ؛ در مورد ارتش اردن هم باید بگم که اردن در زمان جنگهای متعدد اعراب و اسرائیل هم زیاد نقش طولانی و پررنگی نداشت و ارتشش بیشتر به عنوان یک مترسک سر خرمن کاربرد داره تا یک سیستم واقعا جنگجو. همواره باید به یاد داشته باشیم که اولین کشوری که به جبهه عربی خیانت کرد و با اسرائیل صلح کرد ( هر چند مخفیانه ) اردن بود .

البته من فکر می کنم برای انجام هدف استراتژیک اولی که برای خاورمیانه جدید مطرح کردید ، حتما لازم نیست به صورت اشغال فیزیکی انجام بده و راههای متعدد دیگه ای داره. ظاهرا هدف اصلی همان عدم وجود کشورباثبات اسلامی در دور و بر اسرائیل و " گستره عربی " است.

در مورد هدف دومی که برای منطقه بعد از اجرای موفق نقشه خاورمیانه جدید گفتید بحثهای زیادی مطرح است که اصلی ترین چیزی که فعلا میشه متصور بود اتفاقا کمی راه آمدن با ایران و ثبات بخشی به ایران ( البته تا حد قابل قبول برای خودشان ) در داستان خاورمیانه جدید است و علت اصلی آن هم برمی گردد به همان علتی که در دوران صفوی ها اروپایی ها ،هوای ایران را در مقابل عثمانی ها داشتند.
متاسفانه بنابه دلایل زیادی نمیشه در این تاپیک در مورد جایگاه احتمالی ایران در خاورمیانه جدید بحث کرد.
البته الان است که موضوع به بعضی از دوستان بربخورد و باز به جای بحث به شعار هایمان برسیم ولی در هر صورت .... :blushing: ویرایش شده در توسط oldmagina
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بعد از شکست در ساحل حمله به اریحا رو دوباره شروع کردن....داخل شهر درگیریها وحشتناک هست....شهدا دهها نفرند
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='Ximosi' timestamp='1376902459' post='331080']
بعد از شکست در ساحل حمله به اریحا رو دوباره شروع کردن....داخل شهر درگیریها وحشتناک هست....شهدا دهها نفرند
[/quote]
ولی دوست عزیز بنا بر اخبار موثق اونا تو شهر سلمی تو محاصره اند و تلفات سنگین مال اوناست؟؟؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='alen' timestamp='1376903891' post='331086']
ولی دوست عزیز بنا بر اخبار موثق اونا تو شهر سلمی تو محاصره اند و تلفات سنگین مال اوناست؟؟؟
[/quote]
اریحا توی ریف ادلب هست و سلمی توی ریف لاذقیه، به هر حال دو جبهه متفاوت هستند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.